در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند پزشکیان: تبعات حذف ارز دولتی را اقشار ضعیف جامعه می‌پردازند /ایرنا: رشد درآمد خالص خانوار‌ها رکورد پس از انقلاب را زد/رئیس سازمان خصوصی‌سازی: قرارداد کارگزار پرسپولیس روی ترکمنچای را سفید کرده است! و ... را می‌خوانید.

آمریکا یک محدودیت را برای دانشجویان ایرانی لغو کرد
بنا بر اطلاعیه روز پنجشنبه اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، شرکت‌ها و موسسه‌های آموزشی، از جمله دانشگاه‌های آمریکا، تا اول سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی مجاز خواهند بود نرم‌افزار و محتوای آموزش آنلاین مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلی در رشته‌هایی نظیر علوم اجتماعی و انسانی، حقوق، و مدیریت اداری را در اختیار دانشجویان ایرانی، فارغ از این که در ایران زندگی می‌کنند یا خارج از ایران، قرار دهند. در این اطلاعیه تاکید شده مجوز مذکور، افراد شاغل در دولت جمهوری اسلامی یا ایرانیانی را که املاک یا دارایی‌شان به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است، در بر نخواهد گرفت.

 

به زودی واردکننده پزشک خواهیم شد
رئیس کل سازمان نظام پزشکی: امسال هیچ کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و در کل کشور فقط دو فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم. در رشته‌های بسیار ضروری جراح نداریم و با شرایط موجود مجبور می‌شویم با عقب‌گرد ۴۰ ساله از هند، پاکستان و فیلیپین پزشک وارد کنیم. /ایسنا

 

کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گوشت در یک‌سال اخیر
میرزا امین، عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی:میزان خرید گوشت از سوی مصرف‌کنندگان قابل توجه نیست و خرید‌ها نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهشی شده است؛ و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد ریزش کرد. مردم در خرید انواع پروتئین‌ها مراعات می‌کند و تقاضا برای خرید گوشت مرغ باوجود اینکه زیر نرخ مصوب عرضه می‌شود کاهش پیدا کرده است. کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شد بسیاری از مردم اقدام به خرید گوشت منجمد کیلویی ۱۵۰ هزار تومانی کنند. / ایلنا

اعتراف بزرگ سخنگوی سابق وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا
کیانوش جهانپور:لازم نیست کسی کشف کند که ویروس اوایل بهمن وارد ایران شده بود، زیرا این امر بدیهی است. قطعا ما هم معتقد هستیم بر اساس شناسایی قطعی و اطلاعات و مستندات امروز، به نظر می‌رسد اواخر دی یا اوایل بهمن، کرونا وارد ایران شده است. /ایسنا

 

مذاکرات تقریبا احیای قرارداد قبلی است؛ نیازی به اینکه در مجلس بررسی شود، نیست

جلیل رحیمی جهان‌آبادی:اکثر نمایندگان در جریان کلیات مباحث و پیش‌نویس مطرح شده در مذاکرات احیای برجام هستند و می‌دانند چه توافقی می‌شود و طرفین چه تعهداتی را می‌پذیرند. احتمال اینکه ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق شود بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود. بر اساس این پیشینه که قرار جدیدی اتفاق نیفتاده است و مذاکرات تقریبا احیای قرارداد قبلی است و آن قرار داد روال خودش را طی کرده فکر می‌کنم نیازی به اینکه در مجلس بررسی شود، نیست. /ایلنا

امروز می‌دانیم چه فردی از کدام نانوایی نان خریده است
وزیر اقتصاد:در گذشته نزدیک به ۳۰ درصد میزان توزیع آردی که در کشور صورت می‌گرفت به فروش مشتری نمی‌رسید و الحمدالله در همین دو سه ماه که این طرح پیاده شده بدون فشار به مردم این حجم را شناسایی کردیم. امروز می‌توانیم بگوئیم که چه فردی با کارت ملی از کدام نانوایی نان خریده، اما در واقع نانی خریده نشده و تنها آرد را برده است.

