در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: رئیسی شخصاً از قالیباف خواست استیضاح فاطمی امین از دستور کار خارج شود /اگر با سفیر روسیه به خاطر بی ادبی‌اش برخورد می‌کردید، الان سفیر انگلیس گستاخی نمی‌کرد / نماینده شیراز: نرخ تورم بسیار بیشتر از میزان کنونی می‌توانست باشد و ... را می‌خوانید.

معاون رئیس جمهور: دولت از دانشگاه‌های تک جنسیتی حمایت می‌کند
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از دانشگاه‌های تک جنسیتی حمایت می‌کند، گفت: طبق سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در هر استانی حداقل یک دانشگاه تک جنسیتی وجود داشته باشد.

 

روزنامه اصولگرا: ایران اینترنشنال و بی بی سی باعث تایید صلاحیت مهدی تاج شدند
روزنامه جوان نوشت: همدستی همه معاندان با فوتبال ملی ایران از شبکه‌های وهابی و صهیونیستی مانند ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی گرفته تا دلال‌های جیره‌خوار داخلی و حریصان به پست‌های سفارشی، بالاخره جواب داد تا با تأیید صلاحیت تاج، بزرگترین ضربه به حیثیت فوتبال ملی ایران در جام‌جهانی وارد شود.

 

وزیر ارشاد: از کلماتی همچون ممنوع‌التصویری استفاده نکنید؛ کلمه بدی است
محمدمهدی اسماعیلی، درباره گلایه برخی بازیگران از موضوع ممنوع‌التصویری گفت: این کلمه بدی است، به دوستان گفته‌ام از کلماتی استفاده نکنند که اندازه‌اش به فعلش نمی‌خورد.

 

کیهان: دولت، قید مذاکرات را بزند
کیهان: «لغو تحریم با مذاکره» طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند و دولت سیزدهم با همت بلند و پشتوانه مردمی خود می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمام تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها کند.

 

آقای قالیباف! بالاخره بانک‌ها مبتلا به ربا هستند یا نه؟
جمهوری اسلامی نوشت: محمدباقر قالیباف در سوم مرداد ۱۴۰۱ گفت، «اقتصاد ما آلوده به رباست. بانک‌ها به قوانین شورای فقهی عمل نمی‌کنند.» او یک ماه بعد در تاریخ یکم شهریور ۱۴۰۱ گفت: «اینکه می‌گویید بانک‌های ما ربا می‌گیرند درست نیست!» این روز‌ها این ضد و نقیض گویی رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب یک کلیپ در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ همراه با این سؤال که بالأخره بانک‌ها مبتلا به ربا هستند یا نه؟ با قطع نظر از این سؤال، نکته قابل تأمل این است که افراد نباید درباره موضوعاتی که درباره آن‌ها تخصص ندارند اظهارنظر کنند.

 

۲۰۰ ایرانی هواپیمای شخصی دارند
روزنامه همشهری نوشت: جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدار‌ها به هواپیما‌های فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمار رسمی حدود ۲۰۰ ایرانی مالک هواپیما‌های شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند. رایج‌ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیما‌های فوق سبک ۲ نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا ۲ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. این هواپیما‌های ملخ‌دار می‌توانند سرنشینان را از تهران به همه شهر‌های دور و نزدیک کشورمان و حتی برخی کشور‌های خارجی برسانند.

۱۰۰ دلار توافقی اربعین برای افراد بالای ۱۸ سال
سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور در خصوص جزئیات دریافت ارز اربعین در این ایام اظهار داشت: در این بخش تمامی صرافی‌های تحت نظارت بانک و عضو بازار متشکل ارزی در سراسر کشور آمادگی کامل جهت فروش ارز مصوب سفر زیارتی اربعین را دارند. وی در خصوص میزان این ارز با اشاره به اینکه هم وطنان از این نظر دغدغه‌ای نداشته باشند، افزود: به هم وطنان متقاضی ارز اربعین، معادل ۱۰۰ دلار آمریکا به قیمت توافقی فروخته خواهد شد. وی تاکید کرد: این تخصیص ارز در حالی است که سهمیه هم وطنان در بخش ارز مسافرتی و همچنین سهمیه ارز توافقی آن ها، هیچ گونه تغییری نخواهد داشت و تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد.

 

واکنش بانک مرکزی به استقرار ناظران شرعی در شعب بانکی
قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی نوشت: «براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل نماید؛ بنابراین، برخی ادعا‌های مطرح مبنی بر حضور ناظران شرعی در تمامی شعب بانک‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. همچنین برخلاف ادعا‌های مطرح، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.»

