در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: هشدار روزنامه فرهیختگان درباره تکرار اعتراضات / رضا کیانیان: آقای زاکانی! چرا الان به یاد ایران افتادید / کاهش ۵ تا ۱۲ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار /قیمت واقعی خودرو، قیمت بورسی است ... را می‌خوانید.

۸۰۰ دستگاه استارلینک در ایران فعال شده
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، تعداد دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران را به گفته‌ی یک مقام مسئول تا ۸۰۰ عدد عنوان کرد و اظهار داشت: به علت قاچاق، امکان استفاده از این دستگاه رشد زیادی خواهد داشت. مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران فروش تجهیزات اینترنتی ماهوار‌های استارلینک در تهران را تایید کرد و گفت: خرید و فروش این کالا غیرقانونی است. وی افزود: ورود این دستگاه‌ها به صورت قاچاق است، دستگاه‌های مربوطه باید ورود این تجهیزات را مدیریت کنند. محبی دستگاه‌های فعال استارلینک در ایران را به گفته‌ی یک مقام مسئول تا ۸۰۰ عدد عنوان کرد و اظهار داشت: به علت قاچاق امکان استفاده از این دستگاه رشد زیادی خواهد داشت. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران، امکان جلوگیری از فعالیت دستگاه‌های استارلینک را در حوزه وزارت ارتباطات خواند و افزود: باید جلوی قاچاق این دستگاه گرفته شود.

 

پُست جدید «گنجی» در دولت رئیسی
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در احکامی جداگانه سه عضو حقیقی این شورا را منصوب کرد. سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در احکامی شهاب اسفندیاری، عبدالله گنجی و اکبر نصراللهی را به‌ عنوان اعضای حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب کرد. /ایرنا


کاهش مساحت دریاچه ارومیه از ۱۵۰۰ به ۵۳۰ کیلومتر مربع در یک سال اخیر
بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران، مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است. دریاچه ارومیه با مساحت ۵ هزار کیلومتر مربع در انتهای حوضه آبریز ارومیه قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد و عواملی از جمله تغییر الگوی کشت، افزایش زمین‌های زیرکشت، سدسازی، احداث پل شهید کلانتری و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و کمبود بارش شرایط اسفناک فعلی را برای دریاچه ارومیه رقم زده‌اند. براساس آخرین تصویر ماهواره‌ای از این دریاچه که توسط سازمان فضایی ایران منتشر شده، مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است!

دعوت رئیس بانک مرکزی دولت روحانی به «آنتن زنده» تلویزیون
روزنامه «ایران» نوشت: سیف درحالی با این سابقه روی آنتن زنده دعوت شده است که در روز‌های اخیر و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز روند بشدت کاهشی در پیش گرفته و وضعیت امیدوارانه‌ای را ترسیم کرده است. ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی که تا سال ۱۳۹۷ این مسئولیت مهم را برعهده داشت به تلویزیون دعوت شد و در یک برنامه زنده به سخنرانی پرداخت. وی در حالی برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشور از سوی صداوسیما دعوت شده بود که در دوران او برای اولین بار در تاریخ کشور حجم نقدینگی از میزان تولید ناخالص داخلی بیشتر شده بود، برای اولین بار در کشور، حجم شبه پول به پول بیش از ۱۰ برابر شد، حجم زیان بانکی در کشور به بالاترین میزان نسبت به تولید ناخالص ملی در تاریخ ایران رسید و نرخ ارز با جهش‌های ناگهانی به بیش از سه برابر افزایش یافت. در دوره ولی الله سیف معوقات بانکی به بالاترین میزان خود در تاریخ اقتصاد ایران رسیده و سیستم بانکی کشور بیشترین اضافه برداشت در تاریخ اقتصاد کشور از بانک مرکزی را داشت. سیف در حالی با این سابقه روی آنتن زنده دعوت شده که در روز‌های اخیر و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، نرخ ارز روند به شدت کاهشی در پیش گرفته و وضعیت امیدوارانه‌ای را ترسیم کرده است.

 

میلاد علوی، خبرنگار، بازداشت شد
میلاد علوی خبرنگار شبکه شرق با حضور در دادسرای زندان اوین بازداشت شد. براساس گزارش شرق، ۲۲ آذرماه ماموران با حضور در منزل او لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراهش را ضبط کرده بودند. علوی امروز صبح برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود که در تماس با خانواده از بازداشت خود خبر داد. گفتنی است، میلاد علوی از جمله خبرنگارانی بود که مصاحبه و گزارش‌هایی از وضعیت خانواده بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در روزنامه شرق تهیه و منتشر کرده بود.

