در بسته خبری امروز تیتر‌هایی مانند: بازگشت فغانی به لیگ برتر / تزریق واکسن برکت در سیستان‌وبلوچستان آغاز می‌شود / رئیسی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی موضع‌گیری کند و... را می‌خوانید.

روایت ابطحی از فرصت بزرگ اصلاح طلبان

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب به آرمان ملی گفت: بنده بیرون بودن اصلاح‌طلبان از قدرت را یک فرصت خوب می‌دانم. در این فرصت می‌توان اندیشه اصلاح‌طلبی را در جامعه بازسازی کرد. در چنین شرایطی می‌توان اصلاح‌طلبانی را که به هر شکل و دلیل منافع خود را به اندیشه اصلاح‌طلبی گره زده بودند از این اندیشه جدا کرد و شرایط را به شکلی پیش برد که اندیشه اصلاح‌طلبی در محور قرار  بگیرد. در چنین شرایطی  زمینه برای بازسازی اندیشه ناب اصلاح‌طلبی فراهم خواهد شد…

باید در مبانی جریان اصلاحات بازنگری صورت بگیرد. بنده معتقدم مهمترین بازنگری نیز این است که اصلاح‌طلبان در خود تضمینی ایجاد کنند که به اصلاح‌طلبی نزدیک شوند. مشکل اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی باید در جایی حل شود. کار باید به جایی برسد که اصلاح‌طلبان خود را فدای اندیشه اصلاح‌طلبی کنند.»

***

شهردار تهران باید بتواند موج خدمتی ایجاد کند

پرویز سروری، منتخب شورای شهر تهران درباره مشورت گرفتن شورا از قالیباف برای انتخاب شهردار به فرهیختگان گفت: «شرایط کشور بسیار حساس است و باید بدون‌اشتباه حرکت کنیم. به همین دلیل دوستان ما چه رئیسی و چه قالیباف بنای حمایت از شورای شهر و مردم تهران را دارند.

از طرفی شهردار تهران باید بتواند با مدیران و مسئولان کشوری و همچنین روسای سه قوه تعامل کند، به همین دلیل تلاش ما این است که شخصیتی انقلابی، ملی، متدین، جهادی، کارشناس و متخصص وارد کار شود تا بتواند موج خدمتی را ایجاد کند و این دلسردی و کم‌اعتمادی که بعضا بین مردم نسبت به مسئولان ایجادشده را به اعتبار تبدیل کند.

ما عزم خود را جزم کردیم که با انتخاب یک شهردار خوب بتوانیم در این راستا حرکت کنیم. شهردار را باید الزاماً شورای شهر انتخاب کند و طبیعی است ما از تجارب همه عزیزان به‌ویژه آقای قالیباف استفاده خواهیم کرد، اما طبیعتا شهردار تهران را شورای شهر تعیین خواهد کرد.»

***

افزایش قیمت برق در راه است؟

اعتماد نوشت: «با اینکه زنجیره‌ای از عوامل مانند تشدید تحریم‌ها و بی‌پولی سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی موجب شده تا سرمایه‌گذاری در حوزه برق از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ به ۶۳۰ میلیون دلار در سال گذشته برسد؛ اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان برق یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند؛ افزایش قیمت برق.

دوشنبه شب جمعی از اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور پیدا کردند. سیگنال‌هایی که از این نشست بیرون آمد یک کلیدواژه مشترک داشت؛ «برق ارزان است و به همین دلیل بخش خصوصی قادر به تامین هزینه‌های خود نیست.»  سندیکای تولیدکنندگان برق، برخلاف نام خود که برگرفته از سازمان‌های کارگری است؛ یک کارتل اقتصادی متشکل از ۲۴ شرکت نیروگاهی است که طبق ماده ۶ اساسنامه آن، ساماندهی و انسجام بخشیدن به فرآیند سرمایه‌گذاری در امر احداث نیروگاه تولید برق، موضوع اصلی فعالیت‌های این سندیکاست…

به نظر می‌رسد که صنعت برق نیز همان الگویی را  در پیش گرفته که پیش از این خودروسازان، مرغداران، اتحادیه‌های دامداران و فرآورده‌های لبنی، تولیدکنندگان لوازم خانگی، لاستیک، ابزار و… در پیش گرفته‌اند. این روش خیلی ساده است: «عرضه را متوقف کن و برای افزایش قیمت، اهرم فشار را به دست بگیر.»…

کاهش عرضه در روزهای کرونایی و گرم سال، چیز جدیدی نیست. تولیدکنندگان برق از یک سال پیش دست به اجرای این الگو زده‌اند و به نظر می‌رسد که دولت زیر بار آن نمی‌رود و تمایل دارد هزینه گران کردن برق و تبعات اجتماعی و اقتصادی این اتفاق را به عهده دولت بعدی بگذارد….

