در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: خاطر جمعی سردار پاکپور درباره امنیت در مرز‌های ایران و افغانستان / خضریان: ترک فعل «زنگنه» چند ده میلیارد دلار به کشور خسارت زده است / اکثر بازداشتی‌های حوادث دشت آزادگان آزاد شدند / واعظ آشتیانی: روحانی کشور را شخم زد و... را می‌خوانید.

فرودگاه‌های تهران در روز تحلیف رئیسی ۲.۵ ساعت بسته می‌شود

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد، همزمان با روز تحلیف ریاست‌جمهوری (۱۴ مرداد ۱۴۰۰) فرودگاه‌های تهران ۲.۵ ساعت بسته خواهد شد. محمد حسن ذیبخش اظهار کرد: با توجه به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در چهاردهم مردادماه جاری و به منظور رعایت الزامات ایمنی و امنیتی کلیه فرودگاه‌های TMA تهران شامل فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، پیام، آزادی و قزوین از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ بسته اعلام می‌شود. وی افزود: در دستورالعمل صادره از همه شرکت‌های هواپیمایی خواسته شده است نسبت به رعایت برنامه ریزی پرواز در تاریخ و ساعات مربوطه اقدامات لازم را به عمل آورند.

نماینده مجلس: اعتراضات تبریز گسترده نبود

نماینده تبریز در مجلس با بیان این جمله که جو آرامی در تبریز حاکم است، گفت: این اعتراضات به گونه ای نبود که درگیری در آن وجود داشته باشد پس از فراخوانی که در داخل و خارج داده شد در همان ساعت اولیه مردم پراکنده شدند. «محمدحسین فرهنگی»، نماینده تبریز در مجلس، در رابطه با “اعتراضات اخیر در تبریز” گفت: اعتراضات گسترده نبود، در روز یکشنبه در ساعت معینی تجمعاتی شکل گرفت؛ اما با حضور عوامل امنیتی دیگر ادامه پیدا نکرد. او در خصوص تعداد بازداشتی بیان کرد: طبیعتا به صورت متفرقه ممکن است افرادی بازداشت شده باشند. بخشی از اخباری که در فضای منتشر شد، منطبق با واقعیت است و بخشی دیگر فقط صداگذاری هایی است که انجام شده است؛ مثلا خود فیلمبردار مطلبی را می گوید و شعاری را می دهد با گوشی خود فیلم می گیرد و ربطی به جمعیت حاضر نداشته است.

ماجرای دست‌نوشته بایدن در دیدار با الکاظمی

رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر عراق دست‌نوشته‌ای که در آن اشاراتی به ایران هم شده بود، به همراه داشت که از متن آن از دید رسانه‌ها مخفی نماند. دوربین خبرنگاران تصویر برگه‌ای را ثبت کردند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دست داشت. دست‌نوشته جو بایدن حاوی دو جمله است که با بزرگنمایی تصویر قابل خواندن است؛ آمریکا در حال آماده شدن برای پاسخ به حملات (علیه خود در خاک عراق) است. ایران در فکر متوقف کردن حملات است. بر اساس این گزارش، علیرغم اینکه محتوای دقیق این دست‌نوشته واضح نیست اما به نظر می رسد درخصوص مساله حملاتی است که آمریکا مدعی است مجموعه های مسلح مورد حمایت ایران در عراق علیه نیروهای آمریکایی انجام می دهند. فعالان فضای مجازی با انتشار تصاویر این دیدار می‌گویند، احتمال اینکه بایدن سهوا دست‌نوشته خود را مقابل دوربین خبرنگاران قرار داده باشد کم است و به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر ارسال پیام به ایران بوده است.

بازداشت برخی معترضان روز‌های گذشته؟

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا درباره اعتراضات روزهای گذشته گفت: یکسری همیشه به دنبال این هستند که از فضایی که به وجود می‌آید، سوءاستفاده کنند. وی ادامه داد: خوشبختانه با هشیاری مردم این موضوع خنثی شد و یکسری عوامل اصلی هم شناسایی شده‌اند. فرمانده ناجا در پاسخ به این که آیا کسی در این زمینه بازداشت شده است، تصریح کرد: با هماهنگی قضایی اقداماتی صورت گرفته است. وی ادامه داد: از همه مردم تشکر می‌کنم مردم همراهی خوبی با ما دارند؛ انشاءالله هوشیاری خود را حفظ کنند.

