رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:زیدآبادی: اصلاح‌طلبان سه گزینه دارند اما اکثریت‌شان با این گزینه‌ها موافق نیستند! / محمود صادقی: همه به نفع یک نفر کنار می‌رویم / گلایه عارف از کارپرداز مجلس امید و… رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

در پروژه بیمارستان دکتر سمیعی از احساسات مردم و حسن شهرت ایشان سوءاستفاده شد

شهردار تهران گفت: واگذاری زمین شهروند فرمانیه به بانک تات موضوعی است که در دوره قبل صورت گرفته بود. شورای قبل هم فکر می‌کنم به آن اعتراض داشت؛ به مبنای قیمت کارشناسی‌اش. جریمه‌های سنگینی به واسطه تخلفات‌شان از طریق ماده ۱۰۰ دریافت شد. یکی از موارد دیگر منطقه ۲۲ که واقعا تخلف بدی بود؛ بحث بیمارستان دکتر سمیعی بود که در آن پروژه از احساسات مردم و حسن شهرت ایشان سوءاستفاده شد. این پروژه به‌طور کامل و حقوقی از ید و تصرف شهرداری تهران خارج شده و گزارش هم شده و به مدعی‌العموم هم اطلاع داده شده و در حال پیگیری است.مشکل قضیه این است که سرمایه عظیمی از شهرداری خارج و به آنجا منتقل شده؛ چه به شکل هبه و چه به شکل هدیه به خیریه./اعتماد

عارف: امکان نداشت بدون نظر خاتمی انصراف دهم 

عارف گفت: ما نگران حضور مردم درانتخابات بعد از انتخابات اسفند ۹۸ بودیم، بنابراین به‌صورت جدی وارد شدیم که بدانند در جریان اصلاحات آقای عارف هم برای کاندیدانوری آمادگی دارد. اگر به نیروی تواناتر، باتجربه تر و وقطعا جوان‌تر رسیدند، من قطعا نباید وارد عرصه کاندیداتوری شوم. اگر احساس کردیم شخصیتی با شرایط لازم حضور ندارد، وارد می‌شوم. وقتی آقای خاتمی در سال ۸۸ کاندیدا می‌شود، چه کسی رئیس ستاد ایشان می‌شود؟ شما فکر می‌کنید من در سال ۹۲ بدون نظر آقای خاتمی کنار می‌رفتم؟ امکان نداشت چون ما برنده بودیم. آقای خاتمی را یک فرد نمی‌دانم بلکه سمبل یک جریان و رهبر یک گفتمان هستند./آرمان ملی

پدیده انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

علیزاده طباطبایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: هنوز کسی در مورد پدیده انتخاباتی اصلاح طلبان نظری نداده است این پدیده می تواند کرباسچی باشد به هر حال او تحولی در مدیریت ایجاد کرده بود./برنا

کاندیدای دوم اصولگرایان بعد از رئیسی کیست؟

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: این احتمال که رییسی کاندیدا شود کم نشده است بلکه همچنان این احتمال بالا است. هر فردی کاندیدا می شود اگر سراغ ما بیاید، به آن فرد می گوییم ورودش مشروط به این است که آقای رییسی ثبت نام نکند. در این صورت سایر کاندیداها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهیم. {درباره گزینه های اصولگرایان بعد از رییسی}: تا زمانی که ارزیابی جامعی از افراد صورت نگرفته نمی توان گفت کاندیدای بعدی مان چه‌ کسی است. نامه نگاری برای کاندیداها صورت گرفته، از آنها مصاحبه و ارزیابی صورت می گیرد در نهایت می توان نتیجه را اعلام کرد. احتمال دارد پایداری‌ها بخواهند جدا وارد انتخابات شوند. اگر رئیسی نیاید ممکن است کاندیداهای متعددی در جریان انقلابی به میدان بیایند. اگر رییسی نیاید نمی دانم چگونه شورای ائتلاف و شورای وحدت می توانند به وحدت و کاندیدای واحد برسند. نمی توان پیش بینی دقیقی از مشارکت مردم در انتخابات داشت اما یقینا بالای ۵۰ درصد است.