دولت هم خود می‌داند شرایط موجود زیاد پایدار نیست و باید دست به کاهش پرداخت یارانه انرژی بزند. اتفاقی که احتمال آن در دولت بعدی که از ۱۲ مرداد ماه کار خود را آغاز می‌کند، کلید خواهد خورد. شوک ۱۰۰ تا ۲۰۰درصدی قیمت برق تا برخی از زیان‌های مالی تولیدکنندگان که عمدتا جزو شرکت‌های شبه‌دولتی هم هستند، جبران شود.»

***

رجل سیاسی را افکار عمومی تشخیص می دهد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن قنبریان، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه به تسنیم گفت: «من معتقد نیستم که چیزی به نام شورای نگهبان نباید باشد، نظارت استصوابی آن را هم قبول دارم.

حرف من این است که شورای نگهبان، چشم دیده‌بان انتخابات است و باید زمینه‌ای فراهم کند که میدان انتخاب مردم گسترده‌تر شود. ما الان در شرایط نمایندگی مردم برخی شرایط پرسنلی و یک سری شرایط استنباطی داریم. شرایط پرسنلی را بسیاری از مردم نمی‌توانند تشخیص بدهند. اینکه فلان فرد ایرانی‌الاصل هست یا نیست، باید شناسنامه او را ببینیم.

اینکه آیا الان فساد اقتصادی دارد یا ندارد، منابع اطلاعاتی باید بگویند، اینکه دو تابعیتی هست یا نیست و…اینها منطقه‌ تاریک افکار عمومی است که آحاد مردم به آن دسترسی ندارند، اما اینکه آیا فلان شخص رجل سیاسی هست یا نیست را افکار عمومی تشخیص می‌دهد.

انتظار ما از شورای نگهبان این است که آن نقاطی که از چشم مردم مخفی است را ببینند و جایی که در معرض دید مردم است را به عهده تشخیص خود مردم بگذارند.

همه اینها را گفتم این را هم بگویم که به نظر من شورای نگهبان مفیدترین نهاد برای حفظ و تقویت جمهوریت و مردم‌سالاری است که هم انطباق قوانین با اسلام را می‌سنجد و هم جاهایی که از دید ملت بیرون است را دیده‌بانی می‌کند.»

***

اردکانیان هم عذرخواهی کرد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به خاموشی‌های اخیر گفت: جا دارد صمیمانه از تک تک هموطنان که طی روزهای اخیر دچار مضیقه و سختی شدند عذرخواهی بکنم. امیدواریم با همه حمایتی که از ناحیه مجموعه دستگاه‌های کشوری و لشکری و خود مردم انجام می‌شود، ان‌شاءالله این دو سه هفته سخت را به خوبی مدیریت کنیم.

اردکانیان با اشاره به مصوبه امروز هیأت دولت برای تسریع در تصمیم‌گیری نسبت به مدیریت خاموشی‌های اخیر گفت: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیئت وزیران اختیارات خود را به ۴ وزیر نیرو، کشور، صنعت و نفت واگذارد کردند که البته هماهنگی‌ها را با همکاران خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اولین تصمیمی که توسط این هیأت ۴ نفره گرفته شد این بود که تا پایان مرداد، پنجشنبه‌ها سازمان‌های دولتی تعطیل شوند. نسبت به ساعات کار ادارات هم اختیاراتی به استانداران تفویض شده است.

وی تأکید کرد: هرچقدر این کمبود برق کمتر باشد امکان برنامه‌ریزی و پایبندی به این برنامه ریزی بیشتر خواهد بود و همه تلاش ما این خواهد بود که با تاکید رئیس جمهور محترم، خاموشی نباشد و اگر بود به صورت برنامه‌ریزی شده و با اعلام قبلی انجام شود.

***

کنایه روحانی به منتقدان دولت

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت درباره قطعی برق با بیان اینکه در این مسئله ریشه مشکلات را باید لمس کنیم، تصریح کرد: در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. اگر تولید در بخشی می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت، تولید خاصی مدنظر ماست، باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. می‌شود شعار بدون محتوا.

