تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی خط لوله جدید و راهبردی «پارس» ظهر امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفندماه) هم‌زمان با اعیاد شعبانیه با حضور وزیران نفت و اقتصاد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک تجارت امضا شد، اما جزئیات این پروژه چیست و با چه اهدافی طراحی شده و اجرا خواهد شد؟

خط لوله جدید پارس به طول ۴۰۰ کیلومتر با قطر ۱۴ اینچ در مسیر شهرستان‌های مهرآران و فسا ساخته می‌شود و سپس به شیراز می‌رسد، در طول مسیر این خط لوله ۲ تلمبه‌خانه، یک پایانه و یک انبار نفت جدید به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر در فسا ساخته خواهد شد.

در قالب این پروژه که منابع مالی آن از طریق اعتبارات بانکی (بانک تجارت) و نیز منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد، توسعه انبار نفت شیراز در دستور کار قرار گرفته است.

مجری این پروژه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و بهره‌بردار آن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است و محل منابع بازپرداخت اعتبارات آن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور خواهد بود.

ظرفیت انتقال خط لوله پارس ۷۳ هزار بشکه در روز (حدود ۱۲ میلیون لیتر فرآورده در روز) خواهد بود و عملیات اجرایی چهارساله آن از سال آینده (۱۴۰۱) آغاز خواهد شد.

اهداف پروژه خط لوله جدید پارس

خط لوله جدید پارس در مسیر شهرهای مهرآران – فسا و شیراز با هدف تأمین کسری و توزیع بهینه سوخت موردنیاز استان فارس احداث می‌شود. استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش سهم انتقال فرآورده از طریق خط لوله و کاهش تردد جاده‌ای از دیگر مزایای احداث این خط لوله جدید است.

خط لوله جدید پارس همچنین نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های عملیاتی (اعم از جاده‌ای و خطوط لوله)، کاهش مخاطره‌های جاده‌ای و آثار محیط زیستی ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش حجم ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در استان فارس با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل ایفا خواهد کرد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پیش از این تفاهم‌نامه ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد، موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) را با بانک ملت امضا کرده بود.

احداث خطوط لوله جدید با پیشتیبانی منابع داخلی

جواد اوجی، وزیر نفت امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی خط لوله جدید پارس گفت: این پروژه نیز همچون دیگر پروژه‌هایی که در ماه‌های اخیر قراردادشان امضا شده با پشتیبانی منابع داخلی پیش می‌رود و امروز بانک‌ها به جای اینکه منابع خود را وارد عرصه بنگاه‌داری کنند می‌توانند وارد پروژه‌های صنعت نفت شوند.

هزینه نه برابری حمل جاده‌ای در مقایسه با حمل خط لوله

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز نیز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه این خط لوله گفت: حمل فرآورده از طریق خط لوله معادل یک نهم حمل از طریق جاده‌ای خواهد بود که این امر علاوه بر کاهش ۹ برابری هزینه‌های حمل فرآورده، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه خواهد داشت.

وی همچنین تأمین پایدار و مستمر سوخت در منطقه، مزایای محیط زیستی، کاهش قاچاق سوخت، استمرار ذخیره‌سازی در مواقع بحران با شبکه خطوط لوله و تأمین ذخیره مطمئن از نگاه پدافند غیرعامل را از جمله مزایای ساخت این خط لوله جدید اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین اقدام صنعت پالایش در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، تغییر الگوی حمل و کاهش هزینه‌های حمل از طریق احداث خطوط لوله جدید و نیز نوسازی خطوط فرسوده پیشین است.

سالاری با تأکید بر اینکه ما همیشه در شرق کشور با مشکل روبه‌رو بودیم، بیان کرد: یکی از اهداف احداث خط لوله جدید رفع چالش‌ها در ۶ ماه نخست سال برای تأمین ۶ میلیارد سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی در شرق کشور است.

توسعه زیرساخت‌های صادراتی از دیگر مزایای احداث خط لوله جدید پارس است که معاون وزیر نفت در امور پالایش امروز بر آن تاکید کرد و گفت: جابه‌جایی فرآورده از مرکز و جنوب کشور و حمل از مرز دچار مشکلات و حوادث پرشمار بود و ضرورت داشت این بستر به‌منظور توسعه زیرساخت‌های صادراتی ایجاد شود.

صفر تا صد ساخت خط لوله جدید پارس

سالاری همچنین به بحث پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: همه توسعه بخش پالایشگاهی ما در جنوب کشور اتفاق افتاده است و فرآورده از جنوب کشور به مرکز و شمال می‌رود، در حالی که قطب مصرف در تهران و شمال کشور قرار گرفته است و در صورت رخ دادن بحرانی در مرکز، دچار مشکل می‌شدیم، بنابراین با احداث خط لوله جدید متنوع‌سازی و افزایش سطح دسترسی در حوزه خطوط لوله محقق خواهد شد.

به گفته معاون وزیر نفت، خط لوله جدید پارس همچنین نگاهی به آینده دارد، چرا که در صورت ساخت پالایشگاهی جدید در استان فارس، این خط لوله می‌تواند ظرفیت این استان و مسیر تأمین دیگر نقاط را نیز پوشش دهد.

🔻حجم کار پروژه بدین شرح میباشد:

✅ احداث ۴۰۰کیلومتر خط لوله ۱۴اینچی
✅ احداث ۲تلمبه خانه
✅ احداث یک پایانه
✅ احداث انبار نفت جدید به ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر در فسا و توسعه انبار نفت شیراز