در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند:نگاه فعال اصلاح طلب به تماس دفتر رئیسی و اژه ای با اصلاح طلبان / پیشنهاد روزنامه اطلاعات به رئیس دولت سیزدهم / اگر مشکلات اقتصادی حل نشود، امنیت جامعه تهدید می‌شود / یک نماینده: مجموع واکسن خارجی و داخلی هم جوابگوی جمعیت کشور نیست و... را می‌خوانید.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۷ تیر ۱۴۰۰ / شناسایی۲۳ هزار و ۳۹۱ مبتلای جدید / فوت ۱۳۶ بیمار در شبانه روز گذشته
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز ۱۷ تیر، ۲۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و متاسفانه ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

 

پاسخ ابطحی به انتقادات از رئیس دولت اصلاحات درخصوص انتخابات

یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر اصلاح طلبی انسجام را به این معنی بداند که جامعه به کجا رسیده و مبانی خود را نو کرده و اصلاحات خود را از اصلاحات جاری که به بن‌بست رسیده، ترمیم کند یا به نوعی به دنبال اصلاحات ساختاری باشد، این احتمال می رود که مجددا مرجعی در جامعه باشند. «محمد علی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا، در رابطه با انتقاد برخی در مورد اشتباه «خاتمی» در انتخابات و تکرار او اظهار کرد: جریان اصلاح طلبی حتی اگر به بن‌ بست هم بخورد نمی تواند مسیرش را از صندوق رای جدا کند و باید تلاش کند مسیر اصلاح طلبی را باز کند تا صندوق تأثیر گذار باشد اگر ما این را مشی اصلاح طلبی بدانیم، به طور طبیعی خاتمی از چارچوب خود خارج نشده است. نکته قابل توجه دیگر این است که جامعه اصلاح طلبانه تر از اصلاح طلبان پیش رفت و حس کرد مسیر صندوق باز شدنی نیست و خواست تا مخالفت خود را با ممانعت از اصلاح طلبی با رای ندادن انجام بدهد که امری پیشروتر بود. ولی طبیعتا یک رهبر سیاسی نمی تواند مسیر متفاوت تری برای خود انتخاب کند اگر که به حوزه اصلاحات پایبند باشد.ابطحی با بیان اینکه حمایت اصلاح طلبان از همتی آسیبی به این جریان وارد نکرده است، ادامه داد: برای شرکت و حضور موثر در انتخابات ۱۴۰۰ شورای سیاستگذاری اقدام کرد و ما ۱۰ کاندیدا داشتیم و شاید اگر با کاندیدا خودمان وارد انتخابات می شدیم، شکست می خوردیم ولی کاندیدا ما حذف شد و نزدیک بودن کاندیداهای تایید شده به اصلاح طلبان موجب شد برخی از آنها حمایت کنند و این اقدام هم هیچ اشکالی نداشت.

اولین مهمان خارجی دولت رئیسی مشخص شد

وزیر خارجه ژاپن قصد دارد اواسط مردادماه برای دیدار با مقام‌های دولت آیت‌الله رئیسی و تأکید بر تمایل توکیو برای تقویت روابط دوستانه با جمهوری اسلامی، به تهران سفر کند.خبرگزاری «ان اچ کی» ژاپن امروز (چهارشنبه) گزارش کرد که «موتگی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه ژاپن اواسط ماه آگوست (اواسط مردادماه) برای دیدار با مقام‌های ارشد دولت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.ان اچ کی در گزارش خود در خصوص سفر این مقام ژاپنی نوشت که موتگی قصد دارد در این سفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران درخواست کند تا نقش سازنده‌ای در تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و برقراری صلح در غرب آسیا ایفا کند. آن طور که در این گزارش آمده است، وزیر خارجه ژاپن همچنین قصد دارد تمایل توکیو برای تقویت دوستی سنتی و قدیمی با جمهوری اسلامی ایران را نیز اعلام کند.

نظر یک اصولگرا درباره دیدار رئیسی و برخی افراد اصلاح‌طلب

کوشکی با اشاره به دیدار سید ابراهیم رئیسی و برخی افراد اصلاح طلب گفت: این موضوع اشکالی ندارد؛ اما اگر رییسی به دنبال جمع آوری نظریات و دیدگاه‌هاست به طور طبیعی نظرات احزاب اصلاح طلب گره‌ای از مشکلات آقای رئیسی را باز نخواهد کرد، زیرا مملکت هشت سال در دستان اصلاح طلبان بوده است و آنها اگر نظر مساعدی داشتند، طبعا اجرا می‌شد، بنابراین اولویت مشورت قطعا باید با نیروهای انقلابی باشد.

