در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: قیمت بلیت پرواز تهران – چین ۱۷۵ میلیون تومان شد /ماجرای زیر گرفتن عمدی یک شهروند در رجایی‌شهر کرج/جزییات نزاع خونین در رفسنجان؛ کشته شدن ۱۰ ایرانی و افغانی/واکنش توئیتر عربی دفتر نشر آثار رهبر انقلاب به جنایات رژیم صهیونیستی و ... را می‌خوانید.

تکذیب وجود پرونده ای در وزارت اطلاعات در خصوص «ترور بیولوژیک امام خمینی»
خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: یک منبع آگاه ادعاهای اخیر حمیدرضا نقاشیان، مبنی بر وجود پرونده‌ای در وزارت اطلاعات در مورد ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی (ره) را تکذیب و اعلام کرد به دنبال ادعاهای اخیر حمیدرضا نقاشیان مبنی بر وجود پرونده ای در وزارت اطلاعات در مورد ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی (ره) و به دنبال استعلام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از وزارت اطلاعات در این مورد، این وزارتخانه علاوه بر تکذیب رسمی اظهارات نقاشیان، رونوشتی از نامه خود را به مقام قضایی ارسال نموده است. این منبع آگاه تصریح نموده که نقاشیان در مقطع رحلت حضرت امام خمینی (ره) یا پس از آن، هیچ مسئولیتی در وزارت اطلاعات نداشته است. گفته می شود ادعاهای کذب نقاشیان در انتساب خود به وزارت اطلاعات مسبوق به سابقه بوده و نامبرده در سال های گذشته به اتهام “غصب عنوان وزارت اطلاعات” و عناوین مجرمانه دیگر، دارای چند پرونده در دستگاه قضایی است.

 

چرا مراسم هیات‌های معروف یزدی از تلویزیون پخش نمی‌شود؟
سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد اطلاعیه ای صادر و اظهار کرد: به استحضار مردم شریف دارالعباده یزد می رساند تمام هیات‌های عزاداری استان در حال فعالیت و اجرای مراسم نوحه خوانی و سینه زنی در حسینیه ها و تکایا بوده و فعالیت خود را نیز در فضای مجازی منتشر می کنند. در این اطلاعیه آمده است: قابل ذکر است هیئاتی که تمایل دارند اجرای آنها در پخش زنده شبکه سیمای استانی پوشش داده شود، باید با توجه به شرایط و معیارهای سازمان صدا و سیما از قبل هماهنگی های لازم را با سازمان تبلیغات و صدا و سیمای استان داشته باشند.

در این اطلاعیه آمده: از بین بیش از ۷۰ هیات عزاداری که هماهنگی لازم را برای اجرا در پخش زنده انجام داده اند، صرفاً دو هیات علیرغم اینکه درخواست پوشش پخش زنده را دارند، از انجام این هماهنگی ها قبل از اجرا، امتناع می‌نمایند که بطور طبیعی در برنامه پخش زنده قرار نگرفته اند، لذا اساساً شایعه ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای فعالیت دو هیات عزاداری در یزد به کلی تکذیب می شود. در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان تبلیغات اسلامی نیز آمده: ضمن اینکه این دو هیات در روزها و شبهای گذشته در مراسم متعددی در حسینه ها و تکایا اجرا نموده اند.

 

سوال عاشورایی عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب
عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در قالب سؤال عاشورایی به طرح این سوال پرداخت که اگر همین امروز امام حسین (ع) فریاد هل من ناصر ینصرنی سر دهد، اکثر لبیک گویان به ایشان از کدام جریانند؟ در یادداشت توئیتری مهدی فضائلی آمده است: اگر همین امروز حسین بن علی حاضر شود و فریاد هل من ناصر ینصرنی سر دهد، اکثر لبیک گویان به ایشان از کدام جریانند؛ نیروها و طرفداران جبهه مقاومت یا جریان های دعوت کننده به سازش با مستکبران؟

 

واکنش توئیتر عربی دفتر نشر آثار رهبر انقلاب به جنایات رژیم صهیونیستی
صفحه توئیتر عربی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. به گزارش فارس، صفحه توئیتر عربی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. ترجمه متن توئیت پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر دفتر حضرت آیت الله خامنه ای به شرح زیر است: «شمر امروز، نخست‌وزیرِ اسرائیل است. ما شمر را لعنت می کنیم، برای اینکه ریشه شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت می کنیم، برای اینکه با حاکمیت یزیدی، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم.»