لاریجانی: این‌ها که می‌گویند شریک وضع موجود نیستند، از کره مریخ آمده‌اند؟

علی لاریجانی می‌گوید در ورود به عرصه انتخابات تاخیر نداشته، بلکه منتظر بوده تا آرایش صحنه را ببیند که احزاب به فردی که نزدیک به خصوصیات مورد نظر او هستند، می‌رسند و چون چنین برداشتی نداشته، برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تصمیم گرفت. علی لاریجانی در روز ردصلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگویی با مجله «آگاهی نو» که در شماره سوم آن منتشر شده، به اینکه او را «شریک وضع موجود» می‌دانند، چنین پاسخ داد: «این‌ها که می‌گویند شریک، کدام یک از کاندیداهای موجود شریک نظام نبودند، این کاندیداها از کره مریخ آمده‌اند؟ یکی ۴۰ سال در قوه قضاییه بوده، دیگری در شورای عالی امنیت ملی بوده که این قطعنامه‌ها در دوره او صادر شده، کدام‌ یک نبودند؟ یا همین مفاسدی که امروز علنی شده، مربوط به یکی، دو سال است؟ در سال‌های گذشته هم بوده و قوه قضاییه رسیدگی می‌کرد. اینکه توپ را به میدان دیگری می‌اندازند، خنده‌آور است که انگار یکسری در غلتان از کره مریخ آمده‌اند، با عده‌ای که اینجا بودند باید رقابت کنند.»

کسب نقره المپیک توسط سعید ملایی با پرچم مغولستان

در جریان رقابت های جودوی وزن ۸۱- کیلوگرم المپیک ۲۰۲۰ توکیو، سعید ملایی ملی پوش سابق جودوی ایران و دارنده مدال طلای جهان موفق به کسب مدال نقره برای کشور مغولستان شد. ملایی در این رقابت ها به ترتیب حریفانی از کشورهای قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و اتریش را از پیش روی برداشت و به فینال رسید؛ اما در فینال مغلوب تاکانوری ناگاسه از کشور ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

مرعشی: مذاکرات احیاء برجام اولویت دولت رئیسی است

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران گفت: تمام کسانی که دوست‌دار جمهوری اسلامی و مردم هستند باید به دولت ابراهیم رییسی کمک کنند تا دولتی موفق را شاهد باشیم. با اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ رقیب آقای رییسی بودیم؛ اما از هر کمکی برای موفقیت دولت‌ آینده دریغ نخواهیم کرد. وی درباره‌ی آنچه دولت رییسی باید در اولویت قرار دهد، گفت: می‌توان به آینده ایران امیدوار بود. اولین گام احیای برجام است که امروز حل این مساله برای کشور بسیار مهم است، دومین گام در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب اقتصادی است که این سیاست‌ها در نهایت منجر به رشد اقتصادی ۵ درصدی و تورم کاهنده شود. مرعشی در باب FATF و مذاکرات وین نیز افزود: مذاکراتی که منجر به احیای برجام و لوایح FATF شود از نیازهای دولت است، باید منتظر ماند تا ببینیم دوستانی که در قوای سه گانه هستند به دولت آینده کمکی میکنند یا نه، زیرا دولت رییسی به این مصوبات نیاز دارد.

حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین نظام مسائل استان های مختلف در مجلس عنوان کرد: با تلاش ها و وقتی که گذاشته شد، در حال حاضر نظام مسائل ۱۶ استان به تفکیک تدوین و راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای حل مسائل استان ها در مرکز پژوهش ها و قرارگاه محرومیت زدایی مجلس استخراج شده است. وی تصریح کرد: مهم نیست که من چه مسئولیتی دارم، بنده حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم تا مساله ای از مسائل مردم حل شود. خداوند به این کارها برکت می دهد. البته اگر فردی بخواهد در برابر حل مشکلات مردم کارشکنی کند، مقابل او می ایستم.

