در بسته خبری امروز «آینه فارس » تیتر‌هایی مانند وزیر نفت: نه قیمت بنزین تغییر می‌کند نه سهمیه‌ها /بذرپاش: ارائه زمین به مردم ، اقدام کم‌سابقه بعد از انقلاب است / پیش بینی همتی از کوچک شدن سفره مردم / واکنش رئیسی به پرداخت وام ویژه به کارکنان بانک‌ها / معاون خاندوزی: مالک داروگر مظلوم نمایی می‌کند و... را می‌خوانید

آینه فارس هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

مدیر حوزه‌های علمیه به رئیسی: نهضت ملی مسکن، خانه را گران‌تر می‌کند
علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور نسبت به طرح نهضت ملی مسکن انتقاداتی وارد و پیشنهاد‌هایی برای اصلاح آن ارائه کرد. در بخشی این نامه آمده است: برآورد ساخت یک واحد ۷۷ متری در بازه زمانی دو ساله، حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با کسر مبلغ وام (۵۵۰ میلیون تومان) آورده مردم یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است؛ یعنی هر متقاضی باید ماهانه حدود ۴۸ میلیون تومان برای ساخت خانه پرداخت کند. مبرهن است که این مبلغ، از استعانت اکثر توده جامعه خارج و در عوض به سود دلالان و به تبع آن، افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در آینده خواهد بود.

وزیر کشور: افراد رده پایین طالبان که اظهاراتی علیه ایران داشتند، برکنار شدند
وحیدی: اکنون وضعیت در مرزهای ایران و افغانستان آرام بوده و ترددها در حال انجام است. بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کرده بودند، درگیری ها اتفاق افتاد و ما شهید هم داشتیم و از طرف افغانی هم افرادی کشته شدند. متأسفانه تاکنون چند نوبت اتفاقات از این دست داشته ایم. به مسئولان طالبان و افغانستان توصیه می کنیم که دقت کرده و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد. برخی افراد غیرمسئول یا در رده های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش های دریافتی، آنها را برکنار کرده اند چون اظهارات بی جا و غیر منطقی زده شده بود؛ اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت وگو باید حل و فصل شود.

ذوالنوری، نایب رئیس مجلس: اگر اقدامات مجلس نبود، قیمت مرغ ۱۸۰ هزار تومان می‌شد
ذوالنوری نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه طرح و لوایح مختلفی توسط مجلس یازدهم به تصویب رسیده که یا موجب بهتر شدن شرایط مردم شده یا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده است، گفت: با مکانیسم‌های کنترلی مجلس است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ به ۱۸۰ هزار تومان نرسیده است.

واکنش ضرغامی به بازداشت مدیر حافظیه
عزت‌الله ضرغامی وزیر ‏‏میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هیات دولت درباره بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت امروز صبح با قید وثیقه آزاد شد. در دولت درباره این مساله بحث شد، ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هر گونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم گیری شود. بازداشت مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارت خانه و دولت قرار گرفته و در جریان سفرهای نوروزی رکورد همه بازدیدها را جا به جا کرده، از مسافران نوروزی تا شب‌های احیا که کار متفاوتی را سامان داد، آن هم به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد نباید انجام می‌شد، در حالی که او اقدامات در رابطه با این رخداد را هم بلافاصله اعلام می‌کند. با رویه‌ای که آقای اژه‌ای و آقای رییس جمهور دارند، حتما موافق بازداشت به این معنا نیستند و ما نسبت به این مساله تلاش زیادی کردیم و معترض بودیم و پیگیری حقوقی کردیم. از آقای اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور و وزیر کشور و وزیر دادگستری که دیروز لحظه به لحظه این مساله را پیگیری کردند که خانم ادهم آزاد شود تشکر می‌کنم. امیدوارم در چنین مسائلی اگر اتفاقات مشابه می‌افتد از مسیرهای بهتر و کم هزینه‌تر که دشمن سوءاستفاده نکند از این پس استفاده کنیم.

قهر شریعتمداری هنگام سخنرانی محمد جواد ظریف!
روزنامه هم‌میهن در گزارشی از حال و هوای مراسم یادبود مرحوم سید محمود دعایی که روز گذشته برگزار شد نوشته است. در قسمتی از این گزارش آمده است: مراسم یادبود سیدمحمود دعایی را می‌توان یکی از خاص‌ترین مراسم‌ سالیان اخیر دانست که به یاد چهره‌ای شاخص در سیاست کشور برگزار شده است؛ مراسمی که مانند شخصیت دعایی، یک ویژگی عجیب و نادر را به همراه داشت و عنوان «همه آمده بودند» را می‌توان بهترین واژه برای دو ساعت‌ونیم دورهمی در ساختمان بزرگ مؤسسه اطلاعات دانست. مهمان‌های برنامه پرشمار بودند، دقیقه به دقیقه که از مراسم می‌گذشت تعداد مهمان‌ها بیشتر می‌شد و کار به جایی رسید که در دل مراسم نگاهی به اطراف می‌انداختیم، می‌دیدیم که چهره‌های سیاسی و مدیران کلان جمهوری اسلامی در حال و گذشته روی صندلی‌ها نشسته‌اند. در دل این مراسم، سه بار سالن از صدای تشویق حاضران به قول ورزشی‌ها روی هوا رفت. اولین بار زمانی بود که محمدجواد ظریف پشت تریبون رفت و در کنار بیان نکاتی درباره محمود دعایی، از انقلابی‌گری و نقد برخی رفتار‌ها و مغایرت چنین رفتار‌هایی با خصلت‌های مرحوم دعایی سخن گفت؛ جملاتی که ظاهراً شنیدن آن برای حسین شریعتمداری دلچسب نبود و او که در ردیف اول سالن نشسته بود، در این زمان سالن را ترک کرد تا حضورش در مراسم تنها چند دقیقه طول بکشد.