 

ماجرای بازداشت فوتبالیست‌ها در پارتی شبانه
تعدادی از بازیکنان فعلی و سابق یکی از تیم‌های فوتبال مطرح تهرانی، شب گذشته در یک پارتی مختلط در شهر دماوند با حکم قضایی بازداشت شدند. برخی از این بازیکنان در حالت غیرعادی ناشی از مصرف مشروبات الکلی بودند. این افراد با شکایت همسایه‌ها و توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

 

توضیح دولت درباره تیک آبی اینستاگرام رئیس‌جمهور
حساب توئیتری پایگاه اطلاع رسانی دولت در مورد تیک آبی اینستاگرام رییس جمهور توضیح داد. حساب پایگاه اطلاع رسانی دولت در توئیتر نوشت: با توجه به صفحات متعدد منسوب به رییس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی خارجی و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتی به منظور تشخیص اصالت برای کاربران از ماه‌ها قبل انجام شد که به تازگی یکی از شبکه‌ها به آن ترتیب اثر داد. همچنانکه در تصویر مشخص است، آخرین مکاتبه و پاسخ آن شبکه، مربوط به تیر ماه است. گفتنی است، در رو‌زهای گذشته تصویری از اینستاگرام رئیس جمهور با تیک آبی منتشر شده بود که با واکنش‌های بسیاری همراه گشت.

 

عضو شورای شهر تبریز: باید دستور پیشگیری از سوار شدن افراد بی حجاب به اتوبوس‌ها صادر شود
حکیمه غفوری عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنانش ضمن گلایه مندی از ارگان های نظارتی به ویژه مجموعه نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی به بهانه اغتشاشات نباید دیگر حوزه‌های شهر را رها کند، شاهد بی حجابی و البسه نامناسب در شهر هستیم که مردم در این خصوص هم گلایه مند هستند. غفوری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: لازم است دستور صریح برای پیشگیری از سوار شدن افراد بی حجاب به اتوبوس‌های شهری صادر شود.

 

مخبر در جلسه سران قوا چه می‌کرد؟
جلسه هفتگی شنبه‌های سران قوا عصر دیروز با یک تفاوت عمده برگزار شد. در این جلسه علاوه بر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، معاون اول رئیس‌جمهوری هم حضور داشت. حضور محمد مخبر در این جلسه غیرعادی بود. بنا بر خبری که وبسایت ریاست‌جمهوری روی خروجی خود قرار داده، مخبر در این جلسه «گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، کنترل تورم و پیشران‌های اقتصادی ارائه کرد». این وبسایت که منبع چنین خبر‌هایی است، توضیحات بیشتری درباره چرایی حضور مخبر در این جلسه نداده است. از زمان شروع سنت جلسه سران سه قوه، حضور فردی غیر از روسای سه قوه کمتر دیده شده بود. مشخص نیست این گزارش‌ها که قاعدتا باید قبل از ارائه در جلسه سران قوا به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شد، چرا توسط مخبر گفته شده و اینکه چرا خود رئیسی این گزارش‌ها را به روسای دو قوه دیگر ارائه نکرده است؟! /اعتماد

 

شنیده‌ها درباره علت استعفای نادران
در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) الیاس نادران از هیات رییسه مجلس خواست که تقاضای استعفای خود از نمایندگی مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کند؛ اما چرا نادران استعفا داد؟ الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی امروز خطاب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت: استعفایم را تقدیم هیات رییسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم آن را قرائت کنید. طبق آیین نامه داخلی مجلس هیات رییسه باید تقاضای استعفا را قرائت کند و اجازه تفسیر ندارد. نادران به سوال خبرنگار ایسنا درباره علت استعفایش پاسخ نداد و تنها به این جمله بسنده کرد که دلیل را در زمان نطق خود بیان می‌کند؛ ظاهرا اشاره او به زمانی است که در یکی از جلسات علنی مجلس و بعد از اعلام وصول استعفایش به او داده می‌شود تا درباره دلایل استعفا به نمایندگان توضیح داده و از مجلس رای بگیرد. البته شنیده‌ها از برخی نمایندگان مجلس حاکی است که نادران در انتقاد از عملکرد هیات رییسه مجلس استعفا داده و موضوعی درباره حضور او در دولت مطرح نیست. علاوه بر این، نادران استعفای خود را چند هفته پیش به هیات رییسه داده که با توجه به اعلام وصول نشدن آن، این تقاضا را مجددا در نامه‌ای به رییس مجلس اعلام کرده است. /ایسنا

 

