در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند:ایران برنارد فیلن شهروند بازداشتی فرانسوی - ایرلندی را آزاد کرد/بدهی «۶۰ میلیاردی» دانشگاه تهران باعث قطع دسترسی دانشجویان به پایگاه‌های علمی و بین المللی شد / محمودزاده، نماینده مهاباد: شماری از معلمان به بهانه شرکت در اعتراضات از رتبه‌بندی محروم شده‌اند / پلمب غرفه انتشارات روزنه در نمایشگاه کتاب و... را می‌خوانید.

مقایسه دولت «روحانی» و «رئیسی» به روایت رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: در ۸ سال دولت قبلی نه تنها روند اعتبارات عمرانی نزولی بوده بلکه طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شده است سپهر خلجی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:‏ «آدرس غلط درباره پروژه‌های عمرانی؛ تحقق بودجه عمرانی در دولت خسته ۶۵ درصد؛ در دولت رئیسی ۱۲۵ درصد. نرخ رشد اقتصادی صفر، تورم ۶۰ درصدی (بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر)، بهره‌وری منفی، نرخ رشد منفی ۴.۶ درصدی سرمایه‌گذاری و ۸ برابر شدن میزان نقدینگی بخشی از آمار‌ها و عملکرد دولت خسته است. در دولت خسته به رغم بی‌عملی در افزایش درآمد‌های پایدار دولت، هزینه‌های جاری به شدت افزایش یافت و به عبارتی با رشد ۸ برابری نقدینگی هزینه‌ها از جیب مردم تأمین شد، در این بین بیشترین آسیب به قشر متوسط و کم‌درآمد وارد شد. عبور ضریب جینی از ۴۰ واحد بیانگر افزایش فاصله طبقاتی است. ‏هزینه‌های جاری در دولت خسته بیش از ۶٫۴ برابر شد؛ برای تأمین این هزینه‌ها علاوه بر انتشار قابل توجه اوراق مشارکت و انتقال بدهی به دولت فعلی، به اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی وقت به استفاده از پول پرقدرت روی آورده شد و نتیجه هم رشد نقدینگی و عبور تورم از مرز ۵۰ درصد بود. ‏تن‌ها در ۵ ماه آخر دولت خسته ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استقراض شد و این در حالی بود که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه مانده بود. ‏پرداخت‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که ۷۶ درصد بیشتر از رقم سال ۱۳۹۹ بود. افزایش ۷۶ درصدی پرداخت‌های عمرانی در یک سال، در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ‏در ۸ سال دولت خسته که به دهه از دست رفته اقتصاد ایران معروف است نه تنها روند اعتبارات عمرانی نزولی بود بلکه طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شد.»

 

حسین طائب:  محاکمه روحانی دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد
حسین طائب خطاب به دانشجویی که سوال پرسیده بود، گفت: گفتید مصونیت، چه کسی مصونیت دارد؟ به مقابله با فساد در آمریکا اشاره کردید؛ مگر جنبش ۹۹ درصد را سرکوب نکردند؟ کدام بخش حقوق بشر در اروپا اتفاق افتاده است؟ مشاور عالی فرمانده سپاه درباره محاکمه روحانی گفت: تجربه من در جمهوری اسلامی در این۴۳ سال می‌گوید دیر و زود دارد، اما سوخت و ساز ندارد. اما اینکه الان اولویت ما محاکمه قبلی‌ها است؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببریم و پیشرفت کشور را دنبال کنیم یا حتی موضوع اقتصاد و پیشرفت را تبدیل به دعوا سیاسی کنیم؟ وی ادامه داد: اگر این دولت موفق شد و نشان بدهد که روندها را تغییر داده، پایان ۴ سال نشان دهد که پیشرفت در کشور اتفاق می‌افتد، آن موقع مطالبه گری صورت می‌گیرد. مطالبه گری بخشی نیست؛ مطالبه عمومی است با برخورد کسی که ترک فعل کرده است. مفاسد را نمی‌گویم.

 

ایران برنارد فیلن شهروند بازداشتی فرانسوی – ایرلندی را آزاد کرد
خبرگزاری دولت نوشت:   مطلع شدیم «برنارد فیلان» یک تبعه فرانسوی – ایرلندی که به جرم تهیه و ارسال اطلاعات امنیتی در اوج حوادث اخیر ایران، دستگیر و محاکمه شده بود، بموجب حکم قضایی و با ملاحظات انسان‌دوستانه آزاد شد. در ادامه این گزارش آمده است: آقای فیلان ۶۴ ساله کارشناس گردشگری که تابعیت دوگانه فرانسوی – ایرلندی دارد، اکتبر گذشته در اوج اغتشاشات در مشهد بازداشت شد. با توجه به اینکه نامبرده با گذرنامه فرانسوی وارد ایران شده بود، پرونده وی توسط سفارت این کشور در تهران مورد پیگیری قرار گرفت اما به دیپلمات‌های ایرلندی در ایران نیز چندین نوبت دسترسی کنسولی داده شد. فیلان بعد از گذراندن مراحل قضایی در ایران و محرز شدن جرم وی، به ۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

 

انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیونی کارمند شهرداری تهران
فیش حقوقی ۱۰۶ میلیونی کارمند حراست سازمان پسماند در فضای مجازی منتشر شد.  ساعاتی  پیش فیش حقوقی کارمند حراست در سازمان پسماند شهرداری تهران در مرداد ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۰۶ میلیون تومان منتشر شد. خبرگزاری فارس نوشت: البته برخی اقلام فیش حقوقی منتشره نشان می‌دهد بخشی از پرداختی به فرد مذکور مربوط به معوقات است.

 

بدهی «۶۰ میلیاردی» دانشگاه تهران باعث قطع دسترسی دانشجویان به پایگاه‌های علمی و بین المللی شد
معاون پژوهشی دانشگاه تهران از بدهی ۶۰ میلیاردی دانشگاه تهران به پایگاه های علمی بین المللی و قطع دسترسی دانشجویان ارشد و دکتری به این سایت ها خبر داد. مهدی فکور با اشاره به بدهی میلیاردی دانشگاه تهران به سایت ها و بانک های اطلاعاتی و قطع دسترسی پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به برخی پایگاه های علمی دنیا، اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر، مجموع بدهی های دانشگاه تهران از سال ۹۷ تاکنون به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که به دلیل بدهی ها، برخی از این سایت ها برای پژوهشگران بسته شده و قابلیت دسترسی به آن ها وجود ندارد، گفت: البته هزینه دسترسی به یک سری بانک های اطلاعاتی که مبلغ بدهی به آنها، پایین تر است را پرداخت کرده ایم. فکور در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شعار اصلی دانشگاه تهران در راستای حمایت از پژوهشی های علوم انسانی و علوم اجتماعی و رفتاری و همچنین با توجه به اینکه دسترسی به مقالات در این حوزه ها سخت تر است، به صورت محدود یک سری از سایت های اطلاعاتی بین المللی در این حوزه باز شده و اقدام به پرداخت مبالغ بدهی های آنها کرده ایم.

 

معاون دادگستری استان خراسان رضوی: نباید توقع داشته باشیم که در حوزه‌ی حجاب، قوه‌ی قضاییه با همه‌ برخورد کند
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر برای عفاف و حجاب از قبل برنامه‌ریزی داشتیم به یک باره با یک موضوع گرفتار نمی‌شدیم. در حوزه‌های ایجابی کارهای زیادی می‌توانستیم انجام دهیم که ندادیم و اینگونه شد. نباید توقع داشته باشیم دستگاه قضا با همه برخورد کند؛ زیرا دو جبهه نیستیم و اگر پرونده تشکیل دهیم برای فرزندان خودمان تشکیل می‌دهیم.

 

کمال خرازی: ایران تجهیزاتی ساخته که اعجاب‌آور است
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: یکی از منابع عظیم قدرت، نظامی و دفاعی است تا امنیت و استقلالشان حفظ شود و با استفاده از قدرت رشد و توسعه پیدا کنند. جمهوری اسلامی ایران در احراز چنین قدرتی خون‌های بسیار داده است. بعد از آن هم با توسعه صنایع دفاعی خودکفا شده و تجهیزاتی ساخته که هم از جهت قدرت و هم سرعت اعجاب‌آور است.

