رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پیش بینی یک اصلاح‌طلب در مورد انتخابات ۱۴۰۰ / جلیلی: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد و … رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جانشین فرمانده ناجا: سخنان برخی کاندیداها جز وطن فروشی چیزی ندارد

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: راهبرد نیروی انتظامی جلوتر بودن از زمان است. قطعا با هر توطئه‌ای که از سمت آن طرف آب‌ها یا در همین کشور برخورد می‌شود و فتنه‌ها را در محفل‌هایشان خفه می‌کنیم. وی افزود: هر فتنه گری با هر عنوانی و با هر لباسی بخواهد آرامش مردم را بر هم بزند، آن را در نطفه خفه می‌کنیم. رضایی در خصوص رفتار خلاف برخی از کاندیدا‌های انتخابات گفت: برخی از افراد مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که وقتی آن را بررسی می‌کنیم جز وطن فروشی چیزی ندارد. این افراد عرق ملی را از دست داده اند و خود را نوکر و مزدور آن طرف آب‌ها می‌داند. جانشین فرمانده ناجا در پایان اظهار کرد: ناجا به پشتیبانی مردم و به خواست مردم با این افراد ذره‌ای مماشات نخواهد کرد.

کدخدایی: شورای نگهبان هم نمی‌تواند آینده رییس جمهور انتخابی را تضمین کند

عباسعلی کدخدایی: وقتی رئیس جمهور آمریکا قضات دیوان عالی را انتخاب می کند، الزاما آن ها در مسیر یا نگاهی که رئیس جمهور آن ها را منصوب کرده است، حرکت نمی کنند. از سوی دیگر، انسان به هر حال در حال تحول است. ممکن است که فردی را در پستی تعیین کنید و الان اطمینان دارید که او هم نظر و همراه شماست. برنامه های روشنی دارد. اما بعد از مدتی که در آن پست قرار گرفت، فراموش کند و از مسیری که فکر می کردید خارج شود. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها حداقل هایی را به موجب قانون دارد و به موجب آن می تواند صلاحیت ها را بررسی و اعلام کند. طبیعتا شورای نگهبان نمی تواند آینده کسی که انتخاب می شود را تضمین کند. این موضوع در انتخابات مجلس خیلی ملموس تر است. یک نماینده ای که با تایید شورای نگهبان انتخاب می شود، ممکن است طی ۴ سال مرتکب تخلفاتی شود. طبعا شورای نگهبان در دوره بعد صلاحیت او را تایید نمی کند. این یک امر طبیعی است که در همه پست ها و سمت ها ممکن است که اتفاق بیفتد شورای نگهبان هم با حداقل شرایطی که در قانون است، می تواند ارزیابی کند و غیر از این هم راه دیگری نیست.

اژه ای: کاندیداهای ریاست جمهوری در آستانه انتخابات مراقب رفتار و اعمال خود باشند

محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نزدیک می‌شویم بایستی نامزدها مواظب و مراقب رفتارهای خود باشند و به یاد داشته باشند که رعایت اخلاق اسلامی، یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در برگزاری انتخابات در کشور ایران است و تمام ضوابط و مقررات را رعایت کرده و کاری نکنند که دشمن را خوشحال کنند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰: کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد

پژمانفر: رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: فرهنگ اشتباه گذشته که فرزند کمتر را مساوی با زندگی بهتر تعریف می‌کرد، هنوز در جامعه رواج دارد و شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشکل مالی و مسکن ندارند، ولی برای ازدواج هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل برای تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز است. او با اشاره به این که ارزش والای مادر شدن در جامعه کمرنگ شده است، اضافه کرد: باید به خانواده ها تاکید شود که کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

احمدی‌نژاد عامل ریزش رای هر کسی می‌شود

حسین کنعانی مقدم، عضو جبهه ایستادگی عضو جبهه ایستادگی با بیان اینکه اگر این چهار نفری که از جریان اصولگرایی تایید می‌شوند با هم ائتلاف نکنند، رئیسی رای نمی‌آورد یا اگر بخواهند در انتخابات تا روز رای گیری رقابت کنند، که دچار ریزش رای خواهند شد، درباره آرایش سیاسی جریان اصلاح‌طلب گفت: در جریان اصلاح‌طلبی نیز گرچه همه منتظر هستند که ببینند چه اشخاصی تایید صلاحیت می‌شوند اما سمت و سوی آنها این است که یک اصلاح‌طلب خالص را وارد عرصه رقابت کنند و یک نفر هم پوششی و یار کمکی باشد.وی افزود: در جریان مستقل و اعتدال‌گرایان نیز  لاریجانی و یکی دیگر از آقایانی که ممکن است از کارگزاران؛ اگر تایید شوند به انتخابات ورود پیدا می‌کنند و اگر تایید نشوند، یک نفر دیگر را وارد می‌کنند. با این ترکیب به نظر می رسد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و در دور اول رئیس‌جمهور مشخص نمی‌شود. مشکل اصلی در انتخابات ۱۴۰۰ این است که گفتمان غالبی که بتواند رای خاکستری را به دست بیاورد وجود ندارد.

