در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: نماینده تهران بین صندلی‌های هواپیما مچاله شد!/ سه نامه هشدار آمیز جهانگیری به رئیسی / اوکراین: خواهان حفظ روابط عادی با ایران هستیم / اوکراین: خواهان حفظ روابط عادی با ایران هستیم و... را می‌خوانید.

نماینده تهران بین صندلی‌های هواپیما مچاله شد!

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس در توئیتی از فاصله کم صندلی‌ها در پرواز تهران به شیراز به شدت انتقاد کرد و نوشت: پرواز کاسپین تهران به شیراز، روز شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۰. مسافرین ناراضی از فاصله صندلی ها. خودم تا شیراز در حالت مچاله بودم و مسافران کناری، از درد کمر به خود می‌پیچیدند. گویا سازمان هواپیمایی کشوری کارهای دیگری دارد و نمی خواهد فکری به حال تضییع حق الناس توسط ایرلاین ها کند!

 

سه نامه هشدار آمیز جهانگیری به رئیسی 

جهانگیری برای نخستین بار از جزئیاتی می‌گوید که در اتاق فکر اقتصادی دولت دوازدهم می‌گذشت؛ از استراتژی دولت در مواجهه با تصمیم ترامپ مثل خلق ارز ۴۲۰۰ تومانی. اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از مخازن اسرار کشور در دوران تحریم است. دولت تصور می‌کرد با این کار تاب‌آوری مردم را افزایش می‌دهد و به تیم مذاکره‌کننده فرصت بیشتری می‌دهد؛ اما واقعیت مطابق میل دولتمردان پیش نرفت و شدت تحریم‌ها به حدی رسید که به گفته جهانگیری، دوستانی چون چین و هند هم ایران را تنها گذاشتند.جهانگیری پس از تحویل کار، ارتباطش با ابراهیم رئیسی را حفظ کرده و در سه نامه نسبت به برخی تصمیمات به رئیس دولت سیزدهم هشدار داده است. وی می‌گوید، آنچه در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده را تا حدودی پیش‌بینی می‌کرده و تاکید می‌کند که ظرفیت تحمل مردم هم حدی دارد./دنیای اقتصاد

 

انتقاد همتی از وضعیت اینترنت و فیلترینگ در کشور

همتی، رییس‌کل اسبق بانک مرکزی نوشت: کلافه شدن مردم برای باز کردن یک تصویر و مطلب بر صفحه موبایل و تبلت که با زدن یک کلید هم قابل رفع است، برایشان توجیه ندارد.  عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: مردم، حل بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی که برای همه آن‌ها نفس‌گیر شده است را حتما در رفع تحریم‌ها و اصلاح ساختار اقتصاد می‌بینند. رییس‌کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: چرا این مشکل قابل حل همچنان پابرجاست؟

 

رایزنی سفرای ایران و انگلیس در عراق

«مارک برایسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در بغداد با « محمد کاظم آل صادق » سفیر ایران در بغداد دیدار کرد. در این ملاقات، طرفین در خصوص برخی موضوعات دوجانبه، تحولات سیاسی داخلی عراق و مسائل منطقه ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. طرف ایرانی نقطه نظرات خود را پیرامون موضوعات مورد بحث تشریح و بر ضرورت تلاش برای برقراری و حفظ صلح و ثبات تاکید کرد./ایسنا

 

فعالیت بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی متوقف شد

بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی از ساعاتی قبل، فعالیت خود را متوقف کرد. این رادیو در ۸۲ سال فعالیت خبرپراکنی، نقشی تاثیرگذار در پیاده سازی طراحی‌های استعمار علیه ملت ایران داشت. یکی از پررنگ‌ترین مقاطع اثرگذاری این رادیو مربوط به کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی دکتر مصدق است. این رادیو همچنین در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت مزورانه علیه ملت ایران را ادامه داد./آخرین خبر

 

شرق: پروانه وکالت نعمت احمدی ابطال شد

رسانه عدلنامه از ابطال پروانه وکالت نعمت احمدی خبر داد و نوشت که او دائم از اشتغال به وکالت محروم شده است. احمدی پیش از این از تدریس در دانشگاه آزاد هم محروم شده بود.

 

اسپوتنیک: مذاکرات ایران و بحرین پس از سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض آغاز می‌شود

برخی منابع آگاه بحرینی می‌گویند که یک هیأت از وزارت خارجه ایران، طی دوره گذشته، به بحرین سفر کرده است.این منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهار داشتند که یک هیأت از وزارت امور خارجه ایران در سفر قبلی به همراه هیأت پارلمانی این کشور که در اجلاس عمومی اتحادیه بین المجالس در بحرین در ۱۲ مارس شرکت کرده بودند، از ساختمان سفارت ایران بازدید کردند. به گفته این منابع، قرار است پس از سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به عربستان سعودی، نشست‌های گفت‌‌‌وگو و تبادل دیدارهای ایران و بحرین آغاز شود. پیشتر نیز برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفته بودند که گفت‌وگوهای مهمی بین بحرین و ایران در سطح دوجانبه به منظور ازسرگیری روابط دو جانبه در جریان است.

پس از توافق اخیر تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط  و بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو طرف، «سلمان به عبدالعزیز» شاه سعودی، از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان دعوت کرد.۱۹ مارس (۲۸ اسفند گذشته)، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران طی پستی در توئیتر نوشت که پادشاه عربستان، رسما از رئیس جمهور ایران دعوت کرده تا به ریاض سفر کند و ابراهیم رئیسی نیز از این دعوت استقبال کرده است./فارس

 

اوکراین: خواهان حفظ روابط عادی با ایران هستیم

ماکسیم سوبخ، نماینده ویژه اوکراین در امور خاورمیانه و آفریقا گفت که کشورش خواهان حفظ روابط معمول با ایران است؛ اما برای این هدف، تهران باید ارسال سلاح به روسیه را متوقف کرده یا دست کم بکارگیری پهپادهای ایرانی علیه اوکراین را محکوم کند. کی یف مایل است روابط عادی خود را با تهران حفظ کند، اما برای این منظور، تهران باید تحویل تسلیحات به روسیه را متوقف و حداقل استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین خود علیه اوکراین را محکوم کند. به گزارش وب سایت یوکرینفورم ماکسیم سابخ، نماینده ویژه اوکراین در امور خاورمیانه و آفریقا خاطرنشان کرد که اوکراین بارها در تمام سطوح به طرف ایرانی، عدم پذیرش قاطعانه تامین پهپادهای ایرانی به روسیه را اعلام کرده و از تهران خواسته است که این همکاری ها را متوقف کند.به گفته سوبخ، طرف اوکراینی اصرار ایران بر عدم دخالت این کشور در تامین پهپاد به روسیه را صرفا تلاشی برای خرید زمان و نشان دادن این موضوع می داند که ظاهرا اوکراین همچنان با ایران در تماس است./خبرآنلاین

 

توئیت محمدعلی ابطحی به مناسبت پایان کار رادیو بی‌بی‌سی

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به مناسبت پایان کار رادیو هشتاد و دو ساله بی‌بی‌سی: یک شب دفتر امام بودم. زمان حیات امام. با آیت الله توسلی عضو برجسته دفتر قرار بود جایی برویم. رفتم خانه اش. دیدم وسط هال رادیو کوچکی را به دست‌گرفته. آنتنش را بالا داده. گفتم برویم. گفت *لندن* تمام بشه میام.

 

توافق ایران و عربستان در چه محلی انجام شد؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در توئیتی ضمن تشکر از میزبانی چین اظهار داشت که توافق ایران و عربستان در مهمانسرای ملی دیاو یو تای انجام شده است.چانگ هووآ سفیر چین در تهران در توئیتی با انتشار فیلمی از چاینادیلی در معرفی مهمانسرای ملی دیاو یو تای چین نوشت: با هم از مهمانسرای ملی دیاو یو تای بازدید کنیم. در ماه گذشته، آقای رئیسی رئیس جمهور ایران با هیات خود در  همین جا اقامت داشتند. محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان نیز در پاسخ به این توئیت نوشت: با تشکر از میزبانان چینی باید اضافه کنم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی هم در این مکان انجام شد.در اواسط ماه مارس با وساطت طرف چینی، ایران و عربستان پس از هفت سال اختلافات را کنار گذاشته و با یکدیگر به توافق رسیدند. این خبر با استقبال بسیاری از کشورهای منطقه که معتقدند این توافق می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کند، مواجه شد.

 

منتجب نیا: باهنر، ناطق نوری و احمد توکلی مخالف دولت شدند

رسول منتجب‌ نیا، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان ضمن ارزیابی تاثیر یکدست شدن قوا بر حل مشکلات گفت: رئیسی در شعارهای انتخاباتی‌اش یکدست شدن قوا را مطرح می‌کرد؛ اما یک اشکال در مورد یکدست شدن قوا وجود دارد. ممکن است کسی تصور کند که این حسن و خوبی نظام است که همه یکدست شوند و قوای سه‌گانه همه از یک جناح و فکر باشند، در حالی که این بزرگ‌ترین عیب و اشکال برای یک نظام است که قوای سه‌گانه و مسئولیت حکومت در اختیار یک جناح باشد و جناح‌های دیگر همگی کنار زده و به حاشیه رانده شوند و از آنها در حاکمیت استفاده نشود و نتیجه‌اش هم این می‌شود که طرفداران یک جناح می‌مانند و بقیه جناح‌ها، سلایق و گرایش‌ها خودشان را بی‌تفاوت جلوه می‌دهند و کناره‌گیری می‌کنند. این اشکال عمده‌ای است که به یکدست شدن قوا وارد است و الان هم همگی شاهد این مساله هستیم.

او با اشاره به عبور اصول‌گرایان از رئیسی افزود: در حال حاضر همه گروه‌های حاضر در جناح اصول‌گرا که رئیسی نمایندگی آنها را در دولت برعهده دارد پشت دولت نیستند. رئیسی نتوانست از جناح اصول‌گرا وحدت و اجماعی درست کند. در حال حاضر مجموعه خاصی از اصولگرایان در دولت وجود دارند و مجموعه خاصی از دولت حمایت می‌کنند اما بسیاری از چهره‌های شاخص اصول‌گرا و صاحب‌ نظر منتقد دولت هستند و چه‌ بسا انتقادهای تندی هم دارند. به عنوان نمونه در رابطه با مولدسازی که ابتکار دولت است و یک بدعت تاریخی بسیار خطرناکی را ابداع کرده‌اند، فردی مانند احمد توکلی که از چهره‌های اصول‌گرا محسوب می‌شود به شدت با آن مخالفت کرده و نامه بسیار تند و مستدل و مستندی نوشت و به شدت به دولت حمله و اعتراض کرد. در بسیاری از موارد باهنر، ناطق نوری و بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های معروف و غیرمعروف اصول‌گرا مخالف دولت شده‌اند. به دلیل اینکه به عیان می‌بینند، بسیاری از تصمیماتی که گرفته و سیاستگذاری‌هایی که انجام می‌شود غلط است؛ بنابراین، انصاف‌شان ایجاب می‌کند که آنها هم جزو منتقدان باشند و حمایت‌شان را از دولت بردارند.

 

تکذیب واریز یارانه ۱۵۰هزارتومانی ویژه رمضان

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص انتشار خبری در فضای مجازی در مورد پرداخت ۱۵۰ هزار تومان یارانه به‌ مناسبت ماه رمضان گفت: این خبر مورد تأیید نیست و هیچ یارانه اضافه‌ای برای ماه رمضان پرداخت نخواهد شد. حسینی افزود: یارانه پرداختی مربوط به فروردین ماه نیز در موعد مربوط به خود پرداخت خواهد شد، سعی بر این است که پرداخت یارانه‌ها همواره در موعد مشخصی انجام شود و بیستم هر ماه زمانی است که مشخص شده است.

نرخ تورم سال گذشته چند درصد شد؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ به معادل ۴۶.۵ درصد رسید. همچنین شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ به عدد ۷۹۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش یافت.

