بسته ویژه خبری هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

جنجال در بغداد به خاطر کنار هم ایستادن وزرای ایران و عربستان
در هنگام گرفتن عکس یادگاری مقامات شرکت کننده در اجلاس بغداد کشور میزبان محل ایستادن وزیران خارجه ایران و عربستان را در کنار هم طراحی کرد اما وزیر خارجه ایران برای اعتراض به این طراحی در صف اول ایستاد. این پایان ماجرا نبود چون بعد از قرار گرفتن امیرعبداللهیان در صف نخست، این بار نخست وزیر امارات دلخور شد تا جایی که با قهر از سالن اجلاس در کنفرانس سخنرانی نکرد و یکی از وزیران امارات به جای او سخن گفت.

 

حذف رجیستری تلفن همراه از مبادی ورودی
ارونقی معاون فنی گمرک ایران گفت: با تشکیل کارگروهی، سازوکار حذف رجیستری از مبادی تعیین و به احتمال زیاد از هفته آینده اجرایی خواهد شد. با اجرایی شدن این تصمیم، هر مسافر بعد از ورود به کشور بدون ارائه مشخصات در گمرک، یک ماه فرصت دارد با ورود به سامانه، نسبت به رجیستری اقدام کند.

 

آخرین آمار کرونا در ایران
وزارت بهداشت روز ۶ شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرد: ۶۱۴ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۹۰۱ نفر رسید.

 

رهبر معظم انقلاب: رفع تحریم دست من و شما نیست
رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: در قضیه‌ی هسته‌ای آمریکایی‌ها انصافا وقاحت را از حد گذراندند. واقعاً از حد گذراندند واقعاً. جلوی چشم همه از برجام خارج شدند حالا جوری حرف می‌زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده. حل مشکل اقتصاد را موکول به تحریم‌ها نکنید. برنامه‌ریزی برای حل مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام دهید. رفع تحریم‌ها که در اختیار ما و شما نیست. در اختیار دیگران است.

 

کاخ سفید: عجله‌ای برای به رسمیت شناختن دولت طالبان نداریم
دولت آمریکا هرگونه به رسمیت شناختن سریع دولت طالبان در افغانستان را رد کرد و عنوان داشت عجله‌ای برای این کار ندارد. جن ساکی سخنگی کاخ سفید در این زمینه گفت: می خواهم آشکارا اعلام کنم که عجله‌ای برای به رسمیت شناختن هر نوع دولت جدید در افغانستان توسط آمریکا یا هر شریک بین‌المللی ما وجود ندارد.

سکته مغزی «مهدی چمران» صحت ندارد

سخنگوی شورای شهر تهران برخی اخبار مبنی بر سکته مغزی «مهدی چمران» رییس شورا را رد کرد. علیرضا نادعلی در این باره گفت: با فرزند چمران درخصوص بیماری ایشان صحبت کردم که گفتند ،حالشان بهتر است و سکته نکردند. وی افزود: موضوع سکته رد شده است و طبق دستور دکتر در منزل در حال استراحت هستند.

مصباحی مقدم: چینی ها بعد از برجام با ما سرد شدند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی ازگفتگوی خود با ایسنا با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفت: تا مسئله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت طبیعی بود واکنش چینی ها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریم های آمریکا بها نمی داد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریم های آمریکا علیه ما را رعایت می کرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلند مدت نداریم. طبیعی است بگویبد هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه بسا مطلوب چین هم هستیم. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسسش که آیا اعضای مجمع از پاسخ های ظریف و جنیدی دو عضو هیئت دولت حاضر در جلسات بررسی لوایح چهارگانه در مجمع قانع شدند، تصریح کرد: خیر. سوالاتی مطرح بود. از جمله سوالات این بود که ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم تعهد می دهید که اوضاع اقتصادی ما بهتر شود؟ می گفتند نه. این صریح عبارت جناب آقای ظریف در جلسه مجمع بود. می گفت نه، چون این بخشی از خواسته ایشان است و هنوز ممکن است خواسته های دیگری داشته باشند. تازه اگر به اجماع برسند به نتیجه می رسیم. ما می گفتیم راهی باز کردیم تا در این دوران و تحریم ها گذران معیشت کنیم؛ اگر به این لوایح بپوندیم این راه هم دچار مشکل می شود.

