در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند امام جمعه تهران: طرح عفاف و حجاب به ادارات ابلاغ شده است /سید حسن خمینی: اگر انتخابات کمرنگ شود، وضع همین می‌شود که می‌بینید / تولید خودرو در کشور میلیونی شد /دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز ... را می‌خوانید.

علم الهدی: اینکه هر حرکتی نظام بکند را نقد بکنید، تخریب است
حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی اظهار کرد: وضعیت امروز ما در برابر دشمن، مشابه با همان وضعیت احزاب است. دشمن امروز هم‌زمان دو راهبرد را در دستور کار دارد؛ یکی سنجش حساسیت مسلمانان در برابر هتاکی به مظاهر دین که در قالب آتش زدن قرآن پیش چشم انظار عمومی، نمود پیدا می‌کند. در وضعیت امروز معیشت و اقتصاد، هر قدم و طرحی که برداشته می‌شود، به دست دشمن خنثی می‌شود و برخی سودجویان در زمین دشمن بازی می‌کنند. این‌که اقتصاد، فرهنگ و هر حرکتی نظام انجام داد را به باد نقد بکشند، تخریب است و تخریب درست نیست و دیگری این‌هایی که لبه تیز نقد را به طرف تخریب نظام بردند، است. متاسفانه برخی مسئولان نیز متوجه نیستند که در میدان جنگ و در حال مبارزه با دشمن هستیم، دشمن در خط براندازی و ستیز با ماست، نفهمیدن آنان به کشور ضربه می‌زند.

 

شبیه‌سازی عملیات بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران در رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل
بزرگترین رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا، روز پنجشنبه ششم بهمن در شرق دریای مدیترانه به پایان رسید. روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: در این رزمایش که «درخت بلوط» نام داشت، حدود «شش هزار و چهارصد» سرباز آمریکایی در کنار بیش از «یک‌هزار ‌و پانصد» سرباز اسرائیلی حضور داشتند. «یکصد و چهل» فروند هواپیما از جمله بمب‌افکن‌های استراتژیک «ب- ۵۲» و جنگنده‌های فوق پیشرفته «اف-۳۵» و همچنین «دوازده» شناور از جمله یک ناو هواپیمابر شرکت داشتند. به نوشته تایمز اسرائیل این رزمایش در مجموع «پیامی به جمهوری اسلامی» تلقی می‌شود؛ هرچند مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این مانور به طور خاص کشور مشخصی را هدف قرار نداده است. کانال ۱۲ اسرائیل هم بدون ذکر منبع گزارش داد، بخشی از این رزمایش شامل «شبیه‌سازی عملیات بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران» بوده است.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی: خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست
آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود؛ عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. وظیفه ما دعا کردن و تذکر دادن به دولتمردان و امید دادن به مردم است، ولی باید توجه کرد که اگر امید از مردم گرفته شود، کار مشکل می شود. مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده ای می گویند، اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کمرنگ می شود. خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست؛ مسأله حجاب راه های فرهنگی دارد، البته صدا و سیما نیز باید بیشتر از این، به مسأله حجاب اهمیت بدهد.

 

امام جمعه تهران: طرح عفاف و حجاب به ادارات ابلاغ شده است
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران: در لیست تحریم‌ها ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز قرار دارد، اما به فضل الهی امروز در تمام وزارتخانه‌ها و ادارات شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل و طرح عفاف و حجاب تهیه شده و به همه ادارات ابلاغ شده است. ستاد امر به معروف بلندگویی برای دعوت به خیر است. حتی در برخی از استان‌ها سیستمی پیش بینی شده تا اگر در هر اداره‌ای تخلفی صورت گرفت، توسط این ستاد به بالاترین مسئول منتقل شود و اگر اقدامی صورت نگرفت آن‌ها وارد عمل شوند. آن‌ها دیدند که ستاد امر به معروف در حفاظت از احکام دین و خدمت به مردم موثر است و آن را تحریم کردند.

 

سفیر ایران در باکو احضار شد
به دنبال اقدام مسلحانه صبح امروز (جمعه) یک فرد به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، «سیدعباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به وزارت امور خارجه کشور میزبان احضار شد.

 

فعالیت رسمی ۱۰۰۰ متکدی در تهران
مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد تعداد متکدیان پایتخت افزود: افرادی که رسما تکدی‌گری می‌کنند و مردم آن‌ها را به وضوح می‌بینند، عددشان در سطح شهر تهران حدود ۱۰۰۰ نفر است و این افراد حرفه‌شان تکدی‌گری است.

 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تغییر کرد
با حکم سردار احمدرضا رادان فرمانده‌کل انتظامی کشور، سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد. سردار محمدیان پیش از این فرمانده انتظامی استان البرز و رییس پیشین پلیس آگاهی تهران بود. گفتنی است، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز به‌عنوان رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا منصوب شده است. همچنین مراسم تودیع سردار رحیمی و معارفه سردار محمدیان به‌ زودی برگزار می‌شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی: روز خوب و بد ارزی داشتیم
محمدرضا فرزین با انتشار گزارشی اعلام کرد: «ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذراندیم. در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.»

 

محسن رضایی: قیمت ارز و تورم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: قیمت ارز و تورم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و هر یک می‌تواند دیگری را کنترل و یا تشدید کند. هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود هزینه های مواد اولیه و واسطه ای تولید گران می‌شود، زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات کشور مواد اولیه بخش تولید است. این افزایش هزینه تولید مستقیم روی تورم اثر گذاشته و آن را بالا می‌برد؛ بالا رفتن تورم دوباره قیمت ارز را بالا می‌برد و بدین ترتیب، یک چرخه افزایشی شکل می گیرد و در این لوپ هر عامل عوامل دیگر را رشد داده و تورم و نرخ ارز و هزینه تولید مدام بالا می‌رود.

 

دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف ۷۰ درصدی در قبوض جدید گاز
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد که ۷۰ درصد افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود. وی توضیح داد: یعنی روال تخفیف بدین صورت است که یک بار قبض گاز با تعرفه قدیم و یک بار به تعرفه جدید محاسبه و در صورت افزایش قبض، ۷۰ درصد از آن به مشترکان بخشیده می‌شود. مثلا حدود ۶۰ درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

 

صادرات خشکبار به ازای واردات شمش طلا
علیرضا پیمان‌پاک در نشست «رفع موانع و بررسی راه های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» افزود: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است. رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان‌ داشت: یکی از این راه ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلاست که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می کند.

 

تولید خودرو در کشور میلیونی شد
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا بهمن امسال، یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. عبدالله توکلی افزود: سال گذشته از نظر میزان (تیراژ) تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید، می‌توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقا یابیم. وی ادامه داد: در سال ۹۶ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما بعد از آن در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌کردیم و عملا میزان تولید خودرو به نصف کاهش یافت، از همان میزان هم سالانه حدود ۲۰۰ هزار دستگاه ناقص تولید می‌شد و در پارکینگ خودروسازان می‌ماند.