واکنش فیروزآبادی به ادعای محمود احمدی نژاد درباره نقش نهادهای نظامی در فروش vpn

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره vpn فروشی در کشور توضیح داد.ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «آقای احمدی نژاد گفتند کسانی که فیلتر می کنند، خودشان فیلترشکن میفروشند.» گفت: خیر، به هیچ وجه. نمی دانم، تاجایی که بررسی کردیم دستگاه های حکومتی نیستند. کسانی که اطلاعات دارند به ما بگویند؛ حتما استفاده می کنیم. مرکز ما از اوضاع کشور بی اطلاع نیست. تاجایی که اطلاع داریم، مالکان بخش خصوصی هستند.

علی لاریجانی مستقل شرکت کرد اما….

مرعشی در پاسخ به این که آیا احتمال اجماع روی یک کاندیدای بین جریانی وجود دارد؟ بیان کرد: الان هم جناح اصلاح طلب و هم جناح اصولگرا کاندیداهای اختصاصی خودشان را دارند؛ آقای علی لاریجانی هم به صورت ابتدایی کاندیدا هستند. در واقع دلیل ندارد که جناح ها از کاندیداهای اختصاصی خودشان حمایت نکنند و این موضوع از شخصیت و اعتبار آقای لاریجانی هم کم نمی کند ولی شخص آقای لاریجانی هم اعلام کردند که مستقل در انتخابات شرکت کرده اند. معتقدم انتخابات و سیاست یک پدیده پویا و سیال است و متناسب با حوادثی که در هفته های آینده رقم خواهد خورد، صحنه های نهایی شکل خواهد گرفت.

چرا از شرایط حساس کنونی خارج نمی‌شویم

این فعال اصولگرا افزود: ما از شرایط حساس کنونی کشور خارج نمی‌شویم زیرا همیشه به این شرایط فکر کردیم و فشارهای امنیتی، سیاسی و بحران‌های اجتماعی ما را به کارهای اورژانسی وادار کرده است. کسب رضایت سریع مردم برای پیروزی درانتخابات ما را وادار کرده که اقدامات خلاف مصالح عمومی مردم را انجام دهیم. امروز مشکل مسکن را حل می‌کنیم و فردا گرفتار افزایش نرخ تورم می‌شویم.داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را در جامعه پیاده کنیم باید نحوه اجرای آن از مسیر اصلاحات نهادی باشد، مردم از ناکارآمدی دولت ناراضی هستند نه از نظام سیاسی. این باعث شده که مردم تصور کنند نظام سیاسی برای شکل گیری یک دولت مطلوب و کارآمد مشکل دارد، اگر دولت کارآمد باشد، مردم با نظام سیاسی مشکلی ندارند.قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ۵هزینه اصلی برای هر شهروند وجود دارد خاطرنشان کرد: مسکن، خوراک، حمل و نقل، بهداشت و درمان و پوشاک هزینه‌های اصلی مردم هستند که در کنار این هزینه‌ها، امنیت و آموزش هم وجود دارد.این فعال سیاسی افزود: در حوزه مسکن علاوه بر کمبود ۴و نیم میلیون واحد مسکونی شاهد رشد بی محابای اجاره‌ها هستیم. برای حل این مشکل در «دولت سلام» یک پروژه تعریف شده که کمبود مسکن را جبران و قیمت اجاره در کشور را سازماندهی کنیم.

نمکی: نگرانم فرمان دردمندانه رهبر انقلاب درباره نرخ جمعیت را پاسخ نداده باشم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی مقام معظم رهبری در مورد جمعیت، بسیار بجا است و همواره این دغدغه را داشته ام که در طوفان کرونا که اداره آبرومندانه آن نه برای وزارت بهداشت بلکه برای جمهوری اسلامی ایران پر مسئولیت بود، فرمان دردمندانه مقام مظعم رهبری را پاسخ نداده باشم و مبادا در طوفان این بلای خانمانسوز فراموش کنم که ایشان هم دغدغه ای برای آینده داشته اند.

رستم قاسمی: واکسن کرونا را انداختیم دور!

رستم قاسمی، یکی‌از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و فرماندهان پیشین سپاه، می‌گوید یکی از دوستان برای من از روسیه واکسن کرونا آورده بود، استفاده نکردم و در یخچال مانده بود، آخر هم انداختیم بیرون!