هزینه ۹۵ میلیون تومانی دریافت وام مسکن برای متأهل‌های تهرانی

آخرین قیمت‌ها حاکی است که قیمت هر برگ اوراق مسکن (تسه) در سال جدید به زیر ۱۰۰ هزار تومان بازگشته است؛ بنابراین، مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام، باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومانی، ۳۹ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۴۴هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۵ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین، زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و۷۴۴ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان پرداخت کنند.

 

اولین پرتقال مازندران به چین رسید!

پس از مذاکرات چند هفته قبل هیات همراه رییس جمهوری در جریان سفر به چین، حالا خبر‌ها از این حکایت دارد که نخستین بار پرتقال از مازندران ایران به بازار‌های چین رسیده است. /ایسنا

تولید بیش از یک میلیون خودروی سواری در سال گذشته

خودروسازان دولتی و خصوصی داخلی موفق شدند، در دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد یک‌میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۹۴ دستگاه انواع خودرو تولید کنند. آماری که در هم‌سنجی با سال ۱۴۰۰ رشد ۳۹ درصدی نشان می‌دهد. در سالی که گذشت، خودروسازان داخلی موفق به تولید یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۸ دستگاه خودروی سواری شدند که در مقایسه با ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی داشته است. به این ترتیب، خودروی سواری ۸۷.۷ درصد از مجموع تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد.

دلار صرافی‌ها در کانال ۴۲ هزار تومان

در دومین روز رسمی فعالیت بازار‌های مالی کشور، نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌ها به رقم میانگین ۴۲۱۰۰ تومان و قیمت فروش دلار به متقاضی ارز نیز به طور میانگین ۴۲۵۲۰ تومان تعیین شده است، در حالی که نرخ دلار در مرکز مبادله بدون تغییر نسبت به روز‌های قبل، ۴۰۲۰۰ تومان است.

خبر خوش برای مشترکان خانگی آب

معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیات‌وزیران به منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف و اختصاص پاداش به مشترکان کم مصرف آب را ابلاغ کرد و بر اساس آن مشترکانی که مصرف آب آن‌ها مطابق الگوی مصرف و پایین‌تر از آن است، پاداش می‌گیرند.

چند لیتر بنزین در پنجمین روز نوروز توزیع شد؟

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: روز گذشته (شنبه، پنجم فروردین‌ماه) ۱۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شد. این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) ۱۹.۷ درصد رشد داشته است.

امام جمعه قم: شادی و نشاط نباید بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن قوانین باشد
آیت‌الله سید محمد سعیدی با تاکید بر اینکه مسافرت، زیارت، صله رحم از جمله نمونه‌های شادی‌آور است، گفت: امام هفتم (ع) توصیه کرده‌اند که باید مراقب باشیم تا شادی‌های ما با معصیت آلوده نشود. وی با بیان اینکه شادی و نشاط نباید بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن قوانین باشد، تصریح کرد: عده زیادی طی چند روز گذشته که روز‌های شادی مردم است جان خود را از دست داده‌اند، متاسفانه رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موجب عزادار شدن بسیاری شده است. افرادی که بی احتیاطی می‌کنند، هم مدیون و پاسخگوی جان خود هستند، هم مدیون جان کسانی که در ماشین نشسته‌اند، همسفران هم باید به رانندگان تذکر دهند تا در اثر بی‌احتیاطی و بی‌دقتی شادی‌ها از بین نرود. آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش هزاران تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: امیدواریم امسال با همت مسئولان و نیرو‌های امداد و همکاری مردم شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی باشیم.

 

عضو دفتر نشر آثار رهبری: متن خبر دیدار فرماندهان نظامی با رهبر انقلاب در دی ماه جعلی است
به تازگی برخی رسانه‌های در خبری مدعی شده اند که ۵۸ فرمانده سپاه در دی امسال با رهبر انقلاب دیدار کردند و در آن‌جا گفته شده گروهی از نیرو‌های سپاه قصد داشتند به بیت رهبری حمله توپخانه‌ای کنند. مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار رهبری در واکنش به این ادعا نوشته: با بهره اندک از عقل هم می‌شود جعلی بودن متنی که به عنوان دیدار فرماندهان نظامی با رهبر انقلاب در دی ماه منتشر شده را فهمید؛ اما کسانی که این بهره را ندارند بدانند جلسه‌ای با چنین ترکیبی در تاریخ تشکیل نشده و نخواهد شد. ظاهرا برخی تمرین برای دروغِ سیزده را زود شروع کرده‌اند.

 

طالبان: از نوروز تجلیل نمی‌کنیم، اما ممنوعیت برگزاری آیین نوروز در افغانستان برای مردم صحت ندارد
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی مرکزی طالبان گفت، هیچ مانعی در برگزاری آیین و جشن‌های نوروزی از سوی حکومت سرپرست در افغانستان وجود ندارد. وی، اما گفت که دولت طالبان از جشن نوروز به دلیل اینکه در اسلام نیست تجلیل نمی‌کند. پیش از این شهردار بلخ از آمادگی‌هایی همچون توجه به سرسبزی، چراغانی شهر و پاکسازی شهر جهت استقبال مردم در این ولایت خبر داده بود. قبل از این سال، مردم افغانستان معمولا جهت تجلیل از نوروز به مزار شریف می‌رفتند، همه ساله بزرگترین مراسم نوروز در افغانستان در آرامگاه منسوب به حضرت علی ـ علیه‌السلام ـ واقع در مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار می‌شد. تاریخ دانان افغانستان، بلخ را خاستگاه نوروز دانسته وبه صورت معمول وبراساس رسم گذشتگان مراسم جهنده بالا باید در اولین روز بهار و سر ساعت ۹ صبح در صحن غربی زیارت «سخی» منسوب به امام علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ آغاز شود و علم زیارت تا ۴۰ روز در این صحن به اهتزاز درآید.

 

وزیر ارتباطات: در سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی رخ داد که برخی از مردم را از این وزارتخانه دلگیر کرد 
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در پیام تبریک نوروز ۱۴۰۲ اعلام کرد: در سالی که گذشت اتفاقاتی رخ داد که شاید برخی از مردم عزیزمان را از این وزارتخانه دلگیر کرده باشد، اما وزارت ارتباطات در مورد محدودیت یا رفع آن‌ها تصمیم‌گیر نبوده است و ما تلاش کردیم با تقویت پلتفرم‌های بومی امورات مردم مختل نشود.

 

سردار رادان: با هر کسی که می‌خواهد ناامنی را بر مردم غالب کند، برخورد خواهیم کرد
سردار رادان با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز، افزود: طبیعی است امسال نوروز در تقارن با ماه مبارک رمضان است که ان‌شاءالله در کنار نو شدن طبیعت دل‌ها هم نو شود. وی با اشاره به پیام و شعار نوروزی رهبر معظم انقلاب، گفت: امیدوارم با تلاش‌های دولت، حال دل مردم هم خوش شود و پلیس هم باید متفاوت از گذشته عمل کند تا به صورت واقعی به درخواست‌های مردم توجه شود. رادان با بیان اینکه با تقسیم نیروی صورت گفته پلیس موفق خواهد شد، گفت: امروز همه شما موفق خواهید شد با تقسیم مأموریتی که داشته اید تا با بیش از ۲۵ هزار نیرو و تمام فرماندهی شرق و غرب در خدمت امنیت و آرامش مردم قرار بگیرد. با بیش از ۲۵۰۰ گشت انتظامی در هر شیفت با هر کس که می‌خواهد ناامنی را بر مردم غالب کند، برخورد خواهیم کرد و روز‌هایی متفاوت از سال گذشته را رقم خواهیم زد. وی افزود: با انتخاب خوبی که در محلات کردیم و با تلاش‌هایی که انجام داده ایم امنیت را از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به سمت کوی و برزن خواهیم برد و این نوید را می‌دهم که مردم آرامش و روز‌های بهتری را از امنیت تجربه کنند.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس: قراری برای عدم پرداخت رتبه بندی معلمان نداریم
علی رضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات به موضوع رتبه بندی فرهنگیان که در سند تحول هم آمده بود، بعد از گذشت سیزده سال ورود کرد و این مهم را انجام داد، گفت: مجلس در این موضوع پای کار آمد و قراری برای عدم پرداخت رتبه بندی معلمان نداریم.

 

آیت الله شبیری زنجانی: رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است
دفتر آیت الله شبیری زنجانی در گفتاری کوتاه از این مرجع تقلید شیعیان با عنوان «شکرانۀ عید» این گونه آورده است: «از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده و تلاش کنیم که دل‌ها به هم نزدیک تر شود. به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.»

 

«شعر» علم‌الهدی در پاسخ به اعلام «تحریم» او از سوی اتحادیه اروپا
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به خبر قرار گرفتن نامش در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. اتحادیه اروپا در ادامه مواضع ضد ایرانی خود، اعلام کرد هشت فرد و یک نهاد را تحریم کرده است و یکی از آن هشت نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی است. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی با انتشار مطلبی واکنش امام جمعه مشهد را به این خبر منعکس کرد: بنا به اعلام نیکولا سارکوزی، سیاست‌مدار و رییس جمهور سابق فرانسه، اروپا وحشی‌ترین قاره جهان است که قرار گرفتن در فهرست تحریم این اتحادیه، باعث سرافرازی و افتخار بنده است.
به قول اقبال لاهوری:
قطرهٔ آب وضوی قنبری
در بها برتر ز خون قیصری
دل به محبوب حجازی بسته ایم
زین جهت با یکدگر پیوسته ایم
رشتهٔ ما یک تولایش بس است
چشم ما را کیف صهبایش بس است

 

نماینده دلفان: اگر اجازه می‌دادند وزرا استیضاح شوند، حساب کار دست دولت می‌آمد
یحیی ابراهیمی نماینده دلفان در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد اجرایی دولت سیزدهم، می‌گوید: در آخرین روز مجلس در نطقی که داشتم شدیداً به رییس جمهور و تیم اقتصادی‌اش تذکر دادم. خدا وکیلی این تیم تعطیل هستند و کامل مملکت را رها کرده‌اند. نمی‌شود در یک مقطع، ارز از ۲۳ هزار تومان  یکباره به بالای ۵۰ هزار تومان برسد بعد دوباره پایین بیاید و دولت ۴۵ هزار تومان را ۴۱۵۰۰ بفروشد. این‌ها همه نشان‌دهنده بهم‌ریختگی وضعیت تیم اقتصادی دولت است. بعد همین افراد چنان «بَه‌بَه و چَه‌چَه» کرده و طوری صحبت می‌کنند که انگار هیچ مشکلی پیش نیامده است. او می‌گوید: این تیم اقتصادی حال حاضر، توهینی به شعور مردم است و این‌ها مردم را مسخره کرده‌اند، وگرنه در یک سال و نیمی که آقای رئیسی آمده از همان ابتدا مشخص بود که تیم اقتصادی قوی‌ نچیده است. نه از نظر علمی پربار هستند و نه سابقه اجرایی قوی دارند. تحصیلات علمی رییس بانک مرکزی قبلی چه بود؟ ایشان یک سال بیشتر فرماندهی تیم اقتصادی را بر عهده داشت و الان هم باز به همین شکل است. عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: صدای تمام نمایندگان درآمده و ما با رویکردی برای کمک به دولت، قوانین را مصوب کردیم و مصوباتی برای بحث جهش تولید مسکن و مسائلی که سد راه پیشرفت اقتصادی مملکت بود، ارائه دادیم. دولت کدام را اجرا کرده است؟ الان گاردی که نمایندگان مجلس می‌گیرند بجاست، ولی متاسفانه یک ضعف اساسی و مهم در مجلس وجود دارد و آن اینکه اجازه نمی‌دهند وزرا استیضاح شوند. اگر واقعاً اجازه می‌دادند چهار تا از وزرا استیضاح شوند، حساب کار دست دولت می‌آمد و سر جای خودش می‌نشست. هیات رییسه مدام در حال مماشات است و اصلاً چرا باید این کار را بکند؟

 

فعال سیاسی اصولگرا: چطور با دشمنان مذاکره می‌کنیم، اما حاضر نیستیم با ملت خودمان گفت‌وگو کنیم؟
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این که سال جاری سال برگزاری انتخابات مجلس است. چه اقداماتی باید برای آشتی ملی و افزایش مشارکت مردم انجام شود و چقدر ضرورت دارد که حاکمیت، فرصت حضور همه سلایق و افکار مختلف را در انتخابات فراهم کند، گفت: من از همان ابتدا این مساله را گفتم که بحث آشتی ملی نشان‌دهنده این است که مردم ما با هم قهر هستند که اینطور نیست. ما نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم یعنی باید گروه‌ها، تشکل‌های سیاسی، احزاب، مسئولین نظام و مردم بتوانند با هم گفتگو کنند، مشکلات‌شان را حل و فصل کنند و با مذاکره مساله را به نتیجه برسانند. وی افزود‌: چطور ما با دشمنان‌مان حاضر هستیم سر یک میز بنشینیم و مذاکره کنیم، اما حاضر نیستیم با ملت خودمان و احزاب خودمان گفتگو و مسائل را حل و فصل کنیم. اگر اتحاد و انسجام ملی شکل بگیرد، قطعا می‌تواند مشارکت سیاسی و حضور پرشور مردم را در انتخابات آینده داشته باشد، در غیر این صورت به نظر می‌رسد ما در انتخابات آینده با کاهش مشارکت مواجه می‌شویم و این به مردم‌سالاری دینی ما صدمه می‌زند.