 

سجاد غریبی لقب “هالک ایرانی” را از اینستاگرامش حذف کرد
سجاد غریبی که پس از شکست مقابل حریف قزاق با واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی روبرو شده بود، حساب کاربری خود را به حالت خصوصی درآورده است. به گزارش برخی از وب‌سایت‌ها، غریبی علاوه بر خصوصی سازی حساب اینستاگرامی‌اش، تعداد زیادی از پست‌ها را نیز پاک کرده و لقب هالک را از بیوگرافی خود حذف کرده است.رسانه‌ها این اقدام غریبی را متوجه تصمیم مربی او می‌دانند.

 

جزییات نزاع خونین در رفسنجان؛ کشته شدن ۱۰ ایرانی و افغانی
سرپرست فرمانداری رفسنجان: طبق بازرسی‌های که از دوستان قاتل شده، ضارب اعتیاد به مواد مخدر شیشه داشته و تعادل روحی و روانی نداشته است. در این حادثه ۱۰ تن کشته شدند که ۴ تن از آنها ایرانی و ۶ افغانستانی بوده است. هنوز درحال بررسی هویت ضارب هستیم و مشخص نیست که جزو اتباع مجاز است یا خیر! قاتل هیچ نزاعی با ایرانی‌ها نداشته است و مقتولین افغان از اقوام ضارب بوده‌اند. علت اینکه چرا چهار ایرانی را کشته مشخص نیست و پس از بازجویی‌ها اطلاعات تکمیلی را گزارش خواهیم کرد./ایسنا

 

ماجرای زیر گرفتن عمدی یک شهروند در رجایی‌شهر کرج
فرمانده انتظامی البرز: به دنبال انتشار فیلم زیر گرفتن یک خانم به وسیله خودرو ۲۰۶ در منطقه رجایی شهر کرج، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کلانتری ۱۵ رجایی شهر کرج و کارآگاهان اداره مبارزه جرایم جنایی قرار گرفت. بررسی اولیه حاکی از این بود که به دنبال وقوع یک تصادف جزئی بین دو خودرو، درگیری لفظی بین رانندگان ایجاد می‌شود که با بالا گرفتن درگیری راننده یکی از خودروها پیاده می شود و در این حین، راننده ۲۰۶ اقدام به زیر گرفتن او می کند. راننده خودرو و عامل تصادف نیز توسط کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی شناسایی و به پلیس آگاهی هدایت می شود./ایسنا

 

احمد خاتمی: دشمنان این نظام همان یزیدها، شمر‌ها و عمر‌ها هستند که فقط قیافه شان عوض شده، ولی هدفشان همان هدف دنیوی است
دشمنان این نظام همان یزیدها، شمرها و عمرهاست که فقط قیافه ‌شان عوض شده ولی هدفشان همان هدف دنیوی است. با همین هدف آمریکا علیه انقلاب ما شرارت می کند و چون ایران قبل از انقلاب خوان یغما برایشان بوده و زمان انقلاب آن را از دست داده‌اند، حالا می خواهند این کشور را پس بگیرند./فارس

 

کارگران سالی سه کیلو گوشت قرمز هم مصرف نمی‌کنند
یک خانواده‌ی سه نفره‌ی کارگری اگر یک روز بخواهند غذای گوشتی بخورند، باید کل دستمزد آن روزِ نان‌آور خانواده را برای خرید فقط یک کیلوگرم گوشت قرمز هزینه کنند! کاظم فرج‌اللهی فعال کارگری، به ایلنا می‌گوید:ناتوانی در خرید اقلام غذایی باکیفیت، فقط مختص به حداقل‌بگیران یا کارگران ساده نیست، طبقه‌ی متوسط هم به این حال و روز دچارند.سفره‌ها ناچاراً از اقلام ارزان ولی بی‌کیفیت پر شده و سرانه مصرف گوشت احتمالاً به پایین‌ترین رقم در دهه‌های اخیر سقوط کرده است. وقتی فرزند یک خانواده‌ی کارگری یا حتی خانواده‌ی متوسط، با سیب‌زمینی و سویا و نهایتاً تخم مرغ تغذیه می‌کند، چطور می‌تواند رشد مطلوب داشته باشد و فردای این کشور را بسازد؟!

 

وزیر اقتصاد: دولتمردان کشور را دعا کنید
وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه با هدایت های رهبری و مجاهدت دولت، تلاش ها برای رفع مشکلات اقتصادی با جدیت ادامه دارد، گفت: به فضل الهی افق روشنی در انتظار اقتصاد کشور است. خاندوزی در جمع عزاداران حسینی هیات فاطمیون در جوار مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید علیه السلام با بیان اینکه هدایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت در ماههای اخیر با شدت و جدیت ادامه دارد، افزود: تردیدی نداشته باشید که با توکل بر خدا، روزهای روشنی در انتظار کشور عزیزمان خواهد بود. وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه ما از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات مردم دریغ نخواهیم‌کرد، ادامه داد: از شما عزیزان نیز خواهش دارم مسئولان دولت به ویژه رئیس جمهور را از دعاهای خیر خود محروم‌ نکنید تا بر دشمنان خارجی و بدخواهان‌ داخلی فائق آمده و در مسیر خدمت به مردم موفق باشند.