واعظی: دولت رقیب هیچ‌ نامزد یا جریان‌ سیاسی نیست

رییس دفتر رییس‌جمهوری نوشت: دولت در انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌ یک از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست.محمود واعظی روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دولت در انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌ یک از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست.رییس‌دفتر رییس‌جمهوری افزود: نامزدهای محترم به جای سیاه‌نمایی و تهمت و فضاسازی‌های غیرواقعی علیه دولت، برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند. به نفع همه است که انتخابات کاملا رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

نامه سردار قاآنی به فرمانده سرایا القدس: بی تردید وارد مسجدالاقصی خواهیم شد

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای به «محمد الضیف» فرمانده گروه «کتائب عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس از وی با عنوان «شهید زنده» یاد کرد.سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (پنج‌شنبه) در نامه‌ای به «اکرم العجوری» فرمانده گروه «سرایا القدس» (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) گفت که گروه های مقاومت با ایستادگی خود، عظمت پوشالی دشمن صهیونیستی را در هم شکستند.به نوشته وبگاه شبکه المیادین، در این نامه آمده است: «قدرت فزاینده جهادی شما توانسته‌ است خسارات وسیعی به ارتش صهیونیستی وارد کند و شما با ایستادگی و وحدت و فرماندهی حکیمانه و شجاعانه خود توانسته‌اید قدرت ارتش صهیونیستی را در هم بشکنید. قدرت شما فراتر از آنی است که دشمن تاکنون دیده و متصور است.» سردار قاآنی افزود: «ما همچون عهدی که شهید قدس حاج قاسم سلیمانی بسته، با تمامی جان‌ها و جسم‌هایمان و هر آن‌چه خداوند عز و جل از قدرت و امکانات به ما داده است در کنار شما هستیم و هیچ شک و تردیدی نداریم که به زودی با عزت و اقتدار برای اقامه نماز وارد مسجدالاقصی خواهیم شد و تا زمان زوال و نابودی این رژیم غاصب از یاری شما دست نخواهیم کشید، هرچند تهدیدات و خطرات افزایش یابد و تشدید شود.»

جدیدترین اقدام ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری

سخنگوی ستاد اسحاق جهانگیری از انتخاب روسای ۲۱ ستاد استانی این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.فاطمه پهلوانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ‌در جلسه امروز شورای سیاستگذاری ستاد آقای دکتر جهانگیری، روسای ستاد ۲۱ استان کشور تعیین شدند. رایزنی برای تعیین روسای ستاد در سایر استان‌ها ادامه دارد.

کنایه رفیق‌دوست به احمدی‌نژاد؛ او هیچ شباهتی به رجایی نداشت

محسن رفیقدوست با اشاره به مشی مدیریتی شهید رجایی و الزام ایشان به اجرای فرامین حضرت امام در سریع‌ترین زمان ممکن، گفت: چند سال پیش کسی ادعا کرد من رجایی دوم هستم؛ بی خود این حرف را زد، او هیچ شباهتی به رجایی نداشت.محسن رفیقدوست در دومین قسمت از ویژه برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما با عنوان «مجری»، با بیان اینکه مردم همان مردم هستند، مسئولان باید سعی کنند مانند رجایی باشند، خاطرنشان کرد: روزی در دوران دفاع مقدس از دفتر آقای رجایی تماس گرفتند و بنده را فراخواندند. من به دفتر ایشان رفتم و آقای رجایی گفت از طرف حضرت امام دستور آمده است که فلان فرمانده را برکنار کنید. تا این کار انجام بگیرد حدود ۴۸ ساعت طول کشید. وقتی گزارش کار را به آقای رجایی دادم گفت هنر کردید؟! فرمان حضرت امام را ۴۸ ساعت به تعویق انداخته اید! این کار باید همان روز بلافاصله انجام می‌شد؛ لذا امروز هم باید نسبت به فرمان رهبر انقلاب مانند رجایی باشیم. وی خاطرنشان کرد: چند سال پیش کسی ادعا کرد من رجایی دوم هستم. بی خود این حرف را زد. او هیچ شباهتی به رجایی نداشت.

جلیلی: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد

سعید جلیلی در توئیتی نوشت: کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد؛ در هشت سال گذشته این تجربه خود را به خوبی نشان داد.

پیش بینی یک اصلاح‌طلب در مورد انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، رقابت نهایی و اصلی انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری را پس از احراز صلاحیت‌ها دانست و گفت: اگر پس از تایید صلاحیت‌ها آرایش داوطلبان به همین شکل باشد، رقابت اصلی میان سه جریان اصلاحات، راست سنتی یا اصولگرایان معتدل و گروهی که برای فرار از پاسخگویی خود را مستقل معرفی می‌کند، است.جواد امام درباره برخی خبرها از حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی، یادآور شد: در جبهه اصلاحات ایران هیچ بحث و اتفاق نظری در مورد لاریجانی وجود ندارد و این موضوع بیشتر القای اصولگرایان است. شرط اصلاح‌طلبان این است که خودشان نامزد داشته باشند در غیر این صورت هیچگاه نامزد اصولگرا را به عنوان نامزد مطلوب خود معرفی نمی‌کنند.وی درباره پیش‌بینی اش از نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد، خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد انتخابات میان نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا به دور دوم کشیده می‌شود.