 

روحانی: انشاءالله که برای صداوسیما و ائمه جمعه و نیروهای مسلح هم فرق نمی‌کند که چه دولت یا مجلسی سر کار باشد
حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم گفت: امروز شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و اکثریتی از جامعه، کاهش قدرت خرید خود را لمس می‌کنند. وقتی تورم بالاتر از ۵۰ درصد است و افزایش حقوق حدود ۲۰ درصد، معلوم است که قدرت خرید مردم پایین می‌آید و این میزان یارانه هم کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد.رئیس‌جمهور سابق افزود: حالا با اینکه گفته می‌شود حاکمیت یکدست شده، انتظار می‌رود مشکلات زیادی حل شود. البته باید دید منظور از حاکمیت یکدست چیست و آیا می‌تواند مفید باشد؟ چون قوه قضائیه که باید بی‌طرف باشد، پس لابد منظور از حاکمیت یکدست، دولت و مجلس است. انشاءالله که برای صداوسیما و ائمه جمعه و نیروهای مسلح هم فرق نمی‌کند که چه دولت یا مجلسی سر کار باشد. در اصل باید ملت و حاکمیت یکدست شوند نه قوای حاکمیت. اگر ملت و حاکمیت یکدست شدند، مشکلات حل می‌شود. دولت قوی نمی‌تواند کاری کند، جامعه قوی می‌تواند مشکلات را حل کند، آن هم با همراهی یکدیگر.

 

پلمب غرفه انتشارات روزنه در نمایشگاه کتاب
مسئولان انتشارات روزنه از دستور مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای تعطیلی غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب خبر دادند. پیش از این، علیرضا بهشتی شیرازی مدیر انتشارات روزنه، بامداد سه شنبه پنجم اردیبهشت توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.  نشر روزنه با اعلام خبر تعطیلی غرفه این انتشارات در روز اول نمایشگاه کتاب تهران نوشت: «شروع و پایان نمایشگاه کتاب برای ‎ نشر روزنه یک روز بیشتر طول نکشید. امروز مسئولین نمایشگاه کتاب تهران بدون ذکر دلیلی مشخص دستور به بسته شدن غرفه نشر دادند. هنوز دلیل این اقدام برای خود ما نیز مشخص نیست.»/شرق

 

یک آمار عجیب از ورشکستگی رستوران‌ها به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد از جمع‌آوری ۲۵۵ واحد صنفی خود در سال ۱۴۰۱ به دلیل گرانی‌ها، کاهش قدرت خرید مردم و نبود نرخ‌نامه جدید خبر داد.  حسن امیریان در خصوص وضعیت اصناف رستوران‌دارها، چلوکبابی و آشپزخانه‌ها با توجه به کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد: از مجموع ۱۲۰۰ واحد صنفی به دلیل گرانی، نبود نرخ‌نامه و کاهش قدرت خرید مردم ۲۵۵ واحد صنفی در سال ۱۴۰۱ جمع‌آوری کرده‌اند. وی افزود: همچنین ۲۰۰ واحد صنفی در دست اقدام برای تاسیس داریم که به دلیل مسائل بهداشتی هنوز جواز خود را کسب نکرده‌اند. رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد در خصوص مهم‌ترین علت ورشکستگی واحد‌های صنفی مذکور گفت: اکثرا به دلیل نرخ‌نامه‌های ضعیف و کسادی بازار بوده است. وی بیان کرد: یک نوع ضرر واحد‌های صنفی کاهش مشتریان به دلیل کاهش قدرت خریدشان است، اما یک نوع ضرر دیگر واحد‌های صنفی به دلیل نبود نرخ‌نامه معتبر و به روز است. ۵ ماه است که می‌خواهند برای گوشتی که از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است، نرخ جدید به ما بدهند. واحد صنفی ما در این ۵ ماه چه کاری انجام دهد؟

 

محمودزاده، نماینده مهاباد: شماری از معلمان به بهانه شرکت در اعتراضات از رتبه‌بندی محروم شده‌اند
جلال محمودزاده نماینده مهاباد در توئیتی از محروم شدن از رتبه بندی ‏شماری از معلمان به بهانه شرکت در اعتراضات خبر داد. وی در توئیتی نوشت: ‏اخباری ناخوشایند از ‎آموزش و_پرورش به گوش می رسد که بسیار مایه تأسف است! اینکه جمعی از ‎معلمان درچندین استان به بهانه اتهام شرکت دراعتراضات وتحصن های صنفی ازشمولیت قانون ‎رتبه بندی محروم شده اند!! وی افزود: لذا ‎رئیس جمهور سریعا به این موضوع ورود و با عاملین این اقدام غیرقانونی برخورد نماید.

 

امام نگران آینده روحانیت بود
حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به خاطره‌ای از دیدار مسئولان نهاد ائمه جمعه با حضرت امام (ره) اظهار داشت: در آن دوره سه ساله اول، یک جلسه‌ای به همراه مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی، مرحوم آیت‌الله خاتمی و مرحوم آیت‌الله طاهری خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم. امام مطالب مختلفی را مطرح کردند از جمله فرمودند من نگران آینده روحانیت هستم. باید خیلی مراقب باشید که گرفتار تشریفات و دنیاگرایی نشوید. وی افزود: بعد فرمودند که مرحوم صاحب جواهر، در هوای پنجاه درجه نجف کنار پنجره می‌نشست، جواهر را می‌نوشت و متوجه نبود که هوا ۵۰ درجه گرم است. ما علمای سلف‌مان اینجور بودند و من نگرانم یک روز جوری نشود که مردم بگویند این‌ها تاحالا دست‌شان به دنیا نمی‌رسید و حالا که رسید، نتوانستند خودشان را مدیریت کنند. قاضی‌عسکر ادامه داد: این حرف آنقدر مؤثر واقع شد که آیت‌الله مشکینی رضوان‌الله تعالی علیه، با یک حالت بکایی خطاب کرد به حضرت امام که آقا من بار‌ها گفته‌ام که من محافظ نمی‌خواهم، من ماشین بنز نمی‌خواهم. بگذارید همانطور که ساده زیست هستم، همانطور زندگی کنم و این‌ها نمی‌گذارند. امام فرمودند من نظرم شما‌ها نیست. دیدید که با شهید بزرگوار مرحوم آیت‌الله مطهری چه کردند. من نظرم در بحث کلان روحانیت است.

 

اظهارات بهادری جهرمی درباره انتصابات رئیسی؛ معتقدیم دولت مقداری کوتاهی کرده است
سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که ظرفیت‌های مدیریتی در رقابت‌های سیاسی حذف می‌شدند، اما آیت الله رئیسی از کسانی که حرفی برای گفتن دارند استفاده می‌کند و تا برای جایگاهی به حجت شرعی نرسد فردی را منصوب نمی‌کند، افزود: انتصابات آیت الله رئیسی سیاسی و صرفا با نگاه رای آوری نبوده است این در حالیست که برخی مدیران بعد از دو سال تغییر نکرده اند و معتقدیم دولت مقداری کوتاهی کرده است، اما باید در نظر بگیریم که درگیر جنگ اقتصادی هستیم و از این رو برخی امورات مهم ممکن است عقب بیفتد.

 

«ادمین» اکانت روزنامه دولت چرا «اخراج» شد؟
اعتماد آنلاین نوشت: در روز‌های گذشته بحث اخراج یکی از نیرو‌های پرحاشیه روزنامه ایران، در فضای مجازی بحث‌برانگیز شد. در روز‌های گذشته بحث اخراج یکی از نیرو‌های پرحاشیه روزنامه ایران، در فضای مجازی بحث‌برانگیز شد. حامد طالبی که پیشتر با انتشار عکس‌های مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم، باعث شد او نتواند وارد مجلس شود، با شروع دولت سیزدهم به تیم رسانه‌ای دولت پیوست و مسئولیت ادمینی اکانت روزنامه ایران را عهده‌دار شد. اکانتی که فعالیت‌های عجیب و پرحاشیه‌اش باعث حیرت مخاطبان شده بود. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد حسن روزی‌طلب مدیرمسئول روزنامه ایران آخرین حاشیه طالبی درباره یکی از آسیب‌دیدگان اعتراضات سال گذشته، را تاب نیاورده و دستور اخراج او از روزنامه ایران را صادر کرده است.

