در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: پلیس فتا ۴۰ تن را به جرم انتشار تصویر نیمه برهنه و نامتعارف زنان دستگیر کرد / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: دلیل تورم فعلی سیاسی است؛ دولت‌های گذشته ماله‌ای به نام پول نفت داشتند/ کنایه همتی به کسری تراز تجاری دولت در سال گذشته / یک نماینده مجلس آزادسازی حساب‌های بلوکه شده را اقدام پوپولیستی وزارت صمت خواند و... را می‌خوانید.

واکنش شورایی‌ها به درگیری با یک زن آمر به معروف در مترو
سخنگوی شورای شهر تهران در مورد وقوع اتفاقی برای یک زن آمر به معروف در مترو واکنش نشان داد و تعدادی از اعضای شورا نیز ضمن تذکر نسبت به این اتفاق در مترو خواستار ارائه گزارشی از سوی شهرداری تهران و مترو در این باره شدند. علیرضا نادعلی ادامه داد: این درست نیست که بانویی در حین امر به معروف اتفاقی برایش رخ دهد و هیچ کس حرف او را هم گوش ندهد و رسیدگی نشود؛ من اگر جای دوستان مترو بودم، وارد می‌شدم. سوده نجفی نیز با اشاره به درگیری فیزیکی بین افراد به دلیل امر به معروف توسط یکی از بانوان، خاطرنشان کرد: مترو باید به این موضوع وارد شود و از فرمانده ناجا می‌خواهیم که تمهیدات لازم را در این خصوص داشته باشد و لازم است که کمیسیون نظارت شورا نیز در این زمینه ورود کند. همچنین رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به درگیری در مترو با موضوع حجاب، یادآور شد: کمیسیون نظارت در حسن اجرای مصوبات نظارت خواهد داشت و نظر ما این است که هرگونه عمل سلبی نتیجه عکس خواهد داشت.نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از سه سال سخت برای مردم ایران، نماز عید فطر باشکوه برگزار شد، گفت: امیدواریم مشکلات حمل و نقل برطرف شود چراکه در شأن مردم ما نخواهد بود. او با اشاره به درگیری در مترو با موضوع حجاب، یادآور شد: کمیسیون نظارت در حسن اجرای مصوبات نظارت خواهد داشت و نظر ما این است که هرگونه عمل سلبی نتیجه عکس خواهد داشت و باید اقدامات فرهنگی صورت بگیرد که در این زمینه با معاونت فرهنگی و اجتماعی جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

 

 استارت «اصلاحیه» مجلس برای لایحه دولت جهت «تعطیلی پنجشنبه‌ها»
ایسنا نوشت: نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس، تاکید کرد با ارائه اصلاحیه ای بر لایحه دولت، تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها را در کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال خواهد کرد. محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس نوشت: تعطیلی شنبه‌ها به‌ جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش ‌خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هر دو مطالبه هستم. این امر به بهره‌وری، ارتباطات‌ بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.

 

ندیمی: با همه انتقادها؛ اما میرکاظمی بر منظور رجحان داشت
ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی به «نامه‌نیوز» گفت: «افراد کابینه می‌توانند اثرگذار باشند و با تکیه بر برجستگی‌های علمی، مدیریتی و اخلاقی بر مجموعه خود اثر داشته باشند. افراد کنونی کابینه دارای ویژگی‌های کارزماتیک نیستند که بتوانند منشأ اثر باشند. آنها بیشتر مدیر هستند و از حوزه تعریف‌‌شده هم پایشان را فراتر نمی‌گذارند؛ یعنی خلاقیت خاصی ندارند. بعضی از آنها حتی سابقه اجرایی هم نداشتند». او ادامه داد: «یک پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه مگر خود رئیس جمهور وزرایش را انتخاب نکرد؟ به نظر می‌رسد که واقعا خیلی از افرادی که می‌بینیم انتخاب شخص رئیس جمهور نبودند و به دلایل مختلف روی کار آمدند. به همین دلیل هم اکنون می‌بینیم که به خصوص تیم اقتصادی دارای هارمونی لازم نیست. اما این نکته را باید بگوییم به هر حال این وزرا حتی اگر انتخاب صددرصدی رئیس‌جمهور نبوده باشند، با تأیید او روی کار آمده‌اند و مردم با هر میزانی که به آقای رئیسی رأی داده‌اند، او را رئیس‌جمهور کشور کرده‌اند و آقای رئیسی مسئول تصمیمات مأخوذه است.»

