در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند:ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران: نفت به مصیبت اقتصاد ایران شده /هشدار یک جامعه شناس: ‏دولت در حال تکرار اشتباهات سال گذشته در موضوع حجاب است / پیشنهاد اضافه شدن شعار «مرگ بر بی حجاب» به تکبیر از سوی یک گروه مذهبی قمی / قائم‌مقام معاونت سیما: این‌طور نیست کسی با تلویزیون کار نکند و... را می‌خوانید.

یک ادعای ضد ایرانی دیگر از باکو درباره تلاش برای ترور یک نماینده آذربایجانی
خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان «آپا»: «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ به اظهارات دیروز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که «رسیدگی اولیه به اقدام تروریستی علیه فاضل مصطفی (نماینده مجلس)، بر ردپای ایران دلالت دارد». وی همچنین در ادامه این ادعای واهی خود افزود: این اقدام، ادامه حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان است. «فاضل مصطفی» نماینده مجلس جمهوری آذربایجان شامگاه سه شنبه در یک حمله مسلحانه در مقابل منزل شخصی خود در شهر صابونچی هدف دو گلوله قرار گرفته و مجروح شد. آیخان حاجی زاده همچنین با طرح اتهامات دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که اخیرا تهدیدات و تحریکاتی از خاک ایران علیه جمهوری آذربایجان انجام شده است. وی همچنین مدعی شد: جمهوری آذربایجان هرگز اجازه استفاده از خاک خود را علیه کشورهای ثالث نداده است ولی ایران دائم به تهدید جمهوری آذربایجان می پردازد.

 

ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران: نفت به مصیبت اقتصاد ایران شده
ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران با برشمردن علل اساسی تورم مستمر در کشور بیان کرد: شاخص درآمدهای نفتی یکی از این عوامل است که نفت باید موتور اقتصاد کشور و پیشران اقتصادی ملی باشد، اما متاسفانه در کشور ما نفت به مصیبت اقتصاد تبدیل شده است و اگر نفت را از اقتصاد ایران قطع کنند، همه کلیدها خاموش می‌شود. اگر از این سرمایه ملی درست استفاده می کردیم با سیل ثروت روبرو بودیم. وی در رابطه با راه مهار تورم اولین اقدام را این دانست که نباید امروز را به فردا بیندازیم و عنوان کرد: کلیدی‌ترین پیش شرط برای مهار تورم استقلال بانک مرکزی است. از بعد نهادی و نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی و نیز اعمال نفوذ دولت در این حوزه و نقش وزرای اقتصادی در تصمیم گیری ها، در شورای پول و اعتبار و از بعد ساختاری وابستگی بودجه های دولت به نفت و ارزهای حاصل از آن و نقش بانک مرکزی در تامین ریال برای دولت و در نتیجه افزایش خالص دارایی های بانک مرکزی و جبران کسری بودجه توسط نظام بودجه و بانک مرکزی کشور از اساسی ترین مشکلات در ساختار اقتصادی ایران است.

 

عذرخواهی شبکه نسیم بابت صحنه جنجالی
روابط عمومی شبکه نسیم با انتشار اطلاعیه‌ای درباره رخداد پیش‌آمده در یکی از برنامه‌های این شبکه تلویزیونی توضیحاتی را ارائه داد. انتشار بریده ویدئویی از برنامه «چهار شگفت‌انگیز» که در قالب دوربین مخفی از شبکه نسیم پخش می‌شود، در فضای مجازی واکنش‌هایی به دنبال داشت که منجر به صدور این اطلاعیه از سوی روابط عمومی این شبکه شده است. در متن این اطلاعیه آمده است:

«باسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، در پی رخداد پیش آمده در یکی از برنامه‌های این شبکه و در جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند بر اساس بررسی‌های اولیه، خطای رخ داده نتیجه سهل انگاری تیم تولید برنامه و بی دقتی ناظران پخش بوده است. این شبکه خود را ملزم به عذرخواهی از ملت فهیم و شریف ایران و نیز بینندگان عزیز دانسته و ضمن بررسی ابعاد کامل این اتفاق، پس از مسجل شدن نتایج، برخورد قاطع با مسببان این سهل‌انگاری را در دستور کار خود دارد که نتیجه آن متعاقباً به استحضار خواهد رسید.»

