در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این بسته خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رئیس عملیات علیه ایران در سیا بازنشسته شد
رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) روز پنجشنبه اعلام کرد که سازماندهی مجدد را با هدف تمرکز بیشتر بر چین آغاز خواهد کرد. پومپئو در دوره ریاست خود بر سامان، دفاتری را برای تمرکز بر کره شمالی و ایران ایجاد کرد. این گروه­ها اکنون بر خاورمیانه و شرق آسیا متمرکز می شوند. با پایان یافتن کار دفتر ایران، مایکل دندریا، رئیس فعلی آن، از این سازمان بازنشسته می‌شود. انتصاب دندریا در سال ۲۰۱۷، که سابقه طولانی فرماندهی عملیات علیه القاعده و دیگر اهداف تروریستی را داشت، نشانه خط مشی دولت ترامپ در قبال ایران بود.

 

رهگیری قایق‌های آمریکایی توسط سپاه
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار تصاویری، قدرت رهگیری و اشراف کامل خود را بر نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس نشان داد که اقتدار نیروی دریایی سپاه را بر بالای سر آمریکایی‌ها نمایش می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که چگونه شناور‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشراف کاملی بر تردد شناور‌ها و ناو‌های بیگانه در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس دارند.

 

درخواست آمریکا از کره جنوبی درمورد مذاکرات وین
خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، روز پنجشنبه ۱۵ مهر اعلام کرد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با معاون وزیر خارجه کره جنوبی، در مورد همکاری بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، گفت‌وگوی تلفنی کرده است.بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی تصریح می کند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی خواستار ادامه نقش «سازنده» سئول برای از سرگیری مذاکرات شده است.

 

وزیر راه: نقشه ترانزیتی قفقاز کاملا تغییر خواهد کرد
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در توئیتی با بیان اینکه مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز رفع و به زودی نیز نقشهٔ ترانزیتی آن منطقه کاملا تغییر خواهد کرد، تاکید کرد: کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ما بسته نمی ماند اما پل های شکستهٔ پشت سر آنها به سادگی ترمیم نخواهد شد!

 

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از چهاردهم تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که۱۷۴۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۳ نفر رسید. متاسفانه ۲۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۱۲ نفر رسید.

منابع خبری از وقوع یک انفجار در داخل مسجدی در ولایت قندوز افغانستان خبر دادند. برخی منابع خبری هم از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن در این انفجار خبر می‌دهند.

 

سکوت سیاسی علی لاریجانی؟ / او در غیبت صغراست اما درازمدت سکوت نمی‌کند

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن آبادی، فعال سیاسی درباره آینده سیاسی علی لاریجانی گفت:برای این طیف شخصیت ها، خداحافظی از عرصه سیاسی همیشه موقت خواهد بود. آنها در مقطعی غیبت صغری پیدا می کنند اما نمی توانند وارد غیبت کبری شوند. به عبارت دیگر آنها در یک دوره ای سکوت می کنند اما وقتی ببینند کشور نیاز دارد دوباره ورود خواهند کرد.با شناختی که از آقای لاریجانی دارم او نمی تواند درازمدت سکوت کند. همانطور که بعد از انتخابات او یکی دو پالس داد./ نامه نیوز

معامله ملک در شمال تهران، یک سوم معاملات ایرانی‌ها در ترکیه!

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک:تعداد معاملات ماهیانه در شمیرانات به حدود یک سوم تعداد خانه‌هایی که ایرانیان هر ماه در ترکیه خریداری می‌کنند، رسیده است.مرداد ماه ۲۵۹ فقره خرید مسکن در منطقه ۱ تهران داشتیم در حالی که در همین زمان ایرانی‌ها حدود ۷۰۰ خانه در ترکیه خریدند.درست است که ترکیه کشور همسایه ماست، معمولا قوانین و مقررات آن با تغییر مسئولان عوض خواهد شد.در قبرس و گرجستان موارد متعدد کلاهبرداری به بهانه اقامت را شاهد بودیم.مردم به هیچ وجه فریب رنگ و لعاب های تبلیغات مسکن در کشورهای خارجی را نخورند./باشگاه خبرنگاران

فارس: از لیس زدن ضریح ائمه تا هنجارشکنی در حرم امام رضا(ع)/ خط تحریف به دنبال غیرعقلانی نشان دادن تشیع است

