در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: نگاهی که می‌خواست کاخ سفید را حسینیه کند، ما را از مسائل جهانی عقب انداخت / کرباسچی: یقه مخالفان را می‌گیرند که چرا فلان مسائل را گفتید /انتقاد ستاد امر به معروف از رفتار آمر به معروف جنجالی در شاندیز / امام جمعه رفسنجان: اگر مسئولان اماکن تاریخی درباره بی‌حجابی اقدام نکنند، ما اقدام می‌کنیم/ افشاگری رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید از شگرد دولت قبل در دور زدن قانون / توقیف کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه /کاردار ایران در لندن: مجسمه سنگی سرباز ساسانی به زودی به ایران بازمی‌گردد/ غلامعلی رجایی: باید دل نسل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ را به دست بیاوریم / اظهارات گروسی درمورد اجرای توافق آژانس و ایران: با نصب دوربین‌ها شروع می‌کنیم و... را می‌خوانید.

امام جمعه کرمانشاه خطاب به سردار رادان: باید نسبت به رعایت حجاب قانون فصل‌الخطاب باشد
امام جمعه کرمانشاه خطاب به فرمانده نیروی انتظامی کشور، تصریح کرد: باید نسبت به رعایت حجاب قانون فصل‌الخطاب باشد، ضمن اینکه با فرهنگ‌سازی بهتر می‌توان این ارزش اسلامی را گسترش داد. آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در دیدار امروز سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی کشور، بر رعایت حجاب با حفظ حرمت مردم تأکید کرد و گفت: کسانی که نسبت به رعایت حجاب موضع‌گیری می‌کنند باید بدانند، در زمین دشمنان بازی می کنند و در مسیر خدا و قرآن نیستند. وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم مقام معظم رهبری چه فرمایشی دارند؛ دقیقا فرمایش های معظم له، فصل‌الخطاب همه مستولان و مردم باشد.

 

پناهیان: هنوز بی‌سوادهایی هستند که می‌گویند حجاب عقیده است و عقیده را تحمیل نکنید
علیرضا پناهیان: بعضی از سیاسیون درجه‌یک این کشور که بعضاً آنها را برای ریاست‌جمهوری قبول‌ می‌کنند، می‌روند حجاب را مسخره می‌کنند رأی می‌آورند. آیا کسی دندانپزشکی را مسخره می‌کند تا رأی بیاورد؟! نه؛ پس چرا حجاب را مسخره می‌کنند؟ چون حجاب را امری ارزشی می‌دانند و می‌گویند: حجاب به عقیده افراد بستگی دارد، عقیده را تحمیل نکنید! هنوز در این کشور بی‌سوادهایی هستند که می‌گویند حجاب عقیده است و عقیده را تحمیل نکنید.  وقتی می‌گوییم: «این یک گزاره اخلاقی نیست بلکه واقعی است» یعنی تلقّی عمومی از اخلاق این است که امر غیرواقعی است. درحالی‌که حجاب، امر واقعی است. ما نظام مهندسی داریم، نظام پزشکی داریم، نظام روانشناسی داریم. نظام سلامت روانی کجاست؟ البته دین هم راهنمای آن است. با علوم تجربی هم می‌شود ضرورت حجاب را فهمید. الان برای درک ضرورت حجاب،زیاد هم به دین احتیاجی نیست؛ البته دین هم توصیه کرده است.

 

احتمال برکناری وزیر آموزش و پرورش قوت گرفت
تسنیم نوشت: اخبار رسیده از برخی منابع حاکی است، احتمال کنار گذاشتن آقای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش قوّت گرفته است.  دولت رئیسی پس از ۱۱ سال و در حالی که موضوع رتبه‌بندی معلّمان در دولت‌های پیشین معلّق و بدون پیگیری جدی تقریباً مسکوت گذاشته شده بود، این مهم را در سال ۱۴۰۱ تحقق بخشید و موضوع را عملیاتی کرد.  این مسئله اتفاق مهم و شیرینی برای معلّمان بود که با رفع برخی نواقص و کاستی‌های آن می‌توانست بهتر و تکمیل‌تر شود، امّا بی‌تدبیری وزارت آموزش و پرورش در انتهای سال ۱۴۰۱ در واریز حقوق معلّمان، باعث نارضایتی و گلایه بسیاری از مدرّسان مدارس شد. پیرو این اتفاق تلخ، رئیس‌جمهور به مساله ورود و به معاون اوّل دستور داد که موضوع را بدون اغماض بررسی و مقصّر ماجرا را شناساسایی و معرفی کنند. معاون اول پس از بررسی به رئیس‌جمهور گزارش داد که مقصر اصلی در این زمینه، وزارت آموزش و پرورش بوده است. همزمان، رئیس‌جمهور بر ضرورت جبران اتفاق رویداده و پرداخت حقوق معلمان تاکید کرد که این مساله در روز‌های گذشته به جریان افتاده و در حال انجام است؛ امّا اخبار رسیده حاکی است که رئیس‌جمهور بر ضرورت برخورد جدّی با مقصّران این امر تاکید دارد و احتمال برکناری وزیر آموزش و پرورش طی روز‌های آینده نیز وجود دارد.

 

مدیر حوزه علمیه تهران: ممکن است درمورد حجاب صبر مردم تمام شود، خودشان دست به اقداماتی بزنند 
مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به چهار راهکار گسترش عفاف و حجاب گفت: این کار باید تدریجی همراه با کار فرهنگی انجام شود. البته می‌طلبد مسئولان نظام به صورت آشکار  درباره حجاب اعلام موضع کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به جایگاه ماه مبارک رمضان در تهذیب نفس و به تبع آن تأثیر این ماه بر جامعه اسلامی بیان داشت: در زمینه حجاب چند مسأله روشن و مسلم است؛ اول اینکه «حجاب» یکی از ضروریات دین اسلام و به خصوص مکتب اهل بیت (ع) است و آیات زیادی از قرآن کریم اصل حجاب، محدوده حجاب و لزوم توجه به مسأله حجاب را بیان می‌کند. وی گفت:‌ عوارض مخرب دیگری که در سایه بی‌حجابی رخ می‌دهد، به هیچ وجه جامعه و نظام ما نمی‌تواند با آن‌ها کنار بیاید و برخورد خواهد شد. دوم آنکه صبر مردم متدین ما به پایان خواهد رسید و ممکن است خودشان اقداماتی انجام دهند، آن وقت جامعه دچار نابسامانی و هرج و مرج خواهد شد؛ بنابراین، به هیچ وجه وضعیت موجود قابل پذیرش نیست.