 

هشدار یک جامعه شناس: ‏دولت در حال تکرار اشتباهات سال گذشته در موضوع حجاب است
محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس در توئیتی نوشت: ‏دولت در حال تکرار اشتباهات سال گذشته در موضوع حجاب است، با این تفاوت که مردم بخاطر تورم شدید ناراضی‌تر شده‌اند، معترضین تجربه یک جنبش گسترده را دارند و ده‌ها هزار جوان تجربه زندان دارند. وی افزود:  باید مدیریت دوقطبی ایجادشده در باره حجاب را به جامعه سپرد؛ نظام سیاسی توان حل آن را ندارد.

 

پیشنهاد اضافه شدن شعار «مرگ بر بی حجاب» به تکبیر از سوی یک گروه مذهبی قمی
مجمع رهروان امرمعروف و نهی از منکر شهر قم با ارسال پیامکی بعد از نماز جماعت هنگام تکبیر خواستار گفتن مرگ بر بی‌حجاب شده است.

واکنش شریعتمداری به بیانیه وزارت کشور درباره حجاب: قابل تقدیر است اما دیرهنگام و دوپهلو به نظر می‌رسد!/یک ادعای ضد ایرانی دیگر از باکو درباره تلاش برای ترور یک نماینده آذربایجانی/عذرخواهی شبکه نسیم بابت صحنه جنجالی/یک نماینده مجلس: وقتی معلم‌ها حقوق نگرفته بودند وزیر در سفر کربلا بود

آموزش و پرورش مقصران ماجرای عدم پرداخت حقوق را به یک معاونت و اداره کل تقلیل داد
وزارت آموزش و پرورش در خصوص برخورد با عوامل تاخیر و نحوه پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ فرهنگیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی دستور کتبی وزیر محترم آموزش و پرورش در مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹، قصور منجر به تاخیر و نحوه پرداخت به‌موقع حقوق اسفند ماه فرهنگیان محترم، متوجه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، دفتر برنامه و بودجه و اداره کل مالی تشخیص داده شد، که بدون تردید برخورد قانونی برابر با ضوابط به عمل خواهد آمد.

 

امام جمعه قم: عموم مردم موظفند درمورد حجاب تذکر لسانی دهند
سعیدی خطیب جمعه قم با بیان اینکه یکی از پیامدهای بدپوششی زمینه سازی برای افزایش فحشا، پیدایش فرزندان نامشروع و بی حیثیت شدن خانواده‌ها است، اضافه کرد: بی رونق شدن ازدواج و بالا رفتن طلاق از عوارض دیگر این بلای اجتماعی است. وی ضمن تشکر از اطلاعیه وزارت کشور بیان کرد: جرقه این اطلاعیه از قم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی آغاز شد. خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه باید حکمت و فواید حجاب تبیین شود، گفت: توطئه دشمن برای رواج فساد در جامعه به طور مستند و مستدل بیان شود، عموم مردم نیز با تذکر لسانی به این قانون الهی بپردازند و از هرگونه کار شتاب زده پرهیز کنند.

 

امام جمعه کرج: با مطالبه گری مستمر اجازه هنجار شکنی در بحث حجاب را ندهیم
حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: دشمنان سعی دارند با اعمال خود اعتقادات جامعه اسلامی را کم ارزش و بی ارزش کنند. صدور بیانیه وزارت کشور در خصوص توجه ویژه به حجاب یکی از اقدامات ارزنده دولت بود و باید در این خصوص نظارت و اقدام جدی صورت گیرد و با مطالبه گری مستمر اجازه این هنجار شکنی را ندهیم.

