این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش اندک قیمت سکه در آخرین روز هفته، وعده چندباره مسئولان درباره کاهش قیمت مرغ، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ افزایش قیمت طلا با کاهش شاخص درآمد خزانه داری آمریکا، سرمای شدید آمریکا را فلج کرد، افزایش قیمت نفت به ۶۵ دلار و خوش بینی دبیرکل اوپک از بازار نفت در ۲۰۲۱ را در بر دارد.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش اندک قیمت سکه در آخرین روز هفته، وعده چندباره مسئولان درباره کاهش قیمت مرغ، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ افزایش قیمت طلا با کاهش شاخص درآمد خزانه داری آمریکا، سرمای شدید آمریکا را فلج کرد، افزایش قیمت نفت به ۶۵ دلار و خوش بینی دبیرکل اوپک از بازار نفت در ۲۰۲۱ را در بر دارد.

کاهش اندک قیمت سکه در آخرین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (پنجشنبه، سی ام بهمن‌ماه) با کاهش ۱۰هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (چهارشنبه) ۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۹۴۳ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۷۸۴ دلار و ۱۹ سنت فروخته شد.

افزایش سه کاناله دلار در بهمن ماه

در حالی که در آخرین روز بهمن ماه، خبری از افزایش نرخ ارز به ویژه دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز نبود، نگاهی به روند بازار در یازدهمین ماه سال، نشان می‌دهد در این مدت، نرخ فروش دلار آمریکا از کانال بیست و دو هزار تومانی به کانال بیست و پنج هزار تومانی رسیده است. به بیان دیگر، دلار آمریکا در نخستین روز بهمن به قیمت ۲۲۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد و در آخرین روز بهمن یعنی روز گذشته، نرخ فروش دلار آمریکا به رقم ۲۵۱۷۰ تومان رسیده است.

یک مقام مسئول: با دلار ۲۶ هزار تومان کمتر از ۷۰۰-۸۰۰ دلار حقوق می‌گیرم

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: من در سال ۸۹ در مترو مدیرعامل بودم و ماهی ۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با دلار ۹۰۰ تومان آن موقع ۷۰۰۰ دلار حقوق می‌گرفتم و الان که رئیس شورای شهر هستم و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و با دلار ۲۶ هزار تومان کمتر از ۷۰۰-۸۰۰ دلار حقوق می‌گیرم. /ایسنا

حداکثر حقوق پرداختی به کارکنان برای سال ۱۴۰۰

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در نشست خبری گفت: کمیسیون تلفیق حداکثر حقوق دریافتی را ۱۵ برابر حداقل حقوق دریافتی در سال آینده تصویب کرده بود؛ اما دولت درخواست افزایش سقف را داشت که کمیسیون تلفیق مجددا رأی به مصوبه خود داد. این نماینده مجلس افزود: در خصوص اخذ مالیات از حقوق به جز اعضای هیات علمی و قضات تا سقف ۴ میلیون تومان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد و از حقوق های ۴ تا ۸ میلیون تومان ۱۰ درصد، از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان ۱۵ درصد، از ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد، از ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان ۲۵ درصد و از ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد و بالاتر از ۳۲ میلیون تومان ۳۵ درصد مالیات دریافت می شود.

وعده چندباره مسئولان درباره کاهش قیمت مرغ

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: در تولید مرغ هیچ کاهشی نداشتیم و برنامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر ۱۲۵ میلیون جوجه‌ریزی و تولید ماهانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی، به انجام رسیده و بر همین مبنا روزانه ۶ تا ۷ هزار تن تولید گوشت مرغ داریم. از آنجا که شبکه توزیع با افزایش تقاضای صورت گرفته متناسب نیست، شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم. مصرف مرغ در تهران ظرف یک هفته از هزار تا ۱۲۰۰ تن به حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تن رسیده که برنامه‌ریزی برای تامین این میزان و همچنین تامین روزانه ۶ تا ۷ هزار تن مرغ برای کل کشور انجام شده و حالا می‌بایست شبکه توزیع با تامین متناسب شود که به این ترتیب، تقاضا پوشش داده شود. وی گفت: در همین راستا ورودی میدان بهمن ساماندهی شده و از هفته آینده با افزایش ورودی این میدان از ۴۰۰ تن فعلی به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن، شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود. /خبرگزاری صدا و سیما

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، انبوه سازی املاک و مستغلات، ماشین‌آلات و تجهیزات، کانی غیرفلزی، محصولات فلزی، لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، وسایل ارتباطی، رایانه، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، فلزات اساسی، خودرو و قطعات، زراعت و خدمات وابسته، مخابرات، سرمایه گذاری ها، چاپ، دارویی، منسوجات، دستگاه‌های برقی، سیمان، آهک و گچ، محصولات کامپیوتری، الکتریکی و نوری، فعالیت های مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی، فرآورده‌های نفتی، استخراج نفت و گاز جز اکتشافات، استخراج سایر معادن، قند و شکر، استخراج زغال سنگ، سایر حمل و نقل، محصولات چوبی و سایر واسطه‌گری‌های مالی بالاترین درصد بازدهی را داشتند. همچنین نماد هتل و رستوران، اطلاعات و ارتباطات، شیمیایی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیمه و بازنشستگی، پیمانکاری صنعتی، محصولات چرمی، چند رشته‌ای صنعتی، خرده‌فروشی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

افزایش قیمت طلا با کاهش شاخص درآمد خزانه داری آمریکا

دیروز قیمت طلا در بازار‌های جهانی از کمترین قیمت دو ماه اخیر خود فاصله گرفت و هر اونس بیش از ۹ دلار افزایش قیمت داشت. خبرگزاری رویترز می‌نویسد، افزایش قیمت طلا متأثر از تهدید دوباره دارایی‌های خزانه‌داری آمریکاست. دارایی خزانه داری آمریکا میزان پولی است که از اوراق قرضه، صورتحساب ها، سهام و … به دست می‌آید.