 

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهر ۵۵ جسد مومیایی شده 
رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: طبق جدول تعرفه‌های پزشکی قانونی، هزینه مومیایی کردن بر اساس تعرفه سال ۱۴۰۱ برای هر جسد ۱۰ میلیون تومان است و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مهر سال ۱۴۰۱، ۵۵ جسد برای انتقال به خارج از کشور مومیایی شده است. البته براساس تعرفه اعلام شده برای سال جاری، هزینه تعرفه مومیایی برای کشورهای عراق و افغانستان هفت میلیون تومان به ازای هر جسد است.

 

تسنیم: سفیر ایران در جمهوری آذربایجان تغییر می‌کند
تسنیم نوشت: پیگیری ها حاکی است که در آینده نزدیک «مجتبی دمیرچی لو» جانشین «سید عباس موسوی» در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو خواهد شد. این خبرگزاری در ادامه نوشت: دمیرچی لو پیش از این سفیر ایران در قزاقستان بوده است. سید عباس موسوی از سه سال پیش تاکنون سفیر ایران در آذربایجان بوده است.

 

اظهارات جنجالی سفیر کشورمان درباره طلب ایران از عراق
«محمد کاظم آل صادق» در گفت‌وگو با برنامه «تحت الخطین» در شبکه «العراقیه الاخباریه» گفت که طبق آمار مقامات عراقی، ۸۰ درصد آب عراق از ترکیه و بین ۸ تا ۱۰ درصد آن از ایران می‌آید. «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت که منطقه با بحران خشکسالی مواجه است و ضمنی تأکید کرد که مشکل کم آبی عراق ارتباطی به ایران ندارد. سفیر ایران در عراق همچنین گفت: «ایران با مشکل کم آبی مواجه است، رودی که از شهر اصفهان عبور می‌کند، کاملا خشکیده است و کشاورزان علیه دولت تظاهرات می‌کنند. در مناطق جنوبی گوسفندان و حیوانات از تشنگی تلف می‌شوند و به برخی روستا‌ها و مناطق با تانکر، آب‌رسانی می‌شود. در کل منطقه با بحران خشکسالی مواجه است». محمد کاظم آل صادق» در خصوص طلب مالی ایران از عراق نیز گفت ایران بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار از محل فروش گاز و برق از عراق طلب دارد. این در حالی است که دولت سیزدهم چندی پیش اعلام کرد که بدون ‎برجام طلب ایران از عراق دریافت شده است. /شفقنا

 

واکنش سفیر ایران به ممنوعیت اقامه نماز در یک مدرسه دولتی در انگلیس
سفیر ایران در انگلیس اقدام فوری مقامات بریتانیا در واکنش به ممانعت یک مدرسه دولتی از اقامه نماز دانش آموزان را خواستار شد. سید مهدی حسینی متین در توییتی نوشت: تساهل و ممنوعیت دانش آموزان مسلمان از انجام فعالیت‌های دینی از جمله نماز به ویژه در ماه مبارک رمضان مطلقاً اشتباه و غیرقابل قبول است. انتظار است مقامات بریتانیا فوراً علیه این اقدام غیرقانونی و غیرقابل قبول اقدام کنند. بنا بر گزارش رسانه ها، یک مدرسه دولتی بریتانیایی در لندن در میان شکایت‌های والدین خشمگین، مبنی بر اینکه فرزندانشان از اقامه نماز‌های واجب اسلامی در ساعات مدرسه منع می‌شوند، خبرساز شده است. مدرسه جامعه مایکلا در ومبلی پس از این‌که دانش‌آموزان والدین را از چندین مورد از این اقدامات مطلع کردند که در آن معلمان در تلاشی آشکار برای ممنوع کردن عبادت مسلمانان، نماز خواندن دانش‌آموزان را قطع کردند، متهم به اسلام‌هراسی آشکار شد.

 

سید محمد صدر: دولت جدید متوجه شده بدون سیاست خارجی نمی‌شود مملکت را اداره کرد
صدر بیان کرد: متاسفانه آن برخوردی که باید می‌شد انجام نگرفت و عربستان احساس کرد، افراطیون در ایران سرکار آمدند و به همین دلیل، آن‌ها هم در جهت خصمانه کردن رقابت حرکت کردند. در دولت جدید در ابتدا قضایای سیاست خارجی درک نمی‌شد، ولی به مرور زمان به این نتیجه رسیدند که بدون سیاست خارجی نمی‌شود مملکت را اداره کرد. من این توافقی را که انجام شده، عمل مثبتی می‌دانم و امیدوارم دریچه‌ای برای گشایش در‌های سیاست خارجی باشد و به طرفی برویم که تعامل با جهان در سیاست دولت قرار بگیرد تا انشاءالله مسائل دیگری هم که داریم حل شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استراتژی ایران درباره توافق بین تهران و ریاض گفت: خیلی مشخص است. طبیعتا، چون عربستان در بین کشور‌های جنوبی خلیج فارس و مخصوصا شورای همکاری نقش و نفوذ دارد گسترش رابطه با آن می‌تواند روی بقیه هم اثر بگذارد. گسترش رابطه با شورای همکاری خلیج فارس در جهت منافع ایران است و ما باید در همان مسیر حرکت کنیم. /اطلاعات

 

اظهارات گروسی درمورد اجرای توافق آژانس و ایران: با نصب دوربین‌ها شروع می‌کنیم
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد اجرای توافق آژانس و ایران توضیح داد. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت در اجرای توافق ماه گذشته با ایران گفت: ما با نصب دوربین‌ها و اتصال مجدد برخی از سیستم‌های نظارت آنلاین شروع می‌کنیم. شاید چند هفته طول بکشد، اما ما داریم شروع می‌کنیم. گروسی اضافه کرد: این یک تنش زدایی است. ما در حال بازیابی فضا هستیم. ما در حال بازیابی نظارتی هستیم که از دست داده بودیم. وی ادامه داد: اوضاع مان تا چند هفته دیگر بهتر از ماه‌های نوامبر، اکتبر، ژانویه، فوریه خواهد بود.

نماینده مجلس: تیم اقتصادی دولت نیاز به آچارکشی اساسی دارد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تیم اقتصادی دولت نیاز به آچارکشی اساسی دارد و نیاز است اقدامات تیم اقتصادی دولت به خوبی رصد و ارزیابی شود. اردشیر مطهری در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر لزوم توجه به کشور‌های منطقه، اظهار داشت: توافق ایران و عربستان اقدام بسیار خوبی بود و تأثیر آن را در عرصه سیاسی و اقتصادی مشاهده خواهیم کرد. وی تاکید کرد: ما باید سیاست ارتباط گسترده با کشور‌های منطقه و همسایه را در سال جدید هم مدنظر قرار دهیم، چون در تحریم هستیم و توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های دوست راه مهمی برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست. نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه مشکلات ما مربوط به تحریم نیست و بخشی از مشکلات ما به سوءمدیریت‌ها بازمی‌گردد، گفت: به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت نیاز به آچارکشی اساسی دارد و نیاز است اقدامات تیم اقتصادی دولت به خوبی رصد و ارزیابی شود.