 

اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک چگونه بوده؟
مجری پروژه کالابرگ الکترونیک با ذکر اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان گفت: از وقتی این طرح اجرا شده فروشگاه‌های زیادی درخواست عضویت دادند. حداقل هزار و ۲۵۰ فروشگاه متصل هستند و ۲۸۰ فروشگاه نیز در صف اتصال قرار دارند. فروشگاه‌ها علاقه به عضویت دارند، چون میزان فروش آن‌ها بالا می‌رود. فرداد درباره‌ طریقه‌ اتصال فروشگاه‌ها گفت: این قابلیت به همه‌ دستگاه‌های کارتخوان با بروزرسانی و بارگزاری نرم‌افزار اضافه می‌شود. پشت کارت بانکی شخص شماره سریالی است که کدملی و اطلاعات اعتباری شخص در آن ذخیره شده است. وقتی کارت بانکی شخص را در دستگاه پز می‌کشند اطلاعات شخص استخراج می‌شود. /فارس

درخواست یک امام جمعه از رئیسی: تحولی که در اقتصاد ایجاد کردید را درباره بی‌تفاوتی به حجاب هم اجرا کنید
امام جمعه کرج در بخش دیگری از سخنانش گفت: مسئولی که درد دین نداشته باشد و نسبت به احکام خدا و ترویج دین تفاوتی داشته باشد، به درد دولت انقلابی نمی خورد، چون این موارد در حال تکرار است. به رییس جمهور می گوییم نسبت به قضیه بی تفاوتی بدنه اجرایی کشور در خصوص منکرات به خصوص مساله عفاف و حجاب اقدام عاجل داشته باشید، زیرا مساله با جلسات بی ثمر برای عفاف و حجاب حل و فصل نمی شود. نماینده ولی فقیه در استان البرز تاکید کرد: آقای رییس جمهور همانطور که در مساله اقتصادی ورود و تحول ایجاد کرده اید، ورود کنید و تا دیر نشده به بدنه اجرایی، دستورهای لازم را راجع به این موضوع بدهید. وی گفت: مسئولی که در نظام اسلامی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت باشد به درد این دولت نمی خورد و با تحریم کنندگان فرقی ندارد؛ غیرت دینی داشته باشید و از غیر خدا نترسید، مسئول ترسو به درد نظام اسلامی نمی خورد و جایی که باید اقدام کند، نیست و باید مثل رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم وسط میدان باشید و از ارزش های دینی و انقلابی و اسلامی دفاع کنید.

 

سید حسن خمینی: اگر انتخابات کمرنگ شود، وضع همین می‌شود که می‌بینید
سید حسن خمینی: من در همان بیانیه ای که ابتدای حوادث اخیر نوشتم، عقیده ام را گفتم و هنوز بر آن هستم. مسأله این است که راه حل وضع کنونی کشور گفت و گوست؛ دوز خشونت در جامعه باید پایین بیاید. نمی شود طرفین بگویند ما به شرطی پای کار هستیم که یقه همدیگر را پاره کنیم! یک کشور و یک ملت هستید و افراد هم فکرهای مختلف دارند، راهش گفت و گوی ملی است. مراد من این نیست که با همدیگر حرف بزنیم، البته بزرگانشان باید با همدیگر حرف بزنند، اما گفت و گو در سطح ملی به معنای انتخابات است. سید حسن خمینی در ادامه گفت: باید به این سمت رفت که هرکسی عقایدش را بگوید و در مقابل مردم بگذارد؛ اگر انتخابات کمرنگ شود، وضع همین است که امروز هست. یادگار امام تصریح کرد: باید به این سمت رفت که هرکسی عقایدش را بگوید و در مقابل مردم بگذارد؛ اگر انتخابات کمرنگ شود، وضع همین است که امروز هست.

 

طرح جدید مجلس برای اظهارنظر سلبریتی‌ها
کمیسیون قضایی مجلس چندین طرح در دست بررسی دارد که این طرح‌ها در قالب «افزودن یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی» ارایه می‌شوند. یکی از این طرح‌ها، الحاق یک ماده به ماده ۵۱۲ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است؛ طرحی که به نظر می‌رسد در راستای تهدید و تحدید آزادی بیان و اظهارنظر برای افراد مشهور و شناخته‌ باشد.

ماده ۵۱۲ می‌گوید: «هر کس مردم را به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند، صرف‌نظر از اینکه موجب قتل و غارت بشود یا نشود به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد.» حالا کمیسیون قضایی مجلس در حال تدوین طرحی است که یک ماده به عنوان «ماده ۵۱۲ مکرر» به این بخش اضافه شود. می‌توان گفت، این «ماده مکرر»، در مجموع سلبریتی‌ها و افراد مشهور و پرمخاطب را هدف قرار داده است؛ آن هم با نگه داشتن شمشیر مجازات درجه سه بالای سر آنها؛ مجازاتی که طبق قانون مجازات اسلامی، شامل «حبس بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ سال» و «جزای نقدی بیشتر از ۳۶۰ میلیون ریال تا ۵۵۰ میلیون ریال» است.

سردار فدوی: دشمنان با التماس هم نتوانستند مردم را به خیابان بکشانند
سردار فدوی با اشاره به اغتشاشات چند ماه گذشته در کشور، خاطرنشان کرد: در چهل و چهارمین سال انقلاب اسلامی با جنگ جدیدی مواجه شدیم که دشمنان انقلاب برای این جنگ جدید خیلی زحمت کشیده اند و برای عوامل خود در داخل کشور هم خیلی زحمت کشیدند؛ اما به یک اشتباه محاسباتی مجدداً دچار شدند، آنها مطمئن بودند پیروز می‌شوند، ولی مانند دفعات بیشمار گذشته، شکست خوردند. جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: دشمنان خیلی تلاش کردند، مردم را به خیابان بکشانند، اما نتوانستند و حتی این روزهای آخر به التماس کردن افتاده بودند، ولی باز هم نتوانستند چون قلب‌های مردم را خداوند محافظت کرد.

 

ضرغامی: باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و سخت گیری نکنیم
عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری در کشور و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و سخت گیری به مردم نکنیم، گفت: همه این اقدامات را باید در چارچوب شرع و دستورهای الهی انجام دهیم و این موضوع می‌تواند گردشگری داخلی در کشور ما را نیز افزایش دهد. این مقام مسئول در گردشگری و میراث فرهنگی با بیان اینکه سال گذشته آقای سالار عقیلی چند کنسرت برگزار کردند (مثلا در ارگ بم ۲۰ هزار نفر همراه با خانواده آمدند و از این فضا استفاده کردند) گفت: متاسفانه بعضا تنگ نظری وجود دارد. من چند وقت پیش در نمایشگاه دستاورد‌های بانوان شرکت کردم و توئیتی زدم که متاسفانه چند نفر خیلی تندروی کردند و رفتار ناشایستی داشتند و تعدادی از خانم‌ها در این مراسم به صورت آیینی و همخوانی محتوای بسیار خوبی را در وصف پیامبر و امام علی (ع) اجرا کردند و هیچ مشکل شرعی هم نداشت. دیگر نمی‌شود، آنقدر سختگیری کرد و من به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتار‌ها و برخورد‌های تند می‌کند، می‌گویم که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند.

