در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند وزیر کار: امیدواریم با رشد تولید، افزایش قیمت را مهار کنیم / میرتاج الدینی: استیضاح وزیر صنعت مشکلات را بیشتر می‌کند/ طالبان عیدفطر را هم به کام زنان تلخ کرد / گلایه معاون رئیس‌جمهور از تأخیر مجلس برای اعلام وصول لوایح دولت / توئیت میرسلیم درباره حق ۵۰ میلیون نفری که پس از انقلاب متولد شده‌اند و... را می‌خوانید.

جواد لاریجانی: فتنه اخیر، خدمت زیادی به جمهوری اسلامی کرد؛ پرده‌ها را برداشت
محمدجواد لاریجانی، تحلیگر مسائل سیاسی، در برنامه بدون توقف گفت: متاسفانه برخی دوستان ما در جریان اصلاحات، با پاک کردن صورت مساله، قصد سوءاستفاده سیاسی دارند. اخیرا من مقاله‌ای در یکی از روزنامه های اصلاح‌طلب دیدم که نوشته بود، واقعیات اجتماعی را ببینیم. خب دیدن واقعیت اجتماعی به این معناست که مثلا وقتی ما به‌عنوان یک بیمار به دکتر مراجعه می‌کنیم، درد خود را به دکتر تشریح می‌کنیم، نه این‌که اصل بیماری را انکار کنیم و یا خودمان نسخه بنویسیم. متأسفانه بعضی از دوستان، واقعیات اجتماعی از جمله این تهاجم ترکیبی همه‌جانبه با مسائل امنیتی مخصوصاً در فتنه اخیر را نمی‌بینند. لاریجانی تصریح کرد: فتنه اخیر، خدمت زیادی به جمهوری اسلامی کرد با این‌که خسارات زیادی را نیز به کشور تحمیل کرد، پرده‌ها را برداشت و نشان داد که ظاهر خواست این جریان حجاب است اما باطن آن ترور و خشونت بدون مرز است. واقعیات اجتماعی این‌هاست. این‌که کسی در خیابان راه برود و چند دختر و پسر بی‌حجاب را به‌عنوان واقعیت اجتماعی جا بزند، نشان می‌دهد که اتفاقاً واقعیت اجتماعی را ندیده است، زیرا واقعیت اجتماعی، تحلیل درست می‌خواهد.

 

جان‌باختن ۱۱۶ تن در تصادفات تعطیلات عید فطر
سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور از جان‌ باختن ۱۱۶ مسافر در تصادفات رخ داده در تعطیلات عید فطر خبر داد. وی‌ گفت: ۱۶۰۰ تن از مسافران نیز در این مدت در اثر تصادفات مجروح و مصدوم شدند. سردار مومنی علت عمده تصادفات را بی توجهی به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ عنوان کرد.

 

پیشنهاد عبدی به منتقدان گرانی رفراندوم «۱۶۰۰ میلیارد تومانی»
عباس عبدی، فعال سیاسی اضلاح‌طلب در واکنش به برآورد هزینه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی روزنامه همشهری برای برگزاری «رفراندوم» نوشت: پول در این مملکت خیلی زیاد است؛ هرچند کمتر صرف چنین کار‌های مفیدی می‌شود، ولی راه حل بسیار ارزان قیمت و بی دردسری هم هست. نظرسنجی ملی هزینه اش کمتر از رانتی است که به یکی از افراد داده می‌شود. با زیر یک میلیارد تومان و با نمونه ۵۰۰۰ نفری انواع حقایق روشن خواهد شد.

 

آقاتهرانی: امیدواریم لایحه حجاب و عفاف بعد از تعطیلات به مجلس برسد
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به انتظارات از مجلس در خصوص تصویب قانون عفاف و حجاب گفت: سران قوا بر ضرورت تدوین و تصویب قانون عفاف و حجاب توافق دارند و امیدوارم بعد از تعطیلات عید فطر، این لایحه هرچه سریعتر آماده شود و در اختیار مجلس قرار گیرد. حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت تصویب قانون جدید عفاف و حجاب گفت: پیش از این طرحی در کمیسیون فرهنگی با همراهی و مشارکت کارشناسان تهیه شده بود که بنا بر مسائلی در روند تصویب مجلس قرار نگرفت و اکنون مسیر تصویب قانون از طریق لایحه در دست پیگیری است. وی در خصوص ادامه روند بررسی لایحه در مجلس توضیح داد: لایحه پس از وصول به مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون فرهنگی بررسی‌ و به‌همراه نظر این کمیسیون ده روز در سایت مجلس قرار خواهد گرفت تا همه نمایندگان به آن دسترسی داشته و بتوانند پیشنهاد و نقد خود را بر آن داشته باشند؛ سپس بنا بر وعده ریاست مجلس در جلسه علنی با فوریت و طی هفتاد ساعت جلسه رسمی مطرح و پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