 

تکذیب ادعای مرندی درباره دکتر ظریف
یک عضو تیم سابق مذاکره‌کننده توضیح داده که هیچ گفت‌وگویی درباره طلب غرامت از آمریکا بین محمدجواد ظریف و محمد مرندی انجام نشده است. البته این اولین بار نیست که چنین مطالبی به نقل از وزیر خارجه پیشین جعل می‌شود، اما اینکه صداوسیما در غیاب تیم سابق مذاکره‌کننده، افرادی را دعوت و به نقل از آن‌ها اکاذیبی را مطرح، یا افرادی با پیشینه معلوم، در برنامه‌ای تلویزیونی به دکتر ظریف توهین می‌کنند را باید نشانه ناکامی در احیای برجام و فرافکنی محفلی خاص پس از شکست‌های پیاپی خود دانست. به گفته این عضو تیم سابق مذاکره‌کننده، درخواست غرامت از آمریکا بابت خروج آمریکا از برجام، طرح ناکام تیم فعلی بود و حالا می‌خواهند آن را منتسب به دولت قبل کنند و با جعل نقل‌قول و حتی طرح خیالی آن در جلسه هیات دولت، شکست خود در اجرای این خواسته را به دولت سابق ربط دهند. /جماران

 

رکوردشکنی مصرف بنزین در آخرین روز سال
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش رکورد مصرف بنزین برای چندمین بار در روزهای پایانی سال گذشته خبر داد و گفت: در ۲۹ اسفند ماه سال گذشته ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور به مصرف رسیده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۷.۷ درصد رشد یافته است.

 

رییس کل بانک مرکزی: قطعا سال ۱۴۰۲ سالی دشوار برای سوداگران ارز خواهد بود
رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیامی با تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهار تورم و حمایت عملی از بخش‌های مختلف تولید را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد و گفت: ثبات اقتصادی در دستور کار جدی دولت و شبکه بانکی کشور است. فرزین تاکید کرد: قطعا سال ۱۴۰۲ سالی دشوار برای سوداگران ارز و قاچاق کالا و البته تقویت حمایت‌ها از بخش واقعی اقتصاد و تولید خواهد بود.شبکه بانکی در سال جدید نیز همچون سال گذشته، یاریگر تولید خواهد بود و اعطای تسهیلات برای رونق روزافزون تولید اولویت نخست شبکه بانکی است. رشد ۳۸ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ و سهم ۷۵ درصدی بخش تولید از این تسهیلات گویای عزم جدی شبکه بانکی در حمایت عملی از تولید است ضمن اینکه سال گذشته شاهد رشد ۱۴۸ درصدی اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم.

 

عیدی ۱۶ میلیونی برای کارگران
مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است؛ بنابراین، امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۸ تومان و مبلغ حداکثر عیدی کارگران ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ هزار تومان خواهد بود.

 

باقیمانده حقوق اسفندماه فرهنگیان پرداخت شد
به دستور رئیس جمهور محترم و پیگیری دکتر مخبر با همکاری بانک مرکزی باقی مانده حقوق اسفندماه فرهنگیان پرداخت شد. /صداوسیما

 

معاون رییس‌جمهور: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به مصاف تورم بروند
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ با اشاره به مزین شدن امسال به نام «مهار تورم، رشد تولید»، گفت شرکت‌های دانش‌بنیان کشور که مجهز به مغزافزارهای جوان و خلاق این مرز و بومند،برخوردار از ظرفیتی خارق العاده‌اند که می‌توانند در پیوند با صنایع، کمیت، کیفیت و نوآوری را ارمغان تولید کنند و به مصاف تورم بروند.

 

روایت یک نماینده مجلس از علت اصلی تورم در سال‌های اخیر
طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تورم از اصلی‌ترین متغیر‌های اقتصاد کلان است که از آن با نام متغیری برای بررسی وضعیت ثبات اقتصاد کلان نیز استفاده می‌شود. اقتصاد ایران در وضعیتی است که پس از گذشت چهار سال از زمستان ۱۳۹۶ که نرخ تورم اوج گرفت، هنوز این متغیر به وضعیت با ثبات نرسیده است. حتی به نظر می‌رسد، تعادل‌های اقتصاد کلان ایران در نرخ‌های تورم بالاتری در حال شکل گیری هستند.  نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر ۱۴۰۱ به رقم ۴۸ درصد رسیده است. بخشی از تورم سال ۱۴۰۱ ناشی از رشد ۱۲ درصدی شاخص قیمت در خردادماه به علت حذف ارز ترجیحی است که ماهیتا متفاوت از رشد شاخص کل و تورم بوده، اما در نهایت خود را در رشد شاخص کل نشان می‌دهد. به نحوی‌که با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی، قیمت این اقلام افزایش پیدا کرد. علت اصلی تورم در سال‌های اخیر و پایداری و ماندگاری آن را می‌توان در وجود مجموع ناترازی‌ها در اقتصاد دانست که در مجموع منجر به فشار بر کل شبکه‌ی بانکی شده و تورم ایجاد می‌کند. ناترازی در بودجه (کسری بودجه پایدار دولت)، ناترازی در خود شبکه‌ی بانکی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، از مهمترین عواملی هستند که منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی شده و در نتیجه تورم‌های فزاینده در اقتصاد ایران را ایجاد کرده‌اند.

 

انتقاد عبدی از سخن «دولت به هیچ جناحی وابستگی ندارد» رئیسی
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: اینکه رییسی گفته دولت به هیچ جناحی وابستگی ندارد، حسن دولت نیست. شجاعت پذیرش انتساب به جناح متبوع ارزشمند است. اگر موفقیت داشته باشید، آن را به جناح خود منسوب می‌کنید. پس نفی انتساب به جناح اصولگرایی کاملا روشن است.

 

حمله رسانه «جبهه پایداری» به «امپراتور کوزکو»
رجانیوز، ارگان رسانه‌ای جبهه پایداری خواستار برخورد امنیتی با، زینب موسوی طنزپرداز شبکه‌های اجتماعی شد. زینب موسوی که پیش از این با نام «امپراتور کوزکو» در فضای مجازی فعالیت داشت، این روز‌ها با وجود آن که زمان زیادی از آزادی او نمی‌گذرد، در صفحه خود به انتشار محتوای شیطنت‌آمیز و به سخره گرفتن جمهوری اسلامی و شخصیت‌های نظام می‎‌پردازد. طنزپردازی و شوخی با شخصیت‌های سیاسی تفاوت بسیاری با نفرت‌پراکنی و توهین علیه آنان دارد و در این میان زینب موسوی، عامدانه مسیر دوم را در پیش گرفته است. رویکردی که ورود مراجع قضایی و برخورد جدی با او را می‌طلبد. زینب موسوی از طریق رسانه ملی و با شرکت در برنامه «خنداننده شو»، شهرت یافت. در ادامه او از شهرت بدست آمده استفاده کرده و مکررا به تخریب جمهوری اسلامی پرداخت. این فعالیت‌ها در جریان اغتشاشات اخیر در کشور به اوج خود رسید تا جایی که وی دستگیر و به دو سال حبس محکوم شد. اما در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، وی مشمول عفو شده و آزاد گشت. با وجود این، اما تغییری در روند فعالیت او در فضای مجازی ایجاد نشد و او همچنان از هرگونه توهین و تمسخر به جمهوری اسلامی و ارکان آن ابایی ندارد. تنها با نگاه به محتوای چند پست اخیر وی در اینستاگرام، توهین‌های بی‌شرمانه‌ای به شخص رئیس جمهور مشاهده می‌شود. اتفاقی که ورود مراجع قضایی و برخورد جدی با او را می‌طلبد. آزادی‌های صورت گرفته به دنبال عفو رهبری در ماه گذشته اتفاق مثبتی است که نشان از رحمانیت جمهوری اسلامی و شخص رهبر معظم انقلاب دارد. اما این امر نباید موجب آن شود که عده‌ای با سوء استفاده از این فرصت، همچنان به روند گذشته خود ادامه دهند. افرادی، چون زینب موسوی که وقیحانه و پس از فرصت دوباره‌ای که به آنان داده شد همچنان بر مسیر غلط خود پافشاری می‌کنند. /خبرآنلاین

 

نماینده مجلس: خطر جدی کشور نه اپوزیسیون که سوپر انقلابی‌نما‌ها هستند
نماینده مجلس یازدهم گفت: خطر جدی اینجاست نه اپوزیسیون، گروهک، فلان دسته و NGO که مردم توجهی به آن‌ها ندارند، حقیقتا این‌گونه نیست. ما باید در داخل مشکل را حل کنیم. مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این‌که باتوجه به گلایه‌های مردم درباره نحوه اداره کشور چقدر ضرورت دارد در سال آینده شاهد یک حکمرانی خوب باشیم، گفت: در قرآن آمده است خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها آفریده است، من نمی‌خواهم توهین کنم به هیچ شخصی؛ حتی افرادی که خارج از کشور بیرق دشمنی برداشته‌اند، خیر قصد توهین ندارم حقیقت امر این است که این‌ها برای این کار نیستند. /اعتماد

 

جمله منتخب سال ۱۴۰۱ رهبر انقلاب از نظر کاربران انتخاب شد

کاربران رسانه KHAMENEI.IR جمله‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانش آموزان در آستانه سیزدهم آبان‌ماه، درباره افول آمریکا و تغییر نظم کنونی جهان را به عنوان مهمترین جمله‌ی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۱ انتخاب کردند.

بیش‌ از شصت و یک هزار کاربر از ۲۳ تا ۲۹ اسفندماه با شرکت در نظرسنجی انتخاب مهمترین جمله سال ۱۴۰۱، به ترتیب سه جمله‌ی زیر را به عنوان مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جملات رهبر انقلاب در سالی که گذشت، برگزیدند.