 

خطیب جمعه اردبیل: هرکس ایران را دوست دارد و مضطر نیست “خودرو” نخرد / آمریکا، شورای حقوق بشر را “فاضلاب” می‌دانست
ایرنا نوشت: آیت الله عاملی گفت: انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی حقوق بشر موفقیت بسیار بزرگی برای ایران است و نشان می‌دهد که افترا‌های ضد حقوق بشری برای ایران صحت نداشته است. سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با اشاره به ثبت نام شهروندان برای دریافت خودرو با تاکید بر اینکه ماشین بی‌کیفیت را جز انسان مضطر خریداری نمی‌کند، به هموطنان توصیه کرد اگر برای پیشرفت کشور غیرت و تعصب دارند که حتماً دارند و اگر اضطرار ندارند ثبت نام نکنند.

 

تنگدستی عامل دست کشیدن از انقلاب نشود
آیت الله علم الهدی با بیان این که مردم هوشیار باشند تا تنگدستی عامل دست کشیدن از انقلاب نشود، تصریح کرد: دشمن بداند فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی نمی‌تواند باعث شود که مردم ما از دین خود دست بردارند. ملت ما در مسیر این نظام دینی که بیش از ۴۴ سال از حاکمیت آن می‌گذرد، سرمایه‌گذاری کرده، بیش از نیم میلیون شهید خون‌های پاکشان را تقدیم کرده و بیش از یک میلیون خانواده، داغدار جگرگوشه‌هایشان شده‌اند. در این شرایط، نمی‌شود نیم میلیون جوان، پیشانی‌بند «یا زهرا (س)» و «یا صاحب‌الزمان (عج)» بر پیشانی بسته و به میدان رفته باشند یا یک میلیون زن و مرد در داغ عزیزانشان بسوزند، اما ما بگوییم به دین خدا کاری نداریم.

 

هشدار امام‌جمعه رشت درباره «سرایت سبک زندگی آپارتمان نشینی به روستاها»
امام جمعه رشت با بیان اینکه در گذشته زندگی به نحوی بود که بین خانه‌ها کلی فاصله بود، گفت: در سال‌های اخیر این زندگی آپارتمان‌نشینی به روستا‌ها نیز در حال سرایت است در حالی که نباید اجازه داده شود، این سبک زندگی شهری به سمت روستا‌ها برود. فلاحتی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان باید پایان‌نامه‌های خود به سبک زندگی آپارتمان‌نشینی اختصاص دهند، گفت: دانشجویان باید در خصوص روانشناسی اجتماعی و شخصیتی زندگی آپارتمان‌نشینی طرح و ایده ارائه دهند، زیرا خیلی‌ها هنوز اصول زندگی آپارتمان‌نشینی را نمی‌دانند. وی با اذعان به اینکه در همین زمینه پسماند در زندگی آپارتمان‌نشینی مشکلات فراوانی به وجود می‌آید، بیان کرد: دانشجویان و نخبگان باید به طور جدی روی این سبک از زندگی، طرح و برنامه داشته باشند، زیرا در گذشته این مشکلات امروز زندگی آپارتمان‌نشینی نبود. امام جمعه رشت با تأکید بر اینکه مسؤولان نیز باید برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشند، گفت: در اکثر شهر‌های ما خانه‌ها و آپارتمان اصولی ساخته نمی‌شوند که باید در این خصوص نیز برنامه‌ریزی اصولی‌تری داشته باشیم. /فارس\

 

«هیچ مسئولی» حق ندارد درباره حجاب، مطلبی «خلاف نظام» بیان کند
حوزه نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: نگاه مسئولین و حرکت آن‌ها در عمل باید با اهداف نظام هماهنگ باشد به همین خاطر هیچ مسئولی حق ندارد از جایگاه مسئولیتش درباره امر به معروف و نهی از منکر و عفاف حجاب مطلبی خلاف نظام بیان کند.

 

امام جمعه موقت تهران: فوران بی حساب و کتاب قیمت‌ها کمر مستاجرها را می‌شکند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مهار تورم و رونق تولید که امسال پیش روی ما قرار گرفته وقتی همه متحد باشند، اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: یکی از نکات قابل تاکید در این ماجرا، مسئله گرانی‌هاست که به تعبیر امام صادق(ع)، گرانی‌ها حال مردم را بد می‌کند و به اخلاق مردم آسیب می‌زند؛ مسئله مسکن و اجاره بها جزو ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند. در تهران که شرایط سخت‌تر است، حوالی ۵۰ درصد افزایش بها داشته لذا نیازمند مراقبت ویژه است. حساسیت مسکن در سبد خانوار، آرامش کل خانواده را می‌تواند مختل کند و تابعی شده از قیمت زمین و مسکن و تبدیل یک کالای زیستی به یک کالای دلالی که در نتیجه شاهد فوران بی حساب و کتاب قیمت‌ها هستیم که کمر مستاجرها را می‌شکند؛ این مسئله وقتی که با آشفتگی قیمت، فقدان نظارت و بی انصافی و عدم بسته‌های حمایتی همراه شود، می‌بینید که چه داستانی درست می‌کند. در شرایط فعلی نیازمند یک نسخه درمانی فوری هستیم که این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کند. مردم و نهادهای حمایتی نیز دست به دست هم دهند که از این مسئله دشوار عبور کنیم و این نیاز به عمل به راهبردهای رهبری دارد. /فارس

 

نفت سنگین ایران گران شد
جدیدترین گزارش بازار نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در آوریل، به ۸۴ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۷۸ سنت معادل ۷.۳ درصد در مقایسه با قیمت  ۷۸ دلار و ۸۰ سنت در مارس، افزایش داشت.

 

هشدار دستیار وزیر راه به بنگاه‌های املاک در فصل جابجایی ها
روح‌الله اکبری با اشاره به تأکید بر ساماندهی بنگاه‌های معاملات مسکن فاقد مجوز و ضرورت اخذ مجوز این بنگاه‌ها در جلسه شورای مسکن استان تهران، اظهار کرد:‌ با تشکیل کمپین بنگاه امین و منصف تصمیم بر این است با معرفی آنها کارکردشان برای دیگران به‌عنوان الگو شناخته شود. وی یادآور شد: در شهرهایی همچون پرند و پردیس و مناطق شهری تهران، ساختمان‌هایی خالی هستند که مشمول ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم هستند، در این واحدها یا باید سکونت انجام شود یا اینکه به اجاره دربیاید، در غیر این‌صورت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی هستند. دستیار وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مالکانی که واحدهای مسکونی خود را اجاره می‌دهند باید حتماً اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، تصریح کرد: مواد و تکالیف قانونی و مجازات‌های مرتبط با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان، ادارات‌کل وزارتخانه‌های مرتبط، امور مالیاتی شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و اتاق اصناف و اتحادیه صنف مرور شد و هماهنگی لازم بین این دستگاه‌ها برای نظارت میدانی در جلسه شورای مسکن استان تهران انجام شد. وی افزود: در خصوص بنگاه‌های معاملات ملکی که تخلفاتی نظیر ثبت نکردن کد رهگیری و اخذ تعرفه بالاتر را در سابقه دارند در طرح ساماندهی و تشدید نظارت ملزم به رعایت قوانین خواهند شد. در شهرهایی همچون پرند و پردیس و مناطق شهری تهران، ساختمان‌هایی خالی هستند که مشمول ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم هستند، در این واحدها یا باید سکونت انجام شود یا اینکه به اجاره دربیاید، در غیر این‌صورت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی هستند. دستیار وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که مالکانی که واحدهای مسکونی خود را اجاره می‌دهند باید حتماً اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، تصریح کرد: مواد و تکالیف قانونی و مجازات‌های مرتبط با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان، ادارات‌کل وزارتخانه‌های مرتبط، امور مالیاتی شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و اتاق اصناف و اتحادیه صنف مرور شد و هماهنگی لازم بین این دستگاه‌ها برای نظارت میدانی در جلسه شورای مسکن استان تهران انجام شد.

 

خاندوزی: روابط اقتصادی تهران و ریاض برد- برد است
«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای حضور در اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) به جده عربستان سفر کرده است در حاشیه این اجلاس اعلام کرد: سیاست رئیس جمهور ایران بر تقویت روابط با کشورهای همسایه استوار است. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: دستاوردهای بسیار خوبی طی یکسال و نیم گذشته داشته ایم و انتظار داریم شاهد افزایش هر چه بیشتر تعاملات اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری ایران با کشورهای همسایه باشیم. خاندوزی خاطرنشان کرد: توافقی که با وساطت کشورهای دوست میان دو کشور ایران و عربستان صورت گرفته فرصت‌های تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور را افزایش خواهد داد. سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: اعتقاد داریم توسعه روابط اقتصادی و تعاملات ایران و عربستان، یک ارتباط برد – برد است که منافع آن علاوه بر دو کشور به همه کشورهای منطقه هم خواهد رسید.

