آش برخی انتصابات در استان فارس آنقدر شور شده است که از نقد در فضای سیاسی و رسانه ای به اعتراض در بین افکارعمومی و فضای مجازی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس، صدای اعتراضات به انتصابات دولت در فارس بلند شده است، آنهم نه در اردوگاه اصلاح طلبان یا از سوی چهره های اصلاح طلب، اعتراض از سنگر ائمه جمعه و مردمی بلند شده است که خود جزو حامیان رئیس دولت سیزدهم هستند.

عمر ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به شش ماه هم نرسیده است اما انتظارات از او بالاست، او که با شعارهای عدالت طلبانه و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی در ایام انتخابات حاضر شده بود و در مدت زمانی که به پاستور رفته بارها و بارها بر تحقق این شعارها تاکید کرده است اما عملکرد چندماه اخیر دولت حداقل در حوزه معیشتی آن چیزی نبوده که انتظار می رفت.
گلایه های افکارعمومی از گرانی ها و بالا رفتن روزانه قیمت ها کار را به آنجا رسانده که حالا نمایندگان مجلس که مخاطب این گلایه ها و اعتراضات در حوزه های انتخابیه خود هستند علنا از تریبون مجلس رئیس جمهور را خطاب قرار داده و خواستار اقدام فوری هستند.

 

در همین راستا و در استان فارس، هفتم مهرماه سال جاری پس از چندین هفته گمانه زنی سرانجام محمدهادی ایمانیه با پیشنهاد وزیر کشور و تایید رئیس جمهور به‌عنوان بیست و دومین استاندار فارس انتخاب شد. او که پزشک متخصص گوارش کودکان می باشد پیش از این به مدت ۱۲ سال از سال ۱۳۸۴ تا ۹۶ ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز را برعهده داشت.
طی سه ماهی که از روی کار امدن ایمانیه می گذرد انتقادهای مختلفی به وی مطرح شده است از تاخیر در انتصابات گرفته تا عدم نظرخواهی از بزرگان و صاحب نظران انقلابی شهرها برای انتصاب فرماندار.

۴ آذر ۱۴۰۰، استاندار فارس با بیان اینکه ۲۰ گزینه برای مدیران کل استان پیشنهاد داده‌ایم اما هنوز تایید آن‌ها انجام نشده است، گفت: این دولت نمی‌خواهد اتوبوسی عمل کند، اما کاغذبازی و بوروکراسی عجیب وجود دارد و سبب تاخیر در انتصابات می‌شود.

استان فارس اکنون با چالشهای بسیاری در بخش های مختلف فرهنگی و اقتصادی روبروست که تنها با کار جهادی امکان حل آن وجود دارد. به کار گیری نیروهای جوان و انقلابی که در سالهای گذشته به حاشیه رانده شده بودند و عمل به توصیه های راهگشای رهبری معظم انقلاب، به کارگیری نیروهای پاکدست که چالش بزرگ چندین ساله استان است از اصلی ترین مطالبات شهروندان است که انتظار میرود به آن پاسخ داده شود و هرچه سریعتر  با عبور از مقدمات و تشریفات مجدانه، مسئولان کار خود را آغاز کرده و پاسخگوی مردم باشند.

*****

استاندارِ فارس بی‌توجه به خواستِ عمومی «فرماندارِ خود» را در لارستان منصوب کرد

آفتاب لارستان نوشت: پس از روزها کِش و قوس و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره انتصاب فرماندارِ جدیدِ لارستان سرانجام «داریوش دهقان» که از مدت‌ها زمزمه ورودش به ساختمانِ سفیدرنگِ فرمانداری ویژه لارستان شنیده می‌شد به این سمت منصوب شد.
دهقان اهل روستای «خداآباد» از توابع کازرون است و پیش از این فرماندار کازرون بود.
گفتنی است در روزهای اخیر گروه‌های مختلف فکری در لارستان طی پویش‌های عمومی از استاندار فارس خواسته بودند یک گزینه بومی را در این سمت منصوب کند. جالب اینجاست که در این پویش‌های عمومی لیستی از افراد واجد شرایط نیز معرفی شده بود که همگی دارای سوابق قابل دفاع اجرایی و سیاسی و عموما اهل لار و گراش بودند اما مشخص شد هیچ یک از این پویش‌ها و گزینه‌ها نتوانست نظر استاندارِ موسوم به دولتِ مردمی را جلب کند.

در ادامه و در زمان انتصاب فرماندار گراش نیز این ماجرا دوباره و به نوعی دیگر تکرار شد.

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰، سایت پندری گراش نوشت: انتخاب فرماندار برای شهرستان گراش وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. شورای اسلامی شهر گراش، در بیانیه‌ای با عنوان «پایانی بر وضع موجود» گفته: «پیشکسوتان سیاسی» کناره‌گیری کنند تا «نخبگان جوان و شایستگان را در سمت‌های مختلف مدیریتی شهرستان در خدمت مردم ببینیم».هرچند در این بیاینه از کسی نام برده نشده، اما به نظر می‌رسد منظور از «پیشکسوتان سیاسی»، قاسم فرسوده، یکی از گزینه‌های تصدی فرمانداری گراش است. قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی فرماندار گراش، گزینه‌ای است که پیش‌بینی می‌شد انتخاب او با مخالفت‌هایی همراه شود. این بیانیه شورا شاید مهم‌ترین ابراز مخالفت با فرمانداری فرسوده باشد.