وی با طرح این سوال که چرا سرمایه به اندازه کافی نمی‌توان در بازار ایران آورد؟ خاطرنشان کرد: این مسئله باید به مردم توضیح داده شود. ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد طرح آماده سرمایه‌گذاری داریم؛ چه در مسئله آب، چه در مسئله برق، چه در مورد تصفیه آب، چه در فولاد، آلومنیوم، پتروشیمی و… طرح‌های زیادی وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی هم شده‌اند.رییس‌جمهوری با بیان اینکه در داخل برخی از مشکلات را می‌شود حل و فصل کرد، ابراز داشت: اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از ۱۲ مردادماه به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگرچه عده‌ای از شغل‌شان می‌افتند، چراکه انتقادات عجیب و غریبی می‌کردند ولی از آن تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفکر می‌شوند.روحانی با بیان این که برخی مشکلات در سرمایه‌گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است گفت: اگر قوا همه با هم همفکر و هم نظر شوند مشکلات قابل حل است. زمانی که هم نظر نیستند کار می‌ماند.

 

تحلیل کچویان از شکست تحریم انتخابات

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با سایت دفتر رهبری درباره شکست تحریم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در گذشته هم بعضی‌ها بحث تحریم را مطرح کردند، ولی هیچ موقع مثل این مرتبه نبود.

در گذشته عده‌ای چیزهایی می‌گفتند، امّا هیچ‌وقت جریان تحریم به این شدت نبود. من به‌هیچ‌وجه ۴۹درصد مشارکت را صرفاً ۴۹درصد نمی‌بینم، حتی اگر کرونا و مسائل دیگر را حساب نکنیم. به نظر من سقف انتخابات‌ ما غیر از همه‌پرسی جمهوری اسلامی به‌سختی بالا می‌رود؛ چون یک کرختی سیاسی وجود دارد. معمولاً بین ده تا بیست درصد این کرختی همیشگی است. حتی رأی الآن را بالای ۷۰درصد می‌دانم!

البته آرای باطله آرای خیلی متفاوت و شاید اعتراضی بود، ولی این آرای باطله تأیید نظام بود، همان‌طوری که آقا هم گفتند؛ یعنی من این سیستم را به هر صورت می‌خواهم. مفهومش هم این است که قضیه‌ی تحریم انتخابات شکست خورد.

این شکست، شکست فرایند ۲۰ سال اخیر بود و دیگر راهی ندارند. تجربه‌های متعددی را از سال ۷۸ به بعد تجربه کردند؛ انواع مختلفی از شورش‌ها مثل شورش‌های ۹۶ و ۹۸ را ببینید. در مورد اخیر داعیه‌های خیلی روشن و مشخصی برای دعوت مردم به اعتراض و شورش دیدیم.

بعضی اصلاً توجه نمی‌کنند که چه سال‌های بحرانی عجیبی را پشت سر گذاشتیم. مردم در انتخابات‌ نظرشان را درباره‌ی تحولات روزمره‌ی سیاست می‌گویند؛ اینکه چه کسی را می‌خواهند و چه کسی را نمی‌خواهند و چه چیزی را می‌خواهند و چه چیزی را نمی‌خواهند.

در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ شرایطی برای تشویق به شرکت در انتخابات وجود نداشت که مردم پای صندوق بیایند. این انتخابات یکی از حماسی‌ترین انتخابات‌ کشور بود به‌دلیل شرایطی که اتفاق افتاده است.»

***

صندلی معاون اولی به چه کسی می رسد؟

خبرآنلاین نوشت: «بسیاری بر این عقیده‌اند که معاون اولی رئیس‌جمهوری در دولت رئیسی به محمد مخبر رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام می‌رسد. شخصی که سال‌هاست با حکم مقام معظم رهبری ریاست یکی از عظیم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور را بر عهده دارد…

یکی دیگر از نامزدهای بالقوه معاونت اولی علی نیکزاد نایب رئیس فعلی مجلس و رئیس ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی است. او سال ۹۶ هم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری از اعضای ارشد ستاد رئیسی بود…

سعید جلیلی هم که نامزد این انتخابات بود، در جریان انتخابات ۹۶ هم به عنوان حامی رئیسی شهر به شهر برای او سخنرانی کرد و از نامزدهای معاونت اولی رئیس‌جمهوری رئیسی بود. با این وجود او که در این انتخابات به سبب حمایت جبهه پایداری از رئیسی حتی حمایت مهمترین پشتیبان خود را هم نداشت، معلوم نیست چقدر بتواند سهمی از دولت سیزدهم داشته باشد؛ البته که شاید سهم او از دولت وزارت امور خارجه باشد که محتمل است به علی باقری‌کنی معاون جلیلی برسد.»