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «ما باید ببینیم که تغییر و تحولات وضعیت را بهتر می‌کند یا خیر؟ یعنی تبدیل به احسن می‌شود یا نیروهایی ضعیف‌تر روی کار می‌آیند؟ اگر نیروهای جدید عملکرد خوبی نداشته باشند و حتی ضعیف‌تر یا هم‌عرض نیروهای قبلی عمل کنند، این جابه‌جایی‌ها فایده‌ای نداشته است». ندیمی در پایان درباره جابه‌جایی رخ‌داده در سازمان برنامه و بودجه گفت: «آقای منظور که اکنون رئیس سازمان برنامه‌وبودجه شده و به جای آقای میرکاظمی آمده، بیشتر کار نظری کرده است؛ اما آقای میرکاظمی با تمام انتقادهایی که به او وجود داشت، سابقه وزارت را داشت و کار اجرایی کرده بود. من تصور می‌کنم آوردن فردی از سازمان مالیاتی به سازمان برنامه و بودجه چندان کار دقیقی نبود. با این حال تصور می‌کنم با وجود تمام انتقادها به آقای میرکاظمی، او برای سازمان برنامه بر آقای منظور برتری داشت.»

 

نخست وزیر قزاقستان به تهران می‌آید
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از سفر رسمی «علی‌خان اسماعیلف» نخست وزیر قزاقستان به تهران در صدر یک هیات عالی رتبه خبر داد.محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از سفر رسمی «علی‌خان اسماعیلف» نخست وزیر قزاقستان به تهران در صدر یک هیأت عالی رتبه و دیدار و مذاکره با معاون اول رئیس جمهور و مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و با اشاره به برنامه‌های سفر نخست وزیر قزاقستان به تهران که فردا (چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه) انجام خواهد شد، اظهار داشت: در این سفر، هیأت‌های عالی رتبه ایران و قزاقستان به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور کشورمان و علی‌خان اسماعیلف، نخست وزیر قزاقستان ضمن بررسی آخرین وضعیت مناسبات فیمابین با هدف اجرایی کردن توافقات رؤسای جمهور دو کشور، در خصوص راهکارهای گسترش همه جانبه روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و تجاری گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

 

یک مجتمع تجاری با ۴۵۰ فروشگاه پلمب شد
خبرگزاری فارس نوشت: مجتمع تجاری اپال علیرغم دریافت تذکرات متعدد در خصوص کشف حجاب به علت عدم تمکین به هشدارها، پلمب شد. فارس در ادامه نوشته که در راستای اجرای طرح عفاف و حجاب و برخورد با کشف حجاب در معابر و اماکن و خودروها، در روز‌های اخیر شاهد صدور تذکر و اخطار پلمب به واحد‌های صنفی، رستوران‌ها و باغ تالار‌هایی هستیم که در آن جرم کشف حجاب صورت گرفته است. مجتمع اپال ۴۵۰ واحد تجاری و غذایی دارد.

 

رئیس سازمان تبلیغات: از ضعف تبیین و تبلیغ صدمه می‌بینیم
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهارداشت: به طور کل تبلیغ و تبیین مهم است اما در این زمانه بیش از دیگر زمان ها هنگامه تبیین است. وی با اشاره به اینکه از ضعف تبیین و تبلیغ صدمه می‌بینیم، افزود: عزم خود را جزم کرده و این امر اهم را جدی گرفته‌ایم؛ منتها باید به سمت خلاقیت و گره گشایی در حوزه تبیینی حرکت کنیم. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه وظیفه سنگینی بر عهده داریم و براساس آنچه رهبری بر دوشمان گذاشته اند که باید جهاد تبیین صددرصد جمعیت کشور را پوشش دهد، یادآور شد: همه حقایق باید برای تمام مردم مانند روز روشن شود.

