طی مراسمی و با حضور مسئولان شهری، ۱۰ تفاهم نامه و اسناد کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسید.

سیده مریم حسینی رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برای رفع محرومیت زدایی به یک همبستگی در میان دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیاز داریم.

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این راستا توجه به توانمندسازی نقش مهمی دارد، زیرا موجب افزایش عملکرد مردم در جامعه می‌شود.

او گفت: توانمندسازی موجب عدالت اجتماعی می‌شود و توانمندسازی سرپرست خانواده موجب بهبود وضعیت معیشتی خانواده می‌شود و ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد و مهمترین وظیفه دستگاه‌ها این است که در راستای توانمندسازی تمام اقشار جامعه تلاش کنند.

حسینی توانمند شدن شهروندان را در ایجاد بینش دقیق آن‌ها در زندگی موثر دانست و گفت: یک شهروند توانمند در امور مختلف جامعه مشارکت می‌کند و برای توسعه شهر یک سرمایه خواهد بود و شهروندان تاثیرگذاری می‌شود.

او گفت: توانمندسازی سرپرستان خانواده‌های کم برخوردار در این میان حائز توجه ویژه است و توانمندی آن‌ها موجب تعالی خانواده خواهند شد و از نظر معیشتی توانمند می‌شوند و هدف کمیته حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار حمایت اجتماعی از این قشر است تا در پی آن شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

حسینی با تاکید بر فقرزدایی و توسعه پایدار انسانی در توانمندسازی گفت: در این کار هدف ما بر مبنای انسان محوری گذاشته شده است و نگاه ما این است که اقشار ضعیف‌تر محلات کم برخوردار و حاشیه نشین به عنوان یک سرمایه اجتماعی دیده شوند و توانمندی‌ها و منابع درونی آن‌ها را کشف کنیم و جامعه محور پیش برویم.

او گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اولویت کمیته حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد و با بررسی وضعیت زنان سرپرست خانوار بر توجه به امور اخلاقی و اجتماعی هم در این حوزه تاکید ویژه داریم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد: سال گذشته از آبان ماه برای راه اندازی کارگاه‌های اشتغال و استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها و گروه‌های جهادی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار دهیم.

او گفت: برای مهارت آموزی زنان سرپرست خانواده در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز تفاهم نامه‌هایی اعلام شد و پنج فاز برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته ایم و در فاز‌های عملیاتی در مناطق پرتراکم‌تر شهر در این زمینه برای تقویت مشاغل خانوادگی و توانمندسازی را مورد توجه قرار داده ایم و پس از انعقاد تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

مهدی طاهری رییس شورای شهر شیراز نیز گفت: بسیج و مساجد، کمیته امداد و بهزیستی فارس و … با انعقاد تفاهم نامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهر شیراز پای کار آمده اند که این تعامل و هم افزایی بی شک نتایج مطلوبی برای شهر و خانواده‌ها در پی خواهد داشت.

او گفت: مجمع خیرین سلامت فارس هم در انعقاد این تفاهم نامه مشارکت دارد و در حوزه سلامت در کنار این گروه آسیب پذیر قرار می‌گیرد و از آن‌ها حمایت‌های لازم در حوزه خود را انجام خواهد داد.

طاهری گفت: آموزش و پرورش فارس هم با مشارکت در این تفاهم نامه به ارائه آموزش‌های لازم به این بانوان خواهد پرداخت و آموزش نقش مهمی در حوزه توانمندسازی ایفا می‌کند.

او، اصل این تفکر توانمندسازی را مبارک دانست و گفت: خوشبختانه این تفاهم نامه در خصوص توانمندسازی و محرومیت زدایی در ایام مبارک ماه رجب و در آستانه دهه مبارک فجر منعقد شده است و تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها دست در دست هم داده اند تا وضعیت زنان سرپرست خانواده ارتقا یابد.

طاهری تاکید کرد: تمام دستگاه‌های فارس برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تلاش خود را به کار بگیرند و از تمامی ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنند.

مصطفی مشفقیان مدیرکل اجتماعی استانداری فارس در ادامه گفت: زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از مهمترین جوامع هدف باید مورد حمایت و توانمندسازی قرار بگیرند.

او گفت: بانوان در تربیت نسل آینده نقش موثری دارند و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و حمایت از آنان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی هم خواهد شد.

مشفقیان با تاکید بر اینکه استانداری فارس برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از آمادگی کامل برخوردار است، گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب ایجاد نتایج مثبت در زمینه‌های بسیاری در خانواده می‌شود و در این حوزه از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم.

او با ابراز رضایت از تهیه نقشه پراکندگی زنان سرپرست خانوار در سطح شهر هم گفت: تهیه نقشه پراکندگی زنان سرپرست خانوار در شهر شیراز می‌تواند نقشه راه بسیار خوبی باشد تا خدمات و اعتبارات به دست جامعه هدف برسد.