وزیر کار: یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ندارد گفت: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم. حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه‌ها موافق هستید؟ گفت: قطعا این یارانه‌ها که الان پرداخت می‌شود خیلی اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانه‌های معیشتی و یارانه‌های دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانه‌ها دیده می‌شود. وی تصریح کرد: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم. وزیر تعاون افزود: یارانه آن‌هایی که متمول‌تر هستند باز تاکید می‌کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌های بیشتری می‌گیرند. عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه‌ها یک مسئله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعا نمی‌توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم، اما در دولت برای اینکه بتوانیم به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

اشتباه در تزریق واکسن خبرنگاران سلامت؟

واکسیناسیون خبرنگاران حوزه سلامت، روز پنجشنبه (۷ مردادماه) با واکسن پاستوکووک آغاز و بر همین اساس مقرر شد تا تزریق دُز دوم این واکسن نیز ۲۸ روز بعد انجام شود؛ اتفاقی که با یک روز تاخیر صورت گرفت و با یک اشتباه همراه شد و بجای واکسن دُز دوم، واکسن یادآور تزریق شد! بر اساس اعلام قبلی مسوولان وزارت بهداشت، جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریور به محل منتخب تزریق – مرکز اورژانس غرب تهران -مراجعه کردند و پس از تاخیری بیش از یک ساعته روند واکسیناسیون آنها آغاز شد. درحالی که دُز اول واکسن خبرنگاران “پاستوکووک” (تولید مشترک ایران و کوبا) تزریق شده بود، قاعدتا برای دُز دوم نیز می بایست واکسن پاستوکووک یا مشابه کوبایی آن (سوبرانا ۲) تزریق می شد. اما پس از تزریق واکسن به جمعی از آنها، خبرنگاری با مشاهده پوکه ویال واکسن متوجه شد واکسن تزریق شده ، به اشتباه نوع «سوبرانا پلاس» یا دُز یادآور است و در این میان دُز دوم به آنها تزریق نشد. البته با پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران، جهانپور که این موضوع عارضه ای ندارد و مشکلی در روند واکسیناسیون آنها بوجود نخواهد آورد و نه تنها جای نگرانی ندارد، بلکه به نوعی «توفیقی اجباری» در تزریق “سوبرانا پلاس” بوده؛ چراکه این نوع هم، خود واکسنی کامل است.

توصیه کیهان به رئیسی: با رسانه‌ها بی‌امان مبارزه کنید

روزنامه کیهان نوشت:اکنون که دولت انقلابی، جوان و مردمی، با حمایت قاطع مجلس محترم تشکیل شده، یکی از واجب‌ترین مسئولیت‌ها، از بین ‌بردن هر سازوکار تصمیم‌گیر یا تصمیم‌سازی است که در حوزه محاسبه و تصمیم یا اجرا، موجب خودتحریمی ‌شده است. ایران همین حالا، دارای اهرم‌ها و ظرفیت‌های بسیاری است که به‌کارگیری هم‌افزا و همپوشان آنها در شبکه قدرت ملی و بین‌المللی می‌تواند ظرف چند ماه، به عبور قدرتمندانه از حصار تحریم‌ها و افزایش موثر درآمدهای ملی منتهی شود. به موازات این کار، دولت و دستگاه قضایی و مجلس باید بی‌اعتنا به جنجال‌ها، مبارزه بی‌امان با شبکه ضدامنیتی اخلالگر در حوزه‌های اقتصادی و رسانه‌ای را آغاز کنند.