 

پیشنهاد یک نماینده مجلس: دیگر لزومی ندارد ایران مانع ترانزیت مواد مخدر به اروپا شود
محمد وحیدی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: توهین کنندگان به مرجعیت قرآن کریم از ذلیل ترین‌ها و شهدا و سپاه پاسداران در عصر حاضر از عزیزترین‌ها در میان مردم هستند. پارلمان اروپا بداند با این نابخردی، دیگر ضرورتی ندارد که ایران با تقدیم شهدا هزینه سلامت دشمنان را بدهد و مانع ترانزیت مواد مخدر به اروپا شود.

 

وزیر ارشاد: توقیف فیلم‌ها بخاطر عملکرد یک بازیگر را ممنوع کرده‌ایم
اسماعیلی گفت: وزارت ارشاد درباره سریال سقوط تصمیم گیرنده نیست و به صورت کلی سیاستی را اعلام کردیم که طبق آن، اگر پس از اتمام مراحل تولید تمامی مجموعه های فیلم و سریال، خطایی توسط یکی از عوامل انجام شده باشد آن را به تمامی آن مجموعه تسری ندهیم. این سیاست ماست که اعمال هم شده است.

 

واکنش معاون رئیس‌جمهور به پوشش مهمانان کنگره زنان تاثیرگذار: برخی زنان ایراین بدتر لباس می‌پوشند
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره حواشی پوشش زنان حاضر در کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار و قیاس آن با پوششی که زنان ایرانی باید در کشور رعایت کنند، گفت: بعضا پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند. همیشه اینطور بوده کسانی که از خارج از کشور می‌آیند پوشش متفاوت با ایران دارند و این نبوده پوششی که به عنوان مقررات در داخل وضع شده را از میهمانان خارجی بخواهند. آنها در محیط خاص خود زندگی می‌کنند و شاید نتوان آن انتظار را از آنها داشت. خزعلی با بیان اینکه برنامه کنگره به خوبی در سطح ملی و بین المللی انجام گرفت، افزود: در سطح ملی ۳۱ تن از بانوان تاثیرگذار از استان‌های مختلف مورد حمایت و تشویق قرار گرفتند که ملاک‌های انتخاب قبلا گفته شده است. از جمله ملاک‌ها نوع تاثیرگذاری، کیفیت و کمیت تاثیرگذاری، شرایط و ویژگی‌های منطقه در تاثیرگذاری بود. این شناسایی به طرق مختلف انجام گرفت.

 

تیراندازی در یکی از مدارس قلعه گنج کرمان توسط یکی از دانش آموزان
صبح چهارشنبه تیر اندازی در یکی از مدارس شهرستان قلعه گنج در مقطع دبیرستان موجب زخمی شدن یکی از دانش آموزان شد. این حادثه بر اثر تیراندازی یک دانش آموز دیگر روی داده و فرد مصدوم نیز از ناحیه دست مورد اصابت قرار گرفته و حال عمومی وی خوب است. رئیس بیمارستان قلعه گنج ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته است در این حادثه تیر به دست فرد مصدوم برخورد کرده است. خسرو چمنی افزوده است که حال عمومی فرد مصدوم مطلوب بوده و ساق دست فرد مصدوم دچار شکستگی شده است.

 

پناهندگی کاراته‌کای ایرانی؟
یکی از کاراته‌کاهای ایران که آزاد در رقابت های اوپن پاریس شرکت کرده بود، از بازگشت به ایران خودداری کرد. فرزاد رستمی کاراته‌کای وزن ۷۵ کیلوگرم ایران که در رقابت های اوپن پاریس شرکت کرده بود از بازگشت به ایران خودداری کرد. وی با انتشار تصویری از پناهندگی خود به فرانسه خبر داد. این کاراته کای زنجانی که سابقه سومی مسابقات قهرمانی کشور را هم دارد به صورت آزاد در رقابت های فرانسه حاضر شده بود. مهدی خدابخشی، صالح اباذری و سجاد گنج زاده، سه کاراته‌کای دیگر ایران در این رقابت ها بودند که خدابخشی به مدال نقره رسید و اباذری صاحب مدال برنز شد./ایسنا

 

دستور دوباره رئیسی برای «مدیریت بازار ارز»
رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌های اعلامی جدید بانک مرکزی و امیدواری فعالان اقتصادی به اثربخش بودن آن، از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست به بانک مرکزی کمک کنند تا سیاست‌های خود برای مدیریت بازار ارز را به شکل موفق اجرا و اعمال کند.

 

جزئیات دیدار کاظمی قمی با عبدالله عبدالله
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست جدید سفارت کشورمان با رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش سفارت ایران در کابل، در دیدار حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، با عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای مصالحه ملی، بر همگرایی داخلی، عدم وابستگی به خارج و تشویق مردم به وحدت توسط رهبران و بزرگان با نگاه به تضمین صلح و ثبات پایدار در افغانستان تاکید شد. حسن کاظمی قمی که به عنوان سرپرست جدید سفارت کشورمان در کابل، طی چند روز اخیر که در محل ماموریت حضور دارد، با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. /ایسنا

 

اشرفی اصفهانی: شمخانی درخواست اصلاح‌طلبان برای دیدار با رهبری را پذیرفت؛ اما…
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نتیجه دیدار اصلاح‌طلبان با شمخانی گفت: بنا بود اگر آقایان قبول کنند افرادی انتخاب شوند تا خدمت رهبری برسند و با ایشان هم ملاقات کنند تا مسائل روشن‌تر خدمت ایشان گفته شود، اما تا امروز خبری از این درخواست نشد و جلسات گفت‌وگو هم ادامه پیدا نکرد. حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره توقف گفت‌وگوهای چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با سران نظام، گفت: دو جلسه از شورای عالی امنیت ملی از ما دعوت کردند و دو هفته متوالی با آقای شمخانی صحبت کردیم. آن‌ها نظرات ما را خواستند و ما هم آنچه درباره حوادثی که اتفاق افتاده به نظرمان رسید، گفتیم و درباره چرایی این اتفاقات صحبت‌های خود را انجام دادیم و برای حل آن راه‌حل‌هایی هم ارائه کردیم. بنا بود اگر آقایان قبول کنند افرادی انتخاب شوند تا خدمت رهبری برسند و با ایشان هم ملاقات کنند تا مسائل روشن‌تر خدمت ایشان گفته شود، اما تا به امروز خبری از این درخواست آقایان و ملاقاتی که قرار بو‌د همه اعضایی که دعوت شدند تا انتخاب شوند، نشد و جلسات گفت‌وگو هم ادامه پیدا نکرد.

