این روزها با تشکیل کابینه آیت‌الله رئیسی تعیین تکلیف استانداران یکی از ماموریت‌های جدی وزیر کشور است تا با روی کارآمدن استاندارانی قوی روند توسعه استانها با شتاب بیشتری دنبال شود.

به گزارش آینه فارس، بالاترین مقام در یک استان، استاندار است. یک استاندار علاوه بر اینکه باید از ویژگیهای مدیریت استراتژیک در سطح کلان برخوردار باشد، لازم است اشراف کامل به شرایط استان در تمامی حوزه های مرتبط از آموزش گرفته تا فرهنگ، از صنایع گرفته تا منابع و سرمایه انسانی و … داشته باشد تا بتواند مطابق با اسناد بالادستی و اهداف از پیش تعیین شده برای پیشرفت نظام جمهوری اسلامی قدم بردارد.

با توجه به مطالب فوق، بومی بودن استاندار و انتخاب آن از جنس مردم همان استان می تواند تا حدودی اشرافیت استاندار بر شرایط را تضمین کند. در خصوص ویژگیهای مدیریتی هم که استان یزد اگر نگوییم برترین، از پیشقراولان تربیت نیروی انسانی در همه حوزه های مورد نیاز کشور بوده و هست و قطعا با یک جستجو می توان به گزینه مطلوب رسید.

 

نخستین تصمیم هیئت دولت در خصوص استانداریها مربوط به استانداری خوزستان بود که با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیئت وزیران صادق خلیلیان که در دولت دهم سابقه وزارت جهاد کشاورزی را در کارنامه داشت به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شد.

این روزها با توجه به تعاملی که بین دولت و مجلس برقرار است، مجمع نمایندگان استانها وظیفه سنگینی در معرفی گزینه‌های پیشنهادی به وزارت کشور دارند، با توجه به اینکه نخبگان، گروه‌ها، احزاب و جریانات و افرد موثر در استانها گزینه‌های پیشنهادی را به مجمع نمایندگان معرفی کرده‌اند.
بی شک اداره استان زنجان با استانهایی همچون خوزستان و سیستان بلوچستان متفاوت بوده و چالشهای موجود در زنجان نیز قابل مقایسه با این استانها نخواهد بود اما اینها دلیلی بر معرفی نشدن گزینه قوی برای استانداری فارس نیست چرا که این استان در طول دولت یازدهم و دوازدهم به خاطر همین عملکردهای ضعیف دچار عقب ماندگی‌هایی شده است البته این عقب ماندگی‌ها تنها مروبط به هشت سال گذشته نیست اما استاندارانی هم بودند که که مردم استان خدمات آنها را فراموش نکرده و نخواهند کرد.
این روزها بحث انتخاب استاندار بومی برای فارس در بحث‌های مختلف استانی و گعده‌های سیاسی و همچنین گمانه زنی‌های رسانه‌ای داغ شده و حتی نمایندگان استان نیز بر این خواسته مردمی تاکید دارند و  در محافل و در فضای مجازی هر بار انتصاب گزینه‌‌ای تایید یا رد می‌شود اما آنچه در میان این آمدن و رفتن‌های مجازی مهم است، ویژگی‌های یک انتخاب درست است، اینکه برای هر استان متناسب با ظرفیت آن و ویژگی‌های آن استانداری انتخاب شود که همسو و آشنا با مسائل آن استان باشد.

در واقع بزرگی استان از لحاظ مساحت، جمعیت و تعداد زیاد شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌ها باعث شده است تا کار مدیریت در فارس سخت باشد و یک مدیر غیربومی برای به دست آوردن یک شناخت نسبی از استان بین شش ماه تا یک سال بایستی وقت صرف نماید. به همین دلیل یک استاندار یا مدیرکل غیربومی چندین ماه را باید صرف نماید تا متوجه شود هر یک از سی شهرستان فارس دارای چه شرایطی است، چه مشکلاتی دارند و توانمندی‌هایشان چیست!
البته بعد از گذشت شش ماه تا یک سال باز هم دانستنی‌های مدیر غیربومی به اندازه شناخت یک مدیر بومی از استان نخواهد بود. به همین دلیل بزرگان فارس همیشه خواستار انتخاب مدیران بومی برای مسئولیت‌های مختلف استان (از سمت استاندار تا معاونین وی و مدیرکل‌ها) بوده‌اند.

