دكتر سيدمحمدرضا ذوالانوار طی یادداشتی موثرترين راهكارهاي حفظ و احيائ باغات شيراز را بیان کرد.

اصل و اساس حال خوب بچه ها بخاطر وجود مادرانشان است، مادر پناه گاه مهربان و همیشه آماده خدمت، برای خستگی و اشک و آه فرزندان است .

تک تک باغات قصردشت ، قلات، گویم، دوکوهک، انجیره، دینکان و منصور آباد، هر کدام مادران دلسوز  و کم توقعی برای شهر ما شیراز هستند، بهار با گلهای انار، تابستان با نسیم خنک و جان افزا، پاییز با رنگهای سحرآمیز  برگ گردوها و دیدن خرمالوها، حس خوب دیوارهای کاه گلی و … همه و همه، یکی از مهمترین دلیل حال خوب شیرازی ها و شیراز نشین هاست.

در باب اهمیت باغات قصردشت، مهمترین شاهد، اثرگذاری مستقیم بر بهبود کیفیت هوای شهر و کاهش پدیده‌ی جزیره ی گرمایی شیراز است. ب‌طوریکه دمای محیط باغ‌ها در تابستان ۳ تا ۸ درجه کمتر از سایر نقاط شهر و رطوبت نسبی منطقه ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر نقاط شیراز است.

برآیند سیاستهای گذشته فقط در مورد باغات قصردشت، تخریب و تغییر کاربری حدود ۷۰درصد از عرصه ۳۰۰۰ هکتاری این باغات و باقی ماندن فقط یکهزار هکتار از این گنجینه گرانبهاست.

اگرچه طی یک دهه اخیر  شهرداری تلاش مضاعفی برای حفظ باغات داشته، اما در عمل می بینیم محوری ترین سیاست شهرداری برای حفظ باغات، فشار بر مالکان برای الزام ایشان به فروش باغاتشان و تملک باغات مردم توسط شهرداری است!! که خود موجب نارضایتی گسترده باغداران و ایجاد معضل شده است.

بنظر اینجانب، یکی از موثرترین راهکارهای حفظ و احیائ باغات شیراز، متمرکز شدن شورا و سازمان اقتصادی شهرداری بر زمینه سازی ایجاد زنجیره تولید نهاده و محصول، مشاوره وفروش گل و گیاه در کنار اکوسیستم باغ گردی شهروندان است که بطور قطع میتواند راهکار خروج از بن بست فعلی باغات است. بن بستی که نه مالکین امکان استفاده از این ظرفیت برای اشتغال جوانان مستعد و کسب درآمد را دارند و نه شهرداری توان نظارت، حفظ ونگهداری و اقتصادی کردن باغات را دارد.

 

سیدمحمدرضا ذوالانوار،

کارشناس ارشد اقتصاد و دانش آموخته مقطع دکترای کارآفرینی،

مشاور اقتصادی اسبق شهرداری شیراز.

داوطلب شورای شهر شیراز