در شرایطی که صرفا با دو هفته نیم بها شدن بلیت سینماها،‌ فروش گیشه به مرز قبل از نیم بها شدن نزدیک شد که بسیاری این طرح را از اول شکست خورده می دانستند و همه اینها بدون فیلم جدید، ‌عدم همراهی تلویزیون در تبلیغات و فیلتر اینستاگرام رقم خورده است.

شورای راهبردی اکران دو هفته گذشته و همزمان با ایام ربیع الاول و مقارن با برگزاری جشن‌های «مهر سینمای ایران» در استان‌های مختلف کشور مصوب کرد تا بلیت سینماهای کشور به‌مدت دو هفته نیم بها شود؛ اما بسیاری از مدیران سینماها اعتقاد داشتند که این تصمیم باعث افزایش فروش فیلم های سینمایی نخواهد شد و در بهترین حالت پای افرادی را به سینماها باز می کند که در طول سال کمتر به سینما می روند.

تحلیل سالن‌داران سینما از بلیت نیم بها

سالن داران سینما با بیان این تحلیل که اگر فیلمی در طول روز مثلا ۱۰۰۰ بلیت بفروشد، حالا در بهترین حالت خود می خواهد ۲۰۰۰ بلیت بفروشد که تازه رقم فروش حالت عادی به دست می آید که تجربه نشان داده با نیم بها شدن، فروش سینما ها به دوبرابر حالت عادی نمی رسد! زمانی این تصمیم گرفته شده که مدت هاست فیلم جدیدی راهی سبد اکران نشده و تقریبا همه فیلم بازها، تمامی فیلم های روی پرده را دیده اند و درنهایت حالا با نیم بها شدن بلیت سینماها، کسانی راهی سینما می شوند که به دلیل گرانی بلیت، درگذشته به لحاظ اقتصادی توان رفتن به سینما نداشتند و پس از اتمام این دو هفته باز هم در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید.

بلیت نیم بها جواب داد؟

بسیاری بر اثر تجربه می گفتند که نیم بها شدن بلیت سینماها تاثیر چندانی بر میزان افزایش مخاطب و فروش کل گیشه نخواهد داشت اما با بررسی آمار یک هفته قبل از این طرح و دو هفته بلیت نیم بها، عددها نشان می دهد که اگر در کنار اجرای این طرح، همزمان فیلم های جدیدی همچون «ملاقات خصوصی»، کمدی «چپ راست» راهی اکران سینماها می شدند و تلویزیون نیز برخلاف همیشه دست از تبلیغات سلیقگی خود بر می داشت و همه فیلم های روی پرده را تبلیغ می کرد، به احتمال زیاد میزان فروش گیشه از قبل نیم بها شدن نیز عبور می کرد؛ و حالا این عددها در شرایطی بدست آمده که هنوز در سطح کشور ناآرامی های اجتماعی وجود دارد، تلویزیون هیچ تبلیغی برای فیلم های روی پرده نمی کند و اینستاگرام نیز کماکان در فیلتر به سر می برد!

از تاریخ ۱۲ مهر تا ۱۹ مهر (یک هفته قبل از نیم بها شدن بلیت ها)

تعداد سانس

۱۰۴۵۶

میزان مخاطب

۱۵۴۳۴۵

میزان فروش

۴۷۴۸۳۶۵۰۰۰ تومان

از تاریخ ۱۹ مهر تا ۲۶ مهر (هفته اول نیم بها شدن بلیت ها)

تعداد سانس

۱۱۶۲۱

میزان مخاطب

۱۹۰۶۱۸

میزان فروش

۳۸۲۷۰۲۴۵۰۰ تومان

از تاریخ ۲۶ مهر تا ۳ آبان (هفته دوم نیم بها شدن بلیت ها)

تعداد سانس

۱۱۹۱۹

میزان مخاطب

۱۸۴۰۶۱

میزان فروش

۳۹۳۹۰۱۳۵۰۰ تومان