صحت انتخابات شورای اسلامی شهر تهران تایید شد

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تأیید صحت انتخابات شورای اسلامی شهر تهران توسط هیات نظارت این شهرستان خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، شکرالله حسن‌بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در مورد تایید صحت انتخابات اظهار داشت: بر اساس نامه ارسالی از هیات نظارت شهر تهران به فرمانداری تهران صحت انتخابات شورای شهر تهران تایید شد.

هاشمی طبا: روحانی و جهانگیری مدام در حال ماله کشیدن هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه عملکرد جهانگیری را مجموعا چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: «متاسفانه شرایط مملکت ما طوری نیست که راحت بتوان درباره عملکرد افراد قضاوت کرد. به هر حال یکسری از مسائل از اختیار آنان خارج است. مثلا همین قضیه برق که الان با آن درگیر هستیم. نه وزیر نیرو مقصر است و نه معاون اول. مقصر کل سیستم است که مسائل این وزارتخانه را حل نکرده و نتوانسته سرمایه‌گذاری کند، مصرف بالا رفته، این همه ماینر کشف شده و … . بنابراین نمی‌توان فوری هر کاری که انجام نشده را نقطه ضعف یک فرد دانست. با وجود این، معتقدم که عملکرد آقای جهانیگری مجموعا راضی کننده نبوده است.» وی توضیح داد: «مشکلات و مسائل به قدری است که گاهی افراد نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند، منتها وقتی که نمی‌توانند باید این را بگویند و کنار بروند. نمی‌شود هم باشند و هم نتوانند کاری انجام دهند. اشکال بزرگ آقای روحانی و آقای جهانگیری این است که زبانشان بسته است، با مردم روراست صحبت نمی‌کند و مدام در حال ماله کشیدن هستند.»

پیش‌بینی ظریفیان از آینده تعامل رئیسی با اصلاح‌طلبان

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «باید اجازه داد که انسجام ملی در کشور شکل بگیرد و اگر چانه‌زنی با گروه‌های مختلف برای منافع ملی رخ می‌دهد، باید از آن استقبال صورت بگیرد و به نظر من گفت‌وگو با جناح‌های مخالف می‌تواند فرای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد و نظرات اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و هنرمندان هم گرفته شود. به هر حال این رویکرد از سوی آقای رئیسی مثبت است و نیازی نیست با نگاهی منفی با آن روبه‌رو شویم».او ادامه داد: «حالا باید دید که آیا رویکرد تعاملی با نیروهای منتقد استمرار خواهد داشت یا نه؟ از یک‌ سو باید مشاهده کرد که دولت آقای رئیسی در این مسیر چه قدر ثابت‌قدم است و اینکه آیا تعامل با گروه‌های مختلف ادامه‌دار خواهد بود یا نه و از سوی دیگر باید دانست که به دلیل بی‌اعتمادی گسترده مردم به سیاست حتما استقبال عمومی از این دست تعامل‌ها با ملاحظات و احتیاط‌هایی همراه می‌شود. در نهایت هنوز مشخص نیست که تعامل آقای رئیسی با منتقدان چه‌قدر واقعی است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تجربه تاریخی از تعامل‌های بین جناحی بیان کرد: «واقعیت‌های سیاسی جامعه و البته تجربه زیسته نشان می‌دهد که چنین تعامل‌هایی تداوم نمی‌یابد زیرا وقتی یک دولتی سر کار می‌آید، جناح حامی‌اش انتظاراتی دارد که باید به آنها عمل شود. واقعیت این است که نگاه ملی به موضوعات در کشور ما ضعیف است. اکنون هیچ جناحی نمی‌تواند ادعا کند که مای اصلاح‌طلب یا مای اصولگرا می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد، توهمی بیش نیست؛ بنابراین امروز نیاز داریم که دولت از همه ظرفیت‌ها در همه جناح‌ها استفاده کند و از همه برنامه بگیرد اما متأسفانه عرض کردم که چنین نگاهی به دلیل جناح‌بازی‌ها به انزوا می‌رود و همه چیز ایدئولوژیک و به حق و باطل تقسیم می‌شود». او در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر رئیسی بخواهد بیش از این با اصلاح‌طلبان ارتباط داشته باشد و حتی بخواهد از آنها در دولتش استفاده کند، آیا با اصولگرایان به مشکل برمی‌خورد یا نه، گفت: «من باور دارم آقای رئیسی حاضر نمی‌شود از اصلاح‌طلبان در دولتش استفاده کند و تعامل او با اصلاح‌طلبان در حد همین رایزنی‌ها می‌ماند؛ اما اگر به فرض محال او اصلاح‌طلبی را وارد دولت کند، حتما اصولگرایان برنمی‌تابند و علیه آقای رئیسی و دولتش موضع می‌گیرند. از این سو اصلاح‌طلبان به دلیل مبهم‌ بودن فضای سیاسی به راحتی تن به همکاری همه‌جانبه با دولت آقای رئیسی نمی‌دهند و اگر به فرض درخواستی برای همکاری باشد، با تأمل با آن مواجه می‌شوند.»