واعظ آشتیانی: روحانی کشور را شخم زد

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «دولت یازدهم و دوازدهم به میزانی مشکل ایجاد کرد که همه‌چیز بر هم ریخت. دولت آقای روحانی در تمام زمینه‌ها بی‌تدبیر بود و باعث ایجاد گرانی‌های بی‌حدوحصر، بیکاری، از بین‌رفتن زیربناها و… شد. امروز هیچ نظارتی بر گرانی‌ها وجود ندارد و دولت هم در روزهای پایانی کار خود کشور را رها کرده است.» او ادامه داد: «در این شرایط دولت سیزدهم کار بسیار سختی در پیش دارد زیرا هرچه به پایان دولت دوازدهم نزدیک‌ می‌شویم، سوءمدیریت‌ها تشدید هم می‌شود. حالا آقای رئیسی باید بتواند شرایط را آرام کند که نخستین قدم در این مسیر اعتمادسازی است و لازم است که با مردم شفاف سخن بگوید. حتما بدون اعتمادسازی چالش‌های زیادی به وجود می‌آید. باید همه مشکلات با مردم در میان گذاشته شود و مردم را در اداره کشور شریک کرد. این حق مردم است که حقایق را بدانند».این فعال سیاسی درباره تیم اقتصادی دولت رئیسی بیان کرد: «آقای رئیسی باید بکوشد تیم اقتصادی کارآمدی، با تجربه‌ و امتحان پس‌داده‌ای را انتخاب کند؛ افرادی که با برنامه جلو بروند و بتوانند از پس رفع مشکلات عدیده اقتصادی برآیند. دولت می‌تواند با یک تیم اقتصادی قوی اعتماد عمومی را بازسازی کند. واقعیت این است که دولت روحانی کشور را شخم زد و امیدواریم آقای رئیسی بتواند با مدیریت درست اقتصاد حال مردم را خوب کند که در این بین تقویت تولید و صنعت و توجه ویژه به جوانان و خاصه اشتغال آنها باید در رأس باشد.»

صفار هرندی فیلم جنجالی را تکذیب کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیسی در اخذ مشورت از افراد صاحب نظر و گروه‌های مختلف کارشناسی برای انتخاب اعضای کابینه، با سعه صدر کامل عمل کرده است.در پی انتشار یک گفتار چند ثانیه‌ای از محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص توصیه رهبری به حجت‌الاسلام رئیسی پیرامون نحوه چینش کابینه، وی محتوای این مطلب را تقطیع شده و دروغ دانست و اظهار داشت: تا آنجا که من اطلاع دارم جناب آقای رئیسی در اخذ مشورت از افراد صاحب نظر و گروه‌های مختلف کارشناسی برای انتخاب اعضای کابینه، با سعه صدر کامل عمل کرده است.صفارهرندی گفت: البته غیر از این هم از آقای رئیسی انتظار نمی‌رفت و این حقیقت ان شاءالله در روز معرفی کابینه به مجلس، جلوه بیشتری خواهد داشت.

طرح تشکیل وزارت حمل و نقل اعلام وصول شد

طرح تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین اعلام وصول شد.مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد: طرح عادی قانونی انتزاع بخش ساختمانی و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین سوال ملی روح الله نجابت نماینده شیراز از وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت عدم اقدام موثر در خصوص طرح جامع حمل و نقل کشور وصول شد.

خبر بذرپاش از یک اقدام تحولی در دیوان محاسبات

رئیس دیوان محاسبات کشور از یک اقدام تحولی در دیوان محاسبات کشور خبر داد. مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «بر اساس راهبرد «دیوان فناورانه مردم پایه» و در یک سالگی شروع به کار در دیوان محاسبات کشور، امروز سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸ راه اندازی شد تا گزارش نظارت مردم بر عملکرد مالی دستگاه ها مستقیم دریافت شده و مورد پیگیری قرار گیرد.»

واکنش گرامی‌مقدم به سخنان اخیر حجاریان

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: آقای حجاریان و دوستانشان از مدت‌ها پیش مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کردند و گفتند که شرکت‌ کردن فایده‌ای ندارد.اخیرا سعید حجاریان گفته است که برخی اصلاح‌طلبانِ صندلی‌طلب به جریان اصلاحات آسیب زدند. او پیشتر هم گفته بود که اصلاحات صندوق محور مرده است و باید با کالبدشکافی پیکر آن مشخص شود که تقصیر هریک چه قدر بوده است.اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «نظر آقای حجاریان مانند نظرهای دیگر او و همفکرانش این است که برخی اصلاح‌طلبان به دلیل قدرت‌محور بودن و تمایل به حضور اصلاح‌طلبان در سِمت‌های رسمی، اصلاحات را تضعیف کردند. این انتقاد از سوی آن دسته از اصلاح‌طلبانی مطرح می‌شود که تمایل داشتند هزینه بدهند و در قدرت نباشند. البته این‌ها نظریه خود را دارند و در برابر آنها نیروهایی که می‌خواهند در چارچوب‌های نظام کار کنند معتقدند که آقای حجاریان و کسانی مانند او که تمایل به شرکت در انتخابات نداشتند و به نوعی مردم را به سمت تحریم انتخابات بردند، وقت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با این گزاره که نباید در انتخابات نامزدی داشته باشیم، تلف کردند و عملا اصلاح‌طلبان نتوانستند به ساماندهی نامزد یا نامزدهای خود بپردازند. به هر حال آنها هم این اتهام را به آقای حجاریان و امثال او می‌زنند.»