 

برنامه ده ساله زاکانی برای الگوسازی تهران
علیرضا زاکانی شهردار تهران در سومین نشست از سلسله نشست های شهردار تهران با نخبگان دانشگاهی که با عنوان نشست هم اندیشی و همفکری شهردار تهران با مدیران دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه شهر تهران هویتی به غیر از پایتخت بودن ندارد، تصریح کرد: بیشترین چگالی علم در تهران است که از آن استفاده نشده است. زاکانی با اشاره به نیاز تهران به دگرگونی افزود: در طول این ۲۰ ماه عمر مدیریت جدید شهری سعی کردیم، نگاه زیست بومی داشته باشیم. مشکلاتی که وجود دارد باعث شده که مردم از زندگی در تهران لذت نبرند، چون شهر گران است. البته این نگاه از قبل وجود داشت که تهران باید گران اداره شود، تا مردم به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه شهر را می خواهیم انسان مدار اداره کنیم؛ با چارچوب فکری مکتب امام راحل و همچنین نگاه به خدا، طبیعت، جامعه و مردم‌، تصریح کرد: یک چشم انداز ۱۰ ساله با ۱۲ رویکرد و چهار تحول در نظر گرفته ایم تا تهران را الگو کنیم.

 

پلیس فتا ۴۰ تن را به جرم انتشار تصویر نیمه برهنه و نامتعارف زنان دستگیر کرد
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت عاملان انتشار تصاویر خصوصی زنان در شبکه های اجتماعی خبر داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی با اشاره به آغاز تحقیقات ماموران در این خصوص گفت: طی تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا و بررسی اظهارات شکات مشخص شد صفحاتی با عناوین مدلینگ، مزون، آنلاین شاپ ها و… منبع انتشار این تصاویر است و مدیران این صفحات بدون درنظر گرفتن حریم خصوصی افراد و با انگیزه درآمدزایی و جذب دنبال کننده اقدام به انتشار تصاویر نیمه برهنه و نامتعارف آنها کرده‌اند. معظمی گودرزی با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ نفر از گردانندگان این صفحات در فضای مجازی افزود: پس از اقدامات پلیسی و تشریفات قضایی گردانندگان صفحات مذکور که بدون رضایت اشخاص اقدام به انتشار تصاویر شخصی و خصوصی شکات کرده بودند دستگیر و پرونده در روند رسیدگی قضایی قرار گرفته است.

 

سخنگوی دولت: اقدام بدخواهان علیه تمامیت ارضی ایران منهدم می‌شود
سخنگوی دولت با یادآوری سالگشت شکست حمله نظامی آمریکا در طبس تاکید کرد: هر اقدام بدخواهان علیه پیشرفت، تمامیت ارضی و وحدت ملت ایران، منهدم و تجزیه می‌شود.علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:امروز سال‌گشت شکست حمله نظامی آمریکا در طبس است؛ تاریخ گواهی می‌دهد: چه تدارک جدی نظامی باشد، چه ائتلاف مضحک سیاسی هر اقدام بدخواهان علیه پیشرفت، تمامیت ارضی و وحدت ملت ایران، منهدم و تجزیه می‌شود و ایران اسلامی روزبه‌روز بالنده‌تر».

 

پیام‌رسان‌های ایرانی چقدر کاربر دارند؟
عیسی زارع پور عصر امروز در حاشیه مراسم رونمایی از فاز اول اتصال مقابل پیام‌رسان‌ها به یکدیگر در جمع خبرنگاران درباره جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی با توجه به فعال شدن قابلیت اینترکانکشن، اظهار کرد: برای مشاهده کردن اثر این قابلیت، حداقل باید یک‌ ماه بگذرد اما اکنون آخرین آماری که داریم، تعداد کاربر فعال ماهانه پیام‌رسان‌ ایتا، ۲۲ میلیون نفر شده است؛ یعنی در یک ماه حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اند.