رتبه اول) آمریکا ذره ذره آب می‌شود، خودتان را برای نظم جدید جهان آماده کنید. امروز، آمریکا قدرت مسلّط جهان نیست؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول می رود، ذرّه‌ذرّه دارد آب می شود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البتّه عقیده‌ی ما هم همین است، امّا تحلیلگران سیاسی دنیا هم این را دارند می گویند. نشانه‌هایش هم واضح است؛ مشکلات داخلی آمریکا بی‌سابقه است؛ هم مشکلات اقتصادی‌شان، هم مشکلات اجتماعی‌شان، هم مشکلات اخلاقی‌شان در داخل آمریکا؛ اختلافاتشان، دودستگی‌های خونینشان، خطا‌های محاسباتی‌شان در مسائل دنیا… علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد… در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجاست؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی می تواند انجام بدهد. ما می توانیم در این نظم جدید یک جایگاه برجسته‌ای داشته باشیم ۱۴۰۱/۰۸/۱۱

رتبه دوم) کسانی را که حجاب کامل ندارند نباید به بی‌دینی و ضدانقلابی متهم کرد

حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را کامل رعایت نمی کنند، این‌ها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛ نه. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

رتبه سوم) هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ حرفی زدیم پای آن ایستاده‌ایم

ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستاده‌ایم. در وقت خودش، سر جای خودش ان‌شاءالله انجام خواهد گرفت. ۱۴۰۱/۰۸/۱۱

 

نور نیوز: منتظر خبر «توافقات قابل توجه» میان ایران و آژانس باشید
رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی از حصول توافقات قابل توجه میان ایران و آژانس انرژی هسته‌ای خبر داد. نورنیوز رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی شب گذشته در صفحه توییتر این رسانه خبر داد: «در حالی که طی روز‌های گذشته همه توجهات به توافق ایران با عربستان و سفر‌های گشایشگر به امارات و عراق معطوف بود، همزمان توافقات قابل توجهی نیز طی گفت‌وگو‌های فشرده میان ایران و آژانس در تهران حاصل شدکه در زمان مناسب اطلاع‌رسانی میشود.»

 

واکنش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریمش توسط اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا «عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» را تحریم کرد. عبدالحسین خسروپناه در واکنش به بسته تحریمی جدید اروپا و قرار گرفتن اسمش در این لیست گفت: این اتفاق انگیزه شورا در تحقق منظومه فرهنگی امامین انقلاب را مضاعف کرد. به گزارش مهر، اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی را علیه کشورمان اعلام و طی آن ۸ نفر از مقامات کشور را در لیست تحریمی خود قرار داد. همچنین اتحادیه اروپا شورای عالی انقلاب فرهنگی را در لیست تحریمی خود قرار داد. عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این اتفاق و قرار گرفتن اسمش در لیست تحریمی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خو در فضای مجازی نوشت: «با گذشت دو ماه فعالیت بنده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحریم اتحادیه اروپا، مضحکانه و بی ارزش است، چون نه مالی در اروپا دارم و نه تعلقی، اما انگیزه شورا را در تحقق منظومه فرهنگی امامین انقلاب مضاعف می‌سازد».

 

ابراز تمایل رئیس جمهور کوبا برای سفر به تهران
رئیس جمهور کوبا با اشاره به روابط تاریخی کشورش با ایران گفت که تمایل دارد در سال جاری به تهران سفر کند. میگل دایاز کانل، رئیس جمهور کوبا در بخشی از گفت وگوی خود با المیادین گفت: ایران کشور برادر کوبا است و فکر می‌کنم که پایه‌های روابط تاریخی ما به این دلیل است که هر دو ملت مقاومت گسترده‌ای در برابر تحریم‌ها داشته اند. وی گفت: ما احترام زیادی برای رهبر انقلاب ایران قائل هستیم و او قدرت زیادی در تحلیل و تفکر دارد. رهبر ایران از حکمت برخودار است و می‌داند که چگونه مردم کشورش را از طریق مسیر واقعی به سوی حاکمیت و تعیین سرنوشت سوق دهد. /ایسنا

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: حمله به پایگاه‌هایی که با درخواست دولت سوریه ایجاد شده با پاسخ متقابل روبه‌رو خواهد شد 
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمله به پایگاه‌های غیرقانونی این کشور در سوریه گفت: هرگونه بهانه‌گیری برای حمله به پایگاه‌هایی که با درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریسم و عوامل داعش در خاک این کشور ایجاد شده، بدون درنگ با پاسخ متقابل روبه رو خواهد شد. کیوان خسروی روز شنبه به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مشارکت ایران در حمله به پایگاه‌های غیرقانونی این کشور در سوریه واکنش نشان داد و تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیرقانونی بخشی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می‌کند، اتهاماتی را متوجه ایران نماید که واقعیت ندارد. وی تاکید کرد: واشنگتن نمی‌تواند با ایجاد بحران‌های تصنعی و دروغ‌پردازی، مقابله‌ طبیعی و قانونی کشورهای اشغال شده با نیروهای نظامی آمریکا را به کشورهای دیگر منتسب کند. ایران برای مقابله با تروریسم وابسته و ایجاد امنیت پایدار در سوریه، هزینه‌های زیادی را متحمل شده و با هر گونه اقدامی که ثبات در این کشور را با مخاطره روبه رو کند، مخالف است و با آن مقابله می‌کند.

 

فرمانده یگان‌های ویژه پلیس: در سال ۱۴۰۲ برای مقابله با ناآرامی‌ها، باید ظرفیت خود را دو برابر کنیم
سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا گفت: در سال ۱۴۰۲ ظرفیت خود را باید به دو برابر وضع موجود افزایش دهیم تا بتوانیم برای مقابله با ناآرامی‌ها ۴۰۰ نقطه را پوشش دهیم. وی خاطرنشان کرد: در ابرفتنه اخیر که با پیروزی پشت سر گذاشتیم و نام آن عملیات را لبیک با زینب (س) نهادیم توانستیم دشمن را با همه توان و همه استعداد خود از نظر مادی، نیروی انسانی و پشتیبانی رسانه‌ای زمین گیر کنیم و دماغ آن را به خاک بمالیم.

 

پناهیان: برخی سخنان اخلاقی و سیاسی در جامعه ما شبیه سخنان خوارج و معاویه است
علیرضا پناهیان: انحراف‌های از دین و تحریف‌ها را باید بشناسیم. اگر ما این انحراف‌ها را بشناسیم و نامه‌های معاویه را بخوانیم و سخنرانی‌های معاویه و عمروعاص علیه امیرالمؤمنین (ع) را مطالعه کنیم و اگر حرف‌های خوارج را بخوانیم، آن‌وقت می‌توانیم در جامعه خودمان شبیه آن را پیدا کنیم، چون می‌بینیم که بعضی‌ها شبیه همان حرف‌ها را می‌گویند. بعضی وقت‌ها در حرف‌ها و سخنان دینی ما شبیه حرف‌های خوارج هست؛ یعنی ما می‌خواهیم دین را تبلیغ کنیم ولی شبیه خوارج حرف می‌زنیم! مثلاً گاهی شبیه خوارج، اخلاقی حرف می‌زنیم، شبیه خوارج، سیاسی حرف می‌زنیم، شبیه معاویه، اخلاقی حرف می‌زنیم! باید ببینیم این انحراف‌هایی که در دین پدید آمده چیست؟

 

پویش‌های مردمی برای مقابله با بی‌حجابی در شیراز و مشهد
صبح امروز تصاویری از مشهد مقدس در شبکه های اجتماعی منتشر شد که تعدادی از شهروندان با در دست داشتن پلاکاردهایی مردم را به رعایت حجاب دعوت می‌کردند. همچنین روز گذشته امام جمعه شیراز هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: برای مقابله با بی حجابی سامانه‌ای با نام «مردم رسی» توسط نهادی مردمی راه اندازی شده است و مردم در آن سامانه مباحث خود را در خصوص بی حجابی و کشف حجاب متذکر می‌شوند و افرادی که آموزش نحوه تذکر و برخورد با بی حجابی را دیده اند، موارد را بررسی می‌کنند.

 

خاندوزی: برخی برای اجرای مولدسازی مقاومت می‌کنند
وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مدیران و کارکنان تابعه وزارت اقتصادی و دارایی در گلستان گفت: در دستگاه‌ها مقاومتی برای از دست دادن دارایی‌های راکد خودشان وجود دارد که باید این مساله شکسته شود، چون اجرای مولدسازی به نفع مردم و به نفع کشور است. ما به دنبال این هستیم شرکت‌های بزرگ اقتصادی به گلستان بیایند و استان توسعه پیدا کند و اجحاف بزرگی که به گلستان در گذشته شده جبران شود. وی افزود: در جای جای کشور و دنیا، هموطنان و هم استانی‌هایی هستند که حاضرند در کشور سرمایه‌گذاری کنند و ما باید برای آن‌ها زمینه ایجاد کنیم.

 

عباس عبدی: این که برخی افراد از وضع پوشش زنان ناراضی باشند چیز عجیبی نیست
«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: این که برخی افراد از وضع پوشش زنان ناراضی باشند چیز عجیبی نیست. ولی این که امامان جمعه یکصدا و از موضع قدرت علیه وضع پوشش زنان سخنرانی و تهدید کنند، نشان می‌دهد تاکنون کسی آنان را آگاه نکرده که همین رویکرد‌ها منجر به این وضع شده و هر چه بیشتر ادامه دهید اثرات بدتری دارد.

معاون دفتر رئیس‌جمهور: چون دولت قبل غربگرا بود، اجازه ورود ایران به سازمان شانگهای داده نمی‌شد
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با انتشار توییتی به خبر قطعی شدن عضویت ایران در شانگهای در دولت سابق واکنش نشان داد. او نوشت: عضویت در سازمانهای منطقه ای کاغذبازی نیست، بلکه ریشه در اراده سیاسی رهبران کشورهای عضو دارد تا زمانی که ادراک قدرت های آسیایی از دولت قبل یک دولت غربگرا بود اجازه ورود ایران را به سازمان شانگهای ندادند؛ اما درک آنها از سیاست خارجی مستقل آقای رئیسی راه را برای عضویت باز کرد.

 

مهاجرانی: گمان نمی‌کنم در سال ۱۴۰۲با ابرچالش نظامی امنیتی روبه‌رو شویم
سید عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ دولت اصلاحات به جماران گفت: هنرمندان یا به اصطلاح سلبریتی‌ها واکنش‌های مختلف و متفاوتی انجام دادند. به نظرم کسانی که در محدوده حرف مطالبی عنوان کرده باشند، هر چند تند و تیز، دولت می‌بایست تحمل کند، اما اگر در یک سازماندهی برنامه‌ریزی شده علیه نظام قرار گرفته باشند؛ مانند یکی از هنرپیشه‌ها و یک فوتبالیست که البته به آمریکا مهاجرت کردند، موضوع متفاوت خواهد بود. مهاجرانی همچنین گفت: فرماندهان نظامی آمریکا و فرماندهی «سنتکام» به صراحت گفته‌اند که ایران قدرت درجه اول نظامی موشکی و پهبادی منطقه شده است. در واقع توان بازدارندگی ایران می‌تواند اسرائیل و آمریکا را برای تحمیل یک ابر چالش نظامی – امنیتی با تزلزل و فقدان تصمیم رو به رو کند، چنان که در دهه‌های گذشته به رغم تهدیدات تکراری اسرائیل که به ایران حمله می‌کند و یا ترجیع بند رؤسای جمهور آمریکا که: «همه گزینه‌ها روی میز است!» گمان نمی‌کنم با ابر چالش نظامی امنیتی در سال ۱۴۰۲رو به رو شویم. البته بازسازی رابطه با عربستان و افزایش نقش چین نیز تأثیر تعیین کننده‌ای در این موضوع داشته و خواهد داشت. به نظرم راهکار در این حوزه نیز افزایش توان بازدارندگی ایران است، که تقریبا هر هفته شاهد اعلام خبر دستاوردهای جدید نظامی ایران هستیم. همه می‌دانند که کشورها همه توان و دستاوردهای نظامی خود را اعلام نمی‌کنند.

فاطمی امین: تورمی که مردم با آن مواجه هستند، تورم مصرف کننده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره بر اینکه در اشتغال صنعتی در پاییز ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مشغول به کار شدند، ادامه داد: تورمی که مردم با آن مواجه هستند، تورم مصرف کننده است، اما تورم تولید کننده امروز به ۳۴ درصد رسیده است. تمام شاخص‌های کلان سمت و سوی خوبی دارند.

