معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به آغاز بهره‌برداری از فاز یک خط ۲ مترو در آینده نزدیک، گفت: عملیات اجرایی برای احداث فاز ۲ خط دوم قطار شهری در این کلانشهر از فلکه گاز به سمت میدان کلبه، آغاز می‌شود.

هادی شه دوست شیرازی در یک نشست خبری ضمن اشاره به آغاز هفته حمل و نقل، از شروع آموزش‌های مرتبط با ارتقاء فرهنگ ترافیکی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خبر داد و با بیان اینکه ۵۰۰ مدرسه هدف در این راستا ارزیابی و محتوای آموزشی مورد نیاز با توجه به گروه سنی، احصاء و تهیه شده است، گفت: سه پارک ترافیک نیز در کلانشهر شیراز خدمات آموزشی خود را مجددا آغاز کرده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز؛ برگزاری نشست با پلیس راهور استان فارس و تجلیل از فعالان عرصه حمل و نقل، سرکشی از اهالی ناوگان حمل و نقل، پیاده روی خانوادگی، آغاز دومین مانور ترافیکی و برگزاری نشستی با حضور مدیران استانی و کشوری را از دیگر برنامه‌های هفته حمل و نقل در شیراز اعلام کرد.

او از تلاش برای برگزاری یک مانور تا پیش از ایام نوروز در شیراز و اضافه شدن ۲۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی حمل و نقل شیراز در آخرین روز از هفته نقل خبر داد و گفت: از اسفندماه پارسال ۱۴۷ دستگاه اتوبوس خریداری شده که به تدریج به ناوگان اضافه می‌شود.

شه‌دوست با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در این کلانشهر نیازمند بهسازی و نوسازیست، نوسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شیراز تا پایان سال ۱۴۰۳ را یادآوری و گفت: هم اکنون ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شیراز داریم که تا پایان امسال ۵٠ دستگاه از آن‌ها نوسازی می‌شود.

او از آغاز ساخت ساختمان شماره گذاری شماره ٢ شیراز در فضایی به متراژ ۴۱۵ متر مربع در این هفته خبر داد و گفت: در راستای هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل، روز شنبه ۲۶ آذرماه جاری از سامانه هوشمند اتوبوسرانی تحت عنوان BMS رونمایی می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: از طریق این سامانه که برای نخستین بر در کشور اجرایی می‌شود، یک اپلیکشن در اختیار شهرندان قرار می‌گیرد و می‌توانند زمان حرکت و رسیدن اتوبوس در ایستگاه‌ها را مشاهده کنند.

شه دوست شیرازی گفت: در بحث نظارت پلیس در حوزه ترافیک نیز ۵ دستگاه خودرو پلیس را مجهز به دوربین‌های ثبت تخلف ساکن کرده‌ایم که در این هفته رونمایی می‌شود.

او از نصب ٢٠ دستگاه پیام رسان در این هفته خبر داد و گفت: تنها کلانشهری هستیم که از طریق سیستم BMS به صورت آنلاین، خدمات ارائه می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین گفت: فرآیند پیمانکاری سه پارکینگ مسقف نشاط، هدایت و طالقانی نیز به اتمام رسیده و توسط دوربین، هوشمند سازی آن‌ها در این هفته آغاز میپشود.

شه دوست شیرازی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا پس از ۱۵ سال مطالعات جامع حمل و نقل شیراز به ثمر بشیند و هم اینک این طرح در گام آخر قرار گرفته و امید است تا پایان آذر مصوبه آن اخذ و اجرایی شود.

او همچنین با اشاره به رونمایی از مطالعات طرح ارتقای فرهنگ ترافیک کلانشهر شیراز برای نخستین بار در کشور، مد نظر قرار گرفتن چند پروژه سرمایه‌گذاری نظیر سامانه سرعت سنج و اتوبوس‌های گردشگری را متذکر شد و گفت: برنامه راهبردی کاهش تصادفات کلانشهر شیراز تهیه شده و با مصوبه شورا و ابلاغ استاندار فارس اجرایی می‌شود.

شه دوست شیرازی گفت: اگرچه هم در بودجه ۱۴۰۱ کشور و هم در ابلاغ قانون درآمد پایدار شهرداری و دهیاری‌ها بر پرداخت سهم شهرداری از محل جرائم رانندگی درونشهری تعریف و تاکیده شده، اما تا امروز ریالی به شهرداری‌ها واریز نشده است. از سال ۹۵ تاکنون بیش از ١٠٠ میلیارد تومان معوقه به ما پرداخت نشده است.

دوچرخه‌های اشتراکی در ابهام!

او در خصوص توقف فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز هم گفت: تمایل چندانی از سوی شرکت متبوع ندیده‌ایم و این هفته وارد مذاکره با دو شرکت دیگر می‌شویم. همچنین مقرر شده که با همراهی یک شرکت دانش‌بنیان، یک شرکت زیرمجموعه صنایع الکترونیک شیراز و یک نمایندگی دوچرخه، کنسرسیومی تشکیل شود تا در بحث تولید و فرآیند توسعه و استفاده در مود حمل و نقلی به خودکفایی برسیم.

معاون شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه ٨٠ درصد حمل و نقل عمومی با اتوبوس از سوی شهرداری یارانه داده می‌شود، گفت: انتظار داریم که از ظرفیت کامل حمل و نقلی در شیراز استفاده شود، این در حالی است که از ظرفیت کامل خط یک مترو هم استفاه نشده است.

او همچنین در خصوص سرویس مدارس که امسال با چالش مواجه شد هم گفت: اردیبهشت ماه مکاتبات را با آموزش و پرورش آغاز کردیم و تلاش شد تا ساماندهی پیش از بازگشایی مدارس آغاز شود، اما شهرداری تنها متولی نیست. شهرداری در این زمینه کوتاهی نداشته، اما در ۲ سال کرونا، با توجه به نبود هیچ مشوقی بسیاری از رانندگان سرویس مدارس تغییر شغل دادند.

معاون شهرداری شیراز همچنین گفت: لیستی از مدارس و آموزشگاه‌هایی که عامل تشدید ترافیک در نقاط مختلف شیراز محسوب می‌شوند، تهیه شده که در این زمینه مدارس غیرانتفاعی موجود در این فهرست باید برای سال آینده فکری برای جابه جایی داشته باشند.