 

متن بیانیه:

بسم الله الرحمن الرحیم
عده‌ای در باور و خیال خام خویش، خود را قیّم مردم بزرگ گراش می‌دانند و برای بر مسند نشاندن افراد ناتوان، سعی در سیادت شهر دارند. شورایی که منتخب رای مردم بوده، همیشه همراه و در کنار مردم خواهد ماند و با نصب‌العین قرار دادن خواست و مصلحت مردم تصمیم گرفته و اقدام خواهد کرد. و هر زمان که لازم باشد شورایی که بر آمده از دل مردم است، با افتخار برای صیانت از حق و حقوق مردم به میدان خواهد آمد و در کنار مردم خواهد ایستاد.

ای کاش در ادبیات سیاسی سیاست‌مردان این شهر، جایی برای خواست مردم و نمایندگان آنان در شورا بود تا با تحلیل‌های اشتباه و عجولانه خویش و با انتخاب افراد ناکارآمد، شهر را به بیراهه نبرند و از مسببین وضع موجود شهرستان، که پرونده‌های ناکارآمدی‌شان در پیش چشمان مردم گشوده مانده است، در پست‌های کلان شهر استفاده نکنند.

اینجانبان اعضای شورای ششم گراش انتخاب فرماندار جوان، متخصص، جهادی و انقلابی، توانمند و پایبند به ارزش‌های راستین را حق مردم فهیم گراش می‌دانیم و برای این امر خطیر از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم و ضمن تقدیر از زحمات پیشکسوتان سیاسی درخواست می کنیم برای پیشبرد اهداف کلان شهر از سمت‌هایی که در آن ها موفقیتی نداشته و نخواهد داشت، کناره‌گیری نموده، تا در آینده ای نزدیک به لطف ایزد منان، نخبگان جوان و شایستگان را در سمت‌های مختلف مدیریتی شهرستان در خدمت مردم ببینیم.

در پایان از نماینده محترم مردم در مجلس و استاندار ارجمند و ولایی فارس درخواست داریم با معرفی فرمانداری جوان، جهادی، متخصص و توانمند از بروز اختلافات و تنش‌های آینده در شهر گراش جلوگیری نمایند.

با تشکر
شورای اسلامی شهر گراش

 

در ادامه ماجرای اعترضات مردمی به انتصابات نماینده های عالی دولت در شهرستانها،پای ائمه جمعه هم به این داستان باز شد و روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین مصطفی خاوری امام جمعه استهبان در اعتراض به عدم هماهنگی و نظرخواهی از نیروهای انقلابی این شهرستان در این مراسم حاضر نشد.

مراسم تودیع احمدرضا کمالی سروستانی و معارفه یوسف کارگر به عنوان فرماندار شهرستان استهبان پنجشنبه نهم دی ماه با حضور دکتر محبی پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار فارس و مسئولان شهرستان در سالن شهید فقیهی فرمانداری شهرستان استهبان برگزار شد.

این در حالی بود که حجت الاسلام و المسلمین مصطفی خاوری امام جمعه استهبان در اعتراض به عدم هماهنگی و نظرخواهی از نیروهای انقلابی این شهرستان در این مراسم حاضر نشد.

در ادامه ظهر امروز ۱۰ دی ۱۴۰۰ امام جمعه استهبان در خطبه های نماز جمعه گفت: علت شرکت نکردن در جلسه تویع و معارفه را دریک بیانیه کتبی توضیح می دهم.
وی افزود: روزهای اولی بود که آقای دکتر ایمانیه استاندار شدند خدمتشان رسیدم و خواسته های شهرستان را از جمله آب خانه‌ کت،عمران شهری، مخصوصا اسکان منطقه رودبال را بیان کردم و ایشان در آن زمان قول دادند،اول به هیچ وجه خط مرزی تغییر نخواهد کرد قول دوم هم که بدقولی کردند.انشاالله به وعده تغییر خطر مرزی عمل کنند و خدا به ایشان توفیق بدهد بتوانند به وعده های خود عمل کنند و به مردم فارس خدمت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین خاوری تاکید کرد: بنده با رئیس دفتر نمایندگی سیاستگذاری تماس گرفتم و تاکید کردم زودتر مسئله استعفای بنده را انجام دهند و از خدمت شما مرخص می شوم، انشاالله امام جمعه بیاید که با این جمع حاضر بتواند همکاری کند، آقای استاندار و آقای نماینده هرجور صلاح می دانند امام جمعه را معرفی کنند. من شاید ماندنم دیگر به صلاح نیست، اگر چه گزارش این چندساله را ارائه خواهم داد.