تجارت ۲ میلیارد دلاری ایران و چین در دو ماه
جدیدترین آمار منتشره از سوی گمرک چین نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۲ میلیارد و ۹۸ میلیون دلار رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین ۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار اعلام شده بود که بدین ترتیب مبادلات تجاری دو کشور در دو ماهه ۲۰۲۳ با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شده است. صادرات چین به ایران در این دوره افزایش و واردات از ایران کاهش داشته است. چین در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶ درصدی داشته است. صادرات چین به ایران در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار اعلام شده بود. اما واردات رسمی چین از ایران در دو ماهه نخست امسال ۴۲ درصد کاهش داشته و به ۶۸۸ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: دشمنان جنگ ارزی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند 
ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مولفه نرخ ارز در افزایش قیمت‌ها و تورم بسیار حیاتی است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند. دشمنان در قالب جنگ ترکیبی جنگ ارزی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند و ۵۰۰ سایت حتی در روز‌های تعطیل در هر ساعت نرخ‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین، به وضوح معلوم است این معطوف به عرضه و تقاضا نیست. ایروانی اظهار داشت: وقتی نرخ ارز موتور اصلی ایجاد تورم در اقتصاد کشور قرار می‌گیرد بطور طبیعی عرضه کنندگان، کالا‌های خود را متناسب با آخرین نرخ‌سازی‌ها عرضه می‌کنند و نظام کنترلی به هیچ وجه وجود ندارد.

نماینده مجلس: افزایش ۹۰۰ درصدی نرخ ارز کاملا در اقتصاد مشهود و خطرناک است
زنگنه نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عامل تورم در کشور ما در شرایط فعلی دو موضوع است؛ نخست تاثیرپذیری از قیمت دلار و ارز است، اکنون شوک‌های ارزی موجب ایجاد شوک‌های تورمی می‌شود و دولت اگر فکر عاجلی برای مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت ارز نکند، نمی‌توان امیدوار به اتفاقاتی در حوزه مهار تورم باشیم. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بخشی از شوک‌های ارزی مربوط به مسائل بین الملل و تاثیرات انتظاری در جامعه است که دولت باید این موضوعات را مدیریت کند. با مسیری که دولت در روابط بین الملل در پیش گرفته و تفاهمی که با چین و روسیه انجام شد و تسهیل روابط با عربستان، می‌تواند انتظارات تورمی را در حوزه قیمت دلار تا حدودی کنترل کرد؛ اما نکته مهم‌تر این که متاسفانه ما این شوک‌های ارزی را مستقیم توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در اقتصاد دخالت می‌دهیم. نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز طی چند سال گذشته حدود ۹۰۰ درصد بوده است، افزود: این ۹۰۰ درصد در کالا‌های اساسی به ویژه کالا‌هایی مانند فولاد، سیمان و… کاملا تاثیر خود را گذاشته است. در واقع افزایش ۹۰۰ درصدی نرخ ارز کاملا در اقتصاد مشهود و این موضوع خطرناک بوده و دست شرکت‌های دولتی، شبه دولتی، سیاست‌های بورس کالا، شورای رقابت و… است. وی ادامه داد: برخی حرف‌هایی که دوستان می‌زنند از نظر مبنایی غلط است. برخی بیان می‌کنند که نرخ ارز شاخصی وابسته به تورم، نقدینگی، ناترازی بانکی و.. است؛ با این شیوه ما عملا رشد نرخ ارز را توجیه می‌کنیم و آن را امری طبیعی قلمداد می‌کنیم که باید بداینم این موضوع مسیر غلطی است و این حرف برای شرایط عادی اقتصاد است و برای کشوری نیست که در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و تحت تحریم‌های آمریکا از طریق بستن سوئیفت و محدود کردن تبادلات ارزی و… است.

 

علی مطهری: حبس خانگی دیگر چه ضرورتی دارد؟
علی مطهری معتقد است، در سال جدید «از نظر سیاسی به آشتی ملی نیاز داریم، چون به دنبال حوادث مهرماه در میان مردم شکاف ایجاد شده و شکاف باید از بین برود. اشتباهاتی بود و اعتراضاتی آغاز شد و رسانه‌های بیگانه و دشمن بر حوادث سوار، و باعث تشدید آشوب‌ها شدند. در این اعتراضات عده‌ای کشته و عده‌ای شهید شدند، خود به خود بین مردم شکاف ایجاد شده است، باید برطرف شود و آشتی ملی صورت گیرد. حتی درباره زندانیان سیاسی سخت‌گیری نکنند، کسانی که به دلیل انتقاد از وضع موجود و سیاست‌های نظام بازادشت شدند، باید آزاد شوند و بازداشت این‌ها روش درستی نیست. مخصوصاً که رهبر انقلاب چند بار فرمودند، «حتی کسی نظر مخالف نظر من دارد باید بتواند حرف خود را بزند.» باید به این فرموده عمل شود و نمی‌شود سیاست دوگانه داشته باشیم که رهبر انقلاب چیزی بگویند و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کار دیگری انجام دهند، این درست نیست. به نظر من آشتی ملی بسیار لازم است؛ حتی مسئولان به موضوع حبس خانگی پایان دهند، برای چه این موضوع ادامه پیدا کرده است و چه ضرورتی دارد؟ مسئولان حالت آشتی ایجاد کنند تا کشور رو به پیشرفت حرکت کند.

 

علم‌الهدی: سلف مختلط لامذهبی است
علم‌الهدی در خطبه‌های نمار جمعه مشهد، طراحی اغتشاش در داخل کشور را توطئه‌ای برای تهاجم به دین مردم توصیف کرد و افزود: وقتی می‌بینید دشمن با توطئه شیطانی، اغتشاش داخلی را برنامه‌ریزی می‌کند و یک عده افراد ناآگاه نیز تحت تأثیر توطئه و رسانه‌های دشمن قرار می‌گیرد و دست به چنین حرکتی می‌زنند، آنچه در حرکت اول ظهور پیدا می‌کند، بی‌دینی و لامذهبی است که یک دختر روسری از سرش برمی‌دارد. وی به نمود‌های بیرونی توطئه و فتنه دشمن اشاره و ابراز کرد: فسق و فساد یک عده جوان که حتمأ باید در سلف سرویس دانشگاه، دختر و پسر باهم بنشینیم و باهم غذا بخوریم، این لامذهبی‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند؛ پس معلوم می‌شود تهاجم دشمن به دین شما از همه چیز بیشتر است، چون دین شما و ایمان شما را بنیه این نظام می‌داند؛ اگر دین شما لطمه پیدا کرد و ضربه خورد، بر پیکر استحکام و بنیه نظام ضربه وارد می‌شود و راه برای دشمن بیشتر باز می‌شود.

 

صدیقی: زیر پرچم ولایت، جهان را آباد خواهیم کرد
کاظم صدیقی در وصف ملت ایران هم گفت: ملت ما در تاریخ خلقت، بی‌نظیر است. هیچ ملتی بسان ملتی که امام خمینی و امام خامنه‌ای داشته‌اند، نیستند. این ملت تا زمان ظهور امام زمان (عج)‌ ایثاگرانه در صحنه ایستاده‌اند. این ملت در جنگ ترکیبی و نابسامانی‌های اقتصادی مقابل فتنه جهانی ایستاده‌اند. انقلاب ما پدیده نجات بشر و ان‌شاءالله در سایه استقامت بر این انقلاب، زیر پرچم ولایت جهان را آباد خواهیم کرد. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: طی چهل و چهار سال گذشته به رغم همه تحریم‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. قوای سه‌گانه زیر پرچم ولایت با هم متحدند. صدیقی سپس سفر به چین، رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه، راه‌اندازی بزرگترین مجموعه سلامت و بیمارستان حضرت مهدی (عج)، افتتاح پالایشگاه ۲۱ هزار بشکه‌ای آبادان در شرایط جنگ ترکیبی را از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در شرایط جنگ ترکیبی دانست.

 

امام جمعه کرج: سیاستگذاری‌ها برای رسیدگی به فضای مجازی از نظر محتوا و سخت افزاری امیدوار کننده است
سیدمحمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج با تاکید بر برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی در کشور افزود: سیاستگذاری های اجتماعی برای بهبود و هدایت نسل جوان و رسیدگی به فضای مجازی از نظر محتوا و سخت افزاری امیدوار کننده است .وی افزود: مدیران بی تخصص و بی انگیزه باید از بدنه اجرایی کنار گذاشته شوند که مردم بسیار امیدار می شوند.

 

بودجه نظارتی صداوسیما بر تولید محتوا در فضای مجازی  ۱۰ درصد افزایش یافته
فارس نوشت: بررسی اجمالی ردیف ۲۸۳۵۰۰ (برنامۀ حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی) که طی سه ردیف مرقوم شده است، نشان می‌دهد، علاوه بر اینکه بودجه صدا و سیما جهت نظارت و تولید محتوا بر بسترهای تعاملی در فضای مجازی تضعیف نشده است، بلکه در سال جدید ده درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

 

واکنش کاخ سفید به حمله پهپادی امروز به پایگاه آمریکا در سوریه: دنبال درگیری با ایران نیستیم
در پی حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه، که با حمله متقابل آمریکا به نقاطی در سوریه همراه شد، کاخ سفید ادعاهایی را درباره عملیات آمریکا مطرح کرد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه مدعی شد که هدف آمریکا از این حمله، محافظت از پرسنل آمریکایی در سوریه بوده است. او مدعی شد که داعش و نیروهای تحت حمایت ایران کماکان در سوریه تهدید محسوب می‌شوند. سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست و ایران نیز نباید از حملات به منافع آمریکا حمایت کند.

 

امام جمعه قم: همه بدانند نظام اسلامی از اهداف خود عقب نمی‌نشیند
آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم، با تبریک فرا رسیدن عید طبیعت و ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن اظهار داشت: پس از سه سال محرومیت به دلیل محدودیت‌های بیماری کرونا، امسال توفیق حاصل شد تا پای سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین بنشینیم که ضرورت دارد آحاد جامعه به خصوص جوانان و نخبگان این فرامین را به درستی درک کنند. سعیدی ادامه داد: تحول در فرهنگ عمومی وظیفه آحاد ملت ایران است و فرهنگ مصرف گرایی به تولید و پرهیز از اسراف در حامل‌های انرژی و استفاده از کالای داخلی، فرهنگ امید و کار و پرهیز از تجمل گرایی افراطی همه این موارد قابل تحقق است. خطیب جمعه قم ابراز داشت: ایران در برابر دشمنان سرسخت خود با مقاومت و ایستادگی تا تحقق آرمان‌های امام و شهدا به پیش می‌رود و همه بدانند نظام اسلامی ایران از اهداف خود عقب نمی‌نشیند.

 

امام جمعه تبریز: کشورهای حوزه قفقاز نگذارند اختیارشان دست صهیونیست‌ها بیفتد
سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز با بیان اینکه کشورهای منطقه حوزه قفقاز، باید مراقب در سیاست تنش‌آفرین صهیونیستی باشند، گفت: این کشورها نباید اجازه دهند تا اختیارشان دست صهیونیست‌ها بیفتد.

 

امام جمعه گلستان: حجاب اصلی‌ترین رکن جمهوری اسلامی است؛ مسئولان در خصوص حجاب عقب نشینی نکنند 
امام جمعه گلستان با اشاره به اینکه حجاب اصلی ترین رکن جمهوری اسلامی است، گفت: مسئولین در خصوص حجاب عقب نشینی نکنند. حجت الاسلام محمود نور پور در اولین نماز جمعه سال ۱۴۰۲ در خطبه‌های سیاسی این هفته گلستان، ضمن دعوت خود و دیگر نمازگزاران به تقوای الهی اظهار داشت: ما از مسئولین متولی خواستاریم در ادارات، اماکن‌ها، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، بازار، فروشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها حجاب را کنترل کنند. وی در ادامه گفت: حجاب اصلی ترین رکن جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی مملکت امام زمان (ع) است، جمهوری اسلامی مملکت فاطمه زهرا (س) است.