سخنگوی دولت: تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد
بهادری جهرمی با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار داشت: تعرفه ورود این دستگاه‌ها به کشور با توجه به نوع آن تعیین می‌شود. مقرر شده تا خودرو‌های اقتصادی وارد شود که بتواند خط تولید کشور را حمایت کند و تکنولوژی لازم را انتقال دهد. وی افزود: تعرفه‌ها متناسب با خودرو‌ها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی: بشقاب غذایی ما بسیار گران است؛ باید برای آن فکری شود
ساداتی نژاد با اشاره به اینکه مصرف روغن ما بالاست و باید در مصرف اصلاحاتی صورت گیرد، گفت: همچنین باید تنوع سبد مصرف نیز مد نظر قرار داده شود. به گفته وی بشقاب غذایی ما بسیار گران و پرآب است و باید برای آن فکری شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مصرف مرغ و گوشت تعادل نداریم، گفت: بایستی در این بخش نیز فرهنگسازی صورت بگیرد. برای مثال ما گوشت گوسفند زیاد مصرف می‌کنیم، ولی عمدتا در دنیا گوشت گوساله مصرف می‌شود. ما همچنین می‌توانیم سبد غذایی خود را با محصولات دیگری جایگزین کنیم.

 

۲۰ شرکت بزرگ در لیست واگذاری
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ۲۰ شرکت دولتی که در لیست واگذاری قرار دارند توضیح داد: ۱۰۰ درصد هواپیمایی کیش، ۱۰۰ درصد لوله گستر اسفراین، ۷۶ درصد مجتمع صنعتی اسفراین، ۸۰ درصد آلومینای ایران، ۱۰۰ درصد معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، ۱۵ درصد مجتمع صنایع آلومینای جنوب، ۲۰ درصد توسعه نیشکر جانبی، ۱۰۰ درصد کشاورزی و دامپروری سفیدرود، ۴۹ درصد طراحی ساختمان نفت، ۱۶ درصد پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، ۴۰ درصد پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷.۹ درصد پالایش نفت ستاره خلیج فارس، ۳۰ درصد عمران مسکن شرق، ۴۰ درصد عمران مسکن ثامن، ۱۰ درصد اپال پارسیان سنگان، ۳۵ درصد فولاد سفیددشت وغیره در لیست واگذاری قرار دارند.

 

سخنگوی اقتصادی دولت: قرار است به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم
خاندوزی در نشست خبری به رشد ۵۷درصدی خرید تضمینی گندم و افزایش ۳۰درصدی تولید برنج اشاره کرد و در ارتباط با مردمی سازی یارانه‌ها گفت: مردمی سازی یارانه‌ها که اردیبهشت امسال دولت آن را شروع کرد با اهدافی همراه بود که در همین چهار ماه ثمرات آن در گزارش رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شد. براساس این گزارش در دو ماه نخست مردمی سازی یارانه نسبت به دو ماهه قبل از آن قاچاق روغن نباتی بیش از ۵۰ درصد در مرز‌های کشور کاهش یافته است. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی کشور برای ابر پروژه‌های نفتی شهید سلیمانی، جاسک، مکران و طرح انتقال آب از خلیج فارس اختصاص یافت. در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب جینی به ۳۹ صدم کاهش یافت و امیدواریم کاهش بیشتر آن را در سال جاری شاهد باشیم. نرخ بیکاری به ۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافت و نرخ تورم سالانه منتهی به تیر امسال که ۴۰.۵ درصد بود، نسبت به سال قبل که ۴۴.۲ درصد بود، کاهش را نشان می‌دهد که البته در یک بسته کوتاه‌مدت قرار است به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم.

 

زمان معرفی وزیر پیشنهادی کار از زبان یک نماینده
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری به مجلس خبر داد. سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، گفت: دوره سه ماهه سرپرستی آقای زاهدی وفا بر وزارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیست و چهارم شهریور ماه به پایان می‌رسد و وزیر پیشنهادی این وزارتخانه هفته جاری برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار حداقل ۱۰ روز بعد از اعلام وصول جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی برگزار می‌شود و لذا برای برگزاری جلسه رای اعتماد تا روز ۲۴ شهریور زمان داریم؛ چراکه دوره سه ماهه سرپرست وزارتخانه در این روز به پایان می‌رسد.

گفتنی است، حجت عبدالملکی در روز سوم شهریور ۱۴۰۰، با کسب ۱۹۱ رای موافق از مجلس یازدهم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد، اما در روز ۲۴ خرداد سال جاری استعفا داد. طبق قانون اساسی پس از استعفای هر وزیر، رئیس جمهور باید گزینه جدیدی به مجلس پیشنهاد دهد و از مجلس برای آن وزیر پیشنهادی، رای اعتماد بگیرد. قانون اساسی سقف زمانی برای معرفی وزیر پیشنهادی تعیین کرده است.