داستان اعزام یک سفیر

در اوایل هفته جاری به صورت رسمی اعلام شد که محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در انگلیس عازم لندن شده است و او روز گذشته استوار نامه خود را تقدیم ملکه انگلیس کرد.در پی انتشار این خبر، برخی از رسانه ها با انتشار اخباری مدعی شدند که محمد جواد ظریف در روزهای پایانی حضور خود در وزارت امور خارجه در کسوت ریاست دستگاه دیپلماسی کشور دست به انتصاباتی خارج از عرف زده و در همین چارچوب با عجله اقدام به انتصاب محسن بهاروند به عنوان سفیر جدید ایران در انگلیس کرده و این اقدام در راستای چوب لای چرخ گذاشتن دولت سیزدهم انجام شده است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که بر اساس اعلام مقامات وزارت خارجه، محسن بهاروند از ده ماه پیش یعنی مهر سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت خارجه ایران به عنوان جانشین حمید بعیدی نژاد و سفیر جدید ایران در لندن پس از طی کردن مراحل داخلی این موضوع به وزارت امور خارجه انگلیس معرفی شده بود و در این مدت دستگاه وزارت خارجه منتظر طی شدن روند قانونی و دیپلماتیک این موضوع از سوی کشور میزبان بوده است .در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه نیز پیش از این اعزام در پاسخ به سوالی درباره معرفی سفیر جدید ایران در انگلیس با توجه با مشخص شدن نام سفیر جدید انگلیس در ایران گفته بود: درباره تبادلات سفرا همه آن‌چه انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است صدور ویزا و آگرمان‌ در دستور کار بوده است و زمانی که اعزام نهایی شود، اطلاع رسانی می‌کنم.

درخواست خواهر بابک خرمدین برای ابطال پرونده یک فیلم

خواهر بابک خرمدین در پی انتشار خبرهایی درباره تولید مستندی درباره برادرش، از رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد درخواست کرد پروانه ساخت مستند «پدرکشتگی» باطل شود . آذر (آزیتا) خرمدین در متنی در این باره نوشته است: «صبح شنبه از طریق اخبار خبرگزاری‌ها مطلع شدم مستندی با موضوع حادثه ناگواری که برای خانواده ام پیش آمده و درباره قتل برادرم بابک خرمدین و ابعاد روانشناختی و جامعه‌شناختی آن از سازمان سینمایی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت دریافت کرده است. این در حالی است که سازندگان حتی به خودشان زحمت نداده‌اند با من یا برادرم تماس بگیرند و اطلاعی بدهند و اجازه یا رضایت‌مان را جویا شوند در عوض بدون اینکه خانواده در جریان باشند، پروانه ساخت گرفته و خبرش را هم رسانه‌ای، نام فیلم را انتخاب در موردش گفتگو و اعلام کرده‌اند در گروه سینماهای هنر و تجربه هم اکران خواهد شد. آن را در صفحه شخصی اینستاگرام خودشان هم گذاشته و با سیل تبریک فالوورهایشان هم مواجه شده‌اند. در خبرها نام آقای امیر سیدزاده کنار نام خانم دیگری که تا به حال اسمش را هم در فضای سینما نشنیده‌ام به عنوان تهیه‌کننده قید شده است. در تماس نماینده‌ام با سازمان محترم سینمایی به ما اعلام شد که اگر رضایت خانواده نباشد، پروانه ساخت را باطل می‌کنیم. اما سوال من اینجاست که چطور موقع صدور پروانه ساخت از ایشان رضایت خانواده را نخواسته‌اند؟ اگر رضایت ما لازم و واجب است چطور بدون رضایت کتبی ما و مقام محترم قضایی پروانه ساخت صادر و بعد خبرش رسانه‌ای شده است که حال ما باید خودمان  اتفاقی متوجه این قضیه شویم و در این روزهای سخت بعد از آن اتفاق، برویم و با پیگیری پروانه ساخت فیلم مستندی درباره برادرم و خانواده‌ام را باطل کنیم؟