 

طالبان رادیو «صدای زنان» را به دلیل «پخش موسیقی و صدای لطیف مجریان زن» تعطیل کرد
رسانه‌های محلی در افغانستان از تعطیلی ایستگاه رادیویی «صدای زنان» در ولایت بدخشان در شمال این کشور توسط طالبان خبر دادند.بنا به گزارش رسانه‌های محلی در افغانستان، نیروهای طالبان پیشتر از مسئولان ایستگاه رادیویی «صدای زنان» خواسته بودند که از رادیو «موسیقی پخش نکنند، برنامه‌های زنده زنان را اجرا نکنند و مجریان زن با صدای لطیف صحبت نکنند.» از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، نیمی از رسانه‌های این کشور تعطیل شده‌اند و بیش از نیمی از خبرنگاران افغان هم شغل خود را از دست داده‌اند.

 

قائم‌مقام معاونت سیما: این‌طور نیست کسی با تلویزیون کار نکند
سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما گفت: اگر تولید جدید نباشد ناچار به پخش کارهای تأمینی هستیم؛ اما این‌طور نیست کسی با تلویزیون کار نکند! تلویزیون حتماً می‌خواهد بهترین کیفیت را در تولید داشته باشد و برای محتوای خود اصول و چارچوبی را رعایت کند. در نتیجه هرکسی چارچوب‌های تلویزیون را رعایت کند تلویزیون با آنها کار می‌کند. اما تلویزیون با هر شرایط و به هر قیمتی کار نمی‌کند. تلویزیون برای خودش چارچوب و اصولی دارد.

 

علم‌الهدی: بی حجاب ضد اسلام است
علم الهدی امام جمعه مشهد اظهار کرد: بنده عرض می‌کنم که بی‌حجاب هم ضداسلام است و هم ضدقانون. بی‌حجابی هم دین شکنی است و هم قانون‌گریزی. در این کشور، حجاب قانون است. آقایان نیروی انتظامی و برادران مسئول فرودگاه و ترمینال بدانند که فرد بی‌حجاب خلاف قانون عمل می‌کند و شما که مسئول حفظ نظم حوزه خود هستید، باید قانون‌مدار باشید و به بی‌حجاب تذکر دهید.

 

معاون اجرایی مجلس تغییر کرد
با حکم رییس مجلس، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی منصوب شد.محمدباقر قالیباف رییس مجلس در حکمی، علیرضا شریفی را به عنوان معاون اجرایی مجلس منصوب کرد؛ پیش از این قلی‌ها معاون اجرایی و شریفی جانشین حوزه ریاست مجلس بود.

 

تصویر سنگ قبر رستم قاسمی با واژه «شهادت»
آذرماه پارسال بود که ناگهان خبر فوت سردار مهندس رستم قاسمی بر اثر سرطان منتشر شد؛ از ساعات پیش تصویری از سنگ قبر مرحوم قاسمی در فضای مجازی منتشر شده که در تصویر آن، عنوان شهادت حک شده است!

واکنش شریعتمداری به بیانیه وزارت کشور درباره حجاب: قابل تقدیر است اما دیرهنگام و دوپهلو به نظر می‌رسد!/یک ادعای ضد ایرانی دیگر از باکو درباره تلاش برای ترور یک نماینده آذربایجانی/عذرخواهی شبکه نسیم بابت صحنه جنجالی/یک نماینده مجلس: وقتی معلم‌ها حقوق نگرفته بودند وزیر در سفر کربلا بود
نماینده مجلس درباره پرداخت نشدن حقوق فرهنگیان: در چنین شرایطی شخص وزیر در سفر کربلا بود
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به مشکلات روزهای اخیر جامعه فرهنگیان، گفت: فرآیند استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید می‌خورد و آینده این وزارت از سوی مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.محمد وحیدی با اشاره به معوقات در پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان اظهار داشت: طبق صحبت‌های انجام شده با وزیر آموزش و پرورش، معاونین و سازمان برنامه و بودجه، تأخیر در پرداخت پیش بینی می‌شد و مسئولین در جریان این پیش بینی قرار داشتند.نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم گفت: عدم درک درست وزیر آموزش و پرورش و تیم مالی نسبت به این بحث و عدم همکاری درست سازمان برنامه و بودجه در نقطه پایانی باعث این اتفاقات شد.وی افزود: در چنین شرایط حساسی شخص وزیر هم چند روزی در سفر زیارتی کربلا بوده و در کشور حضور نداشت در حالی که فرهنگیان در وضعیت حساسی به سر می‌بردند.وی افزود: با توجه به مطالبات به حق فرهنگیان و بازخوردی که از نمایندگان سراسر کشور دریافت شد، فرایند اصلی ورود مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید می‌خورد و نسبت به آینده این وزرات از سوی مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

