گنبد فیروزه‌ای و بارگاه منور حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع)، نگین درخشان تمام زیبایی‌های شهر شیراز است، نگینی که ملجا و پناهگاه عاشقان و دلبستگان اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

 شاهچراغ، چشم و چراغ شهر راز است و شیراز این حریم امن امین رضا (ع) این روز‌ها مزین شده به نام صاحب این بارگاه منور؛ و اینجا در این حرم امن، چشمت به گنبد آسمانی رنگ این بقعه مطهّر که می‌افتد همچون گلدسته هایش بی هوا دستانت به آسمان خدا باز می‌شود ودریچه‌ای از قلبت نیز به مشهدالرضا باز می‌شود.

اوراق تاریخ را آهسته آهسته برگ می‌زنیم. به ۲۵ رجب ۱۸۳ قمری می‌رسیم و شهادت پدر احمد ابن موسی (ع). پس از شهادت پدربزرگوارش عبد صالح، موسی کاظم (ع) فوج فوج جمعیت برای گرفتن بیعت نزد وی می‌آیند، اما احمد (ع)، حاضر و غایب را مورد خطاب قرار داده و همگان را همگام و همراه خود کرده و به بیعت با برادر خود علی ابن موسی الرضا فرا می‌خواند.

وکمی بعدتر همه چیز از سفری بی پایان آغاز می‌شود. سفر به خراسان برای پیوستن به برادر. سفر نیمه تمام ماند و برادر از دیدار برادر محروم، اما تا ابدیت این ودیعه الهی برای شهر شیراز یادگار ماند تا اینکه سفری نو، دیگر بار آغاز شد و این بار سیدی از خراسان به دیدار دیار یار شتافت و این سفر پرخیر و برکت، شیراز را بار دگر سرآمد شهر‌های ایران کرد.

آری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری شد تا شهر سراسر افتخار شیراز، شهر سرو‌های سرافراز همچون نگینی بر تارک تاریخ این مرز و بوم بدرخشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز میانه‌ دهه کرامت که با ولادت حضرت معصومه (س) در ۱ ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد را به نام امین و یاور ولایت امام رضا (ع)، شاهچراغ مزین و این روز را به نام روز پاسداشت شاهچراغ حضرت احمد ابن موسی نامگذاری کرد تا مجاهدت‌های برادر بی ارج و اجر نماند و روز بزرگداشت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) وارد تقویم مناسبت‌های ملی دینی کشور شود؛ و امروز شیراز غرق شور و سرور، ما را به مرور مساعدت‌ها و مجاهدت‌های این اسوه‌ی اخلاق و ایثار فرامی‌خواند.

ای حرمت ملجأ درماندگان...

شیراز، حرم سوم اهل بیت در ایران اسلامی، این روزها شادمان جشن‌های دهه کرامت و بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) است و از زائران آن بارگاه ملکوتی و دیگر امامزادگان حاضر در این شهر، میزبانی می‌کند.

ویژه برنامه‌های بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)

حجت الاسلام احمد سلامی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: مراسم دهه کرامت از ۲۱ خردادماه در حرم مطهر احمدی و محمدی با برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور حمید شاکرنژاد قاری ممتاز کشوری آغاز شده و تا پایان دهه با برنامه‌های مختلف ادامه دارد.

او افزود: در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) نمایش آئینی با موضوع احمدبن‌موسی (ع) توسط گروه تعزیه چهارده معصوم شیراز ساعت ۱۸ امروز در صحن امام جواد (ع) برگزار می‌شود که به بخش‌هایی از زندگی حضرت شاهچراغ (ع) و سفرش به ایران و استان فارس می‌پردازد.

حجت الاسلام سلامی ادامه داد: همچنین برنامه عصر شعر کوثر رحمت به مناسبت دهه کرامت و با همت کنگره جهانی محمد (ص) پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر امروز ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.

او یادآور شد: راضیه تجار عضو شورای مرکزی انجمن قلم ایران و نویسنده نامبردار ادبیات داستانی (تهران)، ساجده تقی‌زاده دکتری زبان و ادبیات فارسی (شیراز)، عالیه مهرابی دارنده نشان بانوی مروج فرهنگ رضوی در جهان اسلام (یزد)، راضیه رجایی دبیر انجمن زنان آستان قدس رضوی (مشهد)، عاطفه جوشقانیان دبیر انجمن ادبی بانوان گوهرشاد و پروین اعتصامی (قم)، نغمه مستشار نظامی مقام نخست کنگره بین‌المللی شعر زنان (تهران)، مرضیه مرادی دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه شیراز (شیراز) و فاطمه فاضلی دبیر سه دوره کنگره ملی رضوی (شیراز) در این برنامه حضور دارند.

سلامی بیان کرد: علاوه بر این جشنواره سراسری سرود امین ولایت در روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند و در این آیین همچنین ۳ کتاب با موضوع مرتبط با حضرت شاهچراغ (ع) رونمایی می‌شود.

او گفت: همچنین برگزاری جشن ویژه کودکان، تجمع خدام آستان همراه با خطبه‌خوانی و مولودی‌خوانی، اجتماع بزرگ هیئات مذهبی جوانان شیراز و گلباران ضریح مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از دیگر برنامه‌هایی است که برای روز بزرگداشت حضرت احمدبن‌موسی (ع) تدارک دیده شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تصریح کرد: در شام پنجشنبه نیز علاوه بر مراسم‌هایی که اعلام شد همراه با نماز مغرب و عشا برنامه بزرگداشت حضرت با مولودی‌خوانی عباس حیدرزاده و قرائت دعای کمیل ادامه می‌یابد.

