در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: دو روزنامه‌نگار بازداشت شده در حوادث اخیر، به قیدِ وثیقه آزاد شدند /حکم اعدام «محمد بروغنی»، از متهمان حوادث اخیر متوقف شد/ گاز صنایع استان گیلان تا اطلاع ثانوی قطع شد / رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: امروز فرزندآوری، تکلیفی شرعی و ملی است / سقف ۵۲۰ میلیون تومانی برای پاداش بازنشستگی ... را می‌خوانید.

حکم اعدام «محمد بروغنی»، از متهمان حوادث اخیر متوقف شد
دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم اعدام «محمد بروغنی» یکی از متهمان حوادث اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. به نقل از از دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی متهم «محمد بروغنی» نسبت به رأی صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور، ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی مجدد و بررسی تقاضای ثبت شده توسط وکیل وی از دادگاه مربوطه مطالبه شده است. در اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷۸ قانون مذکور، قرار توقف اجرای حکم اعدام تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور صادر شده است. محمد بروغنی، فرزند حسین به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری پاکدشت و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی متهم بود که حکم صادره برای وی از سوی دادگاه اعدام اعلام شده بود.

 

واکنش رئیس سازمان صدا و سیما به پناهندگی برادرش: طبیعت این مسیر ریزش‌ها و رویش‌هاست
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا وسیما در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی برنا، با اشاره به اظهارات برادرش که پناهنده شده است، گفت: من هم اظهارات ایشان را دیدم، البته نمی‌دانم چه مقدار از آن ارادی و تحت اختیار بوده است؛ اما این اتفاقات، اتفاقات جدیدی نیست و امثال این اتفاقات در گذشته هم بوده و طبیعت این مسیر ریزش‌ها و رویش‌ها است.

 

گاز صنایع استان گیلان تا اطلاع ثانوی قطع شد

روابط عمومی شرکت گاز گیلان اعلام کرد: با هدف حفظ پایداری جریان گاز مشترکان خانگی، گاز صنایع استان تا اطلاع ثانوی قطع خواهد بود. روابط عمومی شرکت گاز گیلان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به علت برودت هوا، افزایش مصرف در حوزه‌های مختلف و افت شدید فشار گاز و با هدف حفظ پایداری جریان گاز مشترکان خانگی، گاز صنایع استان قطع شده است و تا اطلاع ثانوی قطع خواهد بود. بدیهی است با بازگشت به شرایط عادی و افزایش پایداری شبکه، گاز صنایع در سریع‌ترین زمان ممکن وصل خواهد شد.

 

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: امروز فرزندآوری، تکلیفی شرعی و ملی است
حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: دشمن به دنبال کاهش فرزندآوری در خانواده‌هاست؛ حضرت زهرا (س) نمونه مادری و مادر نمونه است. امروز فرزند آوری، یک تکلیف شرعی و ملی است؛ فرزند آوری و فرزند پروری، قدم گذاشتن در راه جوانی جمعیت و تربیت نسل صالح و مدافع نظام اسلامی است.

 

رئیس کل دادگستری البرز: اعتصاب غذای زندانیان زن تمام شده
رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص اخبار منتشره مبنی بر اعتصاب غذای تعداد از زندانیان زن در ندامتگاه فردیس گفت: اعتصاب غذای تعداد معدودی از متهمان زن مربوط به اغتشاشات اخیر در ندامتگاه فردیس در ۱۲ دی ماه آغاز شد و طی صحبت‌هایی که مدیران زندان و سایر زندانیان با اعتصاب کنندگان داشتند، همه آن‌ها بین سه تا پنج روز بعد به اعتصاب خود پایان دادند، لذا پایان اعتصاب با تمایل خود زندانیان بوده و هیچ تهدیدی وجود نداشته است.

 

نماینده مجلس: آقای رئیسی! نمی‌شود دنبال «تیک آبی و خاکستری» باشید و مردم به اینترنت دسترسی نداشته باشند!
معین الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس گفت: از دولت انتظار داریم که بحث نگاه ویژه را کنار بگذارند و در عمل به درد‌های استان سیستان و بلوچستان بپردازند. همچنین عنایت داشته باشید که با توجه به شرایط آرامی که در کشور وجود دارد از رئیس جمهور انتظار داریم بحث فضای مجازی را جدی بگیرند و پلتفرم‌هایی که فیلتر شدند و باعث بیکاری حجم عظیمی از مردم شدند را باید آزاد کرد. نمی‌شود ما و شما دنبال تیک آبی و خاکستری باشیم، اما مردم دسترسی نداشته باشند.

 

دو روزنامه‌نگار بازداشت شده در حوادث اخیر، به قیدِ وثیقه آزاد شدند
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از آزادی دو روزنامه‌نگار بازداشت شده در حوادث اخیر خبر داد. پایگاه خبری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران خبر داد: امید طحان بیدهندی و مریم قناد از روزنامه‌نگارانِ بازداشت شده، به قیدِ وثیقه آزاد شدند.

