در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس کلید خورد/ آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور/ خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگ و هنر و... را می‌خوانید.


 

هشدار درباره احتمال حملات سایبری
وزیر ارتباطات از مشاهده تحرکات جدید توسط مهاجمان سایبری برای طراحی حملات باج‌افزاری خبر داد. «محمدجواد آذری جهرمی» گفت: مجددا هشدار اردیبهشت ۹۷ در مورد حملات باج‌افزاری با سو استفاده از درگاه مدیریتی iLo سرورهای HP را یادآوری می‌کنیم.  کمی بعد سایت وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.mrud.ir و حتی سایت ثبت‌نام تسهیلات ودیعه مسکن و مسکن ملی به نشانی tem.mrud.ir از دسترس خارج شد. یک روز قبل نیز سایت راه آهن دچار اختلال شده بود.

 

حمله راکتی به نیروهای آمریکایی در دیرالزور
گروه ناظر حقوق بشر در سوریه اعلام کرد که یک گلوله خمپاره روز یکشنبه ۲۰ تیر به یک میدان گاز در شرق سوریه که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در آنجا مستقر هستند، اصابت کرده است.

ترمزی که در مذاکرات وین کشیده شد
قدرت های بین المللی منتظرند تا ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری و پیش از شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، رایزنی های داخلی خود را انجام دهد. به نظر می رسد که ایران به دوره انتقال دولت رسیده و به دنبال ایجاد اجماع داخلی در مورد چگونگی پیش بردن این پرونده است.

 

تایمز اسرائیل ادعا کرد؛
احتمال انتقال مذاکرات ایران-سعودی از بغداد به مسقط / انگیزه ریاض از بهبود روابط با تهران چیست؟
عوامل متعددی وجود دارند که رهبری سعودی را به محاسبه مجدد مواضع خود در برابر ایران سوق داده است. تلاش سعودی ها برای نزدیکی به ایران شاید به عنوان ضعف این پادشاهی قلمداد شود، اما می تواند مبین این موضوع نیز باشد که ریاض به اندازه ای که دلخواهش هست، در حال حاضر از سمت واشنگتن حمایت نمی شود.

جهانگیری: سران هر سه قوه از یک جریان سیاسی خواهند بود؛ نهاد‌های حاضر نیز از آن‌ها حمایت می‌کنند و از همان جریان هستند / این می‌تواند به حل مسائل کشور کمک کند، اما آنچه مهمتر است، همراهی و همدلی مردم است / به گفتگو، افزایش همدلی و به رسمیت شناختن نخبگان نیاز داریم
معاون اول رییس جمهور با اشاره به چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی کشور گفت: مهمترین راهکار برای مقابله با این چالش‌ها و عبور از بحران‌های پیش رو انسجام و همبستگی داخلی است.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۹ تیر ۱۴۰۰: فوت ۱۵۱ نفر در شبانه روز گذشته
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۵۱ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

روحانی: مشکل واکسن نداریم / برای قطع زنجیره کرونا ۴۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند / آمادگی واکسیناسیون روزانه ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد
رییس جمهوری با تاکید بر عدم تسامح و تعلل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: این آمادگی وجود دارد که روزانه ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این امر، امید بسیار و همچنین مصونیت ایجاد می‌کند. روحانی گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا زنجیره ابتلا به بیماری کرونا در کشور قطع شود.

سخنگوی صنعت برق کشور: هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری در حوزه برق را تایید نکرده / ادعای بازداشت سه نفر در این زمینه صحت ندارد / پیش‌بینی های لازم در حوزه تهاجمات سایبری انجام شده
رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور ادعای بازداشت سه نفر به خاطر خرابکاری در صنعت برق را تکذیب کرد. او ادامه داد: بخش امنیتی و نظارتی مراقبت های لازم را در این زمینه دارند.

پلیس: حادثه پارک ملت تهران موضوع خاصی نبود؛ فقط تعدادی برگ و شاخه درخت بر زمین ریخت / حریق و انفجار برخی از ساختمان‌های پایتخت واقعیت ندارد؛ فیلم‌های منتشر شده مربوط به این حادثه نیست
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ نسبت به انفجار بامداد امروز در پارک ملت توضیحاتی ارائه داد.

