مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس گفت: قاچاق سوخت در ۲ ماه گذشته شدت گرفته و به همین دلیل صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت ایجاد شده است

به گزارش آینه فارس،اسداله طاهری در شورای اداری استان فارس گفت: قاچاق سوخت در ۲ ماه گذشته شدت گرفته و همین دلیل صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت ایجاد شده است.

او گفت: در ۷ ماهه گذشته بیش از ۱۴ میلیارد لیتر بنزین در سطح استان فارس توزیع شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس گفت: در همین مدت مذکور بیش از ۱۲ میلیارد لیتر سایر انواع سوخت ازجمله گازول و نفت در سطح این استان توزیع شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است که اگر این روند ادامه یابد مجبور به واردات گازوئیل هستیم.

طاهری با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته افزایش تولید نیروگاهی ۱۰۰ درصد افزایش داشته، گفت: بیش از ۳۰ درصد سوخت مصرفی در استان فارس قاچاق می‌شود.

او، تفاوت زیاد قیمت سوخت در ایران به نسبت نرخ جهانی را عامل قاچاق دانست و گفت: نوسانات نرخ ارز نیز بر تشدید این وضعیت دامن زده است.

طاهری گفت: در یکماه گذشته بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در این استان توقیف شده که هیچ مسافری جابجا نمی‌کردند و تنها به قاچاق سوخت می‌پرداختند.

او با بیان اینکه فاجعه بزرگی در حال اتفاق است که این ثروت ملی توسط سوداگران به غارت می‌رود، گفت: فارس جز استان‌های با مصرف بالای فرآورده‌های نفتی است و ماهیانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کرایه نفتکش برای انتقال سوخت به فارس هزینه می‌شود.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس با بیان اینکه در توزیع سوخت در سطح استان مشکلات جدی وجود دارد، گفت: روزانه بین ۶ میلیون لیتر نفت و گاز در استان توزیع می‌شود که ۱ و نیم تا ۲ میلیون لیتر آن قاچاق می‌شود.

او با اشاره به اینکه امسال بیش از ۵۰ درصد کشفیات سوخت در این استان افزایش یافته، گفت: وسایل نقلیه‌ای با ساخت باک اضافه اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند یا بارنامه‌های صوری که در سطح استان صادر می‌شود تنها برای قاچاق سوخت است