 

توضیح بهروز وثوقی درباره احتمال بازگشتش به ایران
پس از انتشار خبرهایی مبنی بر برگشت بهروز وثوقی به ایران او با انتشار تصویری از خود در صفحه اینستاگرامش نوشت: در این زمان که فضا‌های مجازی و برخی از رسانه‌ها پر از شایعه پراکنی در مورد اینجانب “بهروز وثوقی میخواهد به ایران باز گردد”، باطلاع همه مردم شریف بویژه انانکه بمن ارادتی دارند میرسانم همانطوریکه میدانید من با تمام وجودم بقدر استطاعت و قابلیت در دوران جوانیم آنچه در چنته داشتم تقدیم شما هموطنان نمودم، زیرا معتقدم که ابراز هنر در کیفیت است نه در کمیت واینک که بیشتر از نیمی از عمر گرانقدرم در غربت غریب گذشته است و اکنون در کلان سنی خود هستم و با توجه به همه عشقی که بوطن و مردمان زادگاهم دارم، این مهم را بدست تقدیر میسپارم تا یار که را خواهد و میل اش بچه باشد. باتقدیم ارادت به همه مردمان وطنم ودر آخر فدای شما هموطنان نازنینم.

 

۱۴۳ شهر قرمز شدند
بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور، تعداد شهرستانهای در وضعیت قرمز کرونا به ۱۴۳ شهر افزایش یافت.  ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار خواهند داشت. همچنین هیچ شهرستان آبی در کشور وجود ندارد.

 

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دُز رسید.از دیروز تا امروز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

 

هشدار مدیرعامل بهشت زهرا درباره اوج‌گیری کرونا 

به گزارش ایسنا سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، با اشاره به اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: سازمان بهشت زهرا(س) تهران برای پنجمین بار در ۱۷ ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در آماده باش کامل قرار دارد و این درحالی است که در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روز های گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.

 

محرز: ۴۰۰ هزار دز را به وزارت بهداشت تحویل دادیم 

«مینو محرز» محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تزریق اضطراری واکسن برکت شروع نمی‌شود؟ گفت: در رابطه با استفاده‌ی اضطراری گفته شده که ۴۰۰ هزار دز به وزارتخانه تحویل داده شده است و به زودی هم ۵۵۰ هزار دز دیگر تحویل داده می‌شود و تزریق باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود و آنها باید این کار را انجام دهند.

وی در مورد ماجرای یک میلیون و ۲۰۰ دز واکسن برکتی که از چرخه خارج شده است، ادامه داد: در جریان این موضوع نیستم و تقریبا چنین اتفاقی در مورد واکسن جانسون هم افتاده بود که گاهی ممکن است یک آلودگی ایجاد شود که مجبور شوند آنها را از چرخه خارج کنند، اگر هم این اتفاق افتاده باشد، برای خیلی وقت پیش‌ها بوده است.

 

گذرگاه اسلام‌قلعه در مرز ایران به دست طالبان افتاد
خبرگزاری ها به نقل از مقام های دولتی افغانستان که نخواسته اند نامشان فاش شود گزارش می دهند که طالبان کنترل گذرگاه مهم مرزی اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان را به دست گرفته است.

 

طالبان: بر ۸۵ درصد خاک افغانستان مسلط شده ایم
گروه طالبان روز جمعه اعلام کرد که در پی پیشروی‌های نظامی اخیر اکنون به بیش از ۸۵ درصد از خاک افغانستان مسلط شده است. طالبان پیش‌تر از تصرف بیش از دو سوم مناطق مرزی افغانستان با تاجیکستان و نیز اشغال مهم‌ترین ایستگاه مرزی این کشور با ایران خبر داده بود. «شهاب الدین دیلاوار» سخنگوی هیأت طالبان که در مسکو به سر می‌برد، در یک کنفرانس خبری اعلام کرده است. او گفته است که فقط کابل و مناطق اطراف آن در اختیار طالبان نیست.

 

پول ندادیم؛ ترکمنستان جلوی هواپیمای ایرانی را گرفت
۱۷۰ مسافر پرواز تهران-تاشکند هواپیمایی زاگرس به دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این هواپیما از فضای این کشور، در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سرگردان شدند. یکی از مسافران گفت علت این اتفاق بنا به اظهارات مسئولان و خلبان هواپیما، پرداخت نشدن حق پرواز عبوری پرواز‌های قبلی به ترکمنستان است.