 

آمریکا درباره تبادل زندانیان با ایران: توافق کامل آری، ناقص نه
نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفته دولت این کشور آنچه به گفته او «توافق ناقص» خوانده شده را برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران نخواهد پذیرفت. رابرت مالی گفت: «من در دولت اوباما روی این موضوع کار کردیم. آن موقع توانستیم برخی از شهروندانی را که ناعادلانه زندانی شده بودند آزاد کنیم ولی نتوانستیم این کار را برای همه زندانی‌ها انجام دهیم.» او درباره افرادی که دولت آمریکا قصد دارد آنها را آزاد کند گفت: «ما می‌گوییم همه آنها باید به وطن برگردند. نمی‌خواهیم توافق ناقص کنیم. نمی‌خواهیم این بار هم برخی‌ها را از قلم بیندازیم. میدانم دفعه قبل چقدر رنج‌آور بود و نمی‌خواهم تاریخ تکرار شود.»

 

چراغ سبز طالبان به چین
سخنگوی گروه طالبان گفت که این گروه از سرمایه گذاری چین در بازسازی افغانستان استقبال می‌کند و ایمنی سرمایه‌گذاران و کارگران را تضمین خواهد کرد.

 

واکسیناسیون ۶۸ ساله ها از دوشنبه

سخنگوی ستاد کرونا گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، از دوشنبه شروع خواهد شد. رییسی تاکید کرد: البته از مردم خواهش می کنیم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای آنها ارسال شده است و بدون فراخوان حضور پیدا کنند؛ چراکه قاعدتا تجمع ایجاد می‌شود.

 

ادامه ابهامات درباره صدای مهیب در تهران
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره انفجار بامداد دیروز در پارک ملت گفت: این حادثه موضوع خاصی نبود و فقط در یک لحظه صدای انفجاری شنیده شد. وی با بیان اینکه بر اثر این حادثه هیچ ساختمانی تخریب یا دچار حریق نشده است، گفت: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و به محض دریافت چرایی این انفجار، جزئیات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید. سردار هداوند تصریح کرد: کار رسانه‌های ضد انقلاب همین جوسازی‌هاست و باید بگویم که پس از وقوع این حادثه در محل مورد نظر فقط تعدادی برگ و شاخه درخت بر زمین ریخته و این حادثه هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشت. آتش نشانی هم اعلام کرد که نیروخایش تا ساعت ۳ و نیم بامداد در محل حضور داشتند اما حریق یا حادثه ای پیدا نکردند.


تکذیب خرابکاری در حوزه برق و بازداشت سه نفر
رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور ادعای بازداشت سه نفر به خاطر خرابکاری در صنعت برق را تکذیب کرد. او ادامه داد: بخش امنیتی و نظارتی مراقبت های لازم را در این زمینه دارند. او تاکید کرد: هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری در حوزه برق را تایید نکرده است. رجبی مشهدی تاکید کرد: در اغلب کشورها بحث حملات سایبری وجود دارد؛ ما هم پیش‌بینی های لازم در حوزه تهاجمات سایبری را کرده ایم و شرایط هم فعلا پایدار است.

 

وعده واکسینه کردن ۵۰۰ هزار نفر در هر روز
رییس جمهوری با تاکید بر عدم تسامح و تعلل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: این آمادگی وجود دارد که روزانه ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این امر، امید بسیار و همچنین مصونیت ایجاد می‌کند. روحانی گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا زنجیره ابتلا به بیماری کرونا در کشور قطع شود.

 

آخرین آمار کرونا در ایران
روز ۱۹ تیر ۱۴۰۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۵۱ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.


افزایش حیرت آور سفر ایرانی ها به ارمنستان برای تزریق واکسن
یکی از مسافران ایرانی در مرز ارمنستان با بیان اینکه ازدحام مسافران در مرز بین ایران و ارمنستان بسیار افزایش یافته، گفت: آنقدر صف مسافران بر روی پل ورودی کشور ارمنستان طولانی و ازدحام زیاد است که چند مسافر به دلیل گرما و انتظار برای انجام تست پی سی آر بیهوش شدند و از این رو ارمنستان چند دستگاه آمبولانس در این نقطه مرزی مستقر کرده‌است. در همین رابطه روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر مرز ارمنستان برای ایرانی‌ها متوقف نیست و پذیرش انجام می‌شود، گفت: به یکباره ورود مسافران به مرز ایران و ارمنستان افزایش یافته به طوری که در ۴۸ ساعت گذشته حدود ۱۸۰۰ ایرانی با ورود به مرز نوردوز تقاضای سفر به ارمنستان را داشتند.