مجری های مناظرات چه کسانی هستند؟

در دوره‌های قبل رضا پورحسین، مرتضی حیدری و علی طلوعی از جمله افرادی بودند که اجرای مناظره‌ها را بر عهده داشتند. برای انتخابات سال ۱۴۰۰نیز گمانه زنی‌های بسیاری شده است و به عنوان مثال رضا پورحسین، مرتضی حیدری، رضا رشیدپور، المیرا شرفی‌مقدم و محمدرضا شهیدی‌فر از جمله افرادی بوده اند که نام آن‌ها برای اجرا برده شده است. البته پورحسین در گفت وگویی اعلام کرده که اگر به او دوباره پیشنهاد اجرای مناظره‌ها را بدهند، نخواهد پذیرفت و ترجیح می‌دهد افراد جوان‌تر پا به میدان بگذارند. اما صداوسیما اعلام کرده که مجریان مشخص شده اند، اما بنا بر برنامه ریزی و قواعد ستاد انتخابات در زمان بندی مشخصی نام آن‌ها اعلام خواهد شد.

 

 

موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه

منابع خبری از موافقت شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (با حضور نتانیاهو) با آتش‌بس در غزه خبر می‌دهند. این رژیم تصمیم خود را به اطلاع دولت مصر رسانده است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده است که طبق توافق مقامات این رژیم با هیأت مصری، آتش‌بس از ساعت دو بامداد روز جمعه آغاز می‌شود. مقامات صهیونیستی به وبسایت «واللا» نیز گفته‌اند که مذاکرات از طریق دو کانال یکی با هیأت مصری و دیگری با «تور وینسلند» نماینده سازمان ملل در امور صلح در غرب آسیا پیش می‌رود.

وبگاه رادیو اسرائیل نیز نوشت که آتش‌بس یکجانبه از فردا (جمعه) آغاز می‌شود، اما با این حال رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان حماس و در رأس آن‌ها «محمد الضیف» فرمانده گروه «کتائب عزالدین قسام» ادامه خواهد داد.

طبق گفته این وبسایت خبری، ارتش صهیونیستی همچنین به هر گونه شلیک موشک یا پرواز بالن‌های آتش‌زا واکنش نشان خواهد داد.

شمارش معکوس برای احیای برجام/موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه/ سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس/تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

همزمان روزنامه وال استریات ژورنال نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که مسئولان مصری در مذاکره با رهبران حماس پیشروی داشته‌اند و پیشنهادهایی به «اسماعیل هنیه» داده‌اند که به توقف درگیری‌ها کمک می‌کند. طبق ادعای این روزنامه، خطوط اصلی و مفاد آتش‌بس مشخص شده و مذاکره‌کنندگان در حال بحث روی زمان آغاز اجرای آن هستند و به احتمال قوی آتش‌بس از امروز جمعه اجرایی شود.

در همین حال، رژیم صهیونیستی از بیم شلیک گسترده موشک از سمت غزه به سوی تل آویو، پیش از آغاز آتش‌بس، تمامی پروازهای فرودگاه «بن گوریون» را لغو و آن‌ها را به فرودگاه «رامون» در جنوب سرزمین اشغالی منتقل کرده‌ است.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز ساعاتی پیش گفت که ارتش این رژیم قرار است امشب به شدت مناطق مختلف غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار دهد تا پس از آن آتش‌بس اعلام شود. صهیونیست‌ها تصمیم دارند تا پیش از اعلام توقف درگیری‌ها، تا می‌توانند زیر ساخت‌های غزه و مواضع مقاومت را بمباران کنند.

با این حال «مشیر المصری» یکی از مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به شبکه المیادین گفته است که هرگونه آتش‌بس رژیم صهیونیستی اعلام شکست و فرار از میدان در برابر حماسه پیروزی است که مقاومت خلق کرده است.

«محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و مسئول دایره سیاسی این جنبش نیز گفته است که سلاح مقاومت در غزه سلاح همه ملت فلسطین است و اگر آتش‌بس برقرار شود، این تازه آغاز راه است و همه ساکنان اسرائیل در پناهگاه‌ها هستند و اعلام آتش‌بس شامل توقف حملات اسرائیل علیه قدس و محله الشیخ جراح خواهد شد.