 

تاکید امام جمعه قم بر انگیزه‌سازی برای امر به معروف
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه  در نخستین جلسه قرارگاه ۱۹ دی که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر انجام شد با تأکید بر اینکه اعتماد مردم به قرارگاه ۱۹ دی برای ما مهم است، افزود: امر به معروف و نهی از منکر نیاز به مشارکت مردمی دارد و ما باید برای مشارکت مردم در این زمینه امید آفرینی و انگیزه سازی کنیم. وی با بیان اینکه باید از فعالیت های قرارگاه ۱۹ دی بازخورد گیری و کارهای تأثیرگذار تقویت شود، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر خواسته خدا باید مد نظر باشد، زیرا قرارگاه ۱۹ دی برای پاسخگویی به شرع مقدس، ولی فقیه و قوانین نظام اسلامی کار می‌کند.

 

رئیس دانشگاه تهران: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ماست
رئیس دانشگاه تهران خطاب به اساتید بسیجی تاکید کرد: اگر اخلاق‌مداری و فضیلت‌مندی در دانشگاه تقویت و تحکیم شود، شاهد تقویت آن در جامعه هم خواهیم بود و تحولات فرهنگی عظیمی در جامعه اتفاق خواهد افتاد.  مقیمی با اشاره به عفت به عنوان یکی از فضائل چهارگانه اخلاق، اظهار داشت: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ماست. متأسفانه برخی جوانان ما تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله را کنار گذاشته و یا به زعم خودشان این رفتارها را با استدلال‌های عقلی مادی توجیه می‌کنند که این ناشی از آن است که قوه عاقله‌ای که می‌تواند مبنا قرار گیرد، خوب مهذب نشده است و مبتنی بر فرزانگی نیست.

 

جانشین نیروی قدس سپاه در مذاکرات مسکو حاضر شد
خبرگزاری تسنیم نوشت: در فیلمی که از مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوی عربی سوریه و جمهوری ترکیه منتشر شده مشخص است که سردار فلاح‌زاده، جانشین نیروی قدس سپاه نیز در مذاکرات مسکو شرکت کرده است. مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوی عربی سوریه و جمهوری ترکیه در مسکو برگزار شد. در فیلمی که از مذاکرات چهارجانبه وزرا منتشر شده مشخص است که سردار فلاح‌زاده جانشین نیروی قدس سپاه نیز در مذاکرات شرکت کرده است. براساس بیانیه این مذاکرات، اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این مذاکرات توجه ویژه‌ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه‌های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.

 

دستیار قالیباف: پس از فیلترینگ واتس اپ، قدرت تلگرام بیشتر شده است
محمد سعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس گفت: ما در حکمرانی فضای مجازی‌مان کلی دستگاه مرتبط با حوزه فضای مجازی داریم که دارند کار می‌کنند، ولی خروجی آن‌ها قبل فیلترینگ و بعد فیلترینگ هر دو ناکارآمد بوده است. یک زمانی می‌گفتند که به خاطر فیلترینگ مشکلات داریم فیلتر کردیم و چندین ماه هم الان فیلتر بود، فرقی کرد؟ همچنان نرخ ارز را دارند کانال‌های تلگرامی پر قدرت‌تر از قبل بالا پایین می‌کنند، چون ما واتساپ را بستیم و مردم کوچ کردند به تلگرام، برخی به نرم‌افزار‌های داخلی رفتند خداروشکر، اما بخشی هم به تلگرام رفتند و قدرت تلگرام بیشتر شده است. با این حال شما در صحبت‌های مسئولین می‌بینید که می‌گویند کانال‌های تلگرام دارند نرخ ارز تعیین می‌کنند.

 