 

سازمان هواپیمایی: یک قطعه هزار دلاری ۵۵ میلیون تومان شده است
سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای اعلام کرد: “کمبود بلیت هواپیما که توسط برخی رسانه‌ها مطرح می شود همواره در سال های گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست که یکی از دلایل این امر به تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتربه سفرهای هوایی بازمی‌گردد. علت این افزایش تقاضا و میل به سفرهای هوایی به عدم افزایش قیمت بلیت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری برمی‌گردد. به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدل‌‌های حمل‌ونقل است که همواره مورد اقبال عموم است. ناوگان هوایی به‌ دلیل‌ تحریم های تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است به گونه ای که طبق کارشناسی های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد. در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص این که گفته می شود بلیت ها تا ۱۰۰ درصد گران شده یا اینکه توسط آژانش‌های هواپیمایی تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده است ذکر این نکته جهت تنویز افکار عمومی ضروری است؛ نرخ بلیت هواپیما کماکان براساس نرخ های مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می رسد و بدون تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار شرکت های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند  و قیمت ها تابع قوانین و مقرارت است. در بخش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی که به دلار تأمین می‌شود نیز باید اشاره کرد که  به دلیل افزایش نرخ دلار یک قطعه هزار دلاری سال گذشته ۲۵ میلیون تومان خریداری می‌شد اما هم اکنون این رقم به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته است. بنابراین نمی‌توان این فشار ناشی از شاخص های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزد ها را نادیده گرفت.”

 

رئیس کل بانک مرکزی: مشکلات ارزی خود را اطلاع دهید
«محمدرضا فرزین» روز جمعه با انتشار فیلمی از جلسه‌اش با فعالان بازار در توییتر، از آنها خواست مشکلات مربوط به عدم تخصیص ارز را با شماره تلفن ۰۲۱۲۷۰۶ مطرح کرده تا همه را بررسی و پیگیری کنند. رییس کل بانک مرکزی در این جلسه می‌گوید که این درست نیست که مقابل فساد چشم‌ها را ببندیم، از شما می‌خواهم که به ما اطلاع دهید، اگر ورود نکردیم ما را مواخذه کنید. همه به شکل کلی به ما می‌گویند در این شرایط چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

 

بانک مرکزی انگلیس رکورد افزایش نرخ بهره را شکست
بانک مرکزی انگلیس در ادامه مبارزه خود برای مهار تورم سرسختی که این کشور را در بر گرفته، نرخ بهره را برای دوازدهمین بار افزایش داده و به بالاترین سطح طی ۱۵ سال گذشته رساند. تصمیم جدید بانک مرکزی انگلیس مبنی بر افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره و رساندن آن به ۴٫۵ درصد به منظور مهار تورم در این کشور،‌ تصمیمی بود که بازارهای مالی از قبل آن را پیش‌بینی کرده بودند. این دوازدهمین بار متوالی است که بانک مرکزی انگلیس اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کند. اندرو بیلی رئیس بانک انگلیس پس از اعلام این خبر گفت که افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آتی بر اقتصاد کشور تاثیر بیشتری خواهد گذاشت  و کمیته سیاست پولی انگلیس این موضوع را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود مد نظر قرار خواهد داد.

 

اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت‌ یک خودرو در امارات و بازار ایران!
فارس: در بازار امارات قیمت تیگو ۸ پرو بسیار پایین‌تر از ایران است و ‌مشتریان برای هر دستگاه از این خودرو، تقریبا نصف پولی که باید در ایران هزینه کنند، برای خرید آن به شرکت می‌پردازند؛ در حال حاضر هر دستگاه تیگو ۸ پرو در بازار امارات در مدل ۱۶۰۰ سی‌سی جی‌دی‌تی، ۹۰ هزار درهم و در مدل ۲ لیتری توربو ۷۷ هزار درهم به فروش می‌رسد. مدلی که مدیران خودرو هم اکنون در بازار ایران عرضه می‌کند مدل ۱۶۰۰ جی‌دی‌تی است که در بازار امارات ۹۰ هزار دینار معادل ۲۴ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد که با لحاظ دلار غیر رسمی (‌۵۰ هزار تومان) برابر با یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان و با دلار ۴۲ هزار تومانی مرکز مبادلات یک میلیارد و ۲۹ میلیون تومان است. با این حساب اختلاف قیمت تیگو ۸ پرو در بازار امارات و بازار ایران بیش از یک میلیارد تومان است.

سید حسن خمینی: نسبت به احکام خدا حساس باشیم، اما مردم را تقسیم نکنیم
سید حسن خمینی گفت: در عین اینکه بسیار مهم است به عقایدمان پایبند بوده و نسبت به احکام خدا حساس باشیم، خیلی باید مراقب باشیم که مردمان را با خط کش این امور تقسیم نکنیم. خدمت رسانی در همه ابعاد آن نمی‌تواند وابسته به عقاید و رفتار باشد و تمام قدرت هلال احمر در همین است.

 

واکنش زاکانی به انتقادات از مدیریت شهری: تازه ۲۰ ماه است که آمدیم
علیرضا زاکانی شهردار تهران به سخنان محسن هاشمی پیرامون شهرداری تهران واکنش نشان داد و در واکنش به سخنان محسن هاشمی اظهار داشت: ما تازه ۲۰ ماهه که آمدیم و اگر جواب پس دادنی پیش خدا باشد، شهردار و شورای شهر قبلی باید انجام دهد. البته ما نظرات همه طیف‌ها را گوش می دهیم و پیشنهادها را می‌پذیریم.

 

نماینده مجلس: در سه سال گذشته، ۶۰ جوان به دلیل فقر و اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد خودکشی کرده‌اند
مهدی روشنفکر در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور وزیر کشور دولت سیزدهم در سالن شماره یک استانداری این استان برگزار شد، اظهار داشت: فقر، فلاکت، بدبختی، آسیب‌های اجتماعی، کمبود امکانات و تجهیزات در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند و مشکلات زیادی را بر مردم این مُستولی کرده است. وی با طرح این سوال که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد با این مواهب الهی این گونه محروم است، خاطرنشان کرد: در زیلایی بویراحمد، دختران ۱۴ ساله‌ای را می‌بینید که چهره شان شبیه پیرزنان ۶۰ ساله شده است. نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با تاکید براینکه شرایط سختی بر مردم حوزه انتخابیه و البته استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه رفاهی و معیشتی حاکم شده و این یک واقعیت انکارناپذیر است، یادآور شد: ما دست یاری خود را مصرانه و صمیمانه به سوی دولت انقلابی و تلاش‌گر دراز می‌کنیم که این استان را در حوزه‌های مختلف ویژه‌تر ببیند تا شاهد تغییر آمار‌های واقعی آسیب‌های متعدد اجتماعی نظیر خودکشی، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌ها باشیم. روشنفکر بدون اشاره به نام شهرستان و یا منطقه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با آمار تاسفبار خودکشی ادامه داد: آمار این استان در خودکشی بسیار بالاست، به گونه‌ای که در یکی از مناطق، طی سه سال شاهد خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات هستیم. /ایلنا

 

محسنی اژه‌ای: کلید کاهش تورم، رشد تولید است
رییس قوه قضاییه گفت: کلید کاهش تورم، رشد تولید است و رشد تولید با کاهش تصدی‌گری دولتی و تکیه بر بخش خصوصی محقق می‌شود. جلسه هم‌اندیشی و بررسی راهکار‌های عملی تحقق شعار سال، مهار تورم، رشد تولید از ناحیه دستگاه قضا، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و اعضای شورای عالی قوه قضاییه برگزار شد. رییس قوه قضاییه طی سخنانی در این نشست با تاکید بر اینکه کلید کاهش تورم، رشد تولید است و رشد تولید با کاهش تصدی‌گری دولتی و تکیه بر بخش خصوصی محقق می‌شود، اظهار کرد: در اینگونه جلسات اینچنینی باید به سراغ آن دسته از راهکار‌های رشد تولید و رفع موانع تولید برویم که هم به قوه قضاییه مربوط می‌شوند و هم فی‌نفسه مؤثرند. باید مشخص شود در کدام بخش‌های مرتبط با رشد تولید فاقد سازوکار هستیم؛ در کدام قسمت سازوکارهایمان عملیاتی نمی‌شوند و در کدام بخش‌ها دچار موازی‌کاری هستیم.