 

رهامی: ترکیب شورای نگهبان نباید یکدست باشد
یک فعال سیاسی گفت: برای جذب مشارکت مردم در انتخابات، مجلس باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و قانون انتخابات اصلاح و شورا‌های موازی حذف و شورای نگهبان تغییر رویه بدهد. محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا در سال جاری اظهار کرد: برای برگزاری انتخاباتی که در گردش نخبگان سیاسی موثر باشد، باید قانون انتخابات اصلاح شود. کشور‌هایی که دموکراسی نهادینه شده دارند، انتخابات را حزبی برگزار می‌کنند و احزاب مسئولیت اصلی در معرفی نامزد‌های انتخابات و تبلیغات را دارند. مسئولیت تحقق برنامه‌های وعده داده شده هم با احزاب بوده و مردم می‌توانند بر عملکرد احزاب نظارت داشته باشند. وقتی انتخابات حزبی نباشد، هیچ تشکیلات رسمی مسئولیت معرفی نامزد‌ها و ودعده‌های داده شده را نمی‌پذیرد و با تغییر مجلس هیچ تغییری در شرایط کشور و مشکلات مردم ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر به دلیل وجود شورا‌های موازی، مجلس جایگاه اصلی خود در قانون‌گذاری را ندارد؛ زیرا این شورا‌ها به جای مجلس قانونگذاری می‌کنند در حالی‌که براساس قانون اساسی، قانونگذاری حق مجلس بوده و قابل واگذاری هم نیست، اما شورا‌هایی در کنار مجلس در حال قانونگذاری هستند. اگر به دنبال جذب مشارکت در انتخابات هستیم جایگاه قانونگذاری باید به مجلس بازگردد و این شورا‌های موازی که در طول زمان هر یک به دلیلی تشکیل شده‌اند، به تدریج منحل شوند.

 

رشیدی کوچکی به میرسلیم: شما سال‌هاست حسابتان را از مردم جدا کرده‌اید
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در واکنش به توئیت اخیر میرسلیم نوشت: مساله خودرو نه یک معلول حاشیه‌ای که یک علت اصلی در ایجاد نارضایتی شدید در میان مردم است. وی در این باره نوشت: مساله خودرو، نه یک معلول حاشیه‌ای که یک علت اصلی در ایجاد نارضایتی شدید در بین مردم است، قصور شما در آن است که بعد از سال‌ها هنوز نمی‌توانید برای خواسته‌های بحق مردم احترام قائل شوید چرا که سال‌هاست حسابتان را از مردم جدا کرده‌اید. این نماینده مجلس افزود: این توییت شما عقب‌نشینی و ضعف در برابر اراده ملت است. گفتنی است که سید مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس اخیرا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دولت به فکر چاره جویی مسائل اقتصادی کلان کشور و از جمله سقوط ارزش پول ملی باشد و از پرداختن به امور حاشیه‌ای و معلول‌ها نظیر واردات محصولات مستعمل پرهیز کند.

 

پیش‌بینی یک اصولگرا از انتخابات مجلس؛ لاریجانی می‌آید؟
یک فعال سیاسی گفت: شواهدی نمی‌بینم که آقای لاریجانی بخواهد در انتخابات مجلس شرکت کند. هر که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند باید در جامعه حضور بیشتری داشته باشد و صحبت‌های بیشتری انجام دهد که من این حضور و ظهور را در آقای لاریجانی نمی‌بینم. منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این که آقای قالیباف دیداری با آقایان حجت الاسلام ناطق نوری، حداد عادل و علی لاریجانی در یک ضیافت افطاری داشتند. با توجه به اینکه شخصیت‌های مطرح در گذشته جایگاه ریاست مجلس را در اختیار داشتند، اما این برداشت مطرح می‌شود که آقای قالیباف به دنبال بازی جدید در جریان اصولگرایی با استفاده از چهره‌های محافظه‌کار و اعتدالی است و می‌خواهد با جریان افراطی اصولگرا که به نام جبهه پایداری شناخته می‌شود رقابت کند؛ تحلیل شما در این مورد چیست، گفت: این افطاری یک دعوت ساده بر پایه اخلاق و ادب بود که آقای قالیباف رؤسای پیشین مجلس قبل از خود را دعوت کرد. تا آنجا که بنده مطلع هستم در این جلسه هیچ بحث سیاسی صورت نگرفت و هیچ تفاهم و توافقی بین این افراد صورت نگرفته است.