لیست احتمالی لغو تحریم‌ها

دنیای‌اقتصاد نوشت : پس از آنکه شنبه‌شب سیدعباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره‌کننده وین از توافق بر سر تعلیق تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خودرو، تحریم مالی، بانکی و بنادر خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که هنوز با ایران در وین به توافق نرسیدیم و مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم. از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» انریکه مورا، جانشین جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌وگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد؛ اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم.»

تاجزاده را نمی توانیم به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی کنیم

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به لیست ۱۴ نفره اولیه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۴نفر از این افراد (قایان ظریف، جهانگیری، پزشکیان و نفر چهارم هم یا محسن هاشمی یا شریعتمداری )در لیست باقی می مانند و بقیه خارج می شوند. حضور آقای تاجزاده از موضع و منظر دیگری محل تامل است. جناب آقای تاجزاده اگرچه برادر بسیار عزیز و بزرگواری هستند ولی از آنجا که موضع پیشین ایشان نسبت به قانون اساسی موضعی توام با ایراد بوده و انتخابات هم باید در چارچوب قانون اساسی برگزار شود، حضور ایشان، بیشتر حضوری است خارج از نظم و نسقی که اصلاح‌طلبان تعقیب می‌کنند

اصلاح طلبان اگر به اجماع نرسند شرایطی بدتر از انتخابات ۸۴ نصیب شان می شود

روزنامه شرق در باره انتخابات ریاست جمهوری نوشت: مخاطره‌ ای که شاید اصلاح‌طلبان را تهدید کند، نامزدهای متکثر است.در پی تعدد طرح نام ۱۴ نفر به عنوان نامزدهای اصلاح طلبان، ممکن است همان مخاطره پیشین یعنی عدم اقناع همه نامزدها به کناره‌گیری از انتخابات به نفع نامزد واحد به وجود آید. شرایطی که شبیه آن را در سال ۸۴ شاهد بودیم؛ به‌نحوی‌که گفته شد اصلاح‌طلبان در یک وزن‌کشی به نفع مهدی کروبی کنار نرفتند تا در عین حال که مجموع آرای آنها بیشتر از اصولگرایان بود، رقابت را واگذار کردند.

درخواست تحقیق و تفحص در باره کمک ۲۰۰ میلیاردتومانی به حوزه های علمیه

شرق نوشت: مجلس که متهم به دست‌کاری جداول بودجه است و هر روز بر دامنه ابهام این تخطی از قانون افزوده می‌شود، به‌جای پاسخ‌گویی، در اقدامی پیش‌دستانه به دنبال تحقیق‌وتفحص از هزینه‌کردهای نهاد ریاست‌جمهوری است. موضوع اصلی تحقیق‌وتفحص این‌گونه بیان شده است: «هزینه‌کردهای نهاد ریاست‌جمهوری بر اساس کدام مستند قانونی انجام شده است؟‌ پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون ریالی به حساب هریک از طلبه‌های حوزه علمیه و از طرف جناب آقای حسن روحانی از محل کدام ردیف بودجه انجام شده است و مستند قانونی آن کدام است؟».