 

حقیقت‌پور: دور تازه مذاکرات در راه است
منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هنوز جزئیاتی از تبادل نظر‌ها میان ایران و دیگر طرفین برجام در دست نیست، اما از همین اطلاعات غیررسمی به ذهن می‌رسد که باید خود را برای دور تازه‌ای از مذاکرات آماده کنیم. به هر حال مذاکره دادوستد است و باید یک چیزی داده شود تا چیز دیگری ستانده شود». او ادامه داد: «قطعا محصول نهایی مذاکرات نه ایده آل ایران خواهد بود نه آمریکا و همین که به حدوسطی رسیده شود، خوب است. ایران تا کنون عاقلانه برخورد کرده و ارزیابی من این است که مذاکرات جدیدی باید انجام شود تا ابهامات موجود از بین برود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من عقلی در آمریکای‌ها نمی‌بینم؛ شرایطی که در آن گرفتار شده اند، آن‌ها را به سمت توافق سق داده است. امروز آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. آن‌ها چاره‌ای ندارند جز آنکه در قبال ایران کوتاه آیند. اکنون با آمریکای ضعیف و فرارکرده از عراق و افغانستان مواجهیم که در جنگ اوکراین هم کاملا شکست خورده است. از طرفی بحران انرژی در غرب گسترده است و غربی‌ها برای بهبود اوضاعشان چاره‌ای ندارند جز آنکه با ایران ارتباط برقرار کنند». حقیقت پور در پایان گفت: «اروپا هم به این نتیحه رسیده است که چرا باید چوب بی عقلی‌های آمریکا را بخورد و وضعیت سخت اروپایی‌ها به ویژه در حوزه تأمین انرژی نتیجه پیروی کورکورانه آن‌ها از آمریکاست و حالا فهمیده اند که اطاعت از آمریکا نتیجه‌ای جز ضرر برایشان ندارد.»

 

دهباشی از اتهام‌زنی به یادگار امام (ره) عذرخواهی کرد
حسین دهباشی از توییت تهمت‌آمیز و غلط خود درباره علت فوت حاج احمد خمینی یادگار امام خمینی (ره) عذرخواهی کرد و نوشت بطلان محتوای آن توییت را اعلام می‌کنم. سردبیر سایت جماران هم ادعا کرد که خانواده مرحوم یادگار امام روز یکشنبه از حسین دهباشی اعلام رضایت می‌کند. پس از توییت اهانت‌آمیز دهباشی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام به ریاست آقای سیدحسن خمینی و همچنین خانواده مرحوم احمد خمینی از وی شکایت کردند. دادگاه نهایتاً در پی این توییت غیرمستند، درباره اهانت حسین دهباشی به مرحوم حاج احمد خمینی یادگار امام (ره) او را به شش ماه حبس تعزیزی محکوم کرد.

 

رئیس موساد بخاطر اظهاراتش درباره ایران توبیخ شد
رسانه‌های عبری گزارش دادند که رئیس سازمان جاسوسی موساد، در پی اظهارات درباره ایران و حمله تندش به عملکرد دولت آمریکا در پرونده هسته‌ای توسط نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو توبیخ شده است. رسانه‌های عبری فاش کردند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی با «دیوید بارنیا» رئیس موساد داشته و او را به خاطر اظهارات اخیرش در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه توبیخ کرده است؛ چرا که به زعم لاپید، او از دستورالعمل‌های تل‌آویو در مورد ایران تخطی کرده است. پایگاه خبری «i ۲۴» در گزارشی نوشت: واضح بود که بارنیا از الزامات جدید و سیاست‌های تعیین‌شده درخصوص توافق هسته‌ای ایران فراتر رفته و در اظهاراتش حمله تندی علیه ایالات متحده داشته است. بعد از اعتراض لاپید به این موضوع، موساد سعی کرد تا اتهامات علیه بارنیا را کاهش دهد. پایگاه اینترنتی «وای نت» نیز در گزارشی خبر داد که نخست وزیر کابینه تل‌آویو از بارنیا خواسته است مانند همه طرف‌ها و مقامات اسرائیلی که نظر خود را در مورد موضوع توافق هسته‌ای به رسانه‌ها اعلام می‌کنند، از خط رسمی و سیاست کلی تل‌آویو تبعیت کند.