 

توافق کره‌جنوبی و آمریکا درباره دارایی‌های ایران
وزرای دارایی آمریکا و کره جنوبی توافق کردند درخصوص دارایی های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

 

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس کلید خورد
مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد.ما به دنبال آن هستیم تا در دولت سیزدهم این طرح اجرایی شود و با توجه به اهمیت حوزه کاری راه و مسکن این دو حوزه از همدیگر جدا و هر یک به عنوان یک وزارتخانه مستقل به کار ادامه دهند./فارس

آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور
هر ساله با اتمام کنکور، افرادی سودجو برای کسب درآمد به بازار داغ انتخاب رشته روی می‌آورند و داوطلبان زیادی فریب تبلیغات آن‌ها را می‌خورند. لازم است بدانید که داوطلبان با کسب اطلاعات می‌توانند به راحتی در سایت سازمان سنجش با هزینه کم انتخاب رشته کنند و سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیز به منظور راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری (برای رشته‌های با آزمون) از طریق سایت این سازمان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد./باشگاه خبرنگاران

ورود ۴۳۰۰ ایرانی به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا

سخنگوی گمرک از ورود ۴۳۰۰ ایرانی به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا خبر داد و گفت: حمل کالا به داخل خاک افغانستان به‌عهده تجار افغانستانی است. سیدروح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: طی دو روز گذشته ۱۸۰۰ نفر ایرانی وارد ارمنستان شده‌اند، از اول تیرماه نیز تاکنون مجموعاً ۴۳۰۰ مسافر ایرانی برای تزریق واکسن وارد این کشور شده بودند. وی با اشاره به لغو روادید ایران و ارمنستان، افزود:‌ برای سفر به ارمنستان فقط کافی است که مسافران پاسپورت داشته باشند و به‌محض ورود به ارمنستان تست کرونا انجام می‌شود، در صورت منفی بودن تست کرونا اجازه ورود را به مسافران می‌دهند و در صورتی که مثبت باشد مسافر را برمی‌گردانند. وی ادامه داد: مقامات ارمنستانی اعلام کرده‌اند به کسانی واکسن تزریق می‌شود که ۱۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند، به‌ عبارت دیگر یا گردشگر باشند یا برای انجام کاری به این کشور سفر کنند و نیاز به تردد داشته باشند.

خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش فرهنگ و هنر
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنای سمنان می‌گوید: بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه که شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم تا اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ افزون بر ۹ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که حجم قابل توجهی است.وی با اشاره به اعطای تسهیلات معیشتی به اعضای صندوق هنرمندان نیز گفت: حدود ۸۰ هزار نفر عضو این صندوق هستند که ۲۰ هزار نفر از آنان در مشاغل دیگر هم فعالیت دارند.اقدامات حداقلی برای جبران بخشی از این خسارت‌ها صورت گرفت که اعطای تسهیلات معیشتی به هنرمندان، همچنین اعطای تسهیلات ۷۰۰میلیارد تومانی از طریق سامانه کارا در مرحله اول و مرحله دوم آن که اخیرا ثبت نام آن شروع شده از این جمله است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واکسیناسیون خبرنگاران گفت: واکسیناسیون براساس اولویت‌هایی در حال انجام است و بعد از کادر درمان، افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای و افراد سالمند نوبت به مشاغل پرخطر می‌رسد که خبرنگاران نیز در ذیل مشاغل پرخطر تعریف شده و واکسیناسیون آنها انجام می‌شود.

زیست مومنانه شبانه جایگزین طرح زیست شبانه شود
احمد علوی، منتخب شورای ششم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما نسبت به طرح زیست شبانه چیست؟ گفت: با مدل اعضای شورای شهر فعلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود و باید زیست مومنانه جایگزین شود. من کلیت طرح زیست شبانه را قبول دارم ولی با عنوان زیست مومنانه می توانیم شب های تهران را روشن‌تر، شفاف‌تر و امن‌تر کنیم.وقتی شهر به صورت کامل به خواب می‌رود، شهر ناامن می‌شود و آسیب‌های اجتماعی هم شدت بیشتری پیدا می‌کند اما نکته مهم این است که با مدل اعضای فعلی شورای شهر برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود. زیرا نمی‌توان شهر را به فروشگاه و امثال آن تبدیل کنیم و باید زیست مومنانه جایگزین شود که به نظرم جالب تر است./باشگاه خبرنگاران

وزارت اطلاعات دولت رئیسی به چه کسی می‌رسد؟
وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های مهم است که فردی که سکان آن را بر عهده بگیرد، نشان‌دهنده سوگیری رفتار امنیتی و سیاسی دولت خواهد بود. یکی از نام‌های مطروحه سید محمود نبویان است؛ نماینده مجلس که ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی در مازندران را بر عهده داشت. او از منتقدان برجام و از اعضای جبهه پایداری است که به نزدیک بودن با مرحوم مصباح یزدی شهرت دارد/ خبرآنلاین