وزیر کشور: برنامه‌ای برای تغییر استانداران نیست
وزیر کشور با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای تغییر استانداران وجود ندارد، گفت همه استانداران با قدرت و اراده جدی در حال پیشبرد مسائل توسعه و عمرانی استان‌های کشور هستند. احمد وحیدی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با تغییرات احتمالی در سطح استانداران، گفت: برنامه‌ای برای تغییر استانداران در دستور کار نیست و همه استانداران با قدرت و انگیزه بالا مشغول فعالیت هستند. از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای انتظار داریم به شایعات و برخی گمانه زنی‌ها در مورد تغییر استانداران توجه نکنند و هر گونه اخبار را صرفا از مجاری رسمی پیگیری کنند. /ایسنا

 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰: در اتفاقات اخیر ۳۵۰ میلیون توئیت زده شد
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بسیاری شرایط جامعه قبل از انقلاب در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را لمس کردند، اما دشمنان این شرایط را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهند که تعدادی با جرات و جسارت و ذهن فریب‌خورده از پهلوی دفاع می‌کنند و دستاورد‌های جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند؛ ما منکر مشکلات موجود در جامعه نیستیم، اما به دستاورد‌ها نیز باید توجه شود. پژمانفر با تذکر اینکه “دشمن قصد دارد با تحریف واقعیات ما را در مسیر خود قرار دهد”، اظهار داشت: روش دشمن تکرار روایت‌های غلط با استفاده از هزینه و دستگاه‌های مختلف است تا رسوبات آن را در ذهن مردم ایجاد کند؛ در اتفاقات اخیر پیرامون ناآرامی‌های کشور، ۳۵۰ میلیون توئیت توسط اشخاص مختلف زده شد و در شبکه‌های مجازی مختلف تولید محتوای بسیاری صورت گرفت تا ذهن‌ها را آلوده کنند. /تسنیم

 

خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا، ۹۲ میلیون تومان ارزان تر از بازار 
در معاملات امروز خودرو در بورس کالا، ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت پایانی ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رفت که قیمت این خودرو با احتساب هزینه های جانبی و مالیات به ۴۵۶ میلیون تومان می رسد؛ قیمت پژو ۲۰۷ طبق آگهی های درج شده در پلتفرم های فروش خودرو حدود ۹۲ میلیون تومان بالاتر از نرخ نهایی این خودرو در بورس است.

 

خاندوزی: ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت
سید احسان خاندوزی در توییتی نوشت: طبق آمار گمرک ایران، کل واردات کشور تا امروز صرفاً از محل صادرات غیرنفتی، گاز و برق قابل تأمین است؛ لذا به میزان صادرات نفت، مازاد عرضه ارز وجود دارد. طبق تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اصلاح مدیریت عرضه- تقاضای انواع ارز (به ویژه درهم) در بانک مرکزی، ثبات به بازار باز خواهد گشت.

 

ماجرای سود چند صد میلیونی مادران دلال در بازار خودرو
مادران دلال که خود لفظی نو ظهور در بازار خودروست، توانسته اند پس از برنده شدن در قرعه کشی، بخش قابل توجهی از خودروهای صفر کیلومتر را به بازار آزاد بیاورند. در آخرین اقدام “مادران دلال” یا “مادر دلالان” ریسپکت پرایم در بازار آزاد قیمتی نجومی را تجربه کرده است. در حال حاضر تعداد زیادی از آگهی ریسپکت پرایم گروه بهمن در سایت های خرید و فروش خودرو وجود ندارد. اما با پیگیری خبرنگار اسب بخار، تمامی این آگهی ها به برندگان قرعه کشی طرح فروش ویژه مادران اختصاص دارد و جالب است این افراد قیمتی فراتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را برای ریسپکت پرایم اعلام می کنند. به گفته این دلالان، در هفته پیش روی، خودرو به آن ها تحویل داده می شود و این مادران دلالان می خواهند تا خودرویشان را با سود بیش از دو برابر به فروش برسانند. /اسب بخار

 

بورس با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی ارزنده است
کارشناس بازار سرمایه گفت: بررسی عملکرد چند ساله سیاست‌گذاران اقتصادی نشان داده که تعیین نرخ برای هر کالایی حتی دلار، تجربه‌ای شکست خورده بوده و قیمت‌ها در هر بازاری، باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود. ذوالفقاری ادامه داد: حتی با فرض دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما، بازار سرمایه، بازاری ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارد (مشروط بر آنکه در بودجه ۱۴۰۲، هزینه جدیدی به صنایع تولیدی تحمیل نکنند). این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس نسبت به بازار‌های موازی عقب مانده و با نگاه تحلیلی حتماً این بازار جای رشد دارد؛ اما واکنش فوری سهامداران به اظهارنظر‌های سیاست‌گذاران، نشان می‌دهد فعالان این بازار به تحلیل اعتنایی نداشته و بر اساس هیجان رفتار می‌کنند.

 

وام مسکن، ۱۱۵ میلیون تومان آب می‌خورد
زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۹ میلیون و۲۱۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان پرداخت کنند.