در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: دولت نفت ۶۰ دلاری را ۹۰ دلار فروخت، این دلار‌ها را دولت چه کرد؟ /ربع سکه‌های بورسی چقدر قیمت خورد؟ / فارس: نروژی‌ها برای دوش گرفتن به باشگاه ورزشی می‌روند / امام جمعه رشت: آن دسته از بانوان که با آرایش و کشف حجاب خودنمایی می‌کنند، مظهر شیطان هستند ... را می‌خوانید.

چرا در اعتراضات اخیر شعارهای مستهجن جنسی رواج پیدا کرد؟
جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشت:برای فهم بهتر اعتراضات اخیر به بررسی برخی شعارها و محورهای اصلی خواست معترضان که در شعارها متبلور شده است، می پردازیم.تردیدی نیست که طرح شعارهای مستهجن را باید در بستر و زمینه های طرح این شعارها بررسی کرد. با کم شدن نفوذ دین و ارزش های دینی و اخلاقی و کمرنگ شدن نقش نهادها و کارگزاران دینی و در غیاب گروههایی که در گذشته مرجع فکری جامعه تلقی می شدند و در پی افزایش نفوذ سلبریتی های ورزشی و هنری با ادبیات خاص خود در بین جوانان و نوجوانان، گفتمان غالب در شعارها طی اعتراضات سالهای اخیر و به طور خاص در اعتراضات سال جاری دچار تغییر قابل توجهی شده است.در این سو نیز وقتی جوانان شاهد ادبیات تند و خشن در رسانه ها اعم از رسانه ملی و مدعوین آن یا در برخی خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب وابسته به نهادها، یا در مواضع و خطبه های بعضی ائمه جمعه و طی اظهارات برخی متولیان امر؛ به علاوه، وقتی مجال طرح نظرات خود را از طریق شیوه های مرسوم نمی بینند؛ تحقق وعده های مسئولان برای فراهم کردن فضایی به منظور بیان اعتراض و خواست خود را به شیوه منطقی و متمدنانه نمی یابند؛ کرسی های آزاد اندیشی دانشگاهها در حد حرف باقی می ماند، شرایط برای این فراهم می شود که برخی جوانان که قیود ارزشی مستحکمی نداشته باشند ، دست به هنجارشکنی بزنند و. پا از حیطه ادب و اخلاق بیرون نهند. در این بستر، انگشت اتهام را به سمت چه کسی باید گرفت؟در اعتراضات اخیر، ترانه‌ «برای» شروین حاجی‌پور از خواست ‌های معترضین و «حسرت یک زندگی معمولی» پرده برداری و نشانه های یک زندگی عادی و نرمال را از زبان نسل جوان معترض امروز بیان کرد. این ترانه را شاید بتوان جایگزین بیانیه های مرسوم اعتراضات گذشته و مانیفست جنبش اعتراضی اخیر در قالبی هنرمندانه معرفی کرد که آرزوهایش را هم برای« مرد میهن آبادی» بیان کرد و هم برای «زن زندگی آزادی»؛ آرزوهایی که کمتر نسبتی با تمایلات طیف حاکم بر کشور دارد.کلام آخر، در شعارهای معترضان اثری از شعارهایی با مضامین دینی نبود، بلکه در مواقعی تعریض به نمادهای دینی نیز مشهود بود و این هشدار دیگری از واکنش ها به سوء عملکردها در این سالیان در بین طیف هایی از مردم است که خود را در کشور خود بی صدا دیده اند.

 

واکنش ضرغامی به اعدام علیرضا اکبری؛ تجربه تلخی برای نظام بود

ضرغامی به اعدام علیرضا اکبری واکنش نشان داد.ضرغامی نوشت: سرنوشت علیرضا اکبری، تحربه تلخی برای نظام بود. ۷۰ ماه سابقه جبهه داشت. در چهارسالی که معاون آقای شمخانی بودم، رفاقت صمیمی و نزدیکی با هم داشتیم. در اردوی آموزشی مدیران، با هم سخنرانی داشتیم! تغییر رفتار او، “سوژه”(کیس) خوبی برای مطالعه است. نگران تکرار این فرایند هستم.

 

سعیدی: نهادهایی که شفافیت مالی ندارند، مشمول ریاضت اقتصادی شوند
معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس گفت: در شرایطی که با محدودیت بودجه مواجه هستیم علی‌القاعده باید نهادهایی که تاکنون درباره عملکرد خودشان پاسخگو نبودند، شفافیت مالی ندارند و کارکردشان مشخص نیست مشمول ریاضت اقتصادی قرار می‌گرفتند.معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره افزایش بودجه صداوسیما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و بیانیه این سازمان در این خصوص گفت: به نظر ما بودجه صداوسیما در لایحه سال آینده افزایش غیرقابل قبولی پیدا کرده است. اولاً در بیانیه اعلام کردند جیغ بنفش معاندین از این موضوع درآمده است، اتفاقا من معقتدم ندای اعتراض بسیاری از مردم مناطق محروم از این افزایش بودجه درآمده است، زیرا در شرایطی که با محدودیت بودجه مواجه هستیم، علی‌القاعده باید نهادهایی که تاکنون درباره عملکرد خودشان پاسخگو نبودند، شفافیت مالی ندارند و کارکردشان مشخص نیست، مشمول ریاضت اقتصادی قرار می‌گرفتند.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوالم درباره افزایش بودجه صداوسیما از مسئولین‌ این است که در شرایطی که بودجه این سازمان شاید ۱۰ درصد همین میزان بوده چه عملکردی داشته‌اند؟ در حال حاضر افزایش بودجه دارند در راستای بیانات مقام‌معظم در خصوص تاکیداتی که داشتند، خروجی و نتیجه کارشان چه بوده است؟ عملکرد این سازمان در جهت تبیین مواضع انقلاب اسلامی بوده است؟