وی در پیامی نیز شرح ما وقع را چنین اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
بادرود به ارواح مقدس شهدا بویژه روح بلند سردار شهید سپهبد سلیمانی و با تشکر
و سپاسگزاری از مردم بزرگوار و متدین و انقلابی شهرستان استهبان که مدام از *لطف و حمایت همه آنان برخوردار
بوده ام
اقشار مختلف مردم می پرسند که چرا این جانب در جلسه تودیع و معارفه دیروز شرکت نکردم لذا نکاتی را در این رابطه عرض می کنم
۱_دوستی، رفاقت و ارادت ویژه بنده به استاندار ارزشمند ، متدین ، انقلابی و ولایت مدار فارس جناب استاد دکتر ایمانیه سابقه حدود ۱۵ ساله دارد که البته ایشان به ارادت بنده به خودشان کاملا واقف هستند و رفاقت دو جانبه است و این ارادت انشا الله برای همیشه باقی خواهد ماند و اختلاف سلیقه در یک مورد به معنای جدایی و اختلاف و ندیدن توانمندی ایشان و عدم حمایت از ایشان نیست.
۲_اینجانب به عنوان امام جمعه شهرستان قرآنی استهبان از فرزندان همین آب و خاکم و حدود هجده سال در این شهرستان حضور مداوم داشته ام وبا همه اقشار و جریان‌های مختلف شهرستان ارتباط مستمر داشته و مشکلات مردم را به خوبی می‌شناسم وتلاش کرده‌ام که در غم و شادی مردم حضور داشته و در جهت حل مشکلات آنان قدم بردارم
امیدوارم توانسته باشم به وظیفه خویش عمل کنم.
۳_ به علت این حضورمشکلات پیش روی شهرستان را می بینم،
شرایط وچگونگی ارزشهای انقلاب را در آینده می توانم پیش بینی کنم
میبینم که اگر مردم بزرگوار و نخبگان ارزشمند توجه جدی نکنند ممکن است خدای ناکرده درشهرستان وحدت ارزشمند ی که تاکنون حفظ شده کم رنگ شودوجامعه متضررشود
بدین لحاظ برای حل مسائل و مشکلات مردم و پیگیری امور انقلاب و حفظ وحدت در شهرستان تاکید بر انتخاب مسئولین متدین وکارامدوبومی از شهرستان داشته و دارم
بر همگان ثابت شده است خدمات ارزشمند مدیران غیربومی را ارج می گذاریم از خداوند برای آنان سلامتی و موفقیت آرزومندم
اینجانب همیشه از همه مسئولین چه بومی و چه غیر بومی در جهت رفع مشکلات مردم به عنوان وظیفه حمایت کرده‌ام.
۴_خواست مردم ما تعیین مدیران متدین ،دلسوز، صادق، خلاق و کارآمد است که قطعاً افراد بومی با این ویژگی ها در اولویت هستند
ما شخصیت های علمی ،توانمند ،متدین ، دلسوز و کارآمد با تحصیلات بالا از فرزندان این شهرستان کم نداریم اگر چنین شخصیت هایی برای مدیریت انتخاب شوند در راستای اهداف دولت مردمی آیت الله رئیسی خواهد بود.
۵_باید مدیران استان خوشحال باشند که مدیرانی توانمند و دلسوز و صادق از فرزندان این شهرستان انتخاب شوند تا در جهت رفع مشکلات مردم با تمام توان به میدان بیایند و از حقوق مردم در همه زمینه ها دفاع کنند.
مگر مسئولین محترم استان چه تصمیماتی برای شهرستان دارند که از انتخاب مدیر بومی نگران هستند
اگر تصمیمات مدیران استان در راستای خواست مردم و رفع مشکلات آنان باشد که خواست مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری هم هست و از همه بالاتر موجب رضایت خداوندمی باشد، در این صورت هم مدیر بومی از آن تصمیمات حمایت خواهد کرد و هم غیربومی
۶_سرور ارجمند و گرامی جناب آقای دکتر ایمانیه استاندار محترم و باتقوای استان فارس چندین بار اعلام نمودند که ما در انتخاب فرمانداران به نظر ائمه جمعه توجه خواهیم کرد و با آنان هماهنگی خواهیم نمود.
۷_علت عدم حضور اینجانب در جلسه تودیع و معارفه توجه ننمودن به خواست مردم در تعیین مدیر بومی بود.
اگر از عدم هماهنگی با امام جمعه گلایه نمودم برای امر شخصی نبود بلکه اعتراض به بی‌توجهی به خواسته های مردم بود که در بندهای فوق اعلام نمودم.
۸_ اعتراض وگلایه به روش انتخاب استان به معنی عدم حمایت ازتلاش های استاندار عزیز و مسئولان شهرستان در جهت حل مشکلات مردم نیست اینجانب در طول سالهای خدمتگزاری به مردم در سمت امامت جمعه بنا به وظیفه ای که بر دوش داشته‌ام از هر مدیر و مسئولی که از طرف دولت های مختلف منصوب شده اند و در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات آنان تلاش نموده‌اندحمایت کرده ام و از این پس نیز تا زمانی که حضوردارم چنین خواهد بود.

مصطفی خاوری اصطهباناتی خدمتگزارمردم درسنگرامامت جمعه
شنبه یازدهم دی ماه یکهزار و چهارصد
قم المقدسه

و در ادامه این اتفاق، واکنش ها و اعتراضات مردمی به فضای مجازی کشیده شده است.

ظاهرا ماجرای فرماندار غیربومی استهبان به خارج از این شهر و استان نیز کشیده شده و مطالبه گران جوان انقلابی پیام های مختلفی در همین زمینه منتشر کرده اند:

چند سؤال و در انتظار پاسخ
وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا
جناب آقای دکتر ایمانیه
استاندار محترم استان پهناور فارس
با سلام،
جنابعالی قبل از اینکه استاندار باشید و نیز پیش از آنکه دکتر باشید، یک مسلمانید و آن هم مسلمانی که اشتهار به تدین دارد و ما شما انسانی متدین و متشرع می‌دانیم.
…و همگان میدانند که وفای به عهد، جزیی تفکیک‌ناپذیر از ویژگی‌های یک مسلمان متعهد، متشرع و انقلابی است.
اما اینکه چرا به رغم وعده‌ای که در حضور ده‌ها امام جمعه برای انتصاب فرمانداران با ایمه جمعه داده و خلاف آن فرمانداری برای استهبان انتخاب و با عجله معرفی نمودید، سوالات زیادی را در اذهان به‌وجود آورده که انتظار است، صادقانه و روراست و خارج از سیاسی کاری جواب دهید، آنهم جوابی که فردای قیامت در محضر خداوند خواهید داد.
قبل از طرح سؤالات ذکر این نکته ضروریست که انتخاب فرماندار از وظایف و اختیارات شماست، البته اگر انتخاب شما باشد، اما همه ایراد به آن بر می‌گردد که خودتان فرمودید با ایمه جمعه هماهنگ و مشورت می‌کنم.
۱- چرا به جایگاه امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه بی توجهی کردید؟ آن‌هم امام جمعه‌ای که سال‌هاست سلامتی و آبروی خود را برای این مردم گذاشته و در جلسات متعدد از ارادت خود به شما گفته است.
شنیده شده در جایی فرموده‌اید، ایشان استعفا داده بوده، خودتان هم میدانید که این حرف فرار رو به جلو است. از این جهت که:
اولاً قبل از انتصاب شما به عنوان استاندار فارس، ایشان استعفا داده بودند و موضوعی نبوده که از کسی و یا مسؤلی پنهان باشد.
ثانیاً: ایشان همچنان امام جمعه و نماینده رهبری هستند و تا زمانی که فردی جایگزین نشود انجام تمام مسئولیت های محوله را بر عهده دارند.
اگر اینگونه نبود که بایستی نمازجمعه اقامه نمی‌کردند، برای تثبیت دانشگاه دولتی به ملاقات مسئولان وزارت علوم نمی‌رفتند و ده‌ها مورد اقدام مجدانه دیگر ایشان پس از اعلام استعفا.
جناب ایمانیه
اگر این استدلال بسیار ضعیف را مبنا قرار دهید وزیر علوم باید می‌گفت: شما که استعفا داده‌اید را چه کار به دانشگاه و یا سایر پیگیری‌ها و اقداماتی که انجام دادند.
در همین ابتدا از مواضع اصولی و ارزشمند امام جمعه فهیم حمایت کرده و خواستار جبران این هتک حرمت می‌باشیم.
۲- فرض بر این بگذاریم که استدلال بی‌پایه و اساس فوق مورد پذیرش باشد، آیا در شهری که حداقل ۵۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های مختلف دارد، شهری که در تدین و وجود نیروهای کارآمد شهره آفاق است، شهری که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیشتاز بوده و… آیا در این شهر هیچ انسان آگاه دیگری برای مشورت نبود؟ آیا در این شهر نیرو‌های اصیل انقلابی حضور نداشتند؟
۳- قصد توهین و جسارت به شخص فرماندار انتخابی و انتصابی شما نیست و اینکه چه کسی را انتخاب کنید مربوط به شماست، اما این سوال جدی مطرح است که آیا استهبان با آن همه شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، علمی و… یک‌نفر در حد فرماندار نداشت؟
جناب آقای ایمانیه
به فرد انتصابی اعتراض داریم! نه به شخصیت حقیقی ایشان بلکه از این جهت که اگر نمی‌دانید مشکلات انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه چیست و این تصمیم گرفته‌اید، که وامصیبتا و اگر میدانید وااسفا!
آیا استانداری به عنوان سیاسی‌ترین نهاد رسمی کشور در استان نمی‌توانستند تشخیص دهند که این انتصاب، یعنی کلید زدن زودهنگام انتخابات مجلس و دمیدن بر تنور اختلافات؟
۴- جناب آقای استاندار
در دوران پس از انقلاب اسلامی، استهبان بیش از ۱۵ فرماندار و سرپرست با تفکرات مختلف و از اقصی نقاط کشور در این شهرستان حضور یافته‌اند، از تهران تا فسا و آباده و نورآباد و شیراز و … اما به‌رغم برخی دیدگاه‌ها، هیچگاه شاهد چنین موضع‌گیری‌هایی آن‌هم توسط افرادی از جناح‌های مختلف سیاسی نبوده‌ایم.
این امر حکایت از وجود مشکلی فراتر از یک انتخاب یا ویژگی‌های یک فرد است که به شیوه عملکرد و نادیده گرفتن شخصیت‌های شهرستان و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی آن بر می‌گردد.
۵- نماینده محترم مجلس اعلام کردند بنده دخالتی نداشتم و استانداری تصمیم گرفته! صریح و روشن پاسخ دهید که همین‌گونه بوده یا خیر؟ اگر فشار نماینده بوده چطور می‌شود گفت نماینده انقلابی خلاف نص صریح مقام معظم رهبری در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کند و استانداری نیز تابع است؟
۶- گفته شده فرماندار انتصابی از نزدیکان و دوستان یکی از نمایندگان شیراز است و تحت فشار وی این انتخاب صورت پذیرفته چه پاسخی برای این موضوع دارید؟
۷- شنیده شده موضع گیری و مشی سیاسی فرماندار انتصابی با دولت سیزدهم هماهنگ نیست و البته واقعیت هم دارد، با این وصف چگونه انتظار دارید سیاست‌های دولت انقلابی پیاده شود؟
***
از آنجا که ایمان داریم آقای دکتر ایمانیه معتقدند که عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نمی‌کنند و صادقانه پاسخ خواهند داد و نیز نظر به اینکه یکی از ایرادات به دولت قبل عدم شفافیت و صداقت با مردم بود و تصمیمات ناگهانی و شبانه می‌گرفتند جناب آقای دکتر ایمانیه صادقانه پاسخ خواهند داد.
وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ
با احترام، محمدجواد اسلامی/ فرماندار اسبق استهبان