اشرفی اصفهانی در پاسخ به این که علت توقف گفت‌وگوها را چه می‌دانید، گفت: قرار بود افرادی که موقعیت و جایگاه‌شان طوری است که می‌توانند حرف‌شان را بزنند، مصلحت جامعه، نظام و کشور را بیان کنند، بیایند تا این مسائل گفته شود البته در جلساتی که حضور داشتیم، این موارد مطرح شد و در نهایت تصمیم نهایی این بود که اگر لازم باشد، رهبری بپذیرند چند نفر انتخاب شوند تا خدمت ایشان بروند و مسائل را مطرح کنند. /ایلنا

 

سردار نقدی: ایران هیچ دخالتی در جنگ روسیه و اوکراین ندارد
سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: مسئولین کشور به صراحت اعلام کرده اند که ما هیچ دخالتی در جنگ روسیه و اوکراین نداریم. هیچ سلاحی، به هیچ یک از طرف‌های جنگ ندادیم. امکان دارد که قبل از وقوع جنگ، سلاحی فروخته شده باشد، ولی بعد از وقوع جنگ سلاحی به هیچ یک از طرفین ندادیم. /خبرآنلاین

 

اظهارات وزیر اطلاعات درباره دستگیری بیش از دوازده تیم تروریستی
وزیر اطلاعات با بیان اینکه بیش از دوازده تیم تروریستی توسط سربازان گمنام در مدت کوتاهی دستگیر شده است، گفت: ریشه این تیم‌ها که قصد خراب‌کاری در داخل کشور را داشتند به رژیم صهیونیستی متصل بوده است. این تیم‌های تروریستی قصد داشتند با عملیات‌ مختلف انتقام شکست خود از فتنه‌ها را بگیرند که هشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی همه این فتنه‌ها را خنثی کرد. /ایسنا

 

هشدار عباس عبدی درباره آمار‌های رئیسی
عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: آقای رییسی در روز‌های اخیر تاکید عجیبی بر بهبود شرایط کشور دارد و معتقد است، آمار‌ها نشان می‌دهند رشد در کشور است و آینده را روشن می‌بیند و از نظر ایشان آمار‌های همه نهاد‌های ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال حکایت دارد. مثل آن است که کسی در تب می‌سوزد، ولی دماسنج دمای بدن او ۳۷ درجه نشان می‌دهد. خب طبیعی است که یا دماسنج درست کار نمی‌کند یا چشم بیننده مشکلی دارد که رقم را به جای ۳۹ و ۴۰، روی ۳۷ می‌بیند. آمار‌های آقای رییسی از این نوع است. می‌فرمایند که یک میلیون شغل ایجاد شده با کد ملی و کد بیمه و آدرس و… .

خیلی صریح باید گفت که بدون تردید خالص مشاغل ایجاد شده مطابق گزارش‌های رسمی طی یک سال از تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بسیار کمتر از این رقم است. شاید نزدیک به یک‌سوم باشد. آن هم ربطی به سرمایه‌گذاری دولت جدید ندارد، بیشتر محصول پایان یافتن کروناست که بیش از ۵۵۰ هزار شغل از میان رفته دوباره به جایگاه قبلی بازگشت و در بخش کشاورزی وضعیت سرجمع تعداد شاغلین کمتر نیز شده است. (ر. ک. گزارش فصلی اقتصاد ایران ۱۴۰۱) و احتمالا در ادامه نیز این روند کندتر خواهد شد. پس این اولین آمار مهم ایشان که به کلی نادرست است. آمار بعدی که اصلا به آن اشاره نمی‌کنند، نرخ تورم است. این نرخ دقیقا محصول رشد نقدینگی است. ایشان از همان ابتدا که آمدند مدعی بودند که از بانک مرکزی استقراض نخواهند کرد تا مبادا نقدینگی زیاد شود. این را می‌توان یک ادعای نادرست نامید. فرض کنید کسی بگوید من از حسن قرض نمی‌کنم و از حسین قرض می‌کنم. چون حسین هم پولی برای قرض دادن ندارد، لذا به حسن می‌گویند به او قرض دهد سپس از حسین قرض می‌کنند. دقیقا به همین سادگی. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سرسام‌آور است، ولی این بدهی ناشی از اقدامات دولت است. حالا فرض کنیم که حتی یک ریال هم از بانک مرکزی قرض نکنند، چه اهمیتی دارد، به ویژه هنگامی که تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۰درصد رسیده است. این وضعیت بدتری است که شما قرض نکنید، ولی تورم رکورد بزند.

 

وزیر کار: از یک میلیون فرصت شغلی در سال عبور کردیم
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار ۷ دهم درصد کاهش داشته و به ۸.۲ رسیده و درصد اشتغالِ کامل افزایش و درصد اشتغالِ ناقص هم کاهش پیدا کرده است. سیدصولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به استحضار می‌رسانم که وعده داده‌ شده در رابطه با یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافته و از یک میلیون فرصت شغلی در سال گذشتیم.

 

میرکاظمی: امسال ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری مدنظر بود
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه سال ۱۴۰۲ مقدمات رشد اقتصادی را فراهم خواهد کرد، گفت: بخشی از این مساله به سرمایه گذاری دولت بازمی گردد لذا بر اساس برنامه شرکت های دولتی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش پیش بینی شده است. همچنین بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی سرمایه ای و عمرانی در بودجه منابع دیده شده است؛ بنابراین، همین طور به سمتی می‌رویم که ثبات اقتصادی ایجاد و اقتصاد قابل پیش‌بینی باشد. وی با اشاره به نقدینگی بخش خصوصی اظهار کرد: این نقدینگی باید وارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شود. به واقع همین امسال ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری مدنظر بود که توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت ساماندهی شد. این قبیل رویکردها کمک می کند که از منابع موجود کشور برای سرمایه گذاری در پتروپالایشگاه ها و میدان نفتی آزادگان بهره ببریم. بنابراین تعداد زیادی از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهیم داد تا ان شاءالله بتوانیم به آن رشد اقتصادی مطلوب دست پیدا کنیم.

 

همتی: با تورم۵۰ درصد  تثبیت بلندمدت نرخ ارز مقدور نخواهد بود
رئیس کل اسبق بانک مرکزی در توئیتی نوشت: ‏بودجه ۱۴۰۲ اصلاح ساختار که هیچ، یک سند خرج و هزینه است تا یک سند مالی متوازن دخل و خرج … برداشت بانکها (همان پول پرقدرت) از۲۷۰ همت گذشت! چاره جویی کنید. با تورم۵۰ درصد، بدون تزریق قابل توجه ارز، تثبیت بلندمدت نرخ ارز مقدور نخواهد بود.