روایت کیهان از طالبان 
کیهان نوشت: «طالبان امروز» اصرار دارد ما قبول کنیم با طالبان گذشته و حکومت مطلوب فعلی آنان با حکومت امارات گذشته، تفاوت بنیادی دارد. ولی روشی که طالبان برای سیطره بر افغانستان در پیش گرفته است، وادار کردن بقیه طوایف و مذاهب به تمکین در برابر سیطره مطلق خود است و این در واقع نوعی جدید از «تمامیت‌خواهی» این گروه می‌باشد که اگر بر افغانستان مسلط گردد، قطعاً برای ساکت کردن دیگران دست به سلاح می‌برد و به قول و قرارهای فعلی خود پشت می‌کند.

بروز اختلال در سایت وزارت راه و شهرسازی و سایت های زیرپرتال
از ساعاتی پیش، سایت وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.mrud.ir و حتی سایت ثبت‌نام تسهیلات ودیعه مسکن و مسکن ملی به نشانی tem.mrud.ir از دسترس خارج شده است. سید قاسم بی نیاز، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در این باره گفته است: بروز اختلال سایبری در سایت وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است. وی با اشاره به بروز اختلال در سیستم های اینترنتی کارکنان وزارت راه و شهرسازی، گفته است: موضوع از سوی کارشناسان فنی وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است. بی نیاز همچنین گفت: به زودی اطلاعیه ای رسمی در این باره از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر می شود. بعدازظهر دیروز نیز بخش بازرگانی شرکت راه آهن و گراف قطارها دچار مشکل و احتمالا حمله سایبری شده بود./فارس

فرزند چهارم را به‌ دنیا بیاورید، ۱٠میلیون کمک هزینه پوشک و شیرخشک می‌دهیم!
یک میلیون هم به مادر، دو میلیون سهام به کودک و ۲سال بیمه‌تکمیلی، برای فرزند چهارم! مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به سیاست ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه افزایش فرزندآوری از راه‌اندازی باشگاه «مثبت ۳» خبر داد و افزود: در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک میلیون تومان هدیه به محض تولد فرزند به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دو ساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به انتخاب پدر اهداء می‌شود.

انتقاد تند محمدحسین مهدویان از صداوسیما و سانسورهای «زخم کاری»
محمدحسین مهدویان در اعتراض به سانسورهای سریال «زخم‌کاری» در یادداشتی نوشته است: «نمی‌دانم چه داوری‌ای خواهید داشت و متن پیش رو را چه‌گونه تحلیل خواهید کرد. اما من دل‌سوزانه و در نهایت مسوولیت‌پذیری نسبت به مخاطبان پرشمار سریال «زخم کاری» و تمامی محصولات فرهنگی و هنری اعلام می‌کنم در هفته‌های گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعه‌ی آن یعنی ساترا تن دادم تا اختلالی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفتگی شما را برای تماشای قسمت‌های جدید ارج نهاده باشم. تعاملی که من و همه هم‌حرفه‌ای‌هایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن داده‌ایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم. ولی این‌بار سطح سخت‌گیری‌ها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است. شاید به زودی سیاهه‌ی این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقی‌مانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگ‌نظرانه و سلیقه‌ای پیش روی‌تان داشته‌ باشید.

پلیس: حادثه پارک ملت تهران موضوع خاصی نبود؛ فقط تعدادی برگ و شاخه درخت بر زمین ریخت
سردار حمید هداوند، جانشین فرمانده انتظامی تهران درباره جزئیات انفجاری که بامداد امروز شنبه در پارک ملت تهران رخ داد، اظهار کرد: این حادثه موضوع خاصی نبود و فقط در یک لحظه صدای انفجاری شنیده شد. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با بیان اینکه بر اثر این حادثه هیچ ساختمانی تخریب یا دچار حریق نشده است، گفت: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و به محض دریافت چرایی این انفجار، جزئیات حادثه به اطلاع عموم خواهد رسید. سردار هداوند در واکنش به جوسازی‌های رسانه‌های معاند در رابطه با این موضوع و اینکه آن‌ها این حادثه را امنیتی قلمداد کردند، تصریح کرد: کار رسانه‌های ضد انقلاب همین جوسازی‌هاست و باید بگویم که پس از وقوع این حادثه در محل مورد نظر فقط تعدادی برگ و شاخه درخت بر زمین ریخته و این حادثه هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشت. به گفته جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی با این عنوان که در پی وقوع این حادثه برخی از ساختمان‌های پایتخت دچار حریق و منفجر شده، واقعیت ندارد و این فیلم‌ها مربوط به این حادثه نیست.