غلامعلی رجایی: باید دل نسل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ را به دست بیاوریم
یک فعال سیاسی گفت: نسل فعلی بالاخره روی کار می‌آید و به سرعت خودش را به نسل اداره کشور و مدیران کشور نزدیک می‌کند و قاعدتا دغدغه اصلی‌شان دغدغه سال‌های ۴۰ و ۵۰ نیست. باید این واقعیت را بپذیریم و باب گفت‌وگو را در جایی که می‌توانیم با این نسل باز کنیم و به سمتی برویم که دل نسل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ را به دست بیاوریم. /ایلنا

واکنش مجید انصاری به ماست پاشی اخیر
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص موضوع حجاب گفت: من برخی اظهارات نسنجیده و تند روز‌های اخیر، و بدتر از آن برخی اقدامات نابخردانه، سخیف و اهانت‌بار مانند ماست‌پاشی که از سوی برخی افراد تحریک شده یا مغرض صورت گرفته را نه تنها در جهت حل مشکل نمی‌دانم بلکه معتقدم نگاه سیاسی به مسأله را تشدید و عده‌ای را به لجبازی وادار خواهد کرد و بستری را برای رسانه‌های معاند فراهم می‌کند. /جماران

هشدار نیروی دریایی ارتش به هواپیمای آمریکایی در مرز آبی ایران
دقایقی قبل پس از ورود هواپیمای EP-۳E نیروی دریایی آمریکا به مرز آبی ایران، دریادلان ارتشی با هشیاری کامل خود با ارسال هشدار به این هواپیما از ورود بدون مجوز این پرنده به آسمان وطن جلوگیری کردند. گفتنی است، هواپیمای مذکور جزو هواپیما‌های جاسوسی آمریکاست که مسئولیت آن، جمع‌آوری اطلاعات است. /فارس

 

کاردار ایران در لندن: مجسمه سنگی سرباز ساسانی بزودی به ایران بازمی‌گردد
کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن از بازگشت مجسمه سنگی سرباز ساسانی به کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آثار باستانی قاچاق شده دیگر متعلق به ایران نزد دولت بریتانیا وجود دارد که در حال پیگیری حقوقی آن‌ها نیز هستیم. «سید مهدی حسینی متین» کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز (یکشنبه) ۱۳ فروردین ماه از بازگشت مجسمه سنگی سرباز ساسانی به کشور در آینده نزدیک خبر داد. وی در این خصوص گفت: در ژانویه سال ۲۰۱۶ (۲۶ دی ۱۳۹۴) یک مجسمه سنگی سرباز ساسانی در فرودگاه استندستد انگلیس کشف و ضبط شد و این سفارت بعد از بیش از شش سال پیگیری حقوقی توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران، مقدمات بازگشت آن را به کشور فراهم کند. کاردار ایران در این خصوص توضیح داد: دلیل این تاخیر نیز طولانی شدن مراحل حقوقی و اداری آن در بخش پلیس جنایی انگلیس و موزه بریتانیا بود که البته شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد. حسینی متین اضافه کرد: پس از اثبات مالکیت ایران بر این اثر باستانی، موزه بریتانیا درخواست کرد این اثر سه ماه در این موزه به نمایش گذاشته شود که با توجه به اینکه موزه بریتانیا نسبت به ترمیم این اثر که دچار شکستگی شده بود اقدام کرده بود، با نظر این نمایندگی و مقامات ذیصلاح در داخل کشور با این درخواست موافقت شد و قرار است در آن موزه در معرض دید عموم گذاشته شود.

توقیف کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه
رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف کشتی خارجی حامل ۱۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس خبر داد. مجتبی قهرمانی اعلام کرد: با هماهنگی رئیس حوزه قضایی شهرستان پارسیان، رزمندگان ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند کشتی خارجی حامل هزاران لیتر سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. وی با بیان اینکه کشتی مذکور با تخلف از مقررات و به منظور شناسایی نشدن چراغ‌های خود را خاموش کرده بود، تصریح کرد: این کشتی خارجی پس از تعقیب و گریز با عملیات ویژه پاسداران ناوتیپ ذوالفقار متوقف شد و در بازرسی از آن بیش از ۱۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است. قهرمانی همچنین خاطرنشان کرد: ۲۶ خدمه این کشتی متخلف نیز دستگیر شده اند و جهت تکمیل روند تحقیقات در بازداشت به سر می‌برند. وی در ادامه افزود: کشتی مذکور پس از توقیف با اسکورت نیرو‌های عملیاتی و شناور‌های ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران به بندرگاه هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل مقامات قضایی شده است. /ایسنا

امیرعبداللهیان: ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی درباره زمان و مکان دیدارمان گفت‌وگو می‌کنم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرف ۴۸ ساعت آینده قرار است با همتای سعودی به منظور نهایی کردن زمان و مکان دیدارشان گفت‌وگو کند، در سالروز ۱۲ فروردین گفت: جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خودش را از مردم بزرگ ایران دارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۲ فروردین ماه پس از شرکت در مراسم جشن ملی پرچم و بزرگداشت دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این روز به ایرانیان در داخل و خارج از کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خودش را از مردم بزرگ ایران دارد و رمز پایداری جمهوری اسلامی ایران تداوم مشروعیت و رای قوی و بالای مردم به این نظام مقدس است. وی افزود: دشمنان در چهل و چهار سال گذسته تلاش‌های زیادی برای اعمال دشمنی‌هایشان علیه جمهوری اسلامی ایران و علیه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام دادند، اما برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب و در چنین روزی نشانگر شکست آن سیاست و تداوم اعتماد مردم به جمهوری اسلامی ایران و علاقه قلبی ایرانیان در سراسر جهان به ایران بزرگ و ایران عزیز و اسلامی است. وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره زمان و مکان دیدارش با همتای سعودی اظهار داشت: ظرف ۴۸ ساعت آینده قرار است با همتای سعودی مکالمه‌ای داشته باشیم و نهایی کنیم. /فارس

 