این فعال سیاسی درباره مجادلات چند وقت اخیر اصلاح‌طلبان بیان کرد: «البته این بحث‌ها در مقطع کنونی طبیعی است زیرا می‌دانیم که عملا به اصلاح‌طلبان اجازه مانور انتخاباتی داده نشد و با ردصلاحیت تمام نامزدهای اصلی جبهه اصلاحات شانس حضور واقعی در انتخابات از اصلاح‌طلبان گرفته شد و حالا به دلیل این شرایط جدید اصلاح‌طلبان قدری با هم مجادله می‌کنند که حتما از این دوران هم عبور می‌کنیم و تردیدی نیست که این بحث‌ها به انشقاق نمی‌رسد».او ادامه داد: «حتی ممکن است انتخابات بعدی شرایط به وجود آید که هر دو طیف اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که در انتخابات شرکت کنند یا از آن‌سو همه اتفاق نظر داشته باشند که شرکت نکنند؛ بنابراین اختلافات آن‌طور نیست که تصور کنید انشقاقی رخ می‌دهد».

اکثر بازداشتی‌های حوادث دشت آزادگان آزاد شدند

رئیس شورای تامین دشت آزادگان از آزادی اکثر بازداشتی‌های حوادث اخیر خبر داد. حمید سیلاوی اظهار کرد: به دستور رئیس قوه قضاییه و پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اعضای شورای تامین شهرستان مبنی بر ندامت بعضی افراد و عدم مشارکت بعضی از این افراد در خسارت وارده، اکثر بازداشت‌شدگان تجمعات روزهای اخیر آزاد شدند. در روزهای اخیر مسئولان و نمایندگان استان خوزستان خواستار آزادی بازداشت‌شدگان تجمعات اخیر شدند.

واکنش مطهری به بی حجاب بودن بازیگر زن سریال گاندو

علی مطهری نایب رییس پیشین مجلس در توییتی نوشت: از نظر صدا و سیما برای هدف های سیاسی هدف وسیله را توجیه می کند.علی مطهری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏معلوم نیست سریال گاندو چقدر ضرورت دارد که بازیگر خانمی را کاملا بی حجاب هرچند با کلاه گیس نشان می دهد، امری که باعث توقیف بسیاری از فیلمها شده است. ظاهراً از نظر صدا و سیما برای هدف های سیاسی هدف وسیله را توجیه می کند و می توان از حیله های شرعی حرام استفاده کرد.

ادعای آقاتهرانی درباره طرح ضد اینترنت مجلس

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس،ادعایی جدید درباره طرح مجلس برای محدودسازی اینترنت را مطرح کرده است.مرتضی آقاتهرانی مدعی شده است که طرح مجلس برای محدودسازی اینترنت مورد تایید مرکز ملی فضای مجازی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دستگاه های اجرایی حاکمیتی است.

خضریان: ترک فعل «زنگنه» چند ده میلیارد دلار به کشور خسارت زده است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ترک فعل وزیر نفت منجر به عدم‌النفع چند ده میلیارد دلاری برای کشور شده است و مجلس با احدی از پایمال‌کنندگان انفال و بیت‌المال رودربایستی ندارد.علی خضریان با انتقاد از عملکرد وزیر نفت، گفت: بعد از محرز شدن اهمال، قصور و ترک فعل با ایجاد خسارات‌ عظیم و غیرقابل جبران در عدم اولویت بخشی و توسعه برخی میادین مشترک نفتی و گازی با همسایگان و به یغما و تاراج دادن منابع نفتی و گازی این میادین مشترک توسط عربستان سعودی، قطر و عراق، بیانیه‌ای با امضای بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس منضم به بندهای یازده گانه فنی و تخصصی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، خطاب به رئیس جمهور قرائت شد.وی متذکر شد: در پی درخواست جمعی از نمایندگان مبنی بر اعمال ماده ۲۳۴ در این خصوص و ارجاع آن از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمیسیون انرژی، این موضوع روز گذشته در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد وزارت نفت ظرف ۴۸ ساعت مواردی را جهت تکمیل و بررسی بیشتر برای تصمیم‌گیری به کمیسیون ارجاع دهد.