****
باسمه تعالی شانه
جناب اقای ایمانیه استاندار محترم فارس
سلام علیکم
ازشعارهای اصلی ریاست محترم جمهور ایه الله ریئسی، صداقت وجلب اعتماد مردم نسبت به نظام اسلامی بوده وهَست،
سرمایه بنیادین نظام که دردولت قبل تضعیف شده بود وخطر بزرگی برای نظام اسلامی بوجود میاورد، با روی کار امدن دولت سیزدهم امیدی دردل مردم پیدا شد تا این سرمایه تداوم بخش نظام، بازسازی گردد،
تمام شعار دولت سیزدهم زمانی تحقق پیدا میکند که نمایندگان انها دراستانها وشهرستانها به انها جامه عمل بپوشند والا با شعار رئیس جمهور وحتی عمل انقلابی صادقانه ایشان، اعتماد عمومی برنمیگردد، جنابعالی دردیدار با ائمه جمعه بطور عموم وبا امام جمعه استهبان حضرت حجه الاسلام و المسلمین خاوری بخصوص،
فرمودید که درانتخاب ونصب فرماندار شهرستان نظر امام جمعه مد نظر خواهید داشت.
این یک نظر امید بخش بود که نماینده دولت جدید برعکس دولت گذشته، با نمایندگان ولی امر مسلمین هماهنگ وهمراه است، ودرسایه این هماهنگی تحولات انقلا بی اتفاق، وخواسته های برزمین مانده مردم ونیروهای انقلابی تحقق پیدا میکند.
ولی افسوس که از وعده های جناب استاندار دیری نپاییده بود که درست خلاف ان انجام گردید.
بحث برسر این نیست که چه کسی فرماندار شودوچه کسی نشود، بحث بر سر فرریختن اعتماد مردم ونیروهای انقلابی است وبا چنین رویه ای که انجام شد، حتی خوف ان ست که علاوه بربی اعتمادی بخش مهمی از نیروهای وفادار دلسوز وانقلابی نسبت به نماینده دولت، زمینه های اختلاف درمیان نیروهای انقلابی درشهرستان بوجود اید.
امید است همانطورکه انتظار میرود وشیوه حکمرانی پیروان مولا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام واصحاب ولایت است برتعهدات خود پایبند باشند وبا ائمه جمعه شهرستانها که نمایندگان ولی فقیه و خیرخواه مردم اند، نه در شعار بل عمل در تصمیمات مهم هماهنگی لازم متعدانه داشته باشند.
ولسلام علیکم ورحمه الله
سید ابوالفتح معزی،استهبان
١۴٠٠/١٠/٨
****

باسمه تعالی
محضر مبارک جناب دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس
با سلام و تحیات و عرض ادب و احترام در مورد انتصاب روز نهم دی ماه در استهبان مطالبی را باستحضار حضرتعالی می رساند:
بدون مقدمه عرض می نمایم از آن جناب انتظار نبود که درست در ساعات آخر وقت اداری روز پنج شنبه ۹دی ماه روز بصیرت و روز رهایی از فتنه بزرگ سال ۸۸ که جمعیت کثیری از مردم در مسجد جامع استهبان به پاسداشت یوم الله ۹ دی گرد آمده بودند فرماندار غیر بومی خود را بدون حضور نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه استهبان منصوب فرمائید خوب یادم هست زمانی که حضرتعالی از دوستان جلسه انصارالمهدی استهبان که قریب به نیم قرن این جلسات تداوم دارد از یاران و یادگاران شهید فقیهی اعلی الله مقامه مهندس حمیدرضا قانعی را در سنگر امور فرهنگی استان فارس منصوب فرمودید روز چهارشنبه در جلسه تودیع و معارفه اینجانب حضور داشتم و سخنان حضرتعالی را به گوش جان شنیدم و به این انتخاب شایسته و نیکو آفرین گفتم و در همان لحظه خدای متعال را شاکر بودم که بعد از انتخاب آیت الله رئیسی چه انتصاباتی صورت می گیرد اما اکنون آن چه که در افکار عموم مردم استهبان پاسخی برای آن نمی توان یافت این است که آیا جناب آقای استاندار از اینکه استان فارس قطب پزشکی کشور است و اتفاقاً بیشترپزشکان آن از استهبان می باشند مانند جناب دکتر سید ضیاء الدین تابعی چهره ماندگار ، مرحوم دکتر کامگار، دکتر بلند پرواز، دکتر طالبی، دکتر نعمتی و خانم دکتر پیشوایی و در فن آوری نانو دانشمند جهانی فناوری نانو پروفسور علی اصغر انصافی و دهها اساتید دانشگاه در سطح کشور مستحضر نیستند؟ در حوزه های فقه و اجتهاد شهید رابع ، آیت الله اصطهباناتی، آیت الله حدائق و در عرصه ادب و سخن شمس اصطهباناتی، استاد جمالی، استاد علی حکمت و در بخش هنر حضرت حجت الاسلام سید جعفر حجت کشفی کاتب جمکران، استاد محمد مهاجر، استاد احمد علی باروتی و در کارگردانی فیلم از خانواده شهید برادر جلیل سامان همگی از مفاخر علمی و هنری سرزمین انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می باشند.
آیا به راستی انتخاب یک فرماندار بومی از استهبان علیرغم نخبه های کشوری و استانی امری محال بود؟ آیا انتظار داشتن یک فرماندار بومی پس از استقرار دولت آیت الله رئیسی حفظه الله یک انتظار و توقع بی مورد و بی جا بود؟ با پوزش از اطاله کلام خاطر خطیر حضرتعالی را به بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه که طولانی ترین نامه ها می باشد جلب می نمایم.
۱٫ای مالک آگاه باش که تو را به شهرهایی روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانی در آن به عدالت و یا ستم حکومت کردند.
۲٫مهربانی و محبت و لطف به رعیت را شعار قلب خود قرار بده.
۳٫در انجام روش ها، روشی که بزرگان امت بر اساس آن رفتار کردند. و به سبب آن در میان مردم انس و الفت برقرار نموده اند که در واقع اصلاح جامعه بر پایه آن بوده است از میان برندار.
۴٫از جانب خود وقتی را برای کسانی که به شخص تو نیازمندند و تقاضای ملاقات می دهند قرار ده. و در آن وقت وجود خود را برای آنان از هر کاری فارغ کن چرا که بخشی از امور لازم است که خودت درانجام آنها برخیزی از جمله پاسخ دادن به کارگزارانی که خودت آنان را منصوب می کنی و نیز جواب دادن به حاجات و مطالبات مردم در همان روزی که حاجاتشان به تو می رسد.
۵٫در انتخاب کارگزاران حکومت دقت کن و آنان را پس از آزمایش به کار گیر از عمّال حکومت خود کسانی را انتخاب کن که در آئین اسلام از همه پیشروترند چرا که آنان در ارزیابی عواقب امور از همه دقیق ترند.
۶٫حق را نسبت به هر که لازم است از نزدیک و دور رعایت کن و در این زمینه شکیبا باش و مزد کار را از خدایت بخواه. گرچه اعمال حق به زیان نزدیکان و خاصانت باشد. (برگرفته از نامه ۵۳نهج البلاغه، ترجمه استاد حسین انصاریان، با اندکی تلخیص، ص۲۹۰به بعد)
والامر الیکم با احترام مجدد ناشر انتشارات والتین استهبان علی اصغر سلیمانی ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