یک نماینده مجلس آزادسازی حساب‌های بلوکه شده را اقدام پوپولیستی وزارت صمت خواند
محمد سعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس گفت: ما در حکمرانی فضای مجازی‌مان کلی دستگاه مرتبط با حوزه فضای مجازی داریم که دارند کار می‌کنند، ولی خروجی آن‌ها قبل فیلترینگ و بعد فیلترینگ هر دو ناکارآمد بوده است. یک زمانی می‌گفتند که به خاطر فیلترینگ مشکلات داریم فیلتر کردیم و چندین ماه هم الان فیلتر بود، فرقی کرد؟ همچنان نرخ ارز را دارند کانال‌های تلگرامی پر قدرت‌تر از قبل بالا پایین می‌کنند، چون ما واتساپ را بستیم و مردم کوچ کردند به تلگرام، برخی به نرم‌افزار‌های داخلی رفتند خداروشکر، اما بخشی هم به تلگرام رفتند و قدرت تلگرام بیشتر شده است. با این حال شما در صحبت‌های مسئولین می‌بینید که می‌گویند کانال‌های تلگرام دارند نرخ ارز تعیین می‌کنند. حضرت‌پور با تاکید بر اینکه “متاسفانه آقای فاطمی امین و مجموعه وزارت صمت این روزها در حال فرار به جلو هستند” گفت: بحث نابسامانی خودرو تنها یکی از محورهای استیضاح آقای فاطمی امین است و عملکرد ایشان در سایر حوزه‌های مرتبط با وزارت صمت از جمله قیمت لوازم خانگی و مصالح ساختمانی نیز به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. وی افزود: در حالی که چند سالی است، کشور در حوزه عرضه و تقاضای خودرو با مشکلات جدی روبه روست، سوالی که برای ما نمایندگان وجود دارد این که چرا وزارت صمت دقیقا پس از اعلام وصول طرح استیضاح آقای فاطمی امین، لایحه واردات خودروهای کارکرده را به تصویب می‌رساند؟! متاسفانه در روزهای اخیر شاهد انجام برخی اقدامات پوپولیستی از سوی مجموعه وزارت صمت هستیم که از مصادیق آن آزاد کردن یک شبه حساب‌های وکالتی بوده است.

 

فؤاد ایزدی: در بحث رفراندوم ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به بررسی تاریخی فرآیند رفراندوم در آمریکا و کشورهای اروپایی پرداخت. در قانون اساسی آمریکا هیچ اشاره‌ای به رفراندوم نشده و دلیلش هم این نیست که افرادی که قانون اساسی آمریکا را نوشته‌اند فراموش کردند و به این مساله توجه نداشتند، دلیلش این است، افرادی که قانون آمریکا را نوشتند و در راس حکومت قرار گرفتند، متعلق به یک درصدی های جامعه آمریکا بودند و این خوف را داشتند که اگر عموم مردم ابزارهایی برای ارائه نظراتی که دارند، داشته باشند، این ابزار ها ممکن است در مقابل آن اقلیت که همان یک درصد است، استفاده شود. یکی از دلایلی که در آمریکا رای مستقیم مردم وجود ندارد و در قانون اساسی سیستم الکترال است همین است که می بینیم ترامپ کمتر از هیلاری کلینتون رای می‌آورد ولی رئیس‌جمهور می‌شود. ما در آمریکا هیچ رفراندومی در سطح ملی نداشتیم. به طور مثال هیچ ایالتی نمی‌تواند بگوید می‌خواهد بحث تحریم های آمریکا علیه ایران، چین و روسیه را نقض کند، چون در قانون فدرال این اجازه وجود ندارد. ما بعد از انقلاب و بعد از گذشت حدود ۴۴ سال سه بار رفراندوم برگزار کردیم، ولی در قانون آمریکا که به دویست و خرده‌ای سال پیش برمی‌گردد، تعداد رفراندوم صفر است و تا اینجا ما سه بر صفر از آمریکا جلو هستیم. یکی از کشورهای غربی که اخیرا خیلی علیه ایران حرافی کرد آلمان است، اما آیا در قانون اساسی آلمان چیزی به اسم رفراندوم داریم؟ خیر. البته در زمان هیتلر، آلمان نازی رفراندوم داشت و هیتلر دو بار از رفراندوم برای پیش‌برد اهدافش استفاده کرد.