علم‌الهدی: پاسخگویی به مطالبات رهبری، اصل اساسی برای سنجش عملکرد دولت است
امام جمعه مشهد:هر وقت خواسته‌ایم ارزیابی دقیقی نسبت به دولت وقت داشته باشیم، بر همین اساس قضاوت کرده‌ایم تا بدانیم دولتمردان اولاً تا چه حد اخلاص دارند و دوماً تا چه میزان معتقد به ولایت فقیه هستند. در گذشته هم همین‌طور بود و هر جا ما احساس می‌کردیم که عملکرد دولت از فرمان رهبری زاویه گرفته، ما برحسب تکلیف ولایی خود تذکر می‌دادیم و ارزیابی از دولت سیزدهم هم باید بر همین اساس باشد. دولت تلاش زیادی کرده و در برخی عرصه‌ها توانسته از عهده مطالبات مردم بربیاید و در برخی زمینه‌ها هم دچار مشکل شده، اما مسئله پاسخگویی به مطالبات رهبری، اصل اساسی برای سنجش عملکرد دولت است، زیرا اساساً مسئله‌ای که مردم را به نظام پایبند و متعهد می‌کند، به خاطر قداستی است که در سایه حاکمیت حجت امام زمان (عج) برای این نظام حاصل شده است. /ایسنا

 

مالکان خانه‌های متری ۴۰۰ میلیون تومانی در تهران چه کسانی هستند؟
سعید عضو هیات مدیره اتحادیه املاک:برخی پنت‌هاوس‌ها در تهران با قیمت‌های فوق تصور تا متری ۴۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند که عمدتا به بانک‌ها تعلق دارند. قیمت‌های فوق نجومی برای برخی آپارتمان‌ها و پنت‌هاوس‌ها در شمال شهر تهران هیچ مبنا و منطقی ندارد. خانه‌هایی در تهران با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع برای فروش عرضه شده است. در برخی از موارد شاهد نرخ‌های بالای ۴۰۰ میلیون تومان هم هستیم در حالی که متوسط قیمت هر متر خانه در گرانترین محله تهران هم اکنون متری ۸۳ میلیون تومان است. /باشگاه خبرنگاران

 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی: قرارداد کارگزار پرسپولیس روی ترکمنچای را سفید کرده است!
حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس واقعا خصوصی شوند و پس از آن  مدیران، اعضای هیات مدیره و یا مجمع تصمیم بگیرند که برای مثال ساختمان باشگاه را بفروشند و بروند در یک جای دیگر ساختمان بهتر بخرند؟ یا بخواهند مستقیم با اسپانسر قرارداد ببندند و دیگر نیاز به امضای قرارداد با کارگزار نباشد؛ اظهار داشت: مطابق بند یک ماده ۱۸ قانون اجرای سیاست اصل ۴۴ شرکتی که در لیست واگذاری است می‌تواند از مزایای شرکت غیردولتی بهره‌مند شود. شرکتی که می‌خواهد واگذار شود باید اصلاح ساختار انجام دهد، ولی قواعد دولتی دست و پای آن را بسته است، با یک رأی گیری در هیات واگذاری از مزایای شرکت‌های غیردولتی بهره‌مند می‌شود. ما این رای را برای استقلال و پرسپولیس گرفتیم. به این معنا که به هیات واگذاری بردیم، مشمول بند یک ماده ١٨ قانون اجرا شدند و مناسبات مالی خود را به این ترتیب تغییر دادند، مانعی برای این حوزه ندارند. من معتقد هستم حتی در قبل هم اگر کسی می‌خواست درست کار کند مانعی از این جهت نداشت، قرارداد با اسپانسر نیاز به این که شرکتی دولتی یا غیردولتی باشد، ندارد.

 

باشگاه‌ها با کارگزار قرارداد امضلا می‌کردند و  مدیرعامل‌ها می‌گفتند، چون ما دولتی هستیم مستقیم نمی‌توانیم وارد قرارداد شویم؟
نه ایراد کار در این نبوده است. قرارداد پرسپولیس روی ترکمنچای را سفید کرده است! گفته‌اند اسپانسر در خانه بنشیند، خود مدیرعامل می‌رود و ایرانسل را می‌آورد، ۱۵درصد را به شما که در خانه نشسته‌اید می‌دهم. به این معنا که شما اساسا چه دولتی باشید و چه نباشید، آدم بی فکری بوده‌ای که این قرارداد را امضا کرده‌ای! در حالی که باید بگوئید آقای کارگزار شما آنچه می‌آورید ۱۵ درصد باشد و آن کف را نیز دارید. منظور از کف این است که باید در سال  ۹۰ تومان پرداخت شود، ولی این قرارداد کف هم نداشته است به این معنا که می‌گفتند ما نتوانسته‌ایم آگهی بیاوریم، پرسپولیس که نمی‌توانسته بدون آگهی بماند. دوباره می‌رفتند و آگهی می‌گرفتند بعد می‌گفتند آگهی که گرفتید ۱۵ درصد به ما بدهید، چون من با شما قرارداد دارم! این قرارداد فعلی فاجعه است. /ایسنا

وزیر جهاد کشاورزی: بهترین موقعیت تولید غذا در جنوب غرب آسیا را داریم 
ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی مان، به لطف خداوند و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا، بهترین موقعیت تولید غذا را داریم غذا که می‌گویم یعنی محصولات کشاورزی؛ بنابراین کرسی اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا از نظر ظرفیت تولید از آن جمهوری اسلامی است. چشم اندازی که در دولت سیزدهم در حوزه غذا تعریف شده، رسیدن به قله حوزه کشاورزی و به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. این کرسی که از آن ماست و ما باید روی آن بنشینیم.