معاون خاندوزی: مالک داروگر مظلوم نمایی می‌کند
رییس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد تعطیلی شرکت داروگر به بهانه مالیات، گفت: این بنگاه اقتصادی بیش از هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد و یک دهه مالیات پرداخت نکرده است و نباید این گونه مظلوم نمایی کند.

واکنش رئیسی به پرداخت وام ویژه به کارکنان بانک‌ها
«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر عادلانه شدن پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی پس از انتشار برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی گفته است، «پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.»

وزارت اقتصاد: به زودی کاهش تورم در سفره مردم دیده می‌شود
وزارت اقتصاد اعلام کرد: به نظر می‌رسد بر خلاف سال گذشته که نرخ تورم به دلیل شوک‌های تورمی راه صعود را در پیش گرفت، در سال جدید با توجه به تدوین بسته ده بندی برای مهار تورم و تلاش دولت برای خاموش شدن موتورهای تورم‌زا نرخ تورم نزولی خواهد بود. در سال ۱۴۰۱ چهار عامل از جمله ناشی از جنگ اوکراین، افزایش دستمزدها، حذف ارز ترجیحی و افزایش ناگهانی نرخ ارز تورم را افزایش داد.

پیش بینی همتی از کوچک شدن سفره مردم
همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در توئیتی نوشت: وزارت اقتصاد اعلام کرد، به زودی کاهش ‎#تورم در سفره های مردم دیده خواهد شد! حتی اگر تورم نقطه به نقطه هم کاهش یابد، میانگین تورم امسال، همچنان تورم بالایی خواهد بود. بدانید، به فرض کاهش شتاب رشد تورم، با حجم پولی که چاپ کرده و می کنید، امسال نیز سفره مردم۳۰ تا ۴۰درصد کوچکتر خواهد شد!

بذرپاش: ارائه زمین به مردم، اقدامی کم‌سابقه بعد از انقلاب است
وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح مسکن مهر که طرح بزرگی بود، ۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن به محدوده شهر الحاق شد که در طرح نهضت ملی مسکن تا کنون این رقم به بیش از ۳۱ هزار هکتار زمین رسیده است. بذرپاش با اشاره به سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت واحدهای تک طبقه با ارائه زمین به مردم، گفت: این یک اقدام کم‌سابقه بعد از انقلاب بوده و در شکستن احتکار و سوداگری، جوانی جمعیت و امید آفرینی بین مردم تاثیر شگرفی دارد.
پنج هزار پزشک بدون کارتخوان داریم
رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق گزارش سامانه پنج هزار پزشک از کارتخوان استفاده نمی‌کنند گفت: اطلاعات این پزشکان به نظام پزشکی ارجاع داده شده است. سامانه سوت‌زنی پلی برای گزارش‌های مردمی از تخلف‌ها و فرارهای مالیاتی است که ۱۱ هزار گزارش مردمی در آن ثبت شده است، ۶ هزار و ۴۰۰ گزارش از عدم استفاده اصناف از کارتخوان است و ۳ هزار و ۸۰۰ گزارش از ارایه شماره کارت به کارت در اصناف است.

وزارت جهاد کشاورزی: مردم گران‌فروشی مرغ را به ما اطلاع دهند
سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از وضعیت عرضه مرغ در سطح تهران، گفت: مردم هر گونه گرانفروشی و تخلف را به سامانه تلفنی ۱۲۴ و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۱۳۶ اطلاع دهند و مطمئن باشند بازرسان با کمترین زمان به محل مورد نظر مراجعه و نظارت می‌کنند.

وزیر نفت: نه قیمت بنزین تغییر می‌کند نه سهمیه‌ها
جواد اوجی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: در هر جایی که صحبت کرده ام اعم از حیاط دولت، سخنرانی و یا جایی مصاحبه داشتیم اعلام کرده ایم که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سهمیه های بنزین تأکید کرد: سهمیه ها نیز همان سهمیه ای است که از یک سال پیش در کارت ها بوده و همان ادامه دارد