عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازمان تعاون روستایی در خرید و فروش محصولات تضمینی تخلفات گسترده انجام داده است.

آقای جلال محمودزاده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این سازمان باید محصول زعفران را در بورس عرضه کند تا به قیمت نهایی در این عرضه، به فروش برسد. اما مسئولان سازمان تعاون روستایی زعفران را از کشاورز خریده‌اند و به افراد مدنظر خودشان واگذار کرده‌اند.

کمیسیون کشاورزی مجلس در هفته‌های پیش درباره آنچه «تخلفات سازمان تعاون روستایی در خرید و فروش محصولات» اعلام شده، از وزیر جهاد کشاورزی سؤال کرده است.

با این حال نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، قانع نشده تا این سؤال در نشست علنی هفته‌های آینده مجلس با حضور وزیر مطرح شود.

برخی نمایندگان مجلس هم خواستار تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تعاون روستایی شده‌اند که در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است.

سازمان تعاون روستایی مسئولیت خرید و فروش محصولات تضمینی را بر عهده دارد که «خرید، جمع آوری، نگهداری و فروش محصولات کشاورزی و محصولات تولیدی دیگرِ شرکت‌ها و اتحادیه‌های روستایی و کشاورزی» از وظایف زیرمجموعه‌های این سازمان است.

در میان انتقاد‌های نمایندگان از عملکرد تعاون روستایی، گفته می‌شود از طرف کسانی که حق نداشتند، دستور‌های غیرقانونی برای فروش زعفران خریداری شده از کشاورزان داده شده است.

۸ اسفند ماه پارسال رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از تخلف این سازمان در «حین انجام ماموریت برای ذخیره میوه شب عید» خبر داده بود.

آقای عسکری گفته بود «در نحوه جمع آوری، خرید و انبارداری حادث و خرید‌ها با تنظیم قرارداد‌های صوری» تخلف شده است.

او دو روز بعد به خبرگزاری صداوسیما گفت سازمان تعاون روستایی میوه شب عید را ۳۰ درصد گران‌تر از بازار خریداری کرده و تشریفات اداری برای انتخاب شرکت ناظر رعایت نشده است.

آقای محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در تعاون روستایی تخلفات مالی انجام شده؛ محصولات دیگر غیر از زعفران، از دلال‌ها و واسطه‌ها به جای کشاورزان خریداری شده و این قیمت‌ها واقعی نبوده است.