مسافران پرواز تهران-تاشکند هواپیمایی زاگرس به دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این هواپیما از فضای این کشور، در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سرگردان هستند. یکی از مسافران پرواز ۳۰۵۵ هواپیمایی زاگرس در این باره اظهار کرد:پرواز تهران-تاشکند حامل ۱۷۰ مسافر ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح امروز فروگاه امام خمینی (ره) را مقصد تاشکند ازبکستان ترک کرد، اما به‌دلیل ممانعت ترکمنستان از عبور این پرواز از فراز خاک آن کشور، هواپیما به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد بازگشت و روی باند متوقف است. وی ادامه داد:به مسافران اجازه خروج از هواپیما داده نمی‌شود و در این گرمای هواپیما، مسافران ساعت هاست که درون هواپیما هستند. وی علت این اتفاق را بنا به اظهارات مسئولان و خلبان هواپیما، پرداخت نشدن حق پرواز عبوری پرواز‌های قبلی به ترکمنستان دانست و افزود: به‌ دلیل پرداخت نشدن حق ترانزیت هواپیما‌های این شرکت هواپیمایی، اکنون ۱۷۰ مسافر این پرواز سرگردان هستند و به دلیل اینکه مهر خروج از کشور روی گذرنامه ما خورده است حتی اجازه نمی‌دهند از داخل هواپیما روی باند پیاده شویم و به داخل ترمینال مسافری بیاییم.

 

طالبان وارد قندهار شد
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که نیرو‌های طالبان وارد قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان شده اند. طلوع نیوز افغانستان هم به نقل از منابع امنیتی تأکید کرد که شبه نظامیان طالبان به منطقه هفتم حمله و دو ایست بازرسی را تصرف کردند. آژانس روسی «نووستی» هم به نقل از یک منبع آگاه با تأیید ورود نیروهای طالبان به شهر قندهار به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌هایی که بین عناصر جنبش و نیروهای دولتی در مجاورت زندان مرکزی رخ داده اشاره کرد. در همین حال، روح الله خان‌زاده والی ولایت قندهار اعلام کرد که اوضاع امنیتی در این شهر تحت کنترل است و شبه نظامیان طالبان در حال عقب نشینی هستند.

شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال درباره شایعه قضاوت علیرضا فغانی در هفته‌های پایانی لیگ برتر و جام حذفی گفت: از آقای فغانی که افتخار کشور است، خواسته‌ایم تا در چند بازی آخر لیگ و جام حذفی استفاده کنیم و اگر مشکلی نباشد، این اتفاق خواهد افتاد. علیرضا فغانی درباره حضورش در ایران برای قضاوت در بازی‌ دربی یک چهارم نهایی جام حذفی و دیدارهای هفته‌های پایانی لیگ برتر اظهار داشت: ما برای بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه شرق در تایلند حضور داشتیم. قرار است با توجه به هماهنگی‌هایی که از قبل شده، در فرصت مناسب در ایران حضور پیدا کنم. وی افزود: صحبت برای قضاوت در بازی خاصی نشده است؛ اما هر بازی که نیاز بوده و مدنظرشان باشد و همینطور در چند بازی هفته‌های پایانی در خدمت‌ خواهم بود.

 

اگر ادعا درباره واکسن کوبایی درست باشد، مدعیان باید محاکمه شوند
همایون سامه‌یح نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره کافی نبودن میزان تولیدات واکسن داخلی بیان کرد: آن چیزی که درباره واکسن برکت دیده‌ام این است که به سرعت کار در حال پیشرفت است، دستگاه و لوازم آن برای تولید ۱۰ میلیون دز خریداری شده است اما اینکه چرا یک بخشی از آن خراب شده، نمی‌دانم؛ چرا این به صورت گسترده استفاده نمی‌شود؟ نمی‌دانم؛ چرا اینکه گفته بودند سه میلیون دز، اما اکنون می‌گویند دو و نیم میلیون دز و اینکه آیا هست یا نیست را نیز نمی‌دانم. اما از نزدیک کارخانه تولید برکت را دیدم که اگر راه اندازی شود، جوابگوی کشور است. وی درباره ادعای کوبا مبنی بر اینکه با ایران واکسن مشترکی نداشته و تنها تعدادی واکسن برای انجام تست بالینی به ایران داده است، گفت: اگر واقعاً درست باشد، کسانی که مدعی بوده‌اند باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند. هر کسی در این زمینه بخواهد از روی صلاح یا به هر دلیل دیگری دروغ بگوید، باید جوابگو باشد. ما نمی‌توانیم فقط با دروغ گفتن به مردم، آن‌ها را امیدوار کنیم. آن چه به ما گفتند این است که ما مشترک با کوبا در حال ساخت واکسن کرونا هستیم.