خاطر جمعی سردار پاکپور درباره امنیت در مرزهای ایران و افغانستان

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: امنیت در مرزهای ایران و افغانستان برقرار است و مشکل خاصی نداریم.سردار محمد پاکپور صبح امروز در حاشیه مراسم تجلیل از خدمتگزاران نیروهای مسلح در عرصه سلامت و مقابله با بیماری کرونا که امروز در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، درباره فعالیت‌های نیروی زمینی سپاه در بحث کرونا اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه در حوزه کرونا خیلی خوب وارد عمل شد و بیمارستان‌های صحرایی و ثابت ما همه در اختیار ستاد ملی کرونا قرار گرفت، به نحوی که فقط در همین مرحله ۵۰۰ تخت را در اختیار بیماران کرونایی قرار دادیم.وی همچنین در خصوص برقراری امنیت در مرزهای ایران با افغانستان، افزود: هرچند در کشور افغانستان ناامنی وجود دارد، در مرز ما با این کشور امنیت برقرار است و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

انتقاد حق‌شناس از عملکرد جبهه اصلاحات ایران: «ناسا» شورای نگهبان دوم بود

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به انتقاد از عملکرد جبهه اصلاحات ایران پرداخت و گفت: سازوکاری که در نهاد اجماع ساز شکل گرفت، این بود که قبل از شورای نگهبان خودشان یک فیلتر تعریف کردند.محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با مهر، درباره استعفای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، گفت: این اتفاقات طبیعی است و باید یک آسیب‌شناسی صورت بگیرد. من شنیده بودم که برخی از اعضا استعفا دادند، اما از استعفای حمیدرضا جلائی‌پور بی‌خبر بودم.وی افزود: من فکر می‌کنم وقتی مجموعه‌ای، مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد و در اهدافی که برای خود تعیین کرده توفیقی به دست نمی‌آورد، علی القاعده باید مسئولیت این عدم موفقیت را بپذیرد و اگر لازم است آسیب‌ها را شناسایی کند.

گزارش رسانه آمریکایی از پایان ماه عسل عربستان و امارات

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشته ماه عسل عربستان سعودی و امارات به پایان رسیده و مجموعه‌ای از تنش‌ها در روابط میان ریاض و ابوظبی پدیدار شده است.

«فارن‌پالیسی» تصریح کرده روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی که زمانی مستحکم بود اکنون رو به فرسایش گذاشته و در یک سال گذشته و به خصوص هفته‌های گذشته واگرایی‌هایی در روابط دو طرف پدیدار شده است.

فهرست بلندبالای اختلافات دو کشور، مسائلی مانند جنگ در یمن، سرعت آشتی‌جویی با قطر بعد از سه سال و نیم تنش، عادی‌سازی روابط با اسرائیل و توافقات ابراهیم، روابط با ترکیه، سهم تولید اوپک، راهبردها در قبال ایران و تجارت‌ برون مرزی را شامل می‌شود.

فارن‌پالیسی نوشته دامنه اختلافات البته فقط مربوط به عربستان و امارات نیست و تمامی شش کشور عضو «شورای همکاری خلیج [فارس]» را شامل می‌شود. کشورهای بیرون از این حلقه، هر چه سریعتر از این تغییرات با خبر شوند بهتر می‌توانند روابطشان با کل منطقه را مدیریت کنند.

این رسانه در ادامه توضیح داده که البته تنش‌های میان ریاض و ابوظبی مسأله تازه‌ای نیست. فارن‌پالیسی می‌نویسد: «در واقع، تنش‌ها میان ریاض و ابوظبی تازه نیست. این تنش‌ها، یکی از ویژگی‌های سیاست‌های پرنوسان شورای همکاری خلیج فارس چند دهه قبل از خیزش‌های کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ بود».

فارن‌پالیسی تصریح کرده کشورهای عضو شورای همکاری، با وجود این، به دلیل نگرانی‌های مشترکشان در خصوص ایران از این اختلافات چشم‌پوشی می‌کردند. این رسانه در ادامه می‌نویسد: «اینکه این چالش‌ها دوباره سر باز کرده‌ یادآور این واقعیت است که رقابت میان کشورهای حوزه خلیج فارس از دیرباز در شورای همکاری خلیج فارس جریان داشته است.»

تغییر رهبران کشورهای عربی و پدیدار شدن نسل جدیدی از دولتمردان در این کشورها هم در شکل‌گیری دینامیک‌های جدید در روابط میان این کشورها نقش دارند. فارن‌پالیسی نوشته اینکه تحولات سیاسی جدید با وقوع تغییرات نسلی در رهبران این کشورها همزمان شده تصادفی نیست.