 

اهلیت خریداران سهام بلوکی استقلال و پرسپولیس باید احراز شود
محمود قامت معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: با تصویب هیات واگذاری شرایط واگذاری ۵۱ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس مشخص شده که ارزش ۵۱ درصد سهام استقلال ۲۳۸۶ میلیارد تومان و ارزش ۵۱ درصد سهام پرسپولیس ۲۷۳۶ میلیارد تومان خواهد بود که خریداران باید ۲۰ درصد از این ارزش را طی ۲۰ روز کاری و بعد از مبادله تامین کنند و یک سال تنفس و شش ماه بعد از آن یعنی در مجموع ۱.۵ سال بعد از واگذاری اولین قسط آن پرداخت خواهد شد. قامت اضافه کرد: با توجه به الزام آژانس فوتبال آسیا‌ ای اف سی مالکیت همزمان در دو باشگاه نباید در اختیار یک فرد حقیقی و یا حقوقی باشد. در حال حاضر ۹۰ درصد سهام این دو باشگاه در اختیار دولت است که امیدواریم بعد از واگذاری بلوک ۵۱ درصدی مالکیت دولتی این دو باشگاه واگذار شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین یادآور شد: اهلیت خریداران سهام بلوکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم باید احراز شود و اگر خریداران فاقد صلاحیت لازم باشند، معامله باطل خواهد شد.

 

دلار به کانال ۳۰ هزار تومان برمی‌گردد؟
یک کارشناس مسائل اقتصادی در مورد نرخ واقعی دلار هم گفت: بیایید سال ۱۳۸۰ را در نظر بگیریم. در این سال قیمت دلار حدود ۹۰۰ تومان بود. اگر میانگین تورم ۲۰ سال اخیر که حدود ۲۰ درصد و تورم شرکای ایران حدود زیر ۳ درصد بوده، را هم در نظر بگیریم، عددی که از مابه‌التفاوت تورم داخل و خارج و دلار ۹۰۰ تومانی سال ۸۰ به دست می‌آید، نرخ تعادلی دلار است که بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان است، در حالی که حتی سال ۱۴۰۱ را هم لحاظ کنیم. شقاقی شهری ادامه داد: بنابراین، عددهای بالاتر از این به‌ویژه کانال‌ ۴۰ هزار تومان به بالا بیشتر انحرافی است و امکان کاهش آن وجود دارد. این اقتصاددان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ابزارهای خوبی برای کاهش و کنترل قیمت دلار دارد، بیان کرد: به واقع، امکان برگشت دلار به کانال ۳۰ هزار وجود دارد و اگر نتواند این کار را بکند حداقل می‌تواند جلوی افزایش بیشتر آن را بگیرد، منتها همه اینها به توانایی‌های بانک مرکزی و موفقیت در راه‌اندازی بازار مبادله‌ای و تسهیل و سهولت در سامانه نیما، همچنین مدیریت انتظارات و کنترل خروج سرمایه از کشور و جلوگیری از قاچاق کالا بستگی دارد.

 

پسته صادراتی کیلویی ۷۰۰ هزار تومان است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه صادرکنندگان با دلار آزاد از باغداران خشکبار خریداری می‌کنند، گفت: باغداران ساعتی نرخ دلار را رصد می‌کنند و با نرخ روز جنس را به تجار می‌فروشند؛ صادرکنندگان بعد از اینکه محموله را به مقصد رسانند حداقل ۴ ماه زمان می‌برد که پول محموله‌ای که صادر کردند به دست آن‌ها برسد. این در حالی است که بعد از دریافت ارز حاصل از صادرات، باید مطابق با قانون پیمان سپاری ارزی آن را در سامانه نیما ثبت کنند و این گونه در هر دلار ۲۰ هزار تومان ضرر می‌کنند و همین عامل انگیزه صادرکنندگان را می‌گیرد؛ چراکه صادرکننده باید با دلار آزاد خرید و خرج کند، اما از سوی دیگر در سامانه نیما باید ارز خود را بفروشند. شمس فرد با اشاره به کاهش تولید پسته در سال گذشته، افزود: امسال حدود ۱۳۰ هزار تن پسته تولید کردیم که از این عدد حدود ۱۰ درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود؛ به نظر می‌رسد در سال جاری مازاد تولید پسته خواهیم داشت چراکه میزان مصرف و تقاضا برای خرید به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت که خشکبار از سبد خانوار‌ها حذف شده است. به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمت پسته صادراتی کیلویی ۷۰۰ هزار تومان است و صادرکنندگان کیلویی ۶۰۰ هزار تومان پسته را از باغداران خریداری می‌کنند؛ اما نرخ پسته‌های ریز و موجود در بازار کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

 

مرغداران: دو ماه است در ضرریم!
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: دو ماهی می شود با کاهش قیمت مرغ، مرغداران در ضرر و زیان بسیاری هستند. حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعد از توافق با وزارت جهادکشاورزی جمع آوری مرغ مازاد به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی واگذار شد، گفت: با جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداری‌ها خوشبختانه قیمت مرغ سیر صعودی به خود گرفته و قیمت مرغ زنده نسبت به دو روز گذشته حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان افزایش یافته و از هر کیلو ۳۲ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده است. وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده برای مرغداران ۴۴ هزار تومان است و هنوز حتی قیمت بازار به قیمت تمام شده برای مرغداران نیز نرسیده است.

 

ورود معاون دادستان تهران به افزایش قیمت بلیت هواپیما
معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای ناحیه ۳۰ فرودگاه‌های تهران گفت: در وهله نخست باید بدانیم که در حوزه حمل و نقل، تعرفه‌ها و نرخ قیمت‌گذاری بلیت در حوزه خدمات هوایی باید در چارچوب مصوبات ستاد تنظیم بازار حرکت کرد و به لحاظ اینکه این روند انجام نشد، افزایش قیمت‌ها مورد تأیید مراجع نظارتی و دستگاه قضایی نیست؛ لذا جدی به موضوع ورود پیدا کردیم و مصمم هستیم تک تک شرکت‌های هواپیمایی را از نزدیک بازرسی کرده و جایی که افزایش قیمت باشد، برخورد قانونی صورت گیرد. او افزود: افزایش قیمت مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست و این اضافه دریافتی که در شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته حتما باید به مردم و به مسافرین برگردانده شود. معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای ناحیه ۳۰ فرودگاه‌های تهران بیان کرد: تعدادی از بلیت‌ها توسط آژانس‌ها به فروش رفته و باید اضافه دریافت از طریق آژانس‌ها با نظارت شرکت هواپیمایی برگردد. تعدادی هم مستقیم از ناحیه شرکت‌های هواپیمایی به فروش رفته که این شرکت‌های هواپیمایی خودشان مکلف هستند که اضافه دریافتی‌ها را پرداخت کنند.

کنایه آذری جهرمی: ان‌شاءالله در شغل مناسب هم مشغول به کار شوند
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در کانال تلگرامی اش نوشت: بیماری و بیکاری دو عارضه حاکم بر برخی افراد است. با ایراد تهمت بر دیگران، به دنبال تسکین بیماری و رفع بیکاری خود هستند. خداوند همه بیماران را شفا دهد و ان‌شالله در شغل مناسب هم مشغول به کار شوند.