پشت پرده اختلال ها در کلاب هاوس مشخص شد؟

اپراتورهای مسلط کشور که وزارت ارتباطات می‌گوید دست به اختلال عمدی در کلاب‌هاوس زده‌اند، پلتفرم‌ مشابهی را رونمایی کردند. یکی از اپلیکیشن‌های مشهور که از سوی هر دو اپراتور مسلط کشور حمایت می‌شود، سرویس «اتاق‌های گفت‌وگوی صوتی» را در سوپر اپلیکیشن خود راه‌اندازی کرده است. این در حالی است که راه‌اندازی این سرویس پس از آن صورت گرفت که از حدود یک‌ماه پیش، اپلیکیشن کلاب‌هاوس از سوی ۳اپراتور اصلی با اختلال شدید روبه‌رو شد. به‌طوری که هنوز کاربران این اپراتورها بدون وی‌پی‌ان، امکان دسترسی به کلاب‌هاوس را ندارند. آسترکی کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که آیا با شرایط جدید، امکان فیلترینگ کلی کلاب‌هاوس قابل پیش‌‌بینی است یا نه، می‌‌گوید: «بعد از انتخابات چه اصلاح‌طلبان رأی بیاورند و چه اصولگرایان، به‌احتمال زیاد شاهد فیلتر کلاب‌هاوس خواهیم بود./همشهری

حمله رسانه جبهه پایداری به قالیباف

رجانیوز نوشت: دارد می‌شود ۱۶ سال که عادت کرده‌ایم نزدیک هر انتخاباتی شاهد دعوت‌های عجب و غریب باشیم. یک بار با لباس پلیسی و خلبانی، بار دیگر با پیراهن کت و شلوار تکنوکراسی، یک بار با پیراهن دو جیب و چفیه [و البته با زور ریسمان بر گردن] و حالا با اسم حاج احمد کاظمی و حاج قاسم سلیمانی.به گزارش رجانیوز، حالا هم یک نفر نامه نوشته که فقط او باید بیاید. استدلال هم بر این است که چهره‌های «نهادی یا قضایی»، «لایق» ریاست بر کابینه نیستند. ریاست قوه مجریه کسی را می‌خواهد که اتوبان کشیده باشد، پل ساخته باشد و توانسته باشد با همه کار کند.

این‌ها البته نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که تمام این مواردی که برای نامزد خود فضل می‌دانند و باقی را فاقد آن، همگی در یکی از وزارت‌خانه‌های متوسط دولت جمع شده و از قضا در همان حوزه ساخت‌وساز نیز، حداقل در این دوره از انتخابات، مدعیان زیادند.اگر او در تهران اتوبان و پل ساخته، دیگران در سرتاسر ایران سد و پالایشگاه و مسکن مهر و کارخانه و کشت و صنعت راه انداخته‌اند. بماند که همان پل و اتوبان را هم دیگرانی ساخته‌اند که الان برخی‌هایشان کاندیدا هستند!

دعوای اصلی تازه بعد از اینجاست که بر فرض ریاست کابینه را به او سپردید، شما تا این میزان بی‌خبر از حکمرانی هستید که نمی‌دانید کارفرما [یا پیمانکار] سابق پل‌ها و اتوبان‌های تهران برای آموزش و پرورش و فرهنگ و سیاست خارجی و فضای مجازی و زنان و خانواده و جمعیت و بانک مرکزی و بهداشت و درمان و دانشگاه و فناوری و هزار حوزه ریز و درشت دیگر هیچ صلاحیتی برای اظهار نظر و سیاستگذاری و اجرا ندارد؟جمهور ملت «رئیس» می‌خواهد نه «شهردار». کسی می‌خواهد که وقتی دارد اتوبان می‌کشد و پل می‌سازد همزمان فرهنگ بداند و اقتصاد بفهمد؛ نه اینکه افتخار کند که دوهفته‌ای توانسته پادگان را به بوستان تبدیل کند و دو سال بعدش یک قطار پرونده فساد از همین پروژه سر دربیاورد.

کسی که ه اعتراف خودش، حضور و انصرافش در انتخابات با تصمیم «دیگران» است و خودش «رئیس» دارد، هیچ‌گاه فراتر از «پیمانکار» نمی‌تواند باشد. ملت «رئیسی» می‌خواهد که خودش تصمیم بگیرد، اقدام کند و مسئولیتش را برعهده بگیرد.کار «رئیس»جمهور «حکمرانی» است و کار «شهردار» پیمانکاری پروژه‌ها. این کشور در گام دوم قرار است به سوی طلوع تمدن نوین اسلامی گام بردارد و این «حکمرانی» می‌خواهد. آن پیمانکاری که از قبل پروژه‌هایش بوی «یاس» به مشام برسد نمی‌تواند ریاست فرهنگ و اقتصاد و سیاست این کشور را به دست بگیرد.