****

 استهبان محل آزمون و خطای فرمانداران بی‌تجربه نیست/ از دست رفتن فرصت توسعه استهبان با انتصاب سوال برانگیز استاندار

📝 با گذشت پنج ماه از تشکیل دولت سیزدهم، سرانجام صبح روز پنجشنبه، ۹ دی ماه ۱۴۰۰، سکان فرمانداری شهرستان استهبان به یوسف کارگر سپرده شد.

این در حالیست که این انتصاب با حاشیه هایی همراه بود و انتقادات بسیاری از سوی مسئولان و معتمدین شهرستان استهبان متوجه محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس گردید. حواشی که در نهایت منجر به استعفای حجت الاسلام خاوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استهبان در اعتراض به این تصمیم شد. چرا که در دیدار استاندار فارس با ائمه جمعه استان، ایمانیه به حجت الاسلام خاوری به طور ویژه برای انتخاب و بکارگیری فردی بومی، تحصیلکرده و توانا از شهرستان به عنوان فرماندار قول همکاری داده بود.

عدم شرکت نماینده ولی فقیه و امام جمعه استهبان در مراسم معارفه‌ی یوسف کارگر، فرماندار جدید استهبان، نخستین واکنش خاوری به این انتصاب بود. این اعتراض در نمازجمعه ۱۰ دی ماه نیز علنی شد و خاوری ضمن انتقاد از بدقولی استاندار اعلام کرد که علت شرکت نکردن در جلسه تودیع و معارفه فرماندار را دریک بیانیه کتبی توضیح خواهد داد.

وی همچنین از تماس با رئیس دفتر نمایندگی سیاستگذاری ائمه جمعه و درخواست تسریع در مراحل پذیرش استعفای خود خبر داد و تصریح کرد: «امیدوارم زودتر از خدمت شما مرخص شوم. انشاالله امام جمعه‌ای بیاید که بتواند با جمع حاضر همکاری کند. آقای استاندار و آقای نماینده هرجور صلاح می دانند امام جمعه را معرفی کنند. من شاید ماندنم دیگر به صلاح نباشد، اگر چه گزارش این چندساله را ارائه خواهم داد.»

این البته تنها اعتراض به انتصاب فرماندار استهبان نبود. در سوی دیگر، جمعی از معتمدین شهرستان استهبان در نامه‌هایی به استاندار به خلف وعده وی به امام جمعه شهر مبنی بر انتخاب فرمانداری بومی، اعتراض کردند.

این در حالیست که اعتراض به انتصابات استاندار فارس، تنها مختص فرماندار شهرستان استهبان نبوده و انتصاب فرماندار لارستان نیز مورد اعتراض گروه های مختلف مردمی در این شهرستان قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند فرماندار هر شهرستان باید از بین آشناترین افراد به جغرافیا، فرهنگ و شرایط شهرستان انتخاب و دارای تجربه کافی، وزانت، مقبولیت و پختگی باشد تا زمینه توسعه شهرستان به بهترین شکل موجود فراهم شود. ضمن آنکه شخص فرماندار باید مورد اقبال و تایید مسئولین محلی و شهری قرار گیرد؛ چرا که فرماندار در حوزه ماموریت خود به عنوان عالی ترین نماینده دولت و مسئول حفظ سیاست عمومی دولت، ریاست عالیه بر سایر ادارات و حق نظارت بر تمام حوزه ماموریت خود را دارد و بدین طریق بسترهای مناسب را برای بهبود شاخص های توسعه شهرستان مهیا می‌نماید که این مهم بدون همکاری مردم و مسئولان محلی میسر نیست.