انتقادات نماینده تربت جام روی آنتن زنده؛ خود ستاد بحران یک بحران است
نماینده تربت جام و تایباد در مجلس گفت: از ستاد بحران گلایه داریم که مردم را در سرمای ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر رها کردند؛ ستاد بحران ما به گونه‌ای خود بحران است، مسئولان به آمار و ارقام روی کاغذ توجه نکنند. جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام و تایباد در مجلس در گفتگو با صداوسیماگفت: وزیر نفت دیروز قول داد از استان‌های مجاور خراسان جنوبی گاز را منتقل کند، اما فشار به قدری است که وصل گاز ۱۶ هزار مشترک ممکن نیست.جلیل رحیمی جهان آبادی افزود: افت فشار گاز در تایباد باعث شده تعدادی از روستاهای این منطقه در حال خروج از مدار باشند.نماینده تربت جام و تایباد در مجلس گفت: نمی‌شود ترکمنستان تعهداتش را برای انتقال گاز به ایران در میانه سال انجام ندهد.رحیمی جهان آبادی گفت: از ستاد بحران گلایه داریم که مردم را در سرمای ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر صفر رها کردند؛ ستاد بحران ما به گونه‌ای خود بحران است، مسئولان به آمار و ارقام روی کاغذ توجه نکنند. نماینده تربت جام و تایباد در مجلس افزود: قطعی و افت فشار گاز در تربت جام و تایباد در حالی رخ داده که در مشهد گاز دارند و شرایط مالی ساکنان این شهر به آنها اجازه تهیه بخاری برقی را می‌دهد، اما گاز مشترکان مناطق مرزی که برای خرید بخاری برقی و سوخت جایگزین مشکل دارند، قطع شده است./صدا و سیما

 

واکنش شریعتمداری به اعدام علیرضا اکبری؛ اطلاعات به دست آمده در بازجویی‌ها را منتشر کنید
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «این فرصت رااز دست ندهید!» نوشت:اکنون نوبت انتقام به ما رسیده است و انتظار آن است که وزارت محترم اطلاعات برخی از اطلاعات مربوط به سرنخ‌ها، سرپُل‌ها و عوامل سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و موساد را که در بازجویی‌های فنی و کارشناسانه از جاسوس مورد اشاره به دست آورده است، منتشر کند. این حرکت ضمن آن که دروغ‌پراکنی‌های حریف را خنثی می‌کند، ضربه هولناکی بر پیکره سیستم جاسوسی انگلیس (اینتلیجنت سرویس‌) و بخش اطلاعات و جاسوسی خارجی آن MI6 خواهد بود. ضربه‌ای که جرثومه‌های فساد در انگلیس و رژیم صهیونیستی و‌… را نقره داغ می‌کند. لطفاً در افشای اطلاعات به دست آمده – و یا حداقل- در افشای بخش‌های رسوا‌کننده دشمن کوتاهی نکنید. از اطلاعات کسب شده باید به موقع استفاده شود وگرنه با مرور زمان و عبور از موقعیت موثر، به کاغذ پاره‌هایی تبدیل می‌شوند که به درد کارخانه‌های مقوا و کارتن‌‌سازی می‌خورند! و بالاخره درباره چگونگی نفوذ این جاسوس به مراکز حساس و راهبردی نظام نیز پرسش‌هایی هست که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

 

مجید انصاری: متاسفانه FATF در مجمع تشخیص مطرح نشده است
مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی کوتاه با مُنیبان در پاسخ به اینکه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: خیر، متأسفانه بحث FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشده است.

 

وزیر نفت: توزیع رایگان کپسول گاز و بخاری در حال انجام است
جواد اوجی وزیر نفت امروز در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت تامین گاز کشور عنوان کرد: تاکنون در هیچ یک از نقاط کشور شاهد قطعی گاز نبودیم و فقط در شهر تربت جام قطعی گاز موردی به دلیل افت فشار شبکه رخ داد که مشکل در اسرع وقت رفع شد. وی گفت: توزیع نفت سفید و کپسول گاز و ۱۷ هزار بخاری برقی و نفتی به صورت رایگان در شهر تربت جام در حال انجام است. اوجی افزود: همچنین تصمیم گرفتیم که تا سال آینده یک خط لوله تقویت فشار از مشهد به تربت جام احداث کنیم تا در سال آینده دیگر مشکلی از بابت تامین پایدار گاز این شهر نداشته باشیم. وزیر نفت گفت: میانگین دما در ۲۰ استان کشور منفی ۱۰ درجه است و هم‌اکنون در کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان قطعی گاز خانگی گزارش شده است، درحالی که در ایران شبکه گاز در شرایط پایدار قرار دارد.

