در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: روایت فارس از وضعیت کلینیک‌های زیبایی: ماساژ و لیزر بدن مردان توسط زنان!/ محمود صادقی به دادسرا احضار شد / سقف وام ساخت مسکن افزایش یافت/ واکنش لیر ترکیه به نتیجه انتخابات / ثبت سفارش برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو و... را می‌خوانید.

هیچ پزشکی حق ممانعت از پذیرش و معاینه بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد
محمد رئیس‌زاد، رئیس کل نظام پزشکی ایران در پاسخ به «اعتماد» درباره اینکه آیا تا به حال پزشکی به دلیل ابراز عقیده خود از مطب‌داری و فعالیت حرفه‌ای محروم شده، گفت: تا کنونی گزارشی در این زمینه به معاونت انتظامی سازمان نرسیده و در جواب یکی از خبرنگاران و در واکنش به ارسال پرونده پزشکی که در مشهد از پذیرش بیمار محجبه خودداری کرده بود، گفت: «تا امروز پرونده مرتبط با مساله حجاب به ما ارسال نشده، چون این پرونده در اختیار مراجع قضایی بوده، اما سازمان نظام پزشکی به تمام اعضای خود اعلام کرده که باید تمام مقررات را رعایت کنند و از نظر اخلاقی، هیچ پزشکی حق خودداری از پذیرش و معاینه بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد.»

 

جزییات درگیری در مرز ایران و افغانستان
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی مرزبانی فراجا: مرزبانان پس از کمین هدفمند، تعدادی افراد مسلح و قاچاقچی مواد مخدر که از سمت خاک کشور مقابل، قصد ورود به خاک کشور جمهوری اسلامی ایران را داشتند، مشاهده و با اقدام تاکتیکی با آن‌ها مسلحانه درگیر شدند. افراد مسلح که تاب مقاومت در برابر آتش پرحجم رزمندگان مرزبانی را نداشتند، به سمت خاک کشور مقابل متواری شدند. مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی زابل جهت بررسی موضوع، سریع درخواست ملاقات مرزی داد و برابر پروتکل‌های مرزی، اعتراض به کشور مقابل صورت گرفت.

 

هجوم هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی به صفحه اینستاگرام جرارد پیکه
انتشار مصاحبه‌ای از جرارد پیکه، بازیکن سابق تیم فوتبال بارسلونا اسپانیا، باعث خشم شماری از هواداران تیم تراکتورسازی تبریز ایران شده است. ماجرا از انتشار ویدئویی از مصاحبه اینترنتی این بازیکن قدیمی اسپانیایی با یک یوتیوبر آغاز شد؛ جایی که مجری برنامه از جرارد پیکه پرسید: آیا خبر دارد که «پاکو خمز»، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا و از مربیان شاغل در لالیگا، هدایت تیم تراکتورسازی ایران را برعهده گرفته است؟ جرارد پیکه پس از شنیدن اسم این باشگاه با تعجب و با صدای بلند شروع به خندیدن کرده و خطاب به مجری می‌پرسد که آیا شوخی می‌کند یا واقعا تراکتور اسم یک تیم است؟ نام تراکتور در زبان اسپانیایی به همان معنای فارسی آن استفاده می‌شود. این حرکت جرارد پیکه، واکنش تند هواداران تراکتور را در پی داشته و صفحه اینستاگرام او به محل کامنت‌های طرفدار تیم تبریزی بدل شده است. شماری از هواداران تراکتورسازی قدمت این باشگاه را به پیکه یادآوری کرده‌اند و شماری دیگر با جملاتی نظیر «پیکه یادت باشه، تراختور سرورته» علاقه خود را به تیم‌شان ابراز کردند. یک هوادار نیز با اشاره به خودروی «رنو پی‌کی» نوشته است: «اسم خودت در ایران اسم یک ماشین است، بعد به تراکتور می‌خندی؟»

 

آماری تکان‌دهنده‌ از زوج‌های نابارور ایرانی
دکتر سید محمد طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با تسنیم: بعد از پیمایش ملی که در سال ۹۸ در کل کشور انجام شد، مشخص گشت که شیوع ناباروری کلی در زوج‌های ایرانی ۲۰.۳ درصد است؛ یعنی حدود ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که این آمار، بالاتر از میانگین جهانی است. پیش‌بینی می‌شود، سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نیز به آمار ناباروری اضافه شود.