نکته دیگر آنکه در شهرستانی مانند استهبان با توجه به سابقه تاریخی خود، و بهره‌مندی از نیروی انسانی مومن و متخصص، و برخوردار از ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشاورزی، صنعتی، گردشگری و … ، فرمانداری به عنوان عالی ترین نهاد مدیریتی شهر نباید به آموزشگاهی برای کسب تجربه و فرصت آزمون و خطا تبدیل شود. اتفاقی که با نگاهی به سوابق یوسف کارگر، احتمال رخداد آن محتمل به نظر می رسد.

باید دانست که علی رغم تمام ظرفیت های اقتصادی و نیروی انسانی، شهرستان استهبان با مشکلات عدیده ای همچون مهاجرت بی رویه نخبگان، افزایش نرخ بیکاری، خشکسالی و همچنین مناقشات مرزی با شهرستان های اطراف روبه روست که نیازمند مدیریتی با تجربه، دغدغه‌مند، توانمند، مقبول، آشنا به اقلیم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهرستان در راس فرمانداری آن است.

توجه به این نکته ضروری است که جوان گرایی لزوما به معنی انتصاب افراد جوان در پست های کلیدی نیست. بلکه تجربه، کیاست و برخورداری از مهارت مدیریت بسیار حائز اهمیت است و همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم تاکید شده است داشتن روحیه و نشاط جوانی است که در اولویت است.

این در حالیست که بکارگیری فرماندار غیربومی شاید در شهرستانی که از نیروی توانمند بومی کم برخوردار است قابل توجیه باشد اما این موضوع در شهرستان استهبان با وجود جوانانی انقلابی، توانمند، خوش فکر، با تجربه و پیگیر، نه تنها قابل توجیه نیست بلکه عواقبی همچون ناامیدی نیروهای جوان و بومی و کاهش سرعت روند توسعه شهرستان را به دنبال خواهد داشت.

به یاد داشته باشیم تجربه مشکلات بغرنج ناشی از انتصاب مسئولان غیربومی در سطح استانداری استان فارس، پیش روی ماست که استان را با چه مشکلاتی روبرو کرد.

حال که دولت انقلابی سیزدهم با شعار تحقق عدالت و محرومیت زدایی، زمینه توسعه همه جانبه کشور را فراهم کرده است، شایسته نیست که با انتصابات سوال برانگیز و ناامیدکننده، فرصت رشد و توسعه از ظرفیت‌های شهرستانها به ویژه در استان زرخیز فارس گرفته شود.

شهاب الدین حسینی

***

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

برادر محترم جناب آقای یوسف کارگر
سلام علیکم
حرف و حدیث های رنج آور و خلاف انتظاری اشکم را در آورد، آنهایی که سن حقیر را دارند هنوز سوزش سیلی طاغوت را در صورت خود احساس می کنند ،این رفتارها را خلاف آن امیدهای مقدس می بینند.
خوشبختانه راه حل دارد، راه حلی بدون هزینه،
حقیر برادرانه تقاضا دارم از این سمت استعفا دهید و خیالها را راحت فرمایید تا مسئولیت را به فردی بومی که از طرف بزرگان مسئول و دلسوز و متعهد پیشنهاد شده است اعطاء نمایند
مطمئن باشید با این عمل خداپسندانه در ثواب خدمات مسئول بعدی شریک و سهیم هستید علاوه بر آن روح سردار اربا اربای نظام که دنبال تعظیم ارزشهای الهی بود شاد فرموده اید.
در خاتمه خود آن عزیز باور دارید که مقام نه آنقدر شیرین است و نه استعفا آنقدرها تلخ که شاهد آن همه پیامدهای دوسرای فانی و باقی باشیم
وله الحمد
خیرخواه آنجناب حمید رضا حسینی
۱۰ /۱۴۰۰/۱۰

****

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر ایمانیه
استاندار محترم استان ولایت‌مدار فارس

سلام علیکم،ضمن احترام به جایگاه و تصمیمات شما، از نحوه عملکرد‌تان در انتخاب فرماندار شهرم گلایه دارم.

توقع نداشتم که تابع نظر امام جمعه و مردم مؤمن و جوانان انقلابی شهر باشید، اما توقع داشتم حرمت امام جمعه و جایگاه رفیع آن در شهر را پاس می‌داشتید.عملکرد اشتباه در انتصابات و درگیر تعارض منافع و تسلیم فشار نمایندگان مجلس شدن، عاقبت خوب و همراه با خوش‌نامی را برای دولت مردمی و انقلابی در پی ندارد.تعجیل در تصمیم و برگزاری مراسم معارفه در روز بصیرت آن هم بدون حضور امام جمعه، صحنه‌‌های تلخی را در اولین عملکرد مهم دولت در شهرستان استهبان رقم زد.امیدوارم در تصمیم خود تجدید نظر کنید و آب رفته را به جوی بازگردانید.