پاکستان از حصارکشی مرزهایش با ایران خبر داد

سخنگوی ارتش پاکستان با تاکید بر عزم این کشور برای مراقبت از مرزهای بین المللی خود با همسایگان همزمان با تحولات افغانستان، از تکمیل ۵۸ درصدی طرح حصارکشی مرزهای پاکستان با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.نشست خبری سرلشکر «بابر افتخار» روز جمعه با حضور رسانه‌های داخلی و نمایندگان رسانه‌های بین المللی در مقر فرماندهی ارتش در شهر «راولپندی» برگزار شد.هدف از این برنامه تشریح دیدگاه پاکستان و تشکیلات نظامی آن درخصوص تازه‌ترین تحولات منطقه به ویژه افغانستان، پیامدهای پیش روی امنیت ملی پاکستان و اقدامات این کشور برای اطمینان از امنیت، ثبات داخلی به ویژه آرامش در مرزهای مشترک با همسایگان اعلام شد.

واکنش یک اصلاح‌طلب به وعده‌های وزرا

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:دولت وعده‌های داده مبنی براین‌که با وجود عدم حل مسئله تحریم و عدم توافق در این زمینه برای سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی برنامه دارد.داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره کابینه سیزدهم و این‌که آیا دولتمردان که قرار است از این پس زمام امور کشور را در دست بگیرند می‌توانند مسائل و مشکلات موجود کشور را که شرایط را خاص کرده است حل کنند یا خیر، گفت: حقیقت این است که یک مقدار نمی‌شود در رابطه با کابینه ارزیابی دقیقی داشت، چراکه شناخت از بعضی افراد معرفی شده آن چنان که باید و شاید کافی نیست و در کل اظهارنظر در مورد همه اعضای کابینه دشوار است اما آن چیزی که به نظر می‌رسد بسیار اهمیت دارد وزرای اقتصادی است که آقای رئیسی معرفی کرده‌اند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که کار وزرای اقتصادی در شرایط فعلی بسیار دشوار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مسئله تحریم‌ها همچنان بر سر جای خود قرار دارد و برداشته نشده‌اند، شرایط بسیار دشوار است، البته برداشته شدن تحریم‌ها یک موضوع ناممکن نیست و امکان‌پذیر است و مذاکرات همچنان مسیرش باز است و می‌شود در این زمینه به نتیجه‌ای رسید.

نسخه میرسلیم برای نجات بشریت از شرّ ویروس کرونا

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید هر چه زودتر آزمایشگاه هایی که از آن ها ویروس دستکاری شده کرونا نشت پیدا کرده، مشخص شوند.سید مصطفی میرسلیم در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «هرچه زودتر آزمایشگاه هایی که ویروس دستکاری شده ⁧‫کرونا‬⁩ از آنها نشت پیدا کرده مشخص شوند، با استفاده از اطلاعات علمی آنها، زودتر می توان بشریت را از شر این سلاح نوین کشتار جهانی نجات داد.»

واکنش دبیر شورای عالی امنیت ملی به لفاظی بایدن و بنت علیه ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اولین ملاقات بِنت و بایدن و تاکید بر استفاده از «گزینه‌های دیگر» علیه ایران، تهدید غیر قانونی یک کشور دیگر است.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر به دیدار اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.شمخانی نوشت: «اولین ملاقات بِنت و بایدن و تاکید بر استفاده از «گزینه‌های دیگر» علیه ایران، ضمن آنکه تهدید غیر قانونی یک کشور دیگر است، حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ‌گویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی: مذاکرات ایران و ۱+۴ با پلتفرم جدید انجام می شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ با پلتفرم جدید انجام می شود.وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ گفت: ایران در مذاکرات روش های مختلفی را امتحان کرده است پیش از اینکه نوع و تیم مذاکره کننده مشخص شود باید جایگاه مذاکره برای ما مشخص شود.وی درباره اینکه دور آتی مذاکرات از سوی وزارت امورخارجه یا شورای عالی امنیت ملی دنبال خواهد شد، ادامه داد: باید مشخص شود در دولت آقای رییسی جایگاه مذاکره کجاست که پس از این موضوع تیم مذاکره کننده هسته ای مشخص می شود.نماینده ارومیه در مجلس با تاکید براینکه در دولت آقای روحانی آقای عراقچی ۶ دور مذاکرات در وین داشت که دستاورد ویژه ای برای کشورمان نداشت، افزود: باید چهارچوب و پلتفرم جدیدی برای مذاکرات آتی از سوی ایران تعریف شود که قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