سناریو‌های احتمالی نرخ دلار در ۱۴۰۲
سهراب اشرفی کارشناس بازار ارز معتقد است نرخ ارز بستگی زیادی به وضعیت برجام و FATF دارد و برای بهتر شدن شرایط و تقویت قدرت ریال، باید این دو مساله را حل کرد. در غیر این صورت شرایط از چیزی که اکنون مشاهده میکنیم هم بدتر خواهد شد. او با پیش‌بینی چند سناریو برای نرخ ارز در سال جاری می‌گوید: اگر برجام احیا شود و تیم اقتصادی قوی داشتیم باشیم، احتمال دارد حتی نرخ ارز به ۲۰هزار تومان هم برسد. اگر برجام احیا شود ولی تیم اقتصادی فعلی بر سرکار باشد، نرخ ارز روی ۵۰ الی ۶۰هزار تومان خواهد بود. اگر برجام احیا نشود ولی تیم اقتصادی قوی داشته باشیم، دلار باز هم روی ۵۰ هزار تومان خواهد بود. اما در صورت عدم احیای برجام و نیز با تیم اقتصادی فعلی، نمی‌توان سقفی برای دلار متصور شد. /اتاق ایران

 

خط و نشان رئیس سازمان خصوصی‌سازی برای باشگاه استقلال
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به استعفای مدیرعامل باشگاه استقلال اظهار داشت: در متن نامه آقای فتح‌الله‌زاده نیامده که سازمان خصوصی‌سازی قصور داشته است یا تقصیر سازمان خصوصی‌سازی بوده که البته این موضوع کاملاً روشن است. سازمان خصوصی‌سازی در هر واگذاری، مدلی را انتخاب می‌کند و براساس آن مدل به نسبت شرکت، برای آن شرکتی کاری انجام می‌دهد. هر شرکت در حوزه واگذاری، یک متولی دارد که دستگاه ذیربط است. متولی شرکت‌های فرهنگی – ورزشی، وزارت ورزش و جوانان است. انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل هم بر عهده وزارت ورزش است. کاری که وزارت امور اقتصادی و سازمان خصوصی‌سازی انجام داده‌اند، این است با مدلی که انتخاب کردند، ۳۰۰ میلیارد تومان هر باشگاه که بخشی از آن وام و بخشی منبع باشگاه است را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند. در عین حال قرار بوده است که معاون وزیر ورزش، مدیرعامل هر باشگاه و من به‌عنوان سه عضو کمیته مصارف (کمیته مشورتی که به نحوه مصرف کمک می‌کند)، مجوز مصارف باشگاه‌ها را صادر کنیم.

قربان‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: باشگاه پرسپولیس مجوز گرفت، ولی باشگاه استقلال متأسفانه این کار را انجام نداده است. در این بین دو بار بحث بدهی استراماچونی مطرح شده است که یک بار در دوره آقای آجورلو بوده که قرار بود از همان مبلغ تأمین شود. یک بار هم در زمان آقای فتح‌الله‌زاده حدود ۱۱۸ میلیارد تومان برای بدهی‌های خارجی از جمله استراماچونی پرداخت شده که همان پشتوانه وام‌شان بود که به جای آن، زمینی را در بانک شهر، وثیقه کردند. از آن ۱۱۸ میلیارد تومان، ۹۳ میلیارد تومان مستقیم به حساب باشگاه واریز شده است. باشگاه، هزینه‌های دیگری هم داشته، ولی متأسفانه همچنان، بدهی استراماچونی را پرداخت نکردند و این اتفاقات افتاده است. کاری که در یک سال اخیر صورت گرفته، این است که درآمدی جدید به باشگاه‌ها اضافه شده که وظیفه آن شرکت (باشگاه استقلال یا پرسپولیس)، دستگاه ذیربط و ما نظارت بر این موضوع بوده است. قربان‌زاده تصریح کرد: هر کسی از جمله سهام‌داران می‌توانند شکایت کنند، همانطور که ما شکایت کردیم و محکم پای این شکایت هستیم. وقایع مالی، کتمان شده است و حتماً باید در دادگاه مورد بازخواست قرار بگیرد.

 

با هزار تومان فقط می توان سهام خرید!
آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با ارایه پیشنهادی به سازمان بورس، کمیسیون اصل نود مجلس و سایر همکاران در بازار مبنی بر حذف دو صفر از شاخص تاکید کرد: معتقدم مانند کشور ترکیه که دو صفر از شاخص بورس را کاهش داد، برای کشور ما هم ضروری است که نسبت به انجام آن اقدام کند چراکه نمود کاهش ارزش پول ملی در شاخص بورس کاملا مشهود بوده بنابراین با این شرایط بهتر است که گفته شود، شاخص بورس ٢٠ هزار واحد است. وی گفت: بزرگترین شاخص بازار مالی در دنیا را داریم که با این شرایط موضوع خوبی نیست. این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه معتقدم کماکان روند به سمت مثبت حرکت می‌کند که البته شتابان و یکسویه نخواهد بود، اظهار داشت: شاخص روی این عدد نوسان خواهد داشت اما در همین مسیر حرکت خواهد کرد. البته باید توجه داشت که در بورس ایران هر اتفاقی ممکن است رخ دهد چراکه دولت یک شبه تصمیماتی می گیرد که ممکن است تمام فضای کسب و کار کشور را زیر و رو کند. اما با تمام اینها در سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ این همه ناملایمات در بازار سرمایه مانند افزایش ۴٠ درصدی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تغییر تعرفه‌های صادرات و واردات اثرات خود را در بورس گذاشته‌اند و محور اصلی تفاوت‌های امسال با سال‌های گذشته تورم است. آقابزرگی افزود: ارزش پول ملی کشورمان متاسفانه به حدی رسیده که سهام هزار تومانی خنده‌دار به نظر می‌رسد و امروز هزار تومان را هیچ جا نمی‌توان خرج کرد به غیر از بورس. /ایلنا

 

خبر خوب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای مردم در راستای تحقق شعار سال
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلائل مهم ایجاد تورم در کشور، وجود ناترازی در نظام بانکی است، ناترازی در نظام بانکی یعنی اینکه اگر منابع کل نظام بانکی به عنوان مثال ۱۰۰۰ واحد است، بانک ها ۱۵۰۰ واحد تسهیلات بدهند. پورابراهیمی یادآور شد: یکی دیگر از دلائل مهم و مرتبط با نظام بانکی که باید در کشور مدیریت شود، نظارت بانک مرکزی در عملیات، فعالیت بانک ها خصوصی و دولتی است و ما در سال های گذشته، شاهد عملکرد ضعیف بانک مرکزی بودیم و به این دلیل بوده که شاید مقررات مرتبط با این حوزه برمی گردد به سنوات گذشته و حداقل برای امروز طراحی نشده بود. پورابراهیمی افزود: خبر خوبی که برای مردم عزیز در راستای تحقق شعار سال داریم این است که در سال گذشته اصلاح قانون بانک مرکزی را آغاز کردیم و اصلاح قانون بانک مرکزی به منظور افزایش اختیارات و نظارت در عملیات بانکی برای عدم ایجاد یک ناترازی که منجر به ایجاد تورم در اقتصاد کشور بشود که در سال گذشته این قانون بعد از حدود پنج سال کارشناسی در مجلس و کمیسیون اقتصادی خوشبختانه به تصویب رسید و الان مراحل نهایی را در شورای نگهبان طی می کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: امیدواریم ظرف چند هفته آینده، شاهد نهایی شدن و ابلاغ این قانون باشیم، زیرا ظرفیت بانک مرکزی را به شدت افزایش خواهد داد و کمک می کند به نظارت دقیق برای عدم ایجاد آن ناترازی که منجر به ایجاد تورم می شود.

