در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: انتقاد وزیر اقتصاد از بی‌انضباطی مالی در برخی بانک‌های خصوصی / فارس: تورم‌های تکراری، اقتصاد آمریکا را به رکود می‌برد / احمد خاتمی: این روز‌ها یکی خودکشی می‌کند یا بیماری زمینه‌ای دارد، اما ربطش می‌دهند به اغتشاش / امام جمعه قم: به استعمار مجازی کشور شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و... پایان دهیم و ... را می‌خوانید.

نماینده مجلس: در ماجرای مرگ دختر اردبیلی اظهارات خانواده، موثق‌ترین نظر است

احمد متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در پاسخ به این که درباره موضوع مرگ دختری در اردبیل با اظهارنظرهای متناقضی مواجه بودیم از جمله اینکه نماینده مردم اردبیل گفتند آن دختر خودکشی و عموی آن دختر نیز اعلام کرد به دلیل نارسایی قلبی فوت کرده است؛ علت این اظهارنظرهای مختلف چیست، گفت: عموما در شرایط امروز که اعتراضات خیابانی که وجود دارد، کشور آبستن خبرهای درست و نادرست است؛ لذا سواد رسانه‌ای ایجاب می‌کند در هر جایی موضع رسمی نگیریم تا موضوع مسجل و روشن شود و بعد اظهارنظر کنیم. وقتی فردی یا یکی از مشاهیر می‌آید حرفی می‌زند و معلوم شود که اصلا موضوع چیز دیگری بوده خب مشخصا آبروریزی می‌شود. به نظرم این موضوع درباره همه افراد حتی نمایندگان مجلس هم صدق می‌کند. من فکر می‌کنم درباره این موضوع اظهارنظر خانواده می‌تواند موثق‌ترین نظر باشد. لذا من توصیه‌ام به همگان این است که عجولانه نظر ندهند.

 

حمله‌ فیزیکی به پزشکیان در تبریز
در حاشیه‌ی حضور دکتر مسعود پزشکیان نماینده‌ی اول تبریز در مسجدی در این شهر، یک فرد معلوم الحال ضمن اهانت به او، قصد حمله‌ی فیزیکی داشت اما موفق نشد. به گفته‌ی شاهدان عینی، این اتفاق در زمان هنگام خروج پزشکیان از مسجد رسول الله (ص) کوی دانشگاه تبریز در روز پنجشنبه رخ داده است.

 

انتقاد علم‌الهدی از دیدار وزیر ورزش با الناز رکابی
سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد به انتقاد صریح از وزیر ورزش به خاطر دیدارش با «الناز رکابی» پرداخت. امام جمعه مشهد در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته عنوان کرد: تا این حد نظام بدهکار شود که یک دختر ناهنجاری که در اجرای برنامه سنگ‌پیمایی روسری خود را برداشته و کشف حجاب کرده، آن هم در مقابل چشم تمام مردم دنیا به عنوان یک ورزشکار اعزام شده از جمهوری اسلامی، آبروی نظام را برده و بعد بگوید روسری‌ام افتاد، حالا قبول می‌کنیم، سیاست این است این خانم از کشور طرد نشود و به مملکت و خانواده برگردد، اما این آقای وزیر ورزش کنار او بایستد و او هم به جای روسری کلاه سرش بگذارد و عکس بردارد، این قابل تحمل نیست، این دهن‌کجی به دخترها و زن‌های باحجابی است که در این مجامع و راهپیمایی‌ها حرکت میلیونی انجام دادند.

* بانوان ورزشکاری که خارج رفتند، برخی باحجاب بودند و مدال آوردند، این آقای مسئول با این افراد باحجابی که مدال آوردند عکس برندارد و با این عنصر ناهنجار عکس بردارد، او هم به جای روسری کلاه بگذارد و این بعد رسم می‌شود که روسری بیفتد و کلاه بگذارند عین زمان رضاخان. خواص ما بی‌بصیرت هستند یا بصیرت در اندیشه و یا عمل ندارند. آقای عزیز شما وزیر کدام دولت هستید؟ دولتی که متدینین به آن رای دادند.

