بر اساس اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا، تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز استان فارس از ۱۱ به ۴ شهرستان کاهش یافت و وضعیت کرونایی شیراز از قرمز به نارنجی تغییر کرد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: از ۳۶ شهرستان فارس، چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۵ شهرستان دارای وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

عبدالرضا قاسم پور با بیان اینکه وضعیت ۴ شهرستان خرامه، داراب، زرین دشت و گراش همچنان قرمز است، افزود: در این شهرستان‌ها ستاد مقابله با کرونا در حال برنامه ریزی است تا با تدبیر و همکاری و همراهی مردم، از وضعیت قرمز خارج شوند.

او ادامه داد: شهرستان‌های اقلید، مرودشت، کوار، فسا، فراشبند، مهر و لامرد در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا نیز شامل شیراز، لارستان، استهبان، ارسنجان، آباده، اوز، خنج، خرمبید، سروستان، قیر و کارزین، کوه چنار، سپیدان، بوانات، جهرم، خفر، کازرون، فیروزآباد، بیضا، ممسنی، رستم، زرقان، پاسارگاد، نی ریز، بختگان و سرچهان است.

قاسم پور با بیان اینکه در هر سه وضعیت، مراسم‌های فرهنگی و اجتماعی شامل نماز‌های جمعه، مساجد، مراسم‌های آیینی و مذهبی با تعطیلی کامل مواجه هستند، افزود: آموزش در تمامی شهرستان‌های فارس در مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی و حوزه‌های علمیه، صرفاً مجازی و غیرحضوری است.

او اعلام کرد: در شهر‌های دارای وضعیت قرمز گروه‌های شغلی یک، در شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی گروه شغلی یک و ۲ و در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد گروه شغلی یک، ۲ و سه فعال هستند.

معاون استاندار فارس ادامه داد: در شهرستان‌های قرمز یک سوم کارکنان، شهرستان‌های نارنجی یک دوم و شهرستان‌های زرد ۲ سوم کارکنان در محل کار حضور دارند.

قاسم پور گفت: در دستگاه‌های ارایه دهنده خدمات ضروری مرتبط با ماموریت‌های اساسی در شهرستان‌های قرمز یک دوم کارکنان، شهرستان‌های نارنجی ۲ سوم کارکنان و در شهرستان‌های زرد تمام کارکنان باید حضور داشته باشند.

او افزود: در خصوص محدودیت‌های تردد خودرویی، ممنوعیت تردد شبانه یک تا چهار صبح صرفاً در شهر‌های قرمز و نارنجی بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تداوم دارد که در استان فارس این ممنوعیت در شیراز تداوم خواهد داشت.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: ممنوعیت ورود خودرو‌های شخصی غیربومی به شهر‌های قرمز و نارنجی همچنان برقرار است و جریمه ۵۰۰ تا یک میلیون تومانی به دنبال دارد.

قاسم پور اضافه کرد: همچنین در شهرستان‌های زرد نیز محدودیت تردد خودرویی نداریم.

معاون استاندار فارس گفت: با توجه به اینکه هوا در شهرستان‌های جنوبی استان در حال سرد شدن است فرمانداران و اعضای ستاد مقابله با کرونا باید از هم اکنون برنامه ریزی کنند و مردم نیز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی همراهی داشته باشند تا در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشویم.

قاسم پور افزود: اگر مردم رعایت نکنند دوباره به وضعیت پرخطر و شدیدتر شیوع ویروس کرونا وارد می‌شویم و مجبور هستیم محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنیم.

او ادامه داد: همکاری مردم باعث شده از وضعیت قرمز شیوع کرونا به نارنجی و زرد برسیم و بازگشایی فعالیت مشاغل و اصناف را داشته باشیم و محدودیت‌ها برای مردم کمتر شده است، اما اگر همکاری‌ها کمتر شود مجبور هستیم محدودیت را برگردانیم که مشکلات و سختی‌های آن برای مردم است.

معاون استاندرا فارس اضافه کرد: مردم از برگزاری مراسم‌های عروسی و ختم خودداری کنند و مراسم‌های تشییع و تدفین با حداکثر ۱۵ تا ۲۰ نفر برگزار شود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز کرونایی، مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند و تنها یک سوم کارمندان در محل کار حضور پیدا می‌کنند.

در این شهرستان‌ها مشاغل گروه شغلی ۲ شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژ‌های سربسته و سرباز، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازار‌های موقت، بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه و مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تعطیل هستند.

مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزی‌تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه که شامل مشاغل گروه ۲ می‌شوند در این شهرستان‌ها تعطیل خواهند بود.

مشاغل سطح سه نیز در شهرستان‌های قرمز تعطیل هستند که این مشاغل شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری می‌شوند.

مشاغل سطح چهار شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در این شهرستان‌ها تعطیل هستند.

در شهرستان‌های نارنجی مشاغل سطح ۳ و ۴ تعطیل خواهند بود و ۵۰ درصد کارمندان ادارات در محل کار حضور پیدا خواهند کرد.

در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد مشاغل سطح چهار تعطیل هستند و دو سوم کارکنان ادارات به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/