در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: واکنش زاکانی به پرداخت حقوق ۴۶ میلیون تومانی به رئیس حراست شورای شهر تهران / نماینده زابل: وضعیت آب در سیستان و بلوچستان فوق بحرانی است / روایت خلجی از گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فرانسه / خبر شکوری راد درباره دوره جدید فعالیت جبهه اصلاحات / لایحه ارتقای امنیت زنان فردا به صحن مجلس می‌رود و... را می‌خوانید.

سردار رادان: از شنبه بی‌حجاب‌ها را به محاکم قضایی معرفی می‌کنیم
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: بر این باوریم که بانوان ایران اسلامی بانوان عفیفی هستند و به سلامت جامعه توجه دارند و حجاب، موضوع اجتماعی است و همه سرریز‌های اجتماعی به نوعی پیوند انتطامی پیدا می‌کند و همکاران بنده از شنبه آینده ۲۶ فروردین ماه در سه حوزه معابر عمومی و خودرو و اماکن و با اعلام خبر قبلی در این سه حوزه ورود خواهند کرد. فرمانده کل انتظامی کشور افزود: از شنبه هفته آینده افرادی که در معابر عمومی، خودرو و یا در اماکن تجاری، کشف حجاب کنند، با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می شوند.

 

واکنش زاکانی به پرداخت حقوق ۴۶ میلیون تومانی به رئیس حراست شورای شهر تهران
علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز در حاشیه افتتاح بهره‌برداری از دژ باغ کن واقع در محله کن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی اعطا و پرداخت حقوق ۴۶ میلیون تومانی به مسئول حراست شورای شهر تهران اظهار کرد: این موضوع باید بررسی و پاسخ داده شود. وی با اشاره به اینکه مبلغ و رقم مندرج در فیش حقوقی فرد اشاره شده، تنها مربوط به حقوق نبوده است، تصریح کرد: بلکه ملحقات حقوق نیز در فیش اشاره شده آمده است، اما بنده دستور می‌دهم ریز مبلغ فیش بررسی و سپس اطلاع‌رسانی شود.

 

هواشناسی: تامین آب برنج استان گیلان بحرانی شد
مقام مسئول سازمان هواشناسی از نامناسب بودن شرایط تامین آب برنج گیلان خبر داد و گفت:‌ سد سفیدرود از استان‌هایی تغدیه می‌شود که وضعیت بارندگی آن‌ها نامطلوب است. احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: بارندگی‌ها در استان گیلان ۳۱ درصد، مازندران ۳۴ درصد و گلستان ۴۲ درصد کمتر از نرمال بوده است. وظیفه با بیان اینکه استان گیلان از سد سفیدرود برای برنج کاری استفاده می‌کند، افزود: سد سفیدرود از استان‌هایی تغدیه می‌شود که وضعیت نامطلوب و زیر نرمال از لحاظ بارندگی دارند و شرایط برای تامین آب برنج استان گیلان هم نامناسب است. در مجموع بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر نسبت به مقدار نرمال و هم نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

 

نماینده زابل: وضعیت آب در سیستان و بلوچستان فوق بحرانی است
محمد سرگزی، عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تابستان سختی مخصوصا برای شمال استان پیش‌بینی می‌شود، مگر اینکه حقابه ایران از افغانستان گرفته شود و یا اینکه منابع جدید را شناسایی و تامین آب کنیم. محمد سرگزی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اوضاع آب در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارندگی‌ها در شمال استان نزدیک به صفر بوده است، بنابراین حتما باید نیاز آبی را از منابع داخلی تامین کنیم. تاحدی نیاز آبی را از تهلاب، هوتک و چاه‌های دشت هامون تامین می‌کنیم؛ اما در هر حال وضعیت آب در سیستان و بلوچستان خصوصا شمال استان بحرانی و فوق بحرانی است.

 

عباس عبدی: صداوسیما برای تبلیغ فیلم‌های خودش هم به تابلو‌های سطح شهر پناه برده
عباس عبدی نوشت: به دلایل روشن قدرت تبلیغاتی معترضین بیشتر است، به ویژه آنکه ابزار رسمی تبلیغات حکومت یعنی صدا و سیما، بسیار ناکارآمد و فشل است. آن اندازه ناکارآمد است که برای تبلیغ فیلم‌های خودش هم به تابلو‌های سطح شهر پناه برده است! پس مهم‌ترین ابزار برای تبلیغات حکومت علیه معترضین پیشاپیش از دور خارج شده است.