یک نماینده: مجموع واکسن خارجی و داخلی هم جوابگوی جمعیت کشور نیست

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری در سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: ۱۲۰ میلیون دز واکسن مورد نیاز کشور است که مجموع واکسن خارجی و داخلی هم جوابگوی تامین این تعداد دز نیست. جلیل میرمحمدی میبدی درباره کند بودن روند واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: اینکه می‌گویند در کشور شش واکسن تولید می‌شود خلاف است. توجه داشته باشید که دو واکسن به صورت اضطراری اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند؛ یعنی در حالی که در فاز سوم مطالعه بالینی بودند و با توجه به اینکه نزدیک به ۲۰ هزار نفر واکسن را زدند و هیچ گونه عارضه‌ای در آن‌ها مشهود نبود، اجازه تولید واکسن به آن‌ها داده شد. واکسن کو برکت و پاستور دو واکسنی هستند که اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند.

اگر مشکلات اقتصادی حل نشود، امنیت جامعه مورد تهدید قرار می‌گیرد

داریوش قنبری با تاکید بر این‌که طبقه متوسط جامعه در حال حذف شدن است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که طبقه متوسط به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، در حال نابودی است. امروزه اثری از طبقه متوسط در جامعه دیده نمی‌شود. متاسفانه طبقه متوسط به طبقه پایین جامعه نزول پیدا کرده است. دولت سیزدهم باید به طبقات متوسط و حقوق بگیران و کارمندان توجه ویژه داشته باشد تا حداقل به سطح یک زندگی معمولی نزدیک شوند. به هر حال شرایط بسیار دشواری در انتظار دولت آقای رئیسی است. وی در ادامه گفت: بازسازی اقتصاد کشور کاری بسیار دشوار است و اگر شرایط کنونی کشور را به شرایط بعد از جنگ هشت ساله با عراق تشبیه کنیم، به بی‌راهه نرفته‌ایم. به هر حال روشن است که خسارات و خرابی‌های یک جنگ نظامی را نداریم اما خسارات و خرابی‌های یک جنگ تمام عیار اقتصادی را شاهد هستیم. در این زمینه باید مبحث اشتغال جوانان مورد بررسی جدی قرار گیرد. قنبری در پایان افزود: برخی از شعارهای اقتصادی که در روزهای انتخابات مطرح شدند، اکنون وقت عمل کردن به این شعارهاست. رئیس‌جمهور منتخب باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در صدد حل مشکلات کنونی کشور برآید. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی حل نشوند، راه برای به وجود آمدن بحران‌های سیاسی و اجتماعی باز و امنیت جامعه تهدید می‌شود.

حق‌شناس: با تخلفات مربوط به ملک ریاست جمهوری در جماران برخورد کردیم

محمد جواد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: درباره ابعاد این موضوع و صحت خبر انتظار ما این است که مدیریت شهری واضح و روشن بیان کند که مساله چه بوده و ابعاد آن را برای شورای شهر بیان کند. منتظر هستیم که مساله دقیق‌تر روشن شود تا آن را اعلام کنیم. او اظهار کرد: نمایندگان مردم در شورا نسبت به مباحث شهری، حقوق مردم، سرمایه‌های متعلق به مردم چه مادی و چه معنوی تاکنون با حساسیت لازم مسائل را دنبال کرده و حتی هزینه‌اش را هم پرداخت کرده‌اند. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: در جایی که در مواجهه با قدرت بودیم نهراسیدیم و تخلفات مربوط به ملک ریاست جمهوری در جماران را پیگیری و با آن برخورد کردیم، تخلف مجلس در خیابان مردم مورد دیگری است که اعضای شورا پیگیری کردند و تذکر دادند. او اضافه کرد: اگر جایی مسجل شود، تخلفی صورت گرفته و حتی در سطوح بسیار بزرگ هم بوده، کوتاهی از سوی شورا نشده است چه برسد به سطوح پایین‌تر!