 

سفیر انگلیس به تهران بازگشت
سفیر انگلیس در ایران که به تازگی از سوی کشورش برای مشورت فراخوانده شده بود، به تهران بازگشت. این دیپلمات انگلیسی در ایران در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «تازه به ایران برگشتم. گرافیتی‌هایی که ادامه پیدا می‌کند روی دیوار‌های ما ظاهر می‌شوند، این واقعیت را تغییر نمی‌دهند که طبق تجربه من، اکثر ایرانی‌ها نسبت به یکدیگر و همچنین خارجی‌ها مهربانی و احترام نشان می‌دهند.» به گزارش ایسنا، پس اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی – انگلیسی به اتهام جاسوسی، وزیر خارجه انگلیس در توییتی اعلام کرد که «سایمون شرکلیف» سفیر لندن را موقت از تهران فراخوانده است.

 

آقای ضرغامی؛ حرف‌هایی را که باید در جلسه هیات دولت بزنید، تحویل خبرنگاران ندهید
روزنامه آفتاب یزد نوشت: ضرغامی به میان خبرنگاران آمده و حرف‌های قشنگی زده؛ حرف‌هایی که دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و جولان می‌دهد. از باز کردن فضا و حذف روادید و نگاه نو به گردشگری گفته، اما یک کلمه از جام جهانی قطر و این که چه شد که ایران از این «خوان» گسترده حتی لقمه‌ای نتوانست برگیرد نگفت. آقای ضرغامی، حرف‌هایی که در کابینه باید می‌گفت را تحویل خبرنگاران داد! بپذیریم: «هنوز کم نیستند سیاستمدارانی که حرف‌های جذابی می‌زنند، اما برای افکار عمومی جذابیتی ندارند!»

 

کنایه سنگین سخنگوی هیات رئیسه مجلس به «تهدید دهه شصتیِ» روزنامه «کیهان»
سخنگوی هیات رئیسه مجلس نوشت: دوستان! بیایید قدری به روز شویم. سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نوشت: دوستان! بیایید قدری به روز شویم. بستن تنگه هرمز یک “تهدید دهه شصتی” است برای وقتی که ایران جهت پاسخ به حملات صدام هم باید موشک از لیبی وارد می کرد. نه الان با وجود انبوه شهر‌های موشکی سوپر سونیک، بُرد ۲هزارکیلومتر و نقطه زن، پهپاد‌های متنوع و پیشرفته و غنی سازی ۶۰درصدی اورانیوم.

 

سعید شریعتی: گفت‌وگو‌های بین اصلاح‌طلبان و سران نظام متوقف شد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: طبق اخباری که من دارم، متاسفانه گفت‌وگو‌های اصلاح‌طلبان با سران نظام متوقف شد و گویا شنیدن حرف‌های اصلاح‌طلبان خوشایند برخی نبوده است. در حد همین حرف‌ها هم مانعی ایجاد شد تا این گفت‌وگو‌ها تداوم پیدا نکند. سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این که بعد از اعتراضات اخیر با آرام‌تر شدن فضا راهکار‌های برون‌رفت از شرایط فعلی چیست، گفت: مساله بحران اجتماعی و سیاسی که جامعه امروز ایران درگیر آن شده بحران پیچیده‌ای است و راه‌حل تستی ندارد که فکر کنید به محض اینکه ظاهر اعتراض جمع شد، خیال‌مان راحت شود که اتفاقی در خیابان نمی‌افتد و معترضین واکنشی ندارند. به نظرم این تصور که این مساله راه‌حل‌های خیلی فوری و فوتی دارد، خیلی خام‌اندیشانه است. مساله پیچیده و ریشه‌دار است و جامعه ایران از انباشت مشکلات، معضلات و بحران‌های متعدد، به اینجا رسیده است. /ایلنا


انتقاد تند نماینده اصولگرا از امیرعبداللهیان بابت معرفی همسر رئیسی به عنوان «بانوی اول»

احمدی‌بیغش تصریح کرد: «رئیس دستگاه دیپلماسی ما شأن خودش را به اندازه یک کارمند جزء پایین آورد و حرف‌هایی زد که ناراحت‌کننده‌ترین رفتار در تاریخ جمهوری اسلامی است.» محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در مجلس، کنگره و همایش زنان تاثیرگذار را مورد انتقاد قرار داد. این نماینده اصولگرا تاکید کرد: «همایشی که برگزار شد، برای رضای خدا نبود و بیشتر کارکرد سیاسی همراه با سیاسی‌کاری داشت». احمدی‌بیغش با اشاره به سخنان حسین امیرعبداللهیان درباره «بانوی اول کشور» به نقل از همسر رئیس‌جمهور بیان کرد: «چون این کنگره برای رضای خدا نبود، آن مصاحبه نابجا از آن درآمد و رئیس دستگاه دیپلماسی ما شأن خودش را به اندازه یک کارمند جزء پایین آورد و حرف‌هایی زد که ناراحت‌کننده‌ترین رفتار در تاریخ جمهوری اسلامی است؛ اینکه گفته شد خانم رئیس‌جمهور الگوست، درحالی‌که امام خمینی که ما امروز نانش را می‌خوریم و از او غیرت را یاد می‌گیریم، الگوی زنان را حضرت زهرا می‌داند.» او ادامه داد: «به اعتقاد من الگوی امروز ما کسانی هستند که شیربچه‌هایی را در این مملکت تربیت کرده‌اند؛ اما اینکه این را انحصاری کنیم، کار درستی نیست.» /شرق

 

وزیر کشور: در اغتشاشات، مشکل بزرگی که جوانان داشتند، قطع ارتباط معنوی با خدا بود
وحیدی دربارۀ چالش مساجد کشور و وضعیت برخی از آن‌ها گفت: تعداد قابل توجهی از مساجد ما امام جماعت ندارد و متاسفانه عادت کردیم در مسجد را می‌بندیم؛ یعنی با عادات‌ و رویه‌هایی مواجهیم که معلوم نیست از کجا نشأت گرفته است. احمد وحیدی – وزیر کشور – پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه (۶بهمن‌ماه) در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز، مدرسه، دانشکاه، خانواده و معلمان آینده» که در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه مهم‌ترین عامل ما برای ساختن جامعۀ برتر و جامعۀ اسلامی، توسعه و ترویج و همگانی شدن نماز است، اظهار کرد: با نگاهی به اغتشاشات اخیر متوجه می‌شوید مشکل بزرگی که جوانان داشتند، قطع ارتباط معنوی با خدا، هجمه دشمن، ترویج فرهنگ منحط غربی و نیز بی‌هویت‌سازی بود، لذا هر جایی که آثار کمبود نماز و ارتباط با خدا را می‌بنیم، شاهد چالش‌هایی هستیم. /ایسنا

 

ادعای پدر «آرش صادقی» درباره محکومیت پسرش
حسین صادقی، پدر آرش صادقی، در توییتر خود از صدور حکم دادگاه او خبر داده است. براساس این حکم، آرش صادقی علاوه بر پنج سال و هشت ماه زندان به مجازات‌ دیگری از جمله دو سال منع حضور در تهران و استان‌های شمالی و مجاور، منع خروج از کشور و فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است. /امتداد

 