 

استاندار غیربومی ۳ سال طول می‌کشد تا به استان و ظرفیت‌ها و فرهنگ‌های آن اشراف پیدا کند

موضوعی که علیرضا پاک‌فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس چندی قبل در گفت‌وگو با تسنیم مطرح و اعلام کرد که استانداری که برای فارس انتخاب می‌شود باید ٖآشنا به مسائل استان و بومی باشد چراکه به دلیل گستردگی استان فارس اگر استانداری غیرآشنا معرفی شود، ۳ سال طول می‌کشد تا به استان و ظرفیت‌ها و فرهنگ‌های آن اشراف پیدا کند و در نتیجه فرصتی برای اجرا نخواهد داشت.

«نظر وزیر کشور این بوده که نمایندگان استان ۵ نفر را پیشنهاد دهند تا وزارت کشور از میان گزینه‌های پیشنهادی یک نفر را انتخاب کند» این عبارتی است که پاکفطرت در آن گفت‌وگو مطرح کرده همچنین در همانجا از پراکندگی نظرات نمایندگان استان نیز سخن گفته بود.

با پایان کار دولت قبلی و شروع به کار دولت دکتر رئیسی و رأی اعتماد قاطع مجلس به وزرای پیشنهادی، تغییرات استانداران به عنوان نماینده عالی دولت در استان‌ها آغاز شده و قطعاً طی روزهای آینده استاندار فارس در دولت سیزدهم معرفی و شروع به کار خواهد نمود.

استان مهم و استراتژیک فارس با وجود صنایع و شرکت‌های عظیم و برندهای ملی و بین‌المللی فعال در استان و کشاورزی پررونق به دلیل حاصلخیزی خاک و آب و هوای مطلوب و دهها مزید مطلوب دیگر، نیاز به استانداری نیاز دارد که اجرایی و عمرانی باشد نه سیاسی و سیاست‌زده، چرا که متأسفانه در طی سنوات اخیر سیاست‌زدگی مهمترین مانع توسعه و رفع نواقص و کمبودهای استان فارس بوده و انتصابات و جابجایی‌های بی‌برنامه و غیرکارشناسی و استفاده از نیروهای غیربومی در برخی انتصابات، بی‌انگیزگی و دلسردی نیروهای کارشناس، زبده و توانمند بومی استان را به دنبال داشته است لذا می‌طلبد به منظور رشد و تعالی استان و رفع نواقص و کمبودهای فارس، استانداری توانمند، متعهد، اخلاق‌مدار، اجرایی و عمرانی منصوب گردد و به بی‌برنامگی و افتتاح‌های ناقص پروژه‌ها و طرح‌های ملی در استان خاتمه داده شود.

 

نامه جدید اعضای مجمع نمایندگان فارس به وزیر

در همین رابطه صبح امروز ۱۱ نفر از اعضای مجمع نمایندگان فارس(جعفر قادری، ابراهیم عزیزی، حجت الله فیروزی، مسلم صالحی، محسن علیزاده، فرهاد طهماسبی، سید موسی موسوی،حسین حسین زاده،محمدمهدی فروردین، محمد جواد عسکری) در نشست اخیر خود، با توجه به انصراف سه نفر از گزینه‌های استانداری فارس در نهایت لیستی شامل محسن اردکانی، ابوالحسن حقایقی و شاهین محمدصادقی را به‌عنوان پیشنهاد به وزارت کشور معرفی کردند.

 

در این نامه از دکتر وحیدی، وزیر استان فارسی کشور درخواست کردند تا از این میان فردی توانمند، اصیل و شایسته از استان فارس برای تصدی استانداری فارس به جهت تحقق وعده‌های دولت مردمی و کارامد در استان انتخاب شود.

 

استاندار آتی رفتاری بر مبنای عدالت داشته باشد

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز معیار گزینش استاندار آتی فارس را همگامی استاندار با برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: باید شخصی به عنوان استاندار معرفی شود که رفتار وی بر مبنای عدالت باشد.