خبرگزاری فارس نوشته است: دیشب در حرم مطهر امام رضا(ع) تعدادی هنجارشکن با عبور از حفاظ های قرار گرفته در اطراف ضریح مطهر، خود را به ضریح امام رئوف رسانده و با هتک حرمت حرم مطهر امام رضا(ع) پروتکل های بهداشتی حرم را زیرپا گذاشتند.این اقدام باعث شد دقایقی نظم آن صحن والا مقام مختل شود و مدتی درهای ورودی حرم بسته بماند. عدم همراهی مردم با این اقدام سبب شد دوباره آرامش به صحن بازگردد و روال عادی زیارت تداوم یابد.این سنخ اقدامات در ایام شیوع کرونا سابقه داشته و همیشه جریانات انحرافی به دنبال آن بودند بتوانند از این تحرکات تصویری خلاف عقلانیت از مذهب شیعه بازنمایی کنند.

پیش‌بینی الخزعلی از تفاهم بین ایران و عربستان

دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق»‌ عراق با بیان اینکه ایران و عربستان سعودی وارد مرحله مذاکره شده‌اند، گفت که پیش‌بینی می‌کند این دو کشور به تفاهم‌هایی دست پیدا کنند.«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق،‌ شامگاه امروز (چهارشنبه)، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به موضوعات مختلفی از جمله انتخابات عراق و سازمان الحشدالشعبی پرداخت.بر اساس گزارش المیادین، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق اظهار داشت:‌ «عراق به عنوان یک کشور، منابع و شرایط لازم برای ایفای یک نقش بزرگ را داراست. مرحله‌ای که در آن تظاهرات رخ داد، ماهیت وضعیت به‌ویژه دوره پس از پیروزی بر داعش را منعکس نمی‌کرد. عراق در مرحله آتی در برابر دوراهیِ مرحله گذشته و مرحله پس از انتخابات قرار خواهد گرفت».قیس الخزعلی ادامه داد:‌ «در طرف دوم افرادی قرار دارند که به لزوم انحلال الحشدالشعبی، گره زدن عراق به غرب اعتقاد دارند و افرادی نیز هستند که باطنا موافق عادی‌سازی روابط هستند. عراق نیازمند سیاستمدارانی است که توانایی تصمیم‌گیری داشته باشند و از تصمیمات آمریکا به دور باشند. ما با ادغام الحشدالشعبی در ارتش عراق مخالفیم چراکه این گام الحشد را از ما خواهد گرفت و به ارتش آسیب خواهد رساند.»

پیشنهاد روسیه به ایران برای تشکیل پیمان منطقه‌ای ۳+۳

روسیه برای تشکیل پیمان منطقه‌ای جدید با عضویت ایران پیشنهاد جدیدی داده است.به گزارش آناتولی، روسیه پیشنهاد کرده است یک اتحادیه ۳+۳ با عضویت کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به اضافه “سه کشور بزرگ منطقه” یعنی روسیه، ترکیه و ایران تشکیل شود.این پیشنهاد در نشست خبری مشترک سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه روسیه و جمهوری اسلامی در مسکو مطرح شد.این همکاری در زمینه‌های امنیتی، مبادلات اقتصادی و ترابری خواهد بود. او گفت که چنین توافقی به نفع سه کشور کوچک منطقه و همچنین روسیه، ایران و ترکیه خواهد بود.