 

انتقاد یک نماینده مجلس از حذف بند مربوط به واردات خودروی کارکرده از بودجه
سید محسن دهنوی، نماینده مجلس در توئیتی نوشت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروی کارکرده را آزاد کرده بود اما این بند به دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد. هزار بار هم از ما بپرسند باز هم به هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند رای مثبت می دهیم. آلودگی هوا، مصرف دو برابر بنزین و قتل هزاران نفر در جاده ها کافی نیست؟

 

افشاگری رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید از شگرد دولت قبل در دور زدن قانون
رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: امسال وقتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد، هر کجا که پیش‌بینی تشکیل صندوق وجود داشت با آن مخالفت کردیم. ظاهر آن تشکیل یک صندوق بود چرا که این صندوق از آن صندوق‌هایی نیست که گوشه صندوقخانه قرار گیرد، بلکه تشکیل یک نهاد جدید و بزرگ شدن نقش دولت در اقتصاد محسوب می‌شود. ما در قانون بودجه جلوی تشکیل همه این صندوق‌ها را گرفتیم. حسینی بیان کرد: اتفاقی که به ویژه شگرد دولت یازدهم و دوازدهم بود به این شکل رقم می‌خورد که دولت شرکت‌ها را از گروه ۱ و ۲ خارج و به این دلیل که نمی‌توانست به گروه ۳ ببرد وضعیت آن‌ها را بلاتکلیف می‌گذاشت که به این ترتیب قانون دور زده می‌شد. سال گذشته و امسال در حکمی در قانون بودجه، دولت را موظف کردیم که شرکت‌ها را در گروه ۱ و ۲ دسته‌بندی کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: دولت خودش اجازه قرار دادن شرکتی در گروه ۳ را ندارد، ولی مطلع هستیم که لیست بلند بالایی از شرکت‌ها برای قرارگیری در گروه ۳ در نوبت انتظار قرار دارد.

نگاهی که می‌خواست کاخ سفید را حسینیه کند، ما را از مسائل جهانی عقب انداخت
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: راه‌حل مشکلات ما این است که باید نوع نگاه‌مان به جهان را تغییر دهیم. آن نگاهی که می‌خواست به قولی کاخ سفید را حسینیه کند، ناشی از تفکرات احساسی و عاطفی است که ما را از خیلی از مسائل جهانی عقب انداخته است. بیگدلی در پاسخ به این که برخی معتقدند ما در سیاست خارجی به جز توافق ایران و عربستان و ایجاد ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس دستاورد چندانی نداشتیم. اما در همین خصوص دولت سیاست همسایگی را در نظر داشت و همچنان می‌بینیم که جمهوری آذربایجان ارتباطش با اسرائیل را عمیق‌تر کرده، اشکال کار ما کجاست؛ آیا ایران در منطقه در جایگاه واقعی خود قرار دارد، گفت: راه‌حل مشکلات ما این است که باید نوع نگاه‌مان به دنیا را تغییر دهیم. آن نگاهی که می‌خواست به قولی کاخ سفید را حسینیه کند، ناشی از تفکرات احساسی و عاطفی است که ما را از خیلی از مسائل جهانی عقب انداخته است. بهترین نمود آن، مشکلات اقتصادی است که گسل عظیمی بین مردم و دولت به وجود آمده و هر روز به زیان دولت عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود و باید دولت گسل‌ را مرمت کند. ما باید با نوعی انعطاف‌پذیری در ارتباط با جهان در سیاست‌خارجی‌مان تغییراتی به وجود بیاوریم. به نظر من، توافق ما با عربستان می‌تواند به عنوان یک الگو و سرمشق برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشورهای دیگر باشد.

 

کرباسچی: یقه مخالفان را می‌گیرند که چرا فلان مسائل را گفتید
غلامحسین کرباسچی: الان در اتفاقاتی مثل اعتراضات می‌آیند می‌گویند نظرات مختلف عنوان شود، ولی پس از گفتن، یقه‌گیری می‌کنند که چرا این حرف را زده‌اید. آقا خودتان گفتید بیایید و نظرات را بگویید، برای مردم نباید دام درست کنید. این صحیح نیست بگوییم نظرات را بگویید، و هر کسی که مخالف حرف زد، یقه‌اش را بگیریم و بگوییم چرا این حرف را زدی. این یکی از روش‌های خاص مسئولین ماست.

 

درخواست صدیقی از مردم: شما باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید!
کاظم صدیقی، رییس ستاد امر به معروف در مسجد جمکران گفت: متأسفانه مجلس، جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است. شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید. آنها وکیل شما هستند و وظیفه دارند به مطالبه شما پاسخ بدهند.

 

پیام جالب امام جمعه اردبیل به وزیر خارجه آمریکا 
عاملی امام جمعه اردبیل گفت به وزیر خارجه آمریکا باید گفت ایران چندین بار به طرف شما آمد، اما شما ایران را به طرف شرق و به طرف چین سوق دادید و فرصت عظیمی را از دست دادید. یک بار در افغانستان به محاصره طالبان افتادید و تمام تانکرهای سوخت شما توسط طالبان منفجر و ماشین جنگی شما زمین گیر شد. به ایران پیغام فرستادید و التماس کردید و ایران شما را نجات داد، اما بعد از آن ما را محور شرارت نامیدید.

 

علی مطهری: اجازه ندهیم جمهوریت نظام کمرنگ شود
علی مطهری: شهید مطهری در مقابل دیدگاهی که «جمهوری» و «اسلام» را قابل جمع نمی‌دانست، معتقد بود جمهوری اسلامی در بین ملتی که اساساً به اسلام ایمان ندارند، قابل جمع نیست، ولی در جایی که مردم اسلام را به عنوان یک مکتب قبول دارند هیچ تناقضی نیست و در واقع خواست اکثریت مردم است. وی با بیان اینکه ما باید این ترکیب را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که این جمهوری بودن نظام کمرنگ شود، گفت: آن جاهایی که منطقه الفراغ است و واقعاً حکم صریحی نیست، اینجا میل و حرف مردم رعایت شود و جاهایی که مردم حق دخالت دارند، آنجا محدود نشود و به گونه‌ای نشود که اراده مردم کمرنگ شود. نماینده سابق مجلس با اشاره به نمونه‌هایی در این خصوص بیان داشت: برای مثال در دو انتخابات اخیر مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم، به نظرم خیلی خوب عمل نشد و خیلی افراد صرفاً به دلیل انتقاد، رد صلاحیت شدند؛ یا در انتخابات ریاست جمهوری، افرادی که می‌توانستند کاندیدا شوند و انتخابات پرشورتری داشته باشیم، این کار اتفاق نیفتاد.