 

بازداشت مهاجم پرسپولیس بعد از دربی
مهاجم تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل رفتار غیرورزشی از سوی ماموران حاضر در ورزشگاه بازداشت شد. در حساس‌ترین دیدار از هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال امروز سوم اردیبهشت تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم رفتند که سرخپوشان با تک گل دقیقه ۵۰ عیسی آل کثیر به پیروزی رسیدند و با ۵۷ امتیاز به صدر جدول صعود کردند. در پایان این دیدار یک تماشاگر وارد زمین شد و در حالی که مامور انتظامی قصد کنترل و انتقال وی به بیرون را داشت، مهدی عبدی مهاجم پرسپولیس دخالت کرد و برخوردی بین او و مامور پیش آمد که منجر به شکایت از مهاجم پرسپولیس شد. با ورود بازیکنان به رختکن از مسئولان تیم پرسپولیس خواسته شد عبدی را تحویل دهند تا به رفتار غیرورزشی او رسیدگی کنند.

 

ضرر ۷۰۰ میلیون دلاری صادرات پتروشیمی کشور به دلیل قطعی گاز
احمد مهدوی‌ابهری، دبیر کل انجمن کارفرمائی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه صادرات اوره و متانول به خاطر قطعی گاز ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده، گفت: مبلغ ارزی این افت صادرات ۷۰۰ میلیون دلار است و اینها باعث شده ما نسبت به فروردین سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش عرضه ارز داشته باشیم.

 

توئیت میرسلیم درباره حق ۵۰ میلیون نفری که بعد از انقلاب متولد شده‌اند
مصطفی میرسلیم می گوید: اولین حق ۵۰ میلیون نفری که بعد از انقلاب متولد شده‌اند، آگاهی از شایستگی‌های ماست. مصطفی میرسلیم نماینده مجلس در توییتی نوشت: بیش از ۵٠ میلیون تن بعد از پیروزى انقلاب در ایران متولد شده اند. اولین حقّ آنها آگاهى است: آگاهى از آرمان ها، آگاهى از قابلیت ها و شایستگی هاى ما، آگاهى از آسیب پذیری هاى ما.

 

گلایه معاون رئیس‌جمهور از تأخیر مجلس برای اعلام وصول لوایح دولت
معاون پارلمانی رییس‌جمهور تأکید کرد که دولت انتظار دارد نمایندگان لوایحی که برای دولت در اولویت است، هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهند. سیدمحمد حسینی در گفتگو با شفقنا، به تأخیر مجلس در اعلام وصول لوایح دولت اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از لوایح دولت با تأخیر زمانی بسیار از سوی مجلس اعلام وصول می‌شود؛ به عنوان نمونه، لایحه «تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار» بهمن ماه تقدیم مجلس شد، ولی در هفته گذشته اعلام وصول گشت. وی ادامه داد: براساس آیین نامه، لوایح باید بلافاصله مخصوصاً اگر دو فوریتی باشد، اعلام وصول شود و در دستور کار قرار بگیرد. توجیهی که برخی از اعضای هیأت رئیسه در این باره دارند، این است که در زمان ارسال لایحه دولت به مجلس، نمایندگان درگیر بحث بودجه بودند و نمی‌توانستند دستور دیگری را داشته باشند، اما ما انتظار داریم که در اولین فرصت ممکن لوایح در مجلس مطرح شود. حسینی اشاره کرد: گاهی نمایندگان می‌گویند ما می‌خواهیم درباره فلان لایحه با رییس جمهور مذاکره کنیم و فعلاً دست نگه داشتیم. به هر ترتیب وقتی دولت رسماً نامه می‌نویسد، ما انتظار داریم که بلافاصله در مجلس اعلام وصول شود و مراحل قانونی را طی کند.