 

امیرعبداللهیان: اقدام پارلمان سوئد درباره سپاه پاسداران با تحریک عناصر تروریستی بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اقدام پارلمان سوئد درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با تحریک عناصر تروریست و مطرود ملت ایران دانست و تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی است که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزی کشور و بزرگ‌ترین نقش را در مبارزه با تروریسم در منطقه بر عهده دارد.

 

دادگستری: کیفرخواست متهمان پرونده شهادت شهید الداغی صادر شد
رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی، از صدور کیفرخواست پرونده شهادت شهید حمیدرضا الداغی خبر داد. غلامعلی صادقی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی پس از وقوع واقعه شهادت این شهید بزرگوار در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه در شهرستان سبزوار گفت: بلافاصله پس از وقوع این حادثه، پرونده‌ای در حوزه قضایی سبزوار تشکیل شد و اقدامات لازم به صورت ویژه زیر نظر دادستان شهرستان آغاز و پس از گذشت ده ساعت از زمان وقوع؛ ضاربان دستگیر و تحقیقات ادامه یافت. وی با تأکید بر جدیت دستگاه قضایی در زمینه اجرای عدالت و قانون گفت: دستگاه قضایی خود را متعهد به حمایت از مجریان قانون و آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌داند؛ بنابراین، پرونده این شهید بزرگوار نیز به صورت ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار مورد رسیدگی قرار گرفت و با گذشت سیزده روز کار فشرده قضایی، کیفرخواست متهمین پرونده صادر و بلافاصله برای ادامه رسیدگی و طی مراحل قضایی به مرجع صالحه ارسال شد.

 

شهادت فرمانده پاسگاه انتظامی بندر چارک
فرمانده پاسگاه انتظامی بندرچارک در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید. سرهنگ دوم محمد رضا اسدالهی، فرمانده پاسگاه انتظامی چارک در شهرستان بندرلنگه بامداد امروز حین درگیری با اشرار مسلح و قاچاقچیان موادمخدر در ۲۱ اردیبهشت ماه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. در جریان این درگیری، یک نیرو‌ی انتظامی هرمزگان نیز مجروح شده است. ۲۰ فروردین ماه امسال، سعید مریدی رییس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی رودان و دو روز پیش نیز مسعود پرکاس رییس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی هرمزگان در درگیری با اشرار مسلح قاچاقچی به شهادت رسیدند.

 

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور از طراحی لباس ویژه خانم‌های فروشنده خبر داد
رئیس سازمان بسیج اصناف کشور از طراحی ۱۰۰ طرح ویژه لباس خانم‌های فروشنده در واحد‌های صنفی خبر داد. غلامرضا حسن پور در سمنان گفت: با همکاری وزارت کشور و سازمان بسیج مستضعفان، نقشه راهی در حوزه حجاب و عفاف تعریف شده است. وی افزود: در قالب جشنواره مد آفرین با حضور طراحان لباس از دانشگاه‌های کشور ۱۰۰ طرح پوشش مناسب فروشندگان خانم مصوب شد تا به عنوان لباس فرم فروشندگان در واحد‌های صنفی استفاده شود. وی همچنین از ارائه برنامه‌های فرهنگی در مجتمع‌های تجاری در قالب برنامه‌های صوت و تصویر داخل مجموعه برای ارائه پیام‌های فرهنگی در این مجتمع‌ها خبر داد.

 

انتقاد ضرغامی از پلمب اماکن اقامتی
سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پلمب مکان‌های اقامتی به‌دلیل بی‌حجابی راهکار نیست. اگر من چنین جمله‌ای را می‌گویم برخی‌ها اینطور تبلیغ می‌کنند که ضرغامی مخالف حجاب است، اما تنها هدف و منظور من این است که پلمب، راهکار مقابله با بی‌حجابی نیست. سید عزت‌الله ضرغامی ۲۰ اردیبهشت در جلسه جمع‌بندی مصوبات سفر به شاهین‌دژ، اظهار کرد: وقتی خانه “عامری‌ها” در کاشان پلمب می‌شود، در حالی که گردشگر خارجی در این هتل اقامت داشته و افراد زیادی اتاق‌های آن را رزرو کرده اند، این افراد پس از پلمب، آواره خیابان‌ها می‌شوند و با چنین کاری ضربه مهلکی به صنعت گردشگری کشور وارد می‌شود.

 

در پرونده مصلای زاهدان برای ۲۶ نفر کیفرخواست صادر شده
حجت الاسلام و المسلمین پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح که به زاهدان سفر کرده، هدف سفر به استان سیستان و بلوچستان را رسیدگی به پرونده واقعه تلخ ۸ مهر عنوان نمود و گفت: با تاکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی و برخورد قاطع با خاطیان و مجرمان پرونده حادثه هشتم مهر ماه و احقاق حق کسانی که به آن‌ها ظلم شده است، به استان سیستان و بلوچستان سفر کردیم. به نوشته میزان، وی ادامه داد: در این پرونده در مجموع برای ۲۶ نفر کیفرخواست صادر شده است. اتهام ۱۱ نفر از متهمان این پرونده، تیراندازی منتهی به قتل و جرح است و برای ۱۵ نفر باقیمانده به اتهام سوء استفاده از موقعیت شغلی، تیراندازی بر خلاف مقررات، لغو دستور و ترک فعل‌هایی که اتفاق افتاد کیفرخواست صادر شده است. رییس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح افزود: در برخورد با خاطیان و کسانی که در این حادثه تلخ مرتکب جرم شدند، هیچ اغماضی در کار نیست و اطلاعات رسیدگی به این پرونده به زودی منتشر خواهد شد.

 

انتقاد تند کیهان از رئیس دولت اصلاحات
روزنامه کیهان به سیدمحمدخاتمی به دلیل اظهارات اخیرش درباره انحراف انقلاب حمله کرد. خاتمی به جای اینکه بگوید من پادوی آمریکا شده‌ام و سرمایه اسرائیل هستم، می‌گوید انقلاب منحرف شده است! آن زمان که خاتمی به همراه موسوی در فتنه ۸۸ علیه اسلامیت و جمهوریت و رای مردم آشوب را ساماندهی کردند و مشغول خیانت و سواری دادن و اجرای دیکته سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بودند، انقلاب منحرف شده بود؟ این روزنامه افزوده است: عبور مردم از روی نعش خاتمی در انتخابات به معنای انحراف مسیر انقلاب نیست. در جریان فتنه ۸۸ نتانیاهو به‌صراحت گفته بود اصلاح‌طلبان اصلی‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند و شیمون پرز اعلام کرد اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با جمهوری اسلامی می‌جنگند و خاتمی جرأت تکذیب ندارد. با این اوصاف، روشن است که انقلاب منحرف نشده، مدعیان اصلاحات هستند که پادوی آمریکا و سرمایه اسرائیل شده‌اند.

 

معاون پارلمانی رئیسی: بحث استیضاح وزیر دیگری مطرح نیست
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ارتباط دولت و مجلس خیلی خوب است، گفت: الان بحث استیضاح وزیر دیگری مطرح نیست. سیدمحمد حسینی درباره نحوه تعامل دولت و مجلس پس از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: رابطه دولت و مجلس رابطه خوبی است. ممکن است یک نماینده ادعا کند، دولت ضعیف است که در این حالت دولت در برابر یک نماینده موضع نمی‌گیرد. معنای استیضاح هم این نیست که دولت و مجلس در برابر هم هستند. شما مشاهده کردید که دو سوم نمایندگان به لایحه تشکیل وزارت بازرگانی رای داده‌اند و کلیات آن تصویب شده است. ارتباط دولت و مجلس خیلی خوب است، ولی به هر حال ممکن است برخی افراد موضع‌گیری‌هایی داشته باشند که این به معنای موضع کل دولت یا مجلس نیست.