 

نماینده مجلس: رئیسی به جای برکناری تیم اقتصادی‌اش، از آنها حمایت می‌کند
فرهاد طهماسبی گفت: در دولت سیزدهم، تیم اقتصادی از همان ابتدا ضعیف چیده شد و متاسفانه مجموعه ناکارآمدی در راس کار قرار گرفتند و از طرفی، رییس جمهور هم به جای ترمیم و اصلاح این تیم، حمایت بیش از اندازه از آن‌ها دارد و پشت‌شان قرار گرفت و با این کار، آقای رئیسی از ضعف حمایت می‌کند. وضعیت اقتصادی کشور به‌قدری نابسامان است که کسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم را گردن نمی‌گیرد، حتی اصولگرایان دو آتیشه‌ای که دولت رئیسی را «دولت محرومان» خطاب کردند و چنان مدینه فاضله‌ای را در سال ۱۴۰۰ وعده دادند که کمتر کسی از آنها هم فکر می کرد در عرض کمتر از دو سال خرابه‌ای از این شهر بیشتر باقی نمانده باشد. فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اوضاع نابسامان اقتصادی حاکم بر کشور به اقتصاد۲۴ گفت: در مورد اقتصاد ایران، نمی‌توانیم صرفاً بگوییم تنها مقصر دولت‌ها هستند، ولی باید بپذیریم که نقش دولت‌ها در این رابطه، بسیار پررنگ است.

 

اولتیماتوم یک نماینده مجلس: اگر قوه قضائیه تا ۱۴ فروردین برای حجاب کاری نکند، مجلس دست به کار می‌شود
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارشی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص عفاف و حجاب که روز سه شنبه ۲۳ اسفند در صحن مجلس قرائت شد، گفت: یکی از بند‌های گزارش مذکور این بود که از قوه قضائیه درخواست شد تا راهکار‌های لازم برای خلأهای قانونی که در بحث ایجابی و یا سلبی مربوط به موضوع عفاف و حجاب وجو دارد را ظرف سه هفته ارائه بدهد. وی با بیان اینکه مهلت مذکور ۱۴ فروردین به اتمام می‌رسد، افزود: چنانچه قوه قضائیه اقدامی در این زمینه نکند، ما نمایندگان مجلس طرحی را در همین رابطه تهیه خواهیم کرد و در دستور کار مجلس قرار می‌دهیم.

 

انتقاد ستاد امر به معروف از رفتار آمر به معروف جنجالی در شاندیز
رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در واکنش به ماجرای ریختن سطل ماست روی سر دو خانم گفت:  در حال بررسی جزئیات هستیم، ظاهرا ابتدا گفت و گویی صورت گرفته و شخص آمر به معروف اول تذکری می‌دهد و اینکه با چه پاسخی مواجه شده که منجر به اقدامات بعدی شده، مشخص نیست. وی افزود: این نحوه برخورد آمر به معروف قطعا مورد تایید نیست، اما باید به جرم کشف حجاب آن دو خانم هم رسیدگی شود.

 

واکنش تهران به اتهام زنی‌های جدید دولت آذربایجان
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به اتهام زنی جدید دولت آذربایجان علیه ایران واکنش نشان داد. ناصر کنعانی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای « تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام زنی های جدید علیه ایران رفت. ‏آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟ رژیم جنایتکار صهیونیستی از نزدیک شدن به کشورهای مسلمان، هدفی جز ایجاد اختلاف و چنددستگی در امت اسلامی برای تحقق مطامع توسعه‌طلبانه خود ندارد. ‏به برادران و خواهران مسلمان در آذربایجان توصیه می‌کنیم نسبت به نیات واقعی دشمن صهیونیستی هشیار باشند.»

 

شرط حسین جلالی برای حضور در انتخابات
حسین جلالی نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در انتخابات امسال نامزد می‌شود یا خیر، گفت: یازده ماه دیگر انتخابات برگزار می‌شود. ملاک ما در انتخابات امسال، حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای است، اگر بفهمم حضور حداکثری با فرد دیگری فراهم می‌شود کنار می‌روم. اگر بفهمم حضور حداکثری مردم با رقابت بنده فراهم می‌شود حضور می‌یابم، ولو اینکه من به مجلس نروم، این‌دفعه برای ما مجلس رفتن مهم نیست. این‌ بار حضور حداکثری مردم مهم است و شاید قربانی شوم، اما رقابت ایجاد کنم و مردم پای صندوق‌ها کشیده شوند.

 

امام جمعه رفسنجان: اگر مسئولان اماکن تاریخی درباره بی‌حجابی اقدام نکنند، ما اقدام می‌کنیم؛ آن مکان را پلمب می‌کنیم
عسکری امام جمعه رفسنجان گفت: مسئولان و مدیران این اماکن اگر عرضه و انگیزه و غیرت دینی درباره این مسائل ندارند، مطمئن باشند طبق قوانین با آنان برخورد خواهد شد. وی تصریح کرد: اینکه در این شهرستان انقلابی و شهیدپرور چند تا آدم به‌عنوان گردشگر هرگونه خواستند با هر پوششی حاضر شوند قابل قبول نیست. اگر مسئولان این اماکن اقدام نکنند، ما اقدام می‌کنیم و آن مکان را پلمب می‌کنیم. به‌ عنوان مهمان نباید اجازه دهیم هرکس هرگونه خواست رفتار هنجارشکنی داشته باشد.

 

یکی از مجموعه‌های گردشگری در کاشان به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی پلمب شد
یکی از مجموعه‌های گردشگری در کاشان به دلیل عدم رعایت ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی و همچنین عدم رعایت شئونات اسلامی از سوی مراجعین و بعضا کارکنان پلمب شد. با اقدام پلیس اماکن شهرستان کاشان یکی از مجموعه‌های گردشگری کاشان به دلیل عدم رعایت ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی و همچنین رعایت نکردن شئونات اسلامی از سوی مراجعین و گاهی کارکنان این مجموعه با دستور مقام قضایی از تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ تعطیل شد. بررسی‌های میدانی صورت گرفته از سوی نهاد‌های اجرایی و همچنین گزارش‌های مردمی و مستندات ارسالی موجود، بیانگر این بود که بسیاری از مراجعین و گاهی کارکنان این مجموعه رعایت شئونات اسلامی را نداشتند. این مجموعه از سه ماه پیش تاکنون، تذکرات متعدد مبنی بر رعایت قانون از سوی فرماندهی انتظامی، اتاق اصناف و ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مدیران این مجموعه ابلاغ شده بود که متاسفانه آن‌ها هیچ توجهی به تذکرات نداشتند. طبقات اول تا سوم این مجموعه کاملا تعطیل شده و فعلا هیچ گونه خدماتی نخواهند داشت و فروشگاه مستقر در این مجموعه به دلیل مجزا بودن از این مجموعه گردشگری دایر خواهد بود.

