شهدا بهترین الگو برای نسل جوان و نوجوان می‌باشند، آنها عاقل ترین و باهوش‌ترین افراد جامعه خود بودند و با انتخاب راه صحیح، بهترین نتیجه را برای خود که عاقبت به خیری است، رقم زدند؛ و اکنون کنگره سرداران و 15 هزار شهید و انجمن راویان استان فارس، در تلاش برای این الگوسازی هستند.

چند روز بیشتر از مرحله نهایی مسابقه استعداد‌یابی عصر جدید نمی‌گذرد. داشتم با‌ یکی از دوستانم در مورد همین مسابقه صحبت می‌کردم و مسابقاتی از این دست که در گوشه و کنار جهان برگزار می‌شود و روز به روز هم مسابقاتی این چنینی بیشتر مورد اقبال عموم قرار می‌گیرند.

مسابقه‌هایی که در طی آن استعدادهای جدیدی کشف می‌شوند و مورد تقویت و تربیت قرار می‌گیرند. در بین صحبت ها، دوستم از یک مسابقه استعدادیابی در شهر خودمان صحبت کرد که من از آن خبر نداشتم و بسیار تعجب کردم و در عین حال خوشحال هم شدم، مخصوصا وقتی که متوجه شدم موضوع این مسابقه، روایت‌گری از دفاع مقدس است.

پرس و جو کردم و فهمیدم که این مسابقه توسط کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس اجرا می‌شود و به همین دلیل هم سعی کردم با مسئولین کنگره ارتباط بگیرم.

یک قرار ملاقات با سید مرتضی آل علی که سمت دبیری کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس را بر عهده دارد را هماهنگ‌ کرده و با وی به صحبت نشستم و تعدادی پرسش و پاسخ رد و بدل شد که به شرح زیر است:

کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس را معرفی کنید و بفرمایید پیشینه آن به کی بر‌می‌گردد؟

به صورت خلاصه، کنگره به معنی مجموعه‌ای از برنامه‌های هدفمند با ظرفیت و پتانسیل بالای معنوی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری است که از پشتوانه عظیم انقلاب اسلامی و گنج غنی دوران هشت ساله دفاع مقدس برخوردار می باشد و در سطح ملی یا استانی برگزار می‌گردد.

کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس یک مجموعه مردمی می باشد و مختص سپاه و بسیج نیست، بلکه متعلق به تمام دستگاه‌ها و ادارات و همچنین مردم عزیز فارس می باشد. بنابراین در همین راستا تلاش داریم تا از تمامی ظرفیت دستگاه‌ها و مردم در اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم. این کنگره از سال ۷۶ در استان فارس راه اندازی شده است.

عمده فعالیت های کنگره را بیان کنید.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برگزاری یادواره‌های شهدای استانی و شهرستانی، برگزاری کنگره شهدای استان فارس، معرفی شهدای استان فارس، جمع آوری و نشر آثار دفاع مقدس و شهدای عزیز

چرا ابزار هنر را برای فعالیت‌های خود انتخاب کردید؟

امروزه بهترین ابزار برای جذب مخاطب و تاثیر‌گذاری بر جامعه، ابزار هنر است.

شنیده می‌شود که بزرگترین رویداد هنری استان را در کنگره رقم زده اید، درباره آن توضیح دهید.

در راستای فعالیت‌های هنری و برای کشف و شناسایی هنرمندان در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت، در هیئت اندیشه ورز ستاد کنگره برنامه‌ای پیشنهاد داده شد، تحت عنوان راوی شو.

راوی شو، عصر جدیدی نوین در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

چه کسانی و با چه شرایطی می‌توانستند در این رویداد شرکت کنند؟

در این رویداد بزرگ فرهنگی، هر عزیزی و با هر ابزار هنری که بتواند انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان امنیت، مدافعان سلامت، ایثار، مقاومت و شهادت را به تصویر بکشد می‌تواند شرکت کند.

مسابقه استعدادیابی «راوی شو» الان در چه مرحله ای است؟

این مسابقه در حال حاضر در مرحله پیش تولید است و تلاش داریم در هفته دفاع مقدس از قاب تلویزیون آن را پخش کنیم.

برنامه‌های جاری کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس را تشریح کنید.

