این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود دلار در معاملات جهانی، جهان نفت ۱۰۰ دلاری را در سال آینده می‌بیند؟، سهم چین و شرق آسیا از تجارت جهانی افزایش یافت، نفت سنگین ایران گران شد، افزایش جزیی نرخ مرغ/ قیمت در بازار به ۲۶ هزار تومان رسید و رشد قیمت خانه در آمریکا رکورد زد را در بر دارد.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون صعود دلار در معاملات جهانی، جهان نفت ۱۰۰ دلاری را در سال آینده می‌بیند؟، سهم چین و شرق آسیا از تجارت جهانی افزایش یافت، نفت سنگین ایران گران شد، افزایش جزیی نرخ مرغ/ قیمت در بازار به ۲۶ هزار تومان رسید و رشد قیمت خانه در آمریکا رکورد زد را در بر دارد.

 

افزایش نرخ دلار در هفته ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که پشت سر گذاشت، با رشد شاخص ارزی همراه شد، به گونه‌ای که نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۷۰۰ تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته، ۹۵۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این مدت با افزایش ۱۳۵۰ تومانی به رقم ۲۹۹۵۰ تومان رسید.

صعود دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل بسیاری از ارزها افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۲ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

جهان نفت ۱۰۰ دلاری را در سال آینده می‌بیند؟

به نقل از راشاتودی «آمریتان چین» ‍ تحلیل گر ارشد در «انرژی اسپکت» معتقد است قیمت نفت احتمالا سال آینده به خاطر سیاست‌های مالی انبساطی که کشور‌ها در پیش گرفته اند، بتواند از بشکه‌ای صد دلار عبور کند. این تحلیلگر گفت: ما همواره درباره نفت ۸۰ دلاری در سال ۲۰۲۲ صحبت کردیم و احتمال دارد از ۱۰۰ دلار هم عبور کند و این بستگی به این دارد که چه مقدار نقدینگی در بازار باشد. روز دوشنبه قیمت نفت برنت به ۶۰ دلار در هر بشکه رسید و این بیشترین قیمت از زمان آغاز همه گیری بیماری کووید ۱۹ که از سال گذشته شروع شده است. این تحلیلگر تاکید کرده است که نیمه دوم سال هم تقاضای بسیار بیشتری نسبت به نیمه اول سال خواهد داشت.

در این میان «اسپکت انرژی» در باره نفت آمریکا تحلیل بدبینانه ای دارد و می گوید: تولید نفت آمریکا به این زودی ها به سطح قبل از آغاز بیماری کووید ۱۹ برنمی گردد، چون تولید کنندگان نفت این کشور بیشتر در انتظار برگشت سهامداران به این بخش هستند.

سهم چین و شرق آسیا از تجارت جهانی افزایش یافت

گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، ریکاوری سریع از بحران کرونا به چین و برخی کشورهای شرق آسیا کمک کرد تا سهم خود از تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۰ افزایش دهند. این در حالی است که اغلب اقتصادهای جهان با افت شدید صادرات و واردات روبه رو شدند. آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، در تحلیل جدید خود اعلام کرد تجارت کالا در منطقه شرق آسیا در سه ماهه پایانی سال گذشته ۱۲ درصد رشد کرده است؛ هرچند رشد تجارت در تمام نقاط این منطقه اتفاق نیافتاده است. اقتصاددان آنکتاد، الساندرو نیکیتا، که روی این گزارش کار کرده است، می‌گوید: پروسه ریکاوری نامساوی بوده و بسیاری از کشورها عقب مانده‌اند.

در این میان، چین توانسته است بیشترین سهم بازار را به دست آورد. از این جمله می‌توان به بخش‌هایی که از پاندمی آسیب زیادی دیده بودند اشاره کرد؛ بخش‌هایی مانند تجهیزات حمل‌ونقل و وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای. همچنین آنکتاد گزارش داد که ویتنام، تایلند و تایوان تقاضای اضافی در بخش‌های تجهیزات ارتباطاتی و ماشین‌آلات دفتری را به دست آوردند. بزرگترین اقتصاد جهان، آمریکا، بزرگترین بازنده بازار تجارت بود و با بزرگترین افت حجم تجارت نسبت به همه کشورهای جهان روبرو شد. روسیه و اتحادیه اروپا هم در رده‌های بعدی بزرگترین بازندگان سهم تجارت جهانی بودند.

قیمت ساخت مسکن با فروش ۵۰۰ درصد فاصله دارد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت هر متر مربع مسکن ساخته شده با قیمت فروش آن حدود ۵۰۰ درصد فاصله دارد که این موضوع قابل تفسیر نیست. به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده با اشاره به اینکه قیمت مسکن خوشبختانه در ماه‌های اخیر در حال تثبیت است، افزود: تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، برخورد سرمایه‌ای با مسکن است، به همین دلیل از اواخر سال گذشته، اقداماتی با نام «سامانه اسکان املاک»، برای شناسایی واحدهای خالی انجام شد؛ با این امید که مالکان واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند. وی اضافه کرد: زمانی که قیمت مسکن در حال افزایش بود، بخشی از آن مربوط به خود مسکن و بخش دیگر ناشی از تأثیرپذیری از سایر بازارهای رقیب بود، زیرا وقتی جریان اقتصادی به یک سمت حرکت می‌کند، مسکن از آن مستثنی نیست.