 

سازمان برنامه و بودجه: تورم بالای ۵۰ درصد از نتایج عملکرد دولت قبل است
سازمان برنامه و بودجه به گزارش یک رسانه منتقد دولت که با اتکا به آمارها و تحلیل‌های نادرست، سرمایه گذاری روسیه و چین در ایران را خطرناک خوانده بود، پاسخ داد: رویکرد غلط هشت‌ساله دولتی که مورد حمایت بی چون و چرای برخی جریان‌های سیاسی بود، تنها منجر به سقوط شاخص‌های کلان اقتصادی شده که کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه، باقی‌مانده ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون اعتبار در خزانه، رشد اقتصادی نزدیک صفر، بهره‌وری منفی، سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصدی، تورم بالای ۵۰ درصدی بخشی از نتایج این عملکرد است. دولت سیزدهم باید علاوه بر تأمین خاصه‌خرجی‌هایی که چک آن پیش از آغاز به کارش کشیده شده بود، ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق منتشرشده در دولت قبل را بپردازد؛ خلط این سقوط شاخص‌های کلان و بدهی‌ها مانند برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی با مباحث دیگر نتیجه هشت‌ سال معطل‌ گذاشتن و شرطی‌ کردن اقتصاد کشور را نمی‌پوشاند. در دولت سیزدهم دیگر خبری از استقراض‌های پی‌درپی و چاپ پول نیست؛ همین است که میزان پایه پولی و نقدینگی بعد از سال‌های متمادی در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ منفی می‌شود؛ بر خلاف ادعای برخی جریانات سیاسی که از به ثمر نشستن سیاست همسایگی برآشفته‌اند و موضوع آینده‌فروشی و انتشار بی‌محابای اوراق در دولت مورد حمایتشان را به موضوعات سرمایه‌گذاری با کشورهای روسیه و چین پیوند زده‌اند، بر اساس آخرین آمار منتشره بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک‌ها در فروردین امسال حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است؛ از سوی دیگر بدهی دولت به بانک مرکزی هم در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۳۲ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

 

هزینه دریافت وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی چقدر شد؟
مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۳۵ هزار تومانی، ۵۴ میلیون تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۱ میلیون و ۶۰۰هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۸ میلیون تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۱ میلیون و۶۰۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

 

قیمت بلیت پرواز تهران – چین ۱۷۵ میلیون تومان شد
نگاهی به سایت هواپیمایی ماهان نشان می‌دهد که اولین ظرفیت خالی برای سفر به چین در هفتم شهریور ماه ارائه شده اما رقم بلیت پرواز به عدد عجیب ۱۷۵ میلیون تومان رسیده است. نرخی که نشان می‌دهد در حال حاضر سفر به چین چند برابر سفر به کشورهای اروپایی، کانادا و حتی آمریکا هزینه دارد. موضوعی که طبق گفته رییس اتاق ایران و چین ریشه در سیاست‌های ضد کرونایی دولت پکن دارد.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق ایران و چین در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه گفت: ما پیش از کرونا در هفته حدود ۱۸ پرواز برنامه‌ای به چین داشتیم که از سوی شرکت‌های مختلف هواپیمایی انجام می‌شد اما پس از شیوع کرونا، تمامی این پروازها متوقف شدند و در حال حاضر تنها شرکت ماهان یک پرواز به چین دارد. وی با بیان اینکه سفر به چین در شرایط فعلی بسیار دشوار است، بیان کرد: در حال حاضر پس از ورود به چین افراد باید حدود هفته قرنطینه شوند و قوانین به شکل جدی اجرایی می‌شود؛ از این روی، فعالان اقتصادی و تجار در سال‌های گذشته عملا سفری به چین نداشته‌اند و امروز نیز تقاضای ایرانیان برای حضور در چین بسیار ناچیز است. به گفته رییس اتاق ایران و چین، بخش مهمی از ظرفیت پرواز ماهان نیز در ماه‌های گذشته از سوی فعالان اقتصادی چینی که در کشورهای اطراف به سر می‌برند، پر شده و تقاضای سفر از ایران عملا نزدیک به صفر بوده است. در صورت به پایان رسیدن شیوع کرونا و گشایش دوباره پروازها از سوی دولت چین، می‌توان انتظار داشت که بار دیگر پروازهای برنامه‌ای میان دو طرف برقرار شده و قیمت‌ها نیز به شرایط گذشته بازگردند.