 

توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری تجارت

«سید رضا فاطمی امین» با اشاره به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط بین دو کشور گفت: با توجه به این موضوع ورود کالاهای ایرانی به عربستان در دستور کار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: البته این بحث نیازمند توضیحات مفصلی است اما با شروع تجارت بین ایران و عربستان، همکاران ما در وزارت صمت فرایند صادرات کالا را آغاز کرده‌اند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: دلیل تورم فعلی سیاسی است؛ دولت‌های گذشته ماله‌ای به نام پول نفت داشتند
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تورم کلیه سیاست‌گذاری‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: نمی‌توان انتظار داشت سیاست و برنامه‌های اقتصادی در شرایطی که با تورم بالای ۴۰ درصد مواجهیم به‌درستی اجرا و اعمال شوند؛ تورم فعلی به شدت قابلیت پرش به بالاتر از این را دارد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی هیچ سقفی را نمی‌توان برای درآمد ثابت در نظر گرفت که زورش به تورم فعلی برسد. بانک مرکزی و مرکز آمار با فرمول‌های پیچیده و تغییر در سبد خانوارها و …. تلاش دارند که رقم تورم را پایین بیاورند این در حالیست که تورم را می‌توان زمانی‌که به فروشگاه‌ برای خرید می‌روید به خوبی احساس کنید. وی کاهش حجم پول نفت را یکی از دلایل ایجاد تورم در کشور دانست و افزود: باید دلایل تورم موجود در کشور را جست‌وجو کنیم؛ به نظر می‌رسد قصه از ۵۰ سال پیش آغاز شد یعنی زمانی که پول نفت به دست دولت‌ها آمد و همین موضوع زیرساخت اقتصاد را خراب و دولت‌ها را بزرگ، پرهزینه و بی‌خاصیت کرد؛ ۵۰ سال است که کشور به تورم ۲ رقمی عادت کرده ولی هموراه این تورم بنا به روایتی از ۱۶ درصد بالاتر نرفته است و در اوج آن با تورم ۲۰ تا ۲۱ درصدی مواجه بودیم. اما از یک زمان به بعد اتفاقی رخ می‌دهد که به‌راحتی از تورم ۴۰ درصدی عبور کردیم و کشور و اقتصاد این تورم را به‌راحتی در خود هضم کرد. به گفته حریری؛ دلیل تورم فعلی سیاسی است نه اقتصادی. چراکه در گذشته دولت‌ها ماله‌ای به نام پول نفت داشتند که می‌توانست با تکیه به آن بر روی تمام نقاط ضعف سیاست‌گذاری، اجرا، رانت و …. سرپوش بگذارد اما از یک مقطع به بعد پول نفت به موقع به دست آنها نمی‌آمد و این موضوع یکی از علت‌های مهم ایجاد تورم ‌شد. دولت‌ها نمی‌دانستند چگونه در شرایطی که پول نفت ندارند اما هزینه‌هایشان مانند گذشته است، خود را اداره کند. از این‌ روی چاره‌ای جز چاپ اسکناس نداشتند و نقدینگی بدون پشتوانه و رشد اقتصادی خلق کردند. /ایلنا

 

کنایه همتی به کسری تراز تجاری دولت در سال گذشته
همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی نوشت: کسری تراز تجارت خارجی ۱۴۰۱معادل۶.۵ میلیارد دلار شد، که بیشترین کسری تجاری در سه سال اخیر است. تراز تجاری در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰به ترتیب منفی ۴ و منفی ۴.۵میلیارد دلار بوده است. براساس آمار منتشره توسط گمرک ایران رقم وزنی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ در حدود سال ۱۴۰۰ بود. این در حالی است که ادعا شده بود با تلاش های دولت جهش جدی در صادرات در سال گذشته انجام گرفته است. با بررسی گزارش های آماری مشخص می شود آنچه موجب رشد و رسیدن ارزش تجارت خارجی ایران به رقم ۱۱۳ میلیارد دلار شده، صرفاً افزایش قیمت های جهانی محصولات صادراتی و وارداتی ایران بوده است.