پیشنهاد سلیمی نمین به رئیسی برای ورود تدریجی جوانان به کابینه

سلیمی نمین: باید دانست این انسداد به این شکل از بین نمی‌رود که همه وزرای کابینه سیزدهم از دهه شصتی‌ها انتخاب شوند. این مساله به یک برنامه‌ریزی و مرکزیت فکری نیاز دارد. متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن باید به تدریج در بدنه اجرایی کشور مجرب شده و آزمایش شوند و پس از دو سال، در روندهای ترمیمی، وارد کابینه و مدیریت‌های کلان شوند. وی تصریح کرد: کشور در شرایط آزمون و خطا نیست. برخی مدیران جوانی که می‌آیند به دلیل کم‌تجربگی، بردباری و تحمل کافی ندارند. ما در تغییرات رسانه ملی شاهد بودیم برخی مدیران جوان شبکه‌ها، مشکلاتی را به وجود آوردند که حالا چندین نیروی مسن نیاز داریم تا آن مسائل را حل کنند. ظرفیت‌سازی در واگذاری مسئولیت‌ها بسیار مهم است. اینطور نیست که امروز اراده کنیم فردی در جایی قرار گیرد و فردا ظرفیت‌های لازم در او شکل بگیرد. سلیمی‌نمین در ادامه اظهار کرد: باید دانست این انسداد به این شکل از بین نمی‌رود که همه وزرای کابینه سیزدهم از دهه شصتی‌ها انتخاب شوند. این مساله به یک برنامه‌ریزی و مرکزیت فکری نیاز دارد. متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن باید به تدریج در بدنه اجرایی کشور مجرب شده و مورد آزمایش قرار گیرند و پس از دو سال، در روندهای ترمیمی، وارد کابینه و مدیریت‌های کلان شوند.وی تصریح کرد: کشور در شرایط آزمون و خطا نیست. برخی مدیران جوانی که می‌آیند به دلیل کم‌تجربگی، بردباری و تحمل کافی ندارند. ما در تغییرات رسانه ملی شاهد بودیم برخی مدیران جوان شبکه‌ها، مشکلاتی را به وجود آوردند که حالا چندین نیروی مسن نیاز داریم تا آن مسائل را حل کنند. ظرفیت‌سازی در واگذاری مسئولیت‌ها بسیار مهم است. اینطور نیست که امروز اراده کنیم فردی در جایی قرار گیرد و فردا ظرفیت‌های لازم در او شکل بگیرد.

زالی: وقفه ۲ هفته‌ای در تأمین واکسن، خسارات جدی به واکسیناسیون زد

علیرضا زالی روز پنجشنبه در جریان بازدید از بیمارستان شهدای پاکدشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این میزان واکسن در ۲ نوبت در استان تهران تزریق شده که از این تعداد ۴۸۰ هزار دوز مربوط به گروه‌های اول و دوم است. زالی افزود: تا کنون ۸۱ درصد از افراد بالای ۷۰ سال این استان واکسینه شدند و هنوز تعدادی از افراد ۷۰ ساله و تعدادی از افراد جامانده از گروه اول واکسن دریافت نکرده‌اند. وی تاکید کرد: روند واکسیناسیون در استان تهران مطلوب نیست و با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته، برخی از گروه‌های پرخطر تا کنون واکسینه نشده اند و وقفه ۲ هفته‌ای در تأمین واکسن، خسارات جدی به عملیات واکسیناسیون وارد کرد.

سه تن از پرسنل نیروگاهی به اتهام خرابکاری در سیستم توزیع برق دستگیر شدند

یک منبع آگاه گفت سه تن از پرسنل یکی از نیروگاه‌های مهم برق در کشور که وظیفه تولید و برق رسانی به شهرهای بزرگ را داشتند به جرم همکاری با گروهک‌های ضد انقلاب توسط نهادهای نظارتی شناسایی و دستگیر شدند.  وی ادامه داد: این افراد در راستای تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق  و ایجاد قطعی‌های مکرر برق در برخی شهرهای بزرگ فعالیت داشتند. در اعترافات صورت گرفته مشخص شد سازماندهی این افراد توسط بخشی از بدنه ضدانقلاب از خارج کشور صورت گرفته است. این منبع آگاه در ادامه تاکید کرد: ضمناً عملیات برای دستگیری بقیه مجرمین این پرونده ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی در آینده منتشر خواهد شد./فارس