اشاره پامپئو به مختل شدن زندگی شخصی‌اش بعد از ترور سردار سلیمانی
وزیر خارجه سابق آمریکا در بخشی از کتاب خاطراتش به اینکه زندگی شخصی او بعد از ترور سردار سلیمانی مختل شده اشاره کرده است. مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب جدیدش اذعان کرده هراس از انتقام بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زندگی عادی او را مختل کرده است. پامپئو در این کتاب نوشته است: «می‌دانیم که ایران از توانمندی‌های لازم برای انجام عملیات در داخل خاک آمریکا برخوردار است. بنابراین، یک سال و نیم بعد از خروج از مناصب دولتی من هنوز پروتکل‌های امنیتی را حفظ می‌کنم.» وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه نوشته است: «رفتن به سبزی‌فروشی؟ وقتی دارم بررسی می‌کنم کدام بادمجان‌ها رسیده‌ترند محافظان دیپلماتیک به من پناه می‌دهند. سوزان (همسر پامپئو) می‌خواهد موهایش را آرایش کند؟ باید امیدوار باشیم مأموران پنهان حزب‌الله سالن آرایشگاه را محاصره نکرده باشند. حال پسرم خوب نیست؟ مأمور‌ها باید از قبل‌تر یک تیم را به کلیسا بفرستند.» /تسنیم

کنایه فعال اصولگرا به رئیسی؛ حرکت قطار پیشرفت، حسادت سایر کشور‌ها را برانگیخته!
حسین قدیانی وبلاگ‌نویس اصولگرا نوشت: ما دو ایران داریم؛ ایرانِ مسئولین و ایرانِ مردم. در ایران مسئولین، سرعت حرکت قطار پیشرفت کشور آن‌قدر زیاد است که حتی حق حسادت را هم برای دیگر کشور‌ها محفوظ می‌دارد. در ایران مسئولین، ارزش پول ملی فقط کمی پایین است که آن را هم محسن رضایی قول داده درست کند. در ایران مسئولین، گرانی هست، ولی هرگز کمرشکن نیست. در ایران مسئولین، تورم نه که نباشد؛ هست، اما آزاردهنده نیست. در ایران مسئولین، سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شود و هر دوازده ماه، یک میلیون شغل ایجاد می‌شود. در ایران مسئولین، مشکل رهن و معضل اجاره هرگز آن‌قدری نیست که مستأجر‌ها را مجبور به حاشیه‌نشینی کند. در ایران مسئولین، افزایش لحظه به لحظه‌ی قیمت سکه ابداً موضوع حادی نیست. در ایران مسئولین، نرخ دلار برای خودش دارد بالا می‌رود. در ایران مسئولین، انرژی هسته‌ای همان نعمتی است که هیچ وقت نمی‌گذارد ما در زمینه‌ی برق و گاز دچار کمبود شویم. در ایران مسئولین، نقصی هم اگر هست، یا تقصیر بدحجاب‌های فلان‌فلان‌شده‌ی بی‌تربیت یا تقصیر یک عده‌ی قلیل اغتشاش‌گر است یا هم این‌که تقصیر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای پفیوز است. در ایران مسئولین، ضعف دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو هم هیچ ربطی به حضرات مسئولین ندارد. در ایران مسئولین، همه‌ی بدبختی‌ها زیر سر بیگانگان است. در ایران مسئولین، نیم‌قرن هم که از نهضت انقلاب اسلامی گذشته باشد، باز هیچ عیب و علتی متوجه نظام جمهوری اسلامی نیست. در ایران مسئولین، مردم آزادند که از حکومت انتقاد کنند و البته حکومت هم آزاد است که منتقد را جاسوس بخواند و جلدی روانه‌ی محبس کند. در ایران مسئولین، یارانه‌ی مردم، کم هم که باشد، عوضش خدا بزرگ است. در ایران مسئولین، همه جا تقریباً گل و همه چی تحقیقاً بلبل است. در ایران مسئولین، فقط ساکنین طبقه‌ی هفتم بهشت، یک مقدار وضع به‌تری از مردم ایران دارند. /اعتماد

 

اظهارات دستیار امیرعبداللهیان درباره قطعنامه کنگره آمریکا
مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه کنگره آمریکا گفت: آیا آمریکا فکر می‌کند با این قطعنامه می‌تواند روح جدیدی به اغتشاشات فروکش کرده بدمد یا اهداف دیگری دارد؟ «سید رسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در پی تصویب قطعنامه‌ای در کنگره آمریکا در همبستگی و حمایت از اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در ایران در توئیتر نوشت: دیشب کنگره آمریکا قطعنامه‌ای در حمایت از اغتشاشات در ایران به تصویب رساند! ‏دمیدن به پروژه اغتشاشات یک تجارت پرسود برای عده‌ای است که در پی حفظش هستند. /فارس

 

سود بازرگانی خودروهای وارداتی مشخص شد

براساس صورت جلسه الحاقی کارگروه اقتصادی سود بازرگانی علی الحساب خودرو‌های وارداتی با حجم موتور کمتر از ۲ هزار سی‌سی بین ۶ تا ۳۱ درصد تعیین شد.

 

تجمع عراقی ها مقابل بانک مرکزی در اعتراض به کاهش ارزش دینار
عراقی‌ها روز چهارشنبه در مقابل بانک مرکزی این کشور در اعتراض به کاهش مداوم نرخ برابری دینار در برابر دلار تجمع کردند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند برای کنترل قیمت دینار که به بیش از ۱۶۰۰ دینار در برابر دلار کاهش یافته است، حرکت کند و اقدامات سریعی را انجام دهد که پایین‌ترین سطح واحد پول عراق در ۱۸ سال گذشته است. این کاهش مداوم قیمت دینار منجر به افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی، کالا‌ها و خدمات شده است. این موضوع با وجود ذخایر بالای ۱۰۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی، سوالات زیادی را درباره دلایل این کاهش نرخ ارز ایجاد کرد.

 

کاهش ارزش شدید پول ملی لبنان
ارزش پول ملی لبنان باز هم کاهش یافت و در معاملات روز چهارشنبه هر دلار بیش از ۲۰ هزار پوند فروخته شد که نشان می‌دهد پول رایج این کشور تقریباً تمام ارزشی را که پس از اعلام دولت جدید در ماه گذشته به دست آورده بود، از دست داده است. پول رایج لبنان که از سال ۱۹۹۷ به طور رسمی ۱۵۰۰ پوند در برابر دلار آمریکا اعلام شده است، از زمان شروع بحران اقتصادی بی‌سابقه در سال ۲۰۱۹، بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را در بازار سیاه از دست داده است. پوند این کشور در ماه ژوئیه در بازار سیاه به پایین‌ترین رقم خود رسید، به طوری که هر دلار ۲۳۰۰۰ پوند فروخته شد.