مصطفی صائبی/از طلاب شهرستان استهبان
قم المقدسه/۱۰ دی ماه ۱۴۰۰

***

باسمه تعالی

بدترین وزیران تو کسانی‌اند که وزیران والیان بدکار پیش از تو بوده‌اند و با آنان در گناهان همکاری کرده‌اند. نامه ۵۳

پس از دوران سرد بی‌تدبیری و تحمل شرایط سخت اقتصادی؛ مردم انقلابی استهبان، امیدوارانه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، به امید آن‌که با تشکیل دولتی انقلابی، وضعیت موجود تغییر و در نتیجه‌ی آن، اقتصاد، فرهنگ و … کشور، بهبود یابد. چه صحنه‌های زیبایی که مردم در حضور پرشور در انتخابات شهر استهبان نیافریدند؛ و اما ای دریغا که چقدر زود، نازک آرای تن ساق گلی که به جانش کشتیم؛ به برمان می شکند!
خطای فاحش دولت انقلابی، در تعیین نماینده‌ی عالی خود در شهرستان استهبان، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا استاندار تحت فشار است؟
جناب آقای استاندار شما مکرر تاکید کرده‌اید بدون هماهنگی با ائمه‌ی جمعه اقدام به نصب فرمانداران نمی‌کنید؛ استهبان امام جمعه نداشت؟
جناب آقای استاندار؛ ارادت شما به نجف کوچک بر همه روشن است و البته شما حساسیت تعیین فرماندار در شهرستان های با یک نماینده را درک می‌کنید؛ با این انتخاب چه بر سر امید مردم خواهد آمد؟
رهبری فرمودند فارس قله‌ی نیروی انسانی است و استهبان به حمد الهی از غنی‌ترین نیروی انسانی برخوردار است؛ آیا برای مردم شهر دارالمومنین برخورداری از فرماندار بومی توقع گزافی است؟

‏محمد باقر حسینی/یوم الله نهم دیماه
روز امید ملت به جمهوریت

***
امام جمعه و جامعه متدین بر اساس مطالبه مردمی و جوانان شهر به جهت عقب ماندگی شهرستان و از طرفی وجود ظرفیت های بسیار با استاندار جلسه می گذارند و مطالبه مردم را به ایشان منتقل می کنند.
استاندار هم در جلسه با ائمه جمعه بر هماهنگی دولت مردمی با ائمه جمعه برای پیشبرد بهتر اهداف و هم در جلسه اختصاصی بر این امر تاکید می کنند.
علی رغم یک صدایی در این ماجرا( حتی کسانی که احیانا با امام جمعه اختلاف سلیقه داشتند) به یکباره در دولتی که اصلا عجله ای در انتصابات ندارد، شاهد اعلام مراسم تودیع و معارفه و تغییرات عجیب و غریب در ساعت نامناسب می کنند به گونه ای که مسئولین ادارات جلسه مراسم نه دی را نیمه تمام رها می کنند تا به جلسه فوری تودیع و معارفه برسند. و وقتی اسم فرماندار جدید و سابقه اش معلوم می شود، تعجب و عصبانیت جبهه انقلاب و جوانان شهر را بیشتر می کند.
فرماندار با سابقه مخدوش و اصلاح طلب از شهری که در انتخابات مجلس با شهرستان خواه ناخواه رقابت دارد و این کار به نوعی مهره چینی برای آینده محسوب می شود.
یعنی اگر استاندار عمدا می خواست از استهبان انتقام بگیرد و مردم را اذیت کند، احتمالا به غیر این گزینه نمی رسید.

***

سلام علیکم
جناب آقای ایمانیه استاندار محترم استان فارس!
با آمدن دولت انقلابی ومردمی جناب دکتر رئیسی انتظار این بود که شما به عنوان نماینده دولت در استان فارس شعار جناب رئیسی را به منصه ظهور برسانید.رفتار حضرتعالی در انتخاب فرماندار استهبان با شعار دولت هماهنگی ندارد واین موضوع باعث نگرانی مردم و ناامیدی از دولت انقلابی جناب رئیسی خواهد شد.
تعجب بیشتر زمانی است که جناب آقای محبی معاون سیاسی حضرتعالی در جلسه تودیع و معارفه، فرماندار جدید را مخاطب قرار می دهند و می گویند شما باید در انتخاب معاونین و بخشداران شهرستان از نیروی بومی استفاده کنید اما نمی دانم که به چه دلیل خود شما این مسئله را رعایت نکردید.
ان شاء الله که در تصمیمهای بعدی آنچه که نظر الهی هست برای استان در نظر بگیرید و تحت تاثیر حرفها و گفته های دیگران قرار نگیرید. العاقبه للمتقین.
اراتمند شما اسد اله عشاق دبیر بازنشسته

*****

آنچه محرز است این است که استارت انتقادات از ایمانیه توسط همفکرانش زده شده است، گرچه با نگاه منصفانه سه ماه فرصت مناسب و کافی برای ارزیابی عملکرد نیست و در شرایطی که اقتصاد کشور و استان فارس درگیر مشکلات اقتصادی است نمی توان انتظار معجزه از تیم فعلی داشت اما به نظر می رسد وعده های انتخاباتی رئیسی از یک سو و قول های دیگر دولتی ها وی افکارعمومی را هیجان زده منتظر یک تحول بزرگ کرده است.

شاید از همین روست که این روزها برخی بنایشان را بر نقد زودهنگام گذاشته اند تا شاید اینگونه این پالس را به مردم خود بدهند که در فاز مطالبه گری از دولت هستند نه فقط همراهی و حمایت صرف و برای یک نیروی انقلابی دیدان خطای دوستان نابخشودنی تر از دیگران است.

انتهای متن/