علیرضا فیروزجا، فوق ستاره ایرانی شطرنج رسما فرانسوی شد

فوق ستاره شطرنج جهان، سرانجام از بلاتکلیفی خارج شد تا از این پس فعالیت‌های شطرنجی اش را با پرچم فرانسه ادامه دهد. دو سال پیش بود که علیرضا فیروزجا تصمیم به مهاجرت از ایران گرفت و از پرچم کشورمان خارج شد. فیروزجا در این دو سال با پرچم فدراسیون جهانی شطرنج فعالیتش را ادامه داد و در حال حاضر رتبه ۱۲ برترین شطرنجبازان را در رده بندی جهانی در اختیار دارد. فیروزجای ۱۸ ساله با اعلام و تایید هر دو منبع خبری و فنی اصلی دنیای شطرنج Chess۲۴ و Chess.co اعلام براساس با پرچم فرانسه به کارش ادامه خواهد داد. مجله شطرنج اروپا نیز با تایید این خبر شهروندی فیروزجا را تبریک گفت. البته نام و پرچم فرانسه هنوز در پروفایل فیروزجا ثبت نشده و به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

جهانپور: مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های وابسته به آن ندارد

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد و مسوولیت اظهاراتشان با شخص خودشان است. کیانوش جهانپور با اشاره اظهارات دکتر مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن تولید مشترک ایران و کوبا گفت: سرکار خانم دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته های کشوری وابسته به این ستاد ندارند و اظهارات ایشان از جایگاه عضو ستاد کرونا که متاسفانه در برخی رسانه ها مطرح شده است و مکرر از دکتر محرز به عنوان عضو ستاد کرونا یا عضو کمیته علمی کرونا نام می برند، درست نیست و ایشان هیچگونه سمتی در ستاد ملی کرونا ندارند.

قاضی زاده هاشمی: روحانی بعد از پایان دولت باید مثل راهبه‌ها شود، یک جایی پیدا کند و تمام ایام استغفار کند!

قاضی زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری:فکر می‌کنم آقای روحانی بعد از ریاست جمهوری باید برود مثل راهبه‌های مسیحی یک جایی پیدا کند و تمام ایام استغفار کند و بعد هم راه بیفتد از ۸۵میلیون جمعیت کشور حلالیت بطلبد.اگر آقای روحانی می‌دانست نمی‌تواند کاری را انجام دهد نباید ۸سال رئیس جمهور می‌ماند.واقعا به این همه نفرت می‌ارزید که از آقای روحانی بماند؟

انتقاد شدید احمدی نژاد از حمایت برخی از طالبان

محمود احمدی‌نژاد با انتشار ویدیویی کوتاه نسبت به تحولات افغانستان واکنش نشان داد.رئیس دولت دهم گفت:با کمک بیگانگان عده‌ای را مسلح کردند تا با تسلط به رسمیت شناخته بشوند!حکومت اسلامی با اسلحه ظلم و بدترین نوع معرفی اسلام است.با اسلحه بخواهند کشوری را بگیرند و بعد بگویند حکومت اسلامی!پول و سلاح می‌دهند و مردم را به جان هم می‌اندازند و تشویق می‌کنند.مدرسه کودکان و عروسی‌ها منفجر کردند و مردم افغانستان را در خون غلطاندند./جماران

آرین‌منش: رئیسی در کابینه‌اش از اصلاح‌طلبان استفاده نمی‌کند

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا درباره این موضوع گفت: «چند تماس با اصلاح‌طلبان از سوی دفتر آقای رئیسی به این معنی نیست که او تمایل داشته باشد از نیروهای اصلاح‌طلب در کابینه‌اش استفاده کند. اینکه یک گروهی شروع کرده‌اند و گمانه‌زنی‌های خود را مطرح می‌کنند که این یا آن شخصیت اصلاح‌طلب هم در کابینه حضور خواهد داشت، خلاف واقع است و تا اینجای کار نه خود آقای رئیسی و نه اعضای ستادش به هیچ‌وجه نگفته‌اند که بنای استفاده از اصلاح‌طلبان در کابینه را دارند».او ادامه داد: «البته آقای رئیسی بنای شایسته‌سالاری دارد و می‌خواهد از افراد توانمند استفاده کند اما حتما می‌تواند افراد شایسته را از میان طیف‌های گسترده اصولگرایی انتخاب کند».این فعال سیاسی درباره اینکه آیا دولت رئیسی می‌تواند فراجناحی باشد یا نه، بیان کرد: «به جز دولت آقای هاشمی که ترکیبی از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و معتدلین فعلی را در خود جای داشت هیچ دولت دیگری به معنای واقعی فراجناحی نبوده است و حالا هم من تصور نمی‌کنم دولت سیزدهم به معنای دقیق کلمه چنین شود. به هر حال واقعیت این است که هر دولتی بر اساس سلایق خودش شکل می‌گیرد. اگر آقای رئیسی بتواند دولتی فراجناحی تشکیل دهد به دلیل گستردگی‌اش خوب است اما این مشکل هم وجود دارد که وزرا با یکدیگر ناهماهنگ می‌شوند. حتما تیم اقتصادی متشکل از چند وزیر نمی‌توانند خوب کار کنند، مگر آنکه با هم هماهنگ باشند و تیم سیاسی و فرهنگی هم همین‌طور».

