قبل از اینکه کلنگ ساخت و ساز را به زمین بزنید، کلی باید و نباید هست که بهتر است از آنها مطلع شوید

نحوه اخذ پروانه ساختمانی ساخت و ساخت قدم اول است، کاری که حتماً قبل از شروع کار باید آن را انجام بدهید و زمان زیادی هم بعد از آن ندارید. وقتی پروانه ساختمانی را تهیه کردید، باید بروید سراغ ساخت و ساز. برای گرفتن پروانه ساختمان باید سراغ شهرداری محل بروید. می‌پرسید کدام محل؟ همان محلی که قرار است خشت روی خشت بیاید و ساختمان بالا رود.خب، شهرداری مسئول زیباسازی شهری است. البته وظایف دیگری هم دارد، مانند کاهش اراضی رها (مرکز تجمع آلودگی‌ها)، نوسازی بافت‌های فرسوده، افزایش واحدهای مسکونی، سعی در کاهش تورم در بخش مسکن و… برای همین است که وقتی مجوز ساخت و ساز را به کسی می‌دهد، آن را رها نمی‌کند و مهلتی را برای این فرد در نظر می‌گیرد تا اقدام به ساخت و ساز کند.

این ۲ مرحله را پیگیری کنید

برای اینکه خدای ناکرده در دریافت پرونده یا به خاطر نادیده گرفتن مهلت قانونی آن مشکلی برایتان ایجاد نشود، مراحل اخذ این مدرک را به یاد بسپارید.
در مرحله اول باید درخواست پروانه از سوی مؤدی به شهرداری برسد. بعد از آن، اگر این درخواست با ضوابط طرح تفصیلی همخوانی داشته باشد، با دریافت عوارض صدور پروانه از سوی شهرداری منطقه مرحله اول انجام می‌شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، شهرداری باید حداکثر یک سال به متقاضی مهلت بدهد تا سراغ دفتر مهندسی برود و به کمک مهندسان ناظر، به تهیه و تأیید نقشه‌های اجرایی اقدام کند. قبل از این، نه شهرداری پولی دریافت می‌کند و نه متقاضی حق دارد دست به ساخت و ساز بزند. 
مرحله دوم صدور گواهی پروانه احداث بنا، تعیین مدت اعتبار پروانه و آغاز عملیات اجرایی ساخت و ساز است. مدت اعتبار اخذ پروانه ساختمانی را در جدول زیر برایتان آوردیم.

اگر مدت به پایان برسد
همیشه هم این‌طور نیست که چون سازنده نمی‌خواهد از پروانه استفاده کند، مدت قانونی به پایان برسد، بلکه درست حین اجرای کار ساخت و ساز، مهلت تمام می‌شود. اگر این اتفاق برایتان افتاد، باید بدانید که کار خیلی سختی در پیش ندارید. کافی است بر اساس جدول زیر اقدام به تمدید یا شارژ دوباره پروانه کنید. رقمی هم که باید پرداخت کنید، به‌روز است. البته قیمتی را که سال قبل پرداخت کرده‌اید کسر می‌کنند و باقی مانده را از شما می‌گیرند.

وقتی که تمدید ممکن نیست
شهرداری فرصت کافی برای تمدید اخذ پروانه ساختمانی در نظر گرفته است. بنابراین، بعد از پایان فرصت‌هایی که گفتیم، تمدید واخذ پروانه ساختمانی امکان‌پذیر نیست و پس از این مدت، مؤدی ملزم به تجدید پروانه ساختمانی و پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز می‌شود و شهرداری هم پروانه صادر قبلی را برای یک دوره سه ساله دیگر تمدید می‌کند. یادتان باشد برای سال‌های بعد، به ازای هر سال ۵ درصد به این نرخ افزوده می‌شود.

کارشناس ارشد حقوق کاظم قبادی سعدی