مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت انگور از سطح ۴۵۰ هکتار از باغات انگور دیم این شهرستان آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری آینه فارس ، زهرا پناه مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه برداشت انگور از سطح ۴۵۰ هکتار از باغات انگور دیم این شهرستان آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰۰ تن انگور دیم از تاکستان‌های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف ارسال شود.

او با اشاره به اینکه سطح عمده این باغات در روستای دوان از توابع بخش مرکزی شهرستان کازرون است، تصریح کرد: اراضی شیبدار، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب این منطقه بهترین شرایط را برای تولید این محصول فراهم کرده است.

پناه افزود: انگور تولیدی شهرستان کازرون ازعطر، طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است که علاوه بر تازه خوری و ارسال به شهر‌ها و استان‌های همجوار به مصرف تولید کشمش، شیره و سرکه انگور می‌رسد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: شیرازی، یاقوتی، عسکری، نالونی از ارقام انگور دیم در کازرون است.

آغاز برداشت نخود از مزارع شهرستان بیضاء
منصور امیریان مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیضاء از آغاز برداشت نخود از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: کشت نخود در شهرستان بیضا در ماه‌های آذر، بهمن و اسفند کشت می‌شود و برداشت نخود از اواخر خردادماه آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد.

او افزود: سطح زیر کشت نخود شهرستان بیضا ۷۶ هکتار است و میانگین تولید نخود در هرهکتار ۱ تن است که پیش بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت ۷۶ تن نخود از مزارع جمع آوری و روانه بازار‌های شهرستان و استان‌های همجوار شود.

امیریان بیان کرد: نخود قابلیت برداشت با کمبـاین را نیز دارا می‌باشـد که این امرضـمن کـاهش صـعوبت کاری، هزینه‌های برداشت را نسـبت به برداشت دستی به یک سوم کاهش می‌دهد.

برداشت مکانیزه نخود در مرودشت
معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت مکانیزه نخود توسط کمباین با هد مخصوص برداشت در ۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبرداد.

کاووس همتی اظهار کرد: با دستیابی به ارقامی از نخود پابلند و اصلاح شده از جمله ارقام عادل، منصورو گکسو و کشت این ارقام در پاییز پارسال برای اولین بار در استان فارس و شهرستان مرودشت امکان برداشت این محصول با کمباین وکتور و با هد مخصوص فراهم شد.

همتی افزود: کمباین وکتور ۴۱۰ روسی با عرض کار پنج متر علاوه بر برداشت نخود، با تنظیمات اتومات قابلیت برداشت گندم، جو، کلزا و گلرنگ را هم دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: هد این کمباین با قرار گرفتن در حداقل ارتفاع از سطح زمین و برش از کف امکان برداشت دانه‌های پایینی نخود را بدون ریزش و بدون شکستگی فراهم می‌کند.

همتی با اشاره به اینکه هد این کمباین متحرک است، اظهار کرد: این کمباین می‌تواند با شیب و پستی و بلندی‌های سطح زمین خصوصا در شرایط دیم خودش را تطبیق دهد و در شرایط ناهموار برداشت مطلوبی را داشته باشد.

او با بیان اینکه کمباین مذکور مجهز به سیستم کاه خرد کن در انتهای کمباین است، تصریح کرد: این کمباین بقایای محصول را خرد و بطور یکنواخت در سطح مزرعه توزیع می‌کند و در صورت تمایل به جمع آوری کاه، قابلیت تنظیم طول قطعات کاه به دلخواه بهره بردار را نیز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه مرودشت در زمینه حبوبات جایگاه ویژه‌ای در استان فارس دارد، ابراز کرد: در یکی دو سال اخیر مجوز تکثیر بذر در شهرستان را دریافت کرده ایم و ارقام پابلند تکثیر شده علاوه برکشت در شهرستان مرودشت در شهرستان‌های همجوار نیز کشت می‌شود.

او با بیان اینکه این ارقام در شرایط مناسب عملکرد بالای چهار تن در هکتار را نیز دارند افزود: در شهرستان مرودشت با دو نوبت آبیاری متوسط عملکرد ۲.۵ تن در هکتار به ثبت رسیده است.

به گفته همتی، مقاومت به آفات و بیماری، عملکرد بالا، مقاومت به ریزش و نیاز آبی کم از مزایای ارقام پابلند است.

تخصیص ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع تبدیلی جهرم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات با حمایت جهاد کشاورزی جهرم به بخش صنایع تبدیلی تکمیلی شهرستان اعطا شده است.

علی جوکار افزود: ۱۳۰مجوز صادر شده صنایع تبدیلی تکمیلی وغذایی در ۱۷ماه گذشته توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم صادر شده است.

او بیان کرد: جهرم از شهر‌هایی است که جایگاه خوبی در صنایع بسته‌بندی و تولیدی دارد و از مجموع ۱۳ مجوز صادرشده، ۲۱ طرح در شهرک صنعتی و۱۰۹ طرح خارج از شهرک‌ها بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین از این تعداد مجوز صادرشده، ۱۰۰مورد موافقت اصولی و ۱۸ مورد جواز تأسیس و بقیه پروانه بهره‌برداری بوده است.

جوکار اظهار کرد: مقدار تسهیلاتی که تا کنون به این طرح‌ها اعطا شده ۷۲ میلیارد ریال بوده است که۴۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰۰نفر غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

انتهای پیام