ای حرمت ملجأ درماندگان...

مرتضی جعفری معاون فرهنگی شهردار شیراز هم با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت و گرامیداشت دهه کرامت از فضاسازی سطح شهر متناسب با این ایام خبر داد و اظهار داشت: ۱۰ استرابورد به مساحت ۱۲۰ مترمربع طراحی و چاپ شده و در سطح شهر از آن استفاده شده است.

او همچنین از آماده‌سازی ۵۰ استند در ۳۰۰ مترمربع برای فضاسازی در سطح شهر خبر داد و گفت: با توجه به همزمانی دهه کرامت با ایام انتخابات تلاش شده که تمرکز برنامه‌ها در این ایام به تولید محتوا باشد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز از تولید ۲ نماهنگ در مورد حضرت شاهچراغ خبر داد و افزود: این دو نماهنگ در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود و علاوه بر آن کتاب “کاشی‌های بهشت” نیز کار ارزشمند است که به بررسی بصری نقش مایه‌های حرم مطهر شاهچراغ (ع) پرداخته و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

ای حرمت ملجأ درماندگان...

برپایه سند‌های گوناگون حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در ششم ذیقعده و در شهر مدینه دیده به جهان گشود، اما در روز و سال دقیق تولد وی ابهام وجود دارد. پدر ایشان امام موسی کاظم (ع) و مادرش ام احمد از پرهیزگارترین بانوان آن روزگار بود. از لقب‌های این عالم بزرگ را می‌توان سیدالسادات و شاهچراغ نام برد.

ایشان در دوره کودکی، از وجود پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) بهره‌های فراوانی برد و از سرچشمه‌ معنویت سیراب و با والاترین صفت‌های انسانی آشنا شد. وی از نظر تقوا، فضیلت و پرهیزگاری مورد احترام مردم زمانه خویش بود و همگان را به اسلام ناب محمدی هدایت می‌کرد. پس از آن که امام موسی کاظم (ع) به شهادت رسید، حضرت احمد بن‌موسی بن‌جعفر (ع) با برادر بزرگوار خویش، امام رضا (ع) بیعت کرد و در کنار ایشان به مبارزه با اعمال و رفتار حکومت عباسی پرداخت.

احمد بن موسی (ع) در دوره حکومت مامون روزگار می‌گذراند و این خلیفه برای محکم ساختن پایه‌های قدرت خویش، مردم را زیر فشار قرار داده بود که این امر زمینه شکل‌گیری قیام علیه وی را فراهم ساخت. امام رضا (ع) که هدایت جامعه اسلامی را بر عهده داشت، رهبر این قیام‌ها در راه برقراری اسلام راستین بود تا مسلمانان به سعادت و آرامش حقیقی دست یابند، اما مامون که از این جریان بیمناک بود، امام هشتم شیعیان را وادار ساخت تا ولایتعهدی وی را در آن دوره بپذیرد.

مامون، برخلاف میل باطنی امام (ع)، ایشان را از مدینه به توس انتقال داد، اما نمی‌دانست که حضور پُر برکت ایشان در خراسان سبب خواهد شد تا پایه‌های حکومتش لرزان و سست شود.

احمد بن موسی (ع) نیز پس از هجرت برادر والامقام خویش به همراه تعدادی از دوستداران و یاران آن امام همام برای دیدار ضامن آهو از مسیر بصره راهی خراسان شد. امام رضا (ع) در نزد همگان از چندان جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار بود که هر روز بیش از پیش مردم به نزد ایشان می‌رفتند و از علم و دانش این امام همام بهره می‌جستند. همین امر موجب خشم و ناخوشایندی مامون شد.

این خلیفه عباسی سرانجام نقشه قتل امام رضا (ع) را طراحی کرد و در سی‌ام صفر سال ۲۰۲ هجری قمری ایشان را به شهادت رساند. مامون که از هجرت احمدبن موسی (ع) و همراهانش برای دیدار با هشتمین امام شیعیان آگاه شده بود، دستور داد تا تمامی یاران و نزدیکان آن امام بزگوار را به شهادت برسانند.

احمدبن موسی (ع) هنگامی که در نزدیکی شهر شیراز از شهادت برادر خویش آگاهی یافت با همراهانش برای خونخواهی امام رضا (ع)، در مقابل سپاه قتلغ خان، حاکم فارس ایستاد و با آنان به مبارزه برخاست.

نخست در این نبرد با وجود تعداد بی‌شمار نیرو‌های حکومتی، یاران احمد بن موسی (ع) پیروز و موفق شدند تا آنان را به سمت دروازه‌های شیراز عقب برانند.

هنگامی که یاران اسلام در پشت دروازه‌های شهر شیراز خیمه زده بودند تا بتوانند با پیکاری دوباره پیروز میدان نبرد شوند، قتلغ خان که توان مبارزه را در خود نمی‌دید، دستور داد تا شبانه، سربازانش به آن‌ها حمله کنند و در نهایت برادر بزرگوار هشتمین پیشوای شیعیان جهان را در هفدهم رجب سال ۲۰۲ هجری قمری به شهادت رساندند.

پس از شهادت احمد بن موسی (ع)، مسلمانان تا سده ششم هجری از مکان آرامگاه ایشان اطلاعی نداشتند تا آن که در دوره اتابکان فارس، امیر مقرب‌الدین مسعود بن بدر محل دفن پیکر پاک شاهچراغ (ع) را در عمارتی در شیراز یافت و گنبدی برای آن بنا کرد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/