استاندار فارس گفت استفاده از آب دریا، پساب و مدیریت مصرف راهکار‌های استاندار برای گذر از بحران آب در فارس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه فارس ،استاندار فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس استفاده صنایع استان از آب دریا را ضروری دانست.
عنایت‌الله رحیمی امروز در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس، گفت: بحثی که اکنون با آن مواجهه هستیم، کمبود آب است و بخشی از آن به دلیل کاهش نزولات است، که از مدیریت ما خارج است. ولی بخشی از آن نیز مربوط می‌شود به مدیریت منابع آب که برعهده ماست.
وی افزود: باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و کم آب‌بر برویم. اگر کسی خواست گلخانه تاسیس کند خست به خرج ندهیم و تمام دستگاه‌ها او را حمایت کنند؛ تا هم اشتغال ایجاد کنیم و هم امنیت غذایی. در تامین آب صنایع نیز باید از پساب و آب دریا استفاده کنیم. خوشبختانه طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در حال انجام است.
رحیمی همچنین در موضوع آب شرب نیز مدیریت چند مسئله را ضروری دانست. یکی هدر رفت آب که به گفته او هنگام انتقال میزان آن حتی تا ۳۵ درصد هم در بعضی نقاط می‌رسد و دیگری کاهش مصارف غیرضرور خانگی نظیر کولر‌های آبی که می‌توان به فکر جایگزینی مناسب برای آن بود.
استاندار فارس برای جبران اضافه مصرف برق نیز پیشنهاد کرد که با فرهنگ‌سازی، شهروندان را به سمتی سوق دهیم که از امکان برق خورشیدی بهره‌مند شده و علاوه بر کاهش هزینه برق بها و کمک به تامین برق، امکان کسب درآمد را نیز برای خود فراهم کنند.
استاندار فارس همچنین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵٠ درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم گفت: این کاهش بارندگی‌ها باعث گرمای زودهنگام هوا شده و به دنبال آن بحران و تنش‌های آبی را در تابستان پیش رو شاهد خواهیم بود.
رحیمی، از مسئولان خواست تا ضمن مراقبت از آب‌های سطحی و موجودی سد‌هایی که آب شرب را تأمین می‌کنند، مدیریت مصرف مشترکان، هوشمند سازی کنتر‌های کشاورزی، جلوگیری از کشت‌های پر آب بر، حمایت از کشاورزی دانش بنیان و کشت‌های گلخانه‌ای را در اولویت کاری شان قرار دهند.
استاندار فارس گفت: در حال حاضر برای عبور از این بحران، دولت بیش از ٩ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان فارس اختصاص داده است که با تامین و محقق شدن آن می‌توان بخش عظیمی از پروژه‌های آبی را عملیاتی کرد تا شهر‌ها و روستا‌هایی که دارای تنش آبی هستند از این وضعیت نجات بابند.
دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس هم گفت: در استان به ازای هر نفر ٢٢٨ لیتر آب در شبانه روز نیاز است که این رقم در تابستان با توجه به گرمای هوا افزایش می‌یابد.
وی، افزود: عمده دغدغه ما آب‌های زیرزمینی است که سعی شده با صدور مجوز‌هایی چاه‌های با کیفیت شناسایی شوند تا در مواقع اضطراری برای تامین آب شرب از آن‌ها استفاده شود.
بوستانی، مدیرعامل آب و فاضلاب فارس هم گفت: ١۴ شهر استان با جمعیت ۴٠٠ هزار نفر با بحران شدید آب روبرو هستند که در مواقع اضطراری به وسیله تانکر به آن مناطق آبرسانی انجام می‌شود