 

زاکانی: برخی‌ قانون اساسی و نظام را قبول ندارند؛ اما علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند
علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: برخی‌ قانون اساسی و نظام را قبول ندارند، ولی علاقه‌مند هستند که بیایند در رقابت شرکت کنند، هیچ کجای دنیا چنین چیزی برایشان وجود ندارد. اگر هر چیزی غیر از این باشد او می‌تواند بیاید رقابت کند و در انتخابات شرکت کند.

 

سایت خبری رویداد۲۴ فیلتر شد!
خبر فوری نوشت: شب گذشته در سومین روز سال ۱۴۰۲ به دستور کمیته فیلترینگ، سایت خبری رویداد۲۴ توقیف شد. رویداد۲۴ نوشته این اقدام غیر منتظره، بدون هرگونه احضاریه و اطلاع قبلی و درست در تعطیلات نوروزی انجام شد و مشخص نیست، علت این اقدام شتاب‌زده در تعطیلات به دستور چه کسی و بابت انتشار چه خبری است!

 

حمیدرضا علیمی، مداح منتقد دولت، ممنوع الروضه شد
حمیدرضا علیمی، مداح و ذاکر اهل‌بیت در توییتر خود اطلاع داد، به او گفته اند که اجازه روضه‌خوانی در استان اصفهان را ندارد. علیمی از منتقدان سیاست‌های دولت در ماه های اخیر بوده است. وی نوشت: «قبل از شروع روضه، از اداره اطلاعات اصفهان تلفنی گفتند: شورای تامین استان مصوبه داده که اجازه روضه خوانی در استان اصفهان ندارم. به احترام مردم، چند دقیقه خوندم برای اینکه دردسری برای رفیقام درست نشه ختمش کردم.
پ. ن:
رفقا این روز‌ها #خطبه_منا رو با دقت بخونید
على مولا»

 

واکنش یک حقوقدان به ممنوع‌الروضه شدن حمیدرضا علیمی مداح
محسن برهانی نوشت: ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الروضه کردن تنها بعد از صدور حکم قطعی در قالب مجازات تکمیلی موضوع بند پ ماده ۲۳ ق‌م‌ا ممکن است. محسن برهانی حقوق دان در توئیتی در واکنش به ممنوع الروضه شدن حمیدرضا علیمی مداح نوشت: ممنوع‌المنبر و ممنوع‌الروضه کردن تنها بعد از صدور حکم قطعی در قالب مجازات تکمیلی موضوع بند پ ماده ۲۳ ق‌م‌ا ممکن است. ظاهراً برخی تصور می‌کنند حق ایجاد هر ممنوعیتی دارند؛ ممنوع‌السفری، ممنوع‌المعاملگی، ممنوع‌التنفسی و ممنوع‌الهرچی! می‌خواهید کمی هم به قانون عمل کنید؟

 

بهادری: اجرای قراردادهای ایران با چین آغاز شده است
سخنگوی دولت گفت: اجرای بعضی از قراردادهای ایران با چین آغاز شده است و برخی دیگر نیز با فاصله زمانی آغاز می شود و آثار اقتصادیِ آنها هم طبیعتاً در حوزه تجارت خارجی در کشور به ویژه با سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه های اقتصادی محسوس و ملموس خواهد شد.

 

امیری‌فر: نگران نباشید، نظام پارلمانی را تشکیل دهید
عباس امیری‌فر گفت: در سال ۱۴۰۲ مقداری ثبات اقتصادی را شاهد خواهیم بود و دولت باید جلوی تورم را بگیرد. امیری‌فر در پایان گفت: «در مساله انتخابات هم به همین صورت است. باید در‌های گفت‌وگو را باز کنیم میان اصلاح‌طلبان و اصولگرا‌ها و دیگر گروه‌ها. احزاب باید فعال شوند و با احزاب گفت‌وگوها بیشتر شود. صداوسیما بحث انتخابات را جدی بگیرد. شورای نگهبان درست است آن‌هایی که سابقه کیفری دارند و نباید صلاحیتشان تأیید شود، اما به دلیل اظهارنظر‌ها افراد را ردصلاحیت نکنند. سعی شود سلیقه‌های مختلف در انتخابات باشند تا مردم هم مشارکت بالایی داشته باشند.  اصلاح قانون اساسی هم امری لازم است. امروز بعد از ۴۴ سال ممکن است ضعف‌هایی در قانون اساسی دیده شود که ضرورت اصلاحش به چشم می‌خورد. یکی از مسائل حرکت از نظام ریاستی به پارلمانی است. اگر ضعفی نظام پارلمانی داشته باشد، ما، چون نظام ولایت فقیه را داریم، مشکلی به وجود نمی‌آید. شورای بازنگری منصوب شود و بتواند ساختار سیاسی را تغییر دهد. اگر مجلس قرار است در رأس امور باشد در نظام پارلمانی می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند». /نامه نیوز

 

وزیر نفت: امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت می‌شود
وزیر نفت اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر شد و پیش‌بینی امسال رکودی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

 

مدیر عامل شرکت ملی گاز: به دنبال واردات مستقیم گاز از ترکمنستان هستیم
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به انجام سوآپ گاز از ترکمنستان گفت: با رایزنی های انجام شده با طرف ترکمنستانی دنبال واردات مستقیم گاز از این کشور هستیم. چگنی در پاسخ به این که آیا ترکمنستان با توجه به پیشینه‌ای که در قطعی گاز دارد، کشوری قابل اعتماد است، توضیح داد: در سال گذشته ترکمنستان ادعا داشت که مشکلات فنی به وجود آمده به همین دلیل سوآپ گاز قطع شده است و اگر چنین مشکلی وجود نداشت، سوآپ گاز ادامه پیدا می‌کرد و تعهد داده‌اند، دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. وی ادامه داد: سوآپ گازی ترکمنستان قطع و مجدد از سر گرفته شد، زیرا در داخل کشور مشکل فنی داشتند و اکنون در حال استفاده هستیم. وی در رابطه با پایبندی ترکمنستان به این قرارداد توضیح داد: با توجه به شرایطی که هر کشوری با آن مواجه است که یک بخشی از آن مربوط به مسائل فنی و زیر ساختی است تصمیم گیری می‌کند، اما اینکه صادرات خود را ادامه دهد یا نه، به شرایط کشور بستگی دارد، ولی آن کشور هم ملزم به انجام تعهدات خود است، زیرا باید به کشور آذربایجان پاسخگو باشند و با آنها قرارداد دارند و نه کشور ما. /مهر

 

قیمت بنزین امسال تغییر نمی‌کند
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در بودجه امسال هیچ افزایش قیمتی برای بنزین پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند. /ایرنا

ناصر قوامی: مردم از این که به چند اصلاح طلب دسته چندم در انتخابات رای دهند، عبور کرده اند
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره بروز و ظهور انتخابات در رویداد‌های سیاسی سال ۱۴۰۲ به «انتخاب» گفت: درباره انتخابات در سال ۱۴۰۲، عده‌ای هستند که در هر حال در انتخابات شرکت می‌کنند، ولی احتمالا آرای باطله انتخابات ۱۴۰۲ زیاد باشد. الان نیز مردم از اصلاح طلبان و اصولگرایان عبور کرده اند و رقابتی ایجاد نمی‌شود که مردم در بین آن رقابت بتوانند عده‌ای را انتخاب کنند و مردم از این صحنه که چند اصلاح طلب دسته چندم را انتخاب کنند عبور کرده اند؛ اما در هر حال انتخابات با هر شکل و ظاهری برگزار می‌شود. وی درباره مهم‌ترین چالش سیاسی سال ۱۴۰۲ افزود: چالش مهم سال ۱۴۰۲ گرانی هاست که کمر مردم را می‌شکند و قابل تحمل نیست؛ یعنی حقوق یک کارمند متوسط ده میلیون هم اگر باشد با وجود گوشت پانصد هزار تومان چگونه زندگی کند؟ به نظر من، چالش مهم سال دیگر همین گرانی هاست، مخصوصا اگر سوخت هم گران شود، فاجعه‌ای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی می‌شود؛ به نظر من سال ۱۴۰۲ سال سختی برای مردم است.

 

عربستان و سوریه پس از عید فطر سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند
سه منبع آگاه گفتند سوریه و عربستان سعودی پس از قطع روابط دیپلماتیک خود بیش از یک دهه پیش، توافق کرده‌اند سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند؛ گامی که نشان‌دهنده گسترش چشمگیر حضور دمشق در جهان عرب است. یکی از آن‌ها گفت: دو دولت در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارتخانه‌ها پس از عید فطر هستند.

 

ادعای بورل درباره نقش پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار ادعای بی‌اساس و مردود مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین که بار‌ها از سوی مقامات ایران رد شده، مدعی شد که اوکراین بار دیگر از سوی روسیه با پهپاد‌های ایرانی مورد حمله قرار گرفته است. جوسپ بورل روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توئیتر ادعا کرد که مراکز آموزشی و یک ساختمان مسکونی در زاپوریژیا از سوی روسیه توسط پهپاد‌های ایرانی هدف قرار گرفته است. وی مدعی شد: درست زمانی که (ولادیمیر) پوتین درباره ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین، به رئیس جمهوری چین ابراز نیاز کرد، دوباره مرتکب جنایات جنگی شد. جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ادعا‌های مطرح در این زمینه را رد و تصریح کرده است، هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشور‌هایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند، مایلند با دامن زدن به خبر‌های کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

 

وزیر خارجه آمریکا: وقتی داشتیم با حسن نیت برای احیای برجام تلاش می‌کردیم، ایرانی‌ها پیشنهادی را که روی میز بود رد کردند
وزیر خارجه دولت بایدن گفت: در عمل، برجام در حال حاضر روی میز نیست. وی مدعی شد: دلیل آن تا حدی زیادی این است که وقتی داشتیم با حسن نیت تلاش می‌کردیم که ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام برسیم، ایرانی‌ها پیشنهادی را که روی میز بود، رد کردند و آن‌ها جدیت نشان نداده‌اند. بلینکن در عین حال گفت: همچنان معتقدیم که دیپلماسی برای رسیدن به نتایج عملی هنوز موثرین روش است، اما این همکاری هر دو طرف را می‌خواهد و ایرانی‌ها جدیت و هدف نشان نداده‌اند. پیش از این نیز، ند پرایس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند، گفت که برجام بر پایه اعتماد نبود.

 

نماینده مجلس: شورای نگهبان در قبال کسانی که پنجه به صورت نظام می‌زنند، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد کسانی که به نحوی پنجه به صورت نظام انداختند و پرونده دارند طبق قانون طبیعتاً شورای نگهبان وظیفه خودش را انجام می‌دهد ما اگر بنا باشد جریان را طوری باز بگذاریم که هر طور و هر کسی باشد، معنا نخواهد داشت. حسن نوروزی در پاسخ به این که با توجه به اینکه سال جاری سال انتخابات است، مسئولان باید چه رفتاری داشته باشند تا هم آن انسجام ملی که رهبری بار‌ها تاکید کردند، در کشور برای حضور در پای صندوق‌های رأی صورت بگیرد، هم این که همه سلایق مختلف در انتخابات شرکت کنند تا به جمهوریت نظام کمک شود، گفت: ما یک اعتقاد کلی داریم؛ ما به ولایت فقیه، قانون اساسی و اصول قانون اساسی که قوای مقننه، مجریه، قضائیه و شورای نگهبان است، اعتقاد داریم. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعتقادمان این است که فضای باز سیاسی وجود دارد و بهتر هم می‌شود. منتها در مورد کسانی که به نحوی پنجه به صورت نظام انداختند و پرونده دارند، طبق قانون طبیعتاً شورای نگهبان وظیفه خودش را انجام می‌دهد، ما اگر بنا باشد این جریان را باز بگذاریم هر طور و هر کسی باشد، معنا نخواهد داشت، اما از آن طرف هم فضا باید باز باشد، ولی در مورد کسانی که طبق ضوابط پرونده و مشکلاتی دارند شورای نگهبان وظیفه خودش را انجام خواهد داد.