 

انتقاد نماینده مجلس از بیداد «گرانی لوازم خانگی»
خانه ملت نوشت: نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان اینکه چرا قیمت یک ماشین لباسشویی داخلی سه برابر بهای این کالا در بازار جهانی است، گفت: آمارسازی غلط توسط دست‌های پشت پرده‌ای که نفع آن‌ها در ایجاد انحصار و گرانی است، موجب ظلم به مردم می‌شود. نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان اینکه چرا قیمت یک ماشین لباسشویی داخلی سه برابر بهای این کالا در بازار جهانی است، گفت: آمارسازی غلط توسط دست‌های پشت پرده‌ای که نفع آن‌ها در ایجاد انحصار و گرانی است موجب ظلم به مردم می‌شود. جلال رشیدی کوچی درباره گرانی لوازم خانگی، گفت: ایجاد انحصار در هر صنعت موجب از بین رفتن نظم بازار به نفع تولیدکنندگان می‌شود که اکنون نیز این اتفاق برای بازار لوازم خانگی رخ داده است. نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر از تولید داخل حمایت می‌شود، برخی تولیدکنندگان به جای اینکه این موضوع را به فال نیک بگیرند و از آن برای رضایتمندی مردم استفاده کنند، قیمت‌ها را سرسام آور افزایش می‌دهند. وی اضافه کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی و خودرو، باید انصاف، مرام و تعلق خاطر به کشور، مردم، انقلاب و نظام داشته باشند و صرفا به سود حداکثری خودشان فکر نکنند، به نظر من در برخورد با این افراد نباید به صورت حمایتی محض رفتار کنیم. این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر عموم لوازم خانگی تولیدی در داخل مانند خودرو مونتاژی هستند؛ به این معنا که موتور و بدنه موردنیاز آن‌ها از چین وارد و در داخل مونتاژ می‌شود، البته برخی از قطعات آن نیز در داخل قالب گیری می‌شود. رشیدی کوچی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه موردنیاز تولید لوازم خانگی کاملا مشخص است، اما تعجب می‌کنم بطور مثال چرا قیمت یک ماشین لباسشویی داخلی سه برابر بهای این کالا در بازار جهانی است، تصریح کرد: هر جا به منظور حمایت از تولید داخل انحصار ایجاد شد، متاسفانه برخی تولیدکننده‌ها گستاخ شدند. به نظر من این حمایت از تولید نیست اگر قرار است از تولید حمایت شود، باید مردم از آن منتفع شوند نه صرفا سهامداران که وضعیت آن مشخص است.

 

واکنش وزارت صمت به خبر توقف واردات خودروهای کره‌ای
وزارت صمت در اطلاعیه ای ضمن تکذیب برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی در مورد توقف واردات خودروهای کره ای، اعلام کرد: فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی ندارد. در اطلاعیه وزارت صمت آمده است: شرکت های وارد کننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک هستند و موارد اعلام شده در برخی رسانه ها درباره توقف واردات خودروهای کره ای دقیق و قابل استناد نیست.

 

فرزین: خبری از صف‌های طویل برای دریافت ارز مقایل صرافی‌ها نیست
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که به تدریج توسعه پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده و نرخ ارز مبادله شده در این مرکز از زمان راه اندازی تاکنون بین ۳۶ تا ۳۹ هزار تومان بوده است. وی افزود: با ساز و کار تدارک دیده شده و همکاری دستگاه‌های ذیربط، ارز‌های خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تامین شده و تمام تلاش ما این است که کلیه ارز‌های مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تامین کنیم. فرزین ادامه داد: در خصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می‌توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیاز‌های خود را تامین کنند و تاکنون نیز افرادی که از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند توانسته‌اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته بازان از این مسیر کوتاه شده و دیگر شاهد تشکیل صف‌های طویل برای دریافت ارز مقایل صرافی‌ها نیستیم.

 

تحلیل عشقی از سقوط بورس؛ هیجان‌ها تخلیه شد
مجید عشقی رئیس سازمان بورس درباره ریزش قابل توجه اخیر شاخص کل بورس در نشست خبری استانداری سمنان گفت: از هفته آینده مستمر عرضه اولیه خواهیم شد. شرایط بازار را در هم نظر خواهیم گرفت؛ اما با توجه به نقدینگی موجود در بازار، اتفاقی نخواهد افتاد و استقبال خوبی خواهد شد. روند نزولی اخیر بورس طبیعت بازار است. بعد از رشد بازار از آبان ماه تا اردیبهشت، رشد ۶۰ درصدی را تجربه کردیم. وی افزود: بعضی صنایع تا ۱۵۰ و بعضی هم رشد ۲۰ درصدی داشتند. در عین حال رشد شارپی مستلزم اصلاح بازار است. دامنه نوسان هم نسبت به چند سال قبل تغییر کرده است؛ باید جدی‌تر اصلاح می‌کردیم. عشقی تاکید کرد: اصلاح اخیر منجر به تخلیه هیجان‌ها شد. مهم‌ترین عامل در بازار سرمایه نقدشوندگی و گیر نکردن سهام‌داران در صف‌های خرید و فروش است. شرایط بازار نگران‌کننده نیست. فکر می‌کنیم بازار با تعادل به کار خودش ادامه خواهد داد.

 

توئیت رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به صحبت رئیس مجلس
اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دید ما در مجلس، مسئولیت ارز و بحث ارزی کشور و بحث سکه در بازار و بحث ارزش پول ملی از مأموریت‌های ذاتی و مسئولیت بانک مرکزی است؛ لذا این موضوع را با صراحت عرض می‌کنم، اینکه جنابعالی می‌فرمایید ما از برخی آمارها و درآمدهای موجود، نوع ارز و تراستی ها مطلع نیستیم؛ ما معتقدیم که این مسائل در اختیار بانک مرکزی است و در حوزه سران هم این تصمیم گرفته شده است، اگر واقعاً جنابعالی به عنوان رئیس بانک مرکزی احساس می‌کنید جایی این اختیار وجود ندارد آن را صریح به ما بگویید؛ ما معتقدیم این اختیار در دست شما بوده و درخواست شما را در جلسه سران تصویب کردیم.

پس از این اظهارات، رئیس کل بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: صحبت‌هایم در مجلس در باب «اختیار» معطوف‌به ‘تراستی‌ها’ بود. وی افزود: در خصوص اداره‌ی بانک مرکزی، هم اختیار و هم اراده‌ی لازم برای اصلاحات را دارم.

 

نماینده مجلس: حجم چای ثبت سفارش شده چهار برابر نیاز بازار است
علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد انحصار در واردات چای، گفت: نیاز کشور به چایی حدود ۵۵ هزار تن است که حدود ۱۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و ۴۵ هزار تن دیگر آن از بازار جهانی تامین می‌شود، در ابتدا باید باغات چای موجود را تقویت، اصلاح و احیا کنیم تا سهم تولید داخل افزایش پیدا کند. نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امکان کاهش وابستگی به واردات چای وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و بخش خصوصی و شرکت‌های متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما سال گذشته در زمینه واردات چای اتفاقی افتاد که وزارت جهاد کشاورزی مقصر آن را بانک مرکزی می‌دانست، درحالی که با توجه به واگذاری اختیارات ما مسئول اصلی را وزارت جهاد کشاورزی می‌دانیم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی شرکت‌های واردکننده چای را برای دریافت ارز به بانک مرکزی معرفی کرده و بانک مرکزی نیز بر اساس این اولویت بندی به آن‌ها ارز تخصیص داده است، عنوان کرد: متاسفانه حجم چای ثبت سفارش شده چهار برابر نیاز بازار داخل بوده و زمینه واردات بی‌رویه را باز می‌کند. عباسی با بیان اینکه تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان یک امتیاز برای شرکت واردکننده محسوب می‌شود و تولید داخل را با آسیب مواجه می‌کند، گفت: با بررسی متوجه می‌شویم، علی رغم بالا بودن میزان ثبت سفارش‌ها، نوعی انحصار برای شرکتی خاص نیز فراهم شده است. چرا باید برای شرکتی خاص به دلیل اختلاف قیمت ارز تخصیصی انحصار و رانت ایجاد کنیم؟ وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی حجم بالای ثبت سفارش و ایجاد انحصار در بازار چای باشد، ادامه داد: بانک مرکزی اولویت سنجی و نیازسنجی نمی‌کند و بر اساس لیست اعلامی تخصیص ارز می‌دهد.