 

سکه بیش از ۲ میلیون گران شد
قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز (پنجشنبه، ششم بهمن‌ماه) با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

ماجرای واریز ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب یک شهروند
طی چند روز اخیر، دریافت پیامک واریز مبلغ ۴۰ هزار میلیاردتومان به حساب یک شهروند در استان کرمان خبرساز شده بود؛ این فرد در گفت وگو با برخی رسانه‌ها و نیز انتشار کلیپی موضوع را رسانه‌ای کرده بود. روابط عمومی بانک آینده در این زمینه توضیح داده است: اخیرا برخی مشتریان بانک آینده پیامکی مبنی بر واریز مبلغی به حساب خود دریافت کرده بودند که موضوع، ناشی از خطای سیستمی و از سوی دست‌اندکاران فنی بانک آینده و شرکت خدمت‌دهنده مرتبط بوده که با بالاترین سرعت و بدون هیچ آسیب و هزینه‌ای برای گیرندگان پیام، پایان یافته است. همچنین برخی منابع خبری اعلام کرده بودند در نتیجه این خطای سیستمی پیامک واریز به حساب دو شهروند در کشور هرکدام به مبلغ ۴۰ هزار میلیاردتومان ارسال و در مجموع این رخداد با رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان روی داده بود که علت آن نقص و خطای فنی اعلام شده است. /ایرنا

 

روایت یک اقتصاددان از تبعیض آشکار در بودجه
کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در یادداشتی با تیتر عملیات فرابودجه‌ای در بودجه ۱۴۰۲ نوشت: با تحویل لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و شروع بررسی آن، این سوال مطرح می‌شود که آیا این بودجه انقباضی تدوین شده است؟ با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و افزایش تورم، نیاز به یک بودجه انقباضی برای کنترل تورم احساس می‌شد و کارشناسان نیز بر لزوم آن تاکید می‌کردند. هرچند بررسی بخش هزینه‌های بودجه نشان می‌دهد براساس اصول کلاسیک اقتصاد کلان، رشد بودجه کمتر از نرخ تورم بوده و نمی‌توان گفت هزینه‌های واقعی تغییر چشمگیری داشته، بلکه تنها کمی کاهش پیدا کرده است. بنابراین از منظر رشد هزینه‌های واقعی – و نه اسمی – بودجه ممکن است انبساطی نباشد؛ اما نمی‌توان آن را انقباضی هم دانست. اما با وجود افزایش رقم بودجه نزدیک به نرخ تورم، ما شاهد افزایش حدود ۲۰درصدی حقوق و دستمزد کارکنان دولت در لایحه بودجه هستیم. این موضوع نشان‌دهنده یک تبعیض آشکار در بودجه است و همچنین نشان می‌دهد بودجه‌ای که ما انتظار داشتیم به‌ شدت انقباضی باشد، تنها سخت‌گیری خود را نسبت به حقوق و دستمزد کارکنان دولت اعمال کرده و در سایر بخش‌ها همچنان با گشاده‌دستی عمل کرده است… .

سوال اصلی اینجاست که با این وضعیت لایحه بودجه باید انتظار چه روندی را برای تورم در سال آینده داشته باشیم؟ می‌دانیم که موتور افزایش تورم، رشد نقدینگی و مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور است که به نظر نمی‌رسد این وضعیت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تغییری کرده باشد. در داخل بودجه هم عناصری که می‌تواند منجر به افزایش تورم شود به چشم می‌خورد. از طرف دیگر اینکه دولت بخواهد تصمیم بگیرد سال آینده قیمت حامل‌های انرژی را تغییر دهد یا خیر، شرایط بازار ارز و سایر شوک‌های بیرونی باعث می‌شود سال آینده سال تورمی برای اقتصاد ایران باشد.

 

اینترنت ارزانی که گران تمام می‌شود
فردای اقتصاد نوشت: تازه‌ترین گزارش از بررسی قیمت اینترنت موبایل در ۲۳۳ کشور جهان توسط cable.co.uk، حاکی از آن است که ایران با قیمت میانگین ۵۵,۶۲۵ ریال به ازای هر گیگابایت پس از اسرائیل و ایتالیا در رتبه سوم ارزان ترین قیمت اینترنت در جهان قرار دارد. با این حال فاکتورهای دیگری در اینترنت ایران وجود دارد که در این گزارش جهانی مورد توجه قرار نگرفته از جمله تقسیم ترافیک اینترنت به داخلی و خارجی، کیفیت پایین ارتباطی، فیلترینگ گسترده و اختلالات مداومی که هزینه تمام شده دسترسی به اینترنت را برای کاربر ایرانی افزایش می‌دهد. به این ترتیب، مجموعه عواملی چون امنیت، سرعت و فیلترینگ بر نامطلوبی این کالای ارتباطی در ایران تاثیرگذار است و حتی می‌توان گفت ارزان بودن آن را خنثی می‌کند. بر اساس آماری که اخیرا سایت سرف شارک اخیرا منتشر کرده، ایران دومین کشور جهان از نظر محدودیت اینترنت در جهان است. فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام و واتس‌اپ در ماه‌های اخیر رتبه ایران را در لیست محدودترین‌ها به شدت افزایش داده است.

 

علی ربیعی: نتیجه اقتصادی ناآرامی‌های اخیر افزایش پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصادی است
علی ربیعی، وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی در نشستی گفت: یافته‌های پژوهشی و صاحب نظران در حوزه اقتصاد، سیاست و جامعه به اصلاح چهار حوزه سیاستی اشاره کرده‌اند که به اعتقاد بنده، مهم‌ترین آن اصلاح سیاست داخلی است. اگر سال‌های گذشته از من پرسیده می‌شد که سیاست داخلی را مهم می‌دانید یا سیاست خارجی را، من بر سیاست خارجی پافشاری می‌کردم اما امروز به شما می‌گویم که راه سیاست خارجی از سیاست داخلی می‌گذرد. او ادامه داد: حوزه اقتصاد به طور خاص اقتصاد اجتماعی، فرهنگ و مرجعیت رسانه از دیگر حوزه‌هایی است که باید برای اصلاح آن‌ها قدم برداریم. ارزش فرهنگی باید با تغییرات نسلی و جنسیتی متناسب شوند. ربیعی با تأکید بر این که انسان‌های پس از بحران مانند گذشته نخواهند شد، گفت: در حوزه سیاست داخلی ما به یک منجی بزرگ به نام صندوق‌های رأی نیاز داریم که می‌تواند فریادهای کف خیابان را به رفتارهای نظام‌مند تبدیل کند و در حوزه سیاست خارجی باید از رفتارها تنش آمیز پرهیز و در جای درست تحولات جهانی بایستیم و از تحلیل‌های بی‌مبنا خودداری کنیم. وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه اصلاحات در زمینه اقتصادی دیگر به سادگی میسر نمی‌شود، تصریح کرد: فعالان اقتصادی این نکته را به خوبی حس کردند که مهم‌ترین اثر بحران اخیر در تشدید نا اطمینانی از شرایط اقتصادی و عدم پیش‌بینی پذیری است. ناامنی سرمایه و فقدان سرمایه‌گذاری موضوعات به هم تنیده شده دهه‌های اخیر ما بوده است و این بحران این موضوع را تشدید خواهد کرد. ایران بعد از مهاجرت نخبگان علمی با پدیده مهاجرت نخبگان صنعتی و کارآفرینان به ویژه کارآفرینان نسل دیجیتال مواجه شده است. /اتاق ایران