سخنگوی صنعت برق کشور: هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری در حوزه برق را تایید نکرده
سخنگوی صنعت برق کشور ادعای بازداشت سه نفر به خاطر خرابکاری در صنعت برق را تکذیب کرد. رجبی مشهدی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ادعای مطرح شده در یکی از خبرگزاری ها مبنی بر بازداشت سه نفر در این زمینه با تکذیب این ادعا گفت: ما موضوع را پیگیری کردیم، هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده. او تاکید کرد: هیچ مرجع امنیتی تاکنون موضوع خرابکاری در حوزه برق را تایید نکرده است. او ادامه داد: بخش امنیتی و نظارتی مراقبت های لازم را در این زمینه دارند. رجبی مشهدی تاکید کرد: در اغلب کشورها بحث حملات سایبری وجود دارد؛ ما هم پیش‌بینی های لازم در حوزه تهاجمات سایبری را کرده ایم و شرایط هم فعلا پایدار است.

سهم ماینرها در قطعی برق کمتر از یک درصد است
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سهم ماینرها در قطعی شبکه برق کمتر از یک درصد است از سیاست نیرو در حوزه سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی انتقاد کرد و گفت که صحبت از تاثیر ماینرها در قطعی برق بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی‌ها است. وی ادامه داد: مجموع برق مصرفی مزارع ماینینگ براساس گزارش بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اقتصادی به این صورت بوده؛ حدود ۳۲۰ مگاوات مجوزهای رسمی طبق قانون صادر شده و حدود ۳۵۰ مگاوات تقریبا برآورد می‌شود که غیررسمی باشند که البته باید با آنها محکم و قاطع برخورد شود و آنها به صورت رسمی مجوز بگیرند. اما صحبت ما این است که مجموع این مزارع اعم از رسمی و غیررسمی روی هم ۷۰۰ مگاوات است که در مقابل ۶۵ هزار مگاوات کمتر از یک درصد و حدود یک درصد است و صحبت از این موضوع به عنوان عمل قطعی برق بهانه ای برای فرار از بی کفایتی وزارت نیرو است و ما برهمین اساس پرونده‌ای طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موضوع تخلفات وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری در کمیسیون اقتصادی نهایی کردیم که به زودی آن را به صحن علنی می‌آوریم و به دستگاه قضایی کشور ارجاع می‌کنیم.

قطع برقی بیمارستان‌ها کذب محض است
رئیس جمهور تاکید کرد: برخی حرف‌ها در تریبون‌ها و فضای مجازی گفته می شود و بعدا هم رسانه های بیگانه و ضد ایران شروع می کنند به بزرگ کردن و منتشر کردن آن. چند نکته بود که بعد از بررسی‌ها مشخص شد این حرف ها دروغ و کذب است. مثلا شایعه کردند فلان استان دیگر تخت وجود ندارد و حتی فیلمی را منتشر کردند که یک نفر در بیابان زیر درخت که پلاسی پهن شده بیمار است و سرمش روی درخت نصب شده است. اینها بازی های تبلیغاتی است. وی ادامه داد: وزیر بهداشت به صراحت اعلام کردند که در همان استان تخت های خالی وجود دارد. در هفته قبل هم که با رئیس دانشگاه و استاندار صحبت کردیم چنین مشکلی وجود نداشت. طبیعی است که وقتی در یک استانی بیماری شیوع پیدا می‌کند نگرانی وجود دارد اما غیر واقعی نباید حرف بزنیم، مخصوصا آدمی که مسئولیت دارد باید خیلی حرفهایش دقیق‌تر باشد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: گفتند در فلان جا که برق رفت بیماران به مشکل خوردند و دستگاه های تنفسی از کار افتاد که امروز در جلسه به صراحت از طرف مسئولان گفته شد که دروغ و کذب محض است همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتورهای اضطراری هستند و اگر برق برود مشکلی پیش نمی آید و هیچ کجا مشکلی پیش نیامد. با یک داستانی که دروغ محض است، شایعه درست می‌کنند و مردم را نگران می کنند و ذهن مردم خراب می‌شود و رعب و وحشت ایجاد می شود و حالت یاس به مردم دست می دهد.