 

امام جمعه قم: به استعمار مجازی کشور شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و… پایان دهیم
آیت الله سید محمد سعیدی، در خطبه نمازجمعه ۲۹ مهرماه قم که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: فتنه اخیر درس‌هایی را برای مردم و مسئولان داشت که روایت سازی وارونه‌ای که دشمن از این حرکت کرد اولین این درس‌هاست که باید بدانیم دشمنان این شیوه گسترش کنش‌گری را تکرار خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه در مواجهه با این حوادث باید به چند نکته توجه کنیم، افزود: باید ضمن تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی به استعمار مجازی کشور در حوزه بسترهای اینترنت محور و شبکه‌ها اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و… پایان دهیم و شبکه‌های اجتماعی خارجی را مجبور به پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران کنیم. خطیب جمعه قم با بیان اینکه باید برای روایت‌های درست و دست اول از رخ دادهای کشور تلاش کرد، گفت: تسریع و تقویت دستگاه‌های مسئول در رابطه با پاسخگویی درباره عملکردشان همچنین تسریع در خنثی سازی عملیات روانی فعالان این جنبش با عملیات رسانه‌ای هماهنگ از سوی رسانه‌های انقلاب از دیگر درس‌هاست.

 

احمد خاتمی: این روز‌ها یکی خودکشی می‌کند یا بیماری زمینه‌ای دارد اما ربطش می دهند به اغتشاش
احمد خاتمی خطیب موقت تهران گفت: قوه قضائیه طوری با اغتشاشگران برخورد کند که بعدی‌ها دیگر هوس اغتشاش نکنند. وی افزود: این روز‌ها هم یکی خودکشی می‌کند، می‌گویند اغتشاش؛ یکی به اذعان اقوامش بیماری زمینه‌ای دارد، اما ربط می‌دهند به اغتشاشات، ولی این خطوطشان بی‌ثمر است.

 

سردار اشتری: طبق آمار تنها یک درصد از دانش‌آموزان کشور اقدام به اعتراض کردند
سردار اشتری: ما در کشور ۳۰ میلیون دانش‌آموز داریم و طبق آمار تنها یک درصد از این دانش‌آموزان اقدام به اعتراض کردند، ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که تنها در ۵۰ مدرسه اعتراضاتی روی داد و در مجموع کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد و نهایتا ده‌ها هزار تن به خیابان‌ها ریختند و این‌ها در برابر جمعیت مردم ایران و جمعیتی که روز سوم مهر در سراسر کشور به خیابان آمدند قابل مقایسه نیستند. فرمانده کل انتظامی کشور بیان کرد: البته که حتی یک نفر هم زیاد است، اما این اواخر واقعا افراد دیگر تنها برای زدن و کشتن به خیابان می‌آمدند و به قصد براندازی. همین اواخر ۱۷ نفر مسلح دستگیر کردیم و ۹۴ نفر از افراد وابسته به سازمان منافقین و خانواده‌های آنان و به این دلیل است که می‌گویم به قصد جنگ با جمهوری اسلامی آمده بودند، اما به یاری خداوند، حمایت مردم، رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و ایستادگی نیرو‌های انتظامی و امنیتی نتوانستند کاری از پیش ببرند.

 

هشدار وزیر دادگستری به گرانفروشان
امین حسین رحیمی در مورد اولتیماتوم قیمت گذاری کالاهای اساسی از سوی وزارت دادگستری گفت: تمام کالاهایی که مردم خریداری می‌کنند، قیمت آنها در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت ثبت شده و همان قیمت ملاک است، اگر تولید کننده‌ای خارج از قیمت تعیین شده بر روی کالایی برچسب بزند و یا فروشنده‌ای خارج از قیمت تعیین شده اقدام به فروش کالا کند، مرتکب گرانفروشی شده است. وزیر دادگستری با اشاره به ثبت گرانفروشی در سامانه ۱۲۴، تاکید کرد: بیش از ۵۲ هزار کالا در اجرای مصوبه ۱۸ خرداد قیمت گذاری شده و وزارت صمت هم قیمت‌ها را تایید کرده است، اگر هر ذینفعی بخواهد قیمت‌ها را اصلاح کند باید از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجازه بگیرد تا بتواند روی قیمت‌های درج شده اصلاحاتی را ایجاد کنند. تا زمانی‌که قیمت کالاها در سامانه اصلاح نشده باشد، ملاک نرخ ‌گذاری مصرف کالا همان مبلغ ثبت شده در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت است، در واقع اجرای مصوبه تنظیم بازار «ثبت قیمت کالا در سامانه وزارت صمت» است.