 

بوی توقف برجام و شکست مذاکرات می‌آید؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هرچند مسئولان ایرانی مذاکرات برجامی گفته‌اند در حال بررسی پاسخ آمریکا به سؤال‌های ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند، ولی رسانه‌ها غیررسمی متنی را منتشر کرده‌اند که بخشی از پاسخ طولانی آمریکا به سؤال‌های ایران را دربردارد و نشان می‌دهد، موارد مهمی از خواسته‌های ایران مورد قبول آمریکا واقع نشده است.

فائزه هاشمی به دستور نهاد‌های امنیتی از فعالیت حزبی منع شد
مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اعلام کرد که فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، بر اساس اظهارنظر نهاد‌های امنیتی از فعالیت حزبی منع و محروم شده است. خبر ممنوعیت فعالیت حزبی فائزه هاشمی را اولین بار خبرگزاری فارس، در روز شنبه ۵ شهریور، از قول مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، منتشر کرد. شریعتی نیاسر به جزئیات محرومیت فائزه هاشمی از فعالیت حزبی اشاره نکرد، اما گفت او اقداماتی علیه مصالح کشور و تبلیغات علیه نظام داشته است و به‌دلیل محکومیت‌هایی که داشته و بنا بر اظهارنظر نهاد‌های امنیتی، اجازه فعالیت حزبی ندارد و این محرومیت به او هم اعلام شده است. حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در واکنش به این خبر گفت: در این رابطه چیزی به حزب کارگزاران سازندگی ابلاغ نشده است و فائزه هاشمی در جلسات حزب حضور فعال دارد.

 

نماینده مجلس: عرضه خودرو در بورس یک شارلاتانیزم جدید در حوزه خودروسازی است
لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس:در کجای دنیا فروش خودرو از طریق مزایده است؟ این یک شارلاتانیزم جدید در حوزه خودروسازی برای ارتقاء قیمت خودرو است. نمی‌توانند در چارچوب قانون قیمت خودرو را افزایش دهند، به همین دلیل، آن را در بورس عرضه می‌کنند تا قیمت را در آنجا بالا ببرند. متاسفانه وزیر هم این را متوجه نمی‌شود. بورس محل مزایده است؛ کجای دنیا فروش خودرو از طریق مزایده است؟‌ ای کاش فشار فیفا موجب اعاده این حق نمی‌شد.

ای کاش فشار فیفا موجب اعاده این حق نمی‌شد
آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، در روزنامه اعتماد نوشت: در جامعه‌ای که مستعد التهاب و انواع اعتراض و خشونت است، تقابل با خواست نیمی از جمعیت کشور، اعم از رفتن آن‌ها به استادیوم و دوچرخه سواری و حق انتخاب پوشش و در یک کلمه پایان دادن به تبعیض‌ها علیه خود است. چرا باید به نام دین در برابر مطالبه‌ای مانند رفتن به ورزشگاه مقابله شود و کار به جایی برسد که بگویند: «فشار‌های فیفا به داد زنان ایران رسید!» ورزش و بخصوص ورزش فوتبال بدون اغراق، یکی از محمل‌های شادی و نشاط و سرزندگی به خصوص نسل جوان است. سال‌هاست درب‌های استادیوم‌ها به ر‌وی زنان ایران بسته است و این نشاط و سرزندگی از آن‌ها سلب می‌شود. هیچ قانونی هم ورود آن‌ها را به استادیوم منع نکرده است، اما مسئولان گوش به فرمان تریبون‌های یک طرفه‌ای بودند که با فریاد وااسلاما این حق را از زنان ایران سلب کردند.

رئیس شورای شهر آبادان بازداشت شد
رئیس شورای شهر آبادان به اتهام تبانی در انجام معاملات دولتی به دستور قضایی بازداشت شد. اتهامات رئیس شورای شهر مربوط به عملکرد او در شورای شهر نیست و مربوط به پرونده‌ای برای گذشته بوده است. همچنین در ماه‌های گذشته چند شهردار اسبق آبادان و پرسنل شهرداری این شهرستان به اتهام در ریزش ساختمان متروپل دستگیر شده‌اند. /ایلنا

توضیح رییس سازمان زندان‌ها درباره کف خوابی زندانیان
رییس سازمان زندان‌ها در خصوص زندانیان کف خواب گفت: در بعضی از زندان ها، تعداد تخت‌های ما متناسب با تعداد زندانیان است و در برخی از زندان‌ها تعداد زندانیان کمتر از تخت است و در برخی از زندان‌ها تعداد زندانیان بیشتر از تخت است که در این زندان‌ها اولویت را توسعه زندان‌ها و تعدیل جمعیت کیفری گذاشتیم. /ایسنا