سخن از برقراری آتش‌بس در شرایطی گفته می‌شود که یورش گسترده رژیم صهیونیستی به غزه امروز یازده روزه شد و وزارت بهداشت نوار غزه، شمار شهدای این منطقه از ابتدای آغاز حملات رژیم صهیونیستی تاکنون را ۲۲۷ تن از جمله ۶۴ کودک و ۳۸ زن و شمار زخمی‌ها را ۱۶۳۰ تن اعلام کرده است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس

بعد از اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا قصد دارد برای اولین بار به منطقه غرب آسیا سفر کند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، بلینکن طی چند روز آینده برای اولین بار از زمان تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا، به فلسطین اشغالی، کرانه باختری، مصر و اردن می‌رود.

شمارش معکوس برای احیای برجام/موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه/ سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس/تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

گفته می‌شود هدف از این سفر منطقه‌ای بلینکن، تقویت آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی و همچنین صحبت درباره کمک‌های حقوقی بشری به نوار غزه و بازسازی این منطقه است.

پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی وعده داده بود هزینه جایگزین کردن تمام موشک‌های سامانه پدافندی «گنبد آهنین» که برای رهگیری موشک‌ها و راکت‌های گروه‌های مقاومت شلیک شده بود را تامین کند.

شمارش معکوس برای احیای برجام

برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکی است که گفت‌وگوها برای احیای برجام پیشرفت قابل توجهی داشته و دورنمای فعال شدن توافق و رفع تحریم‌ها پدیدار شده است.

نخستین نشانه موفقیت دو ماه مذاکرات فشرده و مستمر دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ و مهم‌ترین نکته‌ای را که می‌توان از خلال تحولات روز گذشته که چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد، استخراج کرد، رفتار انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا بود که برای نخستین بار پس از پایان نشست کمیسیون مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و از پیشرفت رایزنی‌ها خبر داد و اعلام کرد که توافق برای احیای برجام در حال شکل گرفتن است.

او تا به حال از انجام گفت‌وگوهای مطبوعاتی درباره برجام طفره می‌رفت و آخرین باری که دفتر ایرنا در لندن (۲۷ فروردین) تقاضای مصاحبه کرده بود، اعلام شد =نامبرده تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه‌ای نرسیده، گفت و گو نمی‌کند.

بنابراین نفس انجام این گفت و گو از سوی یک مقام هماهنگ کننده برجام، بیان‌گر تحولی مهم است که در مذاکرات رخ داده و باید از این منظر مورد توجه قرار گیرد. مورا ابتدا در پایان نشست دیروز توئیتی را منتشر کرد و نوشت: اکنون درک مشترکی درباره ضروریات بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌های مرتبط و ازسرگیری تعهدات هسته‌ای از سوی ایران حاصل شده است. او سپس به خبرنگارانی که مقابل گراند هتل وین، محلی که طی دو ماه گذشته میزبان مذاکرات برجام بوده گفت که روح سازش بین اعضا حاکم شده و هیات‌ها برای احیای برجام به شدت متعهد هستند.

مورا افزود: معتقدم در مسیر درستی حرکت می‌کنیم و توافق خواهیم کرد. این مقام اروپایی سپس تصریح کرد: اطمینان دارم، زمان زیادی تا رسیدن به توافق نهایی (برای احیای برجام) نمانده است.

شمارش معکوس برای احیای برجام/موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه/ سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس/تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

هم زمان قرائت‌های مشابهی از سوی روسای سایر هیات‌ها شنیده شد که از تحولی مهم و عمده در وین حکایت داشت. رییس هیات روسیه در مذاکرات برجام با بیان اینکه دستیابی به توافق نهایی برای احیای برجام در دسترس است ابراز امیدواری کرد که دور آتی، آخرین دور مذاکرات باشد. وی در توئیتی عنوان کرد: اعضای برجام تمایل داشتند که مذاکرات تا ۳۱ اردیبهشت(پیش از پایان دوره سه ماه توافق همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی) به پایان برسد. این مقام روس با بیان اینکه «۳۱ اردیبهشت، ضرب الاجل تعیین نشده نبود» افزود؛ این تاریخ هدف‌گذاری شده بود تا به ما کمک کند که عنصر زمان را فراموش نکنیم. اولیانوف خاطرنشان کرد که مذاکرات تا دستیابی به موفقیت ادامه دارد.

رییس هیات چین هم در رویکردی مشابه، افزایش تلاش‌ها برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد. وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که طرف‌ها باید حسن نیت خود را به گام‌های عملی برای احیای توافق هسته‌ای ایران تبدیل و تلاش‌های خود را دو برابر کنند. این در حالی است که به گفته وی، چین قاطعانه از حق و تمایل مشروع خود نسبت به رفع تحریم ها علیه ایران دفاع می‌کند.