 

روایت دری نجف‌آبادی از ترفند اسرائیل برای قطع اشراف اطلاعاتی ایران
حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی گفت: موساد نیروهای مرتبط با میز ایران را کُشته‌ است تا راه ارتباط با سربازان گمنام امام زمان (عج) مسدود شود؛ اما اشراف ایران فراتر از چنین اقداماتی است.

 

فارس: تورم‌های تکراری، اقتصاد آمریکا را به رکود می‌برد
خبرگزاری فارس: موسسه «فیچ» هشدار دارد که به دلیل افزایش تورم و نیز کاهش سرمایه‌گذاری، اقتصاد آمریکا وارد رکود می‌شود. فیچ اعلام کرده است که تورم‌های تکراری و نیز افزایش مکرر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا را در بهار سال آینده به رکود می‌برد که مشابه سال ۱۹۹۰ خواهد بود.

 

هشدار رئیس کمیسیون انرژی مجلس: ناترازی ها در حوزه انرژی تهدید هستند
فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است که کشور با شرایط ناترازی روبه‌رو شود، اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌هایی بیش از پیش روبه‌رو خواهیم شد. یکی از آثار موضوع ناترازی مستقیم در حوزه نیروگاه‌های برقی است، نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت روبه‌رو هستند. در زمستان پارسال حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش هشت درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز خواهد بود.

نیروگاه‌های برق‌آبی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات تولید برق دارند و بیشتر در استان خوزستان فعال هستند، به‌ دلیل خشکسالی‌ها تقریباً همه آنها از مدار تولید برق خارج شده‌اند و امروز تعطیل هستند. یعنی مضاف بر ناترازی و نبود تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برق‌آبی نیز روبه‌رو هستیم. همه مسئولان کشور به ناترازی و آثار منفی آن اذعان دارند. ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به‌ دنبال دارد. تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارکنان، نبود تولید، نبود صادرات و ارزآوری را به‌دنبال دارد و در عمل زنجیره‌ای از موضوع‌های امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را نشان می‌دهد. امیدواریم در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت مدیریت نشدن، به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.»

 

انتقاد وزیر اقتصاد از بی‌انضباطی مالی در برخی بانک‌های خصوصی
وزیر اقتصاد خطاب به مدیران استانی گفت: به نظر من موضع وزارت اقتصاد باید در کنار استاندار موضع مطالبه کننده باشد، بدانید فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان و عامه مردم با شما همکاری خواهند کرد و این نارضایتی را از عملکرد بانک‌های خصوصی در اکثر استان‌ها دارند. عملکرد بانک‌های استان از لحاظ رعایت تکالیف را ماهانه و متناوب اعلام کنید، اسامی بانک‌های با عملکرد ضعیف و خوب را اعلام کنید، زمانی که ماهانه و متناوب این کار صورت گیرد آرام آرام جامعه حساس می‌شود و می‌توانیم این مطالبه را از بانک‌های خصوصی داشته باشیم. خاندوزی تاکید کرد: برخی بی‌انضباطی‌ها را در بانک‌های خصوصی رسماً در سامانه کدال مشاهده می‌کنیم که نرخ‌های مصوب را صراحتاً پشت سر می‌گذارند، این جزو کار ویژه‌های جدی و جدیدی است که خوب است در استان‌ها بخش نظارت بر بیمه و بانک‌ها را تقویت کنیم.