 

افتتاح حساب به صورت گروهی در بانک‌ها ممنوع شد
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد: در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی، افتتاح هر گونه حساب برای کارکنان اشخاص حقوقی به صورت گروهی ممنوع است. در این بخشنامه آمده است: مشاهده شده برخی مؤسسات اعتباری به درخواست مشتریان حقوقی اقدام به افتتاح حساب سپرده به صورت گروهی با ترک تشریفات مذکور در آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی به نفع اشخاص حقیقی که دارای رابطه استخدامی با شخص حقوقی هستند می‌کنند که این اقدام امکان انجام رویه‌های شناسایی معمول را از مؤسسه اعتباری سلب می‌کند. در این  بخشنامه روش جایگزین برای افتتاح حساب سپرده گروهی اشخاص حقوقی، استفاده از روش‌های غیر حضوری و الکترونیکی پیشنهاد شده است.

 

دبیر ستاد نهی از منکر: ۴ هزار فرزند مسئولان خارج از کشور هستند/ نمی‌شود دنبال تامین یورو و دلار فرزندانشان باشد، اما استقلال کشور را اعلام کنند

هاشمی گلپایگانی گفت: متاسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است، به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ۳ تا ۴ هزار فرزند مدیر میانی در سال‌های گذشته تاکنون در خارج از کشور هستند، گفت: چه اصراری است فردی مسئول باشد، در حالی که فرزندش در خارج از کشور باشد. رقابتی بین مسئولان نیز وجود دارد؛ یعنی نمی‌شود افراد به دنبال تامین یورو و دلار برای فرزندانشان باشد، اما با صدای بلند استقلال کشور را اعلام کنند.

“محمد صالح هاشمی گلپایگانی” دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این که آیا این مدیران همچنان بر سرکار هستند، گفت: برخی از این مدیران همچنان در حال فعالیت هستند. متاسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. وی افزود: چه بخواهد این مدیر در مسئولیت خود باشد چه نباشد، باید مجلس در این خصوص تصمیم بگیرد که ما هم در این زمینه به مجلس نامه ارسال کرده‌ایم. اقداماتی نیز در این زمینه در صحن مجلس انجام شده بود اما اقدامی که قاطع باشد هنوز صورت نگرفته است.

 

رستم قاسمی، وزیر راه: شیعه‌ی حسینی با ‎برجام یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد نمی‌برد

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: «انقلاب اسلامی ایران برگرفته از عاشوراست و شیعهٔ حسینی نه دل به امان‌نامهٔ یزید خوش می کند و نه با برجام، یزیدیانِ زمان تکلیفش را از یاد می‌برد.»

انتقاد تند سخنگوی دولت روحانی از مخالفان مذاکرات وین
علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی در توییتی نوشت: تا مذاکرات به نقطه حساسی می‌رسد، باز هم کاسبان تحریم، دلالان رنج مردم و زیاده‌گویان خوابگردی متوهمانه خود را از سر می‌گیرند. حالا که آثار تحریم بر ناباوران مشخص شده و گفتگوها (گرچه دیرهنگام) در حال ثمردهی است، همه با هم برای ایران و مردم، از مذاکرات احیای برجام حمایت کنیم.

سازمان ملل ممنوعیت حجاب در فرانسه را محکوم کرد
کمیته حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، رویکرد اسلام هراسانه فرانسه برای ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد مستقر درسازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ فرانسه با منع یک زن مسلمان از استفاده از حجاب در مدارس، معاهده‌ی بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.

همین چند قلم خوراکی باقی مانده در سفره مردم را هم لاکچری نکنید!
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:امروز چرخ دنده‌های تورم تمام مردم و نه فقط کارگران را در منگنه‌ قرار داده است و تامین نیازهای اولیه‌ی خوراکی برای لایه‌های مختلف طبقه متوسط نیز به یک «امر دشوار» بدل شده است. «لاکچری سازیِ کالاهای خوراکی» یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است.نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده اند؛ وقتی قیمت برنج ایرانی هر کیلو بیش از ۱۰۰ هزار تومان است، یک خانواده‌ی مزدبگیر می‌تواند ماهی چند کیلو برنج در برنامه خرید منظم خود داشته باشد؟/ ایلنا

 

گرانی به نذری ها هم رسید/ بازار بی‌رمق گوشت و دام زنده در محرم امسال
نیما حبیب‌فر، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی: تجربه سال‌های گذشته این ذهنیت را ایجاد کرده بود که در محرم امسال شاهد رونق بازار باشیم اما چنین اتفاقی رخ نداد و تقاضا روند عادی به خود گرفت و امسال شاهد هیجان برای خرید گوشت نبودیم. افشین صدردادرس، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام‌ سبک: در ماه محرم امسال تقاضا برای خرید دام مشهود نبوده و می‌توان گفت اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد./ ایلنا