 

نماینده شیراز: ریزش بورسی اخیر شبیه ریزش‌های سال ۹۹ نیست
جعفر قادری، با اشاره به ریزش های اخیر بازار سرمایه گفت: یک بخشی از ایراد و اشکالات در زمینه ریزش های اخیر بورس، مربوط به حوزه فعالیت وزارت اقتصاد است. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت اقتصاد اگر به موقع شرایط را فراهم می کرد که سهام جدید به این بازار عرضه شود، این وضعیت قیمت ها و شکل گیری حباب بورسی را نداشتیم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از همان ابتدا هم به مسئولین تذکر دادیم که نباید حباب قیمتی در بازار سرمایه شکل بگیرد و این حباب قیمتی دوباره کار را به ریزش سهام و سایر مشکلات می کشاند. قادری با تاکید بر این که اگر سهام بموقع به بازار سرمایه عرضه می شد، این افزایش عرضه می توانست منجر به ریزش قیمت ها شود، تصریح کرد: به واقع وقتی حباب قیمتی شکل می گیرد، این حباب به خودی خود باعث می شود تا عملا زمینه برای ریزش ها فراهم شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریزش های بورسی اخیر شبیه ریزش های سال ۹۹ نیست، بیان کرد: به واقع در حال حاضر چشم اندازی در زمینه ارتباط با کشورهای منطقه و تعاملات فی مابین وجود دارد و ممکن است باعث ترکیدن حباب قیمتی شکل گرفته شود.

فارس نیوز برخورد قوه‌قضائیه با سلبریتی‌های بی‌حجاب را «شوخی» خواند
خبرگزاری فارس نوشت: پس از کشف حجاب تعداد محدودی از چهره‌های مشهور یا همان سلبریتی‌ها، مطالبه مردمی نسبت به برخورد قضایی با این افراد در فضای مجازی و حقیقی شکل گرفت؛ مطالبه‌ای که در نهایت منجر به احضار این افراد به مراجع قضایی شد. بنا بر گفته های یک منبع آگاه به خبرنگار فارس، برای مجازات کشف حجاب در ملأ عام و انتشار تصاویر در انظار عمومی و در فضای مجازی، جزای نقدی تعیین شد که این جزای نقدی تنها یک میلیون و پانصد هزار تومان بود. اما این سوال مطرح است که آیا این اقدام سلبریتی ها یک جرم شخصی بوده که تنها با در نظر گرفتن جریمه ای ناچیز با آن ها برخورد شده است؟ نادیده گرفتن ابعاد دیگر کشف حجاب سلبریتی ها از سوی عدلیه و مجازات سبک آنان نه تنها بازدارندگی نداشته بلکه منجر به ترویج این جرایم در میان دیگر سلبریتی ها شده است. فارس در ادامه نوشت: زمانی که قوه قضائیه با تاخیر نسبت به اقدامات هنجارشکنانه و مجرمانه سلبریتی ها اقدام می‌کند و آن ها را با مجازاتی که بیشتر شبیه شوخی است، مجازات می‌کند، به نوعی تشویقی برای ارتکاب مجرمانه دیگر سلبریتی ها می‌شود.

توضیح قوه قضائیه درباره جریمه ۱.۵ میلیونی کتایون ریاحی و پانته‌آبهرام
قوه قضائیه اعلام کرد: جریمه ۱.۵ میلیونی پانته آ بهرام و کتایون ریاحی مربوط به پرونده قبلی این دو بازیگر است. قوه قضائیه در توضیحی درباره حکم صادره در خصوص دو بازیگر آورده است: خبری در مورد جریمه ۱.۵ میلیونی دو بازیگر یعنی پانته آ بهرام و کتایون ریاحی مربوط به پرونده گذشته این دو نفر در مورد کشف حجاب است که به تازگی منجر به صدور حکم شده است، در حالی که پرونده جدید کشف حجاب این دو بازیگر با عنوان جریحه دار کردن عفت عمومی تشکیل شده و به تازگی منجر به صدور قرار مجرمیت شده است. پرونده اخیر این دو بازیگر به دادگاه ارسال شده و همچنان مفتوح است.

سعید جلیلی: تجویز دوباره برجام به عنوان یک راه حل یعنی یک تجربه تلخ را دوباره تکرار کردن
سعید جلیلی در  مراسم تقدیر از روحانی روشنگر هسته‌ای «شهید مهدی مطلبی»:  کسانی یک زمانی بر برجام تاکید کردند و در  این مسیر رفتند، ولی نتیجه نگرفتند؛  حالا اگر کسانی آمدند، همان راه حل را تجویز کردند این یعنی یک تجربه تلخ را دوباره تکرار کردن.

سردار رادان: خودروسازان در صورت مقصر بودن در تصادفات باید خسارت بپردازند
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی گفت: در حوزه تصادفات و در زمان رسیدگی و بررسی علل آن مشخص می‌شود که چه کسانی و یا چه دستگاه‌هایی در بروز آن حادثه مقصر هستند. وی تاکید کرد: اگر ما در رسیدگی به یک سانحه تصادف به این نتیجه برسیم که موضوع عدم و یا کمبود ایمنی باعث آن تصادف شده، سهم و تقصیر و اندازه تقصیر را متوجه خودروساز کرده و وی باید خسارت پرداخت کند.

چرا جهانگیری در جلسه دادگاه شکایت قالیباف حاضر نشد؟
مقیمی، وکیل اسحاق جهانگیری درباره جلسه دیروز دادگاه، می‌گوید موکل او شخصا آمادگی حضور در دادگاه را داشت، اما از آنجایی که مطلع شدیم آقای قالیباف عزم رودررو شدن در دادگاه را ندارد، من به‌ عنوان وکیل، در دادگاه حاضر شدم. او همچنین تصریح کرد: ضمنا در دادگاه هم همان‌جا به مقام قضایی گفتم که آقای جهانگیری دنبال رضایت نیست.

وزیر اقتصاد: فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ کاملا منتفی است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ گفت: بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد، اما در نهایت به مسیر خود ادامه می‌دهد. سید احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه بورس حباب ندارد، اظهار کرد: هیچ یک از شاخص‌های ریالی، ارزی و سایر شاخص‌های مدنظر برای تحلیل بازار، نگرانی درباره حبابی بودن بورس را تائید نمی‌کند. وی یادآور شد: بازار سرمایه که رشد خیلی خوب و سریعی در ماه‌های اخیر داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد، اما دوباره به مسیر خود باز می‌گردد. وزیر اقتصاد گفت: از نظر کارشناسی اساساً فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ کاملا منتفی است.

وزیر کشور: دولت عزم جدی برای تحویل چهار میلیون مسکن دارد
 احمد وحیدی در بدو ورود به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: امروز از برخی پروژه‌های عمرانی و طرح‌های اقتصادی بازدید خواهیم کرد و مشکلات بررسی و تصمیم لازم گرفته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مشکلات شهرداری در نشستی بررسی خواهد شد، عنوان کرد: در نشست با فرمانداران نیز معضلات و مشکلات بررسی خواهد شد. وحیدی با تاکید بر اینکه با جدیت مشکل عدم اجرای مسکن ملی در یاسوج پیگیری و تعیین تکلیف می‌شود، افزود: دولت برای تحویل چهار میلیون مسکن ملی به تفکیک مسکن روستایی و شهری عزم جزم جدی دارد و رئیس جمهور نیز بر این مهم تاکید دارد.

زاکانی: حضور بستگانم در شرکت کنترل ترافیک شایعه است
 زاکانی به شایعه حضور بستگانش در شرکت کنترل ترافیک تهران واکنش نشان داد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران درباره شایعه حضور بستگان خود در شرکت کنترل ترافیک، گفت: حضور بستگانم در شرکت کنترل ترافیک شایعه است. وی در توضیح عملکرد این شرکت گفت: شرکت کنترل ترافیک یک ماموریت‌های ذاتی دارد که این ماموریت ها با توجه به شرایطی که هست، تحت الشعاع یک ماموریت های دیگری که بر عهده ش گذاشته شده از جمله زیرساخت ها و دوربین های شهر تحت الشعاع قرار گرفته است. زاکانی افزود: آن چیزی که ما آن را دنبال می کنیم این هست که اولا زیرساخت های پراکنده  مجموعه شهری که در شرکت متروی ما و در شرکت کنترل ترافیک ما هست، یکپارچه کنیم و این شرکت تخصصی که در مجموعه خود معاونت  حمل و نقل هست طبق اساسنامه خود زیرساخت های سخت افزاری را دنبال کند و شرکت کنترل ترافیک برسر وظیفه اصلی خود یعنی هوشمندسازی مسافر در تهران و کنترل مسافرت ترکیبی برود.

