متاسفانه امروزه دزدی و سرقت با توجه به شرایط اقتصادی افزایش پیدا کرده است و یکی از عواملی که باعث تشدید این امر می گردد، خرید اموال دزدی توسط مالخر از سارقان است

برابر قانون مجازات اسلامی مالخری جرم است و مرتکب آن مجازات می‌شود. مالخری در قانون ایران جرم است و اگر در صورت وقوع سرقت این جرم رخ دهد سارق مرتکب جرم مضاعفی شده است.

در جرم مالخری مالخر باید مالی که دزدیده است را بفروشد یا به قول خودمان آن را آب کند. از این رو تعدادی افراد ضمن همدستی با سارقان، کار خرید و فروش این اموال را انجام می‌دهند که در قانون به آنها مالخر گفته می‌شود..

مجازات مالخری

مطابق با ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی:

«هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قرائن اطمینان آور به این که مال در نتیجه ارتکاب سرقت حاصل شده است، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد، به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»
علاوه بر این، اگر متهم خرید و فروش اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد، و با توجه به ارزش مال مسروقه به اشد مجازات در این ماده محکوم خواهد شد.

اما طبق قانون خریدن مال مسروقه جرم است و اگر کسی این کار را آگاهانه انجام دهد برابر قانون مجازات اسلامی، مجازات خاصی برایش در نظر گرفته می‌شود. .

مجازات خرید مال دزدی بدون اطلاع

بر اساس مواردی که به آن اشاره کردیم، یکی از شرایط تحقق جرم، اطلاع از مسروقه بودن مال است.

در صورتی که با دلایل کافی ثابت شود که شخص خریدار از دزدی بودن مال اطلاعی نداشته است، مشمول مجازات نخواهد شد.

البته این اثبات دشوار بوده و نیاز به شواهد و قرائن اطمینان آور و محکمه پسند دارد. با این حال در صورت اثبات بی اطلاعی نیز باید کالای خریداری شده را به صاحب آن بازگرداند

کارشناس ارشد حقوق کاظم قبادی سعدی