رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به اعتبارات عمرانی گفت: اعتبارات مصوب برای استان فارس ۷ هزار میلیارد تومان که ۲۲.۸ درصد رشد داشته است

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، احمدعلی افکاری ظهر امروز در نشست خبری به تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار داشت:تدوین رشد ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی استان فارس در بودجه ۱۴۰۱ یکی از اهدافی است که دنبال می‌شود که امید است تا پایان بهمن ماه این رشد محقق شود.

وی با بیان ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: ۱۵۵ هزار میلیارد تومان در سطح کشور برای تحقق رشد اقتصادی در نظر گرفته شده و تکالیفی برای وزارتخانه‌ها و استان‌ها در این باره تعریف شده و یکی از اقدامات مهمی که برای استان‌ها دیده شده تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت است که برای ۳۱ استان پیش بینی شده که این صندوق در جهت تقویت عدالت و تولید در استان‌ها است که منابع مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس افزود: بین‌استان‌ها برای تقویت کردن صندوق عدالت و پیشرفت ۷۰ هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سهم هر استان است و این مبلغ از منابع مختلف تامین می‌شود.

افکاری با بیان اینکه یکی از منابع یارانه‌ها است که برای گسترش تولید و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود، بیان کرد: منبع دیگری حقوق مالکانه معادن است که همه ساله اخذ می‌شود در سال‌های گذشته و سال جاری باید ۱۵ درصد به استان برمی‌گشت اما در لایحه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که کل وجوهی که از این منبع اخذ می‌شود به استان‌ها برگردد.

وی با بیان اینکه منبع سوم صندوق عدالت و پیشرفت مازاد درآمد استان است، عنوان کرد: منبع درآمدی دیگر فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی استان است که برای فارس ۸۰۰ میلیارد تومان تکلیف شده که از فروش اموال مازاد به صندوق عدالت و پیشرفت واریز کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه همه منابع این صندوق باید صرف تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در استان شود تصریح کرد: این موضوع کمک بسیار خوبی برای استان‌ها خواهد بود.

افکاری با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی لایحه بودجه این است که اختیارات سازمان‌های برنامه‌ریزی افزایش پیدا کرده است، گفت: از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه این است که سعی کرده منابع بودجه درآمدی را به تلاش و فعالیت مسئولان مرتبط مربوط کند.

وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه عدالت محوری و توجه بیشتر به آمایش سرزمین است، افزود: یکی از محورهای آمایش سرزمینی این است که فعالیت‌ها در پهنه سرزمینی عادلانه توزیع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس همچنین درباره رشد و افزایش حقوق در بودجه جدید عنوان کرد: حقوق بین ۵ تا ۲۹ درصد در سطوح مختلف درآمدی رشد متفاوتی دارد میزان رشد با سطح حقوق افراد متفاوت است.

افکاری با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای در سال آینده ۵ درصد در کل کشور رشد می‌کند، گفت: البته تلاش دولت بر این بوده که با افزایش حقوق سایر هزینه‌ها زیاد نشود که بر این مبنا به جز حقوق سایر هزینه‌ها ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ برای حمایت از خانواده و جوانی مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان دیده شده است، افزود: همچنین برای حمایت از تولید و واحدهای آسیب دیده از کرونا ۵ درصد از مالیات این واحدها کاهش داده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در پاسخ به این سوال که چقدر از این اهداف محقق می‌شود، عنوان کرد: برنامه بودجه پیش‌بینی است اما اینکه چقدر محقق می‌شود بستگی به ابزارها و عملکردها دارد.

افکاری با بیان اینکه افزایش اعتبارات منابع آب از ۹٫۳ هزار میلیارد تومان به ۲۲٫۳ هزار میلیارد تومان از دیگر بخش‌های قابل توجه بودجه است، تصریح کرد: این به معنای توجه دولت برای رفع تنش‌های آبی و تقویت منابع پایدار در آب شهری و روستایی است.

وی با بیان اینکه از دیگر امتیازات بودجه ۱۴۰۱ تفویض اختیار به استان‌ها است، گفت: این موضوع در طرح‌های ملی با ویژگی‌های استانی بیشتر ملموس بوده که بر این اساس طرح‌های ملی با ویژگی استانی ۴۰۷ پروژه با ۶٫۳ هزار میلیارد تومان است که از این میان ۳۳ طرح متعلق به استان فارس با ۷۰۱ میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس سهم درآمدی استان فارس را ۹ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این سهم استان از منابع درآمدی است یعنی درآمدی که باید وصول شود و نسبت به بودجه ۱۴۰۰ رشد ۶۸ درصدی داشته که میانگین این رشد در کشور حدود ۶۶ درصد است.

افکاری در پاسخ به این سوال که این درآمد از چه طریق باید کسب شود، افزود: در کشور ما فرار مالیاتی زیاد است و بسیاری از مشاغل یا موارد وجود دارد که باید مشمول مالیات شود از جمله خودروهای لوکس و خانه‌هایی که توسط انبوه سازان احداث می‌شود و در ۳ سال اول به فروش می‌رود.

افکاری با اشاره به اعتبارات عمرانی نیز افزود: اعتبارات مصوب برای استان فارس ۷ هزار میلیارد تومان که ۲۲٫۸ درصد رشد داشته است در حالی که این رقم در بودجه ۱۴۰۰، ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.