در حال حاضر به یک هزار و ۸۰۶ بیمار دیالیز خونی و ۱۱۵ بیمار دیالیز صفاقی در مراکز دیالیز استان ارائه خدمت می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی، انجام سالانه بیش از ۳۰۰ پیوند کلیه برای بیماران مزمن کلیوی در استان فارس را نمودی از توانمندی مجموعه سلامت فارس در این حوزه عنوان کرد.
دکتر اورنگ ایلامی با اشاره به اینکه ۲۳ آبان، با عنوان «هفته حمایت از بیماران کلیوی» در کشور نامگذاری شده است، افزود: در حال حاضر به یک هزار و ۸۰۶ بیمار دیالیز خونی و ۱۱۵ بیمار دیالیز صفاقی در مراکز دیالیز استان ارائه خدمت می‌شود.
او افزود: بیمارانی که به تشخیص پزشک معالج خود نارسایی مزمن کلیوی دارند و نیاز به یکی از روش‌های جایگزین کلیه دارند، بیمار خاص محسوب شده و پس از تعریف شدن کُد خاص در سامانه‌های بیمه‌ای تحت پوشش بیماران، ضمن رایگان شدن خدمات دیالیز، مطابق بسته خدمتی ارایه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش قرار می‌گیرد.
دکتر ایلامی از ارایه خدمات رایگان پاراکلینیک مانند آزمایش، سونوگرافی، رادیولوژی، خدمات دندانپزشکی، ارائه تعدادی از دارو‌ها و خدمات بستری به این گروه از بیماران خبر داد و گفت: در سال گذشته به ۱۶۲ بیمار کلیوی نیازمند، بیش از هشت میلیارد ریال وام قرض الحسنه با همکاری بانک‌های عامل استان پرداخت شده است.

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه راه اندازی و توسعه بخش‌های همودیالیز و دیالیز صفاقی، نوسازی تجهیزات بخش‌های دیالیز و هماهنگی در امور مربوط به بیماران پیوندی از جمله مهم‌ترین رسالت‌های اداره بیمارن خاص این معاونت است، اضافه کرد: از ابتدای همه گیری کووید ۱۹ با برگزاری نشست‌های زیرمجموعه دانشگاه ابلاغ شده است.
دکتر ایلامی با تاکید بر همکاری همه جانبه با انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان در راستای بهبود ارایه خدمات به بیماران کلیوی استان، غربالگری بیماران با انجام تست PCR، جداسازی بیماران مبتلا، در اولویت قرار دادن واکسیناسیون کووید ۱۹ و آنفلوآنزا در بیماران کلیوی را از جمله اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه نام برد.