مهریه گرفتن برای زنان سخت‌تر می‌شود
سارا باقری، وکیل پایه یک دادگستری: طرح جدید مجلس، عملا دیگر امکان جلب مرد وجود ندارد. اگر امکان جلب هم نباشد، دست زن برای گرفتن مهریه به جایی بند نیست.از مشکلاتی که می‌توان در این روند اشاره کرد، توقیف اموال است. در فاصله زمانی که زن درخواست استعلام اموال می‌کند تا زمانی که توقیفی صورت بگیرد، مرد می‌تواند اموال خود را به نام دیگری انتقال دهد. زنان به راحتی نمی‌توانند برای توقیف اموال مرد اقدام کنند./ تجارت‌نیوز

معترضیم که چرا بسیاری از حقوق زنان در جهان ضایع می‌شود
انسیه خزعلی معاون رئیسی در امور زنان:درباره موضوع زنان «ما مدافع نیستیم، ما مهاجم هستیم و حمله می‌کنیم به این که بسیاری از حقوق خانم‌های جهان دارد تضییع می‌شود.» در کشورهای دیگر نگاه ابزاری به زنان وجود دارد و حرمت آن‌ها حفظ نمی‌شود.

 

حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران به کجا رسید؟
ولی الله صالحی نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار، درباره ابطال مصوبه حق مسکن کارگران توسط مجلس و روند اجرای آن اظهار کرد: در طول سالها دولت مصوبه حق مسکن کارگران را که در شورای عالی کار به تصویب می رسید، تنفیذ و جهت اجرا به وزارت کار می فرستاد و وزارت کار هم آن را به کارفرمایان ابلاغ می کرد. امسال دولت هم به مصوبه حق مسکن کارگران و هم به مصوبه حقوق بازنشستگان ورود کرد و تحت عنوان اصلاح، ارقام را کاهش داد که البته مورد اعتراض مجلس واقع شد. وی افزود: مصوبه ۶۵۰هزار تومانی حق مسکن کارگران در دولت به ۵۵۰ هزار تومان تغییر کرد ولی در کمیسیون اجتماعی، کمیسیون تلفیق و کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، غیرقانونی تشخیص داده و اعلام شد که با توجه به جمیع جهات عدد ۶۵۰ هزار تومانی که بابت کمک هزینه مسکن کارگران تصویب شده، عددی بسیار جزئی است و کاهش صد هزار تومانی آن در هیات وزیران وجاهت قانونی ندارد.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: با توجه به اوضاع بازار مسکن و هزینه اجاره بها انتظار این بود که دولت این مصوبه شورای عالی کار را تایید کند و دستور اجرا دهد ولی به کاهش آن اقدام کرد. اکنون با توجه به ابطال مصوبه در مجلس راه دیگری جز اجرای مصوبه شورای عالی کار وجود ندارد؛ همان رقم ۶۵۰ هزار تومان به وزارت کار ابلاغ و اجرا می شود و اگر دولت نظرش این است که مبلغ حق مسکن کارگران کاهش پیدا کند، مصوبه مجدداً باید به شورای عالی کار برگردد تا اصلاح شود و روال قانونی خود را طی کند. به گفته وی، هر زمان که مصوبه تصویب شود معوقات آن از اول فروردین ماه امسال باید محاسبه و به کارگران پرداخت شود. /ایسنا

 

عرضه کنندگان گوشت از پرداخت مالیات معاف شدند
بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی عرضه انواع گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن دام مطابق جزو ۴-۵ بند الف ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مشمول کالاهای معافیت مالیاتی بوده و از پرداخت مالیات و عوارض معافند.

 

عقب نشینی وزارت راه از نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی
مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود. امین کیانی شب گذشته (شنبه ۱۵ مرداد) اعلام کرد: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نرخ‌های جدید عوارض آزاد راه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود. تردد در آزادراه‌های کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.

 

خودروسازها باید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را بدهند
سازمان امور مالیاتی، خودروسازان را مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر اعلام کرده است. در متن نامه داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودرو، بر عهده کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان ( نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی ) است. کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته داخلی و واردکنندگان خودرو مکلفند بدون درج در صورتحساب فروش، مالیات یاد شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، پرداخت کنند.

نرخ سود بین بانکی به کانال ۲۰ درصد بازگشت
بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۳۰ تیر به ۲۱.۳۱ درصد رسیده بود که بیشترین نرخ سود بین بانکی در سال ۱۴۰۱ بود. این نرخ پس از اعتراض فعالان بازار سرمایه و مدیریت بانک مرکزی از هفته نخست مرداد وارد مدار نزولی شد. نرخ سود بین بانکی در هفته نخست مرداد به ۲۱.۱۳ درصد رسیده بود که نسبت به هفته منتهی به ۳۰ تیرماه ۰.۱۸ درصد کاهش داشت. روند نزولی نرخ سود بین بانکی در دومین هفته مردادماه نیز تداوم داشت؛ و در پایان هفته منتهی به ۱۳ مرداد به ۲۰.۶۴ درصد رسید.