نماینده مجلس: هزار نفر از اعضای دوره پنجم شوراها در زندان به سر می‌برند

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، مدعی شد: بزرگترین خلاء نظارت بر شوراها، خلاء قانونی است؛ متاسفانه یک‌هزار نفر از اعضای دوره پنجم شوراها در زندان به سر می‌برند و همین موضوع کفایت می‌کند که بگوییم قوانین ما در حوزه نظارت جامع و کارآمد نبودند.

گنجی: اگه روحانی خزانه خالی تحویل گرفت رئیسی باید دنبال جای خزانه بگردد

عبدالله گنجی در توئیتی نوشت: روحانی در بدو ورود به قدرت گفت خزانه خالی را تحویل گرفته است. اگر روحانی خزانه‌ خالی تحویل گرفت رئیسی باید دنبال جای خزانه بگردد.شاید هم پیدا نکند و مجبور شود از نو بسازد.

ابطحی: دولت روحانی کیسه بوکسی بود که مرتب به آن حمله می‌شد

«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در طول این سال‌ها کیسه بوکسی به نام دولت روحانی وجود داشته که مرتب به آن حمله می‌شده است. این حملات نیز در شرایطی رخ ‌داده که کسی از به قدرت رسیدن ترامپ و کارشکنی‌هایی که وی علیه ایران انجام داده یاد نمی‌کند.امروز هم دنیا همان دنیا و وضعیت اقتصادی مردم هم همان وضعیت و منابع موجود کشور نیز همان منابع است…مشکلات زیادی بوده که برای دولت آقای روحانی به وجود آورده‌اند. ما امیدواریم این یکدست شدن قدرت با موفقیت همراه شود و قوای سه‌گانه بتوانند موانع پیش‌روی کشور را از بین ببرند و مشکلات مردم را حل کنند».ابطحی در ادامه گفت:«بنده معتقد نیستم جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری آسیب دید. اغلب مردم تفکر اصلاح‌طلبی را با ورژن جدیدی‌ و به شکل فعال‌تری در قالب عدم‌مشارکت در انتخابات ادامه دادند. کسانی که در انتخابات شرکت نکردند طرفدار براندازی نبودند. اگر قرار بود براندازی صورت بگیرد باید کارهای دیگری انجام شود و شرایط به شکل دیگری رقم بخورد».

زنگنه صدای کیهان را درآورد!

برخی افراد مطلع به کیهان خبر دادند که از هفته‌های قبل، احکامی برای برخی افراد در مجموعه وزارت نفت صادر گردیده و موجبات بروز نگرانی درباره تضییع حقوق بیت‌المال را ایجاد کرده است.علاوه‌ بر این، مدتی قبل با انتشار اسنادی در رسانه‌ها معلوم شد در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، تعدادی از مدیران ارشد وزارت نفت به عنوان اعضای هیئت امنا اقدام به تاسیس موسسه‌ای با بودجه میلیاردی کرده‌اند و دستگاه‌های نظارتی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، با این حال وزیر نفت در اقدامی که به عنوان دهن‌کجی به نهادهای نظارتی تعبیر شد، این مرکز را افتتاح کرد!در یک مورد دیگر، ۲۰ خردادماه امسال بیژن زنگنه طی ابلاغیه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستور داد که باید تا تاریخ اول تیر ماه عملیات بهره‌برداری و تعمیرات خط لوله اتیلن غرب کشور را به پتروشیمی کاویان از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ باختر واگذار کند؛ این دستور عجیب و خارج از چارچوب قانون اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی (مصوب آبان ۱۳۵۶ مجلسین) با مخالفت اعضای هیئت‌مدیره این شرکت مواجه و با غیرقانونی خواندن این دستور، از تصویب موافقت‌نامه واگذاری عملیات بهره‌برداری خط اتیلن غرب به پتروشیمی کاویان خودداری می‌کنند.کار به جایی کشید که سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر نفت، دستور و اصرار او برای واگذاری مشکوک این خط لوله به هلدینگ باختر را به ضرر منافع ملی دانست و ضمن ‌اشاره به غیرقانونی بودن تصمیم زنگنه، به او هشدار داد در صورت تخطی وی از قوانین مصرح، پرونده وی راهی محاکم قضایی می‌شود، اما زنگنه این بار هم زیر بار هشدارها نرفت!