ریشه گرانی مرغ چیست؟
محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص کمبود مرغ و افزایش قیمت آن در بازار، گفت: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین اجرایی ذی ربط در راستای تدوین برنامه تولید برای تأمین نیاز بازار به گوشت مرغ طی ماه‌های گذشته عملکرد خوبی نداشته است. وی با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال خبر‌هایی در خصوص خارج کردن حدود ۱۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار از دستگاه‌های جوجه کِشی منتشر شد، ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس بلافاصله در این زمینه نشستی را با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان جوجه یک روزه تشکیل و در این خصوص هشدار‌های لازم در زمینه کاهش میزان تولید و کمبود در بازار گوشت مرغ که از بهمن و اسفند سال گذشته آغاز شد را داد. وی با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس موضوع حذف تخم مرغ‌های نطفه دارد ۱۸ روزه از دستگاه‌های جوجه کشی و کمبود احتمالی مرغ در بازار را به سازمان بازرسی کل کشور گزارش کرده بود، عنوان کرد: در حال حاضر کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت آن ناشی از عدم برآورد دقیق نیاز بازار به جوجه یک روزه و گوشت مرغ است و باید هرچه سریع‌تر از سوی وزارت جهاد کشاورزی راه‌کار‌های مناسب برای افزایش میزان تولید اتخاذ شود.

 

مجبوریم روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم
فارس: بنا بر پیش‌بینی‌ها در سال جاری، میانگین مصرف بنزین به بیش از ۱۱۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، در حالی که تولید بنزین طبق گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود؛ این بدان معناست که در سال جاری دولت سیزدهم برای پاسخ به تقاضای داخلی مجبور به واردات روزانه حداقل ۱۰ میلیون لیتر است.

 

جریمه یک میلیون تومانی برای عبور از چراغ قرمز
جانشین رئیس پلیس راهور از افزایش تا ۳۰۰ درصدی جرایم تخلفات رانندگی خبر داد و گفت: جریمه عبور از چراغ به یک میلیون تومان خواهد رسید. سردار سیدتیمور حسینی ظهر سه شنبه در گفت و گویی اعلام کرد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به سمت چپ، حرکات مارپیچ و رانندگی در حالت مستی از تخلفات رانندگی حادثه ساز هستند که پیشنهاد افزایش این جرایم را از طریق وزارت دادگستری ارائه کرده‌ایم و این موضوع در هیأت دولت مطرح می‌شود. این مقام انتظامی بر لزوم افزایش جرایم رانندگی برای بازدارندگی تخلفات تاکید کرد و گفت: پلیس راهور پیشنهاد داده است جرایم رانندگی چند برابر شود و این افزایش بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد پیش‌بینی می‌شود./ایرنا

 

ضرب‌الاجل سازمان بازرسی به بانک‌های کشور
ستار شیرعالی بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی، در نامه‌ای هشداری به مدیران عامل بانک‌ها و موسسه‌های مالی کشور، خواستار رفع مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی متقاضیان طرح اولویت‌بندی خرید خودرو‌های وارداتی و تولید داخل شد. وی در این نامه بر این نکته تاکید کرد که به‌رغم انجام اولویت‌بندی متقاضیان طرح و ضرورت رفع مسدودی این حساب‌ها در صورت انصراف و درخواست متقاضیان که مورد پیگیری مکرر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تأکید وزارت صمت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده، متأسفانه اقدام لازم از سوی شبکه بانکی برای رفع مسدودی وجوه حساب‌های مذکور انجام نشده و این موضوع موجب نارضایتی و طرح شکواییه‌های متعدد از سوی متقاضیان به سازمان بازرسی شده است. /میزان

 

ده هزار خانه خالی دولتی در استان تهران داریم
علیرضا فخاری استاندار تهران با تاکید بر عرضه املاک مسکونی خالی در شهر‌های جدید پرند، پردیس و اندیشه و پیگیری مدیران عامل شرکت‌های عمران این شهرها، اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران موظف است پیگیر عرضه خانه‌های خالی نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی باشد که گفته می‌شود تعداد خانه‌های دولتی خالی به ۱۰ هزار واحد در استان تهران می‌رسد. وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از دلالی‌های بی‌رویه، افزود: سازمان امور مالیاتی، تعزیرات و دادگستری نیز باید به کمک دستگاه‌های دولتی بیایند. وی با بیان این‌که برچیده شدن بنگاه‌های معاملات ملکی غیر مجاز در شهر‌های جدید از وظایف مدیران عامل شهر‌های جدید است، گفت: از ۱۵ شهریورماه قانون مالیات بر خانه‌های خالی در تهران عملیاتی خواهد شد و این موضوع را با قدرت پیگیری می‌کنیم.