 

وزیر کشور: اقدام شارلی عبدو توهین به مقام زن هم بود
وزیر کشور در بیانیه ای با محکوم کردن اقدام موهن یک نشریه فرانسوی گفت: تروریسم تصویری شارلی ابدو انتقام‌گیری از هویت ایرانی و اسلامی، نفرت‌افکنانه و زن‌ستیزانه است. او تاکید کرد: اقدام موهن این نشریه فرانسوی علیه مرجعیت دینی و ارزش های اسلامی که به روشنی مصداق “اسلام ستیزی” و “نفرت‌افکنی” است، اهانتی به مقام زن، به ویژه زنان ایرانی هم محسوب می شود.

 

وزارت اقتصاد: آرد و نانی گم نشده!
وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلبی با عنوان «قبلا دکل نفتی گم می‌شد حالا نان!» توضیح داد: این ادعا نتیجه برداشت اشتباه از اظهارات اخیر مشاور وزیر اقتصاد است. بر خلاف آنچه ادعا شده، مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به احصای انحراف ۵ هزار تنی آرد نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان که معادل ۲۵ درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها می‌شود، گفته است: انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود. دولت سیزدهم به دلیل انحرافاتی که بخش آرد و نان در دولت‌های قبل به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها دچار آن بود؛ تصمیم به اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان گرفت به این منظور که این انحراف را به حداقل کاهش دهد. به همین سبب دولت سیزدهم با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌های طراحی شده، متوجه انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شد و قرار است با اجرای فاز دوم طرح، این انحراف کامل از بین برود.

 

وام ازدواج از بودجه سال آینده پَر زد؟
بررسی متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد، بند مربوط به وام ازدواج حذف شده و دولت برای تسهیلات تکلیفی درخواست اختیار کرده است.

 

سقف ۵۲۰ میلیون تومانی برای پاداش بازنشستگی
بر اساس بند «و» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲، سال آینده سقف معافیت مالیاتی و مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به میزان ۸۴ میلیون تومان در سال، معادل حقوق ماهانه ۷ میلیون تومان در سال خواهد بود که تا این رقم معاف از مالیات خواهد شد. همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به این شرح خواهد بود. نسبت به مازاد ۸۴ میلیون تومان تا مبلغ ۱۶۸ میلیون تومان ۱۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد؛ نسبت به مازاد ۱۶۸ میلیون تومان تا مبلغ ۲۷۶ میلیون تومان ۱۵ درصد؛ نسبت به مازاد حقوق سالانه ۲۷۶ میلیون تومان تا ۴۰۸ میلیون تومان معادل ۲۰ درصد مالیات و نسبت به مازاد ۴۸۰ میلیون تومان در سال یا معادل ۳۴ میلیون تومان در ماه مالیات ۳۰ درصدی وضع می‌شود. همچنین پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت در ازای سی سال خدمت حداکثر تا مبلغ ۵۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد.

 

روایت نماینده مجلس از دلالان کارت ملی در بورس کالا
وحیدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در جریان عرضه خودرو‌هایی مانند فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عده محدودی این خودرو‌ها را از بورس خریداری کردند، اما پس از گذشت چند روز بر قیمت خودرو‌های خریداری شده حدود ۴۰۰ میلیون تومان افزوده و فروختند؛ در واقع در این فرآیند نیز انحصار برای افرادی ایجاد شد که پول داشتند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اجاره کارت ملی برای خرید خودرو در بورس کالا، گفت: در حال حاضر دلالان کارت ملی افراد را برای خرید خودرو در بورس اجاره می‌کنند و پس از خرید خودرو از بورس آن را در بازار به فروش می‌رسانند. وی گفت: مردمی که در روستا و مناطق دور دست زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند خودرو از بورس خریداری کنند؟ ما نگران این موضوع هستیم که عرضه خودرو در بورس محرومیت نسبی بیشتری برای افرادی که در مناطق محروم هستند، ایجاد کند. وحیدی همچنین درباره نسبت قیمت خودرو به درآمد جامعه، تصریح کرد: میانگین درآمد افراد در کشور‌ها با قدرت و توان خرید خودرو نسبتی دارد که این نسبت در ایران از بین رفته است؛ به طور مثال پیش از این یک معلم با حقوق یک سال خود می‌توانست خودرو خریدار کند که باید پرسید در حال حاضر یک معلم باید چند سال حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرو خریداری کند؟

 

درخواست واردات گاز از ترکمنستان برای استان‌های شمالی
جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در پاسخ به این که میزان نیاز واردات گاز به کشور چقدر است، گفت: اگر واردات ۲۰ میلیونی عدد مناسبی است اما شرایط به گونه‌ای است که واردات روزانه یک میلیون متر مکعب هم می‌تواند بخشی از نیاز ما را شمال کشور حل کند. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه اکنون ۶۶۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز در بخش خانگی را پشت سر گذاشته‌ایم و این عدد تا شب ۷۰۰ میلیون متر مکعب نیز می‌رسد، ادامه داد: اوج مصرف خانگی باید بر روی ۵۶۰ میلیون متر مکعب باشد، در حالی که اکنون از آن گذر کرده و در مرز هشدار قرار داریم. به گفته جولایی، مدیرعامل شرکت ملی گاز مجید چگنی در سفری به عشق‌آباد، خواستار افزایش واردات گاز از ترکمنستان برای جلوگیری از افت فشار و قطعی گسترده گاز در استان‌های شمال ایران شد، ولی ترکمنستان تا کنون پاسخی به این درخواست نداده است. وی در پاسخ به این که کدام شهرها احتمال قطعی گاز در بخش خانگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران شهرهایی هستند که احتمال قطعی گاز در آنها وجود دارد.