توضیحات سردار نقدی درباره تحریف اظهاراتش توسط برخی رسانه‌ها

معاون هماهنگ‌کننده سپاه درباره تحریف اظهاراتش توسط برخی رسانه‌‎‌ها توضیحاتی ارائه کرد. سردار محمدرضا نقدی در یادداشتی نوشت:این بار هم رسانه‌های دشمن و جیره خوران داخلی شان در مقابل بیان حقیقت کم آوردند و برای جبران شکست به تحریف متوسل شدند. برای غیر منطقی جلوه دادن بحث این حقیر در یادواره شهدا‌ی خدابنده با حذف بعضی جملات که نسبت شاهان با اشغال مغول را نشان می‌داد این مساله را به جمله‌های قبلی چسباندند که وانمود کنند بنده گفته ام ساسانیان کشور را به مغول تسلیم کرد حال آنکه بچه مدرسه‌ای هم میداند ساسانیا‌ن از حکومت خلفا شکست خوردند، نه از مغول. واقعیتی که بنده گفتم و می خواهند آن را پنهان کنند، چیست؟ نسب ایرانیان نسب شاهان ظالم و جنایتکار نیست مرام شاهان این است که “تا زور داری زور بگو و هرچه دلت می‌خواهد بکن، هرجا هم زور نداری تسلیم شو” این مرام را بار‌ها و بار‌ها میشود در تاریخ دید؛ تاریخی که مورخان از صهیونیست تا حزب اللهی و از شاهنشاهی تا جمهوری اسلامی همه آن را قبول دارند. هخامنشیان در مقابل حمله اسکندر ایران را تسلیم یونانیان کردند و این شکست به قدری عمیق بود که ۱۲ سال خود اسکندر و بیشتر از ۷۵ سال سایر حکمرانان یونانی بر کل ایران و تا ۲۳۰ سال بر بخش اعظم ایران حکومت می‌کردند.

چرا دفاع لازم در مقابل این هجوم نشد و بدتر از آن ایران برای این دوره بسیار طولانی به حاکمیت بیگانه تن داد؟ ساسانیان در مقابل ارتشی به مراتب کوچکتر از ارتش خودشان با سازو برگ خیلی ناچیز تر ایران را واگذار کردند و این شکست آنقدر عمیق بود که جز چند سال حکومت خلفا در سالهای ابتدایی نزدیک ۶۰۰ سال ایران تحت رهبری پادشاهان عرب ( بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس ) رار گرفت. سپس خوارزمشاهیان ایران را به متجاوزان مغول که کوچکتر ولی پرانگیزه تر بودند تسلیم کردند و اینجا هم حدود ۲۰۰ سال ایران تحت حکومت چنگیز و تیمور و فرزندان آنها بود.شاهان بعدی هم از محمود افغان ذلیلانه شکست خوردند بعدی ها یعنی قاجار و پهلوی هم در دو جنگ جهانی بدون کوچکترین مقاومت به اشغال ایران توسط متجاوزان تن دادند و تحت امر متجاوز قرار گرفتند و ایران را کامل تحت حاکمیت انگلیس و سپس آمریکا قرار دادند و دلیل اصلی این همه خفت و خواری در مقابل دشمن چیزی نبود جز ظلم و جنایتی که در حق ملت روا می داشتند و لذا ملت ایران با شاهان خوب نبود و این رفتارهای ظالمانه شاهان انگیزه فداکاری برای کشور را در آنان از بین می برد.آیا این جرثومه های فساد و ظلم و نمادهای ذلت و تسلیم می توانند هویت و نسب ملت ایران باشند؟!اینها حکومت های غیر ایرانی حاکم بر ایران طی ۱۱۲۰ سال است؛ ایرانی هایش هم بهتر از اینها نبودند

جایگاه رئیس دولت اصلاحات از زبان یک اصلاح‌طلب

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تحولات جریان متبوع خود نکاتی را بیان کرد.عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آینده جریان اصلاحات بیان کرد: اختلافات کارگزاران سازندگی به خصوص آنچه من دیدم در درون حزب حل و فصل خواهد شد و مورد خاصی نیست؛ کمااینکه در همه احزاب و سنوات گذشته هم چنین اختلافاتی وجود داشته و گرایش‌های مختلفی ممکن است که در درون یک حزب وجود داشته باشد؛ بنابراین بعید است که این اختلافات به کل جریان اصلاحات تسری پیدا کند.او ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه اصلاحات نقشی در کشور ندارد و بهتر است که خبرنگاران هم پیگیر وضعیت دولت، مجلس و سایر نهادها باشند که در جریان اصولگرا مستقر هستند و صد در صد قدرت را در دست دارند.چمبر درباره جایگاه رئیس جریان اصلاحات نیز بیان کرد: او از ابتدا تا الان جایگاه ویژه ای در میان افراد اصلاحات داشته؛ البته نمی‌توان نام رهبری بر آن گذاشت. در کل معتقدم شورای سیاست‌گذاری که تشکیل می‌شود باید این نقش را برعهده بگیرد، اما در کل رئیس دولت اصلاحات هماهنگ کننده جریان اصلاحات بوده و خواهد بود.