 

نام «آیت الله نمر» از خیابان کنسولگری عربستان در مشهد پایین آورده شد؟
علی موقر روزنامه نگار خبر داده است که تابلوی خیابان کنسولگری عربستان در مشهد که «آیت الله نمر» نام داشته، پایین آورده شده است./انتخاب

سردار رادان: از شنبه بی‌حجاب‌ها را به محاکم قضایی معرفی می‌کنیم/توانگر: اگر امکان استیضاح نماینده مجلس بود، حتما آقاتهرانی را استیضاح می‌کردم/روزنامه جمهوری اسلامی: جلسات پیگیری «مهار تورم» می‌گذارید، همزمان کالاها «گران» می‌شوند/میرسلیم خطاب به مخبر: واردات خودروی کارکرده باعث تحقیر ملت ایران نمی­‌شود؟/نام «آیت الله نمر» از خیابان کنسولگری عربستان در مشهد پایین آورده شد؟

 

روایت خلجی از گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فرانسه
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت از تأکید مجدد جمهوری اسلامی بر رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترضان فرانسوی خبر داد. سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در جریان گفت‌وگوی صریح با خانم کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در پکن، بر لزوم «رعایت و احترام به حقوق شهروندان معترض فرانسوی» تاکید کرد. در چند ماه گذشته، فرانسه در آتش و دود و «سرکوب وحشیانه و تأسفبار» شهروندان معترض فرانسوی توسط پلیس به سر می برد.»

 

توانگر: اگر امکان استیضاح نماینده مجلس بود، حتما آقاتهرانی را استیضاح می‌کردم
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نسبت به فعالیت جریانی که «مسئول ناکارآمدی‌ها» می‌داند، برای ایجاد دوقطبی در انتخابات پیش روی هشدار داد. در بخش‌هایی از نامه مجتبی توانگر به «جوانان مومن و انقلابی حامی جبهه پایداری» با استقبال از واکنش رسانه‌های منتسب به حزب پایداری به نوشته وی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، این موضوع فرصتی برای تبادل دیدگاه‌های صریح و تشخیص سره از ناسره عنوان و در عین حال عنوان شده است: در تمام مطلبی که سایت منتسب به این حزب نوشته، هیچ کجا جواب سوالات اصلی اینجانب داده نشده است که اگر واقعا این گروه، نگران حجاب و عفاف هستند، چرا آقای آقاطهرانی در یازده سال حضور در مجلس و هفت سال ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس به وظیفه خود در ترویج معروف، فرهنگ حجاب و عفاف و برخورد منطقی با منکر بی‌حجابی عمل نکرده‌اند؟ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه نوشته است: اگر امکان استیضاح نماینده مجلس بود، اینجانب حتما آقای آقاطهرانی را به‌عنوان یکی از مقصران وضع موجود، استیضاح می‌کردم تا افراد نتوانند با عوض کردن زمین بازی و انگشت اتهام گرفتن روی دیگران، فرار به جلو کنند و خود را از مهلکه پاسخ‌گویی برهانند. گروه پایداری که در مجالس گذشته اکثریت کمیسیون فرهنگی مجلس را در اختیار داشته است، امروز باید به نیروهای متدین و انقلابی، پاسخ‌گو باشد و نه طلبکار. نویسنده نامه یادآور شده است: آیا وقتی رهبر حکیم انقلاب می‌گویند مسئولان «برنامه دارند» و «کارهای خارج قاعده نباید انجام شود»، حجت را بر همگان تمام نمی‌کند؟ اصرار بر این مسیر با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا خلاف تدبیر نظام عمل کردن در مساله مهم و حساس حجاب که حضرت آقا نگرانی خود را از نقشه دشمن اعلام کردند، واقعا دلسوزی برای حجاب و عفاف است یا انگیزه دیگری دارد؟ درباره این مساله بعدا بیشتر خواهم نوشت.

 

خبر شکوری راد درباره دوره جدید فعالیت جبهه اصلاحات
سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: دوره جدید هیات رئیسه جبهه اصلاحات از اردیبهشت آغاز می‌شود.علی شکوری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت جبهه اصلاحات اظهار کرد: دوره قبلی هیات رئیسه جبهه اصلاحات در انتهای سال گذشته به پایان رسید. هم‌اکنون جبهه اصلاحات در حال تدارک مقدمات کار برای تشکیل دور جدید هیات رئیسه است. وی در ادامه با بیان اینکه هیات رئیسه دوره جدید با رای دبیران کل و اشخاص حقیقی عضو جبهه اصلاحات تعیین می‌شوند، افزود: فکر می‌کنم دوره جدید هیات رئیسه از اوایل اردیبهشت آغاز شود.این فعال سیاسی همچنین گفت: رئیس جدید جبهه اصلاحات هم با رای مجمع عمومی انتخاب خواهد شد. شکوری راد درباره خط ‌مشی جبهه اصلاحات در سال جاری و انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: خط‌مشی جبهه اصلاحات توسط مجمع عمومی و پس از تشکیل دوره جدید تعیین خواهد شد.