ماموریت مخبر به رستم قاسمی
مخبر وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد، برای هر یک از پروژه ها، کریدور‌ها و خطوط ریلی و جاده‌ای در دست احداث، بسته پیشنهادی برای جذب سرمایه گذاری و روش‌های متنوع تامین مالی تدوین و برای تصویب نهایی ارایه دهد. معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت حمایت‌ها، پشتوانه‌ها و مجوز‌های لازم را جهت استفاده از سرمایه‌های مردمی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد کرد و لازم است این وزارتخانه نیز برنامه ریزی‌ها را به نحوی انجام دهد که مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در پروژه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای ترغیب شوند. در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف سه هفته بسته‌های پیشنهادی و روش‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌های اولویت دار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور تدوین و ارایه کند.

 

نماینده مجلس: محدود کردن اینترنت برای کودکان باید توسط خانواده باشد
احمد علیرضا بیگی درخصوص عملکرد وزیر ارتباطات و واکنش مجلس نسبت به آن، بیان کرد: «اقتضای شان نظارتی مجلس این است حقوقی که از مردم تضییع می‌شود و تکالیفی که بر عهده قوه مجریه است و از انجام آن سر باز می‌زند یا نمی‌تواند آن را به انجام برساند، در دستور کار خود قرار دهد و علتش را بخواهد. یعنی دستگاه اجرایی باید بداند که نمایندگان مردم از جانب مردم تکلیف دارند که بر عملکرد قوه مجریه نظارت کنند. از سوی دیگر هم مردم باید در جریان قرار گیرند که نمایندگان‌شان در جهت استیفای حقوق آن‌ها تلاش می‌کنند.»

نماینده تبریز در مجلس افزود: «از جمله مصادیقی که ضرر قابل توجهی به مردم، در بخش‌های مختلف، به جهت ارتباط زیادی که کسب و کار‌های مختلف با اینترنت دارند، وارد شده همین نارسایی‌هایی است که در چند روز اخیر تجربه‌اش کردیم. هرچند وزارت ارتباطات میزان خسارات وارده را معلوم کرده است، سهم کاربران باید مشخص و بعد هم نباید تکرار شود. تکرار این مورد حاکی از این است که علیرغم حساسیت اجتماعی که نسبت به این موضوع وجود داشته، وزارت ارتباطات نتوانسته است به تکلیف قانونی و ذاتی‌اش عمل کند.» علیرضا بیگی همچنین درمورد فعال شدن گزینه جست و جوی ایمن برای کاربران ایرانی در موتور‌های جست و جو گفت: «این هم جزو سلب حقوق مردم است. یکی از برنامه‌هایی که ایشان به مجلس اعلام کردند، اینترنت کودک بوده است. دسترسی کودکان با تصمیم خانواده باید محدود شود و اختیار را باید به خانواده داد، ولی اینکه همه مردم کشور را کودک فرض کنیم، محل اشکال است.»

 

فریدون عباسی: چرا دقیق نمی‌گویید مذاکره در خصوص چیست؟
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، تاکید کرد: مردم باید در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار گیرند تا متوجه شوند ایران درخواست غیرمنطقی ندارد بلکه این طرف‌های مقابل هستند که بی منطق بوده و صرفا خواستار بازگرداندن ایران پای قراردادی هستند که هیچ عایدی برای کشور نداشته است. فریدون عباسی با اشاره به ازسرگیری روند مذاکرات هسته‌ای در وین، بیان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای با آن مواجه هستیم و در ۸ سال دولت گذشته نیز وجود داشت این است که کسی نمی‌داند دقیقا در این مذاکرات چه گفته می‌شود؟ احتمالا به مقامات بلند پایه کشور و اعضای شورای عالی امنیت ملی این اطلاعات داده می‌شود. وی ادامه داد: در دولت قبل که اطلاعاتی به ما داده نشد و بعد به ما می‌گفتند نتوانستیم شروطی که برای اجرای برجام لازم است را در مذاکرات پیش ببریم. رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه مدعی شد: اتفاقی که در کشور رخ داد، این است که عده‌ای به عنوان گروه مذاکره کننده انتخاب شدند، ولی وقتی به مذاکرات می‌رفتند گاف‌های زیادی داشتند، متنی را امضا می‌کردند که خودشان هم درست نخواندند، این رویه را ما در ۸ سال گذشته شاهد بودیم. اما امروز نیز ما هرچه می‌گوییم شما در این مذاکرات درباره چه چیزی صحبت می‌کنید پاسخ دقیقی نمی‌شنویم. فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: متاسفانه همین امروز نیز دقیق گفته نمی‌شود مذاکره در خصوص چیست؟ اگر مذاکرات در خصوص رفع تحریم است واضح به مردم بگویید که این موضوع را مطرح کردیم و طرف مقابل چه جوابی داده است؟ مردم باید بدانند که طرف‌های مقابل بی منطق هستند.