انگشتر شهید سلیمانی ثبت ملی شد

ثبت ملی انگشتر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (ره) محفوظ نزد همسر شهید، به استاندار تهران ابلاغ شد.در نامه‌ای که علی اصغر مونسان وزیر سابق وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به محسنی بندپی استاندار تهران نوشته آمده است: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱ هیأت وزرا بند «ج» از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی ماده ۲۲ آئین نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور فصل دوم آئین نامه مدیریت ساماندهی و نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز مصوب ۱۳۸۴ هیأت وزیران مراتب ثبت اثر منقول فرهنگی تاریخی به شرح زیر است:«انگشتری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (ره) محفوظ نزد همسر شهید شماره ثبت ۱۹۹۸ مورخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اعلام می‌شود.

تماس تلفنی قائم مقام وزارت خارجه اتریش با عراقچی

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و «پیتر لاونسکی تیفنتال» قائم مقام وزارت خارجه اتریش به صورت تلفنی درباره آخرین تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند.به گزارش کانال‌اطلاع‌رسانی‌سید عباس‌عراقچی، وزارت امور خارجه اتریش با اعلام این خبر در توییتی نوشت: پیتر لاونسکی تیفنتال از مکالمه تلفنی سازنده با عراقچی و همکاری بسیار خوب با وزارت امور خارجه ایران در رابطه با افغانستان قدردانی می کند.

تشکیل پرونده ویژه حقوق‌های نجومی در کمیسیون اصل ۹۰

نایب‌ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده ویژه حقوق‌های نجومی در ادارات دولتی به ویژه مؤسسات مالی در کمیسیون متبوعش تشکیل شده است.حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نایب‌ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: پرونده ویژه حقوق‌های نجومی در ادارات دولتی به‌ویژه مؤسسات مالی در کمیسیون اصل نود تشکیل شده است.وی با بیان اینکه بخش‌ زیادی از ارقام نجومی به خزانه کشور برگشت داده شده است،تاکید کرد: ضمناً مردم عزیز اگر اطلاعاتی از دریافت‌های نجومی مسئولان در اختیار داشتند، می‌توانند به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال کنند.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور مصر در حاشیه نشست بغداد

وزیر خارجه کشورمان در جمع روسای هیات‌های شرکت کننده در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و در حاشیه این نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد.حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران‌صبح امروز (شنبه) برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق وارد بغداد شد. رئیس جمهوری مصر، نخست وزیر کویت، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، امیر قطر، پادشاه اردن، رئیس جمهوری فرانسه ،وزیر خارجه ترکیه، وزیر خارجه عربستان ، حاکم دوبی، معاون رییس و نخست وزیر دولت امارات از جمله حاضران در این نشست هستند.روسای هیات های شرکت کننده در نشست منطقه ای حمایت از عراق در حاشیه این نشست عکس یادگاری گرفتند.