 

شهاب حسینی بازی در نقش صدام را تکذیب کرد
شهاب حسینی با انتشار یک متن تند به شایعه بازی در نقش صدام واکنش نشان داد و نوشت: «پیرو دفاع از خود در برابر این موج تازه حمله سایبری به این بنده کوچک، باید عرض کنم که اینجانب کوچکترین اطلاعی از فیلم مذکور نداشته و این شایعه را قویا تکذیب میکنم. چرا که مطابق مرامنامه‌ای که در حرفه و زندگی خود به آن پایبندم، حتی در برابر کوهی از طلا هم حاضر به ایفای نقش شخصیت‌های منفور تاریخ، به خصوص شخص منفوری، چون صدام که نامش با ریختن خون جوانان غیور و برومند این سرزمین عجین است، نخواهم شد.

 

طالبان عیدفطر را هم به کام زنان تلخ کرد
طالبان افغانستان در محدودیتی جدید که آزادی‌های عمومی و فردی بیشتری را هدف قرار داده است، مانع از حضور زنان در اجتماعات عید فطر در دو منطقه از این کشور شد. روزنامه «ایندپندنت» انگلیس نوشت: «دو یادداشت مشابه حاکی از آن است که رهبران طالبان در دو ولایت بغلان و تخار گفته اند «بیرون رفتن دسته جمعی زنان در روز‌های عید فطر ممنوع است.» گفتنی است این محدودیت تنها چند هفته پس از ممنوع کردن حضور خانواده‌ها و زنان در رستوران‌های دارای باغ و فضا‌های سبز سرپوشیده توسط طالبان است.

پناهیان: بعضی‌ها مقدار محاسن‌شان با تغییر دولت‌ها تفاوت می‌کند!
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بعضی‌ها همین الآن اگر جایش بود کراوات می‌گذاشتند، اگر نه، یک یقه شیخی و محاسن می‌گذارند، اصلاً بین آن دولت و این دولت مقدار محاسن‌شان یک دفعه‌ای تفاوت می‌کند. آدم این‌ها را می‌بیند یعنی افرادش را از نزدیک می‌تواند ببیند. خب این انواع نفاق است. /فارس

 

میرتاج الدینی: استیضاح وزیر صنعت مشکلات را بیشتر می‌کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی استیضاح وزیر صنعت نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات مردم را بیشتر هم خواهد کرد و بهتر است که استیضاح کنندگان در راستای همدلی بیشتر بین قوای سه‌گانه از استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت منصرف شوند. میرتاج الدینی اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش از این هم یک بار و استیضاح وزیر صمت به نتیجه نرسیده بهتر است آقایان اجازه دهند که وزیر کار خود را ادامه دهد؛ ضمن اینکه این وزیر مورد حمایت دولت نیز هست.

 

بذرپاش: دریافت درخواست رسمی عربستان برای برقراری سه پرواز در هفته
وزیر راه و شهرسازی گفت: در روزهای اخیر درخواست رسمی هواپیمایی کشوری عربستان به منظور برقراری سه پرواز در هفته، خارج از پروازهای حج، توسط سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شد.

 

عراق گندم را کیلویی ۲۵  تا ۳۰ هزار تومان خریداری می کند
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه براساس قانون دولت وظیفه تعیین و اعلام قیمت خرید تضمینی را ندارد، گفت: به همین جهت قیمتی که در روزهای گذشته برای خریدتضمینی گندم توسط دولت اعلام شد حکم نهایی را ندارد و فردا (دوشنبه) جلسه شورا برگزار و تصمیمات نهایی در آنجا گرفته می شود. هر قیمتی که در شورا مصوب شود حکم قانون را دارد. وی در پاسخ به این که آیا قیمت مورد نظر شورا همین ۱۵هزارتومان است یا بیشتر خواهد شد، گفت: اخیرا کشورهای همسایه مانند عراق گندم را کیلویی ۲۵  تا ۳۰هزار تومان خریداری می کنند و این یکی از دلایلی است که معتقدیم قیمت گندم باید بازنگری شود. موضوع دیگر خشکسالی بود. ما در برخی مناطق به دلیل خشکسالی گندم نداریم. از طرفی خوراک دام گران تر از قیمت گندم شده است و احتمال اینکه کشاورزان و دامداران گندم را خوراک دام بکنند بسیار است به همین دلیل اعلام کردیم اگر دولت می‌خواهد گندم بخرد، باید قیمت آن را افزایش دهد که کشاورز گندم را به دامدار و دلال ندهد. /ایسنا

 

پیش بینی میلیاردر روسی از پایان هژمونی دلار
اولگ دریپاسکا تاجر روسی ابراز اطمینان کرد که دلار ظرف پنج سال دیگر به ارز غالب جهان باز نخواهد گشت. دریپاسکا در تلگرام نوشت: «در پنج سال آینده، جهان متعادل‌تر می‌شود، حساب‌ها متنوع‌تر می‌شوند و ارز‌های دیجیتال با یکدیگر سازگار خواهند بود». وی افزود: در آغاز کار دشواری خواهد بود، اما بعداً جهان با کیفیت جدیدی بدون سلطه خواهیم داشت.