یک نماینده مجلس: قرار گرفتن روحانی و روانشناس در کنار هم برای مشاوره دادن باعث تکامل یکدیگر می‌شود
یکی از نمایندگان امضاکننده طرح مجلس برای اجازه صدور مجوز مشاوره به حوزه علمیه، در واکنش به اینکه این طرح باعث غیرتخصصی شدن خدمات مشاوره‌ای خواهد شد، می‌گوید من اعتقاد ندارم که اگر طلبه‌ای خوب درس بخواند با روانشناسی دانشگاه در تضاد است، خیر اتفاقا خیلی از دروس ما درمورد جوانان و روانشناسی آن‌هاست. مرحوم فلسفی هزاران کتاب فقط درمورد روانشناسی برای علما نوشته‌اند. بنابراین این دو امر با یکدیگر منافات و تعارضی ندارند. کما اینکه بسیاری از طلبه‌ها علاوه بر تحصیلات حوزوی، در دانشگاه هم درس خوانده‌اند. ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ورود حوزه علمیه به مباحث روانشناسی در تضاد با بحث تخصص نیست، گفت: «ما الان در حوزه‌های علمیه رشته‌های مختلفی اعم از رشته فلسفه، فقه، روانشناسی، کلام و… داریم؛ مثلا طلبه‌ای است که دکتری روانشناسی دارد. بنابراین این دو از هم جدا نیستند. علوم جدید که در کنار علوم الهی و دینی قرار گیرد، هم جامع‌تر می‌شود و هم نافذتر.» وی ضمن بیان اینکه در کنار هم قرار گرفتن متخصص روانشناس و روحانی برای تکمیل یکدیگر هستند، عنوان کرد: «با این تفاسیر من اعتقاد ندارم که اگر طلبه‌ای خوب درس بخواند با روانشناسی دانشگاه در تضاد است، خیر اتفاقا خیلی از دروس ما درمورد جوانان و روانشناسی آن‌ها است. مرحوم فلسفی هزاران کتاب فقط درمورد روانشناسی برای علما نوشته‌اند. بنابراین این دو امر با یکدیگر منافات و تعارضی ندارند. کما اینکه بسیاری از طلبه‌ها علاوه بر تحصیلات حوزوی، در دانشگاه هم درس خوانده‌اند.»

۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانسند
یک فعال حوزه کار با بیان اینکه ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانس هستند، گفت: متاسفانه امروز جوانان تحصیلکرده به جای کار در خطوط تولید دو ساعت کار با پراید را ترجیح می‌دهند و این مساله از عدم فرهنگسازی در حوزه کار و بها ندادن به مشاغل نشات گرفته است. علی اصلانی، بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه مشاغل تاکید کرد و گفت: برای پیشرفت تولید و صنعت داخلی باید به آموزش و فرهنگسازی در حوزه کار روی بیاوریم و دانش آموزان را از دوران ابتدایی استعدادیابی و به سمت مشاغل مورد علاقه هدایت کنیم. وی افزود: در گذشته پدران شغل آبا اجدادی خود را به فرزندان منتقل می‌کردند و این شغل نسل به نسل و شاید ۳۰ سال ادامه می‌یافت، ولی به تدریج این رویه تغییر یافت و تمایل به ادامه شغل پدری کمرنگ شد چون به فرهنگ کار بها ندادیم. این فعال حوزه کار با بیان اینکه ۷۵ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارای تحصیلات عالیه و بالای فوق لیسانس هستند، اظهار کرد: متاسفانه چون در زمینه مشاغل فرهنگ سازی نمی‌کنیم و مطابق با علم روز و مشاغل جدید پیش نمی رویم، در همان مشاغل سنتی مانده‌ایم.