رئیس اتاق ایران و چین: اقتصاد ایران در شرایط بهترین انتخاب نیست
مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بهترین تصمیم برای نرخ ارز در وضعیت تورمی کنونی اقتصاد ایران گفت: متاسفانه اقتصاد ایران در شرایط بهترین انتخاب و تصمیم گیری نیست که بر پایه آن سیاست هایی اتخاذ کند که اصولا در اقتصادهای توسعه یافته با رشدهای قابل تامل اقتصادی گرفته می شود؛ بنابراین در وضعیت کنونی درباره نرخ ارز مسائل بسیاری باید سنجیده و در نظر گرفته شود تا راهکار بهتری نسبت به سایر راهکارهای پر چالش و حاشیه پیدا شود. وی در این باره خاطرنشان کرد: قطعا بهترین تصمیم اقتصادی، تک نرخی کردن ارز است؛ اما تک نرخی کردن ارز به ابزار و لوازمی احتیاج دارد که بانک مرکزی بتواند بازار را شناور مدیریت کند که فعلا به نظر نمی رسد، بانک مرکزی چنین ابزاری داشته باشد. یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزارهای تحقق تک نرخی کردن ارز این است که بانک مرکزی به مقدار لازم و در دسترس ارز در اختیار داشته باشد که در حال حاضر به دلیل وجود تحریم ها و سخت گیری ها و چالش هایی که در زمینه ورود ارز و صادرات محصولات ایرانی اعم از نفتی یا غیر نفتی داریم، متاسفانه این شرایط فعلا فراهم نیست.

 

مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای ۷۰ درصد در بودجه
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، مطابق بند (و) تبصره هفت لایحه بودجه سال آینده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده باشند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر یا رعایت قوانین و مقررات ارائه کند. در خصوص سایر مشمولین ماده (۴۵) قانون مذکور، از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره (۱۶) این قانون برای خرید خودرو داخلی اقدام کند. گفتنی است، در بودجه سال جاری، وزارت صمت مکلف شد، به جانبازان جسمی و حرکتی ۲۵ درصد و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد با معرفی بنیاد شهید خودرو با اقساط پنج ساله از دو شرکت خودروساز بزرگ تخصیص دهد. /مهر

 

استاد اقتصاد: تا توانسته‌اند پول چاپ کرده‌اند
حسین راغفر درباره تناقضات در گفته‌های دولت و مجلس نسبت به میزان کسری بودجه و همچنین ادعای رییس سازمان برنامه‌و بودجه مبنی بر اینکه تا پایان سال کسری بودجه نخواهیم داشت، در حالی که کمتر از دو ماه پیش از کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه خبر داده بود، اظهار داشت: در دولت سیزدهم تا توانسته‌اند پول چاپ کرده‌اند و از سوی دیگر با همین افزایش نرخ ارز، بخش قابل توجهی از کسری بودجه تامین شد. در واقع هزینه کسری بودجه را از جیب مردم تامین کردند. وی درباره تامین کسری از محل افزایش نرخ ارز ادامه داد: این یک مارپیچ تورمی بوده که ساخته شده؛ به این معنا که دولت قیمت ارز را افزایش می‌دهد برای اینکه کسری بودجه را جبران کند و همزمان قیمت تمام کالاها هم بالا می‌رود. از سوی دیگر، دولت بزرگ‌ترین متقاضی کالا در بازار است و با افزایش قیمت کالا، هزینه دولت هم افزایش پیدا می‌کند. هیچ گاه درآمد دولت با همان سرعتی که هزینه‌هایش افزایش یافته، بالا نمی‌رود؛ بنابراین شکاف بین منابع و مصارف دولت هر بار بیشتر شده‌ است. /ایلنا

 

دولت رئیسی بودجه صداوسیما را نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داد
بررسی جداول بودجه نشان می‌دهد، بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بودجه سازمان صداوسیما برای سال آینده بیش از هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان بسته شده است؛ بنابراین، بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۲ درصد افزایش یافته است. بودجه این سازمان قرار است به حوزه‌های مستندات خبری، تولید و پخش خبر، پخش سیما و حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی و این قبیل موارد خرج شود. سهم صداوسیما از بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن، حدود ۵۶ درصد افزایش یافته بود؛ موضوعی که موجب واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.