 

ستاد امر به معروف: سه کافه به دلیل مراسم‌ مختلط، رقص و موسیقی زنده در آبادان پلمب شدند
به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جمعه شب سه مکان کافه رستوران آوریل، غرفه ای در باغ مقیطیه و کافه رستوران سی یل به علت تخلفاتی از جمله برگزاری مراسمات مختلط، رقص و موسیقی ناهنجار زنده، مطلبق با شکایات و اعتراض متعدد مردم توسط اداره اماکن پلمب شده اند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر آبادان اعلام کرد، برخورد با متخلفان و رعایت نکردن شئونات اسلامی ادامه دارد.

هشدار یک مقام مسئول: ادامه روند فعلی مصرف بنزین، کشور را دچار مشکل می‌کند
معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: متاسفانه امسال با روز‌هایی در ایام تعطیلات نوروزی مواجه بودیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده بود. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون وجود زیرساخت بر چنین مصرف بالایی غلبه کند و نمی‌توان صرفا با پروژه‌های کیفی‌سازی و افزایش تولید که در مصاحبه قبل خدمتتان عرض کردم، به تقاضا پاسخ داد. فلاحتیان اشاره کرد: ما حتما باید تحولی اساسی در صنعت خودروسازی انجام دهیم و خودرو‌هایی را تولید کنیم که به صورت استاندارد به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش حدود ۵ لیتر بنزین مصرف کنند، ولی الان این عدد در ایران دو برابر است. هر سال نیز یک میلیون خودروی جدید اضافه می‌شود، بدون اینکه خودرو‌های قبلی اسقاط شوند. معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: ادامه روند فعلی در مصرف بنزین ممکن نیست و کشور را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه وزارت صمت و خودروسازان باید عزم جدی‌تری در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشند تا بتوانیم بر این چالش اساسی غلبه کنیم.

 

مجوز یک بانک روسی در امارات لغو شد
بانک مرکزی امارات متحده عربی اعلام کرده است که تصمیم به لغو مجوز بانک MTS در ابوظبی گرفته است. بانک مرکزی امارات در خصوص دلایل لغو مجوز اعلام کرد که «این تصمیم پس از بررسی گزینه‌های موجود در خصوص وضعیت جدید بانک MTS و همچنین در نظر گرفتن خطرات جریمه‌های مرتبط با بانک گرفته شده است.» MTS، تحت نظارت بانک مرکزی امارات، باید ظرف شش ماه از تاریخ تصمیم گیری، فعالیت‌های خود را کاهش دهد و شعبه خود را در امارات تعطیل کند. بانک مرکزی امارات افزود: در طول دوره انحلال، شعبه از افتتاح حساب جدید و انجام عملیات به استثنای پرداخت تعهدات سررسید قبلی جلوگیری می‌کند. تصمیم لغو مجوز پس از آن گرفته شد که بانک روسی در فوریه گذشته در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

 

وزیر کار: ادعای ایجاد یک میلیون شغل درست و قابل راستی‌آزمایی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولویت اول دولت ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه معیشت مردم است. وی در ادامه با تأکید بر درستی داده‌های این وزارتخانه در خصوص ایجاد یک میلیون شغل گفت: در ستاد وزارت کار و ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه رصد داریم که قادر است واحد به واحد، بخش به بخش و حتی روستا به روستا معدل استان را در زمینه ایجاد اشتغال ارائه کند. به‌ گفته مرتضوی آمار مربوط به مشاغل به سه شیوه پیامکی، تلفنی و نظارت‌های میدانی قابل راستی‌آزمایی است. وی یادآور شد: همچنین آخرین آمار مرکز آمار ایران نیز مؤید ایجاد یک‌ میلیون فرصت شغلی است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سازوکار اداری مربوط به شمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تأکید کرد: از طریق بررسی آمار نهایی بیمه‌شدگان می‌توان ادعای ایجاد شغل و تعداد آن را صحت‌سنجی کرد که این روش نیز ادعای تحقق یک میلیون شغل را تأیید می‌کند.

 

افزایش ۱۰۰ برابری قیمت مسکن مهر پردیس!
ایلنا نوشت: هر چند واحد‌های مسکن مهر به ویژه واحد‌های دور افتاده از شهر مادر در بین مردم محبوب نبودند و مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گرفتند، با افزایش بیش از ده برابری قیمت مسکن در کلانشهر‌هایی مانند تهران در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ این واحد‌ها هم به واحد‌های پرفروش تبدیل شدند و از بین مساکن مهر نزدیک به تهران، مسکن مهر پردیس پرطرفدارترین بوده‌ است. در حالی که قیمت هر متر مربع مسکن مهر پردیس در سال ۸۹ بین ۳۷۰ تا ۴۷۰ هزار تومان برای متقاضیان واجد شرایط اعلام شد، امروز با گذشت دوازده سال این قیمت‌ها برای واحد‌های مسکن مهر پردیس چیزی شبیه به شوخی است و در حال حاضر هر متر مربع این واحد‌ها در برخی از فاز‌های مسکن مهر این منطقه به بیش از ۴۰ میلیون تومان هم رسیده و با برخی از مناطق شهر تهران هم قیمت شده است.

