مدیر کل دفتر فنی ، حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس از اجرای طرح LEZ و رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده شهر شیراز در آینده ای نزدیک خبر داد .

 امیر حسین جمشیدی با اشاره به اینکه معاینه فنی خودرو یکی از ارکان مهم بهبود وضعیت آلودگی هوای کلان شهر هاست ، اذعان کرد :  هر سال  با سرد شدن هوا ، آلودگی هوا به یکی از معضلات اساسی کلان شهر ها تبدیل می شود. شاید مهمترین آلاینده ها وسایط نقلیه و حجم بیش از حد تردد خودروها و موتور سیکلت ها باشد و به همین علت اخذ برگه معاینه فنی خودرو در کاهش میزان آلودگی هوا موثر خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه خودروها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند گفت :  با وارد شدن به فصول سرد سال و بروز پدیده وارونگی هوا مشکل آلودگی بیشتر می شود که امسال شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با پدیده وارونگی هوا قشر آسیب پذیر جامعه را با خطر بیشتری مواجه خواهد کرد .
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس اظهار کرد طبق امارهای موجود  ۳۵  درصد از آلودگی هوای شهر شیراز از  تردد خودروهای دارای نقص فنی در سطح شهر ناشی می شود .
وی طرح  مرتبط با معاینه فنی خودرو را یکی از طرح های مهم در کاهش میزان آلودگی هوا دانست و گفت : این طرح با عنوان  طرح پلاک خوان برای کنترل آلودگی هوای شهر است .
به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس این طرح با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شده است. لغت LEZ مخفف عبارت Low Emission Zone است که در فارسی به منطقه انتشار کم آلایندگی معروف است.
جمشیدی  تصریح کرد : در حال حاضر ۷ دوربین به صورت ازمایشی ، برای خواندن پلاک خودروها و بررسی شرایط  معاینه فنی آنها  در سطح شهر  شیراز فعال است ؛  در آینده نزدیک و با عملیاتی شدن این طرح ،  چنانچه خودرویی فاقد معاینه فنی بوده و پلاک ان  توسط دوربین های نظارتی نصب شده در معابر رصد شود، مشمول جریمه شده و پلاک  آن خودروهای  به سامانه سیمفا انتقال داده می شود .
در این سیستم  برای مالکان خودروهای  فاقد  معاینه فنی  ،  پیامک جریمه ارسال می شود تا مالک خودرو نسبت به اخذ معاینه فنی برای خودروی خود اقدام نماید.
جمشیدی به عملکرد دیگری از سامانه سیمفا نیز اشاره کرد وگفت : سرویس پیامکی سیمفا جهت اطلاع رسانی آسان امور معاینه فنی راه اندازی شده است .  مالکان  خودرو برای عضویت در این سامانه می توانند عدد ۱ را به شماره ۲۰۰۸ ارسال کنند یا با شماره گیری #۲۰۰۸* و ارسال عدد ۹ در سامانه پیامکی عضو شوند..
به گفته او از امکانات سامانه پیامکی سیمفا، یادآوری تاریخ انقضای معاینه فنی خودرو به مالک خودرو می باشد. حدود ۱۰ روز قبل از انقضای معاینه فنی خودرو، پیامک یادآوری برای مالک خودرو ارسال می شود.
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس  عنوان کرد : در حال حاضر ۳۵ مرکز معاینه فنی در استان فعال بوده و دو مرکز  جدید نیز در حال اخذ مجوز هستند
جمشیدی  هزینه معاینه فنی خودرو ها را رقمی ناچیز و در حدود  ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت : خودروهای فاقد معاینه فنی که پلاک آنها توسط دوربین های سطح شهر ثبت شود ، مشمول جریمه ای چند برابر هزینه اخذ معاینه فنی خواهندشد .
وی البته به نکته دیگری هم اشاره و عنوان کرد : جریمه خودروهای مذکور به صورت روزانه برای پلاک مورد نظر اعمال می شود و تا مادامی که معاینه فنی خودرو انجام نشود و مشخصات آن  در سامانه سیمفا ثبت نشود ، خودرو  به صورت روزانه مشمول جریمه خواهد داشت .
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس  خاطر نشان کرد : انجام معاینه فنی خودروها علاوه بر اینکه در کاهش میزان آلودگی هوای شهر موثر است در کاهش نرخ تصادفات نیز نقش مهمی را داراست.