رفتن حسین طائب، سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات آنرا به سمتی تهاجمی تر سوق خواهد داده و ضمن وارد کردن روحیه عملگرایی و جوانتر نسبت به طائب ۶۰ ساله به سازمان اطلاعات سپاه، رویکرد این سازمان در تهاجمی بودن اقدامات را با ایجاد یک سازمان مستقل به کل حاکمیت تسری خواهد داد.

آینه فارس؛ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، عنوانی بود که در سال ۱۳۸۸ بر اساس یک تغییر ساختاری و نه ماهیتی در سپاه پاسداران ایجاد شد تا مستقل تر از قبل به دفع تهدیدات مختلف علیه کشور پرداخته و آنها را با کمک دیگر نهادهای امنیتی درون حاکمیت خنثی نماید.
– از ابتدای روی کار آمدن این سازمان و جایگزینی آن بجای معاونت اطلاعات سپاه، حسین طائب ریاست آنرا به عهده داشته و همواره از ایشان به عنوان یکی از افراد قدرتمند جمهوری اسلامی نامبرده شده و تهدیداتی را متوجه ایشان کرده اند. اکنون بعد از گذشت چند سال خبرهای موثق حاکی از جابجایی ایشان از این مسئولیت است، خبری که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شده و حواشی و تحلیل هایی را سبب شده و این سوال را پیش آورده است که با رفتن ایشان سازمان اطلاعات سپاه به کدام سو می رود؟
– نکته نخست در باب واکنش ها و اهمیت این موضوع، نشان از اهمیت، اقتدار، نفوذ و کارایی بالای سازمان اطلاعات سپاه در سطح کشور، منطقه و حتی جهان دارد که نشان این ادعا پرونده هایی چون روح الله زم، جیسون رضائیان، سیامک نمازی و محیط زیست است که نه تنها باعث رفع تهدید برای نظام شد، بلکه میلیاردها دلار نیز برای کشور به ارمغان آورد.
– نکته دوم اینست که عنوان سازمان بر تارک این مجموعه بوده و این یعنی سازمان اطلاعات سپاه قائم به شخص نبوده و نیست و مطمئنا جابجایی ها تاثیری در روند جاری امور نخواهد داشت، زیرا عقل جمعی، دستورات سازمان های عالی، شورای هماهنگی اطلاعاتی و … مشخص کننده ریز و درشت ماموریت ها خواهند بود.
– نکته سوم اینکه عزل و نصب ها در هر سازمانی خصوصا در سپاه پاسداران طبیعی می باشد و سیره مدیریتی رهبر انقلاب و دیگر فرماندهان عالی نظامی نشان داده که انتخاب افراد برای دوره های ۵ ساله بوده که معمولا افراد برای یک دوره دیگر ابقاء می شوند، که تاریخ این تمدید مسئولیت آقای طائب سه سال پیش پایان یافته و ایشان بیش از ۱۳ سال است که در این مسئولیت بوده و این نشان از توانمندی ایشان بوده است.
– نکته چهارم اینکه بر اساس آنچه به بیرون درز کرده و تا حدودی در کلام و حتی عمل متولیان امر شاهد بوده ایم، رویکرد جمهوری اسلامی در مقابله با دشمنان از حوزه تدافعی خارج شده و در حال تهاجمی شدن است که قرارست این رویکرد ساختار مند شده و نهاد و تشکیلاتی مستقل با این هدف ایجاد شود تا ماموریت را به عنوان ماموریت اصلی خویش پی بگیرد، نه یک وظیفه جانبی، و اینجاست که این مسئولیت به حسین طائب واگذار خواهد شد تا با تجربه ای ۱۳ ساله خفه کردن تهدید در نطفه را پیگری نماید.
– نتیجه آنکه رفتن حسین طائب، سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات آنرا به سمتی تهاجمی تر سوق خواهد داده و ضمن وارد کردن روحیه عملگرایی و جوانتر نسبت به طائب ۶۰ ساله به سازمان اطلاعات سپاه، رویکرد این سازمان در تهاجمی بودن اقدامات را با ایجاد یک سازمان مستقل به کل حاکمیت تسری خواهد داد.

– سید محسن هاشمی