مدیرکل بنیاد مسکن فارس گفت: در ٨٤ شهر از ١١٧ شهر فارس زمین تامین و ساخت و ساز در قالب این طرح با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان آخرین وضعیت واگذاری زمین برای طرح ملی نهضت مسکن در شهر‌های زیر ١٠٠ هزارنفری استان فارس گفت: در ٨۴ شهر از ١١٧ شهر فارس زمین تامین و ساخت و ساز در قالب این طرح با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت آغاز شده است.
او ادامه داد: در شهر‌های زیر ١٠٠ هزار نفر صد و ٩١ هزار نفر متقاضی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۴٩ هزار نفر واجد شرایط بوده‌اند.
به گفته زمانی از این تعداد ١۶۵٠٠ نفر مبلغ ۴٠ میلیون اولیه را واریز کرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که اولویت تامین زمین در سایر شهر‌ها نیز با اراضی ملی و دولتی است و اگر چنین امکانی وجود نداشت، بحث مشارکت با بخش خصوصی یا خرید زمین به عنوان گزینه می‌تواند مطرح باشد.

اجرای طرح فرادستی روستایی در استان
مدیرکل بنیاد مسکن فارس از ایجاد و عملیاتی شدن سه منظومه روستایی در استان به عنوان طرح فرادستی روستایی خبر داد.
عطاءالله زمانی گفت: در این منظومه‌های روستایی علاوه بر مشاهده مکان‌های اقامتی و سکونتی به موضوع مسائل اجتماعی و اشتغال در روستا‌ها هم توجه شده و با شناسایی حوزه نفوذ روستا در بخش‌های مختلف زمینه تعامل دو سویه روستا به روستا و روستا با شهر فراهم می‌شود.
او در رابطه با بهره‌مند نبودن از معماری روستایی و برون سازی متناسب با جغرافیا و فرهنگ روستا در ساخت و ساز‌های مسکن روستایی افزود: ما سازنده نیستیم بلکه ارائه دهنده تسهیلات به روستاییان برای مقاوم سازی یا احداث منازل هستیم، اما قبول داربم باید به بخش سیاست گذاری در حوزه برون سازی معماری روستایی متناسب با کارکرد روستا ورود کنیم.

بازنگری در طرح هادی روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن فارس همچنین با بیان اینکه در سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ نزدیک به ٢۴۴ طرح هادی روستایی توسط بنیاد مسکن تهیه و بازنگری شده است، گفت: با بازنگری سند توسعه روستایی، ۵٧٧ طرح بهسازی معابر روستایی با بهره مندی از اعتبارات ملی و استانی انجام شده است.

زمانی با بیان اینکه در این مدت یک و نیم میلیون مترمربع معابر روستایی، آسفالت شده است، گفت: در حوزه بهسازی معابر شاهد یک انقلاب هستیم.

او همچنین با بیان اینکه در شهر‌های زیر ٢۵ هزار نفر برای ٢٢ درصد از واحد‌های مسکونی سند صادر شده است، گفت: در بحث مقاوم سازی ساختمان‌ها به ویژه در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه با توجه به اینکه ١٨ درصد زلزله‌های بالای ٣ ریشتر در فارس رخ می‌دهد، مقاوم سازی واحد‌های روستایی در دستور کار فرار گرفته و تاکنون ۶٧ درصد این واحد‌ها مقاوم سازی شده‌اند.

ابلاغ تسهیلات ٢٠٠ میلیون تومانی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: تسهیلات ٢٠٠ میلیون تومانی برای ساخت واحد‌های روستایی ابلاغ شده، اما به دلیل دستورالعمل جدید امکان اعطای آن به متقاضیان وجود ندارد. حذف سفته‌های زنجیره‌ای به عنوان ضمانت وام و سند دار بودن این واحدها، موجب می‌شود که اکثر متقاضیان نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. با پیگیری نماینده ارشد استان و نمایندگان فارس به دنبال حل این مسئله هستیم.