ملت اگر انتظار ایرانی سراسر پروژه اجرایی را می‌کشد حتما «رئیس»جمهوری را انتخاب می‌کند که مطمئن باشد وزیر راه و شهرسازی توانمندی به او کمک می‌کند، نه اینکه «پیمانکار»ی را برگزیند که «دیگران» به او بگویند چه بسازد و چه نسازد.تا کنون البته گفته شده که در صورت حضور شخصیت «قضائی» او نخواهد آمد، اما تجربه ۹۶ نشان داد که حتی اگر نماد تام و تمام «وحدت» هم در انتخابات حاضر شود، او باز هم خواهد آمد، بلکه در روزهای پایانی با یکی دو درصد برتری، شاید «دیگران» به او گفتند در صحنه بماند.

انگلیس خبر پرداخت بدهی به ایران را رد کرد

یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس گزارش‌ها مبنی بر آزادی یک زندانی دو تابعیتی در ازای پرداخت بدهی لندن به ایران را رد کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دفتر وزارت امورخارجه انگلیس خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر این را رد کرد که قرار است به زودی نازنین زاغری، زندانی امنیتی در ایران در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران آزاد شود.شبکه خبری المیادین روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا توافق کرده‌اند که برخی زندانیان خود را مبادله کنند و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شود. این شبکه همچنین گزارش داد که یک شهروند دوتابعیتی ایرانی -انگلیسی هم در ازای پرداخت بدهی لندن به تهران در ارتباط با قرارداد فروش تانک های چیفتن آزاد خواهد شد.ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش در یک پیام توئیتری نوشت: اخبار تبادل زندانیان با ایران صحت ندارد.این خبر ادعایی در حالی منتشر شده است که مقامات ایران بارها تاکید کرده اند پرونده نازنین زاغری هیچ ارتباطی با موضوع بدهی انگلیس به ایران ندارد.

گلایه عارف از کارپرداز مجلس امید

عارف در ادامه این بحث اظهار داشت: “گله از برخی دوستان دو آتشه اصلاح‌طلب این است که سربزنگاه کار دیگر می‌کنند که من این رفتار‌های اشتباهشان را به‌صورت خصوصی به خودشان می‌گفتم و اسم‌های آن‌ها را داریم، اما هیچگاه علنی اعلام نکردیم. خصوصی به آن‌ها می‌گفتم تا خودشان را اصلاح کنند. به آن‌ها می‌گفتم آقا یا خانم نماینده نباید این کار را می‌کردید و اگر می‌خواهید کاری کنید بگویید. “رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم در نقد عملکرد آن مجلس، گفت: “سفر‌های خارجی مجلس دهم بیش از حد معمول بود. به کارپرداز مجلس گفتم «آقای نعمتی لیست سفر‌های خارجی نمایندگان مجلس را به من بدهید» چند بار گفت چشم، می‌دهیم، نمی‌دهیم و… گفتم کل مجلس را ندهید و تنها اعضای فراکسیون امید را بدهید که نداد. ”

وزیر اسبق صنایع درگذشت

دکتر محمد هادى نژادحسینیان وزیر صنایع دولت آیت الله هاشمى و سفیر اسبق جمهورى اسلامى ایران در نیویورک درگذشت. وی در کابینه موسوی به وزارت راه برگزیده شد و در کابینه سازندگى، وزیر صنایع سنگین بود و در دوره اول وزارت کمال خرازی در وزارت خارجه، سفیر دائم ایرن درسازمان ملل شد و در نهایت به نمایندگی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انتخاب شد.

