آرایش نیروهای سیاسی در این دوره از انتخابات به نحوی است که گمان می‌رود حضور با نامزد واحد برای هیچ یک از جریان‌های سیاسی مقدور نباشد. از اصلاح‌طلبان که به باور برخی تحلیل‌گران شرایط سال 84 را دارند گرفته تا اصولگرایان که قرار بود حول محور رئیسی اجماع کنند اما با قطاری از نامزدها وارد شدند. حضور علی لاریجانی نیز معادلات پیچیده‌تر کرده است.

این طور که به نظر می‌رسد بر خلاف آنچه گفته می‌شد، بسیاری از نیروهای ثبت نام‌ کرده خیال کناره‌گیری نداشته و مایل هستند که تا دقیقه نود در بازی بمانند و شانس خود را بیازماید. از رستم قاسمی که در کلاپ هاوس گفته بود قصد کناره‌گیری ندارد گرفته تا شمس‌الدین حسینی که دیروز در مصاحبه‌ای در پاسخ به اینکه آیا به نفع کسی کنار می‌کشید؟ گفته «به نفع خودم شرکت کردم و مصمم هستم در عرصه انتخابات باقی بمانم» یا عزت‌الله ضرغامی که در پاسخ به این سوال که آیا به نفع ابراهیم رییسی، دیگر داوطلب اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری از صحنه رقابت‌ها کناره‌گیری خواهد کرد گفته ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران خود را با ضرغامی باید تطبیق دهند.

فقط اما این نیست و شایعات درباره ماندنی شدن برخی از چهره‌های شاخص‌تر که تا کنون پوششی خطاب شده‌اند نیز بالا گرفته است. شاهد آنکه سایت اصولگرای «نامه‌نیوز» در گزارشی با عنوان «پشت پرده کاندیداتوری جلیلی» از این خبر داده بود که «در آخرین ساعات روز آخر نام‌نویسی سعید جلیلی در تماسی تلفنی با ابراهیم رییسی از قصد خود برای نامزدی در انتخابات روایت کرده و به او اطلاع داده که بنای حضور در این رقابت را دارد.»

این رسانه همچنین نوشت: «کمپین انتخاباتی سعید جلیلی بر مبنای نامزد پوششی‌بودن او پایه‌گذاری نشده و او در عین اینکه خط قرمزش هر گونه مقابله با نامزدهای اصولگراست، بنا دارد به صورت جدی در انتخابات رقابت کند. بر این اساس کناره‌گیری او برخلاف مدل جهانگیری- روحانی فعلا در دستور کار کمپین انتخاباتی او نیست.»

گفتنی است که سیدحسین نقوی‌حسینی که از چهره‌های نزدیک به جلیلی به حساب می‌آید نیز در پاسخ به اینکه تصمیمی در این مقطع برای کناره‌گیری آقای جلیلی گرفته شده است؟ می‌گوید: «خیر چنین تصمیمی گرفته نشده است، امکان دارد آقای جلیلی تا روز آخر در صحنه انتخابات بماند.»

با اشاره به همین‌ها است که امروز «جهان صنعت» می‌نویسد: «ماندن جلیلی و رقابت کردن با رییسی یعنی اینکه رای بخشی از طیف پایداری از سبد رییسی می‌ریزد، آن هم در شرایطی که محسن رضایی و حسین دهقان که از جمله رفتنی‌های این انتخابات نیستند، هر کدام بخشی از رای رییسی را خواهند گرفت. امید هواداران رییسی در این میان صرفا به زاکانی است که انتظار می‌رود در مناظرات نیز حسابی گرد‌وخاک کرده و رقبای رییسی را تارومار کند. تلخ برای این گروه آن است که شایعات و زمزمه‌هایی درباره احتمال رد صلاحیت زاکانی به گوش می‌رسد و ممکن است او هم به نحو دیگری رفتنی باشد.»

دیگر روزنامه‌ای که امروز به ماندن و رفتن نامزدها پرداخته «آرمان ملی» است. این روزنامه اصلاح‌طلب حضور نامزدهای نظامی در این انتخابات را بررسی کرده و به نقل از یک فعال سیاسی می‌نویسد: «از میان کاندیداهای نظامی آنطور که من اطلاع دارم آقای دکتر دهقان گفتند که به نفع کسی کنار نخواهد رفت. در مورد آقای سعید محمد نیز روایت مشابهی شنیدم و دست کم در رقابت‌های اولیه انتخاباتی شرکت خواهند کرد.آقای رستم قاسمی هم در کلاب هاوس گفتند که قصد جدی برای ادامه رقابت دارند و آقای محسن رضایی هم طبق معمول تشریف دارند، بنابراین با هیچ یک از اینها برای کنار رفتن زودرس لابی انجام نشده است.

منبع :سایت فردا