خبر کرملین درباره دیدار پوتین و رئیسی

سخنگوی کرملین از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی و آمادگی دو طرف برای این امر خبر داد.به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که روسیه و ایران برای دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور دو کشور آمادگی دارند و زمان دقیق این دیدار با توجه به وضعیتی که با وجود بیماری همه‌گیر کرونا حاکم است، تعیین خواهد شد.به گفته پسکوف، دو طرف در زمینه احساس نیاز برای برگزاری این نشست دوجانبه تفاهم داشته و هر دو طرف برای آن آمادگی دارند.او در پاسخ به این که آیا این دیدار قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد یا نه، گفت «درباره این که دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد از طرق کانال‌های دیپلماتیک تصمیم‌گیری خواهد شد.»

پیش‌بینی یک اصلاح‌طلب از تشدید پوست‌اندازی در جریان اصلاحات

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.«هدایت آقایی»، سیاستمدار اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با برنا در خصوص لزوم پوست اندازی در جریان اصلاحات اظهار کرد: در کشور ما متاسفانه تشکل‌هایی که تحت عنوان حزب، انجمن و مجموعه‌های سیاسی کار می‌کنند هیچ‌ یک با استانداردهایی که در دنیا برای تعریف از حزب متداول هست، تطبیق ندارند. سازمان‌هایی که تحت عنوان حزب هستند بیشتر یک پوسته و ظاهری از حزب هستند والا در ماهیت فاصله خیلی زیادی با تعاریفی که از تشکیل حزب و گروه در جوامع دموکراسی متداول هست، دارند.او افزود: اصولاً احزاب و گروه های سیاسی برای دستیابی به قدرت تشکیل می شوند. در جمهوری اسلامی، در قانون اساسی که قابل تفسیر هست و هم در عرفی که متداول شده احزاب و گروه‌ها پر و بال‌های نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌روند یعنی تا جایی آزاد هستند که جمهوری اسلامی را تقویت کرده و اگر انتقاد داشته یا به دنبال تغییرات بنیادی باشند، اساسا اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.آقایی ادامه داد: توقعات از احزاب و گروه‌هایی که در جمهوری اسلامی مجوز می‌گیرند این است که باید به تقویت نظام جمهوری اسلامی محدود بوده و نه محدود به تغییر و انتقادهای اساسی به مبانی کلی و در اینجا می‌بینیم با کسانی که به عنوان فرد می‌خواهند آزادانه فکر و عمل کنند، تعارض پیش می‌آید.

دفتر «سیا» در امور ایران به کارش پایان داد

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان بخشی از تغییرات سازمانی دفتر خود در امور ایران و کره شمالی را تعطیل کرده است.رسانه‌های آمریکا امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند در «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) برخی تغییرات سازمانی با هدف تمرکز بیشتر واشنگتن روی مقابله با نفوذ چین اعمال شده است. اصلی‌ترین تغییر سازمانی، تأسیس دفتری با مأموریت ویژه برای هدایت منابع سیا به سمت مقابله با چین است و این سازمان تصمیم گرفته به مقابله با قدرت روزافزون این کشور آسیایی بپردازد.روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سیا به فعالیتشان خاتمه داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی تحلیل خواهد شد.یک مقام ارشد سیا به نیویورک‌تایمز گفت اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها یا کم شدن از تهدیدهای ناشی از آنها نیست، بلکه بعد از بررسی عملیات‌های سیا این جمع‌بندی حاصل شده که تحلیل این کشورها به عنوان بخشی از منطقه محل وقوع آنها نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد.