 

ایرنا: رشد درآمد خالص خانوار‌ها رکورد پس از انقلاب را زد
خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به کارنامه سال اول دولت مردمی نوشت: بر اساس گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار‌ها در سال ۱۴۰۰ به عنوان اولین سال عملکرد دولت سیزدهم شاهد بهبود چشمگیر درآمد خانوار‌های روستایی و شهری بودیم. طبق تعاریف آماری، درآمد خانوار عبارت است: از وجوه و ارزش پولی کالا‌ها و خدماتی که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به کار افتاده و یا از طریق منابع دیگر (حقوق بازنشستگی، درامد حاصل از دارایی، دریافتی‌های انتقالی و نظایر آن) به هریک از اعضای خانوار تعلق گرفته باشد. در سال ۱۴۰۰ درآمد خالص خانوار‌های شهری به طور متوسط ۵۱ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم پس از انقلاب محسوب می‌شود.

 

وزیر نفت: مصرف بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسید
وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی گفت: امسال با توجه به اینکه وضعیت کرونا به صورت نسبی بهبود پیدا کرد، به خصوص در ایام تابستان و تعطیلات شاهد رشد زیادی در سفر‌های برون‌شهری بودیم و به عبارتی، تعداد بسیار زیادی از مردم که در دو یا سه سال اخیر به خاطر شرایط شیوع کرونا، مسافرت نرفته بودند، در ایام تابستان امسال به سفر رفته و این افزایش تردد، موجب افزایش مصرف بنزین در کشور شد.  در تابستان امسال مصرف بنزین در برخی روز‌ها به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر رسید؛ این درحالی است که مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط بین ۸۶ تا ۹۰ میلیون لیتر در روز بود.   اوجی با بیان اینکه “پیش‌بینی می‌کنیم در شهریورماه نیز با ادامه و حتی رشد سفر‌های تابستانی، رکورد‌های جدیدی در مصرف روزانه بنزین کشور به ثبت برسد”، گفت: این شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و با تدابیری که اندیشیدیم، پالایشگاه‌های کشور در حال حاضر با تمام ظرفیت در مدار بهره برداری هستند و هیچ اختلالی را در عرضه بنزین کشور در تابستان شاهد نبودیم. وی افزود: تولید بنزین کشور هم‌اکنون بین ۱۰۴ تا ۱۰۸ میلیون لیتر در روز است.

 

احمد خاتمی: تحریم‌های بانکی برای اقتصاد ما مشکل به‌وجود آورده
احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران درباره مذاکرات و برجام بیان کرد: مذاکره‌کنندگان از جنس مردم، امین، شجاع و مردمیدان هستند و مطمئن باشید که ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد. سه نکته مهم است؛ اول اینکه لغو تحریم‌های نفتی باید انجام بگیرد وگرچه با شیطنت آنان هم ما می‌توانیم نفت‌مان را صادر کنیم، ولی باید تحریم‌های نفتی به کلی لغو شود، دوم لغو تحریم‌های بانکی است و این مشکلی برای اقتصاد ما به‌وجود آورده.

 

وزیر بهداشت: برای جوانی جمعیت تنها ۷ سال فرصت طلایی داریم
وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: ایران تنها ۶ تا ۷ سال فرصت طلایی برای جوانی جمعیت دارد.

 

پزشکیان: تبعات حذف ارز دولتی را اقشار ضعیف جامعه می‌پردازند
پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان پزشکی خاطر نشان کرد:حتی اگر بیمه‌ها در برابر ارز ۴۲۰۰ تومانی هم پای کار بیایند باز هم جبران گرانی و تورم نخواهد کرد، در نتیجه بیمه‌ها قادر به پرداخت مابه التفاوت قیمت حذف ارز دولتى نخواهند بود و داروخانه‌ها طلبکار مى شوند، باید موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از تمام جنبه‌ها، مورد بررسی قرار گرفته و مدیریت درستی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد؛ تبعات حذف ارز دولتی را در حال حاضر مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه می‌پردازند.