مرگ ملک‌عبدالله در عربستان سعودی (۲۰۱۵)، سلطان قابوس در عمان (۲۰۲۰) و شیخ صباح در کویت (۲۰۲۰) و ظهور رهبرانی کم‌سن و سال‌تر در صحنه سیاسی از جمله «محمد بن سلمان» در عربستان، «سلطان هیثم» در عمان و «تمیم بن حمد» در قطر باعث وقوع یک تغییر نسلی در رهبران این کشورها شده است.

اما خیزش‌های سال ۲۰۱۱ بود که به نقطه عطفی در روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شد. اثرات دومینووار تظاهرات‌هایی که از بحرین آغاز شد کشورهای حاشیه خلیج فارس را به همکاری‌های نزدیک‌تر برای مقابله با آنچه به گمان آنها تهدید مشترک علیه نظم منطقه بود واداشت.

فارن‌پالیسی نوشته ارسال تانک به خیابان‌ها در سال ۲۰۱۱ توسط رژیم آل خلیفه در مارس ۲۰۱۱ نشانه‌ای روشن بود مبنی بر اینکه نه عربستان سعودی نه امارات اجازه وقوع قیام در کشور همسایه‌شان را نخواهد داد.

این اتفاقات، سرآغاز همکاری‌های نزدیک‌تر امارات و عربستان سعودی بود که بعداً در سوریه و یمن بیشتر خودش را نشان داد و در سال ۲۰۱۷ هم به سوی قطر معطوف شد.

احتمال تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از پایان ماه عسل عربستان و امارات/ حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در شمال حلب/ درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در عراق، سوریه و لیبی

عربستان سعودی امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ قطر را تحت محاصره اقتصادی قرار داده و ۱۳ مطالبه از جمله قطع روابط دیپلماتیک با ایران، تعطیلی دفتر شبکه الجزیره و اخراج نیروهای ترکیه از خاک قطر را از این کشور مطرح کردند. فارن‌پالیسی از این تنش دیپلماتیک به عنوان «تلاشی ناکام برای به زانو درآوردن قطر» یاد کرده است. این مناقشه، سرانجام ژانویه ۲۰۲۱ آن هم با میانجی‌گری کویت حل و فصل شد.

در بحبوحه بحران قطر، بار دیگر صحبت از افول شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک سازمان و جایگزین شدن آن با شکوفایی روابط دوجانبه میان عربستان سعودی و امارات بار دیگر اوج گرفت. اما تنها اندکی بعدتر، روابط میان عربستان سعودی و امارات دستخوش تنش‌هایی شد.

خروج امارات در سال ۲۰۲۰ از جنگ در یمن و حمایتش از گروه‌های نیابتی محلی موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که گمان‌ می‌رود تمایلات جدایی‌طلبانه‌ای داشته باشد موجب اختلافاتی در روابط ریاض-ابوظبی شد.

فارن‌پالیسی از کانال پشت‌پرده ادعایی امارات متحده عربی برای گفت‌وگو با ایران در تابستان سال ۲۰۱۹ همزمان با حملات انصارالله به خاک عربستان سعودی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های آشکارشدن اختلاف ابوظبی و ریاض یاد کرده است.

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیگر حوزه‌ای بود که اختلاف میان دو کشور در آن نمایان شد. امارات در راستای تلاش برای منتفع شدن از همکاری‌های نزدیک‌تر با واشنگتن، قرارداد عادی‌سازی با اسرائیل را امضا کرد و به صورت آشکار و مستحکم از آن حمایت می‌کند. ریاض، با آنکه از مدت‌ها پیش روابط مخفیانه و پشت‌پرده‌ای بااسرائیل دارد مسیر محتاطانه‌تری در پیش گرفته است.

در همین حال، عربستان سعودی درتلاش است از رهگذر رقابت با همسایگانش خودش را به عنوان هاب جدید تجاری در منطقه خلیج فارس معرفی کند و به همین دلیل خواستار آن است که شرکت‌های بین‌المللی در کشورش دفاتر خودشان را تأسیس کنند. ریاض، قوانین تعرفه‌ای خودش را هم اصلاح کرده و مقابله با کالاهای تولیدشده در مناطق آزاد تجاری را در دستور کار قرار داده است.

رقابت میان عربستان سعودی و امارات بر سر سهم تولید نفت کشورهای اوپک نیز بارز و آشکار است.