پیشنهاد روزنامه اطلاعات به رئیس دولت سیزدهم

روزنامه اطلاعات به ابراهیم رئیسی در آستانه تشکیل کابینه پیشنهاد کرد:با آرامش و متانت در بیان و گفتارتان، ادبیاتِ ستیز و دوقطبی‌سازی و فرقه‌پردازی در عیال‌الله را برچینید و بگذارید دیگر ارگان‌های کشور، اعم از مجلسیان و محفلیان و رسانه‌نشینان و سخن‌سازان با الگوگیری از آرامش و مهر در گفتار و بیان شما، در ادبیات خود تجدیدنظر کنند.شما متین‌ترین و آرام‌ترین گفتارها را در مناظره‌ها از خود نمایان کردید. بگذارید بانیان و طرفداران گفتارهای گزنده و نه ‌درخورِ شئوناتِ این مردمِ نجیب تنها بمانند و تجدید نظری کنند.… و همان‌گونه که سامانه‌ای را معرفی کرده‌اید، بر معرفی خیرخواهان و عاقبت‌اندیشان در برنشاندن همکارانی لایق، کاربلد و دور از تظاهر و تملق اهمیت دهید و جلوه‌ای از دولت اسلامی را- که عده‌ای ذوق‌زده‌اش شده‌اند- در ذائقه‌ی مردم بنشانید. بگذارید مردم ذوق کنند.

نگاه فعال اصلاح طلب به تماس دفتر رئیسی و اژه ای با اصلاح طلبان

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تماس رئیس جمهور منتخب با منتقدان و فعالین سیاسی امری پسندیده است اما این که از نقطه نظرات آنان تا چه حد استفاده کند در چینش کابینه به خوبی نمایان می‌شود.جلال میرزایی، درباره تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با فعالان سیاسی از جریان مقابلش و نظرخواهی از آنان برای تشکیل دولت و اداره کشور گفت: نفس تماس آقای رئیسی با برخی از منتقدان حاکمیت و جریان اصولگرایی بسیار معنادار است.این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با منتقدان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از دو حالت خارج نیست یا از باب مشورت است یا انجام اصلاحات.وی با بیان این که این کار قابل قبول و حرکت جالبی است، عنوان کرد: این که جریان پیروز انتخابات بیاید از برخی منتقدان و اشخاص در خصوص قوه مجریه و رویکردها نظر بخواهد در نوع خودش قابل تحسین است حال اینکه تا چه اندازه این نقطه‌نظرات استفاده شود بحث جدایی است اما این امر خودش به تنهایی حرکت جالبی است.وی یادآورد شد: به خاطر ندارم پیش از این دیگران این کار را کرده باشند، یعنی ما در دوره‌های قبل مشاهده نکردیم که روسای‌جمهور پیروز و منتخب قدمی بردارند و از مخالفین، منتقدان و یا رقبای خود نظرات و مشورت‌هایی را دریافت کنند.

منابع خبری: طالبان گمرک اسلام قلعه در مرز ایران را تصرف کرد

منابع خبری در استان هرات در غرب افغانستان اعلام کردند، گروه طالبان لحظات پیش گمرک مرزی اسلام قلعه در مرز با جمهوری اسلامی ایران را تصرف کرد.خلیل رسولی یکی از خبرنگاران مستقر در هرات افغانستان به ایرنا گفت که طالبان لحظات پیش مرز اسلام قلعه و گمرک را تصرف کردند.اسماعیل آزاد خبرنگار دیگر افغان در هرات اعلام کردند که پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک مردم وارد گمرک هرات شده‌اند.مقامات محلی استان هرات هنوز در این رابطه اظهار نظر نکرده‌اند.گروه طالبان امروز (پنجشنبه) نیزبا حمله بر برخی از شهرستانهای هرات دو شهرستان را در این استان تصرف کرده‌اند اما مقامات محلی هرات گفته‌اند که آنها بصورت تاکتیکی از این شهرستان‌ها عقب نشینی کرده‌اند.

قاضی زاده: در طرحی که در ابتدا امضا کردم، جرم انگاری برای کاربران مطرح نبود

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس در توییتی نوشت: جرم انگاری برای کاربران در طرح صیانت از فضای مجازی که در ابتدا امضا کردم، مطرح نبود. هدف اصلی این طرح ساماندهی پلتفرم ها درلایه مدیریتی ست و برخورد با کاربران اصلا مطرح نیست اگر چنین نباشد امضا خود را پس میگیرم.