 

ابراز امیدواری گروسی برای باز شدن در‌های جدید در پرونده ایران
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در اندیشکده شورای روابط خارجی سخن می‌گفت با ادبیاتی محتاطانه اظهار داشت که در پی سفر به ایران و توافق به دست‌آمده «به نظر می‌رسد باب‌هایی در حال باز شدن است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا چنین می‌شود؟» وی با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام و تدابیر جبرانی ایران تکرار کرد که توافق سال ۹۴ به یک «پوسته خالی» تبدیل شده است. مدیرکل آژانس با این حال تصریح کرد که بازرسان آژانس در ایران حضور دارند تا بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور نظارت کنند و آنچه در نتیجه مذاکرات وین توافق شود، قابل راستی آزمایی باشد.

 

رشیدی کوچی خطاب به سوال سخنگوی دولت: با قید فوریت فیلترینگ را حذف کنید
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در واکنش به سوال سخنگوی دولت در توییتر خواستار حذف فیلترینگ، عزل وزرا و معاونین ناکارآمد رییس جمهور و پرهیز از تصمیمات خلع الساعه تحت تاثیر جریان تندرو شد. علی بهادری جهرمی در توییتر نوشته بود: «به نظر شما کدام اقدام دولت در سال گذشته باید با جدیت بیشتری در سال ۱۴۰۲ پیگیری شود؟»
رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال نوشته است؛
به نظرم دولت بهتر است اقدامات ذیل را با قید فوریت در دستور قرار دهد؛
۱- حذف فیلترینگ
۲ انجام واردات خودرو نو و کارکرده به نفع مردم
۳ – عزل وزرا و معاونین ناکارآمد رییس جمهور
۴- مهار تورم و کنترل بازار ارز و طلا
۵- تمرکز بر رشد تولید
۶- پرهیز از تصمیمات خلق الساعه تحت تاثیر جریان تندرو

 

دیدار خرازی و عراقچی با سید حسن نصرالله
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان دیدار کردند. روابط عمومی جنبش حزب‌الله لبنان، امروز پنجشنبه، با انتشار تصاویری اعلام کرد که «مجتبی امانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز در این دیدار حضور داشته است. طبق این اعلام، دو طرف آخرین تحولات سیاسی منطقه را در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. این دیدار در حالی صورت گرفته که خرازی، صبح روز گذشته، با «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با بوحبیب لبنان امن و دارای اقتصاد قوی را قادر به ایفای نقشی سازنده در منطقه خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همه جریان‌های سیاسی لبنان را به تسریع در فرآیند تشکیل دولت تشویق می‌کند.»

 

انتقاد دبیر ستاد امر به معروف از تجاری‌سازی فرهنگ در مناطق آزاد
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در نامه‌ای به دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور بر «اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی لازم برای حفظ، رعایت و ارتقای ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و احیا و اقامه فریضتین الهی امر به معروف و نهی از منکر خصوصا در جریان سفر‌های نوروزی هموطنان به مناطق آزاد» تاکید کرد. محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تاکید بر این که «هیچگاه نمی‌توان شادی واقعی را در محیط‌های فاسد و مبتذل برای جامعه فراهم کرد» افزود: نشاط و شادی پایدار را فقط در محیط‌های سالم اخلاقی باید جستجو کرد و ملاک شادی و نشاط، آرامش است و آرامش حقیقی فقط در سایه سلامت اخلاقی برای همگان محقق می‌شود. هاشمی گلپایگانی تصریح کرد: زیبایی‌های طبیعت را با حریم شکنی‌های اخلاقی نباید زشت و کدر کرد. وی تأکید نمود: فرهنگ را تجاری‌سازی نکنید و مرز‌های فرهنگی را در مناطق آزاد تجاری به ثمن‌بخس به حراج نگذارید و با تساهل و تسامح مدیریتی، حریم‌های دینداری را به مسلخ نبرید، نکند چهره کریه امروز ابتذال در بعضی از مناطق آزاد فردای شهر‌های جامعه ما را رقم زند.

 

نوری قزلجه: دولت با شعار محرومیت‌زدایی روی کارآمد، اما محرومیت‌زایی شد
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس می‌گوید: همان‌هایی که افزایش نرخ ارز و پیش‌برد مذاکرات در دولت قبل را تمسخر و انتقاد می‌کردند خودشان هم نتوانستند در این حوزه کاری انجام دهند و برعکس شد. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس، ضمن ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته گفت: دولت سیزدهم با شعار محرومیت زدایی روی کارآمد، اما محرومیت زایی شد. شعار‌هایی که دولت و تیم اقتصادی‌شان زمان رقابت‌های انتخاباتی دادند، هیچ یک نتیجه نداده و حتی نتیجه عکس داده است.

 

هشدار نائب رئیس مجلس به جمهوری آذربایجان
علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی به جمهوری آذربایجان هشدار داد و در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «نظام مقدس اسلامی نسبت به تحولات در مرز‌ها و همسایگانش حساس است و به بلندپروازی ها، پاسخ محکم می‌دهد. امیدوارم همسایگان ما حسن همجواری با نیاکان خود را فدای وسوسه صهیونیست‌ها نکنند.» او در این توییت از دو هشتگ «باکو» و «ایران» استفاده کرد.

 

 بادامچیان: آمریکا ابرچالش دارد، ما ابرچالش نداریم
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: من نظام را دارای ابرچالش نمی‌دانم. ابرچالش آمریکاست؛ آمریکا با ۳۵ تریلیون دلار ورشکسته شده است، در اوکراین گرفتار شده، از سوی دیگر با چین و روسیه سر شاخ شده و از قبل، با ایران اسلامی و مسلمانان دشمنی دارد. آمریکا ابرچالش دارد، ما ابرچالش نداریم، ما به برکت اسلام و به برکت ولایت سالی سرشار از امید را خواهیم داشت.

 

روایت «نقشه ترور» سیدمحمد خاتمی توسط یکی از محافظانش
روزنامه شرق در روز‌های پایانی سال۱۴۰۱ خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال۱۳۷۹ را برای اولین بار منتشر کرد. بمب خبری شب عید سال ۱۳۷۹، ترور سعید حجاریان عضو شورای شهر تهران بود. بررسی خاطرات آیت الله هاشمی نشان می‌دهد، ترور حجاریان محل منازعه جدی جریان چپ و راست که موافقان و منتقدان دولت خاتمی را تشکیل می‌دادند، شده بود. ترور حجاریان به مرور میان قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و حتی درون نیرو‌های وزارت اطلاعات، محل منازعه شده بود. در چنین شرایطی، آیت الله هاشمی در خاطرات روز چهارم فروردین۱۳۷۹ می‌نویسند: «پیش از ظهر دکتر حسن روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) آمد. دو ساعتی درباره مسائل مهم کشور و انقلاب مذاکره کردیم. هر دو قبول داریم اگر وضع به همین منوال پیش برود، انقلاب اسلامی جای خود را به حکومت سکولار خواهد داد و اگر سخت گیری شود مردم سالاری نظام ممکن است آسیب ببیند و رعایت اعتدال و دادن امتیازاتی از سوی رهبری ضمن کنترل جریان‌های غیر دینی، می‌تواند وضع را مهار کند. ایشان از قول آقای علی ربیعی گفت یکی از محافظان آقای خاتمی، قصد ترور ایشان را داشته و دستگیر شده است. می‌گویند به دلیل مشاهده جریان‌های غیراسلامی و عدم قدرت و تحلیل وضع موجود، به این فکر افتاده و از یکی از مراجع هم سوال کرده است. هرچند ایشان، او را نصیحت کرده که این افکار را از سر بیرون کند، او منع را نفهمیده است. مقداری هم راجع به راهکار‌های جلوگیری از افراط و تفریط صحبت کردیم.»

 

مشاور رییس‌جمهور: ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری است
حجت عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد برنامه ۱۴۰۲ مناطق آزاد کشور را تحقق ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی اعلام وعنوان کرد: سرمایه گذاری عنصر اصلی و اولیه تولید است. به همین منظور در مناطق آزاد ۳۵۰ بسته سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است. عبدالملکی مهمترین مساله در مهار تورم را هماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در مهار تورم وظایفی دارند که متاسفانه تاکنون هماهنگی لازم برای مهار آن ایجاد نشده است. وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از فرصت های ایجاد شده در مناطق آزاد بی اطلاع هستند. ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدورهای اصلی و دسترسی به آبهای آزاد، اقلیم مناسب و از همه مهمتر وجود امنیت در جمهوری اسلامی یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

 

خاندوزی: دولت در نظر دارد بانک مرکزی را اصلاح کند
سید احسان خاندوزی در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار داشت: صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلاری نیز در یازده ماهه امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. واردات هم در همین بازه زمانی ۶۰ میلیارد دلار بوده که نشان میدهد «اقتصاد ایران را نمی‌توان منزوی کرد.» خاندوزی افزود: ایران در ماه گذشته، با وجود تحریم های آمریکا، به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است. وزیر اقتصاد از کارنامه دولت دفاع و تصریح کرد: دولت در نظر دارد بانک مرکزی را اصلاح کند که برای دستیابی به اهداف تورمی پاسخگو خواهد بود. همچنین «اختیار لازم برای کنترل رویه هایی که عرضه پول را ایجاد می‌کنند» داده میشود. خاندوزی افزود: همچنین توانستیم نرخ رشد عرضه پول را که در سال گذشته ۳۹ درصد بود، کاهش دهیم، قرار است تا پایان سال مالی امسال این عدد به ۳۰ درصد برسد، مصمم به کاهش نرخ تورم هستیم.

 

معاون وزیر نفت: افزایش مصرف بنزین تصاعدی است
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: مصرف بنزین در روز‌های نخست نوروز امسال از رقم روزانه ۱۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر هم گذشت، در بخش حمل‌ونقل نیز با همکاری نواحی مختلف ۲۴ ساعته در حال توزیع بنزین هستیم. وی افزود: متأسفانه افزایش مصرف بنزین تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و بی‌شک باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود.

انتقاد سید محمود رضوی از دبیر ستاد امر به معروف
سید محمود رضوی طی توئیتی نوشت: امیدواریم در این روز‌ها با عقلانیت انقلابی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شاهد عزل آقای هاشمی گلپایگانی از دبیری این ستاد باشیم. ضربه‌ای که امثال ایشان به دین و اعتقادات میزنند، پولی‌نژاد و پهلوی و من‌وتو و سعودی‌نشنال و … نمی توانند بزنند. آقایان محترم منتظریم.

 

انتقاد نماینده مجلس از سخنان جدید دبیر ستاد امر به معروف
مجتبی توانگر، نماینده مجلس در حساب توئیتری‌اش نوشت: هاشمی گلپایگانی برای دشمن دستور کارجدید تعریف کرد: «سیاسی و امنیتی‌کردن روزه‌خواری!»
بزودی منتظر ویدیو‌هایی باشیم که عده‌ای دارند در ملاعام و واضح و علنی روزه‌خواری می‌کنند فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند!

 

ادعای کاخ سفید: ایران صد‌ها پهپاد در اختیار روسیه قرار داد
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در تداوم ادعا‌های واشنگتن علیه ایران در جنگ اوکراین با بیان اینکه روسیه دارای روابط در حال گسترش دفاعی با ایران است، مدعی شد: ایران صد‌ها پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است.