 

روایت فارس از وضعیت کلینیک‌های زیبایی: ماساژ و لیزر بدن مردان توسط زنان!
خبرگزاری فارس نوشت: برخی از کلینیک‌های زیبایی به محل امنی برای سودجویی، قانون‌شکنی و هنجارشکنی تبدیل شده است، تا جایی‌که در برخی از آن‌ها انجام لیزر بدن مردان توسط زنان انجام می‌شود و برخی از آن‌ها اقدام به ارائه خدمات ماساژ آقایان توسط زنان کرده‌اند. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «تمام اعمال مربوط‌ به زیبایی و درمانی در کلینیک‌های زیبایی باید توسط پزشک و مسئول فنی صورت بگیرد. لیزر نواحی حساس بدن باید توسط اپراتور هم‌جنس صورت بگیرد، وگرنه انجام این کار تخلف است و متقاضی می‌تواند تخلفات را گزارش کند». سرپرست اداره ارزیابی عملکرد نظام‌پزشکی هم گفته، انجام امور لیزر توسط افراد غیرپزشک قطعا تخلف است. انجام امور زیبایی برای آقایان توسط اپراتور‌های زن هم تخلف است.

پلیس ایرلند چهار مهاجم به سفارت ایران را بازداشت کرد
پلیس ایرلند چهار نفر را که قصد آسیب زدن به ساختمان سفارت ایران در دوبلین را داشتند، بازداشت کرد. افراد مهاجم بر اساس این گزارش متهم هستند به دیوار‌های خارجی سفارت ایران آسیب زده‌اند. یکی از آن‌ها همچنین با اتهام حمل پیچ‌گوشتی برای خارج کردن تابلوی سفارت مواجه است.

استعفا برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از خرداد
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بر اساس قانون فعلی انتخابات مجلس، استعفای مقامات باید ۹ ماه پیش از زمان انتخابات صورت گیرد که در خرداد ماه عملی می‌شود. از این رو در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس جدول زمان بندی و اجرای احکام انتخابات مجلس از جمله تبلیغات، روند تایید صلاحیت ها، شرایط داوطلبان و حفظ حقوق داوطلبان و نامزد‌های نمایندگی مجلس را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمود صادقی به دادسرا احضار شد
محمود صادقی، نماینده مجلس پیشین با انتشار توئیتی از احضار خود به شعبه ۷ دادسرای امنیت خبر داد؛ بنابراین، او باید روز دوم خرداد برای «دفاع از اتهام انتسابی» به دادسرا مراجعه کند.

حداد عادل: گذاشتن نام‌های بیگانه بر سردر مغازه‌ها، گناه نابخشودنی است
در مراسم پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت فردوسی، غلامعلی حداد عادل گفت: در شأن ملت ایران نیست که بر سردر مغازه‌ها و شرکت‌ها و موسسات شاهد نام‌های بیگانه باشیم و این گناه بخشودنی نیست. این اقدام خلاف قانون است و در شأن ملت ایران نیست که نام کالا‌ها و محصولات به ویژه محصولات غذایی به زبان فرنگی و به خط فرنگی باشد؛ هم خلاف قانون است و هم شایسته ملت نیست.

جانشین فرمانده سپاه: سال گذشته بزرگ‌ترین تهاجم علیه ما انجام شد
سردار فدوی: سال گذشته بزرگ‌ترین تهاجم حزب شیطان علیه ما انجام شد. یک جنگ بزرگ که سال‌ها برای طراحی آن نقشه‌های شومی کشیده بود در برنامه بحران کرونا، دانشگاه و مدارس تعطیل شد تا چشم و ذهن فرزندان کشور معطوف به درس خواندن در فضای مجازی باشد، عده‌ای به دنبال پهنای باند بیشتر برای آموزش فرزندانمان بودند و در نهایت دانش‌آموزان و دانشجویان ساعت ساعت صرف درس خواندن در این فضا می‌کردند و بقیه اوقات در فضای مجازی رها شده و ذهن آن‌ها در اختیار دشمن قرار گرفت. فدوی افزود: وسوسه‌های شیطانی به آن‌ها تزریق شد و دشمنان گمان کردند که می‌توانند کار را یکسره کنند و پای کار آمدند و بی‌نقص نقشه خود را عملیاتی کردند، اما باز هم اشتباه محاسباتی انجام دادند. خدای متعال فرموده؛ دشمنان اسلام از احمق‌ها هستند. رئیس جمهور آمریکا که برای گفتن یک کلمه ساعت‌ها تمرین می‌کرد در مورد حوادث ایران بلافاصله موضع‌گیری کرد و اظهار نظر صریح داشت و دشمنی خود را بی‌پرده بیان می‌کرد برای اینکه به سقوط جمهوری اسلامی برابر محاسبات خود ایمان داشت، اما متوجه شدند که قدرت آن‌ها با جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست و با تعداد اندکی از رزمندگان توانستیم نقشه شوم آن‌ها را نقش برآب کنیم.