 

مینو محرز: از رقابت های بچگانه بین واکسن های داخلی متاسفم

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: هم اکنون که در حال سپری کردن فاز سوم مطالعاتی این واکسن هستیم با پیک پنجم کرونا مواجه هستیم و ممکن است داوطلبان با حضور در تجمعات قبل از زمانی که واکسن اثر کند، دچار این بیماری شوند و این موضوع را به حساب واکسن بگذارند و این در حالی است که به هیچ عنوان هیچ نوعی واکسنی سبب بروز بیماری نمی‌شود. محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه به این واکسن بیش از سایر واکسن‌های داخلی اهمیت داده شده است، عنوان کرد: همه واکسن‌های داخلی در حال سپری کردن مراحل تولید خود هستند و من واقعا از بیان چنین صحبت‌ها و بداخلاقی‌ها و همچنین این رقابت‌های بچگانه متاسفم. وی افزود: مراحل یک واکسن داخلی زودتر از بقیه واکسن‌ها طی شده و این واکسن به نتیجه رسیده و در حال تولید و مصرف شدن است و سایر واکسن‌های داخلی هم هنگامی که به نتیجه برسند، به آن‌ها مجوز اورژانسی داده می‌شود تا بتوانند، واکسن خود را تولید کنند و ما از خدا می‌خواهیم که هر چه زودتر همه واکسن‌ها به نتیجه برسند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر مردم کشور را واکسینه کنیم.

 

تزریق واکسن برکت در سیستان‌وبلوچستان آغاز می شود
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در روزهای آینده، تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان به عنوان اولین استان کشور انجام خواهد شد. سخنگوی سازمان غذا و دارو، از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال کشور از استان سیستان و بلوچستان خبر داد. کیانوش جهانپور گفت: شب گذشته اولین محموله واکسن کووایران برکت وارد استان سیستان و بلوچستان شد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: از امروز علاوه بر واکسن‌های موجود در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر، تزریق واکسن کووایران برکت به افراد بالای ۶۰ سال نیز انجام می‌شود. وی افزود: در روزهای آینده، تزریق واکسن کرونا به افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان به عنوان اولین استان کشور انجام خواهد شد.

 

واکنش بهروز وثوقی به شایعه بازگشتش به ایران: بازگشتم را به دست تقدیر می‌سپارم
بعد از انتشار خبرهایی مبنی بر برگشت بهروز وثوقی به ایران، او با انتشار تصویری از خود در صفحه اینستاگرامش نوشت: با عرض سلام و درود به هموطنان عزیز و گرانقدرم.
در این زمان که فضا‌های مجازی و برخی رسانه‌ها پر از شایعه پراکنی در مورد اینجانب “بهروز وثوقی میخواهد به ایران باز گردد”، به اطلاع همه مردم شریف بویژه آنان که بمن ارادتی دارند میرسانم همانطوریکه میدانید من با تمام وجودم بقدر استطاعت و قابلیت در دوران جوانیم آنچه در چنته داشتم تقدیم شما هموطنان نمودم، زیرا معتقدم که ابراز هنر در کیفیت است نه در کمیت واینک که بیشتر از نیمی از عمر گرانقدرم در غربت غریب گذشته است و اکنون در کلان سنی خود هستم و با توجه به همه عشقی که بوطن و مردمان زادگاهم دارم، این مهم را بدست تقدیر می سپارم تا یار که را خواهد و میلش به چه باشد. با تقدیم ارادت به همه مردمان وطنم و در آخر فدای شما هموطنان نازنینم.
بهروز وثوقی

 

راه حل علم‌الهدی برای حل مشکل قطع برق
امام جمعه مشهد گفت: نظام ما مردم پایه است و مشکلات را مردم باید حل کنند و برای حل مشکل قطع برق نیز مردم باید مصرف آن را در خانه، مغازه و فروشگاهها مدیریت کنند و همگان را به کاهش مصرف برق دعوت کنند. حجت الاسلام سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد با اشاره به گرمای هوا و قطع برق افزود: گرمای هوا در آمریکا باعث شده است سدهای آن‌ها خالی شود، گرمای هوا همچنین در کانادا بیش از ۴۰۰ نفر تلفات داشته است. گرمای حساب نشده در تمام دنیا وجود دارد و مشکلاتی را به وجود آورده و در کشور ما نیز همراه با خشکسالی شده است. وی با بیان اینکه خاموشی‌های برق در کشور نیز همه را ناراحت کرده است، ادامه داد: این خاموشی‌ها چند علت دارد که یکی از آنها فاصله بین تولید و مصرف است. طبق برنامه ششم باید هر سال پنج هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شد؛ اما این اقدام انجام نشده و کم کاری شده است که اگر دادگاه‌های ترک فعل داشته باشیم، باید افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند محاکمه شوند.نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آب سدها بر اثر خشکسالی کاهش یافته و دستگاه های مولد برق آبی از کار افتاده‌اند، همچنین نیروگاه‌های حرارتی در جنوب و شمال کشور در زمان لازم تعمیر اساسی نشده و اکنون از کار افتاده‌اند. کسی در این میان قصد و غرض نداشته اما بی‌توجهی و ترک فعل بوده و دزدی و اختلاس در کار نبوده است. وی افزود: ادارات در ساعات اولیه اداری دستگاههای سرمایشی را روشن نکنند، کارمندان ادارات می‌توانند ساعت پنج صبح سر کار بیایند و زودتر نیز تعطیل شوند. کارخانجات و صنایع نیز در ساعت مشخصی فعالیت نمایند. علم الهدی ادامه داد: برخی روستاهای اطراف مشهد به خاطر بی برقی و خاموشی، آب ندارند در حالی که در مجاورت آنها، افرادی در ویلاها و باغ تالارهای خود استخر پرآب می‌کنند. وی گفت: بسیجیان باید راه بیفتند، دستگاه‌های نظامی و انتظامی ویلاها و باغ تالارها را کنترل کنند تا افرادی ذخایر زیرزمینی را برای استخر خود بالا نکشند.

