با شکست فجرسپاسی مقابل پرسپولیس در آخرین بازی نیمه اول فصل جاری لیگ برتر، این تیم با سابقه و شیرازی، بدترین عملکرد در سال‌های حضورش در لیگ برتر را رقم زد.

فجر که امسال پس از ۸ فصل به لیگ برتر بازگشته، در ۵ هفته ابتدایی عملکرد و نتایج قابل قبولی به جا گذاشت اما در ۱۰ هفته بعدی آن قدر ضعیف کار کرد و بد نتیجه گرفت، که بدترین عملکرد تاریخ خود را به ثبت رساند.

این تیم در پایان هفته پانزدهم تنها ۱۲ امتیاز کسب کرده که میانگین ۸ دهم امتیاز در هر بازی را نشان می دهد؛ یعنی کمترین میانگین امتیاز این تیم در نیم فصل نخست تمام ادوار لیگ برتر.

فجری ها سیزدهمین فصل حضور در لیگ برتر را تجربه می کنند. آنها در ۱۲ دوره قبلی، دو بار به لیگ یک سقوط کرده اند. در لیگ نهم این تیم در نیم فصل نخست عملکرد درخشانی داشت و با کسب ۲۷ امتیاز، میانگین ۱.۶ دهم امتیاز در هر مسابقه را به جا گذاشت که دومین عملکرد برتر فجر در تاریخ به شمار می رود. با این حال همان تیم در نیم فصل دوم با بحرانی بی سابقه مواجه شد و به لیگ یک سقوط کرد.

در لیگ سیزدهم نیز تیم فجر در نیم فصل نخست ۱۳ امتیاز کسب کرد و میانگین ۹دهم امتیاز در هر بازی را ثبت کرد که بدترین عملکرد نیم فصل نخست این تیم(به طور مشترک با لیگ یازدهم) به شمار می رفت. در نهایت فجر در لیگ سیزدهم نیز به لیگ یک سقوط کرد.

حالا فجر حتی از تیم های دوره های یازدهم و سیزدهم، عملکرد بدتری داشته و ۱۲ امتیاز کسب کرده. بنابراین نگرانی هواداران برای بقای این تیم، کاملا منطقی به نظر می رسد.

فجر علاوه بر ضعف در کسب امتیاز، در زمینه گلزنی نیز بدترین آمار تاریخش را ثبت کرده. این تیم در ۱۵ مسابقه فقط ۶ گل به ثمر رسانده که میانگین ۴دهم گل در هر مسابقه را نشان می دهد! فجری ها نه تنها در امر گلزنی، بلکه در زمینه موقعیت سازی هم بسیار ضعیف عمل می کنند و یکی از سه تیم ضعیف لیگ در فاز تهاجمی به شمار می روند.

بهترین عملکرد تاریخ فجر در نیم فصل نخست ادوار لیگ برتر، به لیگ دوم مربوط می شود. تیم تحت هدایت غلام پیروانی در ۱۳ بازی نیم فصل لیگ ۸۲-۸۱ موفق به کسب شش پیروزی و سه تساوی شد و در چهار مسابقه نیز تن به شکست داد. در نهایت فجر با ۲۲ امتیاز و ثبت میانگین ۱.۷ دهم امتیاز در هر مسابقه، بهترین عملکرد تاریخش را ثبت کرد و در پایان فصل نیز به رتبه چهارم لیگ دست یافت که باز هم بهترین رتبه این تیم در تاریخ لیگ برتر به شمار می رود.

در زمینه گلزنی هم بهترین آمار فجر به لیگ نهم مربوط می شود که فجر در ۱۵ مسابقه ۲۳ گل به ثمر رساند و میانگین ۱.۳۵ صدم گل در هر مسابقه را نشان می دهد و البته تفاوتی معنی دار با فصل جاری.

اما نکته دیگر به سرمربی فجری ها مربوط می شود. علی اصغر کلانتری در دو مقطع در لیگ برتر هدایت فجرسپاسی را به عهده داشته است. بار اول، فصل ۹۱-۹۰ که او توانسته بود فجر را به لیگ برتر بیاورد اما در ۱۴ بازی ابتدایی فقط ۱۱ امتیاز کسب کرد. یعنی همان میانگین ۸دهم امتیاز که امسال نیز برای کلانتری به ثبت رسیده. در آن فصل، مدیران فجرسپاسی سه هفته مانده به پایان نیم فصل دست به کار شده و مرحوم محمود یاوری را جانشین وی کردند. تصمیمی که در نهایت منجر به بقای فجر شد.

بار دوم هم که فصل جاریست. فجر در پایان هفته چهاردهم، یک امتیاز بیشتر از فصل ۹۱-۹۰ کسب کرده بود اما مدیریت فجرسپاسی در مصاحبه ای از کلانتری حمایت کرد. در نهایت فجر با ۱۲ امتیاز نیم فصل را به پایان رساند و بدترین عملکرد تاریخ خود را به ثبت رساند اما به نظر نمی رسد اراده ای برای تغییر اساسی در کادر فنی باشگاه فجر وجود داشته باشد.

باید منتظر ماند و دید که در فاصله کمتر از دو هفته تا آغاز نیم فصل دوم، آیا تصمیم جدیدی از سوی مدیران باشگاه فجرسپاسی اتخاذ خواهد شد یا خیر./ ایسنا

انتهای پیام