تهرانی‌ها برای خرید خانه چند سال باید کار کنند؟
حساب توییتری world of statistics نوشته که در هر پایتخت بعد از دریافت چند سال حقوق متوسط می‌شود خانه خرید؟ خانه‌دار شدن در تهران بیش از ۱۵۸ سال طول می‌کشد.
بسته 25 اردیبهشت
وزارت اقتصاد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیش از ۸۵ درصد افزایش داشته است
وزارت اقتصاد اعلام کرد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همواره یکی از موضوعات مطرح در اقتصاد کشور است. بر اساس جزئیات آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۶ هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش‌ از ۳۴۴ هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۱ رسید.
ثبت سفارش برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو
مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت گفت: برنامه تولید سال جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است و تاکنون ثبت سفارش ۱۰۰‌هزار دستگاه خودرو برای واردات انجام‌ شده است.
قطع پلکانی یارانه پنهان مشترکان پرمصرف
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتقاد ما این است که با طرح پاداش صرفه‌جویی مصارف عمده مشترکان نسبت به سال گذشته به شدت کاهش می‌یابد و این امکان وجود دارد که اگر مشترکی رعایت نکرد، مشمول نرخ‌های بالا شود که این موضوع امسال اجرایی خواهد شد. وی افزود: براساس بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه در بخش آب و برق مکلف هستیم، یارانه مصارف مازاد بر الگو را قطع کنیم که پلکانی این اتفاق می‌افتد.
واکنش بذرپاش به گران فروشی بلیت هواپیما
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بلیت هواپیما گران نشده است، گفت: اگر شرکت های هواپیمایی گران فروشی کنند، مستقیم به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و اگر سایت‌های فروش‌ گران فروشی کنند، هم مجوزشان لغو و هم به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند. بذرپاش افزود: از مسئولان سازمان هواپیمایی خواسته‌ام هر چه سریع تر یک پلتفرم متمرکز برای عرضه بلیت طراحی کنند و این کار شروع شده است. وی افزود: البته گاهی بلیت هواپیما در شبکه‌های غیررسمی گران‌تر از قیمت مصوب فروخته می‌شود.
واکنش لیر ترکیه به نتیجه انتخابات
معامله‌گران در انتظار نوسانات بیشتر لیر ترکیه هستند، زیرا با موکول شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، لیر به شدت کنترل شده است. ترکیه تحت فشار بیشتر قرار خواهد گرفت‌. با وجود مداخله بانک های دولتی برای تثبیت نرخ ارز، در بازارهای آسیایی لیر کاهش پیدا کرده و در محدوده ۱۹.۶۵ قرار گرفت. این ارز روز جمعه در محدوده ۱۹.۵۸ به ازای هر دلار بسته شد و تمام کاهش آن در سال جاری به ۴.۵ درصد رسید. بلومبرگ اکنونومیکس برآورد کرده است که بانک مرکزی ترکیه در شانزده ماه گذشته بالغ بر ۱۷۷ میلیارد دلار در بازار برای کنترل لیر دخالت کرده است. تحلیلگر ارشد تاچ کپیتال مارکت در لندن گفت: دو هفته آینده احتمالا بیشترین تنش ها از زمان به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان در دو دهه گذشته بر سیاست های ترکیه حاکم می شود، احتمالا مداخلات ارزی برای تثبیت ارز در این دو هفته ثابت بماند. تحلیلگران جی پی مورگان و بانک اچ اس بی سی پیش بینی کرده اند که احتمالا لیر تا محدوده ۲۴ تا ۲۵لیر به ازای هر دلار کاهش پیدا کند. گلدمن ساکس نیز هفته گذشته اعلام کرد، یک کاهش شدید ارزش لیر پیش بینی می شود که پیش بینی زمان آن دشوار است.

سقف وام ساخت مسکن افزایش یافت
اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن کشور در خصوص وام مسکن شهری در طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، در شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات مسکن شهری به تصویب رسیده است. وی افزود: براساس این اقدام و تصمیم‌گیری انجام‌شده سقف وام مسکن شهری در همه شهرهای کشور ۵۵۰ میلیون تومان شده است. رییس بنیاد مسکن کشور گفت: بازپرداخت این وام پلکانی است و اقساط این وام نیز به شکلی است که نباید بیشتر از ۴۰ درصد از حداقل حقوق قانون کار باشد. /ایسنا