در نشست روز دوشنبه کشورهای عضو اوپک وزیر انرژی دو کشورِ عربستان سعودی و امارات در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها موضع کشورهایشان را بیان کردند. «عبدالعزیز بن سلمان»‌ وزیر انرژی ریاض در این خصوص گفت: «پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه درباره تمدید توافق کاهش تولید مورد قبول همه واقع شد جز کشور امارات. اگر هر کشوری اعتراضی داشت، چرا تا پیش از این در قبال آن سکوت کرده بود».

در مقابل، «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات اظهار داشت که خواسته‌ کشورش عدالت و انصاف است و امارات مانند دیگر کشورها خواهان مقابله به مثل است. وی در ادامه افزود: «نمی‌توانیم پذیریم که ظلم و قربانی‌شدن‌ها بیش از این صبر و فداکاری‌های ما ادامه پیدا کند».

فارن‌پالیسی نوشته مشکل بنیادین شورای همکاری خلیج فارس این است که مقوله امنیت، چسبی بود که زمانی منافع جمعی و سیاسی تمامی شش عضو شورای همکاری را در کنار هم قرار می‌داد اما این چسب اکنون بی‌اثر شده، اگرچه تهدید ایران همچنان پابرجاست.

نشریه آمریکایی نوشته است: «منافع ملی که متنوع‌سازی اقتصاد و امنیت داخلی را شامل می‌شود بر منافع شورای همکاری ارجحیت یافته و موجب شده امارات و عربستان سعودی، نقشه راه‌هایی برای خودشان ترسیم کنند.»

فارن‌پالیسی پیش‌بینی کرده اعضای شورای همکاری خلیج فارس بنا به پیوندهای خانوادگی، قبیله‌ای و تجاری که با یکدیگر دارند همکاری‌‌ها با یکدیگر را ادامه دهند، اما روحیه «معامله‌گری» که میان اعضای این سازمان برجسته شده در سال‌های آتی تصمیم‌گیری‌های سیاسی، تجاری و منطقه‌ای آن را هدایت خواهد کرد.

رسانه آمریکایی نوشته هر یک از اعضای شورای همکاری احتمالاً به بنیادها و مفاهیم کارکردی این شورا پایبند خواهند ماند، اما همزمان سعی خواهند کرد مسیر خودشان را در پیش بگیرند.

حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در شمال حلب

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای ترکیه مناطق استقرار نیروهای کُرد در شمال حلب را هدف گرفتند.

به گزارش سایت النشره، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان اعلام کرد، نیروهای ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن مناطق استقرار نیروهای کُرد در «تنب»، «کشتعار» و مناطق دیگر در حومه شمالی حلب را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند.

این مرکز همچنین اعلام کرد، نیروهای کرد نیز با هدف قرار دادن اطراف شهر «اعزاز» به آن واکنش نشان دادند که در نتیجه این حمله یک غیرنظامی زخمی شد.

احتمال تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از پایان ماه عسل عربستان و امارات/ حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در شمال حلب/ درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در عراق، سوریه و لیبی

نیروهای کرد همچنین روستای «المقری» در حومه شهر حلب را هدف قرار دادند.

پیشتر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده بود، نیروهای ترکیه «تل رفعت»، «منغ»، «عین دقنه» و «تنب کشتعار» در حومه شمالی حلب را هدف قرار دادند و در همین راستا، گروه‌های هم‌پیمان ترکیه یک دستگاه خودرو نظامی وابسته به نیروهای نظام سوریه در محور «مارع» را منهدم کردند.

درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در عراق، سوریه و لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه سه شنبه در نشست خبری هفتگی از ایالات متحده خواست حضور خود درعراق، لیبی، افغانستان و سوریه را خاتمه دهد.

به گزارش وبگاه «لیبیا ریویو» «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سخنان «جان هایتن» جانشین رئیس ستاد مشترک آمریکا که گفته بود که کشورش برای مقابله با تهدیدات امنیتی گروه‌های تروریستی و تهدید از جانب چین و روسیه حضور نظامی کمی در این کشورها خواهد داشت گفت، آمریکا به این حضور حداقلی هم خاتمه دهد.

اظهارات این ژنرال آمریکایی همزمان با افزایش حملات جنبش طالبان در افغانستان و هدف قرار دادن چندین منافع واشنگتن در عراق و سوریه بود.

این در حالی است که سخنگوی کرملین نیز روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، وضعیتی که پس از تصمیم واشنگتن برای پایان دادن به ماموریت نظامی خود در عراق پیش خواهد آمد شایسته توجه بیشتر است.