 

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه استرالیا: یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاهوازیه ساکن استرالیاست
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و خانم پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در مورد مهم‌ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از همتای استرالیایی و دریافت تبریک عید نوروز، بر اهمیت مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید کرد و اظهار داشت: ما برای رابطه با استرالیا اهمیت قائلیم. موضوعات متنوعی برای همکاری میان دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد. دکتر امیرعبداللهیان به سابقه خوب همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در گذشته اشاره و بیان داشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی‌ترین نیرو در مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه است و نقش بسزایی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به حضور یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاهوازیه در استرالیا اشاره و تاکید کرد: این گروهک تروریستی متهم به قتل و ترور شهروندان عادی در ایران است.

 

مرگ ۳۲۵ هموطن در تصادفات ۷ روز گذشته
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام کرد، در هفت روز گذشته ۳۲۵ تن از هموطنان جان خود را در تصادفات از دست دادند. سردار کمال هادیانفر با اعلام خبر مرگ ۳۲۵ تن در تصادفات گفت: از ۲۴ اسفند تا روز گذشته (اول فروردین) در مجموع وقوع ۲۶۷ فقره تصادف فوتی رخ داده است که در این میان ۳۲۵ تن از هموطنان جان خود را از دست دادند. وی با اشاره به مصدومیت حدود ۷۰۰۰ تن در تصادفات اظهار کرد: بیش از ۱۸۲ میلیون تردد در جاده‌ها در این مدت ثبت شده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در مورد دلایل تصادفات گفت: خستگی و خواب آلودگی، بی‌توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز، مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات در این مدت بوده است.

 

پیشنهاد میرسلیم برای سهمیه‌بندی سفر‌های نوروزی
مصطفی میرسلیم نماینده مجلس در توییتی نوشت: یکی از راهکار‌های موثر بر کاهش تلفات جاده‌ای به ویژه در نوروز می‌توانست سهمیه بندی باشد که به علاوه باعث کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در به هدر دادن سرمایه میهنی می‌شود.

 

 اطلاعیه پلیس به مناسبت ماه رمضان: حجاب در محیط‌های عمومی را با دقت بیشتری رعایت کنید
فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: سرنشینان وسایل نقلیه و مردم موظف به رعایت حرمت این ماه بوده و انتظار می‌رود از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات اسلامی و اخلاقی خودداری کنند. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، «ماه تزکیه و خودسازی» توجه هموطنان عزیز به ویژه متصدیان واحد‌های صنفی و اماکن عمومی را به رعایت و اجرای موارد زیر جلب کرد. در بخشی از این پیام آمده: یکی از جهات معنوی این ماه مبارک رعایت پیش از پیش عفاف و حجاب و دوری از ناهنجاری‌هاست. انتظار می‌رود همگان ضمن رعایت فضای معنوی حاکم بر جامعه، اخلاق و پوشش اسلامی را مراعات کرده و برای تقویت مراتب خویشتنداری، تحکیم پیوند ایمانی و گسترش ارزش‌های اخلاقی، هنجار‌های دینی به ویژه عفاف و حجاب در محیط‌های عمومی با دقت بیشتری از سوی همگان رعایت شود.

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه: دشمنان در پاییز ۱۴۰۱ با پیچیده‌ترین نقشه‌ها و توطئه‌ها وارد میدان شدند
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام نوروزی تأکید کرد: دشمنان در پاییز ۱۴۰۱ با پیچیده‌ترین نقشه‌ها و توطئه‌ها وارد میدان شدند، اما فرماندهان و رزمندگان جان برکف نیروی زمینی سپاه با ازخودگذشتگی، طومار فتنه‌گران و حامیان آنان را در هم پیچیدند.

 

آذری جهرمی: آرزومه، امسال سایه سنگین این سه «ت» برداشته بشه
آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق نوشت: آرزومه که امسال برای همه‌ی مردم ایران سایه‌ی سنگین سه «ت» برداشته بشه؛ «تحریم»، «تورم» و «تنگ نظری‌ها». نوروز رو به همه‌ی شما عزیزان، بروبچ و اعزه شادباش میگم. امیدوارم تو سال جدید به آرزوهاتون برسید یا لااقل یه قدم بهشون نزدیک‌تر بشید.

 

ادعایی درباره ازسرگیری پرواز مستقیم ایران و بحرین به زودی
معاون اول پارلمان بحرین عصر سه‌شنبه گفت که پرواز‌های مستقیم این کشور با ایران که از سال ۱۳۹۴ تاکنون قطع شده است، بزودی از سرگرفته می‌شود. به گزارش ایرنا، عبدالنبی سلمان به پایگاه خبری “ارم نیوز” گفت که برقراری مجدد سفر‌های هوایی میان ایران و بحرین «جدی» و «بدون تاخیر» است و این موضوع در گفت‌وگو‌های صریح و روشن با هیأت پارلمانی ایران که اخیرا به بحرین سفر کرده بود، مطرح شد. وی گفت که کشورش از نزدیک بر توافق ایران و عربستان نظارت دارد. سلمان افزود: اگر آن‌ها [ایرانی‌ها]جدی باشند، این مسأله مورد پذیرش ملت و حکومت بحرین و دیگر ملل و دولت‌های کشور‌های حاشیه خلیج فارس قرار خواهد گرفت. وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک بحرین در خلیج فارس، این پیشنهاد مطرح شد که همکاری اقتصادی نقطه شروع روابط دو کشور باشد، اما همزمان باید دو کشور حسن نیت خود را ثابت کنند تا در آینده روابط مستحکمی ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: مجلس بحرین اختیارات کامل برای دیدار با هیأت‌ها را داراست، اما بنا به منافع ملی، باید مواضع ما با دولت هماهنگ باشد. این مقام بحرینی گفت که بازگشت روابط ایران و بحرین خیلی طول نخواهد کشید و دولت بحرین از بهبودی روابط با ایران، عراق و سوریه استقبال می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی: مجلس آینده یکدست نخواهد بود!
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معتقدم برای وحدت عملی قدمی برداشته نشده است و صرفا مسائل را جریانی، گروهی و باندی بیشتر مدیریت می‌کنند و دولت باید اقدامات موثری برای وحدت داخلی انجام دهد. وی در خصوص این که سال ۱۴۰۲ در کشور انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و رهبر انقلاب در انتخابات گذشته از تعبیر جفا در حق برخی داوطلبان استفاده کردند. با توجه به این مساله وظیفه شورای نگهبان چیست و چگونه می‌شود از این اتفاقات جلوگیری کرد تا دوباره تکرار نشود و ما دیگر شاهد مجلس یکدست نباشیم، گفت: با توجه به وضعیتی که در کشور پیش آمد، حتما شورای محترم نگهبان و نهاد‌های چهارگانه در بحث استعلامات ملاحظات کشور را دارند و مجلسی در آینده تشکیل خواهد شد که یکدست نباشد. گرچه مجلس فعلی هم منتقد دولت دارد، برخی به نوعی خودشان را وابسته به دولت می‌دانند و نمی‌توانند به عملکرد دولت انتقادی داشته باشند. حیدری ادامه داد: ما هم اگر انتقادی داریم، انتقاد سازنده و از سر دلسوزی است. واقعا اگر دولت یک اقدامی انجام دهد ما تشکر می‌کنیم، اما وقتی همه منابع را در اختیار دارد و با وجود منابع نمی‌تواند مدیریت نمی‌کند، طبیعتا باید از موضع انتقاد دولت را متوجه عملکردش کنیم. مجلس یکپارچه حال چپ و راست بودنش فرقی ندارد؛ اصلا به صلاح نظام و حاکمیت نیست. از این جهت شورای محترم نگهبان این ملاحظات را دارد و ان‌شاالله مجلس آینده، ترکیبی از جریانات و گروه‌های مختلف خواهد بود چراکه این مجلس به صلاح و مصلحت کشور است. /خبرآنلاین

 

اشاره ضمنی سفیر جمهوری آذربایجان در تهران درمورد حمله به ارمنستان: وقت عمل است
همزمان با انتشار خبر‌هایی مبنی بر این که ارتش جمهوری آذربایجان قصد تحرکاتی را در منطقه دارد، “علی علیزاده” سفیر آذربایجان در ایران در توئیتی نوشت: وقت عمل است. وی با انتشار فیلمی با ادعای قاچاق سلاح به منطقه “خانکندی” که ارمنستان آن را استپاناکرت می‌داند، نوشته است: واقعیت دیگر مربوط به قاچاق غیرقانونی مهمات نظامی توسط جدایی طلبان ارمنی به خانکندی است. وی در ادامه این توئیت با اعتراض به آنچه وی سکوت نمایندگان خارجی درخصوص این اقدام خوانده است، نوشت: چرا نمایندگان خارجی که روزانه در خصوص اقدامات مسالمت آمیز محیط زیست در جاده لاچین – خانکندی برگزار می‌شود، اظهار نظر می‌کنند، صدای خود را علیه این بی قانونی بلند نمی‌کنند؟ به نوشته ایرنا، برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که ارتش جمهوری آذربایجان قصد دارد به مناطقی در «سیونیک» منطقه هم مرز با ایران در ارمنستان حمله کند. ارمنستان ۱۴ اسفندماه، جمهوری آذربایجان را به مسدود کردن تعمدی جاده لاچین ـ خانکندی بر خلاف مفاد توافق‌نامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره‌باغ متهم و اعلام کرد که دولت باکو جمعیت ارمنی ساکن خانکندی را گروگان گرفته است تا به اهداف خود در خصوص مناقشه قره‌باغ برسد. /انتخاب

 

باقری و دیپلمات‌های اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای در نروژ دیدار کردند
تارنمای امواج مدیا (Amwaj.media) گزارش داد، این رسانه اطلاعاتی را کسب کرده که نشان می‌دهد دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی در نروژ برای مذاکراتی با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، دیدار کرده اند. این رسانه افزود: منابع متعدد مطلع از تعامل اخیر بین دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی تایید کرده اند که این مذاکرات هفته پیش در اسلو انجام شده است. یک منبع ارشد در تهران که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با این رسانه، گفت، علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران که همچنین معاون وزیر خارجه نیز هست، با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به E ۳ دیدار کرده است. این گزارش خاطرنشان کرد، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار شرکت داشته و یادآوری کرده که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به اسلو سفر نکرده است. همچنین جزییات دستور کار این دیدار مشخص نشده است. یک منبع آگاه ارشد ایرانی به این رسانه گفت، «قرار بود این یک جلسه طوفان فکری باشد. برای این که معلوم شود دیپلماسی کار می‌کند به پیام‌های مثبت بیشتری نیاز هست.» یک مقام سیاسی دیگر نیز جداگانه این مذاکرات را «بحث محرمانه» توصیف کرده که نشان می‌دهد، موانع همچنان وجود دارند. این رسانه خاطرنشان کرد: در حالی که برگزاری نشست در نروژ به ندرت رخ می‌دهد، این اولین بار نیست که این کشور اسکاندیناوی که از ملحق شدن به اتحادیه اروپا خودداری کرده، میزبان مذاکرات اروپا و ایران است. منابع مختلفی به امواج مدیا گفته اند که اسلو ماه‌ها قبل نیز میزبان «مسیر دوم» مذاکرات برای کمک به یافتن راهی برای پیشبرد برنامه جامع اقدام مشترک (JCPPA) با عنوان رسمی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران بوده است. /ایرنا

 

نگرانی وزیر خارجه آمریکا از قدرت پهپادی ایران
وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه هفت شخص و نهاد مرتبط با صنایع پهپادی و نظامی ایران، مدعی شد که پهپاد‌های ایرانی منطقه غرب آسیا را بی‌ثبات می‌کنند. «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد چهارشنبه از قدرت صنعت هواپیما‌های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد. بلینکن در صفحه توئیتر خود، با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، نوشت: «پهپاد‌های ایرانی منطقه خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. امروز ما هفت نهاد و شخص را که صنایع پهپادی ایران و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی آن را حمایت می‌کنند، تحریم کردیم.»  وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر سه‌شنبه اعلام کرد، نام سه فرد و چهار نهاد را در فهرست تحریم‌های مربوط به ایران قرار داده است. /فارس