عطریانفر: ورود زنگنه و شریعتمداری به انتخابات منوط به تایید «ناسا» است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به بیان توضیحاتی درباره ورود بیژن نامدار زنگنه، محمد شریعتمداری و مصطفی تاج‌زاده به انتخابات پرداخت.محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره کاندیداتوری بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و محمد شریعتمداری وزیر کار از سوی جبهه اصلاحات گفت: این افراد برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند؛ ولی هنوز حضور آنها قطعی نشده است.عطریانفر اظهار کرد: این افراد در جبهه اصلاحات مطرح هستند ولی نهایی شدن آنها در لیست اصلاحات منوط به این است که در تشکیلات ناسا مسیر را طی کنند.

محمود صادقی: همه به نفع یک نفر کنار می‌رویم

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن اعلام اینکه کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هست، گفت: برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد.محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی ضمن تایید اینکه داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، گفت: برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد. وی در پاسخ به این سوال که شما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ردصلاحیت شدید، آیا ممکن است در این انتخابات نیز صلاحیت‌تان تایید نشود؟ عنوان کرد: با خداست!صادقی در خصوص ارتباط خود با دیگر افراد پیشنهاد شده در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم اظهار داشت: همه افراد عضو یک مجموعه هستند و تعاملاتی با یکدیگر دارند.وی در پاسخ به این سوال هم که اگر تایید صلاحیت بشوید و چند کاندیدای اصلاح‌طلب در صحنه حضور داشته باشند، برنامه‌تان چه خواهد بود؟ گفت: ما تابع تصمیم جمعی هستیم. کاندیدای نهایی از طریق جبهه اصلاحات معرفی خواهد و دیگر کاندیداها به نفع کاندیدای واحد کناره‌گیری خواهند کرد.

لاریجانی را در اردوگاه اصولگرایی نگه داریم

غفوری فرد تاکید کرد: هرچند ایشان هنوز اعلام نکردند که برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا هستند یا خیر اما امیدواریم اگر ایشان به کاندیدا شدن تمایل دارند پیگیری شود که حتما برخورد دوستانه ای از سوی اصولگرایان صورت گیرد و تلاش کنیم که در اردوگاه اصولگرایان باقی بماند.این عضو جبهه پیروان گفت: ایشان چهره ای خدوم و مورد علاقه رهبری هستند و رهبر انقلاب مسئولیت خوبی مانند نماینده خود در مذاکره با تفاهم نامه ۲۵ ساله چین را به ایشان دادند.غفوری فرد افزود: خود من سفری در مجلس هشتم به چند کشور آسیایی همراه ایشان بودم و دیدم که سیاستمداری پخته است و امیدواریم ایشان را در جریان اصولگرایی حفظ کنیم؛ اگر گلایه و نگرانی هم هست برطرف شود البته فقط بحث حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیست و موضوع اصلی استفاده و بهره گیری از تجربه وشخصیت ایشان است.

زیدآبادی: اصلاح‌طلبان سه گزینه دارند اما اکثریت‌شان با این گزینه‌ها موافق نیستند!

زاحمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی نوشت: با وضعی که برای محمدجواد ظریف پیش آمده است، به نظرم اصلاح‌طلبان از این پس فقط سه گزینه در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو دارند.

گزینه نخست، معرفی سیدمصطفی تاج‌زاده بعنوان تنها کاندیدای جبهۀ اصلاحات و مشروط کردن گام بعدی خود به رد یا تایید صلاحیت او.
گزینۀ دوم، رضایت دادن به حمایت از کاندیداهایی از اعضای دولت با سطح رأی پایین و یا خارج از دولت نظیر محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان (گرچه تأییدصلاحیت آقای پزشکیان به نظرم محل تردید است).
گزینۀ سوم، مذاکره با کاندیدای ملایم‌تری در بین اصولگرایان به منظور حمایت غیررسمی از او در ازای توافقات مشخص.
ظاهرا غالب اصلاح‌طلبان با هیچ‌کدام از گزینه‌های سه‌گانه فوق موافقتی ندارند. اما مگر گزینه دیگری هم قابل تصور است؟