 

قیمت کارخانه ای خودرو یک گام تا افزایش؟
به دنبال پایان مهلت قانونی مصوبه سران سه قوه مبنی بر تعیین قیمت خودرو توسط ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت بار دیگر به حوزه تعیین دستورالعمل قیمت خودرو ورود پیدا کرده است. البته شورای رقابت بعد از ۴ ماه از پایان مهلت قانونی ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت خودرو با انتشار مصوبه ای به صورت رسمی ورود خود را به تعیین دستورالعمل قیمت خودرو اعلام کرده است. در حال حاضر با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو در شورای رقابت روند بررسی بازار خودرو و تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو از هفته گذشته آغاز شده است، به دنبال این موضوع نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نمایندگان مجلس با حضور در این کارگروه در حال بررسی وضعیت بازار خودرو هستند. بررسی ها نشان می دهد این هفته نیز جلسه‌ای در شورای رقابت برای کار کارشناسی تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برگزار خواهد شد و به زودی شاهد تصمیم شورای رقابت در مورد بازار خودرو هستیم. /تسنیم

 

نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو صف بستند
برنامه فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو از طریق قرعه‌کشی از روز یکشنبه هفته گذشته مورخ ۱۸ دی‌ آغاز شد و تا ساعت ۲۴ امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه ادامه دارد. براساس اطلاعات واصله از این شرکت خودروساز،  از ابتدای آغاز ثبت‌نام تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار متقاضی برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که تعداد عرضه خودروها محدود است. براساس اطلاعات غیررسمی این شرکت خودروساز در این دوره بیش از ۲۰ هزار دستگاه محصول برای عرضه ارائه خواهد کرد. با توجه به تقاضای بسیار بالا برای ثبت نام،‌ سایت ثبت‌نام ایران خودرو در روزهایی ابتدایی با اختلال مواجه شد و به همین دلیل زمان ثبت‌نام طی دو مرحله تمدید شد. /فارس

 

رئیس جمهور: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست
رئیس جمهور وجه مکمل تلاش‌ها برای توزیع صحیح، مصرف صحیح گاز دانست و گفت: وزارت نفت باید پس از پایان شرایط ویژه فعلی موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت را که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است، مورد توجه جدی قرار دهد. رئیسی با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متاسفانه گاز قطع شد، درباره مدیریت اعمال شده گفت: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری. وی با تاکید بر ضرورت مدیریت جدی مصرف و مواجهه با مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به نحو مقتضی، افزود: در موضوع مشترکان پرمصرف نظارت بر مصرف سازمان‌های دولتی اولویت بیشتری دارد. /ایرنا

 

معاون رئیسی: طرح یارانه چادر و حجاب در دست بررسی است
انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشستی صمیمی با اقشار مختلف زنان در یزد به گفتگو نشست و ضمن شنیدن نظرات و پیشنهادات آنان تاکید کرد: طرح یارانه چادر و پوشش اسلامی مثل بسیاری از طرح‌های دیگر مردمی دریافت شده و در دست بررسی است و هیچ مصوبه‌ای ندارد.

 

سکان‌داران وزارت نفت در قد و قواره این جایگاه نیستند
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام قطعی ۵۰ درصدی برق صنایع، گفت: کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است چراکه گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق را نمی‌دهد. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که قطعی گاز و برق فولادی‌ها چه تاثیری در میزان تولید می‌گذارد؟ خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش ۲ میلیون تنی تولید فولاد را به همراه بیاورد؛ البته کاهش تولید تاثیری در روند صادرات فولاد نخواهد گذاشت چراکه ما مازاد نیاز داخل فولاد صادر می‌کنیم. وی مشکل کمبود گاز در ایران را ادامه‌دار دانست و افزود: سال آینده این چالش شدیدتر خواهد شد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد در میزان تولید همه صنایع تاثیر ملموس‌ خواهد گذاشت. به نظر من افرادی که سکان‌دار وزارت نفت شده‌اند در قد و قواره این جایگاه نیستند از این‌رو ما شاهد نابه‌سامانی در همه زمینه‌ها باشیم. /ایلنا

 

نماینده مجلس: کف حقوق ۷ میلیونی برای کارمندان کم است
رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس با اشاره به اینکه طبق لایحه بودجه حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۷ میلیون تومان خواهد بود، گفت: اگر افزایش حقوق کارمندان بی‌رویه باشد، حتماً منجر به تورم می‌شود. با وجود این، تعیین ۷ میلیون تومان برای کف حقوق کارمندان با نرخ تورم کشور مغایرت دارد و کم است. احتمال دارد مجلس منابعی را در نظر گیرد و کف حقوق کارمندان را افزایش دهد.