واکنش روزنامه کیهان به حمله به روحانیون
کیهان نوشت: در اغتشاشات اخیر و در جنگ ترکیبی که همچنان در آنیم، هجمه‌های جدیدتر و سنگین‌تری علیه روحانیت آغاز شد و مزدوران دشمن که البته تعدادشان بسیار کم است، با چند حمله ناجوانمردانه به عده‌ای از طلاب و علمای کف جامعه که اتفاقاً از نظر مالی هم از قشر متوسط و رو به پایین جامعه هستند، سعی کردند به وسیله رسانه‌های خود دامنه آن را گسترش دهند و ترس در دل روحانیت ایجاد کنند و به خیال خام خود قشر روحانیت را از صحنه دفاع از دین و انقلاب عقب برانند که زهی خیال باطل! این روزنامه در پایان نوشته است: با همه این هجمه‌ها و دشمنی‌های سنگین دشمنان حقیر علیه روحانیت، ارتباط و علاقه بین مردم و روحانیت نه تنها کم نشده بلکه مستحکم‌تر و قوی‌تر از گذشته برقرار است و علی‌رغم همه این توطئه‌ها، دشمنان راه به جایی نخواهند برد که این‌ها مصداق این بیت شعر هستند که «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری.» این اقدامات حقیرانه و بزدلانه دشمنان، قطعا روحانیت را در مسیر خدمت بیشتر به دین و مردم مصمم‌تر و قوی‌تر خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: خبر تغییر وزیر ارشاد صحت ندارند
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با ردِ شایعه جا به جایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، وظیفه نمایندگان مجلس و رویه طبیعی بر تذکر و پیگیری مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف است. کمیسیون فرهنگی وظیفه دارد در خصوص هر اتفاقی چه در صداوسیما، چه وزارت ارشاد و نهادهای دیگر این موضوعات را بررسی کند؛ اما راجع به خبرِ جابجایی و هر نوع تغییر، باید بگویم این خبرها صحت ندارند و آنها را تکذیب می‌کنم.

علت اقدام وزیر ارشاد برای انتخاب جانشین
تسنیم نوشت: در پی حواشی در فضای مجازی درباره تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایگزینی معاون حقوقی او برای پست وزارت، پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که ماجرا چیز دیگری است و خبر تغییر وزیر فرهنگ اساساً‌ کذب است. بر اساس پیگیری‌هایی که انجام شده است، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک برنامه تحولی برای حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داده که برای انجام این امور، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی خود را برای پیگیری این امور در داخل وزارتخانه به عنوان جانشین خود، مأمور کرده است. باید گفت که موضوع جانشینی، جایگاه جدید و تازه‌ای نیست و در ادوار قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان قائم مقام وجود داشته است. اطلاق کلمه جانشینی نیز بنا بر ابلاغیه سازمان امور استخدامی کشور است. در واقع در ادوار قبلی، به عنوان مثال، حسین انتظامی به عنوان جانشین عباس صالحی بوده است؛ اما عنوان جایگاه سازمانی آنان قائم مقام بوده است. همان‌طور که عزت‌الله ضرغامی قائم‌مقام علی لاریجانی، احمد مسجد جامعی قائم‌مقام عطاءالله مهاجرانی و اصغر پورمحمدی قائم‌مقام سیدمحمد حسینی بوده است.

وزیر ارتباطات: حداکثر نیاز ارتباطات با خارج از کشور ۱۰ درصد است
وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه دولت به ایرنا اعلام کرد نیاز کشور برای برقراری ارتباط با خارج حداکثر ۱۰ درصد است. او همچنین تأکید کرد پلتفرم‌های خارجی زیادی که فیلتر نیستند، در دسترس قرار دارند و پیام‌رسان‌های بومی نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. «عیسی زارع‌پور» درباره رفع فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی اظهار داشت: «وزارت ارتباطات موظف به فراهم‌ کردن ابزارهای لازم برای تسهیل ارتباطات مردم است و زمانی که یک پیام‌رسان خارجی با محدودیت مواجه شود، باید زمینه جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کرد.» زارع‌پور اعلام کرد پیام‌رسان‌های داخلی از بلوغ قابل‌قبولی برخوردارند. او باور دارد کیفیت پلتفرم‌های بومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. زارع‌پور همچنین تأکید کرد ده‌ها پلتفرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage ،FaceTime ،Imo ،Discord و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارند که فیلتر نیستند. وی با بیان اینکه حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است،‌ یادآور شد: «۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است و پلتفرم‌های داخلی نیز اکنون توانایی میزبانی از مردم را در پلتفرم‌های تعیین‌شده دارند.»

عباس عبدی: دولت گمان نکند راه مهار تورم حذف گزارش‌های آماری آن است
عباس عبدی: واقعیت این است که جلوگیری از انتشار آمار نتیجه معکوسی برای دولت دارد، زیرا به‌طور عادی مردم حتی آمار تورم بانک مرکزی را قبول ندارند و آن را کم می‌دانند، ولی کارشناسان کمابیش آن را می‌پذیرند. مردم چرا قبول ندارند؟ چون فکر می‌کنند که تورم بالای ۱۰۰ درصد است، ولی کارشناسان در فضای عمومی همان ارقام مرکز آمار را می‌گویند. آمار دقیق و به‌روز، ابزار مهم و ضروری برای هرگونه برنامه‌ریزی است. دولت محترم گمان نکند که راه مهار تورم حذف گزارش‌های آماری آن است. تورم عینیتی دارد که در مغازه خود را نشان می‌دهد. اصولا اغلب مردم درکی یا حتی اطلاعی از رقم تورم ندارند.

همشهری: سلبریتی های بی حجاب باید در دادگاه امنیتی محاکمه شوند!
همشهری نوشت: در خبرها آمده بود خانم‌ها کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به‌خاطر کشف حجاب، یک و نیم میلیون تومان جریمه نقدی شدند. اتهام کشف حجاب برای خانم سلبریتی محترم ناشی از اشتباه محاسباتی است. اساسا اتهام این بزرگواران کشف حجاب نیست بلکه تبلیغ و اشاعه فساد است. حجاب امروز نماد است؛ کشف حجاب نیز. حجاب نماد وطن دوستی و خاک پرستی و ملی گرایی و دین خواهی است و کشف حجاب مقابل آن. بگذریم از جماعتی که در داخل، ممکن است نادانسته با این نماد و نشان همراهی کنند؛ اینها نیز به‌زودی مساله برایشان روشن می‌شود و خط‌شان را جدا می‌کنند. اما اصل موضوع که تغییر نمی‌کند. با این مقدمه ساده آیا غیر این است که کشف حجاب سلبریتی، بازی‌سازی برای رهزن‌های ضدایرانی است؟ با این توضیح آیا این خطا سیاسی نیست؟ امنیتی نیست؟ فرمودند: «گناه سیاسی.» گناه سیاسی را کلانتری محل بررسی می‌کند یا محکمه امنیتی؟

آیت‌الله جنتی:‌ برای حل مشکلات کشور در هیچ سطحی بن‌بست وجود ندارد
دبیر شورای نگهبان با توجه به برخی مسائل روز گفت: به برکت قانون اساسی متعالی جمهوری اسلامی ایران، برای حل مشکلات کشور در هیچ سطحی بن‌بست وجود ندارد و همگان باید برای پیمودن مسیرهای قانونی و احترام به قانون تلاش کنند.

درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای شفافیت آرای هیأت رئیسه
جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خواستار شفافیت آرای اعضای هیات رییسه مجلس شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: منطق شفافیت آرای نمایندگان برای مردم، آن است که چون نمایندگان با رای مردم انتخاب شده اند، حق مسلم مردم آن است که بدانند منتخبین آنها در مجلس، چه تصمیماتی می گیرند و چه رایی می دهند. با همین استدلال و همین منطق، از آنجا که هیات رئیسه مجلس منتخب نمایندگان است، حق مسلم نمایندگان است که بدانند منتخبین آنها در هیات رئیسه مجلس، چگونه تصمیم می‌گیرند و چه رایی می دهند.

درج قیمت خودرو در سایت‌ها ممنوع شد
سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو اعلام کرد: آگهی‌های فروش سایر خودروها اعم از کارکرده و صفرکیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است، توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود. در متن این نامه آمده است: با عنایت به نوسانات به‌وجودآمده در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو، در قیمت‌سازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهره‌برداری سوء از التهاب ایجادشده و با توجه به هماهنگی‌ها با اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفرکیلومتر معامله‌شده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور به‌نشانی www.uead.ir مقتضی است تا اطلاع ثانوی به‌منظور ساماندهی بازار خودرو، ترتیبی دهید، اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری‌شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز ننماید. در ضمن آگهی‌های فروش سایر خودروها اعم از کارکرده و صفرکیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است، توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر گردد.