 

امام جمعه کرج: دشمن به دنبال آن است که تکثیر نسل صورت نگیرد
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان کرج افزود: کسانی که در زمین دشمن دم از بی عفتی می زنند، بدانند که جامعه ما خانواده محور است و بی حجابی خانواده را از بین می برد و با از بین رفتن بنیان خانواده جامعه گسسته می شود. وی ادامه داد: دشمنان توطئه های مختلفی دارند؛ به طور مثال دم از آن می زنند که خانواده تشکیل نشود یا سن ازدواج را بالا می برند. نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: مشکلات اشتغال و مسکن هم در تشکیل خانواده موثر است، مگر آنکه دولت جدید مقدماتی را برای خانه دار شدن جوان ها فراهم کند. وی افزود: دشمنان برای ضربه زدن به مساله حجاب و عفاف تشویق به روابط غیر عرفی می کنند و اگر هم خانواده تشکیل شود به نقشه شوم دیگر روی می آورند و به دنبال آن هستند که تکثیر نسل صورت نگیرد، چون از انسجام ایران اسلامی می ترسند. آیت الله حسینی همدانی یادآور شد: دشمنان با استفاده از رسانه های متعددبه دنبال آن هستند که ترویج بی حجابی داشته باشند و به صورت سازماندهی شده به ارزشهای الهی و انقلابی ضربه می زنند. وی گفت: با ماهواره برنامه های مختلفی می سازند تا عفت و خانواده را از بین ببرند و ازدواج سفید را معرفی می کنندکه اینها جریان های تخریبی ارزشهای اسلامی است و مربوط به اسلام نیست.

 

واکنش وزارت نیرو به شایعات: اردکانیان هرگز حتی برای یک شب در هیچ یک از دو شعبه هتل اسپیناس اقامت نداشته
روابط عمومی وزارت نیرو به دنبال انتشار شایعاتی در روزهای اخیر، توضیحی برای تنویر افکار عمومی داد. در این توضیحات آمده است: «در چند روز گذشته و به دنبال بروز مشکلاتی در تامین برق برخی نقاط کشور و در شرایطی که همدلی و اعتماد مردم به مسئولین بیش از هر زمان دیگری ضروری است، شاهد گسترش شایعات کذب و بی‌اساس در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر اقامت وزیر نیرو در هتل، اقامت خانواده ایشان در خارج از کشور و یا سهام‌دار بودن ایشان در شرکت‌های خصوصی بوده‌ایم. تردیدی نیست که انتشار این شایعات نه تنها کمکی به بهبود وضعیت پیش آمده نمی‌نماید، بلکه ممکن است موجب دلسردی مردم کشور از خدمت‌گزارانشان در نظام جمهوری اسلامی گردد. روابط عمومی وزارت نیرو تاکید می‌کند رضا اردکانیان هرگز حتی برای یک شب در هیچ یک از دو شعبه هتل اسپیناس اقامت نداشته و همراه خانواده در منزل شخصی در تهران سکونت دارند. همچنین هرگونه مالکیت یا سهام‌داری ایشان در شرکت‌های خصوصی صحیح نبوده و از اساس تکذیب می‌گردد. وزارت نیرو از تمامی شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای درخواست می‌کند، زمانی که می‌بایست تمام توجه‌ مردم به خواسته مسوئولان و دلسوزان کشور در راستای مدیریت مصرف برق معطوف باشد، به اینگونه شایعات دامن نزده و وزارت نیرو را در مدیریت و عبور شرایط پیش آمده یاری کنند، ضمن اینکه حق پیگیری موضوع و تعقیب قانونی کسانی که اینگونه مسائل را مطرح می‌کنند برای خود محفوظ می‌داند. روابط عمومی وزارت نیرو همچنین آمادگی خود را برای پاسخگویی به هرگونه سوال و رفع شبهه در این خصوص اعلام می‌نماید.»