نماینده مجلس:  قشرهای کم درآمد توانایی خرید هایما و پژو ۲۰۷ ندارند
محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس درباره ضرورت معرفی خودرو‌های اقتصادی به جای تیبا، سمند و … گفت: کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان در سال‌های اخیر نزولی بوده و در هیچ دوره‌ای مصرف‌کنندگان از این محصولات رضایت نداشتند از سوی دیگر این شرکت‌ها در حوزه کمیت نیز ناموفق بودند و نتوانستند پاسخگوی نیاز مردم باشند؛ دلیل این وضعیت را نیز باید در نبود رقابت با محصولات خارجی جستجو کرد. تا زمانی که که موضوع واردات خودرو در شرایط فعلی عملی نشود و بازار رقابتی شکل نگیرد نارضایتی از صنعت خودروسازی همچنان می‌ماند. باید از خودروسازی‌ها پرسید که با توقف خط تولید تیبا و سمند و معرفی نشدن خودرو‌های اقتصادی جایگزین برای آن‌ها، اقشار کم درآمد که پیش از این نیز به سختی می‌توانستند خودرو‌هایی مانند تیبا خریداری کنند، چه کنند؟  هرچند ارتقای کیفیت یکی از ضرورت‌ها در صنعت خودروسازی است، باید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب برای مردم تولید شود، چراکه قشرهای کم درآمد توانایی خرید هایما، پژو ۲۰۷، شاهین و… ندارند. عضو هیات رئیسه مجلس با طرح این پرسش که تا چه زمانی مردم به دلیل مسیر اشتباه خودروسازان باید متحمل زیان شوند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با موضوع واردات خودرو بازی می‌شود، باید هرچه سریعتر بستر واردات خودرو‌های باکیفیت فراهم شود تا با شکل‌گیری رقابت، مردم بتوانند از خودروی مناسب برخوردار شوند.

 

برای ایجاد ترس، افزایش تورم را به برجام ربط می‌دهند
مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر اقدامات داخلی به درستی به اجرا برسد، می‌توان اثر تحریم‌ها را کاهش داد و به امروز هم با اجرای برخی از اقدامات توانسته‌ایم اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم، اظهار داشت: عده‌ای برای ایجاد ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود و آن را به برجام گره می‌زنند در حالی که تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است و تولید نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی، پول بدون پشتوانه و … در افزایش نرخ تورم بسیار اثرگذار است.

 

دلیل اختلاف نرخ مسکن مرکز آمار نسبت به بانک مرکزی
ایرنا نوشت: عدم محاسبه قیمت مسکن در مناطق ارزان تهران به علت معاملات اندک در تیرماه، دلیل بیشتر بودن نرخ اعلامی مرکز آمار درباره قیمت مسکن نسبت به بانک مرکزی است.

 

چین یک میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار کالا از ایران خرید
سخنگوی گمرک در خصوص پنج مقصد اول صادرات ایران در تیر امسال گفت: چین با خرید یک میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار، امارات با ۶۱۹ میلیون دلار، عراق با ۵۷۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۲۳ میلیون دلار و هند با خرید ۱۴۳ میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب پنج مقصد اول صادرات کالا‌های ایرانی در تیرماه بودند. وی در خصوص پنج کشور اول فروش کالا به ایران توضیح داد: در چهارمین ماه سال امارات با فروش یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار، چین با یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۵۱۴ میلیون دلار و هند با ۳۴۷ میلیون دلار چهار مبدا خرید کالا از سوی ایران بودند و روسیه با فروش ۲۰۵ میلیون دلار جایگزین آلمان در رتبه پنجم مبدا واردات به ایران قرار گرفته است.

 

فروش دلاری بلیت هواپیما به اتباع ممنوع است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره بازار سیاه بلیت هواپیما هم گفت: طبق آسیب شناسی‌هایی که صورت گرفته تهیه بلیت از مبادی خارج از کشور دلاری است و برخی آژانس‌ها آن را به بازار سیاه تبدیل کرده اند و بیشترین سر و صدا را هم افرادی راه انداخته اند که در حال سوء استفاده هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ممنوعیت فروش دلاری بلیت به اتباع و نظارت کافی برای جلوگیری از فروش دلاری افزود: اجازه نمی‌دهیم برخی آژانس‌ها به اتباع خارجی بلیت دلاری بفروشند و در ایران با یک سوء استفاده تبدیل به ریال کنند و از دستگاه قضایی هم می‌خواهیم در این موارد هم ورود کند.

 

مذاکره ایران و عراق برای افزایش صادرات گاز
«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که با تلاش‌های گسترده کادر‌های این وزارتخانه وضعیت برق در کشور از ثبات خوبی برخوردار است. او گفت که حجم تولید برق در کشور نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته و وزارت برق به تلاش خود برای افزایش حجم تولید ادامه می‌دهد. وی افزود که عدم تصویب بودجه تأثیر منفی بر پروژه‌های وزارت برق داشته، چون مانع از تنظیم یک نقشه منسجم برای سوخت در کشور شده است. العبادی افزود که حجم گاز وارداتی از ایران هم‌اکنون حدود ۴۳ میلیون متر مکعب است، در حالی که عراق به ۵۵-۶۰ میلیون متر مکعب نیاز دارد و تأکید کرد که مذاکرات با ایران و نیز هماهنگی وزارت نفت برای افزایش دریافت گاز ادامه دارد.