وی با بیان اینکه تشخیص مصالح و منافع استان باید دغدغه استاندار جدید باشد، ابراز کرد: توجه به «مصالح استان» یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که مسئولان استانی در انتخاب استاندار از ما تقاضا کرده اند.

استاندار آتی برای افق‌های بلندی که برای فارس متصور است ساز و کار مناسبی داشته باشد

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر بومی بودن استاندار فارس گفت: استان فارس نیازمند استانداری بومی با شاخصه‌های تعهد، تخصص و شفافیت است.

وی با اشاره به اینکه استاندار آتی فارس باید مردمداری از شاخصه‌های ذاتی وی باشد، اظهار داشت: این استان نیازمند فردی است تا با اشراف کامل به مسائل و مشکلات این استان گره گشای مشکلات ریز و درشت این خطه از کشور باشد.

نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استاندار جدید باید ی نگاه توسعه‌ای داشته باشد، بیان کرد: استاندار جدید باید برای آینده استان طرح و برنامه داشته و بتواند مسائل جاری استان را سامان بدهد و برای افق‌های بلندی که برای استان قابل تصور است ساز و کار مناسبی پیشبینی و به مرحله اجرا در بیاورد.

درخواست شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس

در همین راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس نیز در نامه‌ای به وزیر کشور در رابطه با انتخاب استاندار فارس نکاتی را مطرح کرده است. در بخشی از این نامه با اشاره به ظرفیت‌های مختلف این استان آمده است: « استانی که سال‌ها مدیریت ناکارآمد و سیاست‌زده نه تنها این ظرفیت‌ها را به نفع مردم و انقلاب به کار نگرفته بلکه فرصت‌های موجود را هم یا با بی‌تدبیری از دست داده یا به نفع یک طبقه و قشر خاص به کار گرفته است.

آنقدر این مدیران از مردم فاصله گرفته‌اند که بسیاری از مردم استان و حتی ساکنان شیراز نه تنها استاندار خود را نمی‌شناختند بلکه حتی یک بار هم او را از نزدیک ندیده‌اند!
حال آنچه باقی مانده استانی است با بحران‌های متعدد خشکسالی، تغییرات اقلیمی، مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی، آسیب‌های مختلف اجتماعی و مسائل مهم امنیتی و… که همه و همه نیازمند یک شیوه مدیریت نو و تحول خواهانه است تا با به حداقل رساندن معضلات موجود، بار دیگر طعم پویایی و پیشرفت و عدالت را به کام مردم بچشاند و حرکت پیوسته انقلاب اسلامی به سمت اهداف خود را بر همگان عیان سازد.

امید است در وهله اول و آخر،‌ مصلحت مردم و نظام را در نظر گرفته و از قرار گرفتن تحت تاثیر سفارش‌ها و فشارهای آقایان همچون برخی اعضای مجمع نمایندگان استان فارس، خودداری ورزید چرا که امروز جمهوری اسلامی و استان فارس، بیش از آنکه به این درگیری‌ها و سهم‌خواهی‌های درون جناحی و فرا جناحی آقایان نیاز داشته باشد به یک فضای آرام سیاسی و توأم با مدیریت عاقلانه و هوشمندانه و جهادی نیازمند است».

در ادامه این نامه برخی از ویژگی‌های یک انتخاب شایسته برای پست استانداری فارس از سوی شورای تبیین مواضع دانشجویی مطرح شده است از جمله اینکه « دارای حسن خلق و روحیه انقلابی و مردمی، حسن سابقه و دارای تجربه مدیریت کلان در سطح استان باشد.

 

بر اساس این گزارش گمانه‌زنی‌ها، تحلیل‌ها و بررسی‌ها پیرامون استانداران‌ این روزها به اوج خود رسیده است ‌و ‌‌با استقرار کمیته انتصابات دولت جدید در تالار وزارت کشور و معرفی «محمدباقر خرمشاد» به‌عنوان معاون سیاسی، در روزهای آینده استانداران جدید معرفی و روانه اتاق‌های محل کار خود در استانداری‌های کشور خواهند شد.