 

رئیسی درباره ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی موضع‌گیری کند
عباس عبدی گفت: «به نظر شما دولت و رئیس جمهور آتی که در انتخابات مخالفت خود با فیلتر را اعلام کرده بودند در مقابل این طرح که حامیان سرسختی هم در مجلس دارد چه اقدامی می کنند و چگونه آن را مدیریت خواهند کرد؟» او همچنین در پاسخ به این که «به نظر شما دولت و رئیس جمهور آتی که در انتخابات مخالفت خود با فیلتر را اعلام کرده بودند در مقابل این طرح که حامیان سرسختی هم در مجلس دارد چه اقدامی می کنند و چگونه آن را مدیریت خواهند کرد؟» گفت: فکر می کنم آقای رئیسی مطابق قول هایی که داده بود قاعدتا باید با این کار مخالفت کند. شاید آنها در فاصله آمدن دولت می خواهند این کار را انجام بدهند که ایشان هم بگوید من رئیس جمهور نیستم و ضرورتی ندارد که موضع بگیرند. در حالی که این درست نیست و ایشان همین الآن هم باید موضع گیری داشته باشد و انتظار می رود که این کار را انجام بدهد و اگر انجام ندهد به معنای نقض قول و قرارهای اعلام شده است. اگر هم مخالفت کنند مطمئن هستم از پس مجلس برخواهد آمد.

 

موسوی تبریزی: برخی می‌گویند تا الان هر دولتی بوده، به‌ درد نمی‌خورد
سید حسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها صداوسیما برنامه‌هایی می‌سازد که در آن‌ها مطرح می‌کنند، روسای جمهور گذشته به دردنخور بوده‌اند، این رفتارها را چگونه می‌توان ارزیابی کرد، اظهار داشت: این کارها را گروه‌های سیاسی که در صدا و سیما هم حاکم هستند انجام می‌دهند. در این رفتارها رقابت‌های سیاسی حاکم است. موسوی تبریزی ادامه داد: این‌ عده می‌خواهند برای آیندگان بگویند هرچه دیگران چه به عنوان اصلاح طلب و غیر اصلاح‌طلب و حتی به قول احمدی‌نژاد به عنوان امام زمان مطرح کرده‌اند از آنها گذشته است و به درد نمی‌خورد و ما می‌خواهیم یک چیز جدیدی مثلاً واقعیت اسلام را پیاده کنیم؛ که ممکن است از این حرف‌ها زده باشند. وی خاطرنشان کرد: البته این‌ها به خاطر گرفتن حاکمیت یکدست که امسال در انتخابات یک مقداری از آن را به دست آورده‌اند، است. حال ممکن است از این حرف‌ها زده باشند اما نمی‌شود روی این حرف‌ها حساب کرد که واقعیت دارد، این حرف‌ها مسائلی نیست که جواب بدهیم چرا یک یک خواب و خیال است.

 

واقعه ۱۸ تیر عمدا به فراموشی سپرده می شود
سید محمد علی ابطحی در یادداشتی نوشت: به این تحلیل من از ۱۸ تیر دقت فرمایید. واقعه دردناک ۱۸ تیر ۱۳۷۸ عمدا به فراموشی سپرده می شود. دانشجوی این روزها را آن قدر دور از سیاست کرده اند که به سختی باور می کنند در آن سال دانشجویان به اندازه ای در سیاست حساس بودند که وقتی خبر تعطیلی روزنامه سلام رسید، در کوی دانشگاه تظاهرات کردند. آزادی مطبوعات این قدر پر ارزش بود؛ در اوج شروع جامعه مدنی و آزادی‌های اجتماعی و آغاز عصر اصلاحات. نیروی انتظامی و لباس شخصی ها به دانشجویان کوی دانشگاه یورش بردند. دانشجو در آن سالها خط مقدم اصلاحات بودند. کوبیدن سر مار یعنی دولت اصلاحات مقصود بود. بعد از دو سه روز مقاومت دانشجویان و حمایت دولت اصلاحات از آن ها و حضور چهره های اصلی اصلاحات برای همبستگی با آنان، شهر از همه طرف به آتش کشیده شد تا جنبش دانشجویی و به تبع آنها اصلاحات نفس گیر و لوث شود. شروع مقابله فعال حاکمیت دوگانه از آنجا بود. اینها را نسل فعلی کمتر می دانند.