برنامه و فعالیت های مختلفی را برنامه ریزی و پیش‌بینی کرده ایم که اهم آن عبارتند از:
۱- با توجه به برگزاری کنگره شهدای فارس در بهار سال ۱۴۰۳، تلاش می‌کنیم تا با برنامه ریزی مطلوب و اجرای برنامه‌های نوین و اثر گذار شاهد افتخار آفرینی استان فارس در این کنگره باشیم و البته هدف ابتدا رضایت خداوند است و بعد هم اینکه بتوانیم پاسخگوی خوبی برای خانواده محترم شهدا، جانبازان و رزمندگان باشیم.

۲- برگزاری دوره تربیت راوی جبهه مقاومت، با توجه به رشادت‌های شهدای عزیزمان و رزمندگان مدافع حرم و از آنجا که باید این فداکاری‌ها و رشادت‌ها به خوبی به مخاطب و به خصوص نسل جوان گفته شود، برآن شدیم تا این دوره را برای اولین بار در فارس و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار کنیم که فراخوان آن در استان صورت گرفت و از بین طلاب، مدافعین حرم و راویان عزیز و مشتاق موضوع جبهه مقاومت، ثبت نام اولیه انجام شد.

آزمون اولیه به صورت آنلاین صورت گرفت و نفرات برتر مشخص شدند. در این دوره از اساتید کشوری در حوزه بین الملل استفاده می شود. دوره حضوری برای منتخبین از یکم تا سوم مرداد ماه در دانشگاه علوم قرآنی شیراز برگزار می‌شود و در پایان دوره مجددا از آنها آزمون گرفته می‌شود و نفرات نهایی انتخاب می‌شوند و تلاش می‌کمیم که با هماهنگی های لازم، نفرات نهایی را برای طی کردن دوره عملی به کشور سوریه ببریم.

در مسابقه راوی‌شو و دوره آموزشی تربیت راوی جبهه مقاومت، کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس، همکاری داشته‌ است؟

بله، این دوره با مشارکت؛ کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس، مدیریت حوزه های علمیه استان فارس، سازمان بسیج طلاب فارس و انجمن راویان فارس در مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس برگزار می‌گردد و انجمن راویان در این میان نقش بسیار مهم و اثر گذاری داشته‌ است.

نقش انجمن راویان را بیشتر شرح دهید.

امروزه از بهترین و اثرگذارترین رویدادهای فرهنگی کشور، یادواره‌ها و همچنین راهیان نور می‌باشد که بخش محتوایی این برنامه ها با راویان عزیز است. در انجمن راویان به شناسایی راویان جدید، تربیت آنان و همچنین استفاده از راویان در برنامه ها با شبکه‌ای قوی پرداخته می‌شود.

تعداد راویان فعال در انجمن راویان استان فارس را بفرمایید.

فارس با بیش از هزار راوی، یکی از استان‌های فعال و پویا در این زمینه می‌باشد.

نقش شهدا را در فرهنگ‌سازی و الگو محوری جامعه بیان کنید.

شهدا بهترین الگو برای نسل جوان و نوجوان می‌باشند زیرا شهدا عاقل ترین و باهوش ترین افراد جامعه خود بودند و با انتخاب راه صحیح، بهترین نتیجه را برای خود که عاقبت به خیری است، رقم زدند. ما می‌توانیم با الگو گرفتن از شهدای عزیزمان در تمامی مراحل زندگی موفق باشیم و والدین می‌توانند با معرفی صحیح و درست شهدا به فرزندان خود و شرکت در محافل شهدا، این موضوع را به خوبی برای فرزندان خود محقق کنند.

چگونه می‌توانیم راه شهدا را ادامه دهیم و یاد و نام آنها را همواره زنده نگه داریم؟

با معرفی خوب شهدا به مردم، شهدا باید درست معرفی شوند نه درشت! و همچنین با بازنگری در زندگی و مشی و منش آنها و توصیه و وصیت آنها.

چگونگی اثر فرهنگ ایثار و شهادت بر عفاف و حجاب در جامعه را توضیح دهید.

یکی از وصایای مشترک شهدا که معمولا در وصیت‌نامه‌های آنها آمده، حجاب است. ما می‌توانیم با الگوگیری از شهدا و لبیک به خواسته کسانی که رفتند تا ما بمانیم و در آرامش زندگی کنیم حجاب و عفاف را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهیم.

خاطره‌ای از کار در کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس بازگو کنید.

بنده به عنوان کسی که تجربه اندکی در برگزاری یادواره‌ها و محافل شهدا دارم، به جرات این نکته را به عنوان بزرگترین خاطره‌ام به شما می‌گویم که: هر جا ما برای شهدا کار کردیم، آنها مزد ما را دادند و خودشان کمک کردند و ما وجودشان را احساس کردیم.

مصاحبه از : زهرا علی‌اکبری