 

بنزین به نرخ ۱۰ هزار تومان هم شاید کم باشد
حسین آقایان مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالاها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم، مصرف لجام گسیخته افزایش می‌یابد. وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود. مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزیدبرعلت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند. وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد، شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

 

برکناری رئیس بیمارستانی در شهریار پس از انتقال نوزاد زنده به سردخانه
تسنیم گزارش داده که در بیمارستان امام سجاد شهریار، یک نوزاد زنده به سردخانه منتقل شد. این خبرگزاری در گفت‌وگو با پدر این نوزاد اعلام کرد که پزشکان نشخیص دادند که نوزار سه روز در شکم مادر مرده بود و علایم حیاتی نداشت و برای همین پس از زایمان نوزاد را به سردخانه بیمارستان منتقل کردند. پدر نوزاد در زمان وضع حمل در شهریار نبود و پس از رسیدن به بیمارستان تقاضا می‌کند که فرزندش را ببیند و در سردخانه متوجه علایم حیاتی او می‌شود. سرانجام نوزاد با علایم حیاتی به بخش منتقل می‌شود ولی تلاش‌ها برای زنده نگه داشتنش بی‌نتیجه بود و نوزاد فوت می‌کند. پدر نوزاد در گفت‌وگو با تسنیم از رفتار مسئولان بیمارستان انتقاد کرده و آنها را به رفتار نامناسب متهم کرده است. در پی انتشار این خبر و  بنا بر اعلام وبدا، علیرضا مرعشی رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار، صبح شنبه با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران برکنار شد. گزارش واصله پیرامون سوءعملکرد در این بیمارستان موجب این تصمیم بوده است. دکتر مرعشی رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار به‌دلیل بی‌توجهی در احیای نوزاد از مسئولیتش برکنار شد.

 

وزیر کار: امیدواریم با رشد تولید، افزایش قیمت را مهار کنیم
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با برنامه‌های وزارت کار برای تحقق شعار سال و فرامین رهبر انقلاب گفت: ما در بحث رشد تولید و مهار تورم برنامه ریزی هایمان را انجام داده ایم و خدمت دستگاه های مختلف عرض کردیم که معدل تولیدمان حداقل باید ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. وی افزود: به مجموعه کارخانجات و موسساتی که تحت پوشش صندوق‌های ما هستند هم این موضوع را اعلام کرده ایم که حداقل باید ۱۵ درصد معدل تولیدتان افزایش پیدا کند. مرتضوی خاطرنشان کرد: در بحث افزایش قیمت ها امیدواریم که بتوانیم با رشد تولید افزایش قیمت را مدیریت و مهار کنیم. مرتضوی در پایان در رابطه با یک میلیون شغل ایجاد شده توسط وزارت کار گفت: در سال گذشته وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دادیم که توانستیم آن را محقق کنیم و در سال جاری نیز هدف‌گذاری ما بیشتر از این عدد است. /فارس

 

جدیدترین مشتری اروپایی نفت ایران
اطلاعات منتشره از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می دهد، اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته ۴۱۸۱ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. میزان واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران هرچند رقم قابل توجهی نیست، حاکی از تمایل پالایشگاه های اروپایی برای نادیده گرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران است و درج این ارقام در آمار رسمی واردات نفت اروپا نشان دهنده تمایل مراجع رسمی اروپا برای فاصله گرفتن از تحریم ها و یا حداقل نشان دادن اعتراض خود به سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است. بر اساس این گزارش سه عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی از ایران نفت خام یا فرآورده نفتی وارد کرده اند. این کشورها عبارتند از رومانی، لهستان و بلغارستان. رومانی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۴ هزار تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. بلغارستان ۱۶۸ تن و لهستان نیز ۱۳ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران در این سال وارد کرده اند. بلغارستان جدیدترین عضو اتحادیه اروپاست که از زمان تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ واردات نفت یا فرآورده از ایران داشته است. نخستین محموله نفت وارداتی ایران در دسامبر ۲۰۲۲ به این کشور ارسال شده است. بلغارستان در ژانویه ۲۰۲۳ نیز برای دومین ماه متوالی ۸۳ تن نفت یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.