بر اساس اعلام «ترید وب»، میانگین شاخص ده ساله درآمد خزانه داری آمریکا امروز ۱.۲۹۷ درصد بوده که در مقایسه با دو روز پیش که ۱.۲۹۸ درصد بود کاهش داشته است. قیمت طلا دیروز در کمترین زمان ۱۷۷۸ دلار و ۸۰ سنت در بیشترین زمان ۱۷۸۹ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها دیروز نسبت به یک ماه گذشته ۵۴.۶ دلار کاهش داشت، اما نسبت به یک سال گذشته ۱۸۳ دلار و ۹۰ سنت با افزایش روبه‌رو شد. قیمت نقره هم ۲۱ سنت کاهش داشت؛ اما فلز پلاتینوم با ۳ دلار افزایش روبه‌رو شد، ولی افزایش ارزش دلار هم مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت طلا شد، چون ارزش دلار به بیشترین میزان یک هفته گذشته در برابر ارز‌های رقیب خود رسیده و باعث شد که طلا برای خریداران با دیگر ارز‌ها گرانتر شود و به همین دلیل تا حدودی از تقاضای این فلز گرانقیمت کاسته شد. بر اساس گزارش رویترز، طلا همواره به عنوان مانع و سوپاپ اطمینانی برای تورم در جامعه محسوب می‌شود و مقامات فدرال رزرو آمریکا ماه گذشته در باره اینکه چطور مقدماتی را فراهم کنند که جامعه پذیرش تورم را داشته باشند، بحث می‌کردند.

 

سرمای شدید آمریکا را فلج کرد/افزایش قیمت نفت به ۶۵ دلار

دیروز قیمت نفت به دلیل سرمای و یخبندان شدید هوا در تگراس آمریکا که احتمالا عرضه نفت از این منطقه را برای چند روز و حتی چند هفته مختل خواهد کرد، افزایش یافت و به بیشترین میزان سیزده سال گذشته رسید، چون تقاضا برای نفت هم در چنین شرایطی افزایش یافته است.

قیمت نفت برنت با ۴۰ سنت افزایش به ۶۴.۷۵ دلار در هر بشکه رسید، قیمت نفت وست تگزارس آ «ریکا هم با ۶۶ سنت افزایش به رقم ۶۱ دلار و ۸۰ سنت به فروش رسید. تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های نفت منطقه تگزاس به دلیل سرمای شدید هوا ۵ روز است که فعالیت نمی‌کنند و دولت هم صادرات گاز طبیعی را ممنوع کرده و امیدوار است فعالیت‌های دوباره از سر گرفته شود، اما این مستلزم زمان است. به نقل از فارس؛ بر اساس تحیلیل وودمکنزی، تولید یک میلیون بشکه در روز حداقل کم شده است و برای برگشتن دوباره این میزان تولید شاید هفته‌ها طول بکشد. «هیروکی» مدیر پژوهش در شرکت نیسان هم گفت: «قیمت نفت با قبول این نظر که برگشت دوباره تولید نفت و فعالیت پالایشگاه‌ها در منطقه تگزاس هفته‌ها طول خواهد کشید، افزایش یافت.»

 

خوش بینی دبیرکل اوپک از بازار نفت در ۲۰۲۱

محمد بارکیندو دبیر کل اوپک گفت: زمینه‌های زیادی در بازار نفت وجود دارد که باعث شده به سال ۲۰۲۱ با خوش بینی بیشتری نگاه کنیم، در سال جاری پس از کاهش تقاضا و قیمت که در نفت خام به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، شاهد بهبود اوضاع خواهیم بود. بارکیندو در عین حال تاکید کرد: علی رغم اینکه شواهد مثبتی از بهبود اوضاع قیمت و تقاضای نفت درسال ۲۰۲۱ وجود دارد، اما برخی ابهامات هم در پیش روی ماست. دبیر کل اوپک بدون اشاره به این ابهامات گفت: در افق کوتاه مدت چشم انداز مثبتی برای افزایش مصرف نفت خام دیده نمی‌شود.

فرصت نام‌نویسی وام اجاره تمام شد

پایان بهمن ماه آخرین مهلت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اعلام شد. البته بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی کماکان به کسانی که پیش از این نسبت به بارگذاری مدارک و تشکیل پرونده در بانک اقدام کرده اند، تسهیلات پرداخت می شود اما فرصت نام نویسی جدید تمام شده است. /ایسنا

استخراج کنندگان رمزارز برای استفاده از برق مجاز اقدام کنند

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: استخراج کنندگان رمز ارزها برای برخورداری از برق مطمئن نسبت به اخذ مجوزهای قانونی اقدام کنند.

امهال بدهی تولیدکنندگان به بانک‌ها ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تمدید مهلت استفاده از مصوبه این شورا در خصوص تعیین تکلیف بدهی غیرجاری واحدهای تولیدی تا پایان شهوریور ۱۴۰۰ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

منطقه‌ای کردن تنظیم بازار در دستور کار

محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزیر صمت در نشست ویدئوکنفرانسی با روسای سازمان‌های صمت استانی اعلام کرد: به دنبال منطقه‌ای کردن تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری در این حوزه با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شاخص‌های خاص هر استان و منطقه هستیم.