کنایه سنگین کرباسچی به دو اصلاح طلب خارج نشین

غلامحسین کرباسچی در صفحه شخصی خود در توئیتر به صحبت های اخیر رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین درباره کروبی واکنش نشان داد.دبیر کل حزب کارگزاران در صفحه شخصی خود در توئیتر خطاب به رضا علیجانی و محمدجواد اکبرین نوشت: با تیتر ملی _مذهبی انقلابی یا طلبه جنبش سبز در پاریس بنشینی ولی در bbc اعتراض کنی که چرا یک شخصیت آزاده و انقلابی با ۸۴ سال و انواع بیماری بعد از ۱۱ سال حصر و محرومیت از زندگی معمولی توانسته یک ساعت در یک جمع محدود بیاید و حرف بزند باید حصر به شدت ادامه یابد؟؟ دیکتاتور کیست؟

سخنان اخیر ظریف تقطیع شده است؟

در متن برجام هیچ‌جا از تعلیق تحریم نام برده نشده و همه‌جا به لغو مقررات تحریم اشاره شده و کلمه تعلیق صرفاً در پیوست پنجم و آن هم نه در باره تحریم‌ها بلکه صرفاً مربوط به «تصمیم سیاسی اتحادیه اروپا»ست. در این پیوست که برنامه اجرای برجام را در بردارد، جمعاً یک بار واژه Suspended و سه بار کلمه Suspend ذکر شده است.دیشب محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین، در گفت و گویی کلاب هاوسی اظهاراتی در خصوص برجام داشت.ظریف در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود. آنجا من سوال کردم و به من اطلاع دادند و در این مورد برخی گفتند ظریف برجام را نخوانده که هم ظلم بزرگی به کشور و هم ظلم بزرگی به واقعیت بود که حتما دروغ بود که اگر از غربی‌ها هم بپرسید می‌گویند این حرف درستی نیست.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۶ مهر ۱۴۰۰ / پس از ۸۲ روز، آمار روزانه فوتی‌ها به کمتر از ۲۰۰ نفر رسید
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۶ مهر ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و این درحالیست که پس از ۸۲ روز، آمار روزانه فوتی‌های این بیماری به کمتر از ۲۰۰ نفر در کشور رسیده است.

 

سید حسن خمینی:
اگر نپذیریم که انسان‌ها برابر هستند، به عدالت، آزادی و دموکراسی نخواهیم رسید / همه ما یک اندازه رأی داریم؛ رأی بیشتر، چرب‌تر یا درشت‌تر ندارد / دین دالّ بر برابری است و شما را برابر می‌خواهد؛ این نگاه برابری پایه‌ای است که از دل آن دموکراسی و آزادی بیرون می‌آید
سید حسن خمینی گفت: به نظر من این هسته مرکزی فکر آقای حکیمی فقط نیاز امروز جامعه ما نیست و نیاز بشریت است. ما جز از مسیر دین به برابری نمی رسیم؛ جز با باور اینکه همه بندگان یک خدا هستیم و خداوند ما را یکسان آفریده است. منکر این نیستم که فلسفه هایی می توانند این را ثابت کنند ولی شمول اجتماعی ندارند و حرکت آفرین اجتماعی نیستند.

 

درخواست ترکیه برای خرید چهل فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، ترکیه درخواست خرید چهل فروند جنگنده «اف ۱۶» به آمریکا داده است.به گزارش رویترز، منابع آگاه گزارش دادند، ترکیه درخواست خرید چهل فروند جنگنده اف ۱۶ و تجیهزاتی برای نوسازی ۸۰ فروند از جنگنده‌های این کشور را به آمریکا داده است.این منابع به شرط ناشناس ماندن، افزودند که ترکیه قصد دارد تا ناوگان نیروی هوایی خود را پس از اینکه در خرید جنگنده‌های اف ۳۵ ناکام بود، نوسازی کند.

هنوز وزارت خارجه آمریکا و سفارت ترکیه در واشنگتن به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این موضوع پاسخ ندادند.وزارت دفاع آمریکا اردیبهشت ماه از کنار گذاشتن رسمی ترکیه از پروژه تولید مشترک و خرید جنگنده‌های آمریکایی اف – ۳۵ به دلیل خرید سامانه موشکی روسی اس – ۴۰۰ خبر داد.آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی “اس-۴۰۰” را امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را دریافت کرد.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا/ تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن/ واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان/ دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند که استفاده ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از سامانه روسی “اس-۴۰۰”، تهدیدی برای این ائتلاف نظامی غربی است، اما آنکارا این موضوع را رد و بر نیازش به این سامانه برای دفاع از ترکیه تاکید کرده است.

ترکیه به عنوان یکی از شرکای اصلی تولید جنگنده اف – ۳۵ در کنار کشورهای انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ قرار بود باشد و در فاز نخست این پروژه اقدام به خرید ۱۰۰ فروند از این جنگنده آمریکایی کند.

تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش کاخ سفید، بایدن در بیانیه ای اعلام کرد در ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ بر اساس قانون بین المللی اختیارات اقتصادی اضطراری، برای مقابله با وضعیت غیر معمول و فوق العاده نشات گرفته از شرایط سوریه علیه امنیت ملی آمریکا و سیاست خارجی آن، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.در این بیانیه آمده است، وضعیت در سوریه و به ویژه اقدامات دولت ترکیه در حمله نظامی به شمال شرق سوریه، کارزار شکست داعش را تضعیف می کند و غیرنظامیان را به خطر می اندازد و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می کند و همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود.
در این بیانیه آمده است، به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ مورخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، باید پس از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد.در پایان بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است، بنابراین مطابق با بخش ۲۰۲(د) قانون اضطرار ملی، یک سال وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۸۹۴ درخصوص وضعیت سوریه را تمدید می‌کنم. در دو سال گذشته آمریکا با اعزام نیرو و تجهیزات حضور خود را در مناطق نفت خیز سوریه بیشتر کرده؛ حضوری که منجر به سرقت نفت مردم این کشور شده است.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا/ تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن/ واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان/ دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

نیروهای دمکراتیک سوریه شبه‌نظامیان وابسته به نظامیان آمریکایی هستند که در شرق و شمال شرق سوریه حضور دارند.دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکا در شرق و شمال شرق این کشور هدفی جز غارت نفت ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.فیصل المقداد وزیر امورخارجه چندی پیش اعلام کرد حضور نظامیان آمریکایی در سوریه غیر قانونی است و باید هرچه زودتر خاک کشورمان را ترک کنند.وزیر امورخارجه سوریه گفت: اگر آمریکایی‌ها این کار را انجام ندهند، کار آنها همان گونه که در افغانستان و کشورهای دیگر یکسره شد، در سوریه نیز تمام خواهد شد.

 

تحریف اظهارات ظریف درمورد واژه تعلیق
ظریف درباره تحریف اظهاراتش در مورد برجام گفت: کلمه «تعلیق» در برجام نیست، بلکه در یکی از ضمائم است؛ آن هم مربوط به تحریم های آمریکا نیست، بلکه مربوط به اتحادیه اروپاست. او گفت: در واقع موافقت کردند که آن تحریم های نظامی و.. در ابتدا «تعلیق» و پس از لغو قطعنامه های شورای امنیت، «لغو» شوند.

 

واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان مدعی شد این کار، راه حل پایداری برای حل بحران انرژی لبنان نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که واردات سوخت از کشوری مانند ایران که تحت تحریم های گسترده قرار دارد، راه حل پایداری برای بحران انرژی لبنان نیست.این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال ادعا کرد، ما از تلاش برای یافتن راه حل های شفاف و پایدار در زمینه انرژی که به رفع کمبود حاد انرژی و سوخت در لبنان کمک می کند، حمایت می کنیم.ند پرایس حزب الله لبنان را به بازی روابط عمومی متهم کرد و مدعی شد حزب الله به دنبال راه حل سازنده مشکل نیست.
اعزام کشتی های حامل سوخت از ایران به لبنان برای تامین نیازهای ضروری این کشور مرهمی بر رنج و مشکلات روز افزون اقتصادی لبنانی ها به شمار می رود که از بیش از دو سال پیش با بحران اقتصادی و مالی شدیدی روبه رو هستند.به گزارش ایرنا، فروپاشی مالی در لبنان از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در ماه گذشته میلادی به مرحله بحران رسید و همزمان با آن کمبود شدید سوخت، لبنان را فلج کرد تا آنجا که خدمات عمومی در این کشور از جمله بیمارستان‌ها در اثر بحران سوخت و برق مجبور به تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری خود شده‌اند.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا/ تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن/ واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان/ دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

با جدی‌تر شدن بحران اقتصادی و بویژه سوخت در لبنان، پیشنهاد واردات بنزین از ایران با لیره لبنان از سوی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان مطرح شد و بدین صورت پس از پیگیری و تلاش حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، تاکنون سه نفتکش حامل سوخت از ایران به بندر بانیاس سوریه رسیده است .