 

بسته کمکی بیش از ۱۵ میلیارد دلاری IMF به اوکراین
هیات صندوق بین‌المللی پول (IMF) بسته کمکی ۱۵.۶ میلیارد دلاری به اوکراین طی چهار سال را تصویب کرد. ولودیمیر زلنسکی – رئیس جمهور اوکراین – گفت: من از صندوق بین‌المللی پول و کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول برای تصویب برنامه جدید حمایتی چهار ساله برای اوکراین به مبلغ ۱۵.۶ میلیارد دلار سپاسگزارم. این حمایت، کمک مهمی در مبارزه ما در برابر روسیه است. ما با هم از اقتصاد حمایت می‌کنیم. در اوایل این ماه، صندوق بین‌المللی پول و اوکراین در مورد سطح کارکنان روی مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان اقتصادی و مالی به توافق رسیدند که توسط اصلاحات جدید ۴۸ ماهه تمدید صندوق (EFF) پشتیبانی می‌شود. /ایسنا

 

توصیه رئیس کل اسبق بانک مرکزی به دولت برای کنترل نرخ ارز
عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی با انتشار نموداری از رشد متغیرهای پولی نوشت: در نمودار، روند تغییرات سه متغیر پولی، یعنی پول ( سپرده های دیداری + اسکناس و مسکوک) شبه پول (سپرده های سرمایه گذاری ) و نقدینگی ( جمع پول و شبه پول ) را ملاحظه می کنید. روند تغییرات پول که تا خرداد ۱۴۰۰ یک روند کاهشی داشت از آن ماه به بعد با افزایش انتظارات تورمی، روندی صعودی به خود گرفت. برای کنترل تورم و نرخ ارز، دولت باید در کنار سایر اقدامات لازم، برای کاهش انتظارات تورمی و معکوس کردن روند سهم پول در ترکیب نقدینگی نیز چاره جویی جدی بکند.

 

زیدآبادی: کسانی که می‌خواهند حجاب را سیاسی کنند، همدست نتانیاهو هستند
احمد زیدآبادی نقدی را به عملکرد درباره حجاب مطرح کرده و نوشته است: نتانیاهو و شرکایش عملاً به مهلکه افتاده و در سطح منطقه و جهان منزوی شده‌اند. همانطور که بارها تأکید کرده‌ام‌، نتانیاهو در پی بحران‌آفرینی برای ایران است تا به زعم خود، از شرّ مشکلات داخلی و خارجی‌اش، برای مدتی رهایی یابد.او در این ماجرا چشم به علی‌اف دارد تا به کمک او، بحران مورد نظر خود را ایجاد کند.برای ناکام گذاشتن این توطئه، جامعهٔ ایرانی نیازمند همبستگی و ثبات است، اما درست در وسط چنین معرکه‌ای، عده‌ای از نهادها و افراد بانفوذ، با سیاسی کردن پوشش بانوان و توصیه به اقدامات تشنج‌زای اجتماعی، در جهت بی‌ثبات‌سازی جامعه تلاش می‌کنند!با این وضع، برای پیدا کردن “پرتقال‌فروش” اصلاً احتیاجی به هوش بالاست؟

 

نماینده مجلس: فیلترینگ باید ضابطه مند شود
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود فیک اکانت های بی شمار (حساب‌های کاربری جعلی) و پاسخگو نبودن آنها در مقابل رفتارشان ضرورت قانومند شدن فضای مجازی و ضابطه مند شدن فیلترینگ مانند تمام نقاط دنیا ضروری است.روح الله متفکرآزاد جمعه شب در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: چطور می شود بداخلاقی های مختلف در فضای مجازی صورت بگیرد اما کسی پاسخگو نباشد.

 

خاطره رهبرانقلاب از حمله به بدحجاب‌ها؛ بنده هم موافق نیستم
رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه در ۱۳۷۶/۱۲/۱۴ فرمودند: امام مخالف کسانی بود که در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند.رهبر انقلاب فرمودند: عده‌ای جوان در خیابان به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند. امام گفتند بروید این‌ها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید. بنده هم موافق این کارها نیستم، که باعث بشود بگویند این‌ها منطق ندارند و اهل حمله و‌ جنجال‌اند.

 

علی ربیعی: کاش امروز تعطیل نبود!
سخنگوی دولت روحانی نوشت: کاش امروز تعطیل نبود. کاش امروز، روز گفت‌وگو پیرامون چگونگی تحکیم  بنیادهای دموکراسی در ایران بود. گفت‌وگویی برای حفاظت از ارزش های صندوق و برای چگونگی تبلور تمایلات و خواسته‌های نسل ها از طریق صندوق‌های رای.

 

حسین شریعتمداری: از وزیر کشور و همکارانشان پوزش می‌خواهم
در پی سوءبرداشت برخی رسانه‌ها از مصاحبه روز گذشته مدیر مسئول روزنامه کیهان با خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری توضیحاتی را در این زمینه ارسال کرد که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید.
بسمه تعالی
با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات؛
مصاحبه پنجشنبه اینجانب درباره بیانیه اخیر وزارت کشور، حاوی نکته‌ای بود که بایسته به نظر نمی‌رسید و می‌توانست از یک سو به دستآویزی برای سوءاستفاده دشمنان تبدیل شود، که متاسفانه اینگونه نیز شد! و از سوی دیگر برداشت ناصواب برخی از دوستان را به دنبال داشته باشد، که این برداشت ناصواب را نیز در پی‌ داشت. از این روی ارائه توضیحی آمیخته به پوزش را در این خصوص ضروری می‌دانم و از جنابعالی استدعای انتشار آن را دارم و آن این که؛الف: اگرچه در مصاحبه یادشده بر «قابل تقدیر» بودن بیانیه وزارت کشور تاکید شده بود ولی با توجه به شناختی که از آقای وحیدی برادر مومن و فداکار خویش دارم و طی چند دهه اخیر بارها شاهد اقدامات ایثارگرانه ایشان بوده‌ام، اشاره به این نکته که بیانیه یادشده «دوپهلو به نظر می‌رسد»!  شایسته نبود، ضمن آن که دور از انصاف نیز بود. بایسته آن بود و خداپسندانه نیز، که تلاش ایشان و همکاران محترمشان را پاس می‌داشتم. از این روی، خاضعانه از ایشان و همکاران محترمشان پوزش می‌خواهم و امید آن که خدای مهربان نیز عذرم را بپذیرد.
ب: از تلاش بی‌وقفه برادر وحیدی در خدمت‌رسانی خالصانه به اسلام و انقلاب باخبرم و مخصوصاً اطلاعات موثقی داشته و دارم که ایشان برای مقابله با پدیده پلشت کشف حجاب بیشترین تلاش را داشته و در این راه پیشتاز بوده و هستند و در همان حال با کم‌کاری برخی دیگر از دست‌اندرکاران روبرو بوده‌اند. انگیزه‌ام در بخش مورد اشاره از مصاحبه یادشده، آن بود که به کم‌کاری آن عده از دست‌اندرکاران اشاره‌ای ولو تلویحی شده باشد ولی به قول ملای رومی «از قضا، سرکنگبین صفرا فزود».
ج: رسانه‌های بیگانه با ذوق‌زدگی از اختلاف اینجانب با برادر وحیدی عزیز خبر داده بودند که باید خطاب به آنها اعلام کنم اولاً؛ یک موی وحیدی را با تمام موجودیت دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب، حتی قابل مقایسه هم نمی‌دانیم و ثانیاً؛ به قول سعدی «ما که هستیم که اندیشه ما نیز کنند» …
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ .
حسین شریعتمداری