یوسفیان ملا: امیدواریم رئیسی راه احمدی‌نژاد را نرود

عزت‌الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس اگرچه خوشبین است که رئیسی کاملا شبیه احمدی‌نژاد نباشد، نگرانی‌هایی دارد و حرف زدن در این باره و هشدار دادن را ضروری می‌خواند. او در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» ضمن تاکید بر اینکه «برای قضاوت درباره شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دولت آقای رئیسی و دولت احمدی‌نژاد باید قدری صبر کرد» می‌گوید: «هنوز زود است اما بالاخره نشانه‌هایی وجود دارد. مثلا افرادی که به کار گرفته‌ شده‌اند و برنامه‌ریزهای اصلی و واقعی در تیم اقتصادی و سایر تیم‌ها همان نیروهای آقای احمدی‌نژاد هستند. با این حال باید بیشتر صبر کرد».

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت رئیسی خیلی شبیه دولت احمدی‌نژاد نشود و می‌گوید: «قطعا باید در این باره هشدارهای لازم را به دولت داد اما نشانه‌های امیدوار کننده‌ای نیز وجود دارد. مثلا همین امروز صبح (جمعه) وقتی وارد اهواز شدند، گفتند که در این سفر هیچ دیدار مردمی ندارم و فقط برای پروژه‌ها و کار آمده‌ام. این می‌تواند یک تفاوت و امیدوار کننده باشد. می‌دانیم که آنچه سفرهای احمدی‌نژاد را تبلیغاتی و دور از اهداف ملی می‌کرد، همین دیدارها، حرکت در خیابان و دویدن مردم پشت ماشین، نامه گرفتن و جمعیت جمع کردن و … بود. اگر این اتفاق‌ها تکرار نشود و دیدار مردمی در سفر آقای رئیسی صورت نگیرد، اتفاق خوبی است. امیدواریم واقعا همان طور که اعلام کرده‌اند این سفر بدون دیدار مردمی که اصلا وقت آن نیست، انجام شود».

یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه با توجه به وزرای دولت رئیسی و سابقه آنان چقدر می‌توان به متفاوت بودن دولت او با احمدی‌نژاد امیدوار بود؟ نیز می‌گوید: «برخی از این وزرا که ترجیح می‌دهم در اول دوره از آنان نام نبردم افرادی هستند که ما در مجلس به زحمت با آنها کار می‌کردیم. کمیسیون‌های مربوط با این‌ افرادی که الان وزیر شده‌اند به شدت مشکل داشتند و بسیاری از جلسات ما حاشیه‌ای بود و ربطی به مسائل کاری نداشت. مثلا جلسه علنی مجلس غیرعلنی و وقت مجلس گرفته می‌شد به خاطر اینکه وزیر در حاشیه کارهایی کرده بود و داستان‌ها پشت داستان‌ها داشتیم. الان اما به خاطر اینکه هشت سال از آن دوران گذشته امیدواریم که وزرا آن مشکلات و مسائل قبلی را نداشته باشند. به هرحال همه چیز در حال «شدن» است و هیچ چیز در حال «بودن» نیست. امیدوارم که این اعضای دولت نسبت به قبل تغییر کرده باشند و این را لمس کنیم».

دستورات فوری رئیس‌جمهور برای مقابله با شیوع کرونا؛ با سودجویان در موضوع واکسن برخورد شود

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه باید به شدت مراقب سواستفاده از نیاز مردم به واکسن کرونا باشیم و دستگاه‌های نظارتی با سواستفاده کنندگان احتمالی و کسانی که واکسن‌های تقلبی وارد بازار کرده و با جان مردم بازی می‌کنند، به شکل جدی و قاطع برخورد کنند، درخصوص مقابله موثر با شیوع کرونا هم گفت: نباید کسب و کار مردم تعطیل شود، اما ضروری است تدابیر فوری برای جلوگیری از تجمعات و دورهمی‌ها و نیز تردد و فعالیت در مراکز پرتجمع مثل رستوران‌ها، تالارها، پاساژها، بازارهای سرپوشیده و نظایر آن اتخاذ و با دقت و جدیت اجرا شود تا بتوانیم به شکلی موثر با شیوع بیماری و عوارض ناشی از آن مقابله کنیم.