دبیرکل حزب الله پیشتر اعلام کرد: چهارمین نفتکش ایرانی حامل نفت کوره به مناسبت فرارسیدن فصل زمستان اعزام خواهد شد و بر اساس رویکرد دولت جدید و تحولات پیش روی در خصوص سایر نفتکش‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.ناظران حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد لبنان را گشوده شدن افق جدیدی در روابط دو کشور و سرآغاز شکست سلطه آمریکا در منطقه ارزیابی می کنند.اعزام سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به لبنان با استقبال مردم و مقامات این کشور روبه رو شده است.مردم در شهرهای محل ورود تانکرهای حامل سوخت ایران، با برپایی مراسم جشن خودجوش و پخش شیرینی از تلاش های تهران برای در هم شکستن تحریم های این کشور و کمک به مردم تقدیر و تشکر کردند.

دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار با مقامات لبنانی در بیروت حضور دارد، با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفتگو کرد.وزیر امور خارجه در مدت حضورش در لبنان با رئیس جمهور، رئیس پارلمان، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به گفت‌وگو پرداخت.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا/ تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن/ واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان/ دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

وی همچنین در دیدار «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان ضمن تبریک به مناسبت تشکیل دولت جدید لبنان تحت ریاست نجیب میقاتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه در هر عرصه‌ای در کنار مردم لبنان ایستاده است و آمادگی دارد به این کشور کمک کند.

واکنش سازمان ملل به گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی را «بسیار مهم» توصیف کرده است.

دوجاریک گفت: «من فکر می‌کنم رایزنی‌های میان عربستان سعودی و ایران بسیار مهم هستند و به زبان صادقانه از اهمیتی حیاتی برای امنیت منطقه برخوردارند؛ بنابراین، ما از این گفت‌وگوها بسیار استقبال می‌کنیم.»پیش از این، «رابرت مالی»، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.مالی چند روز پیش در توییتر نوشت: «ما از اعلام گفت‌وگوهای مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها باعث کاستن از تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دیرپای منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد.»«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گفت‌وگوها میان ریاض و تهران را تأیید و ابراز امیدواری کرده بود که در جریان گفت‌وگوها مسائل فیمابین حل شود.

درخواست ترکیه برای خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف ۱۶» آمریکا/ تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه از سوی بایدن/ واکنش آمریکا به ارسال سوخت از ایران برای مردم لبنان/ دیدار امیرعبداللهیان با سید حسن نصرالله

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «گفت‌وگوها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده است. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم، در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود.»

دو مقام عراقی دوشنبه روز پنجم مهرماه به آسوشیتدپرس گفته‌ بودند، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دور جدیدی از مذاکرات را در بغداد برگزار کرده‌اند.این دیدار که یک هفته قبل‌تر برگزار شده بود، اولین دیدار میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» است.یک مقام عراقی گفته در این دیدار درباره مسائل بلاتکلیف میان دو کشور که در نقشه‌راه قبلی بر سر آن توافق شده بود، از جمله نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور بحث و تبادل نظر شده است.مقام مورد استناد آسوشیتدپرس که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود گفته این جلسه در سطح وزیر نبوده است. وی با وجود این، گفت‌وگوهای انجام‌شده را مثبت توصیف کرد.عراق اخیراً در گفت‌وگوهای تنش‌زدایی میان عربستان سعودی و ایران نقش میانجی را بازی کرده است.

نخستین دور گفت‌وگوها میان ایران عراق حدود پنج ماه پیش در بغداد برگزار شد و از آن زمان به بعد، این شهر صحنه چندین دور گفت‌وگوی دیگر میان تهران و ریاض بوده است.این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که عربستان سعودی در تلاش است خودش را از باتلاق جنگی چند ساله در یمن خارج کند. این جنگ به کشته و زخمی شده ده‌ها هزار تن منجر شده؛ اما هیچ یک از اهداف ریاض را برآورده نکرده است.بغداد ماه پیش میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور سران کشورهای عربی و مقام‌های ارشد چندین کشور از جمله وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی بود. این نشست، نقش بغداد به عنوان میانجی جدید در منطقه را تحکیم کرد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات، ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎ اند.کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها تن نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.