 

واکنش شریعتمداری به بیانیه وزارت کشور درباره حجاب: قابل تقدیر است اما دیرهنگام و دوپهلو به نظر می‌رسد!
بی گمان کشف حجاب از سوی بسیاری از خانم های کشف حجاب کننده ناشی از ناآگاهی و فریب خوردگی آنهاست ولی این پدیده در مجموع یک حرکت امنیتی است که عبور از خاکریز عفاف را نشانه رفته است.حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به فارس که نظر او را درباره بیانیه اخیر وزارت کشور پرسیده بود، گفت: بیانیه وزارت محترم کشور اولاً بسیار دیرهنگام صادر شده است و در حالی که چند ماهی از پدیده پلشت کشف حجاب می گذرد، سئوال این است که تاخیر مورد اشاره چه دلیل قابل قبولی داشته است؟! ثانیاً درباره برخورد با بی حجابی و مقابله با کشف حجاب کنندگان، از صراحت لازم برخوردار نیست و با عرض پوزش، «دوپهلو» به نظر می رسد و دیگر آن که تاکید بیانیه بر درخواست از مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی برای تبیین حجاب اگرچه درخواست بجایی است ولی روشنگری و تبیین نباید مانع برخورد با کشف حجاب کنندگان باشد. خبرنگار فارس با اشاره به این نکته که ضرورت حجاب برای شماری از کشف حجاب کنندگان تبیین نشده و نیاز به روشنگری دارد، پرسید با این طیف چگونه باید برخورد شود؟ و مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: شما شخصی را در نظر آورید که قمه ای در دست گرفته و در حالی که عربده می کشد به این و آن حمله می کند! حالا فرض کنید که او دیوانه است! و در همه نظام های حقوقی نیز تاکید شده است که بر دیوانه حرجی نیست! خُب، حالا تکلیف چیست؟ آیا با استناد به دیوانگی او نباید متعرض و مانع او شد؟! بدیهی است که در اولین گام باید قمه را از دست او گرفت و به او اجازه حمله به دیگران را نداد. و اما این که اقدام او ناشی از دیوانگی یا ناآگاهی است و یا عامدانه است؟ مسئله بعدی است که بررسی آن بر عهده مراکز قانونی است و نمی توان با این توجیه که تبیین و روشنگری درباره ضرورت شرعی و قانونی و اخلاقی حجاب ضروری است مقابله با کشف حجاب را نادیده گرفت.شریعتمداری گفت: بی گمان کشف حجاب از سوی بسیاری از خانم های کشف حجاب کننده ناشی از ناآگاهی و فریب خوردگی آنهاست ولی این پدیده در مجموع یک حرکت امنیتی است که عبور از خاکریز عفاف را نشانه رفته است و تسامحی که تاکنون نسبت به آن وجود داشته است با هیچ منطق شرعی، قانونی و اخلاقی قابل توجیه نیست. و البته امید آن است که بیانیه وزارت کشور، اگرچه دیرهنگام ولی آغازی بر پایان دادن به این هنجارشکنی باشد.