اما آنچه نشست دیروز را نسبت به سایر جلسات برجسته و متفاوت کرد، اظهاراتی بود که درباره ساختار توافق احیای برجام مطرح شد. دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام، دیروز با یادآوری اینکه پیشرفت ملموسی در مذاکرات وین شده توضیح داد که چارچوب توافق درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران مشخص شده است. آن‌ها یادآور شدند که تمام هیات‌ها در این مدت در فضایی سازنده فعالیت کرده و در پیشرفت حاصله سهیم هستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و رییس هیات ایرانی در مذاکرات برجام هم در این باره گفت: الان می‌توانیم بگوییم که به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن به پایان نرسیده و در مورد بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برخی از موضوع های کلیدی کماکان مورد اختلاف است و در مورد آن توافق نشده است. به همین دلیل هیات‌ها تصمیم گرفتند که چند روزی تنفس بدهند و برای انجام مشورت‌های لازم به پایتخت‌ها مراجعه کنند.

عراقچی توضیح داد: در مجموع می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های خوبی داشتیم و امیدوارم در هفته آینده که مجددا گفت و گوها آغاز می‌شود، هیات‌ها که می آیند تصمیمات خود را برای رسیدن به یک توافق گرفته باشند.

به گفته رییس هیات روسیه، دور پنجم مذاکرات برجام ـ که به تعبیر او شاید آخرین دور باشد ـ سه شنبه آینده از سر گرفته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری ایران امروز در سخنانی اعلام کرد، گام اصلی و بزرگ (در مذاکرات وین) برداشته و توافق اصلی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه در برخی موارد رایزنی ها همچنان ادامه دارد تا «به توافق نهایی برسیم» تصریح کرد، دولت کار را انجام داده است و «توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم.»

از این سخنان و برآیند اظهار نظرهای صورت گرفته، می‌توان این گونه برداشت کرد که شمارش معکوس یا به تعبیر وزیر امور خارجه کورئوگرافی (توالی ترتیبات اجرایی) احیای برجام آغاز شده است. به گفته عراقچی، ‌اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

«تیموثی لندرکینگ»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن پنجشنبه از قصد کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دو نفر از فرماندهان ارشد جنبش انصارالله خبر داد.

لندرکینگ گفته دولت آمریکا این تحریم‌ها را علیه دو نفر از فرماندهان انصارالله که رهبری عملیات‌ این جنبش در حمله به استان مأرب را به عهده داشته‌اند اعمال می‌کند.

مقام آمریکایی از اشاره به جزئیات بیشتر درباره اینکه چه نوع جریمه‌هایی علیه «محمد عبد الکریم الغرامی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای انصارالله و «یوسف المدنی»، از فرماندهان انصارالله اعمال خواهد شد، خودداری کرده است.

شمارش معکوس برای احیای برجام/موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه/ سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس/تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

لندرکینگ گفت: «اینکه حوثی‌ها به جنگ در مأرب ادامه می‌دهند ما را آشفته می‌کند. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، حملات انصارالله حتی در طول ماه رمضان نیز کاهش نیافته است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: «این عملیات‌ها کاهش نمی‌یابند و در آینده قابل پیش‌بینی هم کاهش نخواهند یافت. حوثی‌ها در مأرب پیروز نمی‌شوند و در عوض دارند فشار زیادی به اوضاع انسانی که الان هم شکننده است وارد می‌کنند.»

ادعاهای مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که حمایت‌های آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، یکی از عوامل طولانی‌ شدن جنگ در این کشور فقیر عربی بوده است.

همچنین از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

استقبال دبیر کل سازمان ملل از اتش بس غزه

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از اجرای آتش بس بین فلسطینی ها و صهیونیست ها استقبال کرد و خواستار پایبندی دو طرف به آتش بس شد.

تارنمای سازمان ملل متحد گزارش داد: گوترش در بیانیه ای گفت، از آتش بس در غزه و اسرائیل بعد از ۱۱ روز درگیری های مرگبار استقبال می کنم. وی به همه قربانیان خشونت و بازماندگان قربانیان تسلیت گفت.

دبیر کل همچنین گفت از تلاش های قطر و مصر در همکاری نزدیک با سازمان ملل برای کمک به بازگرداندن آرامش قدردانی می کند.

شمارش معکوس برای احیای برجام/موافقت اسرائیل با آتش بس ذر غزه/ سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس/تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

گوترش افزود: لازم است جامعه بین المللی در سطحی گسترده تر با سازمان ملل متحد برای تهیه بسته حمایتی قوی و منسجم به منظور بازسازی سریع و پایدار در جهت حمایت از مردم فلسطین و کمک به تقویت نهادهای آنها همکاری کنند.