احتمال تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از پایان ماه عسل عربستان و امارات/ حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در شمال حلب/ درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در عراق، سوریه و لیبی

به گزارش خبرگزاری «تاس» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: «غیرقابل انکار است که این وضعیت شایسته توجه بیشتر است. وضعیت در عراق کمی متفاوت است زیرا به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مشاوران نظامی در آنجا باقی بمانند آنها به کار خود در عراق ادامه خواهند داد. پیش بینی در این زمینه زود است، اما ما نمی‌خواهیم قلمرو دیگری به منطقه ای بی ثبات بالقوه اضافه شود.»

پسکوف تاکید کرد که شرایط درعراق و افغانستان متفاوت است. وی گفت: «بازهم تاکید می‌کنم که همه ما خواستار این هستیم که هیچ بخش جدیدی به طوربالقوه به منطقه درگیری در منطقه اضافه نشود.»

درخصوص لیبی نیز معاون وزارت خارجه روسیه گفته بود که مسکو آماده گفت‌‌وگو با واشنگتن و سایر طرف‌های مربوطه درباره لیبی است.

«سرگئی ورشینین » معاون وزارت خارجه روسیه در این زمینه گفت: «ما برای گفت‌وگو در مورد لیبی با همه طرف های ذینفع از جمله ایالات متحده آزاد هستیم.در این رابطه می‌خواهم یادآوری کنم که در دسامبر ۲۰۱۹، در جریان مذاکرات “مایک پامپئو” وزیر امور خارجه سابق آمریکا، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه پیشنهادی برای راه اندازی سازوکاری بین روسیه و آمریکا در مورد طیف وسیعی از موضوعات در خصوص لیبی ارائه داد، اما متأسفانه ما پاسخی به این ابتکار دریافت نکرده‌ایم.»

رایزنی وزیران خارجه پاکستان و سعودی درباره افغانستان و خاورمیانه

وزیر امور خارجه سعودی در جریان سفر امروز خود به «اسلام‌آباد» با همتای پاکستانی‌اش پیرامون همکاری‌های دوجانبه، تحولات خاورمیانه از جمله فلسطین، یمن و اوضاع افغانستان تبادل نظر کرد.

«شاه محمود قریشی» و «فیصل بن فرحان آل سعود» روز سه‌شنبه پس از برگزاری دیدار دوجانبه و نشست در سطح هیات‌های بلندپایه در اسلام‌آباد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شدند.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به آنچه که وی اطمینان به توسعه روابط دوجانبه با دولت سعودی خواند، گفت: در جلسات امروز آخرین وضعیت تعاملات میان دو کشور و راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: شورای عالی هماهنگی میان پاکستان و عربستان برای پیشبرد اهداف مشترک تشکیل شده و از این طریق درصدد گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های فرهنگ، ورزش، تجارت و همچنین مقابله مشترک با پدیده تغییرات آب و هوا خواهیم بود.

قریشی بر آنچه که نگاه مشترک اسلام‌آباد و ریاض در بحث افغانستان خواند، تاکید کرد و مسائل منطقه‌ای شامل کشمیر و وضعیت فعلی افغانستان را با همتای سعودی خود مورد بررسی قرار داد.

احتمال تمدید معافیت تحریمی عراق برای واردات انرژی از ایران/ گزارش رسانه آمریکایی از پایان ماه عسل عربستان و امارات/ حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در شمال حلب/ درخواست روسیه از آمریکا برای پایان حضور نظامی در عراق، سوریه و لیبی

وزیر امور خارجه سعودی مدعی حمایت از پاکستان شد و بر تاثیر سازوکار دو کشور تحت شورای عالی هماهنگی تاکید کرد.

وی گفت که با وزیر امور خارجه پاکستان پیرامون تحولات خاورمیانه از جمله فلسطین، یمن، ثبات منطقه‌ای به ویژه اوضاع افغانستان رایزنی کرد.

کنفرانس مطبوعاتی وزیران امور خارجه پاکستان و سعودی برعکس دیگر نشست‌های خبری با وزیران خارجه کشورهای خارجی که همراه با پرسش و پاسخ از سوی نمایندگان رسانه‌های داخلی و بین المللی صورت می‌گیرد، بدون دریافت هرگونه پرسش از سوی خبرنگاران حاضر به پایان رسید.

وزیر خارجه سعودی قرار است در سفر یک روزه خود به اسلام‌آباد با برخی دیگر از مقامات کشور میزبان از جمله «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان دیدار کند.