 

جلسات پیگیری «مهار تورم» می‌گذارید، همزمان کالاها «گران» می‌شوند
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی خطاب به دولت رئیسی نوشت: سؤال مهم‌تر این که دولتمردان ما تا اول فروردین ۱۴۰۲ نمی‌دانستند که تورم باید مهار شود و تولید باید افزایش یابد؟ اگر می‌دانستند، چرا قبل از آن اقدامی جهت مهار تورم نکردند و اگر نمی‌دانستند، چگونه می‌توانند خود را برای مدیریت کشور صالح بدانند؟هنوز یک هفته از اعلام شعار سال ۱۴۰۲ توسط رهبری نگذشته بود که یک شرکت داروسازی رسماً با ارسال نامه به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد ۶۷ درصد قیمت تولیدات داروئی خود را افزایش داده است. در رویداد عجیب دیگری، مقامات رسمی کشور قبل از نیمه فروردین اعلام کردند در سال ۱۴۰۲ قیمت خودرو، متوسط ۴۰ درصد و در یک مورد ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت. این‌ها اخبار غیر رسمی و غیر موثق نیستند که بتوان درباره آن‌ها تشکیک کرد و به نوعی احتمال جعلی بودن یا تلاش عده‌ای برای ناموفق جلوه دادن دولتمردان در مهار تورم و افزایش تولید را داد. در برابر واقعیت‌های تلخی که حتی در روزهای دهه اول سال جدید در جهت خلاف شعار سال رخ می‌دهند و مردم آن‌ها را با تمام وجود لمس می‌کنند، نمی‌توان به توجیهات غیرموجه متوسل شد و سرها را زیر برف کرد و این واقعیت‌ها را نادیده گرفت. در همان ایام دهه اول فروردین امسال، قیمت لبنیات بدون آنکه اعلام شود افزایش یافت و مردم با آنچه از جیبشان رفت احساس کردند، قبل از آنکه شرکت‌ها و کارخانجات کارشان را شروع کنند، قیمت کالاهای موردنیاز روزانه‌شان ۱۵ درصد افزایش یافته است. هزینه خدماتی از قبیل مترو، اتوبوس و تاکسی نیز بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. طرفه اینکه در همین حال، دولت با تشکیل جلسات و تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبات رهبری برای تحقق شعار سال که مهار تورم و افزایش تولید است، اعلام می‌کند تمام دستگاه‌های دولتی با تمام امکانات برای تحقق مطالبات رهبری تلاش خواهند کرد. پرسش این است، اگر چنین تلاش مبارکی با این همه نیرو و امکانات وجود دارد، چگونه است که درست همزمان با تشکیل همین جلسات و اعلام همین تصمیمات، مقامات رسمی اعلام می‌کنند قیمت خودرو بطور میانگین در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد و در یک مورد ۷۰ درصد افزایش همراه خواهد بود؟ درباره افزایش ۷۶ درصدی قیمت داروهای تولیدی فلان شرکت داروسازی چطور؟ و درباره قیمت لبنیات و سایر اقلام مورد نیاز روزمره زندگی مردم چطور؟

 

دستیار ویژه پوتین فردا با شمخانی دیدار می‌کند
دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه فردا (یکشنبه) با دریابان علی شمخانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. «ایگور لویتین»، دستیار ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که شب گذشته وارد تهران شده است، فردا (یکشنبه) با دریابان «علی شمخانی» دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.در سفر دی‌ماه گذشته لویتین به ایران، دو کشور توافق کردند که بخش باقی مانده از دالان راهبردی شمال – جنوب که قطعه رشت – به آستارا است، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود. محور گفت‌وگوهای دستیار ویژه پوتین با شمخانی، بررسی روند اجرایی سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک میان دو کشور به‌ویژه سرعت دادن به آغاز عملیات اجرایی تکمیل دالان شمال- جنوب خواهد بود. همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین قرار است امروز شنبه با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی دیدار و گفتگو کند.