وی تاکید کرد که رهبران فلسطینی و صهیونیستی به غیر از حفظ صلح و آرامش وظیفه دارند مذاکراتی جدی برای رفع علت اصلی درگیری ها داشته باشند.

گوترش غزه را جزو لاینفک کشور مستقل فلسطینی در آینده توصیف کرد که گفت، نباید از هیچ تلاشی برای آتشی واقعی که به اختلافات پایان می دهد، دریغ شود.

دبیر کل سازمان ملل همچنین بر «تعهد عمیق» سازمان متبوعش برای همکاری با دو طرف درگیری و شرکای منطقه ای و بین المللی از جمله از طریق کمیته صلح چهارجانبه خاورمیانه برای بازگشت به مسیر مذاکرات معنادار برای پایان دادن به اشغالگری و به رسمیت شناختن راه حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷، قطعنامه های سازمان ملل و توافقات بین المللی و دوجانبه تاکید کرد.

وی درباره گام بعدی گفت تثبیت آتش بس اولویت فوری این سازمان را تشکیل می دهد.

تارنمای سازمان ملل نوشت: بر اساس آخرین گزارش های خبری، از زمان آغاز خشونت در روز دوشنبه، دست کم ۲۳۲ فلسطینی از جمله بیش از ۶۰ کودک کشته شده اند.

 

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه

براساس ارزیابی‌های اولیه غیر رسمی، خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات اخیر این رژیم به نوار غزه به حدود ۲.۱۲ میلیارد دلار رسید.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، یک منبع مسوول در وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پس از برقراری آتش بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت، خسارت‌های ناشی از این جنگ در مقایسه با جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ که ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بود به حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

به گفته این منبع، این خسارت‌ها شامل خسارت در حوزه فعالیت اقتصادی، کاهش تولید در کارخانه ها، کاهش چشمگیر مصرف خصوصی و هزینه های ناشی از فعالیت های جنگ بر اقتصاد می‌شود.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

کارشناسان اقتصاد و حوزه سرمایه‌گذاری می‌گویند، خسارت‌هایی که در اثر این جنگ بر تولید ناخالص داخلی وارد شد احتمالا به ۰.۶ تا ۰.۸ درصد هم برسد.

در حال حاضر تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی حدود ۱.۴ تریلیون شکل است.

رژیم صهیونیستی پس از ۱۱ روز حمله متوالی به نوار غزه پیشنهاد مصر برای برقراری آتش بس را پذیرفت و آتش میان این رژیم و مقاومت فلسطین از ساعت دو بامداد جمعه اجرایی شد.

شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ

درحالی که آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی امروز(جمعه) بعد از ۱۱ روز جنگ وارد مرحله اجرایی شد، منابع اعلام کردند که حدود ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی شلیک شد.

به گزارش شبکه عبری‌زبان کان، اوج شلیک موشک‌ها از نوار غزه به اراضی اشغالی روز دوم جنگ بود که حدود ۴۸۰ موشک شلیک شد. از آن روز میانگین شلیک موشک‌ها در روز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ موشک بود.

در مقایسه با عملیات ۵۱ روزه “صخره سخت” که سال ۲۰۱۴ رخ داد، حدود ۴۶۰۰ موشک به اراضی اشغالی شلیک شد.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

طی این جنگ بیشتر موشک‌ها به اشدود و عسقلان شلیک شد. شهر بئر السبع نیز هدف حملات موشکی قرار گرفت. موشک‌ها به قدس از شمال شرقی و دیمونا از شرق و جنوب منطقه شارون رسید.

به گفته شبکه کان سامانه گنبد آهنین حدود ۹۰ درصد موشک‌هایی را که مناطق مسکونی را تهدید می‌کرد، سرنگون کرد.

این شبکه اعلام کرد، موشک‌های مقاومت با گذشت سال‌ها خطرناک‌تر شده است. درحالی که شش اسرائیلی در طول عملیات صخره سخت کشته شدند، در عملیات “نگهبان دیوارها” ۱۲ اسرائیلی کشته و ۳۳۰ تن زخمی شدند.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین از شهادت ۲۳۲ شهید از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ شهروند فلسطینی مسن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن خبر داد اما طی جنگ صخره سخت تعداد شهدا به ۲۲۰۰ تن رسید.

طی جنگ، ارتش رژیم صهیونیستی بر هزاران هدف و عملیات ترور کادر و فعالان گروه‌های فلسطینی و کارخانه موشک‌سازی و انبار سلاح متمرکز بود.

این شبکه نوشت: “به رغم اینکه حماس ضربه بسیار سختی خورد” اما تعداد زیادی موشک طی مدت کوتاهی به اسرائیل شلیک کرد. به رغم وجود سامانه گنبد آهنین گروه‌های فلسطینی توانستند روند زندگی در اسرائیل را مختل کنند. حماس قدرت رهبری و کنترل را به گونه‌ای که شایسته تقدیر است، ادامه داد. حماس به خاطر قدس وارد جنگ شد و برتری قابل توجهی از خود نشان داد.

افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن

وزارت بهداشت فلسطین از افزایش آمار شهدای فلسطینی در جنگ غزه به ۲۴۳ تن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که در پی بیرون کشیدن اجساد شماری دیگر از شهدا از زیر آوار، شمار شهدای ۱۱ روز حمله رژیم صهیونیستی به غزه تا این لحظه به ۲۴۳ نفر افزایش یافته است.

۶۶ نفر از شهدا کودک، ۳۹ نفر زن و ۱۷ نفر نیز سالخورده هستند.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

در این جنگ ۱۹۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته منابع پیکرهای ۵ شهید در منطقه خان یونس در غزه از زیر آوار یک تونل بیرون کشیده شد. همچنین ۱۰ تن زنده از زیر آوار بیرون آورده شدند.

رائد الدهشان، معاون رئیس دفاع مدنی در نوار غزه اعلام کرد، دفاع مدنی و وزارت مشاغل و شهرداری‌ها به جستجوی خود برای بیرون آوردن مفقود شدگان از زیر آوارها ادامه می‌دهد.

بعد از ۱۱ روز جنگ رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین به توافق آتش‌بس در غزه دست یافتند که از امروز(جمعه) اجرایی شد.

انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

با اعلام آتش‌بس در غزه، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این رژیم دستاوردهای بزرگی در این جنگ به دست آورده، اما به گفته رسانه‌های عبری‌زبان، نشست کابینه امنیتی شب گذشته، چیز دیگری می‌گوید.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، روزنامه هاآرتص نوشته است که در نشست کابینه امنیتی اسرائیل در شب گذشته که برای بررسی آتش‌بس برگزار شد، وزرای حاضر انتقاد شدیدی متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم کردند و از پایان عملیات در حالی که شرایط از پیروزی حماس حکایت دارد، نگران بودند.

به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در جنگ یازده‌روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت.»

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

به نوشته هاآرتص، در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، بر خلاف اینکه نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است.

حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آن‌ها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟

عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

هاآرتص سپس نوشت که یکی از دلایل عمده تصمیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها، این ارزیابی بود که مشروعیت جهانی حملات به غزه در حال پایان است و از این پس به سختی می‌توان سران کشورها را به همراه داشت، به طوریکه آمریکا با تغییر لحن خود خواستار آتش‌بس شد و پیام‌های تندی به اسرائیل در ضرورت توقف درگیری‌ها داد و احتمال می‌رفت که در صورت ادامه یافتن جنگ، جامعه بین‌الملل علیه اسرائیل شده و در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی این رژیم محکوم شود.

در همین حال، سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای اسرائیل» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است.

«گیدئون سعر» رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروهها زد.

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» نیز گفت: «حماس در شرایطی است که می‌تواند در سایه تساهل دولت، اسرائیل را تهدید کند و آتش‌بس این موضوع را تقویت کرد.»

تشکر اسرائیل از السیسی پس از پذیرش آتش بس

منابع از ورود هیئت امنیتی مصر به غزه برای دیدار با رهبران حماس خبر دادند.

خبرنگار شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد: هیئت امنیتی مصر که برای حمایت از روند آتش‌بس به اراضی فلسطین اعزام شده، برای دیدار با رهبران حماس وارد غزه شد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر شامگاه پنجشنبه دستور اعزام دو هیئت امنیتی به اراضی اشغالی و غزه را برای حمایت از آتش‌بس داد.

رسانه‌های مصری اعلام کردند، دو هیئت تدابیر اجرای آتش‌بس و توافق با اقدامات بعدی برای حفظ دائمی ثبات را پیگیری می‌کنند.

برآورد خسارت ۲.۱۴ میلیارد دلاری اسرائیل در جنگ غزه/ شلیک ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی طی ۱۱ روز جنگ/ افزایش شمار شهدای فلسطینی جنگ غزه به ۲۴۳ تن/ انتقادات تند از نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس

سیسی بر موضع ثابت مصر درباره لزوم حل عادلانه مسئله فلسطین و تشکیل کشور فلسطین براساس قطعنامه‌های بین المللی تأکید کرد.

از سوی دیگر اسپوتنیک اعلام کرد رژیم صهیونیستی امروز در پیامی پس از آغاز آتش بس در غزه از سیسی بابت میانجیگری و تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش‌بس تقدیر کرد.

سفارت این رژیم در مصر در این پیام نوشت: از تلاش مسئولان مصری و در راس آن‌ها عبدالفتاح سیسی در برقراری آتش بس تشکر می‌کنیم.