زمان واریز عیدی کارکنان دولت

اخیرا هیات دولت میزان و نحوه پرداخت پاداش پایان سال (عیدی) کارمندان دولت را مشخص کرد؛ بنابراین، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵- و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران مجازند به کارکنان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۹ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند. در همین خصوص با اعلام نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، عیدی ۱.۵ میلیون تومانی کارمندان همراه با حقوق بهمن ماه واریز خواهد شد.

نفت سنگین ایران گران شد

قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه برای سومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت ۴۹ دلار و ۲۰ سنت در دسامبر، پنج دلار و ۱۸ سنت معادل ۱۰.۵ درصد افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در مقایسه با ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است.

ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید و در مقایسه با ۴۹ دلار و ۱۷ سنت در دسامبر، پنج دلار و ۲۱ سنت معادل ۱۰.۶ درصد رشد داشت. همسو با افزایش قیمتهای پایه مرتبط و قیمت های فروش رسمی به خصوص قیمت گریدهای نفتی متوسط و سنگین ترش به مقصد آسیا، ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه برای سومین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۲۰ رسید. بازار نفت در ژانویه از تصمیمی که اوپک پلاس در اوایل ماه برای تنظیم اندک تولید در فوریه و مارس گرفت و همچنین تصمیم عربستان سعودی برای کاهش داوطلبانه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماههای فوریه و مارس رونق گرفت. قیمتهای اسپات هم از احیای تدریجی تولید پالایشگاهی در برخی از مناطق و چشم انداز بهبود تقاضا برای نفت کوره به دنبال موج سرما در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا حمایت شدند.

افزایش جزیی نرخ مرغ/ قیمت در بازار به ۲۶ هزار تومان رسید

قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم آماده طبخ در سطح بازار با اندکی افزایش نسبت به روزهای گذشته بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است. به گفته تولیدکنندگان، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزار تومان است و البته در خرید و فروش توافقی، مرغ زنده تا هزار تومان بالاتر از این میزان نیز معامله می‌شود. تولیدکنندگان همچنین درباره اینکه پیش بینی می‌کنید در روزهای آینده چه اتفاقی در بازار مرغ رخ دهد، به مهر گفتند، تصور نمی‌کنیم در روزهای آینده افزایش قیمتی بیش از این در بازار داشته باشیم.

رشد قیمت خانه در آمریکا رکورد زد

بلومبرگ: با رسیدن نرخ بهره وام رهنی در آمریکا به پایین ترین سطح تاریخی خود و افزایش تقاضا برای خرید مسکن، سرعت رشد قیمت خانه در آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۹ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد فصلی از زمان ثبت آمارهای مربوطه به شمار می رود. در بازه زمانی فوق متوسط قیمت مسکن در آمریکا به ۳۱۵ هزار دلار رسیده که این افزایش حتی از رشد دهه ۱۹۹۰ نیز بیشتر بوده است.

همزمان با شیوع کرونا بسیاری از شرکت ها به کارکنان خود امکان دورکاری داده اند که این مساله باعث شده است تا آن ها به شهرهایی بروند که به دلیل شغلی از آن دور بوده اند. بسیاری از شاغلین ترجیح داده اند در این مدت از شهرهای گران قیمتی نظیر سن فرانسیسکو و نیویورک دور شوند تا هم از هزینه های خود بکاهند و هم با رفتن از شهرهای بزرگ احتمال ابتلای خود به کرونا را کاهش دهند. از ۱۸۳ کلان منطقه آمریکا قیمت مسکن در ۱۶۱ منطقه رشد دو رقمی داشته است. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت مسکن، سریع تر از آن رخ داده که بسیاری از خانوارها از پس تامین آن بربیایند و در نتیجه باید منتظر افزایش تقاضا برای اجاره در این کشور بود. /ایسنا

بیت کوین به ۵۰ هزار دلار نزدیک شد

رویترز: به دنبال اطلاعیه بانک نیویورک ملون برای تاسیس یک واحد جدید جهت کمک به نگهداری، انتقال و انتشار ارزهای مجازی، ارزش بیت کوین در روز پنجشنبه رکورد جدیدی زد.

بیت کوین در اولین ساعات روز پنجشنبه به رکورد ۴۸۴۸۱.۴۵ دلار رسید و در اواخر روز پنجشنبه ۴۷۹۳۲ دلار معامله می‌شد. بزرگترین ارز مجازی دنیا از نظر سرمایه بازار ۶۶ درصد در سال جاری میلادی افزایش ارزش داشته و ۱۲۰۰ درصد نسبت به اواسط مارس ۲۰۲۰ بالا رفته است. این اطلاعیه بانک نیویورک ملون درست پس از آن اعلام شد که الون ماسک مدیرعامل تسلا ۱.۵ میلیارد دلار از این ارز مجازی را خریداری کرد و گفت، به زودی بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت برای خودروهایش قبول می‌کند.