 

لایحه ارتقای امنیت زنان فردا به صحن مجلس می‌رود
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی از بررسی کلیات لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس خبر داد.محسن پیرهادی با اعلام اینکه کلیات لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» در نشست علنی فردا (یکشنبه) مجلس به رای گذاشته می‌شود، به خبرنگاران گفت: پیش بینی می‌شود که اکثریت مجلس با هدف تعیین تکلیف این لایحه و رفع تبعیض و ظلم از زنان به کلیات لایحه رای مثبت دهند و رفع اشکالات آن را به بررسی‌های دقیق و کارشناسانه جزئیات در کمیسیون واگذار کنند. نایب رئیس فراکسیون انقلاب در مجلس یازدهم با بیان اینکه بر مبنای بررسی‌هایی که انجام شده، ضرورت اصلاح برخی نکات این لایحه براساس موازین شرعی و انقلابی کاملا حس می‌شود و اشکالاتی به برخی از بندهای این لایحه وجود دارد و مستلزم رفع و ابهام زدایی است، اما چارچوب کلی آن قابل دفاع و مثبت است، با تاکید بر اینکه کلیات لایحه در جهت رسیدن به یک قانون مترقی در حوزه زنان و خانواده است، یادآور شد: تلاش ما تصویب کلیات این لایحه است؛ هرچند برخی موارد آن نیازمند اصلاحیه و ورود کارشناسانه جدی بر اساس قانون اساسی و تعالیم اسلامی در خصوص جایگاه زنان در محیط خانواده و جامعه دارد.

 

میرسلیم خطاب به مخبر: واردات خودروی کارکرده باعث تحقیر ملت ایران نمی­‌شود؟
سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو کمیسیون اصل نود در نامه‌ای خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری ضمن اشاره به مسائل وابسته به واردات خودروهای مستعمل، نوشت: واردات خودروهای مستعمل، صنعت خودروی کشور را با مشکلات جدیدی مواجه می‌کند. خودروهای مستعمل بدون هیچ ضمانتی فروخته می‌شوند؛ یک خودروی خارجی که برای اولین بار است به کشور وارد می‌شود و هیچ‌گونه اطلاعات فنی و تعمیراتی معتبر در مورد آن وجود ندارد، با توجه به شرایط تحریمی محصولات شاخص جهانی که در ایران نمایندگی رسمی ندارند، چگونه می‌تواند مورد ارزیابی فنی از نظر تشخیص سلامت و کیفیت قرار گیرد و خریدار آن خودرو چگونه می‌تواند با اطمینان از آن خودرو بهره‌برداری کند؟ اگر عده‌ای این‌گونه پاسخ دهند که واردات خودرو مستعمل تنها محدود به نمونه‌هایی باشد که در سال های گذشته در کشور وجود داشته و سوابق فنی آنها موجود است، باز هم این نتیجه حاصل می‌شود که این سیاست تنها برطرف کنندۀ نیاز بخش خودروهای تجملی در داخل کشور خواهد بود و تأثیر مثبتی بر نیاز عموم مردم ندارد. از سویی استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای داخلی الزامی شده و در صورت عدم رعایت آن، ارائه محصول جدید به بازار غیر ممکن می شود؛ حال رویکرد ما در زمینه خودروهای دست دوم چیست؟ آیا قرار است استانداردها مراعات شوند یا نه؟ آیا واردات خودروی مستعمل، پس از گذشت چهار سالِ بسیار سخت بر صنعت بویژه صنعت خودرو، این علامت را به کشورهای تحریم­ کننده نمی­ دهد که تحریم­ های ایشان اثر خود را گذاشته و آیا این امر باعث تحقیر ملت ایران برای استفاده از کالای مستعمل ایشان نمی­ شود؟ این امر با کدام یک از اصول عزت و مصلحت، سیاست­ های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب همخوانی دارد. متاسفانه تدابیری چنین سطحی نه تنها مشکلی را از مشکلات مردم حل نخواهد کرد، صنعت و بویژه صنعت خودرو را با مشکلات جدیدی مواجه خواهد نمود.

 

فرزین: از تمامی ابزار‌ها برای مهار تورم استفاده می‌کنیم
رئیس‌کل بانک مرکزی در اولین جلسه شورای فقهی این بانک در سال جدید با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید به عنوان شعار سال، اظهار کرد: تورم موضوع حاکمیتی است و مهار آن نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف است، اما نقش بانک مرکزی در این زمینه، محوری است و این بانک از تمامی ابزار‌های موجود جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری استفاده خواهد کرد.

 

واکنش مجمع تشخیص مصلحت به انتقادات درخصوص حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام به حواشی به وجود آمده در رابطه با حذف مصوبه واردات خودرو‌های کارکرده توسط هیات عالی نظارت این مجمع واکنش نشان داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است:  مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیات عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودرو‌های کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بند‌هایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیات عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودرو‌های «سواری» از فهرست خودرو‌های کارکرده وارداتی، اصلاح نمود. شایان ذکر است، این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده بود، مجلس محترم ۱۹ مغایرت را اصلاح و بر ۱۳ مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد بحث و تصمیم گیری واقع شد. در ضمن خاطرنشان می‌سازد: مصوبات هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی، با رای اکثریت اعضای هیات صورت می‌گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودرو‌های سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضای هیات بدان رای دادند. لازم به ذکر است، هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ارتباط اعضای هیات عالی نظارت مجمع با مافیای خودرو! از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها، آسیب‌هایی را برای تعامل فعال و برادرانه میان ارکان نظام و ایجاد تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، ایجاد می‌کند و دوری از این فضا و پاسخ مستدل به سوالات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

کوچکی نژاد: آمریکایی ها همواره دنبال رصد فعالیت های اقتصادی ما هستند
جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه ایران بیشترین مبادلات را با کشورهایی همچون چین و روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم با کشورهای دوست و همسایه خود به توافق برسیم تا این کشورها دلار را به عنوان یک اهرم پولی نپذیرند و بتوانیم با یک پول مبنا، تبادلات را انجام دهیم، حتما بخش وسیعی از اقتصاد ایران از مشکلات دلار نجات پیدا خواهد کرد. این نماینده مجلس بیان کرد: دولت باید مسیر فعلی گسترش ارتباطات با همسایگان اعم از امارات و عربستان و کشورهای همچون چین و روسیه را ادامه دهد، چون این رویکرد می تواند  ایران را نجات دهد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات با بیان اینکه آمریکایی ها همواره به دنبال رصد فعالیت های اقتصادی ما هستند بیان کرد: باید تلاش کنیم هرگونه رویکرد ما در مهار دلار دور از نظر آمریکایی ها به درستی مراقبت شود.

 

نماینده مجلس: نه آویزان شدن از دلار و نه سرکوب قیمتی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید به سمتی برویم که برخی با یک نگاه های بعضا کارشناسانه غلط بخواهند از فرمایش ایشان بدین نحوه برداشت کنند که، فرمایش رهبری سرکوب قیمتی بود و باید تا آینده نامعلومی که نرخ تولیدات شرکت ها تثبیت شود – فارغ از اینکه در اقتصاد کشور چه می گذرد و تورم چیست و هزینه های تولید به چه شکلی است –  مسائل را پشت سر گذاشت؛ بنابراین، به اعتقاد بنده بین این مسائل یک خط باریکِ عمل منطقی و درست وجود دارد که نه به ورطه آویزان شدن به دلار که مورد تاکید رهبری بود دچار شویم و نه از سویی دیگر به  سرکوب قیمیتی و نابود کردن صنایع برسیم، که این مساله هم به خودی خود مخرب است.

 

خبرگزاری فارس: دلار ۵۰ هزار تومانی خریدار ندارد
خبرگزاری فارس نوشت: بازار ارز در روز‌های گذشته روند تقریبا نزولی داشته و نرخ معاملات غیررسمی ارز به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است. البته معامله‌ای در این نرخ‌ها انجام نمی‌شود و دلالان و کانال‌های مشخص در فضای مجازی در حال نرخ سازی هستند. ورود نرخ ارز به کانال ۴۰ هزار تومانی در بازار غیررسمی، باعث تضعیف انتظارات افزایشی در بازار ارز شده است و فروشندگان ارز رشد شدیدی داشته اند. در واقع علامت حیاتی به بازیگران بازار، واکنش دلار نسبت به مرز ۵۰ هزار تومانی است. در بازار پشت خطی نیز تمایل به فروش ارز بیشتر است؛ امری که نشان می‌دهد انتظارات در بازار ارز تا حدی نزولی است. با این حال، در بازار نقدی خرد، بازیگرانی که زیر کانال ۵۱ هزار تومان حاضر به فروش نبودند، این روز‌ها به دنبال خریدار می‌گردند. قیمت ارز در فضای مجازی حدود ۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است؛ اما آنچه